Saturday, February 20, 2010

Sifat Tawadhu'

Tawadhu' biasanya di terjemahkan dengan erti merendah diri. Beberapa pandangan ulama' berkaitan sifat tawadhu' ialah;

  • Bersikap tenang, sederhana dan sungguh-sungguh serta menjauhi perbuatan takabbur (sombong). Tawadhu' adalah satu sifat orang Mukmin yang termasuk siddiq.
  • Orang yang patuh dan taat menerima yang benar serta menerima kebenaran itu walau dari sesiapa pun.
  • Tidak pernah menganggap dirinya lebih tinggi dari orang lain.
    Orang yang yang tidak pernah membusungkan dada, orang yang bersifat lemah lembut dan hormat pada sesiapa pun, meskipun orang yang miskin dan tidak berpangkat.
    Sifat yang tegas, hanya 'menerima yang hak dan menolak yang batil'
  • Satu tekad kesungguhan dalam mencapai yang benar."
Allah berfirman dalam sebuah hadis Qudsi:
يقول Ű§Ù„Ù„Ù‡ : من ŰȘÙˆŰ§Ű¶Űč لي Ù‡ÙƒŰ°Ű§ - ÙˆŰŹŰčل ŰšŰ§Ű·Ù† كفه Ű„Ù„Ù‰ Ű§Ù„ŰŁŰ±Ű¶ ÙˆŰŁŰŻÙ†Ű§Ù‡Ű§ Ű„Ù„Ù‰ Ű§Ù„ŰŁŰ±Ű¶ - Ű±ÙŰčŰȘه Ù‡ÙƒŰ°Ű§ - ÙˆŰŹŰčل ŰšŰ§Ű·Ù† كفه Ű„Ù„Ù‰ Ű§Ù„ŰłÙ…Ű§ŰĄ ÙˆŰ±ÙŰčÙ‡Ű§ Ù†Ű­Ùˆ Ű§Ù„ŰłÙ…Ű§ŰĄ
Maksudnya;"Barangsiapa tawadhu'(merendah diri) kerana Aku (Allah) seperti begini: Ia itu Rasulullah menunjukkan dengan menelangkupkan tangannya ke bumi, nescaya Aku angkat seperti ini (ia itu Rasulullah membalikkan tangannya ke arah langit)."
(Abu Bazar, Abu Ya'la dan Thabrani)

Allah berfirman dalam Surah Al- Furqan ayat 63

وَŰčِŰšَۧۯُ Ű§Ù„Ű±َّŰ­ْمَنِ Ű§Ù„َّŰ°ِينَ يَمْŰŽُونَ Űčَلَى Ű§Ù„ْŰŁَ۱ْ۶ِ هَوْنًۧ وَŰ„ِŰ°َۧ Űźَۧ۷َŰšَهُمُ Ű§Ù„ْŰŹَŰ§Ù‡ِلُونَ قَŰ§Ù„ُÙˆŰ§ ŰłَلَŰ§Ù…ًۧ"
"Dan Hamba-hamba Allah yang Maha Penyayang, ia lah orang yang berjalan di atas muka bumi dengan rendah hati, dan apabila orang-orang jahil mengajak bertengkar dengan mereka, mereka balas dengan ucapan-ucapan bijaksana."

Antara perilaku orang yang tawadhu' ialah :


  • Mudah menerima pandangan orang lain biarpun dia juga ada pandangannya sendiri. Dia tidak ada apa-apa masalah menerima pandangan orang yang lebih muda daripadanya ataupun orang yang lebih rendah pangkat daripadanya.
  • Sabar dalam perbincangan, tidak mudah marah atau emosional, lebih menjaga suasana harmoni dalam perbincangan tersebut daripada bertegang leher dengan rakan-rakannya.
  • Tidak memilih-milih kawan, boleh bergaul dengan semua orang, tidak kira samada orang bawahan atau orang atasan, kaya atau miskin, sihat atau sakit. Malah, boleh duduk bermesra dalam satu majlis dengan orang yang pernah mengkritiknya.
  • Saling hormat menghormati, sekiranya berjawatan, ia menghormati orang bawahannya. sekiranya kaya, ia sangat memuliakan orang yang fakir dan miskin. Tidak timbul baginya yang ia ada kelas tersendiri.
  • Dalam pergaulan, lebih suka menjadi pendengar dan hanya akan bercakap bila perlu sahaja, tidak sewenang-wenangnya akan memotong percakapan orang sebaliknya memberi peluang orang itu menghabiskan percakapannya.
  • Dalam majlis, jika ada sesuatu kebenaran yang hendak diperkatakan, suka kebenaran itu keluar daripada mulut orang lain. Lebih-lebih lagi, jika ada orang yang lebih berpengalaman atau berilmu daripadanya dalam majlis itu.
  • Kalau diminta memberi pendapat dan pendapatnya diterima orang, tidak mendabik dada sebaliknya bersyukur kepada Tuhan. Jika pendapatnya ditolak, lapang dada dan tidak berkecil hati.
  • Mudah memberi maaf kepada orang yang tersilap dengannya. Dia tidak mudah memarahi atau menghina orang tersebut.
  • Segera minta maaf jika berlaku kesilapan daripadanya sekalipun kepada orang itu lebih rendah daripadanya dari segi jawatan atau umur.
  • Tidak minta dihormati atau dimuliakan atas kedudukannya. Jauh sekali berkecil hati jika tidak dihormati atau dimuliakan. Namun dia menerima dengan baik orang-orang yang mahu menghormati dan memuliakannya.
  • Tidak meninggi diri dengan menceritakan kelebihan yang ada pada dirinya. Sebaliknya dia lebih suka menceritakan kebaikan orang lain sebagai teladan.
Sumber :www.usrahrasahati.blogspot.com.

Thursday, February 18, 2010

Wasiat Keempat Nabi s.a.w. (Menolong Orang Lain))

Dari Ibnu Umar r.a. sesungguhnya Rasulullah s.a.w. bersabda yang bermaksud :

"Orang Islam itu saudara orang Islam lainnya.

Tidak boleh menganiaya antara satu dengan yang lain dan tidak boleh membiarkan dianiaya oleh orang lain.

Sesiapa menolong keperluan saudaranya, Allah akan menolong keperluannya.

Sesiapa melapangkan kesusahan orang Islam maka Allah akan melapangkan dari kesusahan di hari qiyamat nanti."

(Hadis Riwayat Al-Bukhari dan Muslim).


Dari Abu Hurairah r.a., beliau berkata bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda yang bermaksud :

"Sesiapa menghilangkan satu kesusahan orang Mukmin dari kesusahan-kesusahan dunia, Allah akan menghilangkan salah satu kesusahan di hari qiyamat.

 Dan sesiapa memudahkan kesulitan orang miskin, Allah akan memudahkan baginya di dunia dan di akhirat.

 Sesiapa menutup kesalahan orang Islam maka Allah akan menutup (kesalahan)nya di dunia dan di akhirat.

Dan Allah akan selalu menolong seorang hamba selama dia menolong saudaranya.

Sesiapa berjalan di atas jalan untuk mencari ilmu, Allah akan memudahkan baginya jalan ke Syurga.

Tidaklah berkumpul suatu kaum di dalam salah satu rumah Allah (masjid) yang mempelajari dan membaca kitab Allah melainkan akan diturunkan ketenangan atas mereka dan rahmat akan meliputi mereka serta para Malaikat akan mengelilingi mereka.

Allah akan membanggakan mereka di hadapan (Malaikat) yang ada di sisi-Nya.

Sesiapa yang lambat amal perbuatannya maka tidak dapat dipercepat oleh nasab keturunannya."

(Hadis Riwayat Muslim).

Wednesday, February 17, 2010

Lima Cara Pilih Sahabat.

NASIHAT yang boleh diikuti dalam membina persahabatan ialah sebagaimana pesanan al-Qamah (seorang sahabat Rasulullah saw) kepada anaknya:

Pertama, pilihlah sahabat yang suka melindungi sahabatnya, dia adalah hiasan diri kita dan jika kita dalam kekurangan nafkah, dia suka mencukupi keperluan.

Kedua, pilihlah seorang sahabat yang apabila engkau menghulurkan tangan untuk memberikan jasa baik atau bantuanmu, dia suka menerima dengan rasa terharu, jikalau ia melihat kebaikan yang ada pada dirimu, dia suka menghitung-hitungkan (menyebutnya).

Ketiga, pilihlah seorang sahabat yang apabila engkau menghulurkan tangan untuk memberikan jasa baik atau bantuanmu, ia suka menerima dengan rasa terharu dan dianggap sangat berguna, dan jika ia mengetahui mengenai keburukan dirimu ia suka menutupinya.

Keempat, pilihlah sahabat yang jikalau engkau meminta sesuatu daripadanya, pasti ia memberi, jikalau engkau diam, dia mula menyapamu dulu dan jika ada sesuatu kesukaran dan kesedihan yang menimpa dirimu, dia suka membantu dan meringankanmu serta menghiburkanmu.

Kelima, sahabat yang jikalau engkau berkata, ia suka membenarkan ucapan dan bukan selalu mempercayainya saja. Jikalau engkau mengemukakan sesuatu persoalan yang berat dia suka mengusahakannya dan jika engkau berselisih dengannya, dia suka mengalah untuk kepentinganmu.

Dalam memilih sahabat kita hendaklah memilih sahabat yang baik agar segala matlamat dan hasrat untuk memperjuangkan Islam dapat dilaksanakan bersama-sama sahabat yang mulia.

(Dipetik dari mizzMira, Lakaran Sarkawi)

Tuesday, February 16, 2010

Tujuh Faktor Seseorang Menjadi Sombong.

Imam Al-Ghazali menyebutkan tujuh perkara yang boleh menjadi faktor seseorang menjadi sombong dan takabbur :
1. Ilmu
Sombongnya orang yang berilmu disebabkan hatinya tidak bersih. Apabila hatinya tidak bersih maka dia merasakan diri besar, dirinya berilmu, dirinya lebih baik dari orang lain, merasakan dirinya perlu dihormati dan dipuji, dirinya sudah sempurna tidak perlukan teguran dan nasihat, melihat dirinya bertaraf tinggi sebaliknya orang yang tidak berilmu lebih rendah, merasa dirinya sahaja yang akan selamat dan hampir dengan Allah. Justeru ilmu ini menjadi punca terbesar sifat sombong dan takabbur jika hatinya tidak bersih.

Űčن ۏۧۚ۱ Ù‚Ű§Ù„ Ù‚Ű§Ù„ Ű±ŰłÙˆÙ„ Ű§Ù„Ù„Ù‡ Ű”Ù„Ù‰ Ű§Ù„Ù„Ù‡ Űčليه ÙˆŰłÙ„Ù…: "Ù„Ű§ ŰȘŰčÙ„Ù…ÙˆŰ§ Ű§Ù„Űčلم لŰȘŰšŰ§Ù‡ÙˆŰ§ ŰšÙ‡ Ű§Ù„ŰčÙ„Ù…Ű§ŰĄ ÙˆÙ„Ű§ ŰȘÙ…Ű§Ű±ÙˆŰ§ ŰšÙ‡ Ű§Ù„ŰłÙÙ‡Ű§ŰĄ ÙˆÙ„Ű§ ŰȘŰźÙŠŰ±ÙˆŰ§ŰšÙ‡ Ű§Ù„Ù…ŰŹŰ§Ù„Űł فمن فŰčل Ű°Ù„Ùƒ ÙŰ§Ù„Ù†Ű§Ű± Ű§Ù„Ù†Ű§Ű±"
Maksudnya; Janganlah kamu mempelajari ilmu dengan tujuan untuk digelar sebagai ulama, dan janganlah kamu mempelajari ilmu dengan tujuan untuk memperlekehkan orang yang bodoh, dan janganlah mempelajari ilmu dengan tujuan memilih tempat dan kedudukan, sesiapa yang melakukanya dengan tujuan yang sedimikian maka neraka adalah tempatnya.


Űčن ŰŁŰšÙŠ Ù‡Ű±ÙŠŰ±Ű© Ù‚Ű§Ù„: Ù‚Ű§Ù„ Ű±ŰłÙˆÙ„ Ű§Ù„Ù„Ù‡ Ű”Ù„Ù‰ Ű§Ù„Ù„Ù‡ Űčليه ÙˆŰłÙ„Ù…: "من ŰȘŰčلم ŰčÙ„Ù…Ű§ Ù…Ù…Ű§ ÙŠŰšŰȘŰșى ŰšÙ‡ ÙˆŰŹÙ‡ Ű§Ù„Ù„Ù‡ Ù„Ű§ يŰȘŰčلمه Ű„Ù„Ű§ Ù„ÙŠŰ”ÙŠŰš ŰšÙ‡ Űč۱۶ۧ من Ű§Ù„ŰŻÙ†ÙŠŰ§ لم ÙŠŰŹŰŻ ŰčŰ±Ù Ű§Ù„ŰŹÙ†Ű© يوم Ű§Ù„Ù‚ÙŠŰ§Ù…Ű©
Abu Hurairah berkata, Rasulullah s.a.w. bersabda yang bermaksud : Sesiapa yang memepelajari ilmu yang dituntut oleh Allah dengan tujuan mendapatkan habuan keduniaan, maka ia tidak mencium bau syurga di hari qiamat.


Allah S.W.T. telah mengingatkan para nabi-Nya dengan firman-Nya :
وَْۧ۟فِ۶ْ ŰŹَنََۭۧكَ لِمَنِ ۧŰȘَّŰšَŰčَكَ مِنَ Ű§Ù„ْمُŰ€ْمِنِينَ
Maksudnya : Dan rendahkanlah dirimu terhadap orang-orang yang mengikutimu, iaitu orang-orang yang beriman.” 
(Surah al-Syu‘ara: 215).

Selain itu, orang yang berilmu itu wajib beramal dengan ilmunya. Justeru, adalah menghairankan sekiranya mereka yang berilmu itu berperangai dengan sikap takabbur. Tidakkah mereka pernah mendengar sabda Nabi s.a.w. yang mulia:

Űčن ŰŁŰšÙŠ Ù‡Ű±ÙŠŰ±Ű© Ű±Ű¶ÙŠ Ű§Ù„Ù„Ù‡ Űčنه : ŰŁÙ† Ű±ŰłÙˆÙ„ Ű§Ù„Ù„Ù‡ Ű”Ù„Ù‰ Ű§Ù„Ù„Ù‡ Űčليه و ŰłÙ„Ù… Ù‚Ű§Ù„ : Ű„Ù† ŰŁŰŽŰŻ Ű§Ù„Ù†Ű§Űł Űč۰ۧۚۧ يوم Ű§Ù„Ù‚ÙŠŰ§Ù…Ű© ŰčŰ§Ù„Ù… لم ينفŰčه Ű§Ù„Ù„Ù‡ ŰšŰčلمه
Maksudnya; Sesungguhnya manusia yang menerima siksaan yang sangat berat dihari qiamat ialah orang berilmu yang tidak menggunakan ilmu.

Maka sewajarnya mereka yang berilmu merupakan orang yang paling bersungguh-sungguh menjauhi sikap takabbur dengan mengamalkan ilmu yang dipelajari khususnya ilmu agama..

2. Amal Ibadat
Terkadang orang yang banyak melakukan amal ibadat bersifat sombong dan takabbur kerana merasakan merekalah sebaik-baik manusia yang paling layak mendapat rahmat Allah. Ilmu yang dimiliki tidak dapat membentuk sifat-sifat mulia dan menjauhi sifat takabbur. 

Ada juga antara mereka yang apabila sudah terlalu takjub dengan amal ibadat mereka yang banyak berasa bahawa manusia lain yang kurang amal ibadatnya akan binasa. 

Rasulullah s.a.w. telah bersabda: “
ۄ۰ۧ ŰłÙ…ŰčŰȘم Ű§Ù„Ű±ŰŹÙ„ يقول هلك Ű§Ù„Ù†Ű§Űł فهو ŰŁÙ‡Ù„ÙƒÙ‡Ù…
Maksudnya ;Jika kamu mendengar seorang mengatakan semua orang binasa, maka dialah yang lebih binasa.

Cukuplah sekiranya kita dapat mengambil iktibar daripada sabda Nabi Muhammad s.a.w.:
Ù„Ű§َ يَŰŻْŰźُلُ Ű§Ù„ْŰŹَنَّŰ©َ مَنْ كَŰ§Ù†َ فِي قَلْŰšِهِ Ű­َŰšَّŰ©ُ Űźَ۱ْŰŻَلٍ مِنْ كِŰšْ۱ٍ
Tiada masuk syurga orang yang ada pada hatinya setimbang semut kecil daripada biji sawi daripada takabbur.” .

3. Nasab Keturunan
Ramai manusia menjadi sombong kerana ketuurnannya dan memandang rendah orang lain yang tidak mempunyai nasab keturunan sepertinya. Mereka berasa keturunannya yang terdiri daripada salihin, ‘amilin, hartawan, bangsawan dan sebagainya menyebabkan mereka menjadi manusia yang mulia. 
Dari Abu Dhar r.a. katanya:
Ű±ÙˆÙŠ ŰŁÙ† ۣۚۧ ۰۱ Ű±Ű¶ÙŠ Ű§Ù„Ù„Ù‡ Űčنه Ù‚Ű§Ù„ Ù‚Ű§ÙˆÙ„ŰȘ Ű±ŰŹÙ„Ű§ Űčن Ű§Ù„Ù†ŰšÙŠ Ű”Ù„Ù‰ Ű§Ù„Ù„Ù‡ Űčليه ÙˆŰłÙ„Ù… فقلŰȘ له ÙŠŰ§ Ű§ŰšÙ† Ű§Ù„ŰłÙˆŰŻŰ§ŰĄ فŰș۶ۚ Ű”Ù„Ù‰ Ű§Ù„Ù„Ù‡ Űčليه ÙˆŰłÙ„Ù… ÙˆÙ‚Ű§Ù„ ÙŠŰ§ ۣۚۧ ۰۱ Ù„ÙŠŰł Ù„Ű§ŰšÙ† Ű§Ù„ŰšÙŠŰ¶Ű§ŰĄ Űčلى Ű§ŰšÙ† Ű§Ù„ŰłÙˆŰŻŰ§ŰĄ ÙŰ¶Ù„
Maksudnya;Pada suatu hari aku bercakap-cakap dengan seorang, Aku berkata: “Wahai anak si hitam.” Rasulullah s.a.w. segera menegur, sabdanya: “Wahai Abu Dhar! Tidak ada kelebihannya bagi anak si putih ke atas anak si hitam

4. Paras Rupa Dan Kehebatan Fizikal
Manusia sering besifat sombong apabila merasakan dirinya cantik dan hebat, lalu timbullah rasa takjub dengan keindahan dan kehebatan rupa parasnya. Wajarlah mereka ini merenung sabda Rasulullah s.a.w.:
Ű„Ù† Ű§Ù„Ù„Ù‡ Ù„Ű§ ÙŠÙ†ŰžŰ±ُ Ű„Ù„Ù‰ ŰŁŰŹŰłŰ§Ù…ÙƒÙ…، ÙˆÙ„Ű§ Ű„Ù„Ù‰ Ű”ÙˆŰ±ÙƒÙ…، ولكن ÙŠÙ†ŰžŰ±ُ Ű„Ù„Ù‰ Ù‚Ù„ÙˆŰšÙƒÙ… ÙˆŰŁŰčÙ…Ű§Ù„ÙƒÙ…
Sesungguhnya Allah tidak memandang kepada bentuk dan rupa kamu, tetapi Allah memandang kepada hati dan amalan kamu.” .

5. Harta Kekayaan
Orang kaya merasa sombong bila melihat orang miskin. Mereka merasakan usaha mereka menjadikan mereka kaya sedangkan orang miskin adalah orang yang bodoh dan malas berusaha.

Ada juga di antara mereka menganggap golongan kaya mendapat kedudukan istimewa di sisi Allah S.W.T. Mereka berkata bahawa mereka boleh bersedekah dengan sebanyak-banyak sedekah, sedangkan si fakir miskin itu untuk menyuap sesuap nasi ke mulut sendiri pun masih belum tentu. Mereka lupa sebenarnya Allah telah menempatkan kedudukan yang istimewa kepada golongan fakir miskin yang beriman kepada Allah S.W.T.

Sesetengah golongan kaya sibuk dengan slogan ‘jihad ekonomi’ sehingga lupa jihad yang lebih besar iaitu jihad melawan hawa nafsu. Nabi s.a.w. telah bersabda:
Ù‚ŰŻÙ…ŰȘم من Ű§Ù„ŰŹÙ‡Ű§ŰŻ Ű§Ù„ŰŁŰ”Űș۱ Ű„Ù„Ù‰ Ű§Ù„ŰŹÙ‡Ű§ŰŻ Ű§Ù„ŰŁÙƒŰšŰ± Ù…ŰŹŰ§Ù‡ŰŻŰ© Ű§Ù„Űčۚۯ Ù‡ÙˆŰ§Ù‡
Kita kembali daripada perang kecil menuju perang besar iaitu seorang hamba berjuang melawan hawa nafsu.”

Maka tidak sewajarnya si kaya memandang rendah si miskin, kerana seperti yang diterangkan bahawa si miskin yang beriman itu besar nilainya di sisi Allah S.W.T.
Nabi Muhammad s.a.w. telah bersabda:
Ű§Ù„Ù„Ù‡Ù…َّ ŰŁŰ­ÙŠÙŠÙ†ÙŠ مِŰłÙƒÙŠÙ†Ű§ً ÙˆŰŁÙ…ŰȘني مِŰłÙƒÙŠÙ†Ű§ً ÙˆŰ§Ű­ŰŽŰ±Ù†ÙŠ في ŰČÙ…Ű±Ű©ِ Ű§Ù„Ù…ŰłŰ§ÙƒÙŠÙ†
Ya Allah, hidupkan aku dalam keadaan miskin, dan mati aku miskin, dan himpunkan aku di kalangan orang-orang miskin.” 
 
Maka kata A‘isyah Radhiyallahu ‘anha: “Kerana apa, ya Rasulullah?” Maka sabdanya: Bahawasanya mereka itu masuk Syurga 40 tahun lebih dahulu daripada orang kaya . Hai A‘isyah, sayangilah orang-orang miskin dan hampirilah mereka itu, nescaya hampir kepada Allah Ta‘ala pada hari kiamat.” 

6. Kekuasaan
Memiliki kuasa,sama ada dia memiliki kuasa besar atau kecil. Kuasa besar itu seperti jadi raja, presiden, perdana menteri, gabenor dan lain-lain lagi. Kuasa kecil seperti jadi pegawai, penghulu, guru besar, guru-guru dan lain-lain lagi. Kuasa yang ada itu sekiranya tidak mempunyai hati yang baik akan mendorongnya menjadi sombong. 

7. Pengikut dan penyokong.
Manusia yang hatinya tidak sihat akan berasa hebat apabila di belakangnya ramai pengikut atau peminat. Keangkuhannya dan kesombongannya bertambah kuat apabila apa-apa yang diperkatakan dan dilakukan sentiasa mendapat sokongan daripada pengikut tanpa melihat sama ada ia satu kebenaran atau kebatilan.
Justeru, marilah sama-sama kita menjaga hati kita agar sentiasa insaf dan merendah diri biarpun semua perkara di atas menjadi milik kita. Jangan jadikan ia sebab kepada kesombongan dan ketakabburan tetapi jadikanlah ia sebagai sebab untuk kita hampir kepada Allah swt dan menginsafi semua perkara tersebut merupakan ujian daripada Allah swt. Semoga kita berjaya dengan ujian ini dan mendapat keredhaan Allah swt.

Sumber : http://usrahrasahati.blogspot.com/