Saturday, December 26, 2009

Kisah Nabi Idris a.s. Dengan Iblis.

Pada suatu hari Nabi Idris a.s. didatangi seorang lelaki yang membawa sebiji telor. Ketika itu Nabi Idris a.s. sedang menjahit bajunya.
Tanpa ucapan salam, lelaki itu terus menegur Nabi Idris, "Wahai Idris, bolehkah Tuhan kamu memasukkan dunia ke dalam telor yang sedang aku pegang ini?"

Dengan izin Allah s.w.t. Nabi Idris tahu dengan siapa dia sedang berhadapan. Lalu berkata Nabi Idris, "Datanglah dekat denganku dan tanyalah apa yang engkau hendak tanya." Lelaki itu pun mendekati Nabi Idris yang masih sedang menjahit.

"Bolehkah Tuhanmu memasukkan dunia ke dalam telur ini?" Lelaki asing itu mengulangi pertanyaannya.

"Tuhanku boleh memasukkan dunia ke mana sahaja, jangankan ke dalam telur yang engkau pegang itu, bahkan Dia boleh masukkan dunia ke dalam lubang jarum yang aku pegang ini." kata Nabi Idris a.s.

Kemudian dengan pantas sekali baginda bingkas mencucuk mata lelaki itu dengan jarum yang ada di tangannya. Terperanjat lelaki asing itu dan dia tidak sempat berbuat apa-apa. Kelam-kabut dia melarikan diri meninggalkan Nabi Idris a.s. yang telah membutakan matanya.

Lelaki yang menganggu Nabi Idris a.s adalah Iblis laknatullah.

Pengajarannya :
1. Iblis akan datang untuk menggoda anak Adam, samaada terdiri daripada para Nabi atau manusia biasa dengan berbagai helah dan tipu daya. Oleh itu kita hendaklah berhati-hati dengan tipu muslihat Iblis.

2. Tips yang diajarkan oleh ulama untuk menghindari hasutan Iblis ini iaitu apabila ada keraguan atau was-was dalam hati cepat-cepat tinggalkan was-was tersebut dan terus ambil tindakkan yang pasti. Contoh jika kita terlupa bilangan rekaat dalam solat samaada rekaat ke3 atau ke 4, ambil sebagai rekaat ke3 dan tambah satu lagi rekaat dan diakhiri dengan sujud sahwi.

3. Apabila berhajat untuk bersedekah atau ingin membuat sesuatu amal soleh, terus dilaksanakan jangan di tangguh-tangguh lagi kerana yang cuba melenggah-lenggahkannya adalah dari bisikan Iblis.

Friday, December 25, 2009

Takutlah Allah Ketika Sunyi


Sahabat yang dikasihi Allah,
Takutlah kamu kepada Allah ketika bersunyian, kerana sesungguhnya jiwa yang takut kepada Allah adalah jiwa orang-orang yang beriman dan bertakwa samaada kamu berada berseorangan atau ketika bersama-sama dengan orang lain.

Thauban meriwayatkan satu pesanan junjungan , bahawa Nabi s.a.w bersabda yang bermaksud : “ Aku sangat jelas mengetahui bahawa ada golongan dari umatku yang akan datang pada hari Qiyamat dengan amalan soleh sebesar gunung Tihamah, tetapi Allah akan menjadikannya seperti debu-debu berterbangan.”

Thauban bertanya : “Wahai Rasulullah, ceritakanlah tentang mereka kepada kami dan beritahulah kami lagi, supaya kami tidak menjadi seperti mereka.”

Baginda bersabda lagi yang bermaksud : “Mereka adalah saudara kamu dan dari kaum kamu, melakukan ibadah malam seperti kamu, tetapi mereka adalah orang yang apabila mereka bersendirian, mereka akan melanggar larangan Allah.”

(Hadis Riwayat Ibn Majah)

Bayangkanlah bagaimana seseorang yang banyak melakukan amal soleh, tetapi apabila dibawa kehadapan Allah s.w.t di hari Akhirat nanti amalan tersebut menjadi debu-debu yang berterbangan kerana tidak diterima oleh Allah s.w.t. Apakah sebabnya boleh jadi demikian? Nabi s.a.w. menjelaskan dalam hadis di atas bahawa apabila seseorang itu melakukan dosa ketika berada berseorangan tanpa dilihat oleh orang lain, akibatnya segala amal solehnya tidak akan diterima oleh Allah s.w.t. Ini menunjukkan kepada kita bahawa amal soleh yang tidak disertai dengan rasa takut kepada Allah s.w.t. ketika bersendirian masih belum sempurna lagi. Mungkin amalan soleh tersebut dibuat bukan kerana Allah s.w.t

Sahabat yang dimuliakan,
Orang Mukmin akan tetap istiqamah dan takut kepada Allah s.w.t. samaada ketika berseorangan atau ketika berada bersama keluarga, atau ketika bersama orang ramai. Dalam jiwanya tertanam keyakinan akan sifat-sifat kesempurnaan Allah s.w.t. iaitu Allah Maha Melihat segala perbuatannya dan Allah Maha Mendengar segala bisikan hatinya dan Allah Maha Mengetahui segala apa yang berlaku di langit dan di bumi. Ia akan rasa takut kepada Allah kerana sifat-sifat kesempurnaan Allah s.w.t. menguasai dalam kehidupannya.

Perasaan takut inilah yang dipanggil sifat takwa kepada Allah s.w.t. Nabi s.a.w sentiasa memberi amaran agar kita takut akan Allah terutama ketika bersendirian. Maka, berhentilah melakukan dosa ketika bersendirian apatah lagi berbangga melakukannya dihadapan manusia lain.

Setiap hari apabila kita membaca di dalam akhbar ada sahaja jenayah yang dilakukan oleh manusia. Kes ragut, merompak, membunuh, merogol dan lain-lain lagi seolah-olah tidak ada kesudahannya. Walaupun undang-undang jenayah diubah kepada hukuman yang lebih berat lagi tetapi penjenayah masih tetap teruskan kerja-kerja mereka dan tidak takut sedikit pun pada pihak polis dan hukuman yang bakal mereka terima. Kenapakah keadaan ini boleh berlaku? Ini adalah kerana dalam jiwa mereka tidak ada perasaan takut kepada Allah, mereka beranggapan apabila tidak ada orang melihatnya maka mereka bebas melakukan sesuatu mengikut kehendak hati mereka.

Oleh itu jenayah hanya boleh dicegah dengan menanam rasa takut kepada Allah, bukan rasa takut kepada undang-undang dan autoriti manusia. Takut dengan Allah , kerana Allah boleh bertindak dengan tindakkan-Nya yang diluar jangkaan kita, baik di dunia dan di akhirat. Menanam rasa takut kepada Allah dan takut akan azab Neraka maka ketika kita bersendirian akan membuahkan hasil yang lebih berkekalan .

Inilah agen kawalan yang lebih ampuh pada diri kita dan semua manusia umumnya, sekali gus melindungi masyarakat daripada sebarang ancaman para penjenayah. Takutkan Allah ketika kita sendirian akan melindungi diri kita daripada cuba melakukan maksiat dan dosa yang kita malu jika orang lain mengetahui. Bisikkanlah kepada hati agar akan sentiasa takut akan Allah sentiasa, terutamanya ketika syaitan dan nafsu membujuk rayu untuk kita melakukannya.


Berdo’alah kepada Allah :
“Ya Allah, wahai Tuhan yang Maha Mengetahui. Ampunilah dosa kami atas segala dosa dan kesalahan yang kami lakukan, yang sengaja dan yang tidak disengajakan. Yang dilakukan secara tersembunyi ataupun secara terang-terangan. Ampunilah kelemahan kami. Bantulah kami untuk mentaati-Mu . Sesungguhnya tidak ada siapa yang dapat menyelamatkan kami melainkan dengan rahmat dan pertolongan-Mu.”

Wednesday, December 23, 2009

Allah Suka Memberi Keampunan

Sahabat yang dirahmati Allah,
Dalam sebuah hadis Qudsi Allah s.w.t. berfirman yang bermaksud :
"Wahai anak Adam!
Setiap kali engkau memohon dan mengharap kepada-Ku, Aku tetap mengampunimu atas segala dosa yang engkau lakukan, dan Aku tidak peduli.

Wahai anak Adam!
Andaikata dosa-dosamu sampai setinggi langit, kemudian engkau memohon ampun kepada-Ku, nescaya Aku akan mengampunimu.


Wahai anak Adam!
Andai kata engkau datang kepada-Ku dengan dosa sepenuh bumi, kemudian engkau menemui-Ku, sedang engkau tidak menyekutukan Daku dengan sesuatu pun, nescaya Aku akan datang kepadamu dengan ampunan sepenuh bumi pula."

(Riwayat at-Tirmizi daripada Anas r.a.)

Kefahaman atau pengajaran yang sangat jelas menghuraikan Hadis Qudsi di atas ialah menggambarkan betapa Allah s.w.t. sangat suka memberi keampunan dan kemaafan. Allah sentiasa menunggu hamba-hamba-Nya yang mahu bertaubat serta memohon keampunan kepada-Nya.

Allah bersifar Al-Ghaffar, ertinya Yang Maha Pengampun. Keluasan maghfirah-Nya tiada batas. Sehinggakan seseorang yang berulang kali membuat dosa dan berulangkali bertaubat tetap juga diampuni oleh Allah s.w.t. selagi dosa itu bukan mensyirikkan-Nya.

Selalulah beristighfar dan meminta ampun kepada Allah s.w.t. Kita tidak akan terlepas daripada dosa, samaada di sedari atau tidak. Dan tidak ada yang lebih bahagia selain mereka yang mendapat rahmat dan keampunan Allah s.w.t. Lebih-lebih lagi keampunan yang diperolehi pada saat-saat terakhir hidupnya.

Sahabat yang dimuliakan,
Allah s.w.t menyuruh kita bersifat pengampun kerana orang yang boleh memaafkan kesalahan orang lain, kesalahannya mudah diampunkan oleh Allah. Pernah berlaku seorang sahabat Nabi s.a.w. tidak mahu memaafkan khadamnya yang menyebarkan fitnah terhadap seorang isteri Nabi. Lalu turun perintah Allah s.w.t. agar orang-orang Mukmin memberi maaf dan berlapang dada. Sambil Allah s.w.t. bertanya : "Apakah kamu tidak menyukai Allah menutup (kesalahan, aib dan dosa) kamu? Sesungguhnya Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang."
(Surah An-Nur ayat 22)

Ertinya, orang yang boleh mencontohi sifat mulia ini tidak akan mendedahkan aib atau keburukan orang lain kerana tidak mahu aib dan keburukannya didedahkan oleh Allah s.w.t. Nabi s.a.w bersabda yang bermaksud : "Tidak seorang manusia pun menutupi aib orang lain di dunia kecuali Allah menutupi aibnya pada Hari Qiyamat."
(Hadis Riwayat Muslim dari Abu Hurairah r.a)

Akhirkata, marilah sama-sama kita muhasabah diri kita setiap hari. Mohonlah ampun kepada Allah setiap masa dan saat. Basahkan lidah kita dengan beristighfar dan bertaubat kepada Allah s.w.t. samaada dosa-doas kecil atau di atas kelalaian kita tidak melaksanakan amanah dan perintah-perintah Allah. Orang Mukmin merasai dosa yang kecil dilakukan seolah-olah besar seperti gunung. Tetapi orang fasik merasai dosa besar yang dilakukan hanya kecil seperti lalat dan tak rasa bersalah.

Tuesday, December 22, 2009

Bantu Membantu Kerana Allah

Sahabat yang dikasihi kerana Allah,
Telalu banyak nikmat daripada Allah s.w.t. yang telah kita terima. Nikmat iman, nikmat Islam, nikmat kesihatan dan nikamt kehidupan. Sekiranya kita beribadah selama seribu tahun sekali pun namun kita tidak akan dapat membalas segala nikmat dan kebaikan yang kita perolehi daripada Allah s.w.t.

Tanda kesyukuran kita kepada Allah s.w.t. kita diminta hanya untuk mengabdikan diri sepenuhnya kepada-Nya iaitu dengan melaksanakan suruhan-Nya dan menjauhi larangan-Nya.

Salah satu sifat yang mulia yang perlu ada pada orang yang beriman adalah sifat pemurah dan ada perasaan belas kasihan dan suka membantu kepada golongan fakir-miskin dan anak-anak yatim. Hidup ini akan lebih harmoni hanya apabila kita banyak memberi bukan menerima.

Sahabat yang dirahmati Allah,
Manusia memikul peranan sebagai khalifah di muka bumi. Tugas khalifah itu adalah untuk memberi kebaikan untuk diri sendiri, untuk orang lain dan persekitarannya. Dengan itu makmurlah muka bumi ini dengan pembangunan material, keamanan dan keampunan Tuhan.

Tetapi reality masyrakat kita hari ini ramai yang mementingkan diri sendiri tanpa menghiraukan kesusuhan orang lain. Mereka merebut-rebut peluang yang ada dengan menggunakan apa cara sekali pun asalkan berhasil walaupun terpaksa merampas hak orang lain, rasuah dan mengunakan cara yang bertentangan dengan hukum syarak. Kenapakah mereka terpaksa memburu kekayaan dan berebut-rebut tanpa menghiraukan batas-batas akhlak Islam? Ini adalah kerana dalam jiwa mereka telah tertanam cinta dunia untuk mencari kemegahan dan kemewahan hidup demi memenuhi kehendak nafsu amarah yang tidak puas-puas!

Sahabat yang dimuliakan,
Islam mewajibkan zakat adalah semata-mata untuk membersihkan harta yang dimiliki, supaya terhindar perasaan tamak haluba dan mementingkan diri sendiri. Zakat dapat menaikkan ekonomi umat Islam dan dapat membantu merapatkan jurang diantara orang miskin dan kaya sekali gus membaiki hubungan sosial dalam masyarakat Islam. Selain zakat Islam menggalakkan umatnya yang berkemampuan untuk memberikan sedekah jariah dan memberi bantuan secara suka rela tanpa mengharapkan balasan duniawi, melainkan mengharapkan keredhaan Allah s.w.t. semata-mata.

Dalam hadis Nabi s.a.w. ada menjelaskan bahawa sedekah jariah yang diberikan dengan ikhlas semata-mata kerana Allah adalah salah satu saham akhirat yang akan mengalir terus pahalanya walaupun ia telah kembali menemui Allah s.w.t di alam Barzakh.

Kekayaan sebenar bukanlah kerana banyak ‘memiliki’ tetapi kerana banyak ‘memberi’. Justeru, Allah itulah zat yang Maha Kaya, kerana Dia-lah yang banyak memberi. Jika kita banyak memberi akan meningkatkan kualiti jiwa. Jika kita banyak menerima kita akan hanya meningkatkan kuantiti harta. Kualiti jiwa itu matlamat, kuantiti harta itu cuma alat. Jangan tertukar antara alat dan matlamat.

Sahabatku,
Senyum itu adalah sedekah. Intailah hari-hari yang berlalu dalam kehidupan seharian. Pada hari yang ceria dan gembira, itulah hari yang kita lebih banyak memberi berbanding menerima. Untuk merasa gembira, gembirakanlah orang lain. Sebab itu senyum ada dua.

Pertama, senyum kerana gembira. Kedua senyum untuk mengembirakan. Senyum pertama kerana mendapat kegembiraan. Manakala senyuman yang kedua kerana hendak memberikan kegembiraan.

Senyum untuk mengembirakan itulah yang lebih tinggi nilainya seperti yang disebut dalam hadis, sabda Nabi s.a.w. yang bermaksud, “Senyumanmu di hadapan saudaramu adalah satu sedekah.” (Hadis Riwayat Tarmizi).

Orang yang sentiasa berfikir untuk menggembirakan orang lain insya Allah akan sentiasa dibukakan pintu kegembiraan buatnya oleh Allah s.w.t.

Akhirkata, berikanlah apa yang Allah berikan kepada kita kerana disana ada hak orang lain yang diamanahkan kepada kita. Jangan jadi seperti Qarun yang menganggap kekayaan diri kerana kepandaiannya. Memang benar kita yang memerah keringat, kita yang berusaha dan berfikir. Tetapi… kita perlu ingat siapa yang mencipat otak, tangan, kaki, mata, telinga, memberi tenaga, kesihatan, siapa yang menciptanya? Semua ini bukan milik kita,segala-galanya pemberian Allah. Kita bukan pemilik, kita hanya peminjam.

Sebagai khalifah, kita memikul amanah untuk memberi kebaikan dengan segala kebaikan yang kita terima. Dari itu teruskanlah memberi, insya Allah ganjaran besar akan diberikan Allah s.w.t. dihari Akhirat nanti.


Kemurkaan Allah Terhadap Kaum 'Aad



Allah s.w.t. telah merakamkan dalam al-Qur’an sebuah kisah yang amat mengerikan dan dahsyat pernah berlaku di atas muka bumi ini. Kisah ini juga merupakan mesej untuk memberitahu betapa murkanya Allah s.w.t. terhadap sikap dan tindakkan manusia yang menentang kebenaran dan melampau sehingga menyebabkan kerosakan di muka bumi.

Kaum ‘Aad merupakan kaum yang mahir dalam seni bina sehingga mereka mampu mendirikan bangunan dan gedung-gedung indah di setiap tempat tinggi dengan harapan mereka dapat hidup selama-lamanya.

Allah s.w.t. mengutus kepada kaum ‘Aad seorang Nabi yang dilantik daripada kalangan mereka iaitu Nabi Hud a.s. untuk memberi peringatan. Malangnya kaum ‘Aad menolak dan mendustakan Nabi Hud a.s.

Allah s.w.t. merakamkan kisah tersebut dalam al-Qur’an :

“Dan (Hud berkata) : ‘Hai kaumku, mohonlah ampun kepada Tuhanmu lalu bertaubatlah kepada-Nya, nescaya Dia menurunkan hujan yang sangat deras atasmu, dan Dia akan menambahkan kekuatanmu, dan janganlah kamu berpaling dengan berbuat dosa.’

Kaum ‘Aad membalas : ‘Hai Hud, kamu tidak mendatangkan kepada kami suatu bukti yang nyata, dan kami sekali-kali tidak akan meninggalkan sembahan-sembahan kami kerana perkataanmu, dan kami sekali-kali tidak akan mempercayai kamu. Kami tidak mengatakan melainkan bahawa sebahagiaan sembahan kami telah menimpakan penyakit gila atas dirimu’.”



Allah s.w.t. menjelaskan bagaimana kaum ‘Aad dibinasakan dalam firman-Nya :

“Adapun ‘Aad (kaum Nabi Hud), maka mereka telah dibinasakan dengan angin rebut yang kencang , yang melampau kencangnya, yang diarahkan menyerang mereka tujuh malam lapan hari terus menerus. (Kalaulah engkau menyaksikannya) maka engkau akan melihat kaum itu bergelimpangan mati , seolah-olah mereka , batang-batang pohon kurma yang (tumbang dan) lompang. Dengan yang demikian dapatkah engkau melihat lagi sisa-sisa mereka (yang masih hidup)?”
(Surah al-Haaqqah ayat 6-8)

Kajian geografi menunjukkan bahawa tempat tinggal kaum ‘Aad ialah di bumi Ahqaf yang terletak di sebelah utara Hadramaut. Disebelah utaranya terletak Ar Rab’ Khali, manakala timurnya ialah Oman . Mereka ialah kaum yang menyembah berhala, antaranya yang bernama Waddn, Suwa’an, Yaghus, Ya’uq dan Nasran. Kaum ‘Aad yang dibinasakan ialah kaum ‘Aad yang terdahulu (pertama). Adapun kaum ‘Aad yang terkemudian (kedua) mereka menetap di Yaman.

Menurut cerita daripada penduduk Hadramaut . Sesungguhnya Nabi Hud a.s menetap di Hadramaut selepas kaum ‘Aad di binasakan sehingga baginda wafat dan dikebumikan ditimur Hadramaut iaitu dua marhalah daripada bandar Turim berhampiran lembah (Barhut)

Allah s.w.t. telah menyebutkan kehebatan kaum ‘Aad dalam firman-Nya yang bermaksud : “Tidakkah engkau perhatikan, bagaimana Tuhanmu lakukan terhadap kaum ‘Aad (yang kufur derhaka). Iaitu penduduk Iram yang mempunyai bangunan-bangunan yang tinggi tiangnya (sesuai dengan penduduknya.)
(Surah al-Fajr ayat 6-7)

Seorang ahli arkeologi bernama Nicholas Clapp telah menemui lokasi lagenda purba itu. Daripada penemuan arkeologi tersebut didapati bahawa menara dan tiang-tiang yang disebutkan dalam al-Qur’an begitu mengagumkan dan mempunyai bentuk-bentuk khas . Catatan sejarah mendapati kaum ‘Aad adalah kaum yang terkaya di dunia. Mereka sangat maju dalam pertanian ‘frankincence’ , salah satu tanaman yang paling berharga pada waktu itu. Manakala hasil daripada penggalian , telah ditemui sisa runtuhan sebuah kota yang amat luar biasa. Kota tersebut dikelilingi dinding memiliki ukuran begitu luas dan istananya merupakan bangunan yang sangat menakjubkan. Tiang-tiangnya memiliki teknologi arkitektual yang tinggi, berbentuk bulat dan disusun dalam serambi yang melengkung, berlapis emas atau perak. Ruang-ruang di antara tiang-tiang tersebut sangat mengagumkan.

Firman Allah s.w.t. yang bermaksud :

“Adapun kaum ‘Aad , maka mereka berlaku sombong takbur di muka bumi dengan tiada sebarang alasan yang benar , serta berkata : “Siapakah yang lebih kuat daripada kami?” Dan (mengapa mereka bersikap demikian?) tidakkah mereka memerhatikan bahawa Allah yang menciptakan mereka (daripada tiada kepada ada) adalah lebih besar kekuatan-Nya daripada mereka? Dan sememangnya mereka sengaja mengingkari tanda-tanda kekuatan Kami (sedang mereka sedia mengetahui)
(Surah al-Fushilat ayat 15)

Begitulah sikap kaum ‘Aad sehingga mendatangkan kemurkaan Allah s.w.t . Akibatnya mereka dibinasakan dengan taufan.

(Dipetik dari tulisan Ustaz Mohd Wahid Abd. Hanif dari Majalah Solusi 05/2009)

Pengajarannya :
1. Setiap para Rasul yang diutuskan oleh Allah s.w.t. yang berdakwah kepada kaumnya untuk mengajak mereka kembali kepada sumber yang satu iaitu mentauhidkan Allah s.w.t dan meninggalkan segala sembahan yang lain. Mereka engkar dan mencabar kekuasaan Allah s.w.t. dan meminta diturunkan bala, maka turunlah bala menimpa mereka.

2. Kemajuan dan teknologi cangih yang dimiliki oleh umat terdahulu semuanya tidak mampu menghalang azab Allah s.w.t apabila telah datang kemurkaan Allah s.w.t. Oleh itu kita di zaman moden dengan kemajuan sains dan teknologi juga tidak akan terlepas dari azab Allah s.w.t apabila umat Islam hari ini meninggalkan ajaran Islam yang di bawa oleh Rasulullah s.a.w. Seharusnya kemajuan yang kita miliki semakin mendekatkan diri kepada Allah s.w.t dan patuh kepada hukum-hakam-Nya.


Monday, December 21, 2009

Jalan Dakwah Jalan Kebenaran


Sahabat yang dirahmati Allah,
Firman Allah s.w.t. yang bermaksud :
"Kalau sekirannya jalan yang kamu lalui itu dekat dan perjalanan yang kamu tempuhi mendatangkan banyak keuntungan, nescaya mereka berbondong-bondong mengikutimu, tetapi (jalan dakwah) itu penuh dengan kesusahan."
(Surah at-Taubah ayat 42).

Jalan dakwah yang dibawa oleh Rasulullah s.a.w adalah jalan yang penuh dengan cabaran, dugaan dan rintangan, tetapi Nabi s.a.w. dan sahabat-sahabatnya tetap istiqamah, dan yakin sepenuhnya akan janji-janji Allah. Allah akan memberi kemenangan dan kejayaan samaada hidup di dunia dan juga kehidupan di hari Akhirat.

Dalam sejarah telah membuktikan bahawa Rasulullah s.a.w. dalam misi dakwah dan penyebaran Islam di muka bumi ini, baginda telah menghantar sahabat-sahabatnya keluar berdakwah hingga ke negeri Cina di sebelah timur, Sepanyol di sebelah barat dan Afrika di sebelah utara. Apakah jalan ini jalan mudah?

Sahabat yang dimuliakan,
Dimanakah kita sekarang ini? Adakah kita berada di atas jalan dakwah atau masih berada di tepi-tepinya atau sedang memilih jalan berehat-rehat atau berseronok-seronok? Hanya mereka-mereka yang luar biasa sahaja terpilih untuk memikul amanah yang berat di atas jalan ini. Allah membuat pilihan dikalangan hamba-hamba-Nya untuk di serahkan tugas dan kekuatan untuk membantu Islam, sudah tentu mereka itu akan mendapat pandangan istimewa di sisi Allah s.w.t.

Amat sedikit manusia yang sanggup bersabar untuk terus berada di atas jalan dakwah. Iman adakalanya naik  dan adakalanya ia turun.

Nabi s.a.w. bersabda yang bermaksud, " Sesungguhnya setiap amal ada masanya naik (rajin) dan setelah itu ia akan turun (futur). Barang siapa yang turun (amalnya) masih dalam  (batas-batas) sunnahku, sungguh ia dalam petunjuk (Allah). Dan barang sesiapa yang turun (amalnya) ia telah keluar dari sunnahku sungguh celaka ia."

Sahabat yang dimuliakan,
Di dalam madrasah Rasulullah s.a.w. sebelum sahabat-sahabat dihantar untuk berdakwah dan menyebarkan Islam di seluruh pelusuk dunia mereka telah menjalani proses tarbiyyah Imaniah. Hati dan jiwa mereka telah di isi dengan iman yang kuat kepada Allah s.w.t. Asas Tauhid Rububuyah dan Tauhid Uluhiyah benar-benar telah meresap masuk dalam jiwa mereka, sehinggakan mereka sanggup menyerahkan segala-galanya demi mencari keredhaan Allah s.w.t. Mereka menganggap sepi di atas kehidupan di dunia ini dan mengutamakan kehidupan yang kekal abadi di hari Akhirat nanti.

Firman Allah s.w.t. yang bermaksud :
"Sebagaimana Kami telah mengutus bagi kamu seorang Rasul, yang ia membacakan ayat-ayat Kami, membersihkan (jiwa) kamu serta mengajarkan kamu (ilmu) al-Kitab dan hikmah dan mengajarkan kamu (apa-apa) yang tidak kamu ketahui."
(Surah al-Baqarah ayat 151)

Ayat ini mengambarkan bahawa Rasulullah s.a.w melaksanakan misi melalui tiga pendekatan iaitu :
1. Membaca dan memberi pemahaman tentang ayat-ayat al-Qur'an, agar umat Islam mengenali dan mengetahui hakikat hidup di dunia ini secara jelas dan tepat. Mereka tahu mana yang Islam mana yang bukan, walaupun dalam perkara-perkara yang kecil.

2. Membersihkan jiwa umat Islam dari unsur-unsur syirik seterusnya menyucikan hati dan sifat-sifat terkeji dan berusaha mengisi dengan sifat terpuji dan akhlak yang baik.

3. Mengajarkan ilmu dan hikmah, yang mana ianya dapat diperolehi melalui apa yang Allah turunkan melalui al-Qur'an dan diperjelaskan oleh Nabi s.a.w.

Sahabatku,
Firman Allah s.w.t. yang bermaksud :
"(Iaitu) orang-orang yang mengingati Allah sambil berdiri, duduk dan berbaring serta berfikir mengenai penciptaan langit dan bumi (oleh Allah), 'Ya Tuhan kami tidaklah Engkau ciptakan (semua ini) dengan sia-sia'." (Surah Ali-Imran ayat 191)

Allah s.w.t telah mengambarkan persepaduan antara zikrullah denga berfikir dapat menunjukkan pengenalan kepada Tuhan secara tepat. Persepaduan zikir dan fikir yang sesuai akan menghantarkan seseorang kepada pengenalan Tuhan dan alam semesta dengan tepat dan kemudian ia dapat memanfaatkan alam dan seisinya dengan petunjuk wahya. Kefahaman yang benar dan asli dan zikir dan fikir akan mampu menunjukkan kepada jalan yang benar.

Akhirkata,marilah sama-sama kita fikir dan renungkan sejenak bahawa untuk mendapat kebahagiaan mengikut nilai dan neraca Allah bukanlah suatu yang mudah tetapi ianya bukanlah terlalu sukar untuk kita capai. Allah s.w.t. tidak memaksa kita diluar kemampuan kita. Oleh itu marilah kita berusaha untuk berada di atas jalan dakwah ini. Tugas kita adalah memahami dan meyakini Islam dan seterusnya menyampaikan Islam kepada orang lain. Tidak ada kerja yang lebih mulia melainkan mengajak kepada yang ma'ruf dan mencegah yang mungkar dan mengajak manusia untuk memperhambakan diri kepada Allah s.w.t

Sunday, December 20, 2009

Berhati-hati Dengan Godaan Dunia

Sahabat yang dikasihi kerana Allah,
Menurut Islam seluruh hidup kita ialah ibadah. Ibadah terbahagi dua iaitu ibadah khusus dan ibadah umum. Ibadah khusus adalah ibadah seperti solat, puasa, haji dan membaca al-Qur'an. Manakala tolong menolong, rajin, menjaga kebersihan, bercakap benar, taat pada ibu bapa, taat pada suami, mengasihi isteri dan seumpamanya dinamakan ibadah umum.

Islam mahukan penganutnya melakukan kedua-dua jenis ibadah itu iaitu ibadah khusus dan ibadah umum. Apabila  seorang Muslim melakukan kedua-dua ibadah itu bererti dia sentiasa dalam ibadah. Tiada waktunya yang disia-siakan kerana semua aktivitinya disukai oleh Allah s.w.t. dan mendapat pahala. Bagi menjadikan seluruh hidup kita sebagai ibadah maka beberapa perkara harus dihayati secara berterusan.

Sahabat yang dirahmati Allah,
Hendaklah kita yakin bahawa Allah s.w.t. sahaja yang berkuasa, yakin kepada Tauhid Rububiyah dan Tauhid Uluhiyah. Juga yakin bahawa Nabi Muhammad s.a.w ialah seorang manusia yang dipilih oleh Allah s.w.t. untuk mendapat berita dari langit (wahyu) dan baginda menjadi contoh. Kita meniru contohnya dalam ibadah khusus dan ibadah umum. Kita mesti meyakini bahawa al-Qur'an ialah panduan tertinggi untuk semua manusia, dimana sahaja dan pada zaman mana sekalipun.

Sentiasa berusaha untuk menjadikan diri bermanfaat kepada orang lain, dan berlumba-lumba untuk membuat kebaikan. Sentiasa ringan tangan untuk bersedekah, bantu membantu dan sentiasa menganjurkan kebaikan sesama manusia.

Sebagai seorang Muslim perlu membina keluarga yang harmoni. Ibu bapa, anak-anak dan suami isteri hendaklah tahu tanggung jawab masing-masing dan melaksanakannya. Sebagai ketua keluarga seorang suami wajib mencari rezeki yang halal dan diberkati Allah. Untuk menjadikan rezeki itu berkat, segala usaha mencari rezeki itu tidak melalaikan ibadah khusus, contohnya tidak meninggalkan solat. Juga tidak melalaikan dari ibadah umum. Disamping itu usaha mencari rezeki tidak mencuri masa keluarga. Masa untuk mendidik lebih utama daripada gairah mencari pendapatan lebih dan lumayan. Perlu pastikan bahawa anak-anak membesar dengan diberi kasih sayang dan didikan yang sempurna supaya mereka akan menjadi anak-anak yang soleh dan solehah.

Sahabat yang dimuliakan,
Hidup sederhana dalam pakaian, makanan dan perhiasan. Tidak mewah dan bermegah dengan apa yang dimiliki. Bermewah ialah berlebihan daripada yang diperlukan. Seorang Muslim pelu melihat apa yang ada disekelilingnya, anak-anak yatim, fakir miskin dan jiran-jirannya. Bersedia memberi bantuan jika mereka memerlukan pertolongan. Sesungguhnya tidak sempurna iman seseorang kamu apabila dia kenyang sedangkan jirannya kelaparan.

Seluruh kehidupan ialah nikmat dari Allah s.w.t. Kita disuruh menikmati nikmat yang diberi tetapi harus bersifat rendah diri kepada-Nya. Cuba perhatikan rayuan hati yang diisyaratkan oleh al-Qur'an sebagai adab manusia terhadap Penciptanya.

Firman Allah s.w.t. yang bermaksud, "....Wahai Tuhanku, berilah aku  keampunan supaya bersyukur kerana nikmat yang Engkau telah anugerahkan kepadaku dan kepada kedua ibu bapaku, dan supaya aku dapat mengerjakan perbuatan baik yang Engkau sukai dan perbaikilah keturunan aku. Sesungguhnya aku bertaubat kepada Engkau, dan sesungguhnya aku termasuk orang-orang Muslim."
(Surah al-Ahqaf ayat 15)

Sahabatku,
Kehidupan di dunia adalah kehidupan yang sementara, hakikat yang bernyawa akan mati. Firman Allah s.w.t. yang bermaksud, "...di bumi ada tempat kediaman dan kesenangan hidup untukmu hingga ke waktu yang ditentukan." Selepas kematian akan terdapat alam lain yang lebih panjang iaitu alam Barzakh (kubur), alam Bangkit (Qiyamat), alam Mahsyar, alam Mizan (Timbangan), alam Pengadilan, alam Titian Sirat dan akhir sekali alam Akhirat iaitu samaada mendapat Syurga atau kecelakaan Neraka selama-lamanya.

Sesiapa yang menganggap kehidupan ini bersifat sementara akan bersedia menghadapi segala kesusahan hidup yang sementara, tidak berkeluh-kesah dan tidak kecewa. Kesenangan pula dianggap sebagai kesenangan sementara yang akan luntur dan luput bila-bila masa. Kesihatan dan kegagahan badan akan mengalami sakit dan tua. Kecantikan akan dilamar cacat dan kendur dimakan usia. Harta akan pupus kerana rosak, susut nilai atau hilang dicuri orang. Allah s.w.t. sahaja akan kekal selama-lamanya. Teman setia kita yang akan kekal bersama-sama kita adalah amal soleh dan ketaatan kepada Allah s.w.t. Tanda orang yang menganggap hidup ini sementara ialah dia tidak keberatan atau sedih berpisah dari dunia dan hartanya. Manakala terdapat orang yang ingin agar hidupnya lebih lama dan engan berpisah dengan dunia dan hartanya.

Kehidupan dunai adalah gurauan dan tipu daya. Firman Allah s.w.t. yang bermaksud, "Dan tidaklah kehidupan dunia ini melainkan gurauan dan tipu daya." (Surah Ali-Imran ayat 185).Perkara gurauan tentunya olok-olok (main-main). Indah olok-olok, kaya olok-olok, seronok olok-olok, susah olok-olok,glamour olok-olok. Takkan kerana olok-olok kita harus menempah susah akhirat yang sebenar! Takkan kerana olok-olok kita tak menghiraukan larangan Islam! Kesenangan sebenar ialah ternanti di hari Akhirat.

Ketika Malaikat Maut melangkah masuk ke dalam rumah seseorang yang sedang nazak akan nampak yang sebenar. Ketika itu penyesalan tidak berguna. Jika dia memang bersedia dengan perbuatan taat kepada Allah s.w.t. dan menjalani hidup dalam Islam wajah Malaikat Maut kelihatan berseri ketika datang hendak mencabut nyawanya. Kubur pula akan berkata, "Kamulah antara orang yang aku suka semasa di dunia." Tergambar pada simati nikmat yang bakal dirasai dari alam Kubur hingga ke alam Akhirat.

Sahabat yang dimuliakan,
Usia kita umpama satu harga. Kemungkinan dengan harga itu kita membeli kehidupan dunia dan mengabaikan kehidupan akhirat kerana kehidupan dunia kelihatan masyhur direbut orang. Juga kerana kehidupan dunia dipersembah hingga mempersonakan mata. Kemugkinan juga kita meletakkan harga rendah pada kehidupan akhirat. Bagi orang beriman ia selalu berwaspada dan memilih kehidupan akhirat dan meletakkan harga mahal untuk kehidupan akhirat. Firman Allah s.w.t. yang bermaksud, "...(Orang-orang beriman) tidak membeli ayat-ayat Allah dengan harga murah. Mereka memperolehi pahala di sisi Tuhan, sesungguhnya Allah itu cepat membuat perhitungan." (Surah Ali-Imran ayat 199)

Akhirkata, marilah sama-sama kita membeli kehidupan akhirat dengan harga yang mahal, dengan kita menjualkan kehidupan dunia ini. Orang yang cedik adalah menggunakan modal yang sedikit dan murah untuk mendapat keuntungan yang besar dan  berkualiti. Jadikan hati kita sentiasa terpaut dan terpengaruh denga iklan akhirat yang terdapat dalam al-Qur'an dan hadis Nabi s.a.w , sahabat-sahabat baginda, ulama-ulama  dan solihin. Dan jauhkan diri kita dari terpengaruh dengan iklan dunia yang dipromosikan oleh orang-orang kafir, munafik dan ahli maksiat. Sesungguhnya sesiapa yang mengambil kehidupan dunia ini habis-habisan dia akan tertipu. Orang yang bijak ialah mereka yang mengambil kehidupan dunia seperti bercucuk tanam dan ingin memetik hasilnya di akhirat dan tidak akan tertipu insya Allah.