Friday, January 10, 2014

Apakah Ikhlas Bermaksud Tidak Boleh Mengharap Pahala dan Syurga Atau Takut Neraka?

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh

ŰšِŰłْمِ ٱللَّهِ Ù±Ù„Ű±َّŰ­ْمَـٰنِ Ù±Ù„Ű±َّŰ­ِيم

Segala puji bagi Allah, Rabb sekelian alam. Selawat serta salam buat junjungan mulia Nabi Muhammad SAW keluarga serta para sahabat dan pengikut yang istiqamah menuruti baginda hingga ke hari kiamat.


Sahabat yang dirahmati Allah,
Sebagian ulama dan ahli ibadah (ahli sufi) punya keyakinan bahawa jika seseorang beribadah dan mengharap-harap balasan akhirat yang Allah SWT janjikan maka ini akan mencacatkan keikhlasannya. Walaupun mereka tidak menyatakan batalnya amalan kerana maksud semacam ini, namun mereka membenci jika seseorang punya maksud demikian.

Mereka pun mengatakan, “Jika aku beribadah pada Allah kerana mengharap syurga-Nya dan kerana takut akan seksa neraka-Nya, maka aku adalah orang yang tidak ikhlas. Tetapi aku hanya ingin beribadah kerana cinta dan rindu pada-Nya.” 

Jadi intinya mereka bermaksud mengatakan bahawa janganlah seseorang beramal kerana ingin mengharap pahala, mengharap balasan di sisi Allah, ingin mengharap syurga atau takut pada seksa neraka. Ini namanya tidak ikhlas.?

Namun jika kita perhatikan kembali pada Al Quran dan petunjuk Nabi Sallallahu 'Alaihi Wa sallam, Allah Memerintahkan untuk Berlumba Meraih Kenikmatan di Syurga :

Setelah menyebutkan berbagai kenikmatan di syurga dalam surat Al Muthaffifin, Allah Ta'ala pun memerintah untuk berlomba-lomba mendapatkannya,

وَفِي Ű°َلِكَ فَلْيَŰȘَنَŰ§ÙَŰłِ Ű§Ù„ْمُŰȘَنَŰ§ÙِŰłُونَ

“Dan untuk yang demikian itu hendaknya orang berlomba-lomba. ” (Surah Al-Muthaffifin ayat  26)

Dalam Al Quran pun Disebutkan Balasan dari Suatu Amalan

Allah Ta'ala berfirman,

Ű„ِنَّ Ű§Ù„َّŰ°ِينَ ŰąَمَنُÙˆŰ§ وَŰčَمِلُÙˆŰ§ Ű§Ù„Ű”َّŰ§Ù„ِŰ­َۧŰȘِ كَŰ§Ù†َŰȘْ لَهُمْ ŰŹَنَّۧŰȘُ Ű§Ù„ْفِ۱ْŰŻَوْŰłِ نُŰČُلًۧ (107) ŰźَŰ§Ù„ِŰŻِينَ فِيهَۧ لَۧ يَŰšْŰșُونَ Űčَنْهَۧ Ű­ِوَلًۧ (108)

Maksudnya : “Sesungguhnya orang-orang yang beriman dan beramal soleh, bagi mereka adalah syurga Firdaus menjadi tempat tinggal, mereka kekal di dalamnya, mereka tidak ingin berpindah dari padanya.” (Surah Al-Kahfi ayat 107-108)

Al Qur'an Memberi Kabar Gembira dan Peringatan :

Allah Ta'ala berfirman,

قَيِّمًۧ لِيُنْŰ°ِ۱َ ŰšَŰŁْŰłًۧ ŰŽَŰŻِÙŠŰŻًۧ مِنْ لَŰŻُنْهُ وَيُŰšَŰŽِّ۱َ Ű§Ù„ْمُŰ€ْمِنِينَ Ű§Ù„َّŰ°ِينَ يَŰčْمَلُونَ Ű§Ù„Ű”َّŰ§Ù„ِŰ­َۧŰȘِ ŰŁَنَّ لَهُمْ ŰŁَŰŹْ۱ًۧ Ű­َŰłَنًۧ

Maksudnya : “Al-Quran sebagai bimbingan yang lurus, untuk memperingatkan seksaan yang sangat pedih dari sisi Allah dan memberi berita gembira kepada orang-orang yang beriman, yang mengerjakan amal soleh, bahawa mereka akan mendapat pembalasan yang baik.” (Surah Al-Kahfi ayat 2)

Sifat Orang Beriman, Beribadah dengan Khauf (Takut) dan Raja' (Harap)

Allah Ta'ala berfirman,

ŰŁُولَŰŠِكَ Ű§Ù„َّŰ°ِينَ يَŰŻْŰčُونَ يَŰšْŰȘَŰșُونَ Ű„ِلَى ۱َŰšِّهِمُ Ű§Ù„ْوَŰłِيلَŰ©َ ŰŁَيُّهُمْ ŰŁَقْ۱َŰšُ وَيَ۱ْŰŹُونَ ۱َŰ­ْمَŰȘَهُ وَيَŰźَŰ§Ùُونَ ŰčَŰ°ََۧۚهُ Ű„ِنَّ ŰčَŰ°ََۧۚ ۱َŰšِّكَ كَŰ§Ù†َ مَŰ­ْŰ°ُÙˆŰ±ًۧ

Maksudnya : “Orang-orang yang mereka seru itu, mereka sendiri mencari jalan kepada Tuhan mereka siapa di antara mereka yang lebih dekat (kepada Allah) dan mengharapkan rahmat-Nya dan takut akan azab-Nya; sesungguhnya azab Tuhanmu adalah suatu yang (harus) ditakuti. ” (Sura Al-Israa' ayat 57)

Sifat 'Ibadurrahman Berlindung dari Seksa Neraka

Allah Ta'ala berfirman,

وَŰ§Ù„َّŰ°ِينَ يَقُولُونَ ۱َŰšَّنَۧ ۧ۔ْ۱ِفْ Űčَنَّۧ ŰčَŰ°ََۧۚ ŰŹَهَنَّمَ Ű„ِنَّ ŰčَŰ°ََۧۚهَۧ كَŰ§Ù†َ Űșَ۱َŰ§Ù…ًۧ

Maksudnya : “Dan orang-orang yang berkata: "Ya Tuhan kami, jauhkan azab Jahannam dari kami, sesungguhnya azabnya itu adalah kebinasaan yang kekal". ” (Surah Al-Furqon ayat 65)

Sifat Ulil Albab juga Berlindung dari Siksa Neraka :

Allah Ta'ala berfirman,

Ű§Ù„َّŰ°ِينَ يَŰ°ْكُ۱ُونَ Ű§Ù„Ù„َّهَ قِيَŰ§Ù…ًۧ وَقُŰčُÙˆŰŻًۧ وَŰčَلَى ŰŹُنُÙˆŰšِهِمْ وَيَŰȘَفَكَّ۱ُونَ فِي Űźَلْقِ Ű§Ù„ŰłَّمَŰ§ÙˆَۧŰȘِ وَŰ§Ù„ْŰŁَ۱ْ۶ِ ۱َŰšَّنَۧ مَۧ ŰźَلَقْŰȘَ هَŰ°َۧ Űšَۧ۷ِلًۧ ŰłُŰšْŰ­َŰ§Ù†َكَ فَقِنَۧ ŰčَŰ°ََۧۚ Ű§Ù„Ù†َّۧ۱ِ (191) ۱َŰšَّنَۧ Ű„ِنَّكَ مَنْ ŰȘُŰŻْŰźِلِ Ű§Ù„Ù†َّۧ۱َ فَقَŰŻْ ŰŁَŰźْŰČَيْŰȘَهُ وَمَۧ لِÙ„ŰžَّŰ§Ù„ِمِينَ مِنْ ŰŁَنْŰ”َۧ۱ٍ (192) ۱َŰšَّنَۧ Ű„ِنَّنَۧ ŰłَمِŰčْنَۧ مُنَۧۯِيًۧ يُنَۧۯِي لِلْŰ„ِيمَŰ§Ù†ِ ŰŁَنْ ŰąَمِنُÙˆŰ§ Űšِ۱َŰšِّكُمْ فَŰąَمَنَّۧ ۱َŰšَّنَۧ فَۧŰșْفِ۱ْ لَنَۧ Ű°ُنُÙˆŰšَنَۧ وَكَفِّ۱ْ Űčَنَّۧ ŰłَيِّŰŠَۧŰȘِنَۧ وَŰȘَوَفَّنَۧ مَŰčَ Ű§Ù„ْŰŁَŰšْ۱َۧ۱ِ (193) ۱َŰšَّنَۧ وَŰąَŰȘِنَۧ مَۧ وَŰčَŰŻْŰȘَنَۧ Űčَلَى ۱ُŰłُلِكَ وَلَۧ ŰȘُŰźْŰČِنَۧ يَوْمَ Ű§Ù„ْقِيَŰ§Ù…َŰ©ِ Ű„ِنَّكَ لَۧ ŰȘُŰźْلِفُ Ű§Ù„ْمِيŰčَۧۯَ (194)

Maksudnya : “(Yaitu) orang-orang yang mengingat Allah sambil berdiri atau duduk atau dalam keadan berbaring dan mereka memikirkan tentang penciptaan langit dan bumi (seraya berkata): "Ya Tuhan kami, tiadalah Engkau menciptakan ini dengan sia-sia, Maha Suci Engkau, maka peliharalah kami dari siksa neraka. Ya Tuhan kami, sesungguhnya barangsiapa yang Engkau masukkan ke dalam neraka, maka sungguh telah Engkau hinakan ia, dan tidak ada bagi orang-orang yang zalim seorang penolongpun. Ya Tuhan kami, sesungguhnya kami mendengar (seruan) yang menyeru kepada iman, (yaitu): "Berimanlah kamu kepada Tuhanmu", maka kamipun beriman. Ya Tuhan kami, ampunilah bagi kami dosa-dosa kami dan hapuskanlah dari kami kesalahan-kesalahan kami, dan wafatkanlah kami beserta orang-orang yang banyak berbakti. Ya Tuhan kami, berilah kami apa yang telah Engkau janjikan kepada kami dengan perantaraan rasul-rasul Engkau. Dan janganlah Engkau hinakan kami di hari kiamat. Sesungguhnya Engkau tidak menyalahi janji." ” (Surah Ali Imran ayat 191-194)

Malaikat pun Meminta pada Allah Syurga :

Nabi Sallallahu 'Alaihi Wasallam ketika menceritakan keadaan para malaikat, baginda bersabda bahawa Allah Ta'ala berfirman,

فَمَۧ يَŰłْŰŁَلُونِى قَŰ§Ù„َ يَŰłْŰŁَلُونَكَ Ű§Ù„ْŰŹَنَّŰ©َ

Maksudnya : “Apa yang para malaikat mohon pada-Ku?” “Mereka memohon pada-Mu syurga,” sabda baginda. Lihatlah malaikat pun meminta pada Allah syurga, padahal mereka adalah seutama-utamanya wali Allah. Sifat-sifat para malaikat adalah,

لَۧ يَŰčْŰ”ُونَ Ű§Ù„Ù„َّهَ مَۧ ŰŁَمَ۱َهُمْ وَيَفْŰčَلُونَ مَۧ يُŰ€ْمَ۱ُونَ

Maksudnya : “Malaikat-malaikat itu tidak mendurhakai Allah terhadap apa yang diperintahkan-Nya kepada mereka dan selalu mengerjakan apa yang diperintahkan.” 
(Surah At-Tahrim ayat 6)

Asiyah, istri Firaun yang Beriman Meminta Rumah di Syurga :

Allah Ta'ala berfirman,

وَ۶َ۱َŰšَ Ű§Ù„Ù„َّهُ مَŰ«َلًۧ لِلَّŰ°ِينَ ŰąَمَنُÙˆŰ§ ِۧمْ۱َŰŁَŰ©َ فِ۱ْŰčَوْنَ Ű„ِŰ°ْ قَŰ§Ù„َŰȘْ ۱َŰšِّ ْۧۚنِ لِي ŰčِنْŰŻَكَ ŰšَيْŰȘًۧ فِي Ű§Ù„ْŰŹَنَّŰ©ِ وَنَŰŹِّنِي مِنْ فِ۱ْŰčَوْنَ وَŰčَمَلِهِ وَنَŰŹِّنِي مِنَ Ű§Ù„ْقَوْمِ Ű§Ù„ŰžَّŰ§Ù„ِمِينَ

Maksudnya : “Dan Allah membuat isteri Firaun perumpamaan bagi orang-orang yang beriman, ketika ia berkata: "Ya Rabbku, bangunkanlah untukku sebuah rumah di sisi-Mu dalam syurga dan selamatkanlah aku dari Firaun dan perbuatannya, dan selamatkanlah aku dari kaum yang zalim. ” (Surah. At Tahrim ayat 11). 

Padahal Asiyah wanita solehah, masih meminta pada Allah SWT syurga.

Para Nabi Beribadah dengan Roghbah (Harap) dan Rohaba (Cemas/Takut)

Allah Ta'ala berfirman,

Ű„ِنَّهُمْ كَŰ§Ù†ُÙˆŰ§ يُŰłَۧ۱ِŰčُونَ فِي Ű§Ù„ْŰźَيْ۱َۧŰȘِ وَيَŰŻْŰčُونَنَۧ ۱َŰșَŰšًۧ وَ۱َهَŰšًۧ وَكَŰ§Ù†ُÙˆŰ§ لَنَۧ ŰźَۧێِŰčِينَ

Maksudnya : “Sesungguhnya mereka adalah orang-orang yang selalu bersegera dalam (mengerjakan) perbuatan-perbuatan yang baik dan mereka berdoa kepada Kami dengan harap dan cemas. Dan mereka adalah orang-orang yang khusyuk kepada Kami. ” (Surah Al Anbiya' ayat 90)

Nabi Ibrahim 'alaihis salam pun Meminta Syurga :

Sebagaimana doa Nabi Ibrahim -kholilullah (kekasih) Allah :

وَۧۏْŰčَلْنِي مِنْ وَ۱َŰ«َŰ©ِ ŰŹَنَّŰ©ِ Ű§Ù„Ù†َّŰčِيمِ (85) وَۧŰșْفِ۱ْ لِŰŁَŰšِي Ű„ِنَّهُ كَŰ§Ù†َ مِنَ Ű§Ù„Ű¶َّŰ§Ù„ِّينَ (86) وَلَۧ ŰȘُŰźْŰČِنِي يَوْمَ يُŰšْŰčَŰ«ُونَ

Maksudnya : “Dan jadikanlah aku termasuk orang-orang yang mempusakai syurga yang penuh kenikmatan, dan ampunilah bapakku, kerana sesungguhnya ia adalah termasuk golongan orang-orang yang sesat, dan janganlah Engkau hinakan aku pada hari mereka dibangkitkan.” (Surah Asy-Syu'ara ayat 85-87)

Nabi Muhammad Sallallahu 'Alaihi Wasallam pun Meminta Syurga :

Dari Abu Sholih, dari beberapa sahabat Nabi Sallallahu 'Alaihi Wasallam, baginda Sallallahu 'Alaihi Wasallam pernah bertanya kepada seseorang, “Doa apa yang engkau baca di dalam solat?”

ŰŁَŰȘَŰŽَهَّŰŻُ وَŰŁَقُولُ Ű§Ù„Ù„َّهُمَّ Ű„ِنِّى ŰŁَŰłْŰŁَلُكَ Ű§Ù„ْŰŹَنَّŰ©َ وَŰŁَŰčُÙˆŰ°ُ Űšِكَ مِنَ Ű§Ù„Ù†َّۧ۱ِ ŰŁَمَۧ Ű„ِنِّى Ù„Ű§َ ŰŁُŰ­ْŰłِنُ ŰŻَنْŰŻَنَŰȘَكَ وَÙ„Ű§َ ŰŻَنْŰŻَنَŰ©َ مُŰčَۧ۰ٍ

Maksudnay : “Aku membaca tahiyyat, lalu aku ucapkan 'Allahumma inni as-alukal jannah wa a'udzu bika minannar' (aku memohon pada-Mu syurga dan aku berlindung dari seksa neraka). Aku sendiri tidak mengetahui kalau engkau mendengungkannya begitu pula Mu'adz”, jawab orang tersebut. Kemudian Nabi Sallallahu 'Alaihi Wa allam bersabda, “Kami sendiri memohon surga (atau berlindung dari neraka).”

Nabi Menyuruh Meminta Tempat yang Mulia untuknya di Syurga :

Dari Abdullah bin ‘Amr bin Al ‘Ash, beliau mendengar Nabi Sallallahu ‘Alaihi Wasallam bersabda,

Ű„ِŰ°َۧ ŰłَمِŰčْŰȘُمُ Ű§Ù„ْمُŰ€َŰ°ِّنَ فَقُولُÙˆŰ§ مِŰ«ْلَ مَۧ يَقُولُ Ű«ُمَّ Ű”َلُّÙˆŰ§ Űčَلَىَّ فَŰ„ِنَّهُ مَنْ Ű”َلَّى Űčَلَىَّ Ű”َÙ„Ű§َŰ©ً Ű”َلَّى Ű§Ù„Ù„َّهُ Űčَلَيْهِ Űšِهَۧ ŰčَŰŽْ۱ًۧ Ű«ُمَّ ŰłَلُÙˆŰ§ Ű§Ù„Ù„َّهَ لِىَ Ű§Ù„ْوَŰłِيلَŰ©َ فَŰ„ِنَّهَۧ مَنْŰČِلَŰ©ٌ فِى Ű§Ù„ْŰŹَنَّŰ©ِ Ù„Ű§َ ŰȘَنْŰšَŰșِى Ű„ِÙ„Ű§َّ لِŰčَŰšْŰŻٍ مِنْ ŰčِŰšَۧۯِ Ű§Ù„Ù„َّهِ وَŰŁَ۱ْŰŹُو ŰŁَنْ ŰŁَكُونَ ŰŁَنَۧ هُوَ فَمَنْ ŰłَŰŁَلَ لِىَ Ű§Ù„ْوَŰłِيلَŰ©َ Ű­َلَّŰȘْ لَهُ Ű§Ù„ŰŽَّفَۧŰčَŰ©ُ

Maksudnya : “Apabila kalian mendengar mu’adzin, maka ucapkanlah sebagaimana yang diucapkan oleh muadzin, lalu berselawatlah kepadaku, maka sungguh siapa saja yang berselawat kepadaku sekali, Allah akan berselawat kepadanya sebanyak 10 kali. Kemudian mintalah pada Allah wasilah bagiku kerana wasilah adalah sebuah kedudukan di syurga. Tidaklah layak mendapatkan kedudukan tersebut kecuali untuk satu orang di antara hamba Allah. Aku berharap aku adalah dia. Barangsiapa meminta wasilah untukku, dia berhak mendapatkan syafaatku.”

Yang dimaksud dengan wasilah adalah kedudukan tinggi di syurga. Sebagaimana terdapat dalam sabda Nabi Sallallahu ‘Alaihi Wasallam,

Ű„ِنَّ Ű§Ù„ÙˆَŰłِيْلَŰ©َ ŰŻَ۱َŰŹَŰ©ٌ ŰčِنْŰŻَ Ű§Ù„Ù„Ù‡ِ لَيْŰłَ فَوْقَهَۧ ŰŻَ۱َŰŹَŰ©ٌ فَŰłَلُّوْۧ Ű§Ù„Ù„Ù‡َ ŰŁَنْ يُŰ€ْŰȘِيَنِي Ű§Ù„ÙˆَŰłِيْلَŰ©َ Űčَلَى Űźَلْقِهِ

Maksudnya : “Sesungguhnya wasilah adalah kedudukan (derajat yang mulia) di sisi Allah. Tidak ada lagi kedudukan yang mulia di atasnya. Maka mintalah pada Allah agar memberiku wasilah di antara hamba-Nya yang lain.”

Sahabat yang dikasihi,
Setelah kita melihat sendiri dan menyaksikan dengan seksama berbagai ayat al Quran dan riwayat hadis yang telah di kemukakan di atas, ini menunjukkan bahawa seluruh ajaran agama ini mengajak setiap hamba untuk mencari syurga dan berlindung dari neraka-Nya. 

Dalil-dalil tersebut juga menunjukkan bahawa para rasul, para nabi, para shidiq, para syuhadak, para malaikat dan para wali Allah yang mulia, mereka semua beramal kerana ingin meraih syurga dan takut akan seksa neraka. 

Mereka adalah hamba Allah terbaik, patutkah mereka disebut amalan tak ikhlas?! 

Syaikhul Islam Ibnu Taimiyah mengatakan,

وَŰ·َلَŰšُ Ű§Ù„ْŰŹَنَّŰ©ِ وَŰ§Ù„ِۧ۳ْŰȘِŰčَۧ۰َŰ©ِ مِنْ Ű§Ù„Ù†َّۧ۱ِ Ű·َ۱ِيقُ ŰŁَنْŰšِيَۧۥِ Ű§Ù„Ù„َّهِ وَ۱ُŰłُلِهِ وَŰŹَمِيŰčِ ŰŁَوْلِيَۧۊِهِ Ű§Ù„Űłَِّۧۚقِينَ Ű§Ù„ْمُقَ۱َّŰšِينَ وَŰŁَŰ”ْŰ­َِۧۚ Ű§Ù„ْيَمِينِ

“Meminta syurga dan berlindung dari seksa neraka adalah jalan hidup para Nabi Allah, utusan Allah, seluruh wali Allah, ahli syurga yang terdepan (as sabiqun al muqorrobun) dan ahli syurga pertengahan (ash-habul yamin).”

Salah Faham dengan Kenikmatan di Syurga dan Seksa Neraka :

Kenikmatan di syurga adalah segala sesuatu yang dijanjikan kepada wali-wali Allah dan juga termasuk kenikmatan kerana melihat Allah. Yang terakhir ini juga termasuk kenikmatan di syurga. Oleh kerananya, makhluk Allah yang paling mulia selalu meminta syurga pada Allah dan selalu berlindung dari seksa neraka.”

Melihat wajah Allah di akhirat kelak, itulah kenikmatan yang paling besar dan istimewa dari kenikmatan lainnya. 

Dari Shuhaib, Nabi shallallahu 'alaihi wa sallam bersabda,

« Ű„ِŰ°َۧ ŰŻَŰźَلَ ŰŁَهْلُ Ű§Ù„ْŰŹَنَّŰ©ِ Ű§Ù„ْŰŹَنَّŰ©َ - قَŰ§Ù„َ - يَقُولُ Ű§Ù„Ù„َّهُ ŰȘَŰšَۧ۱َكَ وَŰȘَŰčَŰ§Ù„َى ŰȘُ۱ِÙŠŰŻُونَ ŰŽَيْŰŠًۧ ŰŁَŰČِÙŠŰŻُكُمْ فَيَقُولُونَ ŰŁَلَمْ ŰȘُŰšَيِّ۶ْ وُŰŹُوهَنَۧ ŰŁَلَمْ ŰȘُŰŻْŰźِلْنَۧ Ű§Ù„ْŰŹَنَّŰ©َ وَŰȘُنَŰŹِّنَۧ مِنَ Ű§Ù„Ù†َّۧ۱ِ - قَŰ§Ù„َ - فَيَكْŰŽِفُ Ű§Ù„ْŰ­ِŰŹََۧۚ فَمَۧ ŰŁُŰčْŰ·ُÙˆŰ§ ŰŽَيْŰŠًۧ ŰŁَŰ­َŰšَّ Ű„ِلَيْهِمْ مِنَ Ű§Ù„Ù†َّŰžَ۱ِ Ű„ِلَى ۱َŰšِّهِمْ ŰčَŰČَّ وَŰŹَلَّ ».

Maksudnya : “Jika penduduk syurga memasuki syurga, Allah Ta'ala pun mengatakan pada mereka, “Apakah kalian ingin sesuatu sebagai tambahan untuk kalian?” “Bukankah engkau telah membuat wajah kami menjadi berseri, telah memasukkan kami ke dalam syurga dan membebaskan kami dari seksa neraka?”, tanya penduduk syurga tadi. 

Nabi Sallallahu 'Aaihi Wasallam bersabda, “Allah pun membuka hijab (tirai). Maka mereka tidak pernah diberi nikmat yang begitu mereka suka dibanding dengan nikmat melihat wajah Rabb mereka 'Azza wa jalla.”

Seksaan di neraka yang paling berat adalah kerana tidak memperoleh nikmat yang besar ini yaitu melihat Allah Ta'ala. Orang-orang kafir tidak merasakan melihat wajah Allah yang merupakan nikmat terbesar yang diperoleh oleh penduduk syurga. Inilah kerugian dan seksaan bagi mereka. Allah Ta'ala berfirman,

كَلَّۧ Ű„ِنَّهُمْ Űčَنْ ۱َŰšِّهِمْ يَوْمَŰŠِŰ°ٍ لَمَŰ­ْŰŹُÙˆŰšُونَ

Maksudnya : “Sekali-kali tidak, sesungguhnya mereka pada hari itu benar-benar tertutup dari melihat wajah Tuhan mereka. ” (Surah Al-Muthaffifin ayat 15).

 Imam Syafi'i berdalil dengan mafhum (makna tersirat) ayat ini,

Ù‡Ű°Ù‡ Ű§Ù„ŰąÙŠŰ© ŰŻÙ„ÙŠÙ„ Űčلى ŰŁÙ† Ű§Ù„Ù…Ű€Ù…Ù†ÙŠÙ† ÙŠŰ±ÙˆÙ†Ù‡ ŰčŰČ ÙˆŰŹÙ„ ÙŠÙˆÙ…ŰŠŰ°

“Ayat ini adalah dalil bahwa orang-0rang beriman akan melihat Allah 'azza wa jalla pada hari itu (hari kiamat).”

Inilah fikiran sempit yang membatasi kenikmatan di syurga hanya dengan merasakan berbagai nikmat, seperti sungai, bidadari, buah-buahan, namun ada nikmat yang lebih daripada itu yaitu nikmat melihat Allah Ta'ala.

Kesimpulan Yang namanya ikhlas adalah seseorang beramal dengan mengharap segala apa yang ada di sisi Allah, yaitu mengharap syurga dengan segala kenikmatannya (baik bidadari, berbagai buah, sungai di syurga, rumah di syurga, dan sebagainya), termasuk pula dalam hal ini adalah ingin melihat Allah di akhirat kelak. Begitu pula yang namanya ikhlas adalah seseorang beribadah kerana takut akan seksa neraka. Inilah yang namanya ikhlas.

Jika seseorang tidak memiliki harapan untuk meraih syurga dan takut akan neraka, maka semangatnya dalam beramalnya pun jadi lemah. Namun jika seseorang dalam beramal selalu ingin mengharapkan syurga dan takut akan seksa neraka, maka ia pun akan semakin semangat untuk beramal dan usahanya pun akan ia maksimakan.

Semoga Allah senantiasa menganugerahkan kita keikhlasan dalam beramal, harapan yang kuat untuk meraih syurga-Nya dan rasa takut akan seksa neraka-Nya. Segala puji bagi Allah yang dengan nikmat-Nya segala kebaikan menjadi sempurna.

Thursday, January 9, 2014

Soal Jawab Agama Siri 128 (Kisah Tha'labah, Memakai Krim Anti Penuaan, Harta Anak Yatim, Menanggung Dosa Dan Nabi SAW Pernah Di sihir)

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh

ŰšِŰłْمِ ٱللَّهِ Ù±Ù„Ű±َّŰ­ْمَـٰنِ Ù±Ù„Ű±َّŰ­ِيم

Segala puji bagi Allah, Rabb sekelian alam. Selawat serta salam buat junjungan mulia Nabi Muhammad SAW keluarga serta para sahabat dan pengikut yang istiqamah menuruti baginda hingga ke hari kiamat.

Sahabat yang dirahmati Allah,
Soal jawab Agama Siri 128 adalah membicangkan persoalan kisah Tha'labah bin Hatib, memakai krim anti-penuaan, pemegang wasiat harta anak yatim , menanggung dosa orang lain dan Nabi SAW pernah disihir.

916. Soalan : Benarkah kisah sahabat Nabi SAW Tha’labah bin Hatib yang kononnya miskin, lalu dia meminta Nabi SAW doakan agar dia kaya, apabila dia kaya dia tak mahu membayar zakat, lalu al-Quran mengutuk perbuatannya itu. Kisah ini selalu dijadikan bahan ceramah.

Jawapan: 

Kisah ini yang sering disebut oleh ramai pendakwah sebagai satu contoh buruk. Tha’labah dikatakan meminta agar Nabi SAW. mendoakan kekayaannya. Apabila beliau kaya dan berharta beliau enggan memberi zakat. 

Kononnya, Al-Quran turun mengutuk perbuatan tersebut dalam Surah al-Taubah: 75-77:

وَمِنْهُمْ مَنْ ŰčَŰ§Ù‡َŰŻَ Ű§Ù„Ù„َّهَ لَŰŠِنْ ŰąŰȘَŰ§Ù†َۧ مِنْ فَ۶ْلِهِ لَنَŰ”َّŰŻَّقَنَّ وَلَنَكُونَنَّ مِنْ Ű§Ù„Ű”َّŰ§Ù„ِŰ­ِينَ(75)فَلَمَّۧ ŰąŰȘَŰ§Ù‡ُمْ مِنْ فَ۶ْلِهِ ŰšَŰźِلُÙˆŰ§ Űšِهِ وَŰȘَوَلَّÙˆŰ§ وَهُمْ مُŰčْ۱ِ۶ُونَ(76)فَŰŁَŰčْقَŰšَهُمْ نِفَŰ§Ù‚ًۧ فِي قُلُÙˆŰšِهِمْ Ű„ِلَى يَوْمِ يَلْقَوْنَهُ Űšِمَۧ ŰŁَŰźْلَفُÙˆŰ§ Ű§Ù„Ù„َّهَ مَۧ وَŰčَŰŻُوهُ وَŰšِمَۧ كَŰ§Ù†ُÙˆŰ§ يَكْŰ°ِŰšُونَ

Maksudnya: "Dan di antara mereka ada yang membuat janji dengan Allah dengan berkata: 'Sesungguhnya jika Allah memberi kepada kami dari limpah kurniaNya, tentulah kami akan bersedekah, dan tentulah kami akan menjadi dari orang-orang yang soleh”. Akibatnya Allah menimbulkan perasaan munafik dalam hati mereka (berkekalan) hingga ke masa mereka menemui Allah, kerana mereka telah memungkiri apa yang mereka janjikan kepada Allah dan juga kerana mereka sentiasa berdusta.Kemudian setelah Allah memberi kepada mereka dari limpah kurniaNya, mereka bakhil dengan pemberian Allah itu, serta mereka membelakangkan janjinya; dan sememangnya mereka orang-orang yang sentiasa membelakangkan (kebajikan)."

Rasulullah S.A.W dikatakan wafat dalam keadaan tidak menerima zakatnya. Begitu juga Abu Bakr dan `Umar r.ahuma selepas itu enggan menerima zakatnya. Beliau dikatakan meninggal pada zaman pemerintah `Uthman bin `Affan r.a.

Memang tidak dinafikan ramai para penafsir telah mengaitkan ayat ini dengan Tha’labah dan dia dianggap dari golongan munafik berdasarkan ayat di atas. Sedang Ibn Hajar al-`Asqalani menyebut di dalam al-Isabah bahawa dia adalah ahli perang Badr. Kita hendaklah sedar, jika dia ahli Perang Badr, maka Ahli peperangan Badar tidak mungkin menjadi seorang munafik. Kesemua ahli Badr adalah ahli syurga. Di sana ada fadilat khas yang diberikan untuk ahli peperangan Badar. 

Nabi SAW bersabda :

لَŰčَلَّ Ű§Ù„Ù„Ù‡ ۧ۷َّلŰčَ Űčَلى ŰŁÙ‡ْلِ ŰšَŰŻْ۱ٍ ÙÙ‚Ù€Ű§Ù„ “ۧŰčـمَÙ„ÙˆŰ§ مَۧ ŰŽِÙ€ŰŠْŰȘُم فَقَŰŻ وَŰŹَŰšَŰȘْ لَكُمُ Ű§Ù„ŰŹَنَّŰ©ُ ŰŁÙˆ ÙÙ‚ŰŻ Űșَفَ۱ْŰȘُ لكم”

Maksudnya : ”Allah melihat kepada ahli Perang Badar dan berfirman ” buatlah apa yang kamu suka sesungguhnya telah pasti untuk kamu syurga atau Aku telah ampuni kamu semua” (Hadis Riwayat al-Bukhari dan Muslim) 

Dia dikatakan terbunuh di dalam peperangan Uhud. Dengan itu al-Hafizd Ibn Hajar menafikan kesahihan cerita tersebut (Al-Isabah, 1/206). 

Demikian juga al-Imam Ibn Hazm (meninggal 456H) dalam al-Muhalla menganggap kisah ini sebagai batil tanpa syak (Ibn Hazm, Al-Muhalla, Beirut: Dar al-Kutub al-`Ilmiyyah). 

Antara ulama dahulu yang mengkritik riwayat ini Ibn `Abd al-Barr (meninggal 463H), al-Haithami Ű§Ù„Ù‡ÙŠŰ«Ù…ÙŠ (meninggal 807H) dan lain-lain. 

Ulama zaman ini yang mengkritik riwayat ini antaranya al-Syeikh Ahmad Muhammad Syakir, al-Syeikh Nasir al-Din al-Albani, al-Syeikh Muqbil bin Hadi al-Wadi`I dan lain-lain. 

atu buku khas mengkritik riwayat ini telah ditulis oleh `Adab Űčۯۧۚ bin Mahmud al-Himsy Ű§Ù„Ű­Ù…ŰŽ bertajuk Ű«ŰčÙ„ŰšŰ© ŰšÙ† ۭۧ۷ۚ Ű§Ù„Ű”Ű­Ű§ŰšÙŠ Ű§Ù„Ù…ÙŰȘŰ±Ù‰ Űčليه yang bermaksud Tha’labah bin Hatib, seorang sahabah yang didustai ke atasnya, adalah satu tulisan yang baik untuk dibaca.

Oleh itu wajar berhati-hati agar kita tidak mentohmahkan sahabah tanpa asas yang kukuh. Walaupun tidak dinafikan cerita ini begitu tersebar dan buku-buku tafsir, namun sikap mengkaji dan meneliti sangat penting.

917. Soalan : Saya hendak tanya adakah di bolehkan syarak jika seorang muslim memakai krem anti penuaan ( anti ageing cream) adakah ia di bolehkan? Saya hendak tahu dalil-dalil atau qaul ulama mengenai hal ini. Terma kasih.

Jawapan:

Penggunaan kream ant-penuaan ini bukanlah mengubah kejadian Allah SWT sebagaimana mereka yang melakukan pembedahan kosmetik. Umat ini hanyalah stimulasi keatas sel-sel manusia, dimana sel-sel ini akan memperbaiki dirinya sendiri. 

Konsepnya sama seperti makanan tambahan (food supplement) sahaja; seperti vitamin. Banyak sekali kream-kream anti-penuaan ini diperbuat dari herba. Malah menurut Ibn Qayyim r.h, Imam Zahabi r.h ada menyatakan bahawa minyak zaiton (Olive Oil) dapat melambatkan proses ’penuaan’. Dari riwayat Abu Aseed, kata beliau : Nabi SAW bersabda :

كُلُÙˆŰ§ Ű§Ù„ŰČَّيْŰȘَ وَۧۯَّهِنُÙˆŰ§ Űšِهِ فَŰ„ِنَّهُ مِنْ ŰŽَŰŹَ۱َŰ©ٍ مُŰšَۧ۱َكَŰ©ٍ

Maksudnya : “Makanlah minyak zaitun dan gunakannya pada rambut dan kulit, kerana ia datang dari pokok yang barakah” (Hadis Riwayat Tirmudzi no. 1775).

Apa yang perlu dilihat pada kream-krean ini adalah; apakah isi kandungannya mengandungi bahan-bahan yang dilarang atau tidak? Selama-mana ia mengandungi bahan-bahan halal, maka penggunaan kream tersebut adalah harus. Wallau a'lam.

918. Soalan : Saya terdengar pendapat mengatakan pemegang wasiat harta anak yatim mempunyai sebahagian hak keatas harta tersebut. Dan ia dibolehkan untuk membelanjakan asalkan tidak dengan secara pembaziran. Betulkah pandangan sebegini?

Jawapan:

Panduan mengurus harta anak yatim dijelaskan dalam ayat berikut:

Firman Allah SWT maksudnya : “Dan janganlah kamu makan harta anak yatim lebih dari batas berpatutan dan janganlah kamu tergesa-gesa membelanjakannya sebelum mereka dewasa. Barangsiapa (di antara penjaga) itu mampu, maka hendaklah dia menahan diri (dari makan memakan harta anak yatim itu dan barangsiapa (penjaga) yang miskin, bolehlah dia memakan harta itu menurut kadar yg patut…) (Surah an-Nisaa’ ayat 6)

Tafsir Ibn Jauzi (w. 597H, Baghdad) menjelaskan dalam tafsirnya, maksud makan harta anak yatim dengan berpatutan itu:

1. menggunakannya dengan cara pinjaman (loan)
2. membelanjakan menurut kadar keperluan dan tidak berlebihan
3. menggunakan harta itu setimpal dengan nilai kerja yang dilakukan demi kepentingan anak yatim itu.
4. pengurus mengambil dalam keadaan terdesak, apabila ia kelapangan ia memulangkan semula, tapi kalau tidak mampu, maka ia halal.

Begitulah maksud ayat itu dan maksud memakan harta anak yatim oleh pengurusnya. 

Wallahu a'lam.

919. Soalan : Saya ada 2 soalan yang hendak minta ustaz memberikan pencerahannya.

1: Betulkah perempuan yang sudah baligh tetapi belum kawin lagi dosa yang dbuat olehnya ditanggung oleh bapanya…saya mendengar ramai ustaz cakap seperti ini?

2. Selemah-lemah iman ialah mencegah kemungkaran dengan hati. adakah kita berdosa kalau kita hanya mampu cegah dengan hati  ? Tambahan pula pada zaman yang banyak maksiat ni?


Jawapan:

1. Cakap-cakap ustaz itu hendaklah terus dirujuk kepada Kitab Allah dan Sunnah Nabi-Nya. Apabila kita rujuk al-Quran kenyataan ini bercanggah dengan surah al-An’am ayat 164
maksudnya, "Dan tidaklah seorang membuat dosa melainkan kemudharatannya kembali kpd dirinya sendiri; dan orang yg berdosa TIDAK AKAN memikul dosa orang lain."

Orang yang bercakap begitu ialah mereka keliru dengan konsep wali kepada anak gadis. Seorang wali (ayah) masih bertanggungjawab kepada keselamatan, nafkah dan penjagaan sebelum anak daranya itu dipinang dan bernikah. Mana-mana anak Adam yang sudah baligh, maka buku amalan atas nama masing-masing pun dibuka dan dialah kena bertanggungjawab ke atas dirinya sendiri dan tak ada konsep ada orang tulung pikul dosa orang lain. sendiri kena tanggung. Ayah dan ibu akan memikul dosa jika dia cuai dalam pendidikan anak-anak atau nafkah tapi bukan kena pikul dosa anak yang dah akil baligh! Kalau macam itu teruklah Nabi Nuh a.s.dia kena pikul dosa anaknya dan isterinya dan Nabi Luth a.s. kena pikul dosa isterinya yang derhaka.

2). Fiqh amar makruf nahi mungkar, terdapat hadis : Dari Abi Sa’eed al-Khudri yg dikeluarkan oleh Imam Muslim (no. 49) dalam sahihnya:

” Barangsiapa diantara kamu yang melihat kemungkaran, hendaklah merubahnya dengan tangannya, jika ia tidak sanggup, maka dengan lidahnya, dan jika tidak sanggup juga, maka dengan hatinya, demikian itu adalah selemah-lemah iman.” (hadis no.34, matan Arba’iin an-Nawawiyah)

Berbalik pada apakah berdosa seorang muslim hanya sanggup mencegah dgn hati sahaja?

Mengikut pensyarah-pensyarah hadis ini, tidak berdosa baga si fulan yang hanya mampu mencegah dengan hatinya atau membenci kemungkaran itu kerana dia tidak ada kesanggupan atau kemampuan mencegah dengan lisan (nasihat) atau tangan (kekuasaan).

Kata Imam al-Munawi ketika mensyarah hadis ni dalam Faidhul Qadir (Jld 4/131), perasaan benci akan mungkar ini wajib ada bila ia melihatnya dan tercetus niat bahawa jika aku ada kuasa atau kemampuan lisan, maka aku akan mengubahnya dengan tangan dan lidahku. Tidak cukup dengan ada rasa benci, tapi dia hendaklah meninggalkan majlis itu jika mungkar itu berlaku dalam majlis yang dihadhirinya sebagai menandakan kebencian hatinya.

Maksudnya kalau tidak ada perasaan benci akan mungkar itu bila melihat orang melakukannya, barulah berdosa. atau mungkar berlaku depan matanya tapi dia tidak menunjukkan hatinya benci yaitu dengan meninggalkan kemungkaran atau majlis kemungkaran itu sebagai tanda protes. Wallahu a'lam.

920. Soalan : Saya ada 3 soalan minta pencerahan daripada ustaz.

1. Saya mendengar dakwaan sesetengah pihak, mengatakan Nabi Muhammad SAW sendiri pernah dishir betulkah ini berlaku? Tidakkah Nabi Muhammad maksum yang terpelihara daripada kejahatan manusia, adakah wujud keterangan dalam al-Quran atau as-Sunnah tentang perkara ini?

2. Apakah hikmah Islam melarang keras pekerjaan atau amalan sihir?

3. Bolehkah saya mengunakan memakai tangkal untuk menghalang kejahatan atau hasad dengki manusia?

Jawapan : 

1. Nabi Muhammad SAW memang maksum, seperti Firman Allah SWT yang maksudnya, "Wahai Rasul, sampaikanlah apa yang diperturunkan kepadamu dari Tuhan kamu dan jika tidak kamu kerjakan apa yang diperintahkan itu, bererti kamu tidak menyampaikan amanat-Nya. Allah akan memelihara kamu daripada (kejahatan) manusia, sesungguhnya Allah tidak memberi petunjuk kepada orang-orang yang kafir." (Surah al-Maaidah, 67).

Perkataan maksum jelas disebut daripada makna perkataan 'ya'tsimuka' (Memelihara kamu). Dalam tafsir yang muktabar, tidak ada orang yang boleh membunuhnya. Ia juga bermakna Nabi Muhammad maksum, dipelihara sehingga tidak berlaku sesuatu kemaksiatan ke atasnya. Nabi SAW  tidak melakukan kesalahan yang mendatangkan dosa.

Adapun makna keselamatan umum, sepeti Nabi SAW disakiti sehingga pernah luka kaki baginda dibaling batu oleh kanak-kanak upahan di Taif atau terluka (mengalami berbagai kesakitan) dalam Perang Uhud, sakit kepala, demam dan sebagainya pernah berlaku ke atas baginda.

Semua ini bukan bermaksud maksum, yang dipelihara Allah S.W.T kerana baginda sebagai manusia biasa yang menerima wahyu, baginda juga berlapar, rasa dahaga, sakit dan sebagainya.

Merujuk kepada dakwaan Nabi SAW disihir, jika diteliti huraian di atas, bermakna sihir memang boleh berlaku. Di sebut dalam hadis sahih, Daripada A'ishah r.anha: "Kata A'ishah, telah disihir Rasulullah SAW oleh seorang lelaki daripada Bani Zuraiq dikatakan lelaki itu ialah Labid bin al-A'sam al-Yahudi. Rasulullah SAW berasa tidak keruan, perkara yang telah dilakukan, baginda merasa ragu sudah dilakukan atau tidak. Nabi bertanya A'ishah, "Wahai A'ishah, apakah kamu tahu bahawa Allah S.W.T telah melakukan sesuatu ke atas diriku? Nabi menyambung dengan katanya, "ada dua orang laki-laki datang kepada ku ketika aku sedang tidur, maka salah seorang berada disisi kepalaku, seorang lagi berada disisi kakiku, maka seorang daripadanya bertanya kepada kawannya, 'apakah sebenarnya yang dideritai oleh Muhammad ini? Maka seorang lagi menjawab, dia telah disihirkan orang. Ditanya lagi, siapakah yang telah mensihirnya? Dijawab lagi, sihirkan oleh Labid bin al-A'sam. Ditanya lagi dengan apakah dilakukan sihir itu? Jawabnya, digunakan sikat rambutnya, dengan satu ikhtiar lain (sihir). Ditanya, di manakah diletakkan barang-barang tersebut? Dijawabnya, ditanam dalam sebuah perigi namanya Perigi Darwan. Maka ditanya lagi, dengan apakah kita akan merawatkan Muhammad ini? Maka dibacakan beberapa ayat dari al-Quran. Nabi Muhammad SAW sedar dari tidurnya maka diberitahu kepada A'ishah, "Bahawasanya, Allah S.W.T telah menyembuhkan aku dan aku tidak mahu hal ini menjadi fitnah di kalangan manusia dan aku telah sembuh." (Hadis riwayat Bukhari dan Muslim).

Hadis sahih ini sekurang-kurangnya memberikan kefahaman kepada kita bahawa musuh-musuh Islam, terutamanya Yahudi, akan melakukan apa sahaja untuk memenuhi kehendak mereka. Ulama bersepakat bahawa berpandukan kepada hadis sahih ini, memang ada percubaan oleh insan yang kenali melakukan sesuatu yang dipanggil sihir.

Nabi SAW memerintahkan sahabat, turun ke dalam perigi mencari barang-barang sihir tersebut, dikeluarkan dan Nabi telah sembuh seperti biasa.

Peristiwa ini tidak boleh disamakan dengan manusia di zaman kita yang terkena sihir sehingga hilang pertimbangan kewarasan, menderita kesakitan memanjang dengan menggangu ibadat, malah menganggu daripada melakukan kerja harian, ini semua tidak menganggu Nabi.SAW.

Nabi Muhammad SAW cuma terasa ada sesuatu yang tidak kena berlaku dalam dirinya. Tiada siapa yang mengetahui, A'ishah pun tidak mengetahui sehingga Nabi SAW memberitahu tentang dua orang lelaki (malaikat) datang untuk mengubat baginda dengan ayat-ayat al-muawwiyat, ayat pelindung penyakit sihir.

Sekaligus, ia merupakan panduan kepada umatnya untuk melindungi diri daripada penyakit.

Seterusnya, jelas bahawa Nabi sendiripun bila disihirkan orang, baginda sendiri tidak mengetahui, melainkan selepas Jibril a.s memberitahu bahawa baginda telah matbub (disihirkan).

Jika Nabi SAW sendiri tidak mengetahui baginda disihirkan, bagaimana orang yang datang untuk berubat, mengadu kesakitan, tiba-tiba orang yang hendak mengubat tersebut mengatakan 'kamu telah kena sihir?' Datang pesakit lain, kita mengatakan pula, 'kamu telah kena buatan orang.'

Ada yang lebih ke hadapan mengatakan, 'kamu telah disihir fulan bin si fulan.'

Bagaimana insan biasa boleh mengetahui sihir yang kena kepada orang lain? Bukan kena kepada kepada dirinya, dengan membuat keputusan orang itu kena sihir, inilah masalah yang kita hadapi.

Tidak sepatutnya berlaku sedemikian kerana hanya Allah S.W.T sahaja mengetahuinya dan tidak ada orang yang boleh tahu hal sebenarnya.

Pengubatan disyariatkan, tetapi jangan sampai kita mendakwa orang itu kena sihir atau menuduh serta menuding jari kepada orang yang didakwa melakukan sihir.

2. Pekerjaan dan amalan sihir adalah sesuatu yang pada kebiasaannya mengagungkan makhluk halus sama ada yang bernama iblis, jin, syaitan dan sebagainya. Makhluk ini sememangnya bertugas sepenuh masa menyesatkan anak Adam dan menjauhkan mereka dari rahmat Allah S.W.T.

Mereka telah dilaknati Allah S.W.T, maka mereka berusaha untuk menyesatkan manusia supaya dijauhkan rahmat Allah SWT. Salah satu caranya adalah menggunakan sihir sebagai satu profesion mereka mengajar manusia melakukan kerja jahat tersebut.

Manusia akan mudah terpengaruh apabila seorang manusia mampu melakukan perkara yang ganjil pada pandangan manusia lain. Atau seolah-olahnya ada kelebihan khusus kepada orang tertentu, yang mengetahui penyakit orang lain tanpa diberitahu. Atau mungkin boleh membaca fikiran orang lain.

Hal sedemikian ini ada kemungkinan boleh berlaku dengan bantuan makhluk halus, dapat mengagak atau makhluk halus mengetahui daripada percakapan mereka kepada diri atau kawan-kawan.

Perkara ini merangsang manusia mendampingi dan mendapatkan khidmat ahli sihir untuk menyampaikan sesuatu maksud mereka.

Bila sihir dilakukan, maka berlaku perkara negatif, yang paling besar sekali adalah kerosakan aKidah. Dalam beberapa hadis Rasulullah SAW maksudnya,"Sesiapa yang mendatangi ahli sihir maka sesungguhnya dia telah mensyirikkan Allah S.W.T." (Hadis Riwayat Imam Muslim).

Hadis lain menyebut maksudnya, "Sesiapa yang mendatangi seorang yang mendakwa mengetahui perkara ghaib, lalu mempercayai dakwaan tersebut, sesungguhnya dia telah kufur dengan al-Quranul Karim yang diturunan kepada Nabi Muhammad."

Dengan amalan sihir juga membuka jalan kepada seseorang mempercayai apa sahaja yang dikatakan ahli sihir kepadanya. Kata-kata seperti, 'penyakit itu berpunca daripada orang yang terdekat kepadanya', kadang-kadang menamakan orang tertentu (sama ada ahli keluarga atau kawan karibnya), terus dipercayai tanpa menyiasat dengan terperinci.

Hal ini boleh menimbulkan permusuhan yang berpanjangan sehingga perkara yang tidak sepatutnya berlaku, dilakukan. Lebih buruk apabila, dibalas balik dengan sihir juga.

Dalam al-Quran, Allah S.W.T menyebut maksudnya, "Sesungguhnya syaitan-syaitan itu mengkehendaki supaya berlakulah di kalangan kamu, permusuhan dan benci-membenci."
(Surah ali-Imran, 91).

Jelas bahawa peluang yang terbuka kepada orang yang mendatangi ahli sihir ini, syaitan mengambil kesempatan menimbulkan permusuhan antara dua orang yang berkasih, menimbukkan kebencian yang amat sangat antara anak beranak.

Ilmu sihir merupakan perantaraan yang boleh menimbulkan caca merba dalam masyarakat. Peluang ini digunakan oleh orang yang bukan ahli sihir, tetapi mendakwa boleh melakukan hal-hal sedemikian untuk mendapat keuntungan duniawi sehingga mengenakan bayaran yang tidak tertanggung oleh pesakit.

Oleh kerana itu maka Islam sebagai agama salam sejahtera, menyelamatkan manusia dari hal-hal yang tidak baik, khasnya menjaga akidah supaya tidak rosak, memelihara harta benda dari pemerasnya dan untuk manusia kembali kepada pertolongan Allah S.W.T.

Islam melarang dengan sekeras-kerasnya menggunakan sihir sebagai medium menyampaikan sesuatu maksud.

3. Di zaman permulaan Islam amalan memakai tangkal digunakan ramai masyarakat jahiliyyah. Raslullah SAW telah mengharamkan pengunaan tangkal dan menggantikan dengan pengunaan ayat al-Quran dan doa, khususnya memohon daripada Allah S.W.T menghindari dari sesuatu yang tidak diingini.

Dakam hadis yang diriwayatkan oleh Imam Ahmad dalam musnadnya, juzuk ke 4 halaman 156 disebut hadis yang maksudnya, "Sesiapa yang menggantung tangkal, maka sesungguhnya dia telah melakukan perkara syirik."

Hadis ini merupakan hadis umum. Berlaku suatu ketika apabila sahabat-sahabat menerima ayat al-Quran daripada Rasulullah SAW, diamalkan untuk menghindari ganguan, menulis ayat tersebut dikertas dan menggantungkan kepada anak-anak mereka yang belum boleh membaca al-Quran.Bila dirujuk kepada Rasulullah SAW, baginda tidak melarangnya.

Ada sebahagian pendapat jika tangkal tersebut diperbuat daripada ayat-ayat al-Quran, maka ia diharuskan.

Pandangan ulama-ulama muktabar yang dipetik daripada Kitab al-Fatawa az-Zahabiyyah (Fatwa-fatwa yang amat berharga) pada halaman 253 bagi soalan seperti dikemukakan ini, dijawab bahawa, "Adapun penulisan ayat-ayat al-Quran dan nama-nama Allah S.W.T untuk dijadikan tangkal, maka ulama-ulama berselisih pendapat di kalangan ulama-ulama salaf ada yang mengharamkannya secara mutlak dan ada sedikit yang mengharuskannya, dengan syarat-syarat khusus. Yang paling sahih, bahawasanya penggunaan tangkal-tangkal sama ada al-Quran atau tidak, dilarang dalam hadis-hadis terdahulu. 

Tentang keharusan yang Rasulullah SAW berikan kepada beberapa orang sahabat, itu adalah pada permulaan Islam. Apabila iman sudah tertanam dalam diri dan untuk mengelak daripada keburukan-keburukan yang boleh menjejaskan iman, maka, dilarang sama sekali penggunaan tangkal, walaupun menggunakan ayat al-Quran kerana, 

1; mencegah daripada keburukan yang lebih besar, 

2; menjaga kesucian al-Quran dari terbawa dalam tandas dan 

3; membulatkan keyakinan bahawa Allah Taala sahaja yang melindungi manusia daripada segala-galanya."

Wallahu a'lam

Tuesday, January 7, 2014

Hukum Zihar Dalam Islam

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh

ŰšِŰłْمِ ٱللَّهِ Ù±Ù„Ű±َّŰ­ْمَـٰنِ Ù±Ù„Ű±َّŰ­ِيم

Segala puji bagi Allah, Rabb sekelian alam. Selawat serta salam buat junjungan mulia Nabi Muhammad SAW keluarga serta para sahabat dan pengikut yang istiqamah menuruti baginda hingga ke hari kiamat.


Sahabat yang dirahmati Allah,

Apakah dia Zihar?

1. Dari segi bahasa Arab diambil dari perkataan belakang, kerana bentuk zihar pada asalnya adalah seperti berikut : kata  suami kepada isterinya: awak itu dengan saya seperti belakang ibu saya.  Jadi dengan sebab kebiasaan orang Arab Jahiliah menggunakan perkataan “Zihar”.


2. Dari segi istilah syarak bererti : suami menyerupakan isterinya dengan ibunya atau pun seorang yang haram berkahwin dengannya.  Dengan ini menyebabkan isteri itu menjadi haram  kepadanya.  Seperti kata suami kepada isteri: awak  ini saya lihat serupa dengan ibu saya.

Dalil diharamkan Zihar : 

Firman Allah SWT maksudnya  : "Orang-orang yang menzihar isterinya, tidaklah isterinya itu menjadi ibunya tidaklah yang menjadi kepada mereka melainkan perempuan-perempuan yang melahirkan mereka dan sesungguhnya mereka itu menyentuh  perkataan yang mungkar dan dusta." (Surah Al-Mujadalah ayat 2)

Hikmah dI larang Zihar :

Sebagaimana yang diketahui di zaman jahiliah bahawa seorang suami bila berkata kepada isterinya : “awak dengan aku seperti belakang ibuku” ini adalah kerana ia bermaksud untuk mengharamkan isterinya itu hidup bersamanya buat selama-lamanya."

Oleh itu, ini adalah merupakan satu keburukan dan penyeksaan terhadap kaum perempuan.  Syarak telah melarang perbuatan yang  demikian dan menganggap sebagai suatu perkara yang mungkar dan  dusta.  Sebagaimana tersebut dalam ayat di atas.

Perbuatan atau perkataan yang demikian dikatakan satu perkataan mungkar, kerana adalah satu perkara  yang merupakan penyeksaan terhadap kaum perempuan dan pengharaman terhadap sesuatu yang  dihalalkan oleh Allah, ini adalah dilarang kerana oleh syarak.

Perkataan tersebut dikatakan dusta semata-mata adalah disebabkan kerana isteri itu bukanlah ibu dan tidak mempunyai persamaan langsung di antara keduanya.


Walau bagaimanapun syarak tidaklah membiar begitu sahaja tentang perbuatan suami itu malah syarak akan mengambil tindakan terhadap suami yang melakukannya iaitu diwajibkan membayar kifarah, supaya terelak dari mengulangi kembali perbuatan tersebut.  Selepas membayar kifarah, suami boleh kembali semula seperti biasa.  Ini berlainan sekali dari apa yang berlaku di zaman  jahiliah yang  menganggap isteri-isteri yang telah dizihar itu gugur talaqnya sebagai  talaq bain yang tidak boleh dirujuk sama sekali buat selama-lamaya.

Rukun Zihar :

1. Suami 

2. Isteri 

3. Perkara yang diserupakan 

4. Lafaz zihar 

Huraiannya :

1. Rukun Pertama: Tidak disertakan kerana meyakini ianya jelas 

2. Rukun Kedua: Tidak disertakan kerana menyakini kejelasannya 

3. Rukun Ketiga: (Perkara yang diserupakan) 

Untuk mensabitkan rukun ini, beberapa syarat berikut mesti difahami: 
Syarat yang disepakati oleh jumhur ulama :- 

i. Anggota-anggota yang haram dilihat oleh sesama mahram. Contoh punggung, perut, kemaluan di sekitarnya dan yang seumpama dengannya. Penyamaan dengan tangan, kepala, kaki, rambut, dan lain-lain . Demikian pandangan kebanyakan ulama, Ulama Hanbali dan Maliki mensabitkan seluruh anggota sama ada haram dilihat mahupun tidak, semuanya boleh mensabitkan zihar (Al-Fiqh al-Islami wa adillatuhu, 9/7173) Pandangan yang rajih adalah pandangan jumhur. 

ii. Mestilah anggota-anggota ini daripada wanita yang diharamkan berkahwin dengan si lelaki sama ada mahram secara berkekalan (muabbad) atau keturunan (nasab) atau susuan dan musoharah. Seperti Ibu, Anak, Adik beradik, Pak cik, Mak cik dan lain-lain yang berkaitan. Selain pandangan mazhab utama, ia juga pandangan Hasan al-Basri, Ato Abi Rabah, As-Syabi, An-Nakhaie, Al-Awzaie, at-Thawry, Ishak Rahawaih, Abu Ubaid, Abu Thaur. 

Pandangan Imam Syafie dalam 'qawl qadim: Tidak jatuh zihar terhadap semua wanita kecuali ibu dan nenek sahaja kerana ayat berkenaan zihar itu ditujukan khas untuk ibu. 

Tetapi Qawl Jadid Imam Syafie memindanya ijtihadnya dengan mengatakan jatuh zihar kerana wanita yang diharamkan tadi menyerupai pengharaman ibu (al-Muhazzab, As-Syirazi dan al-Majmu, 19/45) 

Manakala yang tidak muabbad seperti wanita asing, adik beradik perempuan bagi isteri dan lain-lain. Tidaklah penyerupaan dengan mereka dianggap zihar. (Lihat Al-Fiqh ala al-Mazahib al-Arbaah 4/500; Ad-Dusuqi ala syarh al-Kabir 2/439; Ashal al-Madarik 2/169; Kifayatul akhyar 2/71) 

Ulama Maliki menambah bahawa binatang juga termasuk dalam kategori yang tidak boleh disamakan. Kerana asalnya manusia tidak boleh berhubungan jenis dengan binatang. Maliki juga mensabitkan zihar kiranya menyamakan rambut isteri dengan rambut ibu dan lain-lain. Manakala jumhur tidak berpandangan sekian. (Ad-Dusuqi ala syah al-Kabir, 2/439) 

Syarat yang diperselisihkan :- 

Mestilah diserupakan dengan anggota wanita. 

Kiranya ditasybihkan dengan lelaki seperti Belakang atau Punggung kamu seperti belakang atau punggung bapaku. Ulama Hanafi dan Syafie mengatakan TIDAK JATUH ZIHAR. 

Bagaimanapun Ulama Hanbali dan Maliki mengatakan JATUH ZIHAR DENGAN SYARAT MENYAMAKAN DENGAN SEBATANG ANGGOTA YANG TIDAK HALAL DILIHAT SEPERTI PERUT, PEHA, KEMALUAN, PUNGGUNG dan lain-lain yang sama maksud. Kiranya menyamakan dengan kepala bapa, rambut, hidung dan lain-lain, TIDAKLAH DIANGGAP ZIHAR (Lihat ashal al-Madarik 2/170; Juga al-Fiqh ala al-Mazahib al-Arbaah, 4/499). Semua mazhab mempunyai dalil masing-masing. 

Ulama Syafiiyyah mengatakan kiranya tasybih itu bukan pada bahagian haram dilihat tadi, ia bergantung kepada niat, kiranya ia berniat memuliakan, bangga maka tidaklah jatuh zihar, jika sebaliknya maka jatuh zihar. (Kifayatul akhyar, 2/70) 

4. Rukun Keempat: Sighah (Lafaz Zihar) 

Syarat lafaz untuk untuk sabit zihar adalah :- 

i. Perlu kepada niat, kiranya ia dibuat secara Kinayah (tidak jelas). Sighah Sorihah (terang, jelas) seperti: Punggung dinda benar-benar seperti punggung bonda kanda. Lafaz seperti di atas tidak perlu kepada niat, bahkan jatuh zihar apabila didengari. 

ii. Kinayah pula adalah lafaz-lafaz yang boleh diandaikan bermkasud zihar tapi mungkin juga tidak seperti: Dinda ni seperti bondaku. Lafaz seperti ini kemungkinan bermaksud zihar kemungkinan juga bermaksud memuliakan, hormat, penghargaan dan lain-lain. Maka ia bergantung kepada niat si suami. 

Lafaz ini telah ijma di kalangan ulama tentang sabit zihar. Demikian menurut Ibn Munzir ( Lihat al-Majmu Imam Nawawi yang dilengkapkan oleh Syeikh Najib al-Mutie, 19/44) 

iii. Tidak disyaratkan untuk sabit zihar, mesti menggunakan lafaz yang memberi pengertian semasa. 

Zihar jatuh dengan lafaz yang membawa pengertain semasa seperti : Punggung dinda benar-benar seperti punggung bonda kanda 

Juga jatuh kiranya diikat dengan waktu tertentu seperti : Kiranya dinda masuk ke rumah itu maka perut dinda seperti perut bondaku 

Jatuh zihar juga kiranya disandarkan ke zaman akan datang seperti : Punggung dinda seperti punggung bondaku sehingga awal tahun depan atau perut dinda seperti perut bonda kanda dalam masa sebulan . 

Semua lafaz tadi cukup untuk menjatuhkan hukum zihar. (Rujuk Al-Bidayah al-Mujtahid 2/117; Matolib Uli An-Nuha 5/507 ) 

iv. Mestilah lafaz tadi disandarkan kepada anggota tubuh wanita samada secara juzu atau sepenuhnya. (Bahagian yang diharamkan lihat tadi tanpa boleh di ihtimal lagi). ( Lihat BadaI as-Sanai , 5/2129 ) 

Hukum Selepas Jatuh Zihar :

Setelah cukup syarat dan sabit jatuh zihar maka beberapa hukum berikut sabit : 
Haram menyetubuhi isterinya (yang diziharkan) kecuali setelah dibayar kifarat. Ini adalah pandangan jumhur. Menurut tertibnya kirafat adalah membebaskan seorang hamba, puasa atau memberikan sedekah. Dalilnya adalah daripada 

Firman Allah SWT maksudnya :  "Sesungguhnya Allah telah mendengar perkataan (wanita) yang mengemukakan bantahan kepada engkau tentang suaminya, dan dia mengadukan kepada Allah. Dan Allah mendengar soal jawab antara kamu berdua.  Sesungguhnya Allah adalah al-Sami’ (Maha Mendengar), lagi al-Basir (Maha Melihat).  

Orang yang menzihar isterinya antara kamu, (menganggap isterinya sebagai ibunya), tidaklah mereka (isteri-isteri mereka) itu ibu-ibu mereka. Ibu-ibu mereka tidak lain hanyalah (wanita) yang melahirkan mereka.  Dan sesungguhnya mereka benar-benar mengucapkan perkataan mungkar dan dosa. Dan sesungguhnya Allah adalah al-‘Afuww (Maha Pemaaf), lagi al-Ghafur (Maha Pengampun).  

Orang yang menzihar isteri-isteri mereka, kemudian mereka hendak menarik kembali apa yang mereka ucapkan, maka hendaklah memerdekakan seorang budak sebelum kedua-duanya (suami isteri itu) bercampur. Demikianlah yang diajarkan kepada kamu, dan Allah terhadap apa yang kamu kerjakan adalah al-Khabir (Maha Mengerti/Mengenal).  
Sesiapa yang tidak mendapatkan (budak), maka berpuasa dua bulan berturut-turut sebelum kedua-duanya bercampur. Maka sesiapa yang tidak kuat hendaklah memberi makan enam puluh orang miskin. Demikianlah supaya kamu beriman kepada Allah dan rasul-Nya. Dan itulah hukum-hukum Allah, dan bagi orang-orang kafir ada azab yang pedih." 
(Surah al-Mujadilah (58) ayat 1-4)

Manakala istimta (bersedap-sedap, berseronok-seronok), sentuh dengan syahwat sebelum membayar kifarah juga tidak dibenarkan (Tahrim Wasail) di sisi ulama Hanafi dan Maliki ( BadaI as-SanaI, 5/2132; Ashal al-Madarik 2/170) Tetapi ianya harus di sisi ulama Syafie (Lihat Rawdah at-Tolibin 8/270; Fath al-Jawad 2/187; Ianah at-Tolibin 4/37) 

Pandangan yang rajih adalah tidak dibenarkan dengan tahrim wasail, kerana dibimbangi akan tergelincir ke persetubuhan. Pandangan lebih selamat bagi fatwa untuk orang awam. Kiranya sangat yakin tidak akan tergelincir dan tidak dapat menahan kesabaran hingga dibimbangi memudaratkan, maka ketika itu ia menjadi rukhshoh. 

Kesimpulan Jawapan Terhadap Soalan (Mengambil Pandangan yang Rajih) 

1. Hanya jatuh (sabit) Zihar sekiranya menyamakan isteri dengan ibu, nenek, anak dan semua wanita yang diharamkan suami berkahwin dengannya secara kekal sama ada secara Keturunan, Susuan mahupun Musoharah. 

2. Penyamaan anggota tertentu sahaja yang menyebabkan sabit zihar iaitu seluruh atau juzuk dari anggota yang haram dilihat semasa mahram. Penyamaan dengan anggota selain itu tidaklah sabit zihar. 

3. Tidak sabit zihar, kiranya menyamakan anggota isteri dengan mana-mana lelaki. Hanya penyamaan dengan wanita sahaja sabit. Begitu juga menyamakan suara, rupa dan sebagainya. 

4. Istimta dengan isteri yang telah dizihar sebelum membayar kifarah adalah tidak dibenarkan dengan tahrim wasail. Dibimbangi akan terlanjur. 

JUSTERU, MENYAMAKAN RUPA, HIDUNG ISTERI DENGAN RUPA DAN HIDUNG ANAK TIDAKLAH JATUH ZIHAR, BAGIAMANAPUN MENYAMAKAN PUNGGUNG ISTERI DENGAN PUNGGUNG ANAK PEREMPUANNYA, SABIT JATUH ZIHAR. 

Walaupun si suami tidak berniat. Masalah kejahilan tentang hukum ini, mempunyai perbincangan yang lain yang agak panjang, kesimpulannya, menurut  As-Syeikh Prof. Dr. Muhd Uqlah al-Ibrahim, tiada keuzuran terhadap kejahilan. Menjaid kewajiban suami isteri sebelum berkahwin mengetahui hal yang berkaitan dengan hubungan suami isteri. Wallahu a'lam.