Saturday, July 28, 2012

Banyakkan Membaca Al-Quran Di Bulan Ramadan.

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh

ŰšِŰłْمِ ٱللَّهِ Ù±Ù„Ű±َّŰ­ْمَـٰنِ Ù±Ù„Ű±َّŰ­ِيم

Segala puji bagi Allah, Tuhan sekelian alam. Selawat serta salam buat junjungan mulia Nabi Muhammad SAW keluarga serta para sahabat dan pengikut yang istiqamah menuruti baginda hingga ke hari kiamat.

Sahabat yang dirahmati Allah,
Di bulan Ramadan al-Mubarak adalah bulan dimana al-Quran diturunkan oleh Allah SWT. Maka salah satu amalan yang dituntut dibulan ini adalah memperbanyakkan membaca al-Quran, mentadabur maknanya dan menghayati isi kandungan al-Quran yang dibaca.

Di antara keadaan Salafus Soleh dibulan Ramadan adalah selalu menyibukkan diri dengan hal-hal yang berkaitan dengan Al-Quran (mulai dari membaca, mempelajari dan mentadabburinya). Malaikat Jibril memperdengarkan Al-Quran kepada Rasulullah SAW pada bulan Ramadan. Usman bin Affan mengkhatamkan Al-Quran setiap hari pada bulan
Ramadan.

Cara sahabat-sahabar Rasulullah SAW memahami dan mengamalkan al-Quran adalah dengan membaca 10 ayat diulang-ulangkan dan menghayati maksud yang terkandung di dalamnya. Mereka tidak berpindah kepada ayat lain sebelum mengamalkan 10 ayat tersebut.

Menangis tatkala membaca atau mendengar  bacaan al-Quran adalah satu kaedah untuk menghayati ayat-ayat Allah SWT  dan untuk melahirkan rasa takut kepada Allah SWT. Ancaman Allah SWT dengan seksaan neraka kepada mereka yang engkar dan zalim akan menimbulkan rasa gerun, insaf dan takut terhadap azab Allah SWT.

Sahabat yang dimuliakan,
Mendendangkan Al-Qur’an akan mendidik hati dan jiwa, bahkan jiwa mereka
bergetar dan hati mereka tersentuh begitu mendengar untaian Kalamullah dibacakan.

Dalam Shahih Al-Bukhari diriwayatkan dari Abdullah bin Mas’ud r.a. bahawa ia berkata: Rasulullah SAW  bersabda:  “Bacalah Al-Quran untukku!” 

Aku berkata: “Apakah aku membacakannya untukmu sedangkan ia diturunkan kepadamu?”

Rasulullah SAW  bersabda: “Aku senang mendengarkannya dari orang lain.” 

Aku pun membacakan untuknya surat An-Nisa’, hingga sampai pada ayat yang berbunyi:
“Maka bagaimanakah (halnya orang-orang kafir nanti), apabila kami mendatangkan seseorang saksi (rasul) dari tiap-tiap umat dan Kami mendatangkan kamu (Muhammad) sebagai saksi atas mereka itu (sebagai umatmu).”
(Surah An-Nisa’ ayat 41)

Baginda mengatakan: "Hasbuka (cukup)."

Aku menoleh kepadanya, ternyata kedua mata beliau menitiskan air mata.”

Imam Al-Baihaqi meriwayatkan sebuah hadis dari Abu Hurairah r.a.ia berkata: “Tatkala turun ayat:
“Maka apakah kamu merasa hairan terhadap pemberitaan ini? Dan kamu mentertawakan dan tidak menangis.” (Surah An-Najm ayat 59-60)

Ahlu Suffah (orang yang bermukim di serambi masjid Nabi) menangis hingga titisan air mata membasahi pipi mereka. Ketika hal itu didengar oleh Rasulullah SAW, baginda tersentuh dan ikut menangis bersama mereka. Melihat hal itu kami pun turut menangis. Kemudian Rasulullah SAW. bersabda yang bermaksud:
“Tidak akan masuk api neraka orang yang menangis kerana takut kepada Allah.”

Suatu ketika Abdullah bin Mas’ud membaca surat Al-Muthaffifin, tatkala sampai ayat yang berbunyi: “Iaitu hari ketika manusia berdiri menghadap Rabb semesta alam.”
(Surah Al-Mutahffifin: 5)

Beliau (Abdullah bin Mas'ud)  menangis hingga bersimpuh dan tidak mampu melanjutkan ayat berikutnya.

Diriwayatkan dari Muzahim bin Zufar ia berkata: “Pada suatu kesempatan, Sufyan Ats-Tsauri mengimami kami solat. Ketika sampai ayat: “Hanya Engkaulah yang kami sembah dan hanya kepada Engkaulah kami mohon
pertolongan. (Surah Al-Fatihah ayat 5) "

Beliau menangis hingga terputus bacaannya sehingga beliau mengulanginya
kembali dari awal.”

Diriwayatkan dari Ibrahim bin Asy’ats ia berkata: “Pada suatu malam saya mendengar Fudhail tengah membaca surat Muhammad hingga beliau menangis dan mengulang-ulang ayat berbunyi:
“Dan sesungguhnya Kami benar-benar akan menguji kamu agar Kami mengetahui orang-orang yang berjihad dan bersabar di antara kamu; dan agar Kami menyatakan (baik buruknya) hal ehwalmu.”  (Surah Muhammad ayat 31)

Sahabat yang dikasihi,
Pergunakanlah masa lapang dibulan Ramadan ini untuk mengisi perkara-perkara yang bermanfaat. Tingkatkan bacaan al-Quran, banyakkan berzikir, beristighfar dan berselawat kepada Nabi SAW. Di malam hari jangan tinggalkan solat terawih berjemaah dimasjid atau surau, solat witir dan tahajud. Ringgan-ringgankan tangan untuk bersedekah samaada untuk orang berbuka puasa, anak yatim, fakir-miskin atau ibu-ibu tunggal yang memerlukan bantuan.

Sesungguhnya beramal dibulan Ramadan akan diberi ganjaran pahala yang berlipat kali ganda dan dikurniakan ketenangan ke dalam jiwa orang-orang mukmin.



Terdapat 10 Keistimewaan Untuk Orang Berpuasa

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh

ŰšِŰłْمِ ٱللَّهِ Ù±Ù„Ű±َّŰ­ْمَـٰنِ Ù±Ù„Ű±َّŰ­ِيم

Segala puji bagi Allah, Tuhan sekelian alam. Selawat serta salam buat junjungan mulia Nabi Muhammad SAW keluarga serta para sahabat dan pengikut yang istiqamah menuruti baginda hingga ke hari kiamat.

Sahabat yang dirahmati Allah,
Alhamdulillah hingga kehari ini Allah SWT masih memanjangkan umur kita dan mengizinkan kita untuk terus melakukan ibadah puasa dengan hati yang penuh ikhlas.

Semoga kita sama-sama dapat meghayati kemuliaan dan keistimewaan ibadah puasa yang fardukan oleh Allah SWT  dengan memahami hikmah dan kebaikan ibadah puasa ini akan menambahkan keimanan dan ketakwaan kepada-Nya.

Sayyid Muhammad bin Alwi Al Maliki mengatakan orang yang berpuasa mempunyai 10 keutamaan yang diberikan Allah SWT di antaranya ialah:

Pertama, Allah memberikan keistimewaan kepada umat yang berpuasa dengan menyediakan satu pintu khusus di Syurga yang dinamai Al Rayyan. Pintu Syurga Al Rayyan ini hanya disediakan untuk umat Islam yang berpuasa.

Sabda Nabi SAW. dalam satu hadisnya yang bermaksud : " Pintu Rayyan hanya diperuntukkan bagi orang-orang berpuasa, bukan untuk lainnya. Bila pintu tersebut sudah dimasuki oleh seluruh rombongan ahli puasa Ramadan, maka tak ada lagi yang boleh masuk ke dalamnya. (Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim dan Ahmad).

Kedua, Allah telah mengfungsikan puasa umat Nabi Muhammad SAW  sebagai benteng yang kokoh dari seksa api neraka sekaligus tirai penghalang dari godaan hawa nafsu. Dalam hal ini Nabi SAW  bersabda maksudnya : “Puasa (Ramadan) merupakan perisai dan benteng yang kokoh dari seksa api neraka.” (Hadis Riwayat Ahmad dan Al Baihaqi).

Nabi SAW menambahkan pula bahawa puasa yang berfungsi sebagai perisai itu layaknya perisai dalam kancah peperangan selama tidak dinodai oleh kedustaan dan mengumpat. 
(Hadis Riwayat Ahmad, An Nasa`i, dan Ibnu Majah).

Ketiga, Allah memberikan keistimewaan kepada ahli puasa dengan menjadikan bau mulutnya itu lebih harum dari minyak kasturi. Sehingga Nabi SAW  berkata demikian, “Sungguh bau mulut orang yang berpuasa lebih semerbak di sisi Allah dari bau minyak kasturi.”

Keempat, Allah memberikan dua kebahagiaan bagi ahli puasa iaitu ketika berbuka puasa dan ketika bertemu dengan Allah kelak di hari akhirat. 
 
Orang yang berpuasa ketika berbuka perasaannya rasa bersyukur dimana bersyukur termasuk salah satu ibadah dan zikir. Syukur yang terungkap dalam kebahagiaan kerana telah diberi kemampuan oleh Allah untuk menyempurnakan puasa di hari tersebut sekaligus berbahagia atas janji pahala yang besar dari-Nya. 
 
Nabi SAW bersabda maksudnya : “Orang yang berpuasa mempunyai dua kebahagiaan. Iaitu berbahagia ketika berbuka dan ketika bertemu Allah.” (Hadis  Riwayat Muslim).

Kelima, puasa telah dijadikan oleh Allah SWT sebagai medan untuk menempa kesihatan dan kesembuhan dari berbagai  penyakit. Nabi SAW bersabda maksudnya : “Berpuasalah kalian, nescaya kalian akan sihat.” (Hadis Riwayat Ibnu Sunni dan Abu Nu`aim).

Sayyid Muhammad  menegaskan bahawa rahasia kesihatan di balik ibadah puasa adalah bahawa puasa menempah tubuh kita untuk melumatkan racun-racun yang mengendap dalam tubuh dan mengosongkan bahan-bahan kotor lainnya dari dalam tubuh.
 
Menurut pendapat beliau puasa ialah cara mendapatkan kesihatan bagi seorang hamba guna meningkatkan kadar ketakwaan yang merupakan tujuan utama puasa itu sendiri.  
 
Firman Allah SWT makasudnya : “Wahai orang-orang yang beriman, diwajibkan atas kamu berpuasa sebagaimana diwajibkan atas orang-orang sebelum kamu agar kamu bertakwa.” (Surah  Al Baqarah ayat 183).

Keenam, keutamaan berikutnya yang Allah SWT berikan kepada ahli puasa adalah dengan menjauhkan wajahnya dari seksa api neraka. Matanya tak akan sampai melihat seksaan api neraka dalam bentuk apapun juga. 
 
Nabi SAW bersabda maksudnya :  “Barangsiapa berpuasa satu hari demi di jalan Allah, dijauhkan wajahnya dari api neraka sebanyak (jarak) tujuh puluh musim.” (Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim, Ahmad dan Nasa`i).

Ketujuh, dalam Al Quran Allah berfirman, “Mereka itu adalah orang-orang yang bertaubat, yang beribadat, yang memuji, yang melawat, yang rukuk, yang sujud, yang menyuruh berbuat makruf dan mencegah berbuat munkar dan yang memelihara hukum-hukum Allah. dan gembirakanlah orang-orang mukmin itu.” (Surah At Taubah ayat 112).

Sebagian ulama ahli tafsir menerangkan bahawa orang –orang yang melawat (As Saihuun) pada ayat tersebut adalah orang yang berpuasa sebab mereka melakukan lawatan (kunjungan) kepada  Allah SWT. Makna lawatan, tegas beliau, di sini adalah bahawa puasa merupakan penyebab mereka (orang yang berpuasa) boleh sampai kepada Allah. Lawatan kepada Allah di buktikan dengan meninggalkan seluruh kebiasaan yang selama ini dilaksanakan  (contoh makan, minum, mendatangi isteri di siang hari) serta menahan diri dari rasa lapar dan dahaga.

Sayyid Muhammad cuba mentafsirkan ayat 10 dalam Surah Az Zumar : “Sesungguhnya hanya orang-orang yang bersabarlah yang dicukupkan pahala mereka tanpa batas.” 
 
Orang-orang yang bersabarlah maksudnya adalah orang yang berpuasa sebab puasa adalah nama lain dari sabar. Di saat berpuasalah, orang-orang yang bersabar (dalam beribadah puasa) memperoleh ganjaran dan pahala yang tidak terhitung banyaknya dari Zat Yang Maha Pemberi iaitu Allah SWT.

Kelapan, ketika puasa inilah Allah SWT memberi keistemewaan dengan menjadikan segala aktiviti orang yang berpuasa sebagai ibadah dan ketaatan kepada-Nya. Kerana  orang yang berpuasa dan ia meninggalkan ucapan yang tidak berguna (diam) adalah ibadah serta tidurnya dengan tujuan agar kuat dalam melaksanakan ketaatan di jalan-Nya juga ibadah. 
 
Dalam satu hadis  riwayat Ibnu Mundih dinyatakan, “Diamnya orang yang berpuasa adalah tasbih, tidurnya merupakan ibadah, dan doanya akan dikabulkan, serta perbuatannya akan dilipatgandakan (pahalanya).”

Kesembilan, di antara cara yang Allah SWT kenakan dalam memuliakan orang yang berpuasa, bahawa Allah SWT menjadikan orang yang memberi makan berbuka puasa pahalanya sama seperti dengan orang yang berpuasa itu sendiri meski dengan sepotong roti atau seteguk air. Dalam satu riwayat Nabi SAW bersabda maksudnya : " Seseorang yang memberi makan orang yang puasa dari hasil yang halal, akan dimintakan ampunan oleh malaikat pada malam-malam Ramadan meski hanya seteguk air. (Hadis Riwayat  Abu Ya`la).

Kesepuluh, orang yang berbuka puasa dengan berjemaah demi melihat keagungan puasa, maka para malaikat akan berselawat (memintakan ampunan) baginya.

Sahabat yang dimuliakan,
Marilah kita menghayati 10 keistimewaan yang dikurniakan oleh Allah SWT kepada mereka yang berpuasa ikhlas semata-mata mencari keredaan-Nya. Di harapkan sehingga penghujung bulan Ramadan, semua dosa-dosa kita di ampunkan oleh Allah SWT., dapat mendapat pembebasan daripada api neraka dan memperolehi takwa kepada Allah SWT.

Thursday, July 26, 2012

Jauhi Enam Perkara Yang Boleh Menyebabkan Pintu Taufik Tertutup

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh

ŰšِŰłْمِ ٱللَّهِ Ù±Ù„Ű±َّŰ­ْمَـٰنِ Ù±Ù„Ű±َّŰ­ِيم

Segala puji bagi Allah, Tuhan sekelian alam. Selawat serta salam buat junjungan mulia Nabi Muhammad SAW keluarga serta para sahabat dan pengikut yang istiqamah menuruti baginda hingga ke hari kiamat.

Sahabat yang dirahmati Allah,
Allah SWT akan memberi taufik dan hidayah kepada sesiapa sahaja yang Dia kehendaki dikalangan para hamba-Nya yang ikhlas mencari kebenaran dan tidak ada kesombongan dalam hati manusia. Hidayah Allah SWT tidak akan sampai jika ada sedikit sahaja perasaan riak, sombong, bongkak, takbur, ujub dan sum'ah .

Menurut kitab Jauharah Tauhid, pengertian taufiq ialah sesuatu yang diciptakan oleh Allah SWT yang mendorong seseorang itu untuk melakukan kebaikan jika perkara tersebut berada di dalam dirinya.

Taufiq tidak akan diberikan oleh Azza Wajalla melainkan hanya kepada mereka yang bersungguh-sungguh mengabdikan diri dengan rasa kehambaan demi mendekatkan diri kepadaNYA.

Menurut Ibnu Qayyim al-Jauziyah terdapat enam perkara tertutupnya pintu taufk. Perkara-perkara tersebu adalah seperti berikut :

1) Sibuk dengan nikmat tetapi tidak mensyukurinya.

2) Ghairah mencari ilmu tetapi tidak beramal.

3) Bersegera melakukan dosa tetapi mengakhirkan taubat.

4) bersahabat dengan orang soleh tetapi tidak mencontohinya.

5) Dunia ada di belakang tetapi mengikutinya.

6) Akhirat ada di hadapan namun membelakanginya.

Huraiannya :

1) Sibuk dengan nikmat tetapi tidak mensyukurinya.

Orang yang sibuk mencari harta kekayaan, sedangkan dia lupa untuk mensyukuri nikmat dan rezeki kurniaan Allah SWT maka ini adalah sebab pertama tertutupnya pintu taufik .

Firman-Nya bermaksud: “Sesungguhnya jika kamu bersyukur, pasti Kami akan menambah (nikmat) kepadamu dan jika kamu mengingkari (nikmat Ku), maka sesungguhnya azab Ku sangat pedih.”(Surah Ibrahim, ayat 7).

Kita disuruh bersyukur bukan saja apabila mendapat kemewahan atau apa yang dihajati tercapai. Sebaliknya, rasa bersyukur juga di atas ciptaan Allah yang menjadikan dunia ini untuk kemudahan manusia serta seluruh kehidupan lain di dunia ini.

Rasulullah SAW. bersabda yang bermaksud : "Siapa yang tidak bersyukur dengan pemberian yang sedikit, dia juga tidak akan bersyukur dengan pemberian yang banyak. Siapa yang tidak mensyukuri manusia, bererti dia juga tidak mensyukuri Allah. Memperkatakan nikmat Allah adalah tanda syukur, dan mengabaikannya adalah kufur. Berjemaah itu dirahmati, sedangkan berpecah belah itu mengundang azab." (Hadis Riwayat Ahmad dalam Musnad Ahmad)

Tanda seseorang itu bersyukur di atas nikmat Allah SWT apabila dia peroleh rezeki maka semakin hampir dirinya dengan Allah SWT. dan semakin tunduk dan patuh kepada suruhan Allah SWT.

2) Ghairah mencari ilmu tetapi tidak beramal.

Di dalam sahih Bukhari dan Muslim diriwayatkan hadis Usamah bin Zaid, dia berkata, “Aku pernah mendengar Rasulullah Sallallahu ‘Alaihi Wasallam bersabda, “Pada hari kiamat nanti akan ada seseorang yang didatangkan kemudian dilemparkan ke dalam neraka. Isi perutnya terburai, sehingga ia berputar-putar sebagaimana berputarnya keledai yang menggerakkan penggilingan. Penduduk neraka pun berkumpul mengerumuninya. Mereka bertanya, ‘Wahai fulan, apakah yang terjadi pada dirimu? Bukankah dahulu engkau memerintahkan kami untuk berbuat kebaikan dan melarang kami dari kemungkaran?’. Dia menjawab, ‘Dahulu aku memerintahkan kalian berbuat baik akan tetapi aku tidak mengerjakannya. Dan aku melarang kemungkaran sedangkan aku sendiri justru melakukannya’.”

Oleh sebab itu ilmu harus diamalkan. Solat harus ditegakkan. Zakat juga harus ditunaikan, dan lain sebagainya. Kerana sesungguhnya Allah tidak memiliki tujuan lain dalam menciptakan makhluk kecuali supaya mereka beribadah kepada-Nya. Allah berfirman yang maksudnya : “Dan tidaklah Aku menciptakan jin dan manusia melainkan supaya mereka beribadah kepada-Ku” (Surah. Adz-Dzariyaat (51) ayat 56)

3) Bersegera melakukan dosa tetapi mengakhirkan taubat.

Orang mukmin tidak akan menangguh-nangguhkan bertaubat, bila sahaja dia melakukan dosa lantas lidahnya terus beristighfar dan memohon ampun daripada Allah SWT sedangkan orang fasik atau orang jahil yang suka melakukan maksiat dia juga suka melambat-lambatkan bertaubat kerana menganggap bahawa dia masih ada masa, umur masih panjang sedangkan dia tak tahu bila masanya saat kematian akan sampai.

Sebenarnya syaitanlah yang suka mendorong atau memberikan bisikan untuk melambat-lambatkan bertaubat.

Rasulullah SAW bersabda maksudnya : “Seandainya kamu melakukan perbuatan dosa sehingga dosa –dosamu mencapai setinggi langit, kemudian kamu bertaubat nescaya Allah akan mengampuninya (menerima taubatmu)”. (Hadis Riwayat Baihaqi)

Dalam hadis yang lain Nabi SAW bersabda maksudnya : “Seorang yang bertaubat dari suatu dosa seakan-akan tidak pernah memiliki dosa.” (Hadis Riwayat Ibnu Majah).

4) Bersahabat dengan orang soleh tetapi tidak mencontohinya.

Sahabat yang baik adalah sahabat yang menjadi cermin atau ikutan kepada sahabat yang lain. Jika kita ingin mencari sahabat maka carilah yang soleh dan berakhlak mulia, kemudian ikutlah kebaikan yang ditunjukkannya kepada kita. Jika kita gagal mengambilnya sebagai ikutan inilah faktor keempat tertutupnya pintu taufik.

Nabi SAW bersabda maksudnya : “Seseorang yang duduk (berteman) dengan orang soleh dan orang yang jahat adalah bagaikan berteman dengan pemilik minyak wangi dan tukang besi. Jika engkau tidak dihadiahkan minyak wangi olehnya, engkau boleh membeli darinya atau sekurang-kurangnya dapat baunya. Adapun berteman dengan tukang besi, jika engkau tidak mendapati badan atau pakaianmu hangus terbakar, paling kurang engkau dapat baunya yang tidak elok.” (Hadis Riwayat Imam al- Bukhari dari Abu Musa.)

5) Dunia ada di belakang tetapi mengikutinya.

Sesungguhnya dunia ini ibarat lautan yang luas dan dalam. Telah ramai insan yang tewas, karam dan tenggelam dipukul gelombang. Oleh itu, layarilah bahtera kehidupan ini berasaskan takwa. Muatannya iman yang teguh di dada dan layarnya tawakkal kepada Yang Maha Esa. Semoga kita selamat menuju ke pulau tujuan. Berjaya mendaki gunung harapan dan selamat mencapai kemenangan.

Dunia tempat menanam, akhirat tempat menuai. Waktu menanam memanglah susah, tidak semudah waktu menuai. Tetapi tanpa melalui kesusahan, kita tidak akan dapat menikmati kesenangan. Jangan sekali-kali mengikut ajakan syaitan dan godaan nafsu menyuruh berbuat jahat dan kemungkaran.

Janganlah jadi manusia yang mabuk dunia sehingga melupakan persediaan untuk menghadapi saat kematian dan bekalan di hari akhirat.

6) Akhirat ada di hadapan namun membelakanginya.

Membelakangkan akhirat bermakna melupakan persediaan untuk menghadapi kematian dan kehidupan di alam barzakh, melupakan seksa neraka yang disediakan kepada manusia yang engkar dan berdosa.Tidak memikirkan dosa atau pahala apabila membuat satu keputusan atau tindakan.

Sahabat yang dikasihi,
Marilah sama-sama kita jauhi enam perkara yang nyatakan di atas dan menggantikan dengan enam kebaikan iaitu bersyukur, mencari ilmu dan beramal dengannya, segerakan bertaubat, mencari sahabat yang soleh dan mencontohinya dalam kehidupan seharian, jangan sebuk dengan dunia yang melekakan dan utamakan kehidupan di hari akhirat.

Wednesday, July 25, 2012

Jauhi Tujuh Jenis Sombong Yang Di Laknat Oleh Allah SWT


Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh.

ŰšِŰłْمِ ٱللَّهِ Ù±Ù„Ű±َّŰ­ْمَـٰنِ Ù±Ù„Ű±َّŰ­ِيم

Segala puji bagi Allah, Tuhan sekelian alam. Selawat serta salam buat junjungan mulia Nabi Muhammad SAW keluarga serta para sahabat dan pengikut yang istiqamah menuruti baginda hingga ke hari kiamat.

Sahabat yang dirahmati Allah,
Sombong adalah salah satu ...sifat mazmumah yang paling dibenci oleh Allah SWT. Manusia yang diciptakan oleh Allah SWT adalah serba kekurangan , lemah dan perlu bergantung kepada Allah SWT yang bersifat Maha Perkasa dan Maha Bijaksana.

Manusia yang bersifat sombong cuba hendak meniru sifat Allah SWT dan sifat ini amat ditegah untuk di amalkan oleh sesiapa sahaja dikalangan makhlukNya. Iblis mendapat laknat dan kutukan daripada Allah SWT kerana cuba bersikap sombong dan enggan menurut perintah Allah SWT untuk bersujud kepada Nabi Adam a.s.

Terdapat tujuh jenis sombong yang akan mendapat laknat Allah SWT.

Perkara-perkara tersebut adalah seperti berikut :

Pertama: Sombong kerana kelebihan seseorang dengan pengetahuan ilmunya, baik ilmu dunia atau ilmu akhirat.

Apabila ilmu sudah penuh di dada, dia menganggap orang lain jahil belaka, semua orang buta dan jika ada pandangan yang bernas tetapi tidak diterimanya. Orang yang sombong seumpama ini hendak dirinya selalu dihormati oleh orang lain terutama ketika di khalayak ramai, oleh anak muridnya dan orang bawahannya serta sentiasa meminta diberi layanan mulia.

Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud: “Tidak akan masuk syurga orang yang dalam hatinya terdapat kesombongan walau hanya sebesar zarah.” (Hadis riwayat Muslim)

Kedua: Sombong kerana kelebihan beribadat seseorang.

Penyakit orang ahli abid yang merasa diri mereka terlalu banyak beribadat berbanding dengan orang lain sehingga menganggap orang lain tidak mampu beribadat seperti mereka.

Sedangkan mereka sebenarnya terpedaya dengan tipu daya syaitan. Rasulullah SAW telah mengingatkan melalui sabda Baginda yang bermaksud: “Bahawa siapa yang memuji dirinya sendiri atas suatu amal soleh, bererti sudah tersesat daripada mensyukurinya, dan gugurlah segala amal perbuatannya.“

Ketiga: Sombong kerana ego memperkasakan keturunannya dan memandang rendah keturunan orang lain.

Sesiapa yang memperjuangkan asyabiah dan berbangga dengan bangsanya, suku kaumnya atau keturunan bangsawa dan menganggap bahawa berketurunannya lebih mulia berbanding orang lain, atau berbangga dengan kehebatan datuk nenek moyangnya bahawa mereka adalah pahlawan terbilang atau ada karramah maka ini termasuk sombong yang dilarang.

Contoh kisah Abu Zar r.a pernah menghina Bilal r.a dengan sebutan menghina keturunannya. Nabi SAW menjelaskan bahawa jika seseorang menghina seseorang kerana keturunannya maka dalam dirinya masih ada sifat jahiliah. Dalam kisah ini Abu Zar r.a telah menyesal dan bertaubat dan meminta maaf kepada Bilal r.a.

Sifat sombong seperti ini tidak ubah seperti kaum Bani Israel yang dilaknat Tuhan, seperti termaktub dalam al-Quran. Mereka bangga dengan keturunan mereka yang banyak menjadi nabi ikutan, konon keturunan mulia dikasihi Tuhan.

Keempat: Sombong kerana berasa diri cantik dan sempurna.

Sesiapa yang suka memandang orang lain dengan hina, seperti merendah-rendah ciptaan Allah hingga sanggup menyindir atau memberi gelaran tidak baik seperti pendek, berkulit hitam atau gemuk adalah jenis sombong yang dilaknat.

Kelima: Sombong yang berpunca daripada kelebihan harta.

Apabila diberi Allah SWT harta maka membuat dia lupa daratan, berbangga dengan kekayaan yang ada, rumah besar, kereta mewah hingga memandang rendah orang yang kurang berada. Sifat ini ditunjukkan oleh Qarun (umat dizaman Nabi Musa a.s.) berbangga dengan kekayaannya hingga dia dan hartanya telah ditelah bumi dengan izin Allah SWT.

Keenam: Sombong kerana kekuatan dan kegagahan diri.

Semua orang akan dibuli kerana kuatnya badan kita tidak terperi, hingga boleh memakan kaca, kunyah besi, boleh menarik bas dan lori hanya dengan gigi, boleh dihempap badan dengan batu dan besi, atau sebagainya. Menunjukkan badan berketul-ketul , menang bertanding bina badan dan berbangga dengan badan yang cantik.

Contoh dizaman Nabi SAW ada seseorang yang berjuang kerana bangsa arab dan berjuang supaya digelar seorang pahlawan arab yang terbilang (namanya Qazman) maka matinya bukan kerana Allah SWT dan dia tidak termasuk mati syahid dan akan dicampakkan ke dalam neraka.

Ketujuh: Sombong dan berbangga kerana ramainya pengikut setia di belakang.

Biasanya sombong seperti ini berlaku kepada pemimpin negara, pemimpin masyarakat, ketua organasasi, ketua NGO, pemimpin parti atau ulama tersohor ( orang alim). Jika berlaku dikalangan ulama dia berbangga dengan ramainya murid yang memuji. Guru silat pula berbangga dengan ramainya murid yang hebat menunjukkan ketangkasan bermain senjata dan sebagainya.

Sahabat yang dimuliakan,
Marilah sama-sama kita bermuhasabah adakah kita terlibat dengan salah satu tujuh sifat sombong yang dilaknat oleh Allah SWT seperti yang dinyatakan di atas? Jika ada cubalah kita buangkan jauh-jauh daripada diri kita supaya di akhirat nanti sifat sombong ini akan menjauhkan daripada rahmat Allah SWT dan akan mencampakkan diri ke dalam neraka.

Neraka adalah tempat golongan yang sombong, ego, riak, bongkak, takbur, ujub dan sum'ah. Penawarnya ada di tangan kita sendiri kerana penyakit sombong ini hanya akan memakan diri. Jika bukan sekarang, mungkin di masa akan datang. Ubatilah sifat sombong itu dan jangan sesekali menghina orang lain kerana ianya sifat yang dilaknat oleh Allah.

Nabi Muhammad SAW bersabda yang bermaksud: “Orang yang sombong, keras kepala dan takbur, akan dikumpulkan pada hari kiamat, dalam bentuk semut yang kecil, yang dipijak mereka oleh manusia, kerana hinanya mereka pada Allah.” (Diriwayatkan oleh Al-Bazzar dari Abu Hurairah)



Sunday, July 22, 2012

Banyakkan Berdoa Semasa Berpuasa Kerana Salah Satu Mustajab Doa Adalah Ketika Berpuasa

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh

ŰšِŰłْمِ ٱللَّهِ Ù±Ù„Ű±َّŰ­ْمَـٰنِ Ù±Ù„Ű±َّŰ­ِيم

Segala puji bagi Allah, Tuhan sekelian alam. Selawat serta salam buat junjungan mulia Nabi Muhammad SAW keluarga serta para sahabat dan pengikut yang istiqamah menuruti baginda hingga ke hari kiamat.

Sahabat yang dirahmati Allah, 
Allah SWT berfirman :

وَŰ„ِŰ°َۧ ŰłَŰŁَلَكَ ŰčِŰšَۧۯِي Űčَنِّي فَŰ„ِنِّي قَ۱ِÙŠŰšٌ ŰŁُŰŹِÙŠŰšُ ŰŻَŰčْوَŰ©َ Ű§Ù„ŰŻَّۧŰčِ Ű„ِŰ°َۧ ŰŻَŰčَŰ§Ù†ِ فَلْيَŰłْŰȘَŰŹِÙŠŰšُÙˆŰ§ لِي وَلْيُŰ€ْمِنُÙˆŰ§ Űšِي لَŰčَلَّهُمْ يَ۱ْŰŽُŰŻُونَ {186}

Maksudnya : “Dan apabila hamba-hambaKu bertanya kepadamu tentang Aku, maka (jawablah), bahwasanya Aku adalah dekat. Aku mengabulkan permohonan orang yang berdoa apabila ia memohon kepadaKu, maka hendaklah mereka itu memenuhi (segala perintahKu) dan hendaklah mereka beriman kepadaKu, agar mereka selalu berada dalam kebenaran.” (Surah al-Baqarah ayat 186).

Ayat ini adalah jawaban dari suatu pertanyaan, beberapa sahabat Nabi Sallallahu ‘Alaihi Wasallam bertanya kepada baginda seraya berkata, “Wahai Rasulullah, apakah Rabb kami itu dekat hingga kami membisiki-Nya ataukah Dia jauh hingga kami menyeruNya?” ,

kemudian turunlah ayat, { وَŰ„ِŰ°َۧ ŰłَŰŁَلَكَ ŰčِŰšَۧۯِي Űčَنِّي فَŰ„ِنِّي قَ۱ِÙŠŰšٌ } “Dan apabila hamba-hamba-Ku bertanya kepadamu tentang Aku, maka (jawablah), bahwasanya Aku adalah dekat” 

Kerana sesungguhnya Allah SWT Maha Mengawasi, Maha Melihat dan Mengetahui apa yang tersembunyi dan dirahasiakan, Dia mengetahui pandangan mata yang khianat dan apa yang disembunyikan oleh hati dan Dia sangat dekat dari orang yang berdoa kepadaNya dengan mengabulkannya.

Oleh kerana itu Dia berfirman, {ŰŁُŰŹِÙŠŰšُ ŰŻَŰčْوَŰ©َ Ű§Ù„ŰŻَّۧŰčِ Ű„ِŰ°َۧ ŰŻَŰčَŰ§Ù†ِ } “Aku mengabulkan permohonan orang yang berdoa apabila dia memohon kepadaKu” berdoa itu ada dua macam, doa ibadah dan doa meminta.

Kedekatan juga dua cara iaitu kedekatan dengan ilmuNya dari setiap makhlukNya, dan kedekatan dari penyembahNya dan orang yang berdoa kepadaNya dengan mengabulkan doa, menolong dan memberikan taufik.

Barangsiapa yang berdoa kepada Rabbnya dengan hati yang hadir dan doa yang disyariatkan, lalu tidak ada suatu hal yang menghalanginya dari terkabulnya doa, seperti makanan haram dan sebagainya, maka sesungguhnya Allah telah menjanjikan baginya doa yang terkabul, khususnya bila dia mengerjakan sebab-sebab terkabulnya doa, iaitu serah diri sepenuhnya kepada Allah dengan ketaatan kepada perintah-perintahNya dan (menjauhi) larangan-laranganNya, baik dalam perkataan maupun perbuatan.

beriman kepadaNya yang mengharuskan timbulnya penerimaan tersebut, oleh kerana itu Allah berfirman, { فَلْيَŰłْŰȘَŰŹِÙŠŰšُÙˆŰ§ لِي وَلْيُŰ€ْمِنُÙˆŰ§ Űšِي لَŰčَلَّهُمْ يَ۱ْŰŽُŰŻُونَ }

“Maka hendaklah mereka itu memenuhi (segala perintahKu) dan hendaklah mereka beriman kepadaKu, agar mereka selalu berada dalam kebenaran” 

Maksudnya, mereka akan mendapatkan kebenaran iaitu hidayah kepada keimanan dan perbuatan soleh, hilang darinya kezaliman yang menghilangkan keimanan dan amalan soleh, dan kerana beriman kepada Allah dan memenuhi perintahNya merupakan sebab mendapatkan ilmu, sebagaimana Allah berfirman, “Hai orang-orang beriman, jika kamu bertakwa kepada Allah, Kami akan memberikan kepadamu Furqan.” (Surah al-Anfal ayat 29).
Nabi SAW bersabda maksudnya : “Ada tiga orang yang doanya tidak akan ditolak: Penguasa yang adil, orang yang berpuasa hingga berbuka, dan doa orang yang di zalimi. Allah akan menaikkan doanya tanpa terhalang awan mendung pada hari kiamat dan dibukakan baginya pintu-pintu langit, dan Dia berfirman, ‘Demi kemuliaan-Ku, Aku pasti menolongmu meskipun beberapa saat lagi’.” (Hadis Riwayat  Ahmad, Tirmidzi, Nasa’i, dan Ibnu Majah)

Berdasarkan hadis di atas tiga golongan manusia doanya makbul di sisi Allah SWT iaitu :

1. Penguasa yang adil.

2. Orang yang berpuasa hingga berbuka.

3. Orang yang di zalimi.

Huraiannya : 

1. Penguasa yang adil.

Seorang pemimpin yang adil, mesra rakyat dan tidak membelakangkan kehendak dan suara rakyat adalah makbul di sisi Allah SWT. Pemimpin yang adil adalah pemimpin yang tidak membelakangkan al-Quran dan as-sunah dalam pemerintahan dan pentadbirannya. Pemimpin seperti ini akan sentiasa dirahmati Allah SWT dan mendapat doa kesejahteraan daripada rakyat kerana keadilannya.

2. Orang yang berpuasa hingga berbuka .

Puasa adalah satu amalan yang sangat disukai oleh Allah SWT sehinggakan pahala orang yang berpuasa hanya Allah SWT sahaja akan berikan dan malaikat sendiri tidak tahu berapa banyak pahala yang hendak dicatatkan. Ada sebuah hadis qudsi yang berbunyi, “Puasa adalah milik-Ku dan Akulah yang akan membalasnya.”

Doa pada saat berpuasa ialah sebelum berbuka puasa, ketika terbenamnya matahari. Ini kerana pada waktu tersebut berkumpul padanya kesempitan jiwa (kerana lapar), sifat tunduk merendah diri, dan si pelakunya pula dalam keadaan berpuasa ketika itu. Semua ini merupakan sebab-sebab terkabulnya doa. Adapun selepas berbuka, diri seseorang telah mula berehat dan gembira, dan seringkali pada saat itu diri dalam keadaan lalai.

Doa semasa berbuka puasa :

Ű§Ù„Ù„َّهُمَّ لَكَ Ű”ُمْŰȘُ وَŰšِكَ ŰąÙ…َنْŰȘُ وَŰčَلَى ۱ِŰČْقِكَ ŰŁَفْŰ·َ۱ْŰȘُ Űšِ۱َŰ­ْمَŰȘِكَ يََۣۧ۱ْŰ­َمَ Ű§Ù„Ű±َِّۭۧمِيْنَ

Maksudnya : "Ya Allah kerana Engkau aku telah berpuasa, kepada Engkau aku telah beriman, dan dengan rezki Engkau aku telah berbuka dengan rahmatMu, wahai sebaik-baik Pemberi Rahmat."
 
3. Orang yang di zalimi.

Allah SWT amat murka kepada sesiapa sahaja dikalangan hamba-Nya yang melakukan kezaliman kepada hamba-Nya yang lain. Orang yang suka melakukan kezaliman dan aniaya kepada orang lain akan mendapat balasan daripada-Nya di dunia lagi. Doa mereka yang dizalimi mustajab di sisi Allah SWT.

Dalam hadis yang lain dari Ibnu Umar r.a, Rasulullah S.A.W. bersabda maksudnya : "Hendaklah kamu waspada terhadap doa orang di zalimi. Sesungguhnya doa itu akan naik ke langit amat pantas seumpama api marak ke udara."
(Hadis riwayat Hakim - sanad sahih)

Sahabat yang dikasihi,
Marilah sama-sama kita perbanyakkan berdoa kepada Allah SWT ketika kita berpuasa disiang hari dan ketika kita hendak berbuka puasa kerana berdoa ketika itu sungguh mustajab di sisi Allah SWT.

Pada waktu malam pula semasa sahur adalah waktu berkat dan yang mustajab doa :

Daripada Abu Sa’id al-Khudri, Rasulullah SAW. bersabda maksudnya : "Makan sahur itu berkat, oleh sebab itu jangan kamu meninggalkannya walaupun salah seorang daripada kamu kemudiannya meneguk seteguk air. Maka sesungguhnya Allah SWT  berselawat ke atas orang-orang yang bersahur". (Hadis riwayat Imam Ahmad)