Wednesday, April 13, 2016

Kisah Kaab Bin Malik Yang Tidak Menyertai Perang Tabuk.

Berikut adalah sebab-sebab ketidakhadiran mereka di Tabuk;
Murarah bin Rabi’ tidak bersama-sama pasukan Rasulullah SAW kerana hasil tanaman anggur dan tamar dikebunnya sedang ranum dan terpaksa dikutip. Lalu beliau menyangka penyertaannya dalam lain-lain peperangan sebelum ini, dapat melepaskan dirinya daripada peperangan yang seterusnya bakal dihadapi oleh kaum Muslimin.

Hilal bin Umayyah sibuk mendampingi kaum keluarganya yang baharu pulang ke Madinah setelah sekian lama meninggalkan kota itu. Seperti Murarah, Hilal juga menyangka penyertaannya di dalam beberapa peperangan terdahulu bersama Rasulullah saw, mengizinkan sebab-sebab keuzurannya.

Ka’ab bin Malik pula sedang menikmati kesenangan yang sebelum ini tidak pernah dinikmatinya, sejak peristiwa Fathu al-Makkah, kebunnya mulai subur, unta-untanya beranak-pinak. Hal itu menyebabkan Ka’ab telah sengaja tidak turut serta bersama tentera Islam ke Tabuk. Lebih-lebih lagi jumlah umat Islam yang menyertai Rasulullah saw ke Tabuk itu sangat ramai dan beliau mengira keuzurannya itu dimaafkan.
Berikut adalah kata-kata Ka’ab bin Malik kepada Rasulullah SAW menatijahkan kejujuran hatinya;

وَŰ§Ù„Ù„َّهِ لَوْ ŰŹَلَŰłْŰȘُ ŰčِنْŰŻَ Űșَيْ۱ِكَ مِنْ ŰŁَهْلِ Ű§Ù„ŰŻُّنْيَۧ لَ۱َŰŁَيْŰȘُ ŰŁَنْ ŰłَŰŁَŰźْ۱ُŰŹُ مِنْ ŰłَŰźَŰ·ِهِ ŰšِŰčُŰ°ْ۱ٍ، وَلَقَŰŻْ ŰŁُŰčْŰ·ِيŰȘُ ŰŹَŰŻَÙ„Ű§، وَلَكِنِّي وَŰ§Ù„Ù„َّهِ لَقَŰŻْ ŰčَلِمْŰȘُ لَŰŠِنْ Ű­َŰŻَّŰ«ْŰȘُكَ Ű§Ù„ÙŠَوْمَ Ű­َŰŻِÙŠŰ«َ كَŰ°ِŰšٍ ŰȘَ۱ْ۶َى Űšِهِ Űčَنِّي لَيُÙˆŰŽِكَنَّ Ű§Ù„Ù„َّهُ ŰŁَنْ يُŰłْŰźِŰ·َكَ Űčَلَيَّ، وَلَŰŠِنْ Ű­َŰŻَّŰ«ْŰȘُكَ Ű­َŰŻِÙŠŰ«َ Ű”ِŰŻْقٍ ŰȘَŰŹِŰŻُ Űčَلَيَّ فِيهِ Ű„ِنِّي لَŰŁَ۱ْŰŹُو فِيهِ Űčَفْوَ Ű§Ù„Ù„َّهِ، Ù„Ű§َ وَŰ§Ù„Ù„َّهِ مَۧ كَŰ§Ù†َ لِي مِنْ ŰčُŰ°ْ۱ٍ، وَŰ§Ù„Ù„َّهِ مَۧ كُنْŰȘُ قَŰ·ُّ ŰŁَقْوَى وَÙ„Ű§َ ŰŁَيْŰłَ۱َ مِنِّي Ű­ِينَ ŰȘَŰźَلَّفْŰȘُ Űčَنْكَ

“Demi Allah, andai daku duduk di sisi selainmu (wahai Rasulullah) dari golongan ahli dunia (saudagar), nescayalah aku mampu mendapat jalan keluar dari kemurkaannya dengan mengemukakan suatu alasan. Sebenarnya aku dikurniakan bakat bicara debat, tetapi bagiku (jika kepandaian ini digunakan untuk menipu daya) demi Allah pastilah Dia Mengetahui bahawa kata-kataku kepada Rasulullah saw adalah dusta walaupun Rasulullah terpesona dengan kata-kataku itu. (Jika demikian) sesungguhnya kemurkaan Allah akan diberitakan kepadamu (wahai) Rasulullah saw kerana pendustaanku itu. Sebaliknya jika aku memberitahu hal yang sebenarnya yang demikian itu kamu pula yang akan murka ke atas diriku dalam hal ini. Sesungguhnya daku menginginkan kesudahan yang baik daripada Allah. Demi Allah, aku tiada sebarang uzur sedikitpun - sehingga tidak mengikuti peperangan itu. Demi Allah, sama sekali aku belum merasakan lebih kuat dan lebih ringan untuk mengikutinya, yakni di waktu aku melucutkan diri dari menyertai Rasulullah saw, sehingga tidak ikut berangkat (ke Tabuk) .”

Mendengar keluhan dan penyesalan Ka’ab bin Malik itu, Rasulullah saw pun bersabda;

ŰŁَمَّۧ هَŰ°َۧ فَقَŰŻْ Ű”َŰŻَقَ، فَقُمْ Ű­َŰȘَّى يَقْ۶ِيَ Ű§Ù„Ù„َّهُ فِيكَ

“Tentang orang ini dia berbicara benar (tidak berdusta). Sekarang, bolehlah engkau pergi sehingga Allah memutuskan suatu hukuman tentang dirimu.”

Kesalahan Ka’ab bin Malik, Murarah bin Rabi’ dan Hilal bin Umayyah tidaklah begitu serius seperti pengkhianatan yang boleh mengakibatkan tentera Islam berpaling tadah atau murtad. Rombongan Islam pergi ke Tabuk pun sudah sangat ramai, lagi pula pertempuran sebenarnya tidak berlaku menghadapi Rom, bahkan pasukan Rasulullah saw kembali ke Madinah dalam keadaan tidak berperang. Walaupun ada yang memberi pandangan bahawa tiada salahnya jika alasan diberikan untuk mengelakkan sebarang hukuman, tetapi mereka tidak berdolak-dalih dan redha terhadap sebarang keputusan yang bakal ditentukan Allah swt. Akhirnya mereka dihukum agar diboikot oleh kaum Muslimin untuk beberapa tempoh yang ditentukan. Tidak ada seorangpun yang dibenarkan bergaul bicara dengan mereka bertiga, kerana itu arahan Rasulullah SAW.

Menurut Ka’ab bin Malik, setelah hukuman itu diputuskan dunia yang begitu luas menjadi sangat sempit akibat hukuman pemulauan ini. Di antara mereka bertiga, Ka’ab bin Malik adalah yang paling muda. Murarah bin Rabi’ dan Hilal bin Umayyah hanya mengambil jalan mengucilkan diri di rumah sahaja, saban hari mereka menangis kerana mengharapkan pengampunan Allah dan meminta tempoh hukuman ditamatkan. Hal ini lebih membimbangkan lagi jika di antara mereka ditakdirkan menemui ajal, pastilah Rasulullah saw tidak akan mengimami solat jenazah mereka. Sebaliknya pula jika Rasulullah saw wafat, sudah tentu pemboikotan yang dikenakan ke atas mereka berterusan sehingga ke akhir hayat. Justeru Ka’ab bin Malik mengambil pendekatan berbeza ketika melalui tempoh pemboikotan tersebut, beliau pergi ke pasar, solat berjamaah di masjid walaupun tidak ada seorang yang menegurnya bahkan tegurannya pun tidak disapa oleh kaum Muslimin.

Ka’ab bin Malik sering memberanikan diri menghampiri Rasulullah SAW, menghadiri majlis ta’alim baginda, solat di belakang baginda, dan cuba mengambil peluang memberikan salam kepada baginda. Ka’ab menunggu-nunggu jawapan Rasulullah saw dengan penuh penyesalan dan harapan, namun kerapkali pertemuannya itu hanyalah membuahkan kehampaan apabila wajah Ka’ab pun tidak sudi baginda melihatnya. Semakin hari semakin Ka’ab merasakan dirinya dimusuhi umat Islam di setiap ceruk penjuru dunia. Pernah satu ketika Ka’ab memanjat genting pagar kebun milik sepupunya, Qatadah. Ka’ab mengucapkan salam berkali-kali kepadanya tetapi tidak berjawab. Lantaran itu Ka’ab menggesa Qatadah supaya menjawab hanya satu soalan sahaja. Ka’ab bertanya;

 ÙŠَۧ ŰŁَŰšَۧ قَŰȘَۧۯَŰ©َ، ŰŁَنْŰŽُŰŻُكَ ŰšِŰ§Ù„Ù„َّهِ، هَلْ ŰȘَŰčْلَمُنِي ŰŁُŰ­ِŰšُّ Ű§Ù„Ù„َّهَ وَ۱َŰłُولَهُ؟

“Wahai Abu Qatadah, aku hendak bertanya kepadamu kerana Allah, engkau tahu atau tidak bahawa aku sebenarnya mencintai Allah dan Rasul-Nya?”

Soalan itu diulangi berkali-kali. Pada kali yang ketiga baharulah Qatadah menjawab;
Ű§Ù„Ù„َّهُ وَ۱َŰłُولُهُ ŰŁَŰčْلَمُ
“Hanya Allah dan Rasul-Nya yang paling tahu.”

Ka’ab bin Malik menangis teresak-esak mendengar jawapan Qatadah sambil meninggalkannya. Di suatu sudut lain ketika Ka’ab dikenakan pemulauan tersebut, banyak suara yang membelanya, banyak suara empati tentang hukumannya yang dianggap keterlaluan, kejam dan sebagainya, bahkan ada juga suara yang memujuknya berpaling dari jamaah RasuliLlah saw. Pujukan-pujukan itu berupa tawaran-tawaran jawatan, jabatan, kedudukan, kemuliaan yang akan dikurniakan oleh seorang raja dari Ghassan, Syam yang beragama Nasrani. Dari kejauhan Syam, mereka turut menyedari hukuman pemboikotan dikenakan terhadap Ka’ab bin Malik, sedangkan potensinya tidak harus disia-siakan. Ka’ab dianggap memiliki ketokohan dan daya tarikan yang kuat, pengaruh yang hebat, dan mampu memenuhi kepentingan sesiapapun yang diinginkan oleh pihak lain terhadapnya. Beberapa orang pemuda dari Syam telah menyampaikan sepucuk surat kepada Ka’ab dari Raja kerajaan Ghassanid, surat tersebut berbunyi;

ŰŁَمَّۧ ŰšَŰčْŰŻُ فَŰ„ِنَّهُ قَŰŻْ ŰšَلَŰșَنِي ŰŁَنَّ Ű”َِۭۧŰšَكَ قَŰŻْ ŰŹَفَŰ§Ùƒَ، وَلَمْ يَŰŹْŰčَلْكَ Ű§Ù„Ù„َّهُ ŰšِŰŻَۧ۱ِ هَوَŰ§Ù†ٍ وَÙ„Ű§َ مَ۶ْيَŰčَŰ©ٍ، فَŰ§Ù„Ű­َقْ Űšِنَۧ نُوَۧ۳ِكَ
“Amma ba’du; sebenarnya telah sampai berita kepada kami bahawa sahabatmu (Muhammad saw) telah memusuhimu. Allah tidak akan menjadikan engkau untuk menjadi orang hina di dunia ataupun orang yang dihilangkan hak-haknya. Maka datanglah ke tempat kami (sertai kami tinggalkan Rasulullah saw), kami akan menggembirakan hatimu.”

Sungguh luar biasa perhatian Raja Ghassan kepada Ka’ab bin Malik. Ketika posisi Ka’ab berada dalam situasi kritikal kerana dipulaukan oleh Rasulullah saw, seorang pemimpin berpangkat raja yang memiliki rakyat dan kerajaan, harta dan takhta, tanah dan negara memberikan perhatian khusus kepadanya. Saat ke semua saudara-saudara se-Islamnya tidak mempedulikan Ka’ab, masih ada orang yang ingin menyapanya, bahkan ia adalah seorang raja. Namun, mujurlah yang mendapat surat itu Ka’ab bin Malik, seorang mujahid yang hebat. Ka’ab bukan orang yang mudah dipujuk rayu. Ka’ab bukan orang yang mudah diajak melakukan bangkangan terhadap kepimpinan Rasulullah saw. Kecintaan Ka’ab kepada baginda Rasulullah melebihi dunia seisinya. Tidak ada ucapan angkuh yang keluar dari mulut Ka’ab membanding-bandingkan zaman perjuangannya bersama Islam seperti, “Orang luar pula yang memberikan perhatian kepadaku. Di mana sahabat-sahabatku! Jiran tetanggaku! Orang yang satu jamaah denganku?! Mereka langsung tidak peduli kepadaku. Sedangkan aku ada jasa yang besar kepada Islam sewaktu di Uhud. Lebih baik aku mencari haluan lain yang masih memberikan harapan baru kepada bakat yang ada padaku.”

Tidak ada garis kalimat seperti itu yang tercetus dari mulut Ka’ab bin Malik. Beliau menyedari, surat Raja Ghassan itu adalah ujian berikutnya yang harus dihadapi dengan sepenuh kesedaran dan kefahaman. Adapun matlamat dunia dan akhirat yang diinginkannya adalah keredhaan Allah dan Rasul-Nya. Bukan pengakuan atau pengiktirafan manusia, bukan apresiasi Raja Ghassan. Surat Raja Ghassan itu benar-benar merupakan sebuah ujian keikhlasan yang datang tepat pada waktunya, dan Ka’ab mampu melalui ujian ini dengan sempurna apabila beliau menolak pelawaan seorang raja dan membakar surat itu ke dalam unggun api.

Selepas 40 hari pemulauan itu berjalan, timbul bibit-bibit harapan sekalian umat Islam agar hukuman ke atas tiga orang sahabat Nabi itu berakhir. Tetapi perutusan Rasulullah saw membawa satu arahan baru, iaitu perintah supaya Ka’ab bin Malik, Murarah bin Rabi’ dan Hilal bin Umayyah berjauhan dengan isteri. Perutusan Rasulullah saw yang datang bukan perutusan pengampunan, sebaliknya hukuman ditambahkan lagi dengan perintah berpisah tempat tinggal dengan isteri. Hidup dirasakan seperti dalam penjara, tanpa teman, tanpa anak dan isteri yang menemani walaupun hidup di luar tingkap besi. Lengkap sudah kesunyian mereka, ketiga-tiga sahabat Nabi ini menjalani babak baharu dalam hukumannya. Bagaimanapun mereka tetap akur dengan hukuman tersebut, mereka tidak memberontak, menuding kesalahan kepada orang lain, apalagi menolak hukuman berikutnya yang menanti mereka. Justeru, bersantai sahaja di rumah dan tidak bersama-sama kaum Muslimin ke medan perang bukanlah kesalahan yang ringan. Buktinya hukuman masih ditambah dan ditingkatkan.

Di antara ketiga-tiga orang sahabat Nabi yang dipulaukan ini, hanya Hilal bin Umayyah sahaja yang memiliki masalah kerana usianya yang sudah lanjut tua. Lantaran itu, isterinya datang menemui Rasulullah saw, mengadu bahawa suaminya sudah tua dan tidak memiliki pembantu untuk menguruskan sebarang aktivitinya. Isterinya tidak sanggup membiarkan Hilal menjalani kehidupan sendiri dalam usia sedemikian, lantas Rasulullah saw mengizinkan permintaan isteri Hilal bin Umaiyah. Begitulah mulianya adab generasi Islam di zaman RasuliLlah saw, bila arahan dikeluarkan oleh Nabi, mereka mendengar dan taat. Ketika hukuman itu terasa sukar dan memberatkan, mereka menghadap Nabi  dengan penuh akur terhadap arahan dan mengharapkan belas kasihan daripada Allah. Itu semua merupakan hak yang diakui oleh Rasulullah saw, ia bukanlah suatu keaiban bahkan inilah contoh interaksi yang sangat mulia di antara orang-orang beriman yang sangat mencintai Allah dan Rasul-Nya.

Pada malam yang ke-50, seusai Ka’ab bin Malik solat subuh di perkarangan rumahnya, bertafakur menyesali segala perbuatannya, tiba-tiba kedengaran suara teriakan kuat oleh seseorang di puncak gunung Sal’ein, salah sebuah gunung di Madinah; 
يَۧ كَŰčْŰšَ Űšْنَ مَŰ§Ù„ِكٍ ŰŁَŰšْŰŽِ۱ْ
“Wahai Ka’ab bin Malik, bergembiralah.” 

Mendengar suara itu, Ka’ab bin Malik pun bersujud syukur dan yakin bahawa taubat ketiga-tiga sahabat RasuliLlah saw yang dihukum itu telah diterima oleh Allah. Seorang dari Bani Aslam meluncur laju menaiki kuda menuju ke pintu rumah Ka’ab iaitu Hamzah bin Umar al-Aslami, kerana beliaulah yang telah mengangkat suaranya yang tinggi di atas gunung membawa berita gembira tersebut. Kegembiraan itu dikongsi bersama apabila baju yang sedang dipakai Ka’ab ketika itu dihadiahkan kepada Hamzah, sedangkan beliau tidak ada baju lain sesudah itu. Ka’ab kemudiannya berangkat segera ke tempat Rasulullah saw dengan meminjam baju orang lain, di sana beliau disambut seorang demi seorang, sekelompok demi sekelompok menyatakan kegembiraan kerana taubatnya telah diterima. Kata mereka kepada Ka’ab sepanjang berada di masjid untuk bertemu Rasulullah SAW

لŰȘَهْنِكَ ŰȘَوْŰšَŰ©ُ Ű§Ù„Ù„َّهِ Űčَلَيْكَ

“Semoga gembira hatimu (wahai Ka’ab bin Malik) kerana Allah telah menerima taubatmu itu.”

Demikian akhirnya Ka’ab bin Malik memasuki masjid dan bersalaman dengan Rasulullah saw, dipeluk dan dikucupnya baginda yang sedang menyambutnya dalam keadaan wajah yang girang ibarat terang bulan yang penuh. Diriwayatkan daripada Ka’ab bin Malik;

فَلَمَّۧ ŰłَلَّمْŰȘُ Űčَلَى ۱َŰłُولِ Ű§Ù„Ù„َّهِ Ű”َلَّى Ű§Ù„Ù„Ù‡ Űčَلَيْهِ وَŰłَلَّم، قَŰ§Ù„َ ۱َŰłُولُ Ű§Ù„Ù„َّهِ Ű”َلَّى Ű§Ù„Ù„Ù‡ Űčَلَيْهِ وَŰłَلَّم وَهُوَ يَŰšْ۱ُقُ وَŰŹْهُهُ مِن Ű§Ù„Űłُّ۱ُÙˆŰ±ِ؛ ŰŁَŰšْŰŽِ۱ْ ŰšِŰźَيْ۱ِ يَوْمٍ مَ۱َّ Űčَلَيْكَ مُنْŰ°ُ وَلَŰŻَŰȘْكَ ŰŁُمُّكَ. قَŰ§Ù„َ قُلْŰȘُ؛ ŰŁَمِنْ ŰčِنْŰŻِكَ يَۧ ۱َŰłُولَ Ű§Ù„Ù„َّهِ ŰŁَمْ مِنْ ŰčِنْŰŻِ Ű§Ù„Ù„َّهِ؟ قَŰ§Ù„َ؛ Ù„Ű§َ، Űšَلْ مِنْ ŰčِنْŰŻِ Ű§Ù„Ù„َّهِ. وَكَŰ§Ù†َ ۱َŰłُولُ Ű§Ù„Ù„َّهِ Ű”َلَّى Ű§Ù„Ù„Ù‡ Űčَلَيْهِ وَŰłَلَّم Ű„ِŰ°َۧ Űłُ۱َّ ۧ۳ْŰȘَنَۧ۱َ وَŰŹْهُهُ Ű­َŰȘَّى كَŰŁَنَّهُ قِŰ·ْŰčَŰ©ُ قَمَ۱ٍ، وَكُنَّۧ نَŰčْ۱ِفُ Ű°َلِكَ مِنْهُ

“Ketika aku mengucapkan salam kepada Rasulullah SAW baginda Nabi kelihatan berseri-seri wajahnya kerana gembiranya lalu bersabda; Bergembiralah dengan datangnya suatu hari baik yang pernah engkau alami sejak engkau dilahirkan oleh ibumu. Aku bertanya; Apakah itu datangnya dari sisi Tuan sendiri ya Rasul Allah, ataukah ia dari sisi Allah? Baginda saw menjawab; Tidak, tetapi memang daripada Allah. Adapun Rasulullah saw itu apabila gembira hatinya, maka wajahnya pun bersinar indah, seolah-olah wajahnya itu adalah sepenuh bulan, kita semua mengetahui hal itu.”

Ka’ab bin Malik menjelaskan pengajaran di sebalik pemboikotan kaum Muslimin terhadapnya; 

Ű„ِنَّ Ű§Ù„Ù„َّهَ Ű„ِنَّمَۧ نَŰŹَّŰ§Ù†ِي ŰšِŰ§Ù„Ű”ِّŰŻْقِ وَŰ„ِنَّ مِنْ ŰȘَوْŰšَŰȘِي ŰŁَنْ Ù„Ű§َ ŰŁُŰ­َŰŻِّŰ«َ Ű„ِÙ„Ű§َّ Ű”ِŰŻْقًۧ مَۧ ŰšَقِيŰȘُ

“Sesungguhnya Allah telah menyelamatkan diriku dengan berkata benar, maka sebagai tanda taubatku pula ialah bahawa aku tidak akan berkata kecuali yang sebenarnya selama kehidupanku masih berbaki.”

Kemudian turunlah ayat Allah;

لَقَŰŻ ŰȘََّۧۚ Ű§Ù„Ù„َّه Űčَلَى Ű§Ù„Ù†َّŰšِيِّ وَŰ§Ù„ْمُهَۧۏِ۱ِينَ وَŰ§Ù„ŰŁَÙ†Ű”َۧ۱ِ Ű§Ù„َّŰ°ِينَ ۧŰȘَّŰšَŰčُوهُ فِي ŰłَۧŰčَŰ©ِ Ű§Ù„ْŰčُŰłْ۱َŰ©ِ مِن ŰšَŰčْŰŻِ مَۧ كَۧۯَ يَŰČِيŰșُ قُلُÙˆŰšُ فَ۱ِيقٍ مِّنْهُمْ Ű«ُمَّ ŰȘََۧۚ Űčَلَيْهِمْ Ű„ِنَّهُ Űšِهِمْ ۱َŰ€ُوفٌ ۱َّŰ­ِيمٌ

“Sesungguhnya Allah telah menerima taubat Nabi dan orang-orang Muhajirin dan Ansar yang mengikutnya (berjuang) dalam masa kesukaran, sesudah hampir-hampir terpesong hati segolongan dari mereka (daripada menurut Nabi untuk berjuang); kemudian Allah menerima taubat mereka; sesungguhnya Allah Amat belas, lagi Maha Mengasihani terhadap mereka.” (surah al-Taubah ayat 17) 

وَŰčَلَى Ű§Ù„Ű«َّلََۧ۫Ű©ِ Ű§Ù„َّŰ°ِينَ ŰźُلِّفُÙˆŰ§ Ű­َŰȘَّى Ű„ِŰ°َۧ ۶َŰ§Ù‚َŰȘْ Űčَلَيْهِمُ Ű§Ù„ْŰŁَ۱ْ۶ُ Űšِمَۧ ۱َŰ­ُŰšَŰȘْ وَ۶َŰ§Ù‚َŰȘْ Űčَلَيْهِمْ ŰŁَنْفُŰłُهُمْ وَŰžَنُّÙˆŰ§ ŰŁَنْ لَۧ مَلْŰŹَŰŁَ مِنَ Ű§Ù„Ù„َّهِ Ű„ِلَّۧ Ű„ِلَيْهِ Ű«ُمَّ ŰȘََۧۚ Űčَلَيْهِمْ لِيَŰȘُÙˆŰšُÙˆŰ§ Ű„ِنَّ Ű§Ù„Ù„َّهَ هُوَ Ű§Ù„ŰȘَّوَُّۧۚ Ű§Ù„Ű±َّŰ­ِيمُ

Dan (Allah menerima pula taubat) tiga orang yang ditangguhkan (penerimaan taubat mereka) hingga apabila bumi yang luas ini (terasa) sempit kepada mereka (kerana mereka dipulaukan), dan hati mereka pula menjadi sempit (kerana menanggung dukacita), serta mereka yakin bahawa tidak ada tempat untuk mereka lari dari (kemurkaan) Allah melainkan (kembali bertaubat) kepadaNya; kemudian Allah (memberi taufiq serta) menerima taubat mereka supaya mereka kekal bertaubat. Sesungguhnya Allah Dia lah Penerima taubat lagi Maha Mengasihani.” (surah al-Taubah ayat 18) 

يَۧ ŰŁَيُّهَۧ Ű§Ù„َّŰ°ِينَ ŰąÙ…َنُÙˆŰ§ْ ۧŰȘَّقُÙˆŰ§ْ Ű§Ù„Ù„َّهَ وَكُونُÙˆŰ§ْ مَŰčَ Ű§Ù„Ű”َّۧۯِقِينَ

“Wahai orang-orang yang beriman! Bertaqwalah kamu kepada Allah, dan hendaklah kamu berada bersama-sama orang-orang yang benar.” (surah al-Taubah ayat 19)

Alangkah gembiranya perasaan Ka’ab bin Malik apabila diturunkan ayat tadi sehingga beliau berkata dan menjelaskan perihal orang yang berdusta kepada Nabi;

فوَŰ§Ù„Ù„َّهِ مَۧ ŰŁَنْŰčَمَ Ű§Ù„Ù„َّهُ Űčَلَيَّ مِنْ نِŰčْمَŰ©ٍ قَŰ·ُّ- ŰšَŰčْŰŻَ ŰŁَنْ هَŰŻَŰ§Ù†ِي Ù„Ù„Ű„ِŰłْÙ„Ű§َمِ- ŰŁَŰčْŰžَمَ، فِي نَفْŰłِي مِنْ Ű”ِŰŻْقِ Ű±ŰłÙˆÙ„ِ Ű§Ù„Ù„َّهِ Ű”َلَّى Ű§Ù„Ù„Ù‡ Űčَلَيْهِ وَŰłَلَّم ŰŁَنْ Ù„Ű§َ ŰŁَكُونَ كَŰ°َŰšْŰȘُهُ فَŰŁَهْلِكَ كَمَۧ هَلَكَ Ű§Ù„َّŰ°ِينَ كَŰ°َŰšُÙˆŰ§، فَŰ„ِنَّ Ű§Ù„Ù„َّهَ قَŰ§Ù„َ لِلَّŰ°ِينَ كَŰ°َŰšُÙˆŰ§ Ű­ِينَ ŰŁَنْŰČَلَ Ű§Ù„ÙˆَŰ­ْيَ ŰŽَ۱َّ مَۧ قَŰ§Ù„َ لِŰŁَŰ­َŰŻٍ، فَقَŰ§Ù„َ ŰčَŰČَّ وَŰŹَلَّ ؛ ﴿ŰłَيَŰ­ْلِفُونَ ŰšِŰ§Ù„Ù„َّهِ لَكُمْ Ű„ِŰ°َۧ Ű§Ù†ْقَلَŰšْŰȘُمْ Ű„ِلَيْهِمْ لِŰȘُŰčْ۱ِ۶ُÙˆŰ§ Űčَنْهُمْ فَŰŁَŰčْ۱ِ۶ُÙˆŰ§ Űčَنْهُمْ Ű„ِنَّهُمْ ۱ِŰŹْŰłٌ وَمَŰŁْوَŰ§Ù‡ُمْ ŰŹَهَنَّمُ ŰŹَŰČَۧۥً Űšِمَۧ كَŰ§Ù†ُÙˆŰ§ يَكْŰłِŰšُونَ ﴾ Ű„ِلَى قَوْلِهِ: ﴿يَŰ­ْلِفُونَ لَكُمْ لِŰȘَ۱ْ۶َوْۧ Űčَنْهُمْ فَŰ„ِنْ ŰȘَ۱ْ۶َوْۧ Űčَنْهُمْ فَŰ„ِنَّ Ű§Ù„Ù„َّهَ Ù„Ű§ يَ۱ْ۶َى Űčَنِ Ű§Ù„ْقَوْمِ Ű§Ù„ْفَۧ۳ِقِينَ ﴾.Űź

“Demi Allah, belum pernah Allah mengurniakan kenikmatan kepadaku sama sekali (sehebat ini) setelah aku memperolehi petunjuk dari Allah untuk memeluk agama Islam ini, yang kenikmatan itu lebih besar dalam perasaan jiwaku, melebihi perkataan benarku yang aku sampaikan kepada Rasulullah saw, sebab tidakku dustainya sehingga andaikata demikian (sebaliknya mengikut jejak langkah munafik untuk selamat) tentulah aku akan rosak sebagaimana kerosakan yang dialami oleh orang-orang yang berdusta (kerosakan agama bagi dirinya). Sesungguhnya Allah telah berfirman kepada orang-orang yang berdusta ketika diturunkannya wahyu, iaitu suatu kata-kata terburuk yang pernah diucapkan kepada seseorang. Allah berfirman yang ertinya :-

“Mereka akan bersumpah kepadamu dengan nama Allah, ketika engkau kembali kepada mereka, supaya engkau dapat membiarkan mereka. Sebab itu berpalinglah dari mereka itu, sesungguhnya mereka itu kotor dan tempatnya adalah neraka Jahanam, sebagai pembalasan dari apa yang mereka lakukan.”
--- sehinggalah kepada ayat ---
“Mereka bersumpah kepadamu supaya engkau merasa senang kepada mereka, tetapi biarpun engkau merasa senang kepada mereka, namun Allah tidak suka kepada kaum yang fasik itu.” (surah al-Taubah ayat  95-96)

Inilah kesan tarbiyah daripada peristiwa yang sangat mustahak kita ambil pengajarannya. Peristiwa menarik seperti ini hanya dapat kita saksikan daripada generasi terbaik di zaman Rasulullah saw. Peristiwa ini memberikan pelajaran kepada kita, sekalipun pengajaran itu diambil melalui kesilapan orang-orang soleh terdahulu. Ini kerana, jika generasi keemasan Islam tidak pernah ada orang bersalah, untouchable, maka kita tidak dapat mengesan ibrah daripada kesilapan mereka.

Tugas Utama Wanita Di Rumah

Tugas Utama Wanita Di Rumah dan Tugas Utama Suami Mencari Nafkah Dan Berdakwah Di Jalan Allah.

Di antara perintah Allah kepada wanita muslimah adalah perintah untuk tinggal dan menetap di rumah-rumah mereka. Sebuah perintah yang banyak mengandung hikmah dan maslahat. Tidak hanya bagi wanita itu sendiri, namun juga mengandung kemaslahatan bagi umat.

Perintah dari Zat Yang Maha Hikmah

Wahai saudariku muslimah, renungkanlah firman dari Rabbmu berikut ini. Rabb yang telah menciptakanmu, yang paling tahu tentang kemaslahatan bagimu. Allah ‘Azza wa Jalla berfirman :

وَقَ۱ْنَ فِي ŰšُيُوŰȘِكُنَّ وَلَۧ ŰȘَŰšَ۱َّŰŹْنَ ŰȘَŰšَ۱ُّŰŹَ Ű§Ù„ْŰŹَŰ§Ù‡ِلِيَّŰ©ِ Ű§Ù„ْŰŁُولَى وَŰŁَقِمْنَ Ű§Ù„Ű”َّلَۧ۩َ وَŰąŰȘِينَ Ű§Ù„ŰČَّكَۧ۩َ وَŰŁَŰ·ِŰčْنَ Ű§Ù„Ù„َّهَ وَ۱َŰłُولَهُ Ű„ِنَّمَۧ يُ۱ِÙŠŰŻُ Ű§Ù„Ù„َّهُ لِيُŰ°ْهِŰšَ Űčَنكُمُ Ű§Ù„Ű±ِّŰŹْŰłَ ŰŁَهْلَ Ű§Ù„ْŰšَيْŰȘِ وَيُŰ·َهِّ۱َكُمْ ŰȘَŰ·ْهِÙŠŰ±Ű§ً

“Dan hendaklah kamu tetap tinggal di rumah-rumah kalian dan janganlah kalian berhias dan bertingkah laku seperti orang-orang jahiliyah yang dahulu. Dan dirikanlah solat, tunaikanlah zakat dan taatilah Allah dan Rasul-Nya. Sesungguhnya Allah bermaksud hendak menghilangkan dosa dari kamu, wahai ahlul bait, dan membersihkan kamu sebersih-bersihnya.” (Al Ahzab: 33).

Syaikh Abdurrahman bin Nashir As Sa’di rahimahullah menjelaskan bahwa makna dari ayat {وَقَ۱ْنَ فِي ŰšُيُوŰȘِكُنَّ} yaitu menetaplah kalian di rumah kalian sebab hal itu lebih selamat dan lebih memelihara diri kalian. Sedangkan makna ayat { وَÙ„Ű§ ŰȘَŰšَ۱َّŰŹْنَ ŰȘَŰšَ۱ُّŰŹَ Ű§Ù„ْŰŹَŰ§Ù‡ِلِيَّŰ©ِ Ű§Ù„ŰŁÙˆÙ„َى }  yaitu  janganlah banyak keluar dengan bersolek atau memakai parfum sebagaimana kebiasaan orang-orang  jahiliyah sebelum Islam yang tidak memiliki ilmu dan agama. Perintah tersebut bertujuan untuk mencegah munculnya kejahatan dan sebab-sebabnya. (Lihat  Taisir Al Karimirrahman surat Al Ahzab 33).

Imam Ibnu Katsir rahimahullah  menjelaskan bahawa makna ayat di atas ertinya tetaplah di rumah-rumah kalian dan janganlah keluar tanpa ada keperluan. Termasuk keperluan syar’i yang membolehkan wanita keluar rumah adalah untuk solat di masjid dengan syarat-syarat tertentu, sebagaimana sabda Rasulullah Shallallahu ‘Alaihi Wa sallam :‘Janganlah kalian melarang isteri-isteri dan anak-anak kalian dari masjid Allah. Namun, hendaklah mereka keluar dalam keadaan berjilbab.’ Dan dalam riwayat lain disebutkan : ‘Dan rumah mereka adalah lebih baik bagi mereka.” (TafsirAl Qur’an Al Adzim tafsir surat Al Ahzab ayat 33)

Yang perlu difahami bahwa perintah dalam ayat di atas tidak hanya terbatas pada isteri-isteri nabi saja, tetapi juga berlaku untuk seluruh kaum wanita muslimah. Imam Ibnu Katsir rahimahullahu mengatakan : “Semua ini merupakan adab dan tata krama yang Allah Ta’ala perintahkan kepada para isteri Nabi Shallallahu ‘Alaihi Wa sallam. Adapun kaum wanita umat ini seluruhnya sama juga dengan mereka dalam hukum masalah ini.” (Tafsir Al Qur’an Al Adzim surat Al Ahzab 33).

Saudariku muslimah, perhatikanlah. Perintah untuk tinggal di dalam rumah ini datang dari Zat Yang Maha Memiliki Hikmah, Zat yang lebih tahu tentang perkara yang memberikan maslahat bagi hamba-hamba-Nya. Ketika Dia menetapkan wanita harus berdiam dan tinggal di rumahnya, Dia sama sekali tidak berbuat zalim kepada wanita, bahkan ketetapan-Nya itu sebagai tanda akan kasih sayang-Nya kepada para hamba-Nya.

Tanggung Jawab Terbesar bagi Wanita adalah Rumah Tangganya

Rasulullah Shallallahu Aalaihi Wasallam bersabda :

كلكم ۱ۧŰč، وكلكم Ù…ŰłŰŠÙˆÙ„ Űčن ۱ŰčيŰȘه، ÙŰ§Ù„ŰŁÙ…ÙŠŰ± ۱ۧŰč، وهو Ù…ŰłŰŠÙˆÙ„ Űčن ۱ŰčيŰȘه، ÙˆŰ§Ù„Ű±ŰŹÙ„ ۱ۧŰč Űčلى ŰŁÙ‡Ù„ ŰšÙŠŰȘه، وهو Ù…ŰłŰŠÙˆÙ„ Űčنهم، ÙˆŰ§Ù„Ù…Ű±ŰŁŰ© ۱ۧŰčÙŠŰ© Űčلى ŰšÙŠŰȘ ŰšŰčÙ„Ù‡Ű§ ÙˆÙˆÙ„ŰŻÙ‡، وهي Ù…ŰłŰŠÙˆÙ„Ű© Űčنهم، ÙˆŰ§Ù„Űčۚۯ ۱ۧŰč Űčلى Ù…Ű§Ù„ ŰłÙŠŰŻÙ‡، وهو Ù…ŰłŰŠÙˆÙ„ Űčنه، فكلكم ۱ۧŰč Ù…ŰłŰŠÙˆÙ„ Űčن ۱ŰčيŰȘه

“Setiap kalian adalah pemimpin dan setiap kalian akan ditanya tentang yang dipimpinnya. Pemimpin negara adalah pemimpin dan ia akan ditanya tentang yang dipimpinnya. Seorang laki-laki adalah pemimpin bagi keluarganya dan ia akan ditanya tentang yang dipimpinnya. Seorang wanita adalah pemimpin bagi anggota keluarga suaminya serta anak-anaknya dan ia akan ditanya tentang mereka. Seorang budak adalah pemimpin atas harta tuannya dan ia akan ditanya tentang harta tersebut. Setiap kalian adalah pemimpin dan setiap kalian akan ditanya tentang yang dipimpinnya.” (HR. Bukhari 893 dan Muslim 1829).

Yang dimaksud dengan  (۱َۧŰčٍ ) adalah seseorang yang dikenai tanggung jawab untuk menjaga sesuatu perbuatan, dan diberi amanah atas perbuatan tersebut, serta diperintahkan untuk melakukannya secara adil . (Lihat Bahjatun Nadzirin I/369)

Syaikh Muhammad bin Shalih Al ‘Utsaimin rahimahullah menjelaskan : Seorang isteri merupakan pemimpin yang menjaga  di rumah suaminya dan akan ditanya tentang penjagaanya. Maka wajib baginya untuk mengurusi rumah dengan baik, seperti dalam memasak, menyiapkan minum seperti kopi dan teh, serta mengatur tempat tidur. Janganlah ia memasak melebihi dari yang semestinya. Jangan pula ia membuat teh lebih dari yang diperlukan. Ia harus menjadi seorang wanita yang bersikap pertengahan, tidak bersikap kurang dan tidak berlebih-lebihan, kerana sikap pertengahan adalah separuh dari penghidupan. Tidak boleh melampaui batas dalam apa yang tidak sepantasnya. Isteri juga memiliki tanggung jawab terhadap anak-anaknya dalam mengurus dan memperbaiki urusan mereka, seperti dalam hal memakaikan pakaian, melepaskan pakaian yang kotor, merapikan tempat tidur, serta memerhatikan penutup tubuh mereka di musim dingin. Setiap wanita akan ditanya tentang semua itu. Dia akan ditanya tentang urusan memasak, dan  ia akan ditanya tentang seluruh apa yang ada di dalam rumahnya.” (Lihat Syarh Riyadhis Shalihin II/133-134)

Pendapat yang mengatakan urusan memasak , membasuh, kemas rumah adalah tugas suami adalah pendapat para ulama sahaja, sedangkan para isteri Nabi SAW dan isteri para sahabat melaksanakan tugas tersebut dan tak ada nas mengatakan itu ada 100% tugas suami. Saidatinah Fatimah r.ha berjumpa Nabi SAW minta pembantu kerana beliau terpaksa mengangkat air, memasak dan mengisar gandum tetapi tak diberikan oleh baginda cuma  baginda memberikan amalan tasbih sebelum tidur di panggil tasbih Fatimah. Jika benar itu tugas suami sudah pasti baginda menyuruh Ali melakuakn pekerjaan tersebut dan Fatimah hanya melayan suami sahaja. Ini adalah kewajipan isteri buka tugas sukarela sahaaj. Tugas suami mencari nafkah, berjihad dan berdakwah di jalan Allah SWT.

Dengan demikian, tugas seorang isteri selaku pendamping suami dan ibu bagi anak-anaknya adalah memegang amanah sebagai pengatur urusan dalam rumah suaminya serta anak-anaknya. Dia kelak akan ditanya tentang kewajibannya tersebut. Inilah peran penting seorang wanita, sebagai pengatur rumah tangganya. Wanita sudah memiliki amanah dan tugas tersendiri yang harus dipikulnya dengan sebaik-baiknya. Yang menetapkan amanah dan tugas tersebut adalah manusia yang paling mulia, paling berilmu, dan paling bertakwa kepada Allah, yaitu Rasulullah Shallallahu ‘Alaihi Wa sallam. Baginda tidaklah menetapkan syariat dari hawa nafsunya, semuanya adalah wahyu yang Allah wahyukan kepada baginda.

Tinggal di Rumah adalah Fitrah Muslimah

Islam adalah agama yang adil. Allah menciptakan bentuk fisik dan tabiat wanita berbeza dengan lelai Kaum lelaki diberikan kelebihan oleh Allah Ta’ala baik fisik maupun mental dibandingkan kaum wanita sehingga pantas kaum lelaki sebagai pemimpin atas kaum wanita. Allah Ta’ala berfirman:

Ű§Ù„Ű±ِّŰŹَŰ§Ù„ُ قَوَّŰ§Ù…ُونَ Űčَلَى Ű§Ù„Ù†ِّŰłَۧۥ Űšِمَۧ فَ۶َّلَ Ű§Ù„Ù„ّهُ ŰšَŰčْ۶َهُمْ Űčَلَى ŰšَŰčْ۶ٍ وَŰšِمَۧ ŰŁَنفَقُÙˆŰ§ْ مِنْ ŰŁَمْوَŰ§Ù„ِهِمْ فَŰ§Ù„Ű”َّŰ§Ù„ِŰ­َۧŰȘُ قَŰ§Ù†ِŰȘَۧŰȘٌ Ű­َŰ§ÙِŰžَۧŰȘٌ لِّلْŰșَيْŰšِ Űšِمَۧ Ű­َفِŰžَ Ű§Ù„Ù„ّهُ

“Kaum laki-laki itu adalah pemimpin bagi kaum wanita, oleh kerana Allah telah melebihkan sebahagian mereka (laki-laki) atas sebahagian yang lain (wanita), dan kerana mereka (laki-laki) telah menafkahkan sebagian dari harta mereka. Sebab itu maka wanita yang soleh, ialah yang ta’at kepada Allah lagi memelihara diri ketika suaminya tidak ada, oleh kerana Allah telah memelihara (mereka)” (QS. An Nisa’ ayat  34)

Pada asalnya, kewajiban mencari nafkah bagi keluarga merupakan tanggung jawab kaum lelaki. Syaikh Abdul ‘Aziz bin Baaz rahimahullah berkata: “Islam menetapkan masing-masing dari suami dan isteri memiliki kewajiban yang khusus agar keduanya menjalankan perannya masing-masing  sehingga sempurnalah bangunan masyarakat di dalam dan di luar rumah. Suami berkewajiban mencari nafkah dan penghasilan sedangkan isteri berkewajiban mendidik anak-anaknya, memberikan kasih sayang, menyusui dan mengasuh mereka, serta tugas-tugas lain yang sesuai baginya seperti mengajar anak-anak perempuan, mengurusi sekolah mereka, dan mengubati mereka serta pekerjaan lain yang khusus bagi kaum wanita. Bila wanita sampai meninggalkan kewajiban dalam rumahnya, bererti ia telah menyia-nyiakan rumah serta para penghuninya. Hal tersebut dapat menyebabkan kerosakan dalam keluarga baik secara hakiki maupun maknawi. (Khatharu Musyarakatil Mar’ah li  Rijal fil Maidanil Amal).

Para wanita muslimah hendaknya jangan tertipu dengan teriakan orang-orang yang menggembar-gemborkan isu kesetaraan gender sehingga timbul rasa minder terhadap wanita-wanita bukan islam dan merasa rendah diri dengan menganggur di rumah. Padahal banyak pekerjaan mulia yang boleh dilakukan di rumah.  Di rumah ada suami yang harus dilayani dan ditaati. Ada juga  anak-anak yang harus ditarbiyah dengan baik. Ada harta suami yang harus diatur dan dijaga sebaik-baiknya. Ada pekerjaan-pekerjaan rumah tangga yang perlukan penanganan dan pengaturan. Semua ini pekerjaan yang mulia dan berpahala di sisi Allah Ta’ala. Para wanita muslimah harus ingat bahawa kelak  pada hari kiamat mereka akan ditanya tentang amanah tersebut yang dibebankan kepadanya.