Saturday, March 15, 2014

Banyakkan Beristighfar Kepada Allah SWT Akan Di Ampunkan Dosa Dan Di Jauhi Musibah Dan Bencana Alam.

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh

ŰšِŰłْمِ ٱللَّهِ Ù±Ù„Ű±َّŰ­ْمَـٰنِ Ù±Ù„Ű±َّŰ­ِيم

Segala puji bagi Allah, Tuhan sekelian alam. Selawat serta salam buat junjungan mulia Nabi Muhammad SAW keluarga serta para sahabat dan pengikut yang istiqamah menuruti baginda hingga ke hari kiamat.

Sahabat yang dirahmati Allah,
Terdapat banyak musibah melanda negara kita satu demi satu datang bertali arus. Mugkin ini berpunca daripada terlalu banyak dosa-dosa yang telah kita lakukan tanpa di sedari.

1. Kes pembunuhan berlaku setiap hari. Bukan kerana pergaduhan atau rompakan saja tetapi pembunuhan berlaku juga ke atas seorang yang dihormati guru sekolah dan pegawai agama yang menjalankan tugas dengan amanah dan jujur.

2. Kes kemalangan jalan raya yang ngeri melbatkan puluhan nyawa terkorban apabila bas penumpang jatuh gaung dan kemalangan ngeri lain yang berlaku setiap hari.

3. Banjir besar berlaku melibatkan negeri-negeri di Semenanjung yang mengakibatkan kerugian puluhan juta ringgit dan kerosakkan harta benda.

4. Berlaku kemarau panjang dan tidak hujan, panas terik dan berjerebu hingga sampai ketahap bahaya dan penutupan sekolah-sekolah yang terlibat jerebu yang boleh menjejaskan kesihatan. 

5. Kehilangan pesawat MAS MH 370 membawa penumpang dan anak kapal seramai 239 orang. Sudah hampir seminggu mencarinya tetapi masih tidak dapat di kesan kedudukan pesawat tersebut.

6. Deman denggi yang teruk melanda negara.

Mungkin ramai tidak menyangka bahawa dengan beristighfar dan taubat mampu menjadi sebab terbukanya pintu-pintu rezeki dan dapat dijauhi segala bentuk musibah. Ramai manusia yang bersungguh-sungguh dalam mengejar sesuap rezeki, tetapi terlupa untuk berdoa dan beristighfar kepada Allah Ta’ala lantaran kesibukan.

Oleh kerana itu, segeralah kita mengingat seraya berlumba-lumba dan bersegeralah kepada pintu-pintu taubat Allah Subhanahu Wa Ta’ala.
Sebagaimana firman Allah Subhanahu Wa Ta’ala dalam Surah Ali ‘Imran:

وَŰłَۧ۱ِŰčُÙˆŰ§ Ű„ِلَى مَŰșْفِ۱َŰ©ٍ مِنْ ۱َŰšِّكُمْ

Maksudnya : “Dan bersegeralah kamu kepada ampunan dari Tuhanmu…” (Surah Ali ‘Imran, ayat 133)

Dalam al-Quran terdapat banyak petunjuk yang menunjukkan bahawa rezeki Allah diturunkan kepada orang-orang yang sentiasa beristighfar, bertaubat dan kembali kepada Allah. Di antara petunjuk yang dimaksudkan tersebut adalah sebagaimana berikut.

Nabi Nuh ‘alaihis salam pernah berkata kepada kaumnya sebagaimana dikatakan oleh Allah dalam al-Quran:

فَقُل فَقُلْŰȘُ ۧ۳ْŰȘَŰșْفِ۱ُÙˆŰ§ ۱َŰšَّكُمْ Ű„ِنَّهُ كَŰ§Ù†َ Űșَفَّۧ۱ًۧ (ÙĄÙ ) يُ۱ْŰłِلِ Ű§Ù„Űłَّمَۧۥَ Űčَلَيْكُمْ مِŰŻْ۱َۧ۱ًۧ (ÙĄÙĄ) وَيُمْŰŻِŰŻْكُمْ ŰšِŰŁَمْوَŰ§Ù„ٍ وَŰšَنِينَ وَيَŰŹْŰčَلْ لَكُمْ ŰŹَنَّۧŰȘٍ وَيَŰŹْŰčَلْ لَكُمْ ŰŁَنْهَۧ۱ًۧ

Maksudnya : “Maka aku katakan kepada mereka, “Beristighfarlah kepada Rabb-mu, sesungguhnya Dia adalah Maha Pengampun, nescaya Dia akan mengirimkan hujan kepadamu dengan lebat dan melengkapkan harta dan anak-anakmu, dan mengadakan untukmu kebun-kebun, dan mengadakan pula di dalamnya sungai-sungai.” (Surah Nuh (71) ayat 10-12)

Al-Hafiz Ibnu Katsir rahimahullah (Wafat: 774H) menjelaskan ayat ini dalam tafsir:

ŰŁÙŠ: ۄ۰ۧ ŰȘŰšŰȘم Ű„Ù„Ù‰ Ű§Ù„Ù„Ù‡ ÙˆŰ§ŰłŰȘŰșÙŰ±ŰȘموه ÙˆŰŁŰ·ŰčŰȘموه، ÙƒŰ«Ű± Ű§Ù„Ű±ŰČق Űčليكم، ÙˆŰŁŰłÙ‚Ű§ÙƒÙ… من ŰšŰ±ÙƒŰ§ŰȘ Ű§Ù„ŰłÙ…Ű§ŰĄ، ÙˆŰŁÙ†ŰšŰȘ لكم من ŰšŰ±ÙƒŰ§ŰȘ Ű§Ù„ŰŁŰ±Ű¶، ÙˆŰŁÙ†ŰšŰȘ لكم Ű§Ù„ŰČ۱Űč، وَŰŁَŰŻَ۱َّ لكم Ű§Ù„Ű¶Ű±Űč، ÙˆŰŁÙ…ŰŻÙƒÙ… ŰšŰŁÙ…ÙˆŰ§Ù„ ÙˆŰšÙ†ÙŠÙ†، ŰŁÙŠ: ŰŁŰčŰ·Ű§ÙƒÙ… Ű§Ù„ŰŁÙ…ÙˆŰ§Ù„ ÙˆŰ§Ù„ŰŁÙˆÙ„Ű§ŰŻ، ÙˆŰŹŰčل لكم ŰŹÙ†Ű§ŰȘ ÙÙŠÙ‡Ű§ ŰŁÙ†ÙˆŰ§Űč Ű§Ù„Ű«Ù…Ű§Ű±، ÙˆŰźÙ„Ù„Ù‡Ű§ ŰšŰ§Ù„ŰŁÙ†Ù‡Ű§Ű± Ű§Ù„ŰŹŰ§Ű±ÙŠŰ© ŰšÙŠÙ†Ù‡Ű§

“Maksudnya apabila kamu semua bertaubat kepada Allah, beristighfar (memohon ampun) kepada-Nya dan kamu sentiasa mentaati-Nya, nescaya Dia akan memperbanyakkan rezeki ke atas kamu, menurunkan kepada kamu hujan yang barakah, mengeluarkan untuk kamu keberkahan dari bumi, menumbuhkan untuk kamu tumbuh-tumbuhan, mengalirkan (melimpahkan) untuk kamu susu-susu perahan, dan melengkapkan untuk kamu harta dan anak-anak. Maksudnya Dia akan memberi kamu dengan harta kekayaan dan anak-anak serta memberi kepada kamu kebun-kebun yang di dalamnya terdapat pelbagai jenis buah-buahan yang di dalamnya mengalir sungai-sungai.” (Tafsir Ibnu Katsir, 8/233)

Imam al-Qurthubi dan Al-Hafiz Ibnu Hajar al-‘Asqalani rahimahumallah menyebutkan sebuah atsar dari al-Hasan al-Basri rahimahullah:

Ű§Ù† Ű±ŰŹÙ„Ű§ ŰŽÙƒÙ‰ Ű„Ù„ÙŠÙ‡ Ű§Ù„ŰŹŰŻŰš ÙÙ‚Ű§Ù„ ۧ۳ŰȘŰșÙŰ± Ű§Ù„Ù„Ù‡ ÙˆŰŽÙƒÙ‰ Ű„Ù„ÙŠÙ‡ ۹۟۱ Ű§Ù„ÙÙ‚Ű± ÙÙ‚Ű§Ù„ ۧ۳ŰȘŰșÙŰ± Ű§Ù„Ù„Ù‡ ÙˆŰŽÙƒÙ‰ Ű„Ù„ÙŠÙ‡ ۹۟۱ ŰŹÙŰ§Ù ۚ۳ŰȘŰ§Ù†Ù‡ ÙÙ‚Ű§Ù„ ۧ۳ŰȘŰșÙŰ± Ű§Ù„Ù„Ù‡ ÙˆŰŽÙƒÙ‰ Ű„Ù„ÙŠÙ‡ ۹۟۱ ŰčŰŻÙ… Ű§Ù„ÙˆÙ„ŰŻ ÙÙ‚Ű§Ù„ ۧ۳ŰȘŰșÙŰ± Ű§Ù„Ù„Ù‡ Ű«Ù… ŰȘÙ„Ű§ Űčليهم Ù‡Ű°Ù‡ Ű§Ù„ŰąÙŠŰ©

Maksudnya : “Bahawasanya seorang lelaki mengadu kepadanya tentang musim kemarau yang sedang terjadi. Maka al-Hasan al-Basri pun mengatakan, “Beristighfarlah (mohon ampunlah) kepada Allah.”

Kemudian datang pula orang lain mengadu kepada beliau tentang kefaqirannya. Maka al-Hasan al-Basri pun mengatakan, “Beristighfarlah kepada Allah.”

Kemudian datang lagi yang lain pula mengadu kepada beliau tentang kekeringan tanamannya. Maka al-Hasan al-Basri pun mengatakan, “Beristigfarlah kepada Allah.”

Kemudian datang lagi yang lain mengadu kepada beliau kerana masih tidak memiliki anak. Maka al-Hasan al-Bashri pun mengatakan, “Beristighfarlah kepada Allah.”

Kemudian al-Hasan al-Basri pun membacakan surah ini (Surah Nuh (71) ayat 11-12) kepada mereka.” (Tafsir al-Qurthubi, 18/302-303. Fathul Bari Syarah Shahih al-Bukhari, 11/98)

Dalam ayat yang lain, Allah Subhanahu Wa Ta’ala berfirman:

وَيَقَوْمِ ۧ۳ْŰȘَŰșْفِ۱ُÙˆŰ§ ۱َŰšَّكُمْ Ű«ُمَّ ŰȘُÙˆŰšُÙˆŰ§ Ű„ِلَيْهِ يُ۱ْŰłِلِ Ű§Ù„Űłَّمَۧۥَ Űčَلَيْكُمْ مِŰŻْ۱َۧ۱ًۧ وَيَŰČِŰŻْكُمْ قُوَّŰ©ً Ű„ِلَى قُوَّŰȘِكُمْ وَÙ„Ű§ ŰȘَŰȘَوَلَّوْۧ مُŰŹْ۱ِمِينَ

“(Hud berkata): “Wahai kaumku, beristighfarlah kepada Rabb-mu kemudian bertaubatlah kepada-Nya, nescaya Dia akan menurunkan hujan yang lebat ke atas kamu dan Dia akan menambahkan kekuatan pada kekuatanmu dan janganlah kamu berpaling dengan melakukan dosa.” (Surah Huud (11) ayat 52)

Al-Hafiz Ibnu Katsir rahimahullah mengatakan:

Ű«Ù… ŰŁÙ…Ű±Ù‡Ù… ŰšŰ§Ù„Ű§ŰłŰȘŰșÙŰ§Ű± Ű§Ù„Ű°ÙŠ فيه ŰȘÙƒÙÙŠŰ± Ű§Ù„Ű°Ù†ÙˆŰš Ű§Ù„ŰłŰ§Ù„ÙŰ©، ÙˆŰšŰ§Ù„ŰȘÙˆŰšŰ© ŰčÙ…Ű§ ÙŠŰłŰȘÙ‚ŰšÙ„ÙˆÙ† ومن ۧŰȘŰ”Ù ŰšÙ‡Ű°Ù‡ Ű§Ù„Ű”ÙŰ© ÙŠŰłŰ± Ű§Ù„Ù„Ù‡ Űčليه ۱ŰČقه، ÙˆŰłÙ‡Ù„ Űčليه ŰŁÙ…Ű±Ù‡ ÙˆŰ­ÙŰž ŰŽŰŁÙ†Ù‡؛ ÙˆÙ„Ù‡Ű°Ű§ Ù‚Ű§Ù„: يُ۱ْŰłِلِ Ű§Ù„Űłَّمَۧۥَ Űčَلَيْكُمْ مِŰŻْ۱َۧ۱ًۧ

“Kemudian dia (Hud) menyuruh mereka beristighfar yang dengannya dapat menghapuskan dosa yang telah lalu, juga dengan bertaubat dari apa yang sedang mereka hadapi. Dan sesiapa yang memiliki sifat ini, Allah memudahkan rezeki ke atasnya dan memudahkan ke atasnya urusannya dan memelihara keadaannya. Dan untuk itulah Allah berfirman: “…nescaya Dia akan menurunkan hujan yang lebat ke atas kamu.”
Disebutkan dalam suatu hadis:

مَنْ لَŰČِمَ Ű§Ù„ِۧ۳ْŰȘِŰșْفَۧ۱َ، ŰŹَŰčَلَ Ű§Ù„Ù„َّهُ لَهُ مِنْ كُلِّ ۶ِيقٍ مَŰźْ۱َŰŹًۧ، وَمِنْ كُلِّ هَمٍّ فَ۱َŰŹًۧ، وَ۱َŰČَقَهُ مِنْ Ű­َيْŰ«ُ لَۧ يَŰ­ْŰȘَŰłِŰšُ

Maksudnya : “Sesiapa yang sentiasa beristighfar, maka Allah menjadikan untuknya dari setiap kesedihan ada kegembiraan, bagi setiap kesempitan ada jalan keluar, dan memberinya rezeki yang tidak disangka-sangka.” (Hadis Riwayat Ahmad dan Abu Daud. Dinilai sahih sanadnya oleh Ahmad Syakir. ) (Tafsir Ibnu Katsir, 4/329)

Dalam ayat yang lain, Allah Ta’ala berfirman:

وَŰŁَنِ ۧ۳ْŰȘَŰșْفِ۱ُÙˆŰ§ ۱َŰšَّكُمْ Ű«ُمَّ ŰȘُÙˆŰšُÙˆŰ§ Ű„ِلَيْهِ يُمَŰȘِّŰčْكُمْ مَŰȘَۧŰčًۧ Ű­َŰłَنًۧ Ű„ِلَى ŰŁَŰŹَلٍ مُŰłَمًّى وَيُŰ€ْŰȘِ كُلَّ Ű°ِي فَ۶ْلٍ فَ۶ْلَهُ وَŰ„ِنْ ŰȘَوَلَّوْۧ فَŰ„ِنِّي ŰŁَŰźَŰ§Ùُ Űčَلَيْكُمْ ŰčَŰ°ََۧۚ يَوْمٍ كَŰšِÙŠŰ±ٍ

Maksudnya : “Dan beristighfarlah kepada Rabb-mu, kemudian bertaubatlah kepada-Nya. Nescaya Dia akan memberi kepada kamu kenikmatan yang baik sehingga waktu yang ditentukan, dan Dia memberi kepada setiap yang memiliki keutamaan, keutamaannya. Jika kamu berpaling, maka sesungguhnya aku takut kamu akan ditimpa azab di hari yang besar (kiamat).” (Surah Huud (11) ayat 3)

Imam al-Qurthubi rahimahullah (Wafat: 671H) menjelaskan:

هَŰ°ِهِ Ű«َمَ۱َŰ©ُ Ű§Ù„ِۧ۳ْŰȘِŰșْفَۧ۱ِ وَŰ§Ù„ŰȘَّوْŰšَŰ©ِ، ŰŁَيْ يُمَŰȘِّŰčُكُمْ ŰšِŰ§Ù„ْمَنَŰ§ÙِŰčِ من ŰłَŰčَŰ©ِ Ű§Ù„Ű±ِّŰČْقِ وَ۱َŰșَŰŻِ Ű§Ù„ْŰčَيْŰŽِ، وَلَۧ يَŰłْŰȘَŰŁْŰ”ِلُكُمْ ŰšِŰ§Ù„ْŰčَŰ°َِۧۚ كَمَۧ فَŰčَلَ Űšِمَنْ ŰŁَهْلَكَ قَŰšْلَكُمْ

“Inilah buah hasil istighfar dan taubat. Iaitu Allah memberi kenikmatan kepada kamu dengan manfaat-manfaat berupa rezeki yang banyak dan hidup yang sejahtera, serta Dia tidak akan mengazab kamu sebagaimana yang dilakukan-Nya ke atas orang-orang sebelum kamu.” (Tafsir al-Qurthubi, 9/3)

Demikian juga sebagaimana ditegaskan oleh Syaikh Muhammad al-Amin asy-Syanqithi rahimahullah (Wafat: 1393H):

Ù‡Ű°Ù‡ Ű§Ù„ŰąÙŠŰ© Ű§Ù„ÙƒŰ±ÙŠÙ…Ű© ŰȘŰŻÙ„ Űčلى ŰŁÙ† Ű§Ù„Ű§ŰłŰȘŰșÙŰ§Ű± ÙˆŰ§Ù„ŰȘÙˆŰšŰ© Ű„Ù„Ù‰ Ű§Ù„Ù„Ù‡ ŰȘŰčŰ§Ù„Ù‰ من Ű§Ù„Ű°Ù†ÙˆŰš ۳ۚۚ Ù„ŰŁÙ† يمŰȘŰč Ű§Ù„Ù„Ù‡ من فŰčل Ű°Ù„Ùƒ مŰȘۧŰčًۧ Ű­ŰłÙ†Ű§ً Ű„Ù„Ù‰ ŰŁŰŹÙ„ Ù…ŰłÙ…Ù‰؛ Ù„ŰŁÙ†Ù‡ ۱ŰȘŰš Ű°Ù„Ùƒ Űčلى Ű§Ù„Ű§ŰłŰȘŰșÙŰ§Ű± ÙˆŰ§Ù„ŰȘÙˆŰšŰ© ŰȘ۱ŰȘÙŠŰš Ű§Ù„ŰŹŰČۧۥ Űčلى ŰŽŰ±Ű·Ù‡

“Ayat yang mulia ini adalah dalil yang menunjukkan istighfar dan taubat kepada Allah dari dosa-dosa adalah termasuk sebab yang dengannya Allah memberikan kenikmatan yang baik sehingga waktu yang ditentukan kepada orang-orang yang melakukannya. Allah memberikan balasan kebaikan atas istighfar dan taubat tersebut berdasarkan syaratnya.” (Adhwa’ul Bayan, 2/169-170)

Sahabat yang dimuliakan,
Apabila kita perbanyakkan beristighfar Allah SWT akan mengampunkan segala dosa yang telah kita lakukan, pada masa yang sama urusan kehidupan kita akan di permudahkan-Nya. Allah SWT akan selesaikan masaalah kehilangan pesawat MH 370, mengurniakan rezeki yang lumayan dan berkat, perniagaan akan menguntungkan, di kurniakan anak-anak yang soleh dan solehah, diturunkan hujan untuk menyuburkan tanaman dan air sungai atau empangan air untuk bekalan air untuk rakyat tidak kering dan di hilangkan jerebu yang melanda negara dan kadar jenayah di tahap yang paling minima.

Manusia yang sombong dan angkuh adalah mereka yang banyak bergantung kepada ilmu dan kepakarannya sendiri tetapi tidak mahu berdoa dan meminta ampun kepada Allah SWT dan bertawakal kepada-Nya. Perlu diingat ilmu manusia cukup terbatas dan manusia tidak mampu menghadapai musibah yang akan datang tanpa dijangkakan jika manusia tidak mahu bertaubat dan beristigfar kepada Tuhan Yang Maha Agung dan Maha Bijaksana. Wallahu a'lam

Sunday, March 9, 2014

Cara Makan dan Beberapa Jenis Makanan Yang Mendapat Keberkatan

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh

ŰšِŰłْمِ ٱللَّهِ Ù±Ù„Ű±َّŰ­ْمَـٰنِ Ù±Ù„Ű±َّŰ­ِيم

Segala puji bagi Allah, Rabb sekelian alam. Selawat serta salam buat junjungan mulia Nabi Muhammad SAW keluarga serta para sahabat dan pengikut yang istiqamah menuruti baginda hingga ke hari kiamat.


Sahabat yang dirahmati Allah,
Di sini akan saya nukilkan beberapa dalil tentang makanan dan minuman yang mendapat keberkatan menurut Al-Quran dan As-Sunnah. Semoga nota ini dapat memberikan banyak manfaat kepada pembaca. Diharap ilmu yang kita perolehi dapat kita amalkan dan dapat disebarkan. Insyaallah. 

1. Keberkatan mulai makan dan minum dengan (Bismillah) 

Kita seharusnya memulai makan makanan dengan menyebut nama Allah (Bismillah). 
Ulama-ulama hadis tiada perbezaan dalam menyebut Bismillah ketika makan. Tetapi yang berbeza pendapat disini adalah Bismillahirahmanirrahim. Mengikut hadis-hadis yang soheh, kita hendaklah mengucapkan bismillah sahaja tanpa tambahan Arrahmanirrahim. Semoga pembaca dapat memahami persoalan ini. Kita ikuti hadis-hadis di bawah. 

Diriwayatkan dari Umar bin Abi Salamah r.a bahawa ia berkata, Rasulullah SAW bersabda kepadaku: 

“Sebutlah nama Allah (Bismillah)! Makanlah dengan tangan kananmu, dan makanlah dari yang dekat denganmu”. (Hadis Riwayat Muslim dan Ibnu Majah }

Diriwayatkan oleh Jabir r.a bahawa ia berkata: Aku mendengar Rasulullah SAW bersabda: 

“Apabila seseorang masuk ke rumahnya lalu berzikir kepada Allah ketika masuk dan ketika makan, maka syaitan berkata kepada kawan-kawannya: “Tidak ada tempat menginap dan makan malam untuk kamu”. Adapun apabila seseorang yang masuk ke rumahnya dan tidak berzikir kepada Allah, maka syaitan berkata kepada kawannya: “Kamu memperolehi tempat menginap”. Dan ketika seseorang makan, sedang ia tidak berzikir kepada Allah, maka syaitan berkata pada kawannya: “Kamu memperolehi tempat menginap dan makan malam”. 
(Hadis Riwayat Muslim) 

Diriwayatkan dari Huzaifah bahawa ia berkata:  “Dulu bila kami menghadiri jamuan makan, tangan kami tidak berani menyentuhnya sebelum Rasulullah SAW meletakkan tangannya terlebih dahulu. Satu saat, kami mendatangi jamuan makan lalu datanglah seorang wanita tergesa-gesa, seakan-akan ada sesuatu yang mendorongnya. Ia langsung menyentuhkan tangannya ke makanan itu, tetapi Rasulullah SAW menahan tangannya. Lalu datang pula seorang Badui terburu-buru, sepertinya ada sesuatu yang mendorongnya. Ia langsung menyentuh ke makanan itu, tetapi Rasulullah menahan tangannya. Lalu beliau bersabda: 

“Sesungguhnya syaitan itu merebut makanan yang tidak disebut nama Allah (Bismillah) padanya. Sesungguhnya syaitan menyertai orang Badui itu untuk merebut makanan, maka aku pegang tangannya. Kemudian ia datang bersama wanita ini untuk merebut makanan, maka aku tahan tangannya. Demi Zat yang jiwaku berada dalam genggaman-Nya, sunguh syaitan itu aku pegang bersama-sama dengan kedua tangan orang ini”. 
(Hadis Riwayat Ahmad, Muslim, Abu Daud dan Nasa’i) 

Apabila seseorang itu terlupa menyebut nama Allah SWT apabila ingin makan, akan tetapi dia teringat apabila sudah makan, maka disunnahkan menyebut doa di bawah ini berdasarkan sebuah hadis yang berikut ini. 

“Rasulullah SAW bersabda maksudnya : “Siapa sahaja yang lupa menyebut nama Allah Azza Wa Jalla sebelum makan, maka hendaklah ia mengucapkan: 

“Bismillahi awwalahu wa akhirahu” (Dengan menyebut nama Allah di awal dan di akhirnya) 

"Kerana sesungguhnya ia seperti orang yang menghadapi makanan baru atau keburukan yang menimpa makanan itu akan tercegah” (Hadis Riwayat Ibnu Hibban, Ibnu Sunni dan Thabrani) 

Perlu diingatkan kepada semua kaum muslimin bahawa makanan Iblis adalah makanan manusia yang makan tidak menyebut nama Allah (Bismillah). Ini berdasarkan hadis yang diriwayatkan dari Ibnu Abbas bahawa ia berkata: Rasulullah SAW bersabda: 

“Iblis bertanya kepada Allah: “Setiap makhlukMu telah engkau jelaskan rezekinya, lantas di manakah rezekiku?” Dia (Allah) berfirman: “Pada makanan yang tidak disebut namaKu apabila memakannya”. (Lihat Silsilah Al-Hadis As Sohehah hadis no 708) 

Di antara petunjuk Nabi SAW ialah memuji Allah ketika ingin makan dan minum dan selepasnya. 

Diriwayatkan dari Anas r.a bahawa ia berkata: Rasulullah SAW bersabda: 

“Sesungguhnya Allah bernar-benar redha kepada seorang hamba yang memakan suatu makanan atau meminum suatu minuman, setelah itu memujiNya”. 
(Hadis Riwayat  Ahmad dan Ibnu Sunni) 

Disunnahkan kita menyebut nama Allah (Bismillah) sekiranya kita tidak tahu sesuatu makanan atau sembelihan yang tidak disebut nama Allah (Bismillah) di dalamnya. Ini berdasarkan riwayat dari ‘Aisyah yang menyebutkan: 

“Suatu kaum pernah berkata kepada Rasulullah “Wahai Rasulullah, ada suatu kaum membawakan kepada kami masakan daging. Kami tidak tahu apakah mereka menyebut nama Allah (Bismillah) atau tidak (ketika menyembelihnya). Rasulullah SAW bersabda: “Sebutlah nama Allah (Bismillah), lalu makanlah”. (Hadis Riwayat Bukhari, Ibnu Majah dan Nasa’i) 

2. Setelah selesai dari makan dan minum, disunnahkan membaca doa yang akan disebutkan pada hadis di bawah. 

Diriwayatkan dari Mu’adz bin Anas bahawa Rasulullah SAW bersabda:  “Barangsiapa memakan satu makanan, lalu berdoa: 

“Alhamdulillahillazi At ‘amani hazatto ‘ama warazaqanihi min ngaiharihaulim minna wala quwwat”  (Segala puji bagi Allah yang menganugerahkan kepadaku makanan ini dan telah menjadikan sebahagian rezekiku, tanpa daya dan kekuatan dari diriku sendiri) 
Niscaya diampuni dosanya yang telah lalu” (Hadis Riwayat Abu Daud, Ibnu Majah dan Tirmizi )

3. Keberkatan makan beramai-ramai (Berjama’ah) 

Ramai yang tidak mengetahui bahawa makan beramai-ramai (bersama-sama) adalah satu cara atau amalan yang mendapat keberkatan dari Allah SWT. Apabila keluarga itu hanya dua orang (suami dan isteri) maka makanlah bersama setiap kali ingin makan. Jika tiga orang makanlah bersama. Sekiranya sepuluh orang sekali pun hendaklah makan bersama-sama kerana ia akan mendapat keberkatan dari Allah SWT. Mari kita lihat dalil-dalilnya. 

Diriwayatkan dari Wahsyi bin Harb dari bapanya dari atuknya bahawa ia berkata: 

“Para sahabat berkata: “Wahai Rasulullah, sesungguhnya kami kalau makan tidak merasa kenyang. Baginda bersabda: “Barangkali kamu makan sendiri-sendiri”. Mereka menjawab: “Benar wahai Rasulullah”. Baginda bersabda: “Berkumpullah ketika makan dan sebutlah nama Allah Ta’ala (Bismillah)! Nescaya Dia akan memberkati makanan kamu”. 
(Hadis Riwayat Ahmad, Abu Daud, Baihaqi, Ibnu Majah dan Hakim )

Dari Umar bin Khattab r.a bahawa ia berkata: “Rasulullah SAW bersabda: 

“Makanlah dengan berkumpul dan jangan sendiri-sendiri! Makanan satu orang cukup untuk dua orang,makanan dua orang cukup untuk tiga atau empat orang. Makanlah dengan berkumpul dan jangan sendiri sendiri! Kerana berkat itu ada dalam Jama’ah. 
(Lihat Soheh Al Jame’ hadis no 1687 )

Rasulullah saw bersabda:  “Makanan yang paling disukai Allah adalah makanan yang dijamah banyak tangan”. (Hadis Riwayat Abu Ya’la, Ibnu Hibban, Baihaqi dan Adh Dhiya)

Hadis hadis di atas juga mengisyaratkan bahawa apabila perasaan untuk menghiburkan perasaan orang lain itu hadir, maka akan muncullah keberkatan yang menyeluruh kepada orang-orang yang hadir. Juga sebaiknya, seseorang janganlah meremehkan makanan miliknya, sehingga merasa berat untuk memberikannya. Sesungguhnya yang sedikit kadang-kadang memberikan kecukupan iaitu boleh menutup hajat dan meluruskan niat, bukan merasa kenyang sendirian. (Lihat: Fathul Bari. Ibn Hajar Al Asqalani)

4. Keberkatan memulai makan makanan yang berdekatan.

Kita disunnahkan makan makanan yang berdekatan terlebih dahulu. Contohnya apabila ingin memakan makanan yang berada di dalam pinggan, hendaklah memakan di bahagian depan terlebih dahulu supaya mendapat keberkatan oleh Allah swt. 

Ibnu Abbas r.a meriwayatkan dari Nabi saw bahawa beliau bersabda: “Berkat itu turun di tengah-tengah makanan, Maka, makanlah mulai tepi dan jangan mulai makan dari tengah” 
(Hadis Riwayat Ahmad, Ibnu Majah, Tirmizi dan Abu Daud )

Diriwayatkan dari Umar bin Abi Salamah r.a bahawa ia berkata, Rasulullah SAW bersabda kepadaku: “Sebutlah nama Allah(Bismillah)! Makanlah dengan tangan kananmu, dan makanlah dari yang dekat denganmu”. (Hadis Riwayat  Muslim dan Ibnu Majah) 

Diriwayatkan dari Abdullah bin Busr bahawa ia berkata: Rasulullah SAW bersabda: 
“Makanlah mulai dari tepi-tepinya dan biarkanlah dahulu tengahnya! Niscaya akan diberkati”. 
(Hadis Riwayat Abu Daud dan Baihaqi )

5. Keberkatan jangan makan terlampau banyak seperti orang kafir 

Janganlah kita menyerupai orang kafir dalam cara memakan makanan. Kerana nafsu orang kafir melampau batas kerana didorongi oleh nafsu semata. Kita lihat hadis di bawah. 

Diriwayatkan dari Abu Hurairah r.a ia berkata Rasulullah SAW bersabda: 

“Orang muslim itu makan dengan satu perut, sedangkan orang kafir dengan tujuh perut”. 
(Hadis Riwayat Malik, Bukhari, Muslim, Ibnu Majah dan selainnya )

Dalam riwayat Bukhari disebutkan dengan lafal: “Ada seorang lelaki kafir yang makannya banyak sekali, lalu ia pun masuk Islam. Setelah itu, makannya menjadi sikit. Hal itu diberitahukan kepada Rasulullah saw. Maka beliau bersabda: ““Sesungguhnya orang muslim itu makan dengan satu perut, sedangkan orang kafir dengan tujuh perut”. (Hadis Riwayat Bukhari )

6. Keberkatan menjilat (mengulum) jari jemari tangan (kanan) setelah selesai makan 

Ramai yang meremehkan dan mencerca orang yang menjilat (mengulum) jari tangan selepas makan. Ini adalah sunnah yang besar dari Rasulullah saw. Ia membuatkan seseorang mendapat berkat dari perbuatan tersebut. Ini berdasarkan hadis-hadis Rasulullah saw. di bawah. 

Diriwayatkan dari Abu Hurairah r.a bahawa Rasulullah SAW bersabda: “Apabila salah seorang dari kamu selesai makan, hendaklah ia menjilati (mengulum) jari jemarinya! Sesungguhnya seseorang tidak tahu bahagian mana makanan itu mengandungi keberkatan. (Hadis Riwayat  Ahmad dan Tirmizi )

Dari Ibnu ‘Abbas bahawa ia berkata: Rasulullah SAW bersabda:  “Apabila salah seorang dari kamu makan, janganlah ia mengusap telapak tangannya dengan sapu tangan sebelum dirinya atau orang lain menjilati sisa makanan yang melekat”. (Hadis Riwayat Ahmad, Bukhari, Muslim, Abu Daud dan Baihaqi )

Abu Zubair berkata: “Aku mendengar Jabir bin Abdullah mengatakan: “Aku mendengar Nabi SAW bersabda: “Janganlah seseorang mengangkat pinggannya (sesudah makan), sebelum ia menjilati atau menjlatkan kepada orang lain sisa-sisa yang masih melekat pada piring tersebut! Sebab, pada akhir makanan itu ada berkatnya”. (Lihat Silsilah Al-Hadis As Sohehah hadis no 311 )

7. Keberkatan mengutip semula makanan yang jatuh, dibersihkan dan dimakan semula 

Disunnahkan apabila makanan yang jatuh dan diyakini makanan tersebut boleh dibersihkan dan tidak terlalu kotor, dikutip lalu dibersihkan dan dimakan semula. Ini kerana kita tidak tahu kemungkinan makanan yang jatuh itulah yang mendapat keberkatan dari Allah swt. Dan makanan yang terjatuh jika tidak dikutip semula adalah makanan syaitan. Jangan meremehkan walaupun kita mampu membeli makanan yang lain tetapi yang lebih baik ialah makanan yang diberkati Allah dari makanan yang baru tidak diberkati Allah. 

Dari Anas r.a bahawa ia berkata: 

“Dahulu apabila Rasulullah saw selesai makan, beliau menjilati ketiga jarinya seraya bersabda: “Apabila suapan salah seorang dari kalian terjatuh, hendaklah ia membersihkannya dan memakannya. Jangan biarkan makanan itu di makan syaitan! Juga, hendaknya kalian membersihkan sisa makanan yang berada di pinggan. Sebab, kamu tidak tahu pada bahagian mana dari makanan kamu yang mengandungi keberkatan”. (Hadis Riwayat Ahmad dan Muslim)

8. Keberkatan jangan memakan makanan yang sangat panas 

Kita seharusnya apabila ingin memakan makanan yang baru lepas dimasak, hendaklah dibiarkan terlebih dahulu asap panasnya keluar dan biarkan ia sejuk sedikit. Ini kerana keberkatan tidak diperolehi pada makanan yang panas. Keberkatan yang banyak diperolehi ketika makanan telah hilang asap panasnya dan tidak berapa panas (suam) 
Kita teliti hadis-hadis yang berkaitan. 

Diriwayatkan oleh Asma’ binti Abu Bakar r.a bahawa: “Apabila dirinya membuat tsarid (bubur daging), ia menutupinya dengan sesuatu sehingga hilanglah asap panasnya. Ia menuturkan, “Aku mendengar Rasulullah saw bersabda: “Hal itu merupakan berkat yang paling besar, iaitu makan yang hilang rasa panasnya”. (Hadis Riwayat Ad Darimi, Ibnu Hibban, Hakim, Ibnu Abi Dunya dan Baihaqi )

Rasulullah saw bersabda: “Janganlah makan makanan, kecuali hingga hilang asap panasnya”. 
(Hadis Riwayat Baihaqi) 

9. Keberkatan jangan Mencela Makanan Dan Sunnahnya Memuji Makanan 

Dari Abu Hurairah r.a., katanya: "Rasulullah s.a.w. itu tidak pernah mencela samasekali pada sesuatu makanan. Jikalau beliau s.a.w. ingin pada makanan itu beliaupun memakannya dan jikalau tidak menyukainya, maka beliau tinggalkan - tanpa mengucapkan celaan padanya." 
(Muttafaq 'alaih) 

Dari Jabir r.a.: Bahwasanya Nabi SAW. meminta lauk pauk kepada keluarganya, 
lalu mereka berkata: "Tidak ada yang kita punyai melainkan cuka. Beliau SAW. lalu 
memintanya dan mulailah beliau makan serta bersabda: "Sebaik-baik lauk pauk ialah cuka, sebaik-baik lauk pauk ialah cuka." (Hadis Riwayat Muslim) 

10. Makruhnya Makan Sambil Bersandar 

Dari Abu Juhaifah yaitu Wahab bin Abdullah r.a., katanya: "Rasulullah s.a.w.bersabda: "Saya tidak akan makan sambil bersandar." (Hadis Riwayat Bukhari) 

Dari Anas r.a., katanya: "Saya melihat Rasulullah SAW makan kurma sambil duduk berjongkok." (Hadis Riwayat Muslim) 

JENIS-JENIS MAKANAN DAN MINUMAN YANG BESAR KEBERKATANNYA 

1. Tsarid (Bubur Daging) 

Tsarid (bubur daging) memiliki keutamaan dibandingkan makanan yang lain, di antara banyaknya hadis soheh menyebutkan keutamaan tersebut. Sebagamana disebutkan di dalam hadis yang diriwayatkan oleh Bukhari dan Muslim dari Nabi saw bahawa beliau bersabda: 

“Keutamaan ‘Aisyah dibandingkan semua wanita, bagaikan keutamaan tsarid (bubur daging) atas semua makanan”. (Hadis Riwayat Muslim) 

Diriwayatkan dari Salman Al-Farisi secara marfu’ bahawa Nabi saw bersabda: 
“Keberkatan itu terdapat di dalam tiga perkara: berjamaah, tsarid (bubur daging) dan makan sahur”. (Lihat Silsilah Al Hadis As Sohehah, hadis no 1045 )

Diriwayatkan dari Asma’ binti Abu Bakar r.a bahawa: Apabila dirinya membuat tsarid (bubur daging), ia menutupinya dengan sesuatu sehingga hilang asapnya. Ia berkata: “Aku mendengar Rasulullah saw bersabda”: “Sesungguhnya Tsarid (bubur daging) merupakan berkat yang paling besar”. (Hadis Riwayat Ahmad dan Ad Darimi )

Ibnu Qayyim Al-Jauziah berkata: “Meskipun tsarid(bubur daging) merupakan makanan campuran. Tetapi ia campuran dari roti dan daging. Roti adalah makanan terbaik dan daging adalah lauk yang terlazat. Bila keduanya bercampur, maka tidak ada lagi yang menyamainya”. 
(Lihat: Zadul Ma’ad jilid 4 halaman 265) 

2. Susu 

Berkenaan dengan keberkatan susu, ada beberapa hadis yang menyebutkan keutamaan tersebut. Sebagaimana hadis berikut ini yang diriwayatkan dari Ummu Salim Ar-Rasin bahawa ia berkata: “Aku mendengar ‘Aisyah r.a mengatakan: 

“Apabila dihidangkan susu kepada Rasulullah saw, beliau bersabda: “Keberkatan atau dua keberkatan”. (Hadis Riwayat Ibnu Majah) 

Dari ‘Aisyah r.a bahawa ia mengatakan: “Apabila Rasulullah SAW diberi susu, beliau bersabda: “Betapa banyak rumah yang di dalamnya terdapat satu keberkatan atau dua keberkatan”. (Hadis Riwayat Ahmad) 

3. Kurma 

Berkenaan dengan keberkatan kurma, ada beberapa hadis yang menyebutkan keutamaan tersebut. Sebagaimana hadis berikut ini yang diriwayatkan dari Anas r.a bahawa ia berkata: “Rasulullah SAW bersabda: “Sebaik baik kurma adalah al-barniy. Ia boleh menghilangkan penyakit dan tidak mengandungi penyakit”. (Hadis Riwayat Ibnu Adi, Baihaqi dan Ad Dhiya) 

Rasulullah SAW juga bersabda: “Rumah yang tidak ada kurma di dalamnya, maka kelaparanlah bagi penghuninya atau laparlah penghuninya”.  (Hadis Riwayat Muslim dan Tirmizi )

Diriwayatkan dari Ubaidillah bin Rafi’ dari neneknya, Salma r.a bahwa Rasulullah Saw bersabda: “Rumah yang tidak ada kurma di dalamnya, bagaikan rumah yang tidak ada makanannya” (Lihat Silsilah Al Hadis As Sohehah, hadis no 1776) 

Diriwayatkan dari Abu Hurairah r.a bahawa Rasulullah SAW bersabda: “Sebaik-baik makanan sahur bagi orang mukmin adalah kurma”. (Hadis Riwayat Ibnu Hibban dan Baihaqi )

3. Keberkatan kurma ‘Ajwah Madinah 

Diriwayatkan dari ‘Aisyah r.a bahawa ia berkata: Rasulullah saw bersaba: 

“Pada kurma ‘ajwah ‘aliyah dipermulaan pagi sebelum sarapan adalah penyembuh dari setiap sihir dan racun”. (Hadis Riwayat Ahmad) 

Juga dikeluarkan muslim dengan lafal yang tidak disebutkan kata “’Alariq”: 

“Di dalam kurma ‘ajwah’aliyah terdapat penyembuh atau ubat penawar racun di pagi hari” 
(Hadis Riwayat Muslim) 

Sheikh Al-Albani mengatakan “Hadis ini memiliki penguat dari hadis Sa’d bin Abi Waqqash yang marfu’ dengan lafal: “Siapa saja makan tujuh kurma ‘ajwah tanah Madinah sebelum sarapan, tidak ada sesuatu pun yang membahayakannya pada hari itu hingga pagi”. Perawi berkata:  “Aku menduga beliau bersabda: “Dan jika memakannya ketika petang, tidak ada sesuatu pun yang membahayakan hingga pagi”. 

4. Madu 

Adapun madu lebah, maka berkatnya besar sekali. Cukuplah kita mendapatkan penjelasan mengenai keberkatan ini dari firman Allah Ta’ala: 

“Dan Tuhanmu mewahyukan kepada lebah, “Buatlah sarang-sarang di bukit-bukit, di pohon-pohon kayu, dan di tempat-tempat yang dibuat manusia!. Kemudian makanlah dari tiap-tiap (macam) buah-buahan dan tempuhlah jalan tuhanmu yang telah dimudahkan (bagimu)! Dari perut lebah itu keluar minuman (madu) yang bermacam-macam warnanya, di dalamnya terdapt ubat yang menyembuhkan bagi manusia. Sesungguhnya pada yang demikian itu benar-benar terdapat tanda (kebesaran Allah) bagi orang-orang yang memikirkan. (Surah An-Nahl ayat 68-69 )

Allah SWT telah mamuliakan madu dengan menjadikannya minuman untuk penduduk syurga sebagaimana firmannya: 

“…Dan sungai-sungai dari madu yang disaring. Dan mereka memperolehinya didalam segala macam buah-buahan dan ampunan dari Tuhan mereka…. (Surah Muhammad ayat 15 )

Keutamaan madu juga disebutkan dalam banyak hadis Rasulullah SAW Kita teliti hadis-hadis berikut. 

“Diriwayatkan dari Ibnu Mas’ud r.a bahawa Rasulullah SAW bersabda: “Madu adalah penyembuh segala penyakit, sedang Al-Quran adalah penyembuh segala penyakit di dalam dada. Maka dari itu, hendaklah kalian berubat dengan dua penyembuh, iaitu Al-Quran dan Madu”. (Hadis Riwayat  Ibnu Majah dan Hakim )

“Diriwayatkan juga dari Ibnu Mas’ud r.a bahawa Rasulullah SAW bersabda: Hendaklah kamu berubat dengan dua penyembuh, Madu dan Al-Quran”. (Hadis Riwayat Ibnu Majah, Ibnu Mardawaih dan Hakim )

Madu benar-benar adalah ubat yang hebat sebagaimana yang diriwayatkan Abu Sa’id Al-Khudri r.a bahawa ia berkata: 

“Ada seorang lelaki datang kepada Nabi SAW lalu berkata: “Ya Rasulullah, saudaraku sakit perut”. Rasulullah bersabda kepadanya: “Minumkan madu padanya! Orang itu melakukannya, lalu datang kembali kepada beliau dan berkata: “Aku telah memberinya madu, tetapi malah bertambah sakit”, Orang itu mengulangi sampai tiga kali. Ketika ia datang ke empat kalinya, Rasulullah saw bersabda padanya: “Minumkan madu padanya! Orang itu berkata: “Aku telah memberinya madu, tetapi bertambah sakit”. Rasulullah saw bersabda: “Maha benar Allah dan berdustalah perut saudaramu, minumkan madu padanya!” Orang tu melakukannya dan sembuhlah sakit saudaranya itu”. (Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim )

5. Air Zam-Zam 

Sesungguhnya sebaik-baik air yang ada di bumi dan yang paling bermanfaat adalah air zam-zam. Di dalamnya terdapat penyembuh dari segala penyakit, pengenyang dari setiap rasa lapar dan penyegar dari rasa haus. Ini sebagaimana yang diriwayatkan dari Ubadah bin Shamit r.a bahawa ia berkata: 

Abu Dzar menuturkan dalam hadis yang panjang, lalu ia menyebutkan pertanyaan Nabi saw kepadanya, Sejak bila kamu di sini? Aku (Abu Dzar) menjawab, Kami di sini sejak 30 hari, siang dan malam”. Beliau saw bertanya: “Siapa yang memberikan kamu makan? Aku menjawab: “Tidak ada makanan padaku kecuali air zam-zam. Aku menjadi gemuk sampai perutku buncit, dan tidak aku dapati rasa lapar dalam perutku. Lantas beliau saw bersabda: “Sesungguhnya itu air yang diberkati, makanan yang mengenyangkan dan penyembuh penyakit”. (Hadis Riwayat Muslim dan At Thayalisi )

“Rasulullah SAW juga bersabda:  “Sesungguhnya itu air yang diberkati. Ia makanan yang mengenyangkan dan penyembuh penyakit”. (Hadis Riwayat Abu Daud an At Thayalisi )

Dari Abu Dzarr bahawa ia berkata: Rasulullah SAW bersabda: “Air zam-zam adalah makanan yang mengenyangkan dan penyembuh penyakit”. (Hadis Riwayat Ibnu Abi Syaibah dan Al Bazzar )

Dari Ibnu Abbas r.a bahawa ia berkata: Rasulullah SAW bersabda: “Sesungguhnya sebaik-baik air yang ada di bumi adalah air zam-zam. Di dalamnya terdapat pengenyang dari segala rasa lapar dan penyembuh penyakit. Dan seburuk-buruk air yang ada di bumi adalah air yang ada di lembah Badhut daerah Hadramaut, seperti kaki serangga belalang. Kalau pagi memancar dan petang hari tidak ada airnya” (Hadis Riwayat Thabrani dan Ad Dhiya )

6. Minyak dari Pokok Zaitun 

Cukuplah sebagai dalil untuk kita akan keberkatan pokok zaitun sebagaimana firman Allah SWT : 

“Allah (pemberi) cahaya (kepada) langit dan bumi, Perumpamaan cahaya Allah adalah seperti satu lubang yang tidak tembus yang di dalamnya ada pelita besar. Pelita itu di dalam kaca, (dan) kaca itu seakan-akan bintang (bercahaya) seperti mutiara yang dinyalakan dengan minyak dari pohon yang banyak berkatnya, (iaitu) pokok zaitun yang tumbuh tidak disebelah timur dan tidak pula di sebelah barat, yang minyaknya (saja) hampir-hampir menerangi, walaupun tidak disentuh api. Cahaya di atas cahaya (berlapis-lapis)." (Surah An Nuur ayat 35) 

Dari Abi Usaid Al-Anshari bahawa ia berkata: Rasulullah saw bersabda: “Makanlah minyak zaitun! Sesungguhnya ia diberkati. Berlauklah dengannya dan berminyaklah dengannya! Sesungguhnya ia keluar dari pokok yang diberkati” (Hadis Riwayat Ahmad, Ad Darimi dan Tirmizi )

Hadis di atas juga tetapi diriwayatkan dengan lafaz yang berbeza-beza, iaitu hadis dari Umar, Abu Usaid, Abu Hurairah, Abdullah bin Abbas tentang sabda Nabi SAW: Makanlah minyak zaitun dan berminyaklah dengannya! Sesungguhnya ia dari pokok yang diberkati”. (Lihat Silsilah Al Hadis As Sohehah, hadis no 379) 

Alhamdulillah dengan izin Allah SWT, telah berjaya saya susunkan untuk pembaca tentang cara mendapat keberkatan pada makanan dan jenis-jenis makanan yang mendapat keberkatan yang telah ditetapkan oleh Allah dan RasulNya. Semoga artikel ini dapat memberikan Ilmu yang bermanfaat kepada pembaca dan diharap ilmu ini dapat disebarkan. Insyaallah. 

Soal Jawab Agama Siri 131 (Orang Berzina Berkahwin, Nasihat Anak Kepada Ibunya, Zakat Fitrah, Menjadi Wali Dan Hukum Bersumpah)

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh

ŰšِŰłْمِ ٱللَّهِ Ù±Ù„Ű±َّŰ­ْمَـٰنِ Ù±Ù„Ű±َّŰ­ِيم

Segala puji bagi Allah, Rabb sekelian alam. Selawat serta salam buat junjungan mulia Nabi Muhammad SAW keluarga serta para sahabat dan pengikut yang istiqamah menuruti baginda hingga ke hari kiamat.

Sahabat yang dirahmati Allah,
Soal jawab Agama Siri 131 adalah menjelaskan persoalan mengenai orang yang berzina berkahwin, nasihat anak kepada ibunya, zakat fitrah, orang fasik menjadi wali dan hukum bersumpah. 

926. Soalan : Bolehkan ustaz jelaskan jika seseorang telah melakukan zina adakah dosa mereka akan terhapus dengan mereka berkahwin?

Jawapan : 

Zina termasuk salah dosa besar dalam Islam. Kerana itu, dosa zina mendapatkan hukuman khusus di dunia. Di sebat  dengan rotan sebanyak 100 kali bagi penzina yang belum berkahwin (ghairu Muhsan), dan di rejam hingga mati bagi penzina Muhsan (yang sudah berkahwin).

Lebih dari itu, setiap orang yang melakukan perbuatan dosa, dia diwajibkan untuk bertaubat. Dan cara yang diajarkan oleh islam untuk menghapus dosa besar adalah dengan bertaubat nasuha. Allah berfirman SWT :

Ű„ِنْ ŰȘَŰŹْŰȘَنِŰšُÙˆŰ§ كَŰšَۧۊِ۱َ مَۧ ŰȘُنْهَوْنَ Űčَنْهُ نُكَفِّ۱ْ Űčَنْكُمْ ŰłَيِّŰŠَۧŰȘِكُمْ وَنُŰŻْŰźِلْكُمْ مُŰŻْŰźَلًۧ كَ۱ِيمًۧ

Maksudnya, "Jika kamu menjauhi dosa-dosa besar di antara dosa-dosa yang dilarang kamu mengerjakannya, nescaya Kami hapus kesalahan-kesalahanmu (dosa-dosamu yang kecil) dan Kami masukkan kamu ke tempat yang mulia (syurga). (Surah An-Nisa' ayat 31).

Ayat ini menjelaskan, syarat dihapuskannya kesalahan adalah dengan bertaubat nasuha, dengan meninggalkan dosa yang dilakukan.

Taubat secara bahasa maksudnya kembali. Orang yang bertaubat, bererti dia kembali dari kemaksiatan, menuju aturan Allah, diiringi memohon ampun kepada-Nya.

Rukun Utama Taubat Nasuha Ada Tiga :

Imam An-Nawawi mengatakan,

ÙˆÙ‚ŰŻ ŰłŰšÙ‚ في كŰȘۧۚ Ű§Ù„Ű„ÙŠÙ…Ű§Ù† ŰŁÙ† Ù„Ù‡Ű§ Ű«Ù„Ű§Ű«Ű© ŰŁŰ±ÙƒŰ§Ù†: Ű§Ù„Ű„Ù‚Ù„Ű§Űč، ÙˆŰ§Ù„Ù†ŰŻÙ… Űčلى فŰčل ŰȘلك Ű§Ù„Ù…ŰčŰ”ÙŠŰ©، ÙˆŰ§Ù„ŰčŰČم Űčلى ŰŁÙ† Ù„Ű§ يŰčÙˆŰŻ Ű§Ù„ÙŠÙ‡Ű§ ۣۚۯۧ

”Dalam kitab al-Iman disebutkan bahawa taubat memiliki 3 rukun iaitu 1. Al-Iqla’ (meninggalkan dosa tersebut), 2. An-Nadm (menyesali) perbuatan maksiat tersebut, dan 3. Al-Azm (bertekad) untuk tidak mengulangi dosa yang dia taubati selamanya. (Syarh Shahih Muslim, 17/59)

Berikut penjelasan lebih terperinci :

Pertama ; al-Iqla’ (Meninggalkan dosa tersebut (yang ditaubati).

Inilah bukti keseriusan taubatnya. Meninggalkan dosa yang dia lakukan. Seorang pegawai bank, belum dikatakan bertaubat dari riba, selama dia masih aktif kerja di bank. Seorang penzina belum dikatakan bertaubat dari zina, sementara dia masih rajin berzina.

Imam Fudhail bin Iyadh menyatakan: “Istighfar tanpa meninggalkan kemaksiatan adalah taubat para pendusta.”

Kedua, an-Nadm (Mengakui kesalahan dan menyesali perbuatannya)

Orang yang tidak mengakui dosanya, dia tidak akan menyesali perbuatannya. Dengan menyesal, dia akan bersedih jika teringat dosanya. Termasuk bagian dari penyesalan itu adalah tidak menceritakan dosa tersebut kepada orang lain, apalagi membanggakannya. Dan jika dosa itu di sebabkan kawasan sekitarnya mempengaruhinya maka dia akan meninggalkan kawasan tersebut.

Bentuk penyesalan penzina adalah dengan menghindari segala yang boleh membawa kepada syahwatnya.

Ketiga, al-Azm (Bertekad untuk tidak mengulangi dosanya)

Jika seseorang berhenti dari dosanya, sementara dia masih punya harapan untuk melakukannya jika waktu memungkinkan, maka dia belum disebut taubat.

Seseorang yang bertaubat dari berkhalwat  ketika Ramadan, dan akan kembali berkhalwat selepas Ramadan belum dikatakan telah bertaubat.

Apakah dengan berkahwin, dosa zina otomatik akan hilang?

Dosa zina sebagaimana dosa besar lainnya, hanya boleh hilang dengan taubat nasuha. Dan syarat taubat adalah tiga seperti yang disebutkan di atas.

Oleh itu, semata-mata berkahwin, belum menghapus dosa zina yang pernah dilakukan. Kerana dengan berkahwin, bukan syarat taubat itu sendiri. Kecuali jika perkahwinan ini dilangsungkan atas dasar:

1. Menyesali dosa zina yang telah dilakukan

2. Agar tidak mengulang kembali dosa zina tersebut.

Jika berkahwin atas motivasi ini, insyaa Allah status perkahwinannya adalah sebahagian dari taubat untuk perbuatan zina itu.

Untuk itu, sebahagian ulama menyarankan agar orang yang melakukan zina, untuk segera berkahwin, dalam rangka menutupi aib keduanya. Kerana jika mereka berpisah, akan sangat merugikan pihak wanita, kerana tidak ada lelaki yang bangga memiliki isteri yang pernah dinodai orang lain secara tidak halal.

927. Soalan : Adakan anak boleh menasihati ibunya jika dia melakukan dosa?

Jawapan : 

Anak boleh menasihati ibunya jika di dapati ibunya melakukan sesuatu perbuatan yang boleh mendatangkan dosa atau perkara yang di larang oleh Allah SWT.

Salah satu adab terhadap orang tua yang Allah ajarkan kepada kita adalah berkata lembut dan tidak boleh menghardiknya atau membentaknya.

وَقَ۶َى ۱َŰšُّكَ ŰŁَلَّۧ ŰȘَŰčْŰšُŰŻُÙˆŰ§ Ű„ِلَّۧ Ű„ِيَّŰ§Ù‡ُ وَŰšِŰ§Ù„ْوَŰ§Ù„ِŰŻَيْنِ Ű„ِŰ­ْŰłَŰ§Ù†ًۧ Ű„ِمَّۧ يَŰšْلُŰșَنَّ ŰčِنْŰŻَكَ Ű§Ù„ْكِŰšَ۱َ ŰŁَŰ­َŰŻُهُمَۧ ŰŁَوْ كِلَŰ§Ù‡ُمَۧ فَلَۧ ŰȘَقُلْ لَهُمَۧ ŰŁُفٍّ وَلَۧ ŰȘَنْهَ۱ْهُمَۧ وَقُلْ لَهُمَۧ قَوْلًۧ كَ۱ِيمًۧ

Maksudnya, "Tuhanmu telah memerintahkan supaya kamu jangan menyembah selain Dia dan hendaklah kamu berbuat baik pada ibu bapakmu dengan sebaik-baiknya. jika salah seorang di antara keduanya atau kedua-duanya sampai berumur lanjut di dekatmu, maka janganlah sekali-kali kamu mengatakan kepada keduanya perkataan “ah” dan janganlah kamu membentak mereka dan ucapkanlah kepada mereka perkataan yang mulia. (Surah Al-Isra' ayat  23)

Apabila orang tua memaksa anaknya untuk berbuat syirik, Allah SWT perintahkan agar kita tetap bersikap lembut kepadanya, tanpa harus mentaatinya,

وَŰ„ِنْ ŰŹَŰ§Ù‡َŰŻَŰ§Ùƒَ Űčَلَى ŰŁَنْ ŰȘُŰŽْ۱ِكَ Űšِي مَۧ لَيْŰłَ لَكَ Űšِهِ Űčِلْمٌ فَلَۧ ŰȘُŰ·ِŰčْهُمَۧ وَŰ”َِۭۧŰšْهُمَۧ فِي Ű§Ù„ŰŻُّنْيَۧ مَŰčْ۱ُوفًۧ

Maksudnya, "Jika keduanya memaksamu untuk berbuat syirik dengan mempersekutukan Aku yang tidak ada pengetahuanmu tentang itu, maka janganlah kamu mengikuti keduanya, dan pergaulilah keduanya di dunia dengan baik (Surah Luqman ayat 15).

Dan tentu kita tahu, syirik adalah dosa dan maksiat terbesar secara mutlak. Sekalipun dalam keadaan mereka melakukan kesyirikan dan bahkan memaksa kita untuk berbuat syirik, Allah SWT tidak mengizinkan kita untuk bersikap kasar kepada orang tua, terutama ibu.

Nabi Ibrahim a.s. dan Ayahnya :

Cerita ini mungkin sudah selalu kita mendengarnya. Nabi Ibrahim a.s.  memiliki ayah penyembah berhala dan pembuat patung berhala. Sekalipun si ayah mengancam hendak melempari batu kepada Nabi Ibrahim, baginda tetap memperlakukan ayahnya dengan sopan.

Ű„ِŰ°ْ قَŰ§Ù„َ لِŰŁَŰšِيهِ يَۧ ŰŁَŰšَŰȘِ لِمَ ŰȘَŰčْŰšُŰŻُ مَۧ لَۧ يَŰłْمَŰčُ وَلَۧ يُŰšْŰ”ِ۱ُ وَلَۧ يُŰșْنِي Űčَنْكَ ŰŽَيْŰŠًۧ

Maksudnya, "Ingatlah ketika ia berkata kepada bapanya; “Wahai bapaku, mengapa kamu menyembah sesuatu yang tidak mendengar, tidak melihat dan tidak dapat menolong kamu sedikitpun?"

Pada ayat di atas, Ibrahim memanggil ayahnya dengan panggilan: ’Ya Abati’ [يَۧ ŰŁَŰšَŰȘِ], itu panggilan lembut untuk si ayah. Ibrahim tidak memanggil ayahnya dengan ’Ya Abi’, kerana lebih kasar dari pada yang pertama.

Anda lihat, bagaimana sikap ayahnya kepada Ibrahim,

قَŰ§Ù„َ ŰŁَ۱َۧŰșِŰšٌ ŰŁَنْŰȘَ Űčَنْ ŰąÙ„ِهَŰȘِي يَۧ Ű„ِŰšْ۱َŰ§Ù‡ِيمُ لَŰŠِنْ لَمْ ŰȘَنْŰȘَهِ لَŰŁَ۱ْŰŹُمَنَّكَ وَŰ§Ù‡ْŰŹُ۱ْنِي مَلِيًّۧ

Maksudnya, "Berkata bapanya: “Apakah kamu benci kepada tuhan-tuhanku, hai Ibrahim? jika kamu tidak berhenti, nescaya kamu akan kurajam, dan tinggalkanlah aku buat waktu yang lama”. (Surah Maryam ayat 46)

Nabi Ibrahim a.s. tetap mengingatkan ayahnya, berdakwah kepada ayahnya yang melakukan syirik, untuk bertaubat dan kembali kepada Allah SWT. Namun bukan dengan cara membentak, memarahi, tapi dengan cara lembut.

Allah juga berfirman tentang keingkaran Azar ayah Nabi Ibrahim ’alaihis-salaam :

وَمَۧ كَŰ§Ù†َ ۧ۳ْŰȘِŰșْفَۧ۱ُ Ű„ِŰšْ۱َŰ§Ù‡ِيمَ Ù„ŰŁŰšِيهِ Ű„ِÙ„Ű§ّ Űčَن مّوْŰčِŰŻَŰ©ٍ وَŰčَŰŻَهَŰą Ű„ِيّŰ§Ù‡ُ فَلَمّۧ ŰȘَŰšَيّنَ لَهُ ŰŁَنّهُ ŰčَŰŻُوّ للّهِ ŰȘَŰšَ۱ّŰŁَ مِنْهُ Ű„ِنّ Ű„ِŰšْ۱َŰ§Ù‡ِيمَ Ù„ŰŁÙˆّŰ§Ù‡ٌ Ű­َلِيمٌ


Maksudnya,“Dan permintaan ampun dari Ibrahim (kepada Allah) untuk bapanya tidak lain hanyalah kerana suatu janji yang telah diikrarkannya kepada bapanya itu. Maka, tatkala jelas bagi Ibrahim bahawa bapanya itu adalah musuh Allah, maka Ibrahim berlepas diri dari padanya. Sesungguhnya Ibrahim adalah seorang yang sangat lembut hatinya lagi penyantun” (Surah At-Taubah ayat 114)

928. Soalan : Adakah orang miskin wajib membayar zakat fitrah?

Jawapan : 

Pertama, aturan zakat fitrah berbeza dengan aturan zakat harta. Sebagaimana aturan zakat harta juga berbeza dengan aturan zakat pertanian atau zakat haiwan ternak.

Oleh itu, kita tidak mengqiyaskan aturan zakat fitrah dengan aturan yang berlaku pada zakat harta atau zakat pertanian.

Kedua, Pada aturan zakat harta, orang yang wajib menunaikan zakat adalah mereka yang memiliki harta cukup nisab iaitu sama nilai dengan  85 gram emas (ikut nilaian semasa) dan telah tersimpan selama setahun. Dengan kata lain, orang yang berkewajiban menunaikan harta hanya orang yang kaya.

Batasan Orang yang Wajib Menunaikan Zakat Fitrah

Ulama berbeza pendapat tentang batasan orang yang wajib menunaikan zakat fitrah.

1. Orang yang berkewajiban membayar zakat fitrah adalah mereka yang memiliki harta satu nisab, sebagaimana zakat harta Ini adalah pendapat ulama Kufah.

2. Orang yang wajib membayar zakat fitrah adalah mereka yang memiliki kelebihan makanan di luar keperluannya ketika hari raya, sekalipun dia tidak memiliki kelebihan harta lainnya. Ini adalah pendapat majoriti ulama, diantaranya Az-Zuhri, As-Sya’bi, Ibnu Sirrin, Ibnul Mubarok, Imam As-Syafii, Imam Ahmad dan yang lainnya. (Ma’alim As-Sunan karya Al-Khithabi, 2/49).

Selanjutnya Al-Khithabi mengambil keterangan Imam As-Syafii, yang menjelaskan,

ۄ۰ۧ ÙŰ¶Ù„ Űčن قوŰȘ Ű§Ù„Ù…Ű±ŰĄ وقوŰȘ ŰŁÙ‡Ù„Ù‡ Ù…Ù‚ŰŻŰ§Ű± Ù…Ű§ ÙŠŰ€ŰŻÙŠ Űčن ŰČÙƒŰ§Ű© Ű§Ù„ÙŰ·Ű± ÙˆŰŹŰšŰȘ Űčليه

“Apabila makanan seseorang melebihi keperluan dirinya dan keluarganya, seukuran untuk membayar zakat fitrah, maka dia wajib mengeluarkan zakatnya.” (Ma’alim As-Sunan karya Al-Khithabi, 2/49).

Diantara dalil yang menguatkan pendapat majoriti ulama adalah hadis dari Ibn Umar radliallahu ‘anhuma, beliau mengatakan,

فَ۱َ۶َ ۱َŰłُولُ Ű§Ù„Ù„َّهِ Ű”َلَّى Ű§Ù„Ù„Ù‡ُ Űčَلَيْهِ وَŰłَلَّمَ ŰČَكَۧ۩َ Ű§Ù„ÙِŰ·ْ۱ِ Ű”َۧŰčًۧ مِنْ ŰȘَمْ۱ٍ، ŰŁَوْ Ű”َۧŰčًۧ مِنْ ŰŽَŰčِÙŠŰ±ٍ Űčَلَى Ű§Ù„ŰčَŰšْŰŻِ وَŰ§Ù„Ű­ُ۱ِّ، وَŰ§Ù„Ű°َّكَ۱ِ وَŰ§Ù„ŰŁُنْŰ«َى، وَŰ§Ù„Ű”َّŰșِÙŠŰ±ِ وَŰ§Ù„ÙƒَŰšِÙŠŰ±ِ مِنَ Ű§Ù„Ù…ُŰłْلِمِينَ

Rasulullah Sallallahu ‘Alaihi Wasallam mewajibkan zakat fitrah dengan satu sha’ kurma atau satu sha’ gandum, kepada setiap budak atau orang merdeka, laki-laki atau wanita, anak maupun dewasa, dari kalangan kaum muslimin. (Hadis Riwayat Bukhari).

Rasulullah Sallallahu ‘Alaihi Wasallam mewajibkan zakat fitrah kepada seluruh kaum muslimin, tanpa pandang status. Baik kaya atau pun miskin, lelaki atau pun wanita. dan mereka yang sama sekali tidak memiliki harta, zakat fitrahnya ditanggung oleh orang yang menanggung nafkahnya.

929. Soalan : Seorang bapa yang curang sering melakukan zina dan masih belum bertaubat. Bapa adalah wali kepada anak perempuanya dan di majlis pernikahan anaknya bapa itu sendiri menikahkan anaknya, apakah hukumnya ustaz?

Jawapan :

Mengikut pendapat Mazhab Syafi’e dan Hambali, wali fasik tidak boleh atau tidak sah menjadi wali nikah. Ini berdasarkan sebuah hadis dari Ibnu Abbas bahawa Rasulullah SAW bersabda,"Tidak sah nikah melainkan wali yang adil dan ada saksi yang adil'. (Hadis Riwayat Ahmad)

Yang dimaksudkan dengan adil ialah seseorang itu berpegang kuat (istiqamah) kepada ajaran Islam, menunaikan kewajiban agama, mencegah dirinya melakukan dosa-dosa besar seperti berzina, minum arak, menderhaka kepada kedua-dua ibu bapa dan sebagainya serta berusaha tidak melakukan dosa-dosa kecil.

Wali bersifat adil disyaratkan kerana ia dianggap bertanggungjawab dari segi kehendak agama ketika membuat penilaian bakal suami bagi kepentingan dan maslahat perempuan yang hendak berkahwin itu. Manakala wali fasik pula, ia sendiri sudah tidak bertanggungjawab ke atas dirinya apatah lagi hendak bertanggungjawab kepada orang lain.

Untuk menentukan seseorang wali itu bersifat adil atau fasik adalah memadai dilihat dari segi zahir atau luaran sahaja ataupun memadai wali itu mastur iaitu kefasikannya tidak diketahui kerana untuk menilai kefasikan secara batin adalah susah. Walau bagaimanapun jikalau Sultan atau Raja itu fasik yang menjadi wali bagi perempuan yang tidak mempunyai wali maka kewalian itu tetap sah kerana kesahihannya diambil kira dari segi keperluan terhadap wali Raja.

Sebenarnya sebahagian besar ulama-ulama Mutaakhirin dalam Mazhab Syafi’e seperti Imam Al-Ghazali, pendapat pilihan Imam Nawawi dan sebagainya, telah mengeluarkan fatwa bahawa sah wali fasik menjadi wali, selepas beristighfar. 

Imam Al-Ghazali dalam kitab Ihya’ Ulumuddin telah mengingatkan bahawa seseorang wali harus memerhati dan meneliti kelakuan gerak laku calon suami, jangan sampai mengahwini saudara perempuan dengan seorang lelaki yang buruk budi pekertinya atau lemah agamanya ataupun yang tidak sekufu dengan kedudukannya. Sekiranya ia mengahwinkan puterinya dengan seorang lelaki yang zalim atau fasik atau yang lemah agamanya atau peminum arak, maka ia telah melanggar perintah agamanya dan ketika itu ia akan terdedah kepada kemurkaan Allah SWT kerana ia telah mencuaikan persoalan silaturrahim (perhubungan tali kerabat) dan telah memilih jalan yang salah.

930. Soalan : Ustaz betulkah dalam Islam tiada sumpah lain seperti sumpah laknat kecuali sumpah li'an sahaja yg dibenarkan. Mohon penjelasan. Terima kasih

Jawapan : 

Sumpah laknat yang dilakukan oleh seseorang menuduh orang lain berzina atau meliwath dirinya adalah sumpah palsu yang tak ada di dalam ajaran Islam. Di dalam undang-undang jenayah Islam sesiapa saja yang nak menuduh seseorang berzina atau meliwath perlulah membawa 4 orang saksi lelaki muslim yang adil di hadapan hakim mahkamah syariah dan orang yang dituduh pula untuk menafikan bahawa di melakukan zina atau meliwat maka dia akan bersumpah. Jika orang yang menuduh tak bawa 4 orang saksi lelaki muslim yang adil dia boleh dihukum qazaf iaitu disebat 80 kali dikhalayak ramai dan persaksiannya tak boleh diterima lagi. Jika dia tak dihukum di dunia maka dia akan dihukum di akhirat.

Dalam Islam terdapat 2 jenis sumpah, iaitu sumpah yang terpakai (sah) dan sumpah yang tidak terpakai. Sumpah yang terpakai pula terbahagi kepada 2 iaitu samada sumpah di atas perkara yang baik atau sumpah di atas perkara yang tidak baik. Sumpah yang tidak terpakai pula ialah sumpah lagha.(akan diceritakan lebih lanjut dibawah)

Syarat sumpah: lafaz dan niat

Lafaz sumpah mesti menggunakan salah satu dari 3 kalimah sumpah iaitu “wallahi”, “wabillahi” dan “wattallahi”.

Setiap lafaz sumpah itu perlu disertai dengan niat, tanpa niat ia tidak sah dan cuma sekadar lafaz sumpah sahaja.

Firman Allah SWT maksudnya, "Allah tidak mengira kamu bersalah tentang sumpah kamu yang tidak dimaksudkan (untuk bersumpah), tetapi Dia mengira kamu bersalah (dan akan mengenakan hukuman) dengan sebab sumpah yang diusahakan (disengajakan) oleh hati kamu (dengan niat bersumpah) dan (ingatlah), Allah Maha Pengampun, lagi Maha Penyabar." (Surah al-Baqarah ayat 225)

Jenis-jenis Sumpah

Sumpah yang terpakai (sah)

1) Sumpah di atas perkara yang baik

Misalnya mengatakan “Wallahi aku tidak akan menonton rancangan hiburan lagi selepas ini” dan disertai dengan niat untuk bersumpah.

Jika tidak disertai niat untuk bersumpah tetap tidak dikira sebagai sumpah.

Sekiranya tidak dapat melakukan perkara baik yang terkandung dalam sumpah itu, hendaklah membayar kifarah (denda) samada  memberi makan 10 orang miskin atau memberikan pakaian 10 orang miskin atau 3 hari berpuasa. (Lakukan kifarah mengikut turutannya)

2) Sumpah di atas perkara yang tidak baik

Sumpah di atas perkara yang tidak baik adalah haram. Allah melarang bersumpah untuk perkara yang tidak baik.

Firman Allah SWT maksudnya, "Dan janganlah kamu jadikan (nama) Allah dalam sumpah kamu sebagai benteng yang menghalangi kamu daripada berbuat baik dan bertakwa, serta mendamaikan perbalahan antara sesama manusia. Dan (ingatlah), Allah sentiasa mendengar, lagi sentiasa mengetahui." (Surah al-Baqarah ayat 224)

Misalnya bersumpah untuk tidak bertegur sapa dengan mengatakan “wallahi aku tidak bercakap dengan Ahmad sampai bila-bila“. Sebaliknya didapati bertegur sapa itu lebih baik untuk silaturrahim dan berdosa tidak bertegur sapa sesama Islam melebihi 3 hari.
Bentuk kaffarah sumpah telah dijelaskan oleh Allah dalam firman-Nya,

فَكَفَّۧ۱َŰȘُهُ Ű„ِŰ·ْŰčَŰ§Ù…ُ ŰčَŰŽَ۱َŰ©ِ مَŰłَŰ§Ùƒِينَ مِنْ ŰŁَوْŰłَŰ·ِ مَۧ ŰȘُŰ·ْŰčِمُونَ ŰŁَهْلِيكُمْ ŰŁَوْ كِŰłْوَŰȘُهُمْ ŰŁَوْ ŰȘَŰ­ْ۱ِÙŠŰ±ُ ۱َقَŰšَŰ©ٍ فَمَنْ لَمْ يَŰŹِŰŻْ فَŰ”ِيَŰ§Ù…ُ Ű«َلََۧ۫Ű©ِ ŰŁَيَّŰ§Ù…ٍ Ű°َلِكَ كَفَّۧ۱َŰ©ُ ŰŁَيْمَŰ§Ù†ِكُمْ Ű„ِŰ°َۧ Ű­َلَفْŰȘُمْ

“Kaffarahnya adalah memberi makan sepuluh orang miskin, yaitu dari makanan yang biasa kamu berikan kepada keluargamu, atau memberi pakaian kepada mereka atau memerdekakan seorang budak. Barang siapa tidak sanggup melakukan yang demikian, maka kaffaratnya puasa selama tiga hari. Yang demikian itu adalah kaffarat sumpah-sumpahmu bila kamu langgar. ” (Surah Al-Maidah ayat 89)

Sumpah atas perkara yang tidak baik dikenakan kifarah (denda) 1. Memberi makan 10 orang miskin atau 2. Memberikan pakaian 10 orang miskin. atau 3. Puasa tiga hari , untuk membatalkan sumpah itu. Juga hendaklah batalkan sumpah dengan membuat perkara yang bertentangan iaitu perkara yang lebih baik misalnya dengan kembali bercakap dengan Ahmad. Jangan kekalkan sumpah tersebut. Dalilnya ialah sabda Nabi SAW:-

“Siapa yang bersumpah untuk tidak melakukan sesuatu, kemudian dia melihat hal lain yang lebih baik dari hal tersebut, maka hendaklah dia membayar kifarah sumpahnya, lalu mengerjakan hal yang lebih baik itu.” (Hadis Riwayat Ahmad)

Sumpah yang tidak terpakai

Sumpah lagha

Sumpah yang tidak dimaksudkan untuk bersumpah. Tidak berdosa sumpah seperti ini, dalilnya seperti ayat 225 surah Al-Baqarah di atas.

Terdapat perbezaan tentang definisi sumpah lagha di antara mazhab Syafie dan Hanafi.

Mazhab Syafie: Lafaz sumpah tetapi tidak diniatkan untuk bersumpah seperti kebiasaan orang Arab atau Afghan berkata “Wallahi” (Demi Allah). Misalnya seorang Arab mengatakan “wallahi, ini minyak attar“. Pada orang Arab minyak attar adalah minyak wangi, sedangkan orang Melayu menyangka minyak attar itu minyak yang tiada alkohol. Tidak berdosa sumpah seperti ini.

Mazhab Hanafi: bersumpah diatas keyakinan hati benda itu betul tapi pada hakikatnya benda itu tidak betul. Misalnya kita tengok seseorang di satu tempat. Kita yakin orang itu ada disitu pada masa itu padahal sebaliknya (orang lain yang serupa berada disitu). Misalnya dengan berkata “Wallahi saya nampak Ahmad di KLCC pukul 5 petang tadi”.(padahal yang dilihat itu adalah orang lain yang seiras). Tidak berdosa sumpah seperti ini.

Kesimpulan

Hanya sumpah di atas perkara yang baik yang sah dan terpakai. Syaratnya ialah lafaz sumpah mesti ada kalimah sumpah dan disertai dengan niat untuk bersumpah.






Jangan Sebarkan Hadis Palsu Yang Bukan Datang Daripada Rasulullah SAW.

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh

ŰšِŰłْمِ ٱللَّهِ Ù±Ù„Ű±َّŰ­ْمَـٰنِ Ù±Ù„Ű±َّŰ­ِيم

Segala puji bagi Allah, Rabb sekelian alam. Selawat serta salam buat junjungan mulia Nabi Muhammad SAW keluarga serta para sahabat dan pengikut yang istiqamah menuruti baginda hingga ke hari kiamat.


Sahabat yang dirahmati Allah,

Meriwayatkan Hadis Palsu sama dengan berdusta atas nama Nabi SAW dan seperti  mengambil tempat di neraka.

Dari Samurah bin Jundub dan al-Mughirah bin Syu’bah radhiyallahu’anhuma, Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda, “Barangsiapa yang menyampaikan suatu hadits dariku yang hal itu tampak dusta, maka dia tergolong salah satu di antara dua pendusta.” (HR. Muslim dalam Mukadimah Shahihnya, lihat al-Jam’u Baina ash-Shahihain, hal. 8 )

Dari Ali bin Abi Thalib radhiyallahu’anhu, Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda, “Janganlah kalian berdusta atas namaku. Sesungguhnya barangsiapa yang berdusta atas namaku, maka dia akan masuk neraka.” Dalam riwayat Bukhari, “Hendaknya dia masuk ke neraka.” (HR. Bukhari dalam Kitab al-’Ilm, dan Muslim dalam Mukadimah Shahihnya, lihat al-Jam’u Baina ash-Shahihain, hal. 8 )


Dari Abdullah bin az-Zubair radhiyallahu’anhu, Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda, “Barangsiapa yang berdusta atas namaku maka hendaknya dia mengambil tempat duduknya di neraka.” (HR. Bukhari, lihat al-Jam’u Baina ash-Shahihain, hal. 8 )

Dari Anas bin Malik radhiyallahu’anhu, Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda, “Barangsiapa yang sengaja berdusta atas namaku maka hendaknya dia mengambil tempat duduknya di neraka.” (HR. Bukhari, dan juga Muslim dalam Mukadimah Shahihnya, lihat al-Jam’u Baina ash-Shahihain, hal. 9)

Dari Abu Hurairah radhiyallahu’anhu, Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda, “Barangsiapa yang berdusta atas namaku secara sengaja, maka hendaknya dia mengambil tempat duduknya di neraka.” (HR. Bukhari, dan juga Muslim dalam Mukadimah Shahihnya, lihat al-Jam’u Baina ash-Shahihain, hal. 9)

Dari al-Mughirah bin Syu’bah radhiyallahu’anhu, Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda, “Sesungguhnya berdusta atas namaku tidak sebagaimana berdusta atas nama orang lain. Maka barangsiapa yang berdusta secara sengaja atas namaku maka hendaknya dia mengambil tempat duduknya di neraka.” (HR. Bukhari, dan juga Muslim dalam Mukadimah Shahihnya, lihat al-Jam’u Baina ash-Shahihain, hal. 9)


Dari Salamah bin al-Akwa’ radhiyallahu’anhu, Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda, “Barangsiapa yang berkata-kata atas namaku padahal aku sendiri tidak mengucapkannya maka hendaknya dia mengambil tempat duduknya di neraka.” (HR. Bukhari, lihat al-Jam’u Baina ash-Shahihain, hal. 9)

Hadis-hadis di atas mengandung pelajaran:

1. Tidak boleh berdusta atas nama Nabi

2. Berdusta atas nama Nabi lebih besar dosanya daripada berdusta atas nama selainnya

3. atas nama Nabi termasuk dosa besar

4. Wajib berhati-hati dalam menyampaikan hadis yang disandarkan kepada Nabi, oleh sebab itu harus diteliti kebenarannya

5. Yang dimaksud berdusta atas nama Nabi adalah mengatakan bahawa Nabi mengatakan sesutau padahal baginda tidak mengatakannya

6. Istilah hadis untuk menyebut sabda Nabi adalah istilah yang syar’i dan sudah ada sejak jaman Nabi, bahkan baginda sendiri yang pertama kali menyebutkannya


7. Wajibnya mempelajari ilmu hadis, untuk membedakan hadis yang sahih dan yang bukan


Dari Abu Hurairah radhiallahu’anhu, Nabi Salallahu ’Alaihi Wasallam bersabda:
مَنْ كَŰ°َŰšَ Űčَلَيَّ مُŰȘَŰčَمِّŰŻًۧ فَلْيَŰȘَŰšَوَّŰŁْ مَقْŰčَŰŻَهُ مِنَ Ű§Ù„Ù†َّۧ۱ِ

“Barangsiapa sengaja berbohong dengan mengatasnamakan diriku, maka hendaklah dia mempersiapkan tempat duduknya dari api neraka” (HR.Bukhari no. 110; Muslim no. 3; Ahmad no. 9316)

Matan hadis-hadis di atas tergolong “Sangat Shahih dan memiliki kualiti yang tinggi. Bahkan hadis ini adalah “Mutawatir” sebagaimana yang disebutkan oleh Abu Bakar Al-Bazzar dalam kitab Musnadnya. Abul Qasim Abdurrahman bin Mundih menyebutkan bahawa jumlah perawi hadis itu yang berasal dari kalangan sahabat mencapai 87 orang. Ulama ahli hadis lain ada yang mengatakan telah diriwayatkan oleh 92 orang sahabat. Di antara para sahabat yang dimaksud adalah sepuluh orang yang telah dijamin masuk syurga. (Lihat Syarh Shahih Muslim; Imam Nawawi)

Menurut Imam Nawawi dalam Syarah Shahih Muslim, faedah dan kaedah yang dikandung hadis ini adalah:

Termasuk kategori berdusta adalah menyampaikan informasi yang tidak sesuai dengan fakta, baik secara sengaja maupun secara lalai.Ancaman berdusta atas nama Nabi Sholallahu’alaihi wa sallam, ini dianggap sebagai perbuatan keji dan termasuk dosa besar.Tidak ada bedanya antara berdusta atas nama Nabi dalam hal yang mengandung hukum dan yang tidak mengandung hukum.Haram hukumnya meriwayatkan hadits Maudhu’ atau “PALSU” bagi mereka yang mengetahui ataupun bagi yang punya firasat hadits itu maudhuu’.

Selain berdusta atas nama Rasulullah, kita juga dilarang mendustai hadis Nabi yang jelas-jelas shohih dan mengingkari hukum yang ada pada hadits tersebut, sebagaimana diriwayatkan bahwa:

مَنْ Ű­َŰŻَّŰ«َ Űčَنِّي ŰšِŰ­َŰŻِÙŠŰ«ٍ يُ۱َى ŰŁَنَّهُ كَŰ°ِŰšٌ، فَهُوَ ŰŁَŰ­َŰŻُ Ű§Ù„ْكَۧ۰ِŰšِينَ

“Barangsiapa yang meriwayatkan hadis dariku, namun dia berpendapat bahawa isinya adalah dusta, maka dia termasuk salah satu pendusta” (HR. Muslim dalam Mukadimah; Ibnu Majah dalam sunannya, hadits no. 39)

Ibnul Jauzy berkata:

ÙˆÙ‚ŰŻ Ű°Ù‡Űš Ű·Ű§ŰŠÙŰ© من Ű§Ù„ŰčÙ„Ù…Ű§ŰĄ Ű„Ù„Ù‰ ŰŁÙ† Ű§Ù„ÙƒŰ°Űš Űčلى Ű§Ù„Ù„Ù‡ وŰčلى Ű±ŰłÙˆÙ„Ù‡ ÙƒÙŰ± ينقل Űčن Ű§Ù„Ù…Ù„Ű© ÙˆÙ„Ű§ Ű±ÙŠŰš ŰŁÙ† Ű§Ù„ÙƒŰ°Űš Űčلى Ű§Ù„Ù„Ù‡ وŰčلى Ű±ŰłÙˆÙ„Ù‡ في ŰȘŰ­Ù„ÙŠÙ„ Ű­Ű±Ű§Ù… وŰȘŰ­Ű±ÙŠÙ… Ű­Ù„Ű§Ù„ ÙƒÙŰ± Ù…Ű­Ű¶ ÙˆŰ„Ù†Ù…Ű§ Ű§Ù„ŰŽŰŁÙ† في Ű§Ù„ÙƒŰ°Űš Űčليه ÙÙŠÙ…Ű§ ŰłÙˆÙ‰ Ű°Ù„Ùƒ

“Sekelompok Ulama berpendapat bahwa berbuat dusta terhadap Allah dan Rasul-Nya merupakan perbuatan kufur, mengeluarkan pelakunya dari millah. Tidak disangsikan lagi bahwa berdusta terhadap Allah dan Rasul-Nya dalam masalah menghalalkan yang haram dan mengharamkan yang halal adalah benar-benar kufur. Namun yang masih diperbincangkan adalah berdusta dalam masalah-masalah selainnya”. (Al-Kaba’ir; Imam Adz-Dzahabi)

Semoga Allah ‘Azza wa Jalla melindungi lisan kita dari kedustaan atas nama Rasulullah Sholallahu’alaihi wa sallam, serta semoga kita dilindungi dan dijauhkan dari syubhat para penyeru yang menyerukan -hadis maudhu’ atau palsu dan mendustakan hadis-hadis Sahih.  Wallahu a’lam .