Saturday, September 14, 2013

Tafsir Surah Al-Ahqaf Ayat 29-32

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh

Űłْمِ Ű§Ù„Ù„Ù‡ِ Ű§Ù„Ű±َّŰ­ْمنِ Ű§Ù„Ű±َّŰ­ِيْم

Segala puji bagi Allah, Tuhan sekelian alam. Selawat serta salam buat junjungan mulia Nabi Muhammad SAW keluarga serta para sahabat dan pengikut yang istiqamah menuruti baginda hingga ke hari kiamat.

Sahabat yang dirahmati Allah,


Firman Allah SWT :

وَŰ„ِŰ°ْ Ű”َ۱َفْنَۧ Ű„ِلَيْكَ نَفَ۱ًۧ مِنَ Ű§Ù„ْŰŹِنِّ يَŰłْŰȘَمِŰčُونَ Ű§Ù„ْقُ۱ْŰąÙ†َ فَلَمَّۧ Ű­َ۶َ۱ُوهُ قَŰ§Ù„ُÙˆŰ§ ŰŁَنْŰ”ِŰȘُÙˆŰ§ فَلَمَّۧ قُ۶ِيَ وَلَّوْۧ Ű„ِلَى قَوْمِهِمْ مُنْŰ°ِ۱ِينَ (29)
 

Maksudnya : "Dan (ingatlah) ketika Kami hadapkan serombongan jin kepadamu yang mendengarkan al-Quran, maka tatkala mereka menghadiri pembacaan (nya) lalu mereka berkata: `Diamlah kamu (untuk mendengarkannya)`. Ketika pembacaan telah selesai mereka kembali kepada kaumnya (untuk) memberi peringatan". 
(Surah Al-Ahqaf (46) ayat 29)
 
قَŰ§Ù„ُÙˆŰ§ يَۧ قَوْمَنَۧ Ű„ِنَّۧ ŰłَمِŰčْنَۧ كِŰȘًَۧۚۧ ŰŁُنْŰČِلَ مِنْ ŰšَŰčْŰŻِ مُÙˆŰłَى مُŰ”َŰŻِّقًۧ لِمَۧ Űšَيْنَ يَŰŻَيْهِ يَهْŰŻِي Ű„ِلَى Ű§Ù„ْŰ­َقِّ وَŰ„ِلَى Ű·َ۱ِيقٍ مُŰłْŰȘَقِيمٍ (30


Maksudnya : "Mereka berkata: `Hai kaum kami, sesungguhnya kami telah mendengarkan kitab (al-Quran) yang telah diturunkan sesudah Musa yang membenarkan kitab-kitab yang sebelumnya lagi memimpin kepada kebenaran dan kepada jalan yang lurus.
(Surah Al-Ahqaf (46) ayat 30)

يَۧ قَوْمَنَۧ ŰŁَŰŹِÙŠŰšُÙˆŰ§ ŰŻَۧŰčِيَ Ű§Ù„Ù„َّهِ وَŰąÙ…ِنُÙˆŰ§ Űšِهِ يَŰșْفِ۱ْ لَكُمْ مِنْ Ű°ُنُÙˆŰšِكُمْ وَيُŰŹِ۱ْكُمْ مِنْ ŰčَŰ°ٍَۧۚ ŰŁَلِيمٍ (31)

Maksudnya : "Hai kaum kami, terimalah (seruan) orang yang menyeru kepada Allah dan berimanlah kepada-Nya, nescaya Allah akan mengampuni dosa-dosa kamu dan melepaskan kamu dari azab yang pedih.(Surah Al-Ahqaf (46) ayat 31)
 
وَمَنْ لَۧ يُŰŹِŰšْ ŰŻَۧŰčِيَ Ű§Ù„Ù„َّهِ فَلَيْŰłَ ŰšِمُŰčْŰŹِŰČٍ فِي Ű§Ù„ْŰŁَ۱ْ۶ِ وَلَيْŰłَ لَهُ مِنْ ŰŻُونِهِ ŰŁَوْلِيَۧۥُ ŰŁُولَŰŠِكَ فِي ۶َلَŰ§Ù„ٍ مُŰšِينٍ (32


Maksudnya : "Dan orang yang tidak menerima (seruan) orang yang menyeru kepada Allah maka dia tidak akan melepaskan diri dari azab Allah di muka bumi dan tidak ada baginya pelindung selain Allah. Mereka itu dalam kesesatan yang nyata`.
(Surah Al-Ahqaf (46) ayat 32)

Asbabun Nuzul Surah Al-Ahqaf Ayat 29-32.

Ibnu Mas'ud memaparkan, bahawa ayat ini diturunkan berkenaan dengan sembilan jin , yang diantara mereka bernama Zuba'ah, yang datang ketika Rasulullah SAW , membaca al-Quran di sebuah kebun kurma. Zuba'ah mendengarkan Rasul SAW dengan saksama dan menyuruh semua temannya agar mereka memerhatikan bacaan Rasul SAW." (Hadis Mursal Riwayat Hakim dan Baihaqi)

Huraiannya :

Dalam ayat ini Allah SWT. memerintahkan kepada Rasulullah SAW agar menyampaikan kepada orang-orang musyrik Mekah peristiwa tentang pertemuannya dengan sekelompok jin yang telah datang kepadanya untuk mendengarkan pembacaan ayat-ayat al-Quran. Di waktu mereka mendengarkan pembacaannya, sebagian mereka berkata kepada sebahagian yang lain, "Dengarlah baik-baik pembacaan al-Quran ini agar dengan demikian kita dapat memusatkan perhatian kepada bacaan yang belum pernah kita dengar selama ini dan untuk menunjukkan sikap dan budi pekerti yang baik pada waktu mendengarkan pembacaan ayat al-Quran yang mulia ini". 

Setelah mereka selesai mendengarkan pembacaan al-Quran itu, mereka kembali kepada kaumnya untuk menyampaikan apa yang telah mereka dengar itu.

Dalam ayat ini diterangkan bahwa jin telah mendengarkan pembacaan ayat-ayat al-Quran dari Nabi SAW. Bagaimana cara jin mendengarkan pembacaan itu dan bagaimana Nabi SAW memperdengarkannya tidak ada keterangan yang menerangkannya dengan jelas. 


Di dalam ayat ini telah jelas kepada kita bahawa jin juga telah menerima dakwah Rasulullah SAW dan sebagai umat Islam wajib kita mempercayai adanya jin itu, sebagaimana kita wajib mempercayai adanya malaikat kerana kepercayaan kepada adanya jin dan malaikat itu termasuk dalam mempercayai seluruh isi al-Quran yang merupakan sumber pokok agama Islam.

Malaikat dan jin termasuk alam gaib, kerana itu hanya Allah sajalah yang mengetahui dengan pasti tentang hakikat dan kejadiannya. seorang muslim wajib percaya bahwa Nabi Muhammad saw. pernah berhubungan dengan malaikat, seperti waktu menerima wahyu dan sebagainya. Demikian pula seorang muslim wajib percaya pula bahwa pada suatu waktu, di masa Rasulullah saw. masih hidup, beliau pernah berhubungan dengan jin, yaitu di waktu memperdengarkan bacaan al-Quran kepada mereka dan waktu mereka kepada kaumnya.


Pada hadis yang lain disebutkan sebagai berikut:

Űčن ŰčÙ„Ù‚Ù…Ű© Ù‚Ű§Ù„ : قلŰȘ Ù„Ű§ŰšÙ† Ù…ŰłŰčÙˆŰŻ :هل ۔ۭۚ Ű±ŰłÙˆÙ„ Ű§Ù„Ù„Ù‡ Ű”Ù„Ù‰ Ű§Ù„Ù„Ù‡ Űčليه ÙˆŰłÙ„Ù… منكم ŰŁŰ­ŰŻ Ù„ÙŠÙ„Ű© Ű§Ù„ŰŹÙ†؟ Ù‚Ű§Ù„ : Ù…Ű§ Ű”Ű­ŰšÙ‡ Ù…Ù†Ű§ ŰŁŰ­ŰŻ

Alqamah berkata, "Aku bertanya kepada Ibnu Mas'ud, adakah salah seorang di antara kamu yang menyertai Rasulullah SAW. pada malam pertemuannya dengan jin?" Ibnu Mas'ud menjawab, "Tidak seorang pun di antara kami yang menyertainya". (Hadis Riwayat Ahmad, Muslim dan Tirmizi dari Alqamah)


Ayat ini diturunkan pada saat-saat Rasulullah SAW dan para sahabat sedang menghadapi tantangan yang sangat berat dari kaum musyrik Mekah. Setelah isteri baginda yang baginda cintai, Siti Khadijah telah meninggal dunia, kemudian disusul dengan kematian bapa saudara baginda iaitu Abu Talib, baginda merasa kehilangan orang-orang yang selama ini melindungi dan menolong baginda dari gangguan orang-orang Quraisy. Dalam pada itu, ancaman dan gangguan orang Quraisy semakin bertambah. Berhadapan dengan keadaan seperti  ini baginda pergi ke negeri Taif dengan harapan akan mendapat perlindungan dan pertolongan dari Bani Saqif. Tetapi baginda tidak memperoleh apa yang diharapkannya itu, bahkan Bani Saqif sendiri bertindak kasar dengan menyuruh budak-budak mereka mengusir dan melempari Rasulullah dengan batu-batu sehingga kaki baginda luka dan berdarah. 


Mereka memaksa Rasulullah SAW keluar dari Thaif sehinggalah baginda sampai ke kebun `Utbah dan Syaibah, di situlah baginda berlindung dari teriknya matahari dan setelah berdoa meminta pertolongan dari Tuhan, barulah budak-budak itu pergi. 

Kemudian Rasulullah SAW kembali ke Mekah. Dalam perjalanan kembali itu, baginda singgah di Nakhlah, suatu tempat termasuk kota Mekah. Baginda bermalam di sana. Maka pada malam itu waktu baginda sedang solat dan membaca al-Quran dalam solat itu, Allah SWT. mengerahkan tujuh orang pemuka jin untuk mendengarkan bacaan Nabi SAW. membaca Alquran itu. Baginda tidak mengetahui akan kedatangan jin itu dan baginda juga tidak mengetahui ketika jin itu kembali ke tempatnya. Dengan turunnya ayat ini barulah Rasulullah SAW mengetahui kedatangan jin itu.

Ayat ini diturunkan untuk menenteramkan hati Nabi SAW dan para sahabatnya. Tidak lama setelah itu, terjadilah peristiwa `Israk dan Mikraj. Kedua peristiwa itu menambah kuat hati Nabi SAW dan keyakinan baginda akan berhasilnya baginda dalam menyampaikan risalah yang ditugaskan Allah SAW kepadanya.


Ayat ini menerangkan bahawa jin memperlihatkan ayat-ayat al-Quran yang dibaca Rasulullah SAW, kemudian menyampaikan isi al-Quran itu kepada kaumnya. Dari peristiwa ini, dapat diambil kesimpulan bahwa seruan Rasulullah SAW itu tidak saja tertuju kepada seluruh manusia, tetapi juga ditujukan kepada jin, makhluk gaib yang tidak dapat diketahui hakikat dan keadaannya oleh manusia. Hanya saja kita manusia tidak mengetahui bila waktunya dan bagaimana cara-caranya jin itu melaksanakan perintah-perintah dan menjauhi larangan-larangan Allah SWT.


Dalam ayat 30 dan 31 selanjutnya jin-jin itu menyeru kaumnya, 

"Hai kaum kami, sesungguhnya kami telah mendengarkan kitab (al-Quran) yang telah diturunkan sesudah Musa yang membenarkan kitab-kitab yang sebelumnya lagi memimpin kepada kebenaran dan kepada jalan yang lurus. Hai kaum kami, terimalah (seruan) orang yang menyeru kepada Allah dan berimanlah kepada-Nya, niscaya Allah akan mengampuni dosa-dosa kamu dan melepaskan kamu dari azab yang pedih."
 
Ayat ini memberi pengertian bahawa:

1. Jin-jin itu ada yang mukmin dan ada pula yang kafir. Dalam ayat ini, mereka diseru agar beriman kepada Allah SWT.


2. Jin berkewajiban beribadah kepada Allah SWT. Oleh kerana itu jin menerima syariat sebagaimana syariat yang disampaikan oleh para Nabi dan Rasul kepada manusia.


3. Jin yang beriman akan diampunkan dosa-dosa mereka dan akan 


diselamatkan dari api neraka sedangkan jin yang kafir tidak akan terlepas daripada azab Allah SWT yang pedih (neraka)
Dalam ayat 32    Firman Allah SWT maksudnya : "Dan orang yang tidak menerima (seruan) orang yang menyeru kepada Allah maka dia tidak akan melepaskan diri dari azab Allah di muka bumi dan tidak ada baginya pelindung selain Allah. Mereka itu dalam kesesatan yang nyata`.


Kemudian diterangkan, "Barang siapa di antara jin yang tidak menerima seruan Muhammad SAW. sebagai Rasulullah iaitu tidak melaksanakan perintah-perintah Allah dan menjauhkan diri dari larangan-larangan-Nya yang tersebut dalam al-Quran dan hadis, maka ia tidak dapat menghindari diri dari azab-Nya apabila Dia berkehendak mengazabnya. Dan ia tidak mendapat seorang penolong pun untuk melepaskan dirinya dari azab Allah, kecuali jika Allah sendiri menghendakinya.


Dari ayat ini difahamkan pula bahawa seluruh ibadat-ibadat yang diwajibkan kepada kaum muslimin mengerjakannya, maka wajib pula seluruh jin mengerjakannya, seperti solat, puasa, zakat, haji dan bertolong-tolongan untuk kebaikan dan sebagainya. Diterangkan bahawa jin-jin yang tidak mengikuti seruan Muhammad SAW berada dalam kesesatan dan menyimpang dari jalan yang benar akan menerima azab di hari akhirat.
 

Friday, September 13, 2013

Soal Jawab Agama Siri 83 (Syarat Membatalkan Solat, Adab Minum Air, Derma Organ, KenduriTahlil dan Kisah Nabi SAW Wafat)

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh

Űłْمِ Ű§Ù„Ù„Ù‡ِ Ű§Ù„Ű±َّŰ­ْمنِ Ű§Ù„Ű±َّŰ­ِيْم

Segala puji bagi Allah, Tuhan sekelian alam. Selawat serta salam buat junjungan mulia Nabi Muhammad SAW keluarga serta para sahabat dan pengikut yang istiqamah menuruti baginda hingga ke hari kiamat.

Sahabat yang dirahmati Allah,

Soal Jawab Agama Siri 83 adalah menjawab persoalan syarat-syarat yang membatalkan solat, adab-adab ketika meminum air, hukum menderma organ, mengadakan majlis kenduru tahlil dan kisah kewafatan Rasulullah SAW.

701. Soalan : Apakah syarat-syarat yang boleh membatalkan solat?

Jawapan :

Terdapat  12 syarat yang boleh membatalkan solat iaitu :

1. Meninggalkan salah satu rukun solat. 

2. Berhadas kecil atau besar.

3. Makan atau minum

4. Terkena najis pada badan, pakaian dan tempat solat

5. Melakukan pergerakan pada anggota yang besar tiga kali berturut-turut

6. Berkata-kata.

7. Bersuara seperti menangis dan meraung kesakitan secara berlebih-lebihan

8. Berpaling dada daripada arah kiblat

9. Ketawa dengan mengeluarkan suara

10. Terbuka aurat dengan sengaja

11. Berubah niat

12. Murtad.

702. Soalan : Apakah adab-adab yang ditunjukkan oleh Islam ketika meminum air? Kenapa tidak dibenarkan minum cara berdiri?

Jawapan :

Memulakan minum air dengan membaca bismillah dan minum dengan tangan kanan.

Dari Amr bin Abi Salamah, Rasulullah SAW bersabda, “Wahai anakku, jika engkau hendak makan ucapkanlah bismillah, makanlah dengan tangan kananmu dan makanlah makanan yang berada di dekatmu.” (Hadis Riwayat Thabrani dalam Mu’jam Kabir) Dalam silsilah hadis shahihah, 1/611 Syaikh al-Albani mengatakan, “Sanad hadis ini sahih menurut persyaratan Imam Bukhari dan Imam Muslim)

Walau pun hadis tersebut menceritakan tentang makanan tetapi ianya juga termasuk minuman .

Terdapat beberapa hadis mengenai cara-cara minum air yang baik :

1. Nabi SAW bersabda maksudnya, "Janganlah minum sekaligus seperti unta minum tetapi minum seteguk selepas seteguk (Hadis Riwayat Tirmidzi)
 

2. Sabda Nabi SAW maksudnya : "Jangan bernafas di dalam bekas air bahkan jauhkan bekas air dari mulutnya dan bernafas. (Hadis Riwayat Tirmidzi)

3. Sabda baginda SAW lagi yang bermaksud : "Jangan hembus di dalam air, lihat ke dalam air sekiranya terdapat sesuatu yang jatuh kedalamnya keluarkan ia. (Hadis Riwayat Tirmidzi)

Daripada adab yang dianjurkan oleh Rasulullah SAW ketika minum, apa yang ingin di jelaskan di sini adalah saranan supaya tidak bernafas ketika  kita sedang minum air. Daripada hasil penemuan sains, apabila kita bernafas dan menghembuskan nafas dari hidung kita ketika minum, maka kita mengeluarkan CO2 (karbon dioksida) yang mana apabila bercampur dengan air (H2O) ia akan menjadi H2CO3 iaitu sama dengan cuka yang menyebabkan minuman itu menjadi asid dan asid ini adalah tidak sesuai untuk kesihatan. Begitu juga anjuran supaya tidak meniup minuman sebabnya adalah sama.

Sesungguhnya Rasulullah SAW adalah ikutan yang terbaik. Janganlah kita mempertikaikan sebarang sunnah anjuran nabi dengan apa cara sekalipun. Hidupkanlah sunnah nabi. Dan sesungguhnya ilmu pengetahuan Allah meliputi segala makhluk-Nya.


Rasulullah SAW melarang kita minum air sambil berdiri : Diriwayatkan oleh Abu Ziyad Ath-Thihani, dia berkata: “Aku mendengar Abu Hurairah mengatakan:

Űčَنِ Ű§Ù„Ù†َّŰšِيِّ Ű”َلَّى Ű§Ù„Ù„Ù‡ُ Űčَلَيْهِ وَŰłّلَّمَ ŰŁَنَّهُ ۱َŰŁٰٰى ۱َŰŹُÙ„Ű§ً يَŰŽْ۱َŰšُ قَۧ ŰĄِمًۧ فَقَŰ§Ù„َ لَهُ : قِهْ ، قَŰ§Ù„َ : لِمَهْ ؟ قَŰ§Ù„َ : ŰŁَيَŰłُ۱ُّكَ ŰŁَنْ يَŰŽْ۱َŰšَ مَŰčَكَ Ű§Ù„ْهِ۱ُّ ؟ قَŰ§Ù„َ : Ù„Ű§َ ، قَŰ§Ù„َ : فَِۧنَّهُ قَŰŻْ ŰŽَ۱َŰšَ مَŰčَكَ مَنْ هُوَ ŰŽَ۱ُّ مِنْهُ ! ŰŁَŰ§Ù„ŰŽَّيْŰ·َŰ§Ù†ُ !!
 

“Dari Nabi SAW bahawa sesungguhnya baginda melihat seorang lelaki minum dengan berdiri. Kemudian baginda bersabda kepadanya, “Muntahkanlah!” 

Orang itu bertanya: “Mengapa?”

Baginda bersabda: “Apakah kamu suka jika minum bersama dengan kucing?” 

Orang lelaki itu menjawab: “Tidak.” 

Dia bersabda lagi: “Sesungguhnya telah minum bersamamu sesuatu yang lebih buruk daripada itu, iaitu syaitan.” 

(Hadis Riwayat Imam Ahmad (7990), Ad-Darimi (2/121), Ath-Thahawi dalam Musykilul-Atsar  (3/19) dari Syu’bah dari Abu Ziyad. Hadis ini shahih sanadnya.)

703. Soalan :  Bolehkan ustaz jelaskan apakah hukum menderma organ dan juga pemindahan organ menurut pandangan islam?

Jawapan :

Bagi menjawab persaoaln berkaitan pemidahan organ, berikut disertakan ringkasan Fatwa Majlis Majma Fiqh terhadap isu derma dan pemindahan organ :

1. Pemindahan organ

a) Memindahkan organ seseorg pesakit dari satu ba
hagian dari tubuhnya ke bahagian lain tubuhnya juga :


Hukumnya : HARUS, dengan syarat :-

i. Kepastian manfaat yang bakal diperolehi adalah lebih tinggi dari mudarat yang mungkin menimpa hasil pemindahan.

ii. Pemindahan tersebut tidak menyebabkan mana-mana anggota yang diambil, hilang upaya dari menjalankan fungsi asalnya.

b) Memindahkan organ seseorg pesakit pesakit lain.

 
Hukumnya : HARUS , dengan syarat :-

 
i. Ia terdiri dari anggota yang akan pulih dan boleh tumbuh semula seperti darah dan kulit.

 
ii. Mestilah penderma mempunyai keahlian dari sudut umur dan aqal dalam membuat keputusan tersebut.

c) Memanfaatkan sebahagian angggota yang dipisahkan dari tubuh kerana keperluan akibat sakit tertentu, lalu didermakannya untuk orang lain. Seperti Kornea mata
Hukumnya : HARUS dengan syarat-syarat manfaat melebihi mudarat.

d) Memindahkan Organ yang boleh menyebabkan kematian penderma seperti Jantung
Hukumnya : HARAM

e) Memindahkan Organ yang boleh menghilangupayakan fungsi anggota tersebut dari tugas utamanya dalam keadaan tidak mengancam nyawa penderma. Seperti derma kornea mata kedua-duanya, kedua-dua tangannya.

 
Hukumnya : HARAM, kiranya didermankan hanya sebelah kornea, terdapat khilaf di kalangan fuqaha, yang lebih kuat adalah Haram kecuali kiranya tersangat diperlukan.

f) Memindahkan anggota mayat kepada seorg yang hidup yang hidupnya bergantung kepada anggota itu.

 
Hukumnya : HARUS, dengan syarat mendapat keizinan si mati (sebelum matinya) atau warisnya selepas matinya atau izin pemerintah kiranya si mati tidak diketahui warisnya.

g) Memindahkan organ binatang kepada manusia
Hukumnya : HARUS, dengan syarat haiwan yang halal di makan dagingnya.

h) Menjual Organ-organ yang ingin dipindahkan atau penderma mengambil bayaran yang ditetapkan hasil organnya.

 
Hukumnya : HARAM, kecuali jika si penerima @ mana-mana pihak ketiga memberi hadiah secara sumbangan penghargaan tanpa ditetapkan sebelumnya.

2. Menghapus Ovum atau telur wanita yang berlebihan dari keperluan (Hasil pensenyawaan di luar rahim)
Hukumnya :

 
a). Kaedah penghaspusannya adalah dibiarkan tanpa sebarang perhatian, agar ia mati dengan sendirinya.

 
b) HARAM menggunakan ovum dari wanita lain, dan WAJIB pihak yang menguruskannya memastikan tiada sebarang kekeliruan atau percampuran atau pertukaran berlaku.

3. Menyambung anggota yang putus akibat Hukum Hudud dan Qisas

Hukumnya :

a) HARAM dalam kes Hudud untuk menyambung anggota semula kerana bercanggah dengan maqsud pelaksanaan syariah. Kecuali dalam kes Tersilap (Khata')

b) Dalam Kes Qisas : HARUS hanya dalam keadaan :-

 
i- Mangsa mengizinkan penyambungan dibuat selepas dilaksanakan qisas

 
ii- Apabila mangsa boleh disambung anggotanya yang terputus.

 
(Di ambil daripada tulisan Ustaz Hj Zaharuddin bin Haji Abd Rahman)


704. Soalan : Apabila berlaku kematian ahli keluarga adakah kita di haruskan mengadakan Majlis Kenduri Tahlil untuk mendoakan simati?

Jawapan : 


Dalam Kitab Al Hawi lil Fatawa


Ű§Ù„Ű­Ű§ÙˆÙŠ للفŰȘŰ§ÙˆÙŠ

Ù‚Ű§Ù„ Ű§Ù„Ű§Ù…Ű§Ù… ŰŁŰ­Ù…ŰŻ ŰšÙ† Ű­Ù†ŰšÙ„ Ű±Ű¶Ù‰ Ű§Ù„Ù„Ù‡ Űčنه فى كŰȘۧۚ Ű§Ù„ŰČÙ‡ŰŻ له : . Ű­ŰŻŰ«Ù†Ű§ Ù‡Ű§ŰŽÙ… ŰšÙ† Ű§Ù„Ù‚Ű§ŰłÙ… Ù‚Ű§Ù„ : Ű­ŰŻŰ«Ù†Ű§ Ű§Ù„ŰŁŰŽŰŹŰčى Űčن ŰłÙÙŠŰ§Ù† Ù‚Ű§Ù„: Ù‚Ű§Ù„ Ű·Ű§ÙˆŰł)من ÙƒŰšŰ§Ű± Ű§Ù„ŰȘۧۚŰčين(: Ű§Ù† Ű§Ù„Ù…ÙˆŰȘ يفŰȘنون فى Ù‚ŰšÙˆŰ±Ù‡Ù… ۳ۚŰčۧ ÙÙƒŰ§Ù†ÙˆŰ§ ŰŁÙŠ Ű§Ù„Ű”Ű­Ű§ŰšŰ© ÙŠŰłŰȘŰ­ŰšÙˆÙ† ŰŁ
ن ÙŠŰ·Űčم Űčنهم ŰȘلك Ű§Ù„ŰŁÙŠŰ§Ù….

Imam Ahmad Hambal telah meriwayat di dalam kitab Zuhdi daripada Hasyim bin Qasim daripada Ashja’ie daripada Sufian telah berkata, Thawus (Setengah daripada tabien yang besar) telah berkata sesunguh orang yang mati dicuba dan diuji (dengan soal kubur) di dalam kubur mereka selama tujuh hari, adalah sahabat-sahabat Nabi SAW suka bahawa diberi makan ganti bagi mereka yang telah mati pada tujuh hari tersebut.


Fatwa Majlis Islam Johor, Fatwa Majlis Islam Berunai, Fatwa Majlis Agama Islam Fathoni menyatakan keharusan melakukan kenduri tahlil (arwah) dirumah si mati.

Ada di antara fatwa menyatakan keharusan membuat jamuan atau kenduri arwah mestilah menuruti syarat-syarat nya. Para Ulamak berdalil hadis Thowus Ű±Ű¶Ù‰ Ű§Ù„Ù„Ù‡ Űčنه seorang pembesar Tabi’en menunjjukan amalan kenduri arwah telah berlaku semenjak zaman Sahabat Nabi SAW lagi.

Selain itu , terdapatnya keharusan mengadakan jamuan di rumah si mati kerana tetamu yang berkunjung dari jauh. Tetapi sebaik-baiknya jangan ditetapkan hari-hari tertentu.

Jika mengadakan sesuatu jamuan atau kenduri akan menambahkan kesedihan maka makruh mengadakan kenduri atau untuk mengadakan upacara Niayahah ( meratap kematian ) yang diharamkan maka haram majlis jamuan dan kenduri diadakan.

Mengadakan kenduri tahili dengan perbelanjaannya dari harta pusaka si mati yang sebahagian dari perwarisnya belum baligh yang masih belum tiba masa berhak menguruskan hartanya , maka haram. Sebaliknya jika harta pusaka tersebut telah dibahagikan dan diambil dari perwaris yang sudah berhak mengurus hartanya sendiri, atau harta yang selain dari pusaka simati misal nya duit gaji anak / waris simati sendiri, bukan merupakan wang harta pusaka, maka tiada halangan keharusannya mengadakan kenduri tahlil dengan menggunakan harta yang begitu. Wallahu a'lam.


705. Soalan :  Saya keliru riwayat dimana Nabi SAW wafat. Ada yg kata Nabi SAW wafat dipangkuan Aishah r.ha dan menyebut ummati dan ada pula yang kata fil rafaqi a'la. Boleh ustaz memberikan penjelasannya.


Jawapan :

Dalam hadis sahih Nabi SAW menyebut semasa hendak wafat ALLAHUMMA FI AL-RAFIQ AL-A'LA (Hadis Sahih al-Bukhari dll). 


Tiada riwayat yang sahih menyatakan baginda semasa hendak wafat menyebut ummati! ummati!. Perkataan ummati! ummati disebut dalam hadis-hadis bukan semasa baginda hendak wafat.

Dalam al-Bukhari:


Ű„ِنَّهُ لَمْ يُقْŰšَ۶ْ نَŰšِىٌّ قَŰ·ُّ Ű­َŰȘَّى يَ۱َى مَقْŰčَŰŻَهُ مِنَ Ű§Ù„ْŰŹَنَّŰ©ِ Ű«ُمَّ يُŰ­َيَّۧ ŰŁَوْ يُŰźَيَّ۱َ » . فَلَمَّۧ ۧێْŰȘَكَى وَŰ­َ۶َ۱َهُ Ű§Ù„ْقَŰšْ۶ُ وَ۱َŰŁْŰłُهُ Űčَلَى فَŰźِŰ°ِ ŰčَۧۊِŰŽَŰ©َ ŰșُŰŽِىَ Űčَلَيْهِ ، فَلَمَّۧ ŰŁَفَŰ§Ù‚َ ŰŽَŰźَŰ”َ ŰšَŰ”َ۱ُهُ نَŰ­ْوَ Űłَقْفِ Ű§Ù„ْŰšَيْŰȘِ Ű«ُمَّ قَŰ§Ù„َ « Ű§Ù„Ù„َّهُمَّ فِى Ű§Ù„Ű±َّفِيقِ Ű§Ù„ŰŁَŰčْلَى »
 

(Bahawa tidak seorang Nabi pun yang dicabut nyawanya melainkan diperlihatkan tempatnya dalam syurga. Apabila Rasulullah SAW dalam kesakitan dan menghampiri maut, kepala baginda atas peha 'Aishah dalam keadaan pitam. Apabila baginda sedar, matanya memandang ke arah bumbung rumah lalu menyebut: "ALLAHUMMA FI AL-RAFIQ AL-A'LA (YA ALLAH! PADA TEMAN YANG MAHA TINGGI)



Thursday, September 12, 2013

Tafsir Surah Huud Ayat 15-16

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh

Űłْمِ Ű§Ù„Ù„Ù‡ِ Ű§Ù„Ű±َّŰ­ْمنِ Ű§Ù„Ű±َّŰ­ِيْم

Segala puji bagi Allah, Tuhan sekelian alam. Selawat serta salam buat junjungan mulia Nabi Muhammad SAW keluarga serta para sahabat dan pengikut yang istiqamah menuruti baginda hingga ke hari kiamat.

Sahabat yang dirahmati Allah,


Firman Allah SWT :

مَنْ كَŰ§Ù†َ يُ۱ِÙŠŰŻُ Ű§Ù„ْŰ­َيَۧ۩َ Ű§Ù„ŰŻُّنْيَۧ وَŰČِينَŰȘَهَۧ نُوَفِّ Ű„ِلَيْهِمْ ŰŁَŰčْمَŰ§Ù„َهُمْ فِيهَۧ وَهُمْ فِيهَۧ لَۧ يُŰšْŰźَŰłُونَ (15)



Maksudnya : "Barangsiapa yang menghendaki kehidupan dunia dan perhiasannya, nescaya Kami berikan kepada mereka balasan pekerjaan mereka di dunia dengan sempurna dan mereka di dunia itu tidak akan dirugikan."(Surah Huud (11) ayat 15)

 
ŰŁُولَŰŠِكَ Ű§Ù„َّŰ°ِينَ لَيْŰłَ لَهُمْ فِي Ű§Ù„ْ۹ِ۟۱َŰ©ِ Ű„ِلَّۧ Ű§Ù„Ù†َّۧ۱ُ وَŰ­َŰšِŰ·َ مَۧ Ű”َنَŰčُÙˆŰ§ فِيهَۧ وَŰšَۧ۷ِلٌ مَۧ كَŰ§Ù†ُÙˆŰ§ يَŰčْمَلُونَ (16)
 

Maksudnya : "Itulah orang-orang yang tidak memperoleh di akhirat, kecuali neraka dan lenyaplah di akhirat itu apa yang telah mereka usahakan di dunia dan sia-sialah apa yang telah mereka kerjakan".(Surah Huud (11) ayat 16)

Asbabun Nuzul Surah Huud Ayat 15-16 :

Mujahid r.a. dan Anas bin Malik r.a. memaparkan bahawa kedua ayat ini diturunkan berkenaan dengan kaum kafir yang selalu melakukan perbuatan yang di dasari keduniaan sahaja. Demikian pula dengan orang-orang muslim yang riyak " (Hadis Riwayat Ibnu Katsir)

Huraiannya :

Barangsiapa yang menginginkan kesenangan hidup di dunia seperti makanan, minuman, perhiasan, pakaian, perabot rumah tangga, kenderaan, binatang ternak dan anak-anak tanpa mengadakan persiapan yang berguna untuk kehidupan di akhirat, seperti beramal soleh, mengerjakan kebajikan, membersihkan diri dari berbagai sifat yang tercela, maka Allah SWT akan memberikan kepada mereka apa yang mereka inginkan sesuai dengan ketentuan sunnatullah dan Allah SWT tidak akan mengurangi sedikit pun dari hasil usaha mereka itu kerana soal rezeki itu biasanya ada sangkut pautnya dengan kegiatan usaha manusia.

Hasil usaha mereka di dunia itu semata-mata bergantung kepada kegiatan bekerja dan ketentuan dari Allah SWT, sedang amal-amal keakhiratan, balasannya ditentukan oleh Allah Ta'ala sendiri tanpa perantaraan seorang pun.

 
Orang-orang yang dasar amalnya hanya sekadar mencapai kebahagiaan hidup di dunia dan tidak mempunyai persiapan untuk menghadapi akhirat mereka itu tidak memperoleh apa pun juga nanti, kecuali neraka dan lenyaplah di sana apa yang telah mereka usahakan di dunia. Mereka berusaha di dunia bukan kerana dorongan iman pada Allah SWT dan bukan untuk membersihkan diri dari dosa dan kejahatan dan bukan pula untuk mengejar keutamaan dan takwa, tetapi semata-mata untuk memenuhi kepuasan hawa nafsu sepuas-puasnya. Itulah sebabnya maka apa yang telah mereka kerjakan di dunia itu sia-sia belaka.

Allah SWT berfirman:

مَنْ كَŰ§Ù†َ يُ۱ِÙŠŰŻُ Ű§Ù„ْŰčَۧۏِلَŰ©َ ŰčَŰŹَّلْنَۧ لَهُ فِيهَۧ مَۧ نَŰŽَۧۥُ لِمَنْ نُ۱ِÙŠŰŻُ Ű«ُمَّ ŰŹَŰčَلْنَۧ لَهُ ŰŹَهَنَّمَ يَŰ”ْلَŰ§Ù‡َۧ مَŰ°ْمُومًۧ مَŰŻْŰ­ُÙˆŰ±ًۧ وَمَنْ ŰŁَ۱َۧۯَ Ű§Ù„ْ۹ِ۟۱َŰ©َ وَŰłَŰčَى لَهَۧ ŰłَŰčْيَهَۧ وَهُوَ مُŰ€ْمِنٌ فَŰŁُولَŰŠِكَ كَŰ§Ù†َ ŰłَŰčْيُهُمْ مَŰŽْكُÙˆŰ±ًۧ

Maksudnya : "Barangsiapa menghendaki kehidupan sekarang (duniawi) maka Kami segerakan baginya di dunia itu apa yang Kami kehendaki bagi orang yang Kami kehendaki dan Kami tentukan baginya neraka Jahanam; ia akan memasukinya dalam keadaan tercela dan terusir. Dan barangsiapa yang menghendaki kehidupan akhirat dan berusaha ke arah itu dengan sungguh-sungguh, sedang dia adalah mukmin, maka mereka itu adalah orang-orang yang usahanya dibalas dengan baik." (Surah al-Isra' (17) ayat 18-19)



Sahabat yang dimuliakan,
Firman Allah SWT maksudnya : "Sesungguhnya kehidupan dunia hanyalah permainan dan senda gurau. Dan jika kamu beriman serta bertakwa, Allah akan memberikan pahala kepadamu dan Dia tidak akan meminta harta-hartamu." (Surah Muhammad ayat 36)
Apabila kalian merasai kesukaran dan menghadapi banyak masaalah hidup di dunia ini, janganlah berputus asa dan rasa kecewa kerana sesungguhnya Allah SWT adalah tempat bergantung dan tempat di letakkan sepenuh pengharapan. Berdoalah bersungguh-sungguh kepada-Nya.


Bersabda Rasulullah Sallallahu ’Alaih Wasallam (maksudnya) : “Doa orang yang sedang menderita (kesedihan yang mendalam) ialah: "Ya Allah, Rahmat-Mu aku harapkan, janganlah Engkau serahkan segala urusanku kepada diriku sendiri walau sekejap mata, perbaikilah segala urusanku, tiada Ilah yang berhak disembah selain Engkau.” 

(Hadis Riwayat  Abu Daud)

Sahabat yang dikasihi,

Marilah sama-sama kita jadikan kehidupaan di dunia ini sebagai medan untuk kita beramal dan menyediakan persiapan kita menuju alam akhirat. Tidak mungkin kita akan tenang dan berbahagia apabila membawa bekalan yang sedikit dan tidak berkualiti pula apabila menuju perjalanan yang jauh iaitu ke alam barzakh dan alam akhirat . Janganlah sia-siakan masa, umur, tenaga dan kekayaan  yang kita miliki tanpa kita membuat pelaburan untuk bekalan kita di sana, ketika itu apa yang akan menjadi pertukaran adalah amal-amal soleh, amal ibadah, amal kebajikan yang kita lakukan di dunia ini semata-mata kerana Allah SWT. Renungkanlah dan bertindak segera tanpa ditangguh-tangguhkan lagi.

Wednesday, September 11, 2013

Soal Jawab Agama Siri 82 (Hukum Faraid, Aurat Wanita, Berkhalwat, Menggunakan Telefon Bimbit Dan Murtad)

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh

Űłْمِ Ű§Ù„Ù„Ù‡ِ Ű§Ù„Ű±َّŰ­ْمنِ Ű§Ù„Ű±َّŰ­ِيْم

Segala puji bagi Allah, Tuhan sekelian alam. Selawat serta salam buat junjungan mulia Nabi Muhammad SAW keluarga serta para sahabat dan pengikut yang istiqamah menuruti baginda hingga ke hari kiamat.

Sahabat yang dirahmati Allah,

Soal Jawab Agama Siri 82 adalah menjawab persoalan hukum faraid, menceritakan aurat wanita Islam, hukum berkhalwat, menggunakan telefon bimbit semasa khutbah Jumaat dan saudara baru hendak kembali murtad.

696. Soalan : Seorang wanita meninggal dunia meninggalkan wang berjumlah RM 100,000.00. Si mati meninggalkan suami, anak perempuan 2 orang, adik lelaki 2 orang, adik perempuan 2 orang. Ibu dan bapa simati sudah lama meninggal dunia dan simati tidak mempunyai anak lelaki. Bolehkan ustaz jelaskan bagaimana cara untuk membahagikan harta pusaka si mati mengikut hukum faraid?

Jawapan :

Harta peninggalan si mati (wanita tersebut) sebanyak = RM 100,000.00

Suami akan mendapat bahagian 18/72 = RM 25,000.00

Anak perempuan 2 orang, setiap seorang akan mendapat bahagian 24/72 = RM 33,333.33

Adik lelaki 2 orang, setiap seorang akan mendapat  bahagian 2/72 = RM 2,777.77

Adik perempuan 2 orang, setiap seorang akan mendapat bahagian 1/72 = RM 1,333.33

697. Soalan :  Apakah hukum memberitahu ciri-ciri bahagian aurat kepada yang bukan mahram tanpa menunjukkan bahagian tersebut? Contohnya seorang perempuan memberitahu kepada kawan lelakinya tentang rambutnya yang panjang, lurus dan sebagainya. Tetapi lelaki tersebut tidak pernah melihat rambut perempuan itu.

Jawapan :


Hukum memberitahu ciri-ciri bahagian aurat kepada yang bukan mahram adalah ditegah oleh syarak, maksudnya haram hukumnya walaupun orang itu tidak melihat aurat tersebut. Terdapat dalam sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Ibn Mas'ud r.a., Rasulullah SAW ada bersabda yang bermaksud: "Janganlah seorang perempuan bergaul dengan perempuan lain kemudian menceritakan perihal perempuan lain itu kepada suaminya sehingga seakan-akan suaminya itu melihat perempuan yang diceritakannya". 

(Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim)

Imam  Ibnu Kathir menyatakan di dalam Tafsirnya mengenai Firman Allah Subhanahu Wa Taala (au nisaa`ihinna), maksudnya adalah, seorang wanita muslimah juga dibolehkan menampakkan perhiasannya (auratnya) kepada wanita-wanita muslimah, namun tidak boleh kepada ahlu zimmah (wanita-wanita kafir ahlu zimmah); agar wanita-wanita kafir itu tidak menceritakan aurat wanita-wanita muslimah kepada suami-suami mereka. 


Walaupun hal ini mesti dihindari (mahdzuuran) pada semua wanita, akan tetapi kepada wanita ahlu zimmah lebih ditekankan lagi. Illah (sebab) batas aurat wanita muslim dihadapan wanita bukan muslim sama seperti aurat perempuan dengan lelaki bukan mahram adalah kerana wanita bukan muslim ini tidak boleh dipercayai kerahsiaan mereka (dalam menjaga amanah). Ditakuti aib dan aurat wanita muslim dihebah-hebahkan. Bagi wanita ahlu zimmah tidak ada larangan mengenai masalah ini (menceritakan aurat wanita lain). Adapun untuk wanita Muslimah, sesungguhnya, dia memahami bahawa hal ini (menceritakan aurat wanita lain kepada suaminya) adalah haram. Oleh kerana itu, hendaknya dia menjaga diri dari hal tersebut.

698. Soalan : Apabila seorang lelaki dan wanita yang belum berkahwin berdua-duaan ditempat yang sunyi. Mereka bercumbu-cumbuan tetapi tidak melakukan zina. Apakah hukuman yang dikenakan ke atas mereka berdua  jika ditangkap oleh Badan Pencegah Maksiat? Adakah perbuatan tersebut di kira berdosa besar?  Adakah jalan untuk mereka bertaubat dan bagaimana caranya?

Jawapan :

 
Merujuk kepada persoalan ditimbulkan, sebagaimana diketahui, zina adalah perbuatan yang dikutuk oleh Allah SWT. Dalam hubungan ini, ada banyak ayat al-Quran dan hadis Rasulullah SAW melarang umat Islam melakukan zina. Antaranya, Allah SWT berfirman, bermaksud: “dan janganlah kamu mendekati zina, sesungguhnya zina itu ialah satu perbuatan yang keji dan satu jalan yang buruk” (Surah al-Isra’ ayat 32) 


Oleh kerana zina itu ialah perbuatan yang terkutuk, maka apa saja yang berkaitan dengannya, sama ada perbuatan, kelakuan, perkataan atau apa sahaja kegiatan yang boleh menjerumuskan atau membawa seseorang itu terjerumus ke dalam perbuatan zina, maka ia diharamkan oleh Allah SWT.  Hukuman yang dikenakan ke atas mereka adalah hukum takzir.

Mengikut kaedah dalam ajaran Islam, perbuatan yang boleh membawa kepada perkara haram, maka ia juga haram. Begitu juga sebaliknya, sesuatu yang boleh membawa kepada perbuatan baik, berpahala, maka ia juga berpahala. Justeru, apa yang berlaku kepada lelaki dan wanita (berkhalwat dan bercumbuan) telah melakukan perbuatan yang memalukan dan perbuatan tersebut ditegah oleh Islam. Jika disabitkan kesalahan hukuman ke atas mereka yang hukuman Takzir.

Walaupun mereka tidak melakukan zina tetapi bercumbu dan bersunyi-sunyian dan melakukan perkara lain yang ditegah agama dianggap berdosa kerana ia lambat laun akan membawa kepada zina. Perbuatan itu haram disisi Islam walaupun tidak sama dengan dosa zina yang merupakan dosa besar. 

Tetapi melakukan suatu perbuatan yang boleh membawa kepada penzinaan itu adalah haram kerana perbuatan itu akhirnya menuju ke arah penzinaan. Ini berasaskan kepada hadis Rasulullah SAW. Baginda melarang orang yang menternak kambing seumpamanya, daripada menternaknya di tepi sempadan orang lain walaupun ia masih berada dalam tanah miliknya sendiri tetapi kerana berdekatan dengan sempadan itu, ditakuti binatang ternakan itu boleh memasuki dan memakan tanaman orang lain. 

Oleh itu, ia dilarang oleh Rasulullah SAW. ini bermaksud baginda melarang kita melakukan sesuatu yang boleh membawa kita terjebak ke dalam perbuatan haram. Oleh itu, segeralah bertaubat dan menyesal di atas perbuatan itu. Kembalilah kepada ajaran Islam sebenar, kuatkan iman dan rajin beribadat kepada Allah SWT. Pintu taubat masih terbuka dan Allah Maha Pengampun terhadap hamba-Nya yang menyesal dan bertaubat. Insya Allah, taubat mereka akan diterima Allah SWT. Kembalilah kepada agama Islam dengan sebenar-benarnya supaya hidup akan mendapat keredhaan dan keberkatan daripada Allah SWT.


699. Soalan :Apakah hukum menggunakan telefon bimbit  semasa khatib sedang menbaca khutbah Jumaat ?

Jawapan :

Adapun perbuatan menggunakan telefon bimbit ketika khatib membaca khutbah Jumaat boleh diqiyaskan kepada maksud sebuah hadits sahih yang diriwayatkan daripada Abu Hurairah radhiallahu ‘anhu, bahawasanya Nabi  Sallallahu ‘Alaihi Wasallam telah bersabda:

Maksudnya: “Sesiapa yang berwuduk dan menyempurnakan wuduknya, kemudian dia (pergi ke masjid) untuk menunaikan Sembahyang Fardhu Jumaat, lalu  mendengar dan tidak bercakap (ketika khutbah disampaikan), maka diampuni dosa-dosanya yang ada di antara hari Jumaat itu dan hari Jumaat berikutnya dan ditambah tiga hari lagi. Dan sesiapa yang bermain-main dengan anak-anak batu (ketika khutbah), maka dia telah berbuat sia-sia”. (Hadis riwayat Muslim)

Dalam hadis ini, Rasulullah Sallallahu ‘Alaihi Wasallam dengan jelas telah menegaskan bahawa  barangsiapa yang bermain-main dengan anak-anak batu ketika khutbah Jumaat itu telah melakukan suatu perbuatan yang sia-sia. Maksud “sia-sia” dalam hadis ini sepertimana yang telah diterangkan sebelum ini ialah bertentangan dengan sunnah, adab dan mengakibatkan rugi pahala dan kelebihan-kelebihan Sembahyang  Fardhu Jumaat walaupun sembahyangnya masih dikira sah.

Menurut ulama, larangan dalam hadis tersebut tidak hanya terbatas terhadap bermain dengan anak batu sahaja, bahkan larangan tersebut menyeluruh terhadap semua perbuatan yang boleh menjejaskan tumpuan terhadap khutbah Jumaat.  Jika dinilai dan diteliti, perbuatan menggunakan telefon bimbit  ketika khutbah dibacakan ini adalah lebih buruk lagi daripada perbuatan bermain dengan anak batu kerana perbuatan seperti bermain game, melayari halaman internet, berkomunikasi melalui halaman rangkaian sosial dan sebagainya itu adalah sangat jelas lebih menghilangkan kekhusyukan dan menjejaskan tumpuan terhadap khutbah Jumaat. Wallahu a'lam

700. Soalan : Saya ada mengenali seorang saudara baru..Dia telah memeluk agama Islam 6 tahun sebab berkahwin dengan orang Islam tetapi Islam pada nama sahaja. Menurutnya ajaran Islam langsung tidak diajarkannya sekarang di ambang penceraian. Kawan saya ini bercadang hendak kembali kepada agama asalnya Kristian. Bagaimana cara saya hendak memberikan motivasi kepada beliau . Suaminya tidak memberikan nafkah dan tinggalkan dia berseorangan.?

Jawapan :  

Cuba puan nasihatkannya secara baik dan jelaskan Islam yg sebenarnya dan kehidupan dihari akhirat dan jelaskan kepadanya supaya dia bersabar ini dugaan untuk dia. Islam agama yg benar yang salah adalah penganutnya, yakinkan dia bahawa jika dia kekal dengan Islam Insyaa Allah , Allah SWT akan memberi jalan mudah kepadanya dalam kehidupan ini.

Islam sudah menunjukkan jalan terbaik bagi menghadapi ujian Allah SWT seperti bersabar seperti pesan junjungan besar Nabi SAW yang sewajarnya diikuti dan diamalkan oleh setiap orang beriman.

Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: “Sangat mengagumkan kepada seorang mukmin, sebab segala keadaannya untuk ia sangat baik, dan tidak mungkin terjadi demikian kecuali bagi seorang mukmin: jika mendapat nikmat ia bersyukur, maka syukur itu sangat baik baginya dan bila menderita kesusahan ia bersabar, maka sabar itu lebih baik baginya.” (Hadis riwayat Muslim)

Di samping itu orang Islam juga harus bertawakal kepada Allah tatkala menghadapi ujian Allah SWT. Bertawakal bermakna berusaha dengan segala upaya untuk mengatasinya kemudian menyerahkannya kepada Allah SWT yang menentukan.

Firman Allah yang bermaksud:“Dan sepenuhnya urusanku ini, kuserah pasrahkan bulat-bulat kepada Allah, sebab Ia Maha memperhatikan semua urusan hamba-Nya.” (Surah al-Mukmin, ayat 44). 


Saya doakan semoga puan diberi kekuatan untuk memujuk hati saudara baru kita itu supaya tetap dengan Islam . Banyakkan berdoa semoga Allah SWT sentiasa memberikan taufaik dan hidayah-Nya kepada saudara baru kita itu supaya dia membatalkan hasrat untuk kembali kepada agama asalnya. Wallahu a'lam..

Tuesday, September 10, 2013

Tafsir Surah An-Nisa' Ayat 32


Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh

Űłْمِ Ű§Ù„Ù„Ù‡ِ Ű§Ù„Ű±َّŰ­ْمنِ Ű§Ù„Ű±َّŰ­ِيْم

Segala puji bagi Allah, Tuhan sekelian alam. Selawat serta salam buat junjungan mulia Nabi Muhammad SAW keluarga serta para sahabat dan pengikut yang istiqamah menuruti baginda hingga ke hari kiamat.

Sahabat yang dirahmati Allah,

Firman Allah SWT :

وَلَۧ ŰȘَŰȘَمَنَّوْۧ مَۧ فَ۶َّلَ Ű§Ù„Ù„َّهُ Űšِهِ ŰšَŰčْ۶َكُمْ Űčَلَى ŰšَŰčْ۶ٍ لِÙ„Ű±ِّŰŹَŰ§Ù„ِ نَŰ”ِÙŠŰšٌ مِمَّۧ Ű§ÙƒْŰȘَŰłَŰšُÙˆŰ§ وَلِلنِّŰłَۧۥِ نَŰ”ِÙŠŰšٌ مِمَّۧ Ű§ÙƒْŰȘَŰłَŰšْنَ وَۧ۳ْŰŁَلُÙˆŰ§ Ű§Ù„Ù„َّهَ مِنْ فَ۶ْلِهِ Ű„ِنَّ Ű§Ù„Ù„َّهَ كَŰ§Ù†َ Űšِكُلِّ ŰŽَيْŰĄٍ Űčَلِيمًۧ (32)

Maksudnya : "Dan janganlah kamu iri hati terhadap apa yang dikaruniakan Allah kepada sebahagian kamu lebih banyak dari sebahagian yang lain. (Kerana) bagi orang lelaki ada bahagian dari pada apa yang mereka usahakan, dan bagi para wanita (pun) ada bahagian dari apa yang mereka usahakan, dan mohonlah kepada Allah sebagian dari karunia-Nya. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui segala sesuatu.(Surah an-Nisa' (4) ayat 32)

Asbabun Nuzul Surah an-Nisa' Ayat 32 :

Ummu Salama r.a berkata,"Kaum lelaki ikut berperang, sementara kaum wanita tidak; dan kami hanya mendapat separuh dari kaum lelaki dalam hak waris." Lalu, Allah menurunkan ayat ini," (Hadis Riwayat Tirmizi dan Hakim, Lihat Ibnu Katsir : 1/644)

Huraiannya :

Pada ayat ini Allah melarang orang-orang yang beriman merasa iri hati terhadap orang-orang yang lebih banyak memperoleh karunia dari Allah SWT, kerana Allah SWT telah mengatur alam ini sedemikian rupa satu sama lain tidak sama, tetapi terjalin dengan hubungan yang rapi. Manusia pun tidak sama jenis kemampuannya, sehingga masing-masing memiliki keistimewaan dan kelebihan.

Bukan saja antara lelaki dengan perempuan, tetapi juga antar sesama lelaki atau sesama perempuan. Selanjutnya ayat ini menerangkan bahwa laki-laki mempunyai bahagian dari apa yang mereka usahakan, demikian juga perempuan mempunyai bagian dari apa yang mereka usahakan. sesuai dengan hasil usaha dan kemampuan mereka masing-masing.
Oleh karena itu Allah melarang in hati terhadap orang yang lebih banyak memperoleh karunia dari Allah, dan menyuruh supaya memohon kepada-Nya disertai dengan usaha yang sungguh-sungguh agar Allah SWT melimpahkan pula karunia-Nya yang lebih banyak kepadanya tanpa iri hati kepada orang lain.

Ayat ini diakhiri dengan menyatakan bahwa Allah Maha Mengetahui segala sesuatu, baik tentang permohonan yang dipanjatkan kepada-Nya, maupun tentang apa-apa yang lebih sesuai diberikan kepada hamba-Nya. Setiap orang yang merasa tidak senang terhadap karunia yang di anugerahkan Allah SWT kepada seseorang, atau ia ingin supaya karunia itu hilang atau berpindah dari tangan orang yang memperolehnya, maka hal itu adalah iri hati yang dilarang dalam ayat ini.

Akan tetapi apabila seseorang ingin memiliki sesuatu seperti yang di miliki orang lain, atau ingin kaya seperti kekayaan orang lain menurut pendapat yang termasyhur. hal yang demikian tidaklah termasuk iri hati yang terlarang sebagaimana yang dijelaskan oleh hadis Nabi SAW dari Ibnu MasĂșd.

Dari Ibnu Mas’ud r.a, Rasulullah S.A.W. telah bersabda yang bermaksud: “Tidak digalakkan adanya perasaan iri hati melainkan kepada dua keadaan: Pertama, keadaan orang yang dikurniakan Allah S.W.T. harta benda, serta menjadikannya menguasai dirinya menghabiskan hartanya itu pada perkara kebajikan yang sebenar-sebenarnya, dan kedua, keadaan orang yang dikurniakan Allah S.W.T. ilmu pengetahuan agama, lalu dia beramal dengannya dan mengajarkannya.” Hadith riwayat Bukhari, Muslim dan Tarmizi.

Pelajaran yang kita dapati dari hadis ini ialah, kita tidak boleh mempunyai sikap iri hati kepada seseorang apabila melihat orang itu memiliki sesuatu kelebihan yang tidak ada pada diri kita. Sebagai contoh kita tidak boleh beriri hati jika seseorang itu memilikki harta yang banyak, atau seseorang itu berjawatan tinggi atau seseorang itu mendapat keputusan peperiksaan yang cemerlang sedangkan kita tidak memilikki semuanya itu. Begitu juga dengan perkara-perkara yang lain.

Kita hendaklah bersyukur dengan apa yang ada pada kita dan berikhtiar untuk mencari yang selebihnya. Jangan sekali-kali kita bersikap iri hati kerana semuanya itu datang dari Allah S.W.T.

Sahabat yang dimuliakan,
Terdapat satu kisah muslimah di zaman Nabi SAW bernama Asma' binti Yazid bertanya kepada Nabi SAW mengenai kedudukan wanita dalam Islam.

"Suatu ketika pada zaman Rasulullah SAW, berlaku kemuskilan di kalangan kaum wanita. Mereka ingin bertanya kepada Rasulullah SAW apakah peranan wanita hanya bertumpu di rumah sebagai ibu dan isteri tidak sebagaimana kaum lelaki. Maka mereka pun meminta Asma' binti Yazid menanyakan hal ini kepada Rasulullah SAW.

'Wahai Rasulullah, saya datang ini sebagai wakil muslimah untuk membawa suara hati kami. Sesungguhnya Allah telah mengutuskan kamu kepada kaum lelaki dan kaum wanita sekeliannya. Kami percaya kepadamu dan Tuhanmu. Cuma kami ingin penjelasan dari pihakmu apakah peranan kami hanya di rumah melayan suami, mengasuh anak-anak dan melahirkan anak-anak suami sahaja? Sedangkan kaum lelaki pula bidangnya lebih luas, menziarahi orang sakit, menyaksikan jenazah, mengerjakan haji dan berjihad. Kami seringkali ditinggalkan. Kamilah yang menjaga hartanya dan anak-anaknya. Apakah tidak ada peluang bagi kami menyamai pahala mereka?'

Maka Rasulullah berpaling kepada sahabat dan bertanya, "Pernahkah kamu semua mendengar satu persoalan yang baik dan bijak dalam menyelesaikan masaalah agama dari seorang wanita sepertinya?"

"Tidak," jawab sahabat.

"Kami tidak pernah melihat seorang wanita yang begitu berani mengemukakan permasalahan seperti ini wahai Rasulullah.?"

Maka Rasulullah berkata,"Dengarlah Asma' dan sampaikanlah kepada muslimah lain di belakangmu; mentaati suami itu, mengerjakan apa yang disenangi dan menurut kemahuannya, semua itu akan menyamai semua pahala yang diperolehi kaum lelaki."

Asma' pun menyampaikan kepada muslimah yang lain. Mereka melahirkan rasa syukur yang tidak terhingga kerana ternyata Allah itu Maha Adil, mengangkat darjat wanita dengan menetapkan pahala sesuai dengan kemampuan dan kejadian mereka.

Sahabat yang dikasihi,
Marilah sama-sama kita beramal dengan ayat di atas tidak iri hati di atas apa yang bukan menjadi milik kita dan bersyukur apa yang ada dan apa yang dikurniakan oleh Allah SWT kepada kita semua. Orang mukmin juga akan sentiasa bersabar dengan apa yang hilang daripadanya dan redha dengan takdir Allah SWT yang berlaku ke atas dirinya.




Monday, September 9, 2013

Soal Jawab Agama Siri 81 (Ucapan Insyaa Allah, Perasan Was-was, Perbezaan Aqiqah dan Korban, Perbezaan Mazhab dan Memberi Salam)

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh

Űłْمِ Ű§Ù„Ù„Ù‡ِ Ű§Ù„Ű±َّŰ­ْمنِ Ű§Ù„Ű±َّŰ­ِيْم

Segala puji bagi Allah, Tuhan sekelian alam. Selawat serta salam buat junjungan mulia Nabi Muhammad SAW keluarga serta para sahabat dan pengikut yang istiqamah menuruti baginda hingga ke hari kiamat.

Sahabat yang dirahmati Allah,
 

Soal Jawab Agama Siri 81 adalah membicarakan persoalan ucapan insyaa Allah, perasaan was-was, perbezaan aqiqah dengan korban, perbezaan mazhab dan hukum memberi salam. di antara lelaki dan wanita.

691. Soalan :  Kita selalu dengar orang berkata “Insya Allah” setiap kali berjanji hendak melakukan sesuatu perkara yang diminta atau menghadiri sesuatu majlis jemputan dan sebagainya. Sesetengah mereka menggunakan ucapan “Insya Allah” sebagai alasan untuk tidak menunaikan janji yang dibuat itu malah kadangkala ucapan itu saja sudah menggambarkan bahawa janji-janji itu tidak mungkin ditunaikan. Apakah pandangan Islam terhadap perkara ini?

Jawapan :


Islam mengambil berat kesejahteraan dan keselesaan hidup umatnya.  Banyak ayat al-Quran dan hadis menganjurkan supaya umat Islam hidup berbaik-baik, hormat menghormati dan tolong menolong antara satu sama lain.

Menepati dan menunaikan janji adalah antara sifat yang sangat dituntut Islam seperti firman Allah yang bermaksud : “Dan penuhi (sempurnakanlah) perjanjian (dengan Allah dan manusia) sesungguhnya perjanjian itu akan ditanya.”(Surah al-Israk ayat 34).

Malah, dalam ayat lain Allah menerangkan bahawa mereka yang sentiasa menunaikan janji adalah dianggap sebagai golongan yang beriman, yang benar dan bertakwa kepada Allah s.w.t., seperti firman-Nya yang bermaksud: “…..Dan perbuatan orang-orang yang menyempurnakan (menepati) janjinya apabila mereka membuat janji..” 

(Surah al-Baqarah ayat 177).

Di samping itu, banyak pula hadis yang menuntut supaya umat Islam menjadi umat yang menghormati janji. Malah, Rasulullah SAW sendiri pernah keluar menunggu beberapa hari kerana menunaikan janjinya hendak berjumpa seseorang.  Demikian juga umat Islam dituntut supaya menjadi umat yang bertanggungjawab terhadap janji yang dibuat, kecuali ada keuzuran atau halangan yang tidak dapat dielakkan.  Besar dosanya bagi orang yang suka membuat janji dan sengaja tidak mahu menyempurnakannya, kerana perbuatan itu boleh menyusahkan orang lain dan mempunyai ciri-ciri orang munafik.

Sebagai seorang muslim yang yakin bahawa segala sesuatu yang berlaku adalah dengan kehendak dan izin Allah, maka setiap kali membuat janji hendaklah menyebut “Insya Allah” yang bermaksud : “Jika dikehendaki Allah”.

Bagaimanapun, perlu diingat bahawa ucapan itu bukanlah satu alasan untuk tidak menunaikan janji yang dibuat.

Ucapan “Insya-Allah” itu hendaklah disertai dengan ‘azam untuk menunaikan janji itu supaya dia tidak tergolong dalam golongan orang yang munafik.  Sebutan “Insya Allah” itu adalah sebagai tanda keimanan dan keyakinan kita terhadap kekuasaan Allah, kerana kita yakin bahawa kita tidak mampu melakukan sesuatu kecuali dengan izin Allah.

Allah berfirman, maksudnya : “Dan janganlah engkau berkata mengenai sesuatu (yang hendak dikerjakan): “Bahawa aku akan lakukan yang demikian itu, kemudian nanti”. Melainkan (hendaklah disertakan dengan berkata): “Insya-Allah”. Dan ingatlah akan Tuhanmu jika engkau lupa; dan katakanlah: “Mudah-mudahan Tuhanku memimpinku ke jalan pertunjuk yang lebih dekat dan lebih terang dari ini”.  (Surah al-Kahfi ayat 23-24).

Dalam sebuah hadis, Rasulullah SAW menceritakan bahawa pada satu malam, Nabi Allah Sulaiman yang mempunyai ramai isteri. Nabi Sulaiman a.s. pernah bersumpah dengan menyatakan bahawa: “Pada malam ini aku akan mendatangani semua isteriku dan masing-masing akan mengandung dan melahirkan anak lelaki yang akan menjadi mujahid (pejuang) menegakkan agama Allah.”

Ucapan itu tidak disertai dengan “Insya-Allah” dan akhirnya yang mengandung hanyalah seorang isterinya.  Itupun melahirkan anak yang cacat.

Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud “Kalaulah Nabi Allah Sulaiman berkata “Insya-Allah” nescaya akan lahirlah zuriat yang akan menjadi mujahid (pejuang) pada jalan Allah”. (Fath al-Bari; jld. 6; m.s.558)

Kesimpulan ; Berdasarkan kepada hujjah dan alasan yang tersebut di atas dapat kita faham bahawa  betapa pentingnya menjaga hubungan kita dengan Allah dan juga manusia. Sehingga Islam mensyariatkan bahawa seseorang itu melafazkan kalimah “Insya Allah” sekiranya ia berjanji hendak melakukan sesuatu perkara yang ia tidak pasti dapat melakukannya atau tidak, tetapi janganlah pula ini dijadikan alasan untuk melarikan diri daripada menyempurnakan janji yang dibuat. Kerana kalau kita tahu bahawa kita tidak akan dapat melakukan suatu perkara atau menunaikan janji itu maka seharusnya kita berterus terang sahaja, kalau tidak maka kita telah melakukan suatu pembohongan yang terancang.  Wallahua’alam.


692. Soalan :Saya mengalami masalah was-was yang teruk dalam segala hal dari segi kebersihan sampailah kepada hal-hal solat dan makanan. Contohnya kalau saya pergi tandas dan saya rasa macam ada setitik air mercik ke kulit kaki saya maka serta merta saya akan rasakan seluar saya juga terkena percikan tersebut. Begitu juga bila saya buang air besar, selesai membasuhnya saya akan mencium jari tangan saya berkali-kali  bagi memastikan bau najis hilang walaupun tangan saya sudah dibasuh berkali-kali.

Jawapan :


Menurut Imam Ibn-Qayyim sesungguhnya orang yang was-was sedar atau tidak, mereka telah mengikuti bisikan syaitan. Menurut beliau lagi, orang-orang yang sudah dikuasai oleh syaitan, mereka telah menuruti apa sahaja kemahuan syaitan, oleh itu lawanlah perasaan was-was ini dengan meminta perlindungan Allah SWT daripada gangguan syaitan.

Didalam Jami Imam Tarmizi, hadis daripada Ubai bin Kaab, sesungguhnya Nabi saw bersabda (maksudnya): Sesungguhnya untuk wuduk ada syaitan (yang menganggu) yang bernama Walhan. Maka jauhilah was-was air!” Menurut penterjemah kitab, hadis ini merupakan ucapan seorang sahabat. (Ibnu Qayyim al-Jauzi. Bahaya Sikap Was-Was. K.L. Pustaka Syuhada. m/s 63)
Nabi Muhammad SAW semasa menjelaskan berhubung dengan seorang lelaki yang tidak pasti sama ada wuduknya sudah terbatal ataupun tidak bersabda:”Apabila salah seorang antara kamu merasakan sesuatu dalam perutnya kemudian dia ragu-ragu sama ada keluar sesuatu ataupun tidak janganlah dia keluar dari masjid sehingga dia mendengar bunyi (kentut) ataupun menghidu baunya”. (Hadis riwayat Muslim dan Tirmizi.)

Bau yang tinggal setelah tangan kita dibasuh berkali-kali adalah dimaafkan, kerana bau dan warna juga kadang-kadang bukan mudah untuk dihilangkan walaupun dengan sabun. Air mutlak boleh menghilangkan apa jua najis. Tidak perlulah membawa sabun membawa sabun ke mana sahaja kita pergi hanya untuk tujuan itu kerana ini menyulitkan sedangkan Islam itu agama yang mudah.  Wallahu a'lam.


693. Soalan : Saya ingin tahu apakah perbezaannya di antara ibadah Qurban dengan ibadah Aqiqah

Jawapan :


Sebelum saya menjawab kepada soal perbezaan antara dua jenis ibadat ini maka sukalah saya maklumkan di sini bahawa hukum kedua-dua ibadat ini adalah sunat muakkad atau dengan kata lain ibadat yang sangat dituntut untuk dilaksanakan dan besar pahalanya. Namun ia akan menjadi wajib sekiranya dinazarkan.


Antara perbezaan yang wujud di antara aqiqah dan korban ialah;

1. Aqiqah dituntut perlaksanaannya sekali seumur hidup  paling afdhal pada hari ke 7 kelahiran. Ulama mengatakan masih boleh di aqiqahkan sehingga mencapai umur baligh. 


Rasulullah S.A.W. bersabda:“Sesungguhnya Rasulullah S.A.W menuntut untuk dinamakan anak (yang baru lahir) pada hari ketujuh, dicukur rambutnya dan diaqiqahkannya.” (Hadis Riwayat Tirmidzi). Manakala ibadah korban disunatkan perlaksanaannya setiap tahun iaitu pada Hari Raya Haji.iaitu pada tanggal 10 Zulhijjah dan pada hari-hari Tasyrik iaitu tanggal 11, 12 dan 13 Zulhijjah tiap-tiap tahun.

2. Daging sembelihan aqiqah sunat diagihkan setelah dimasak, adapun daging sembelihan korban pula sunat diagihkan dalam keadaan mentah.

3. Tidak digalak mematahkan tulang haiwan sembelihan aqiqah, sebaliknya haiwan sembelihan korban tidak dilarang.

4. Sunat menghadiahkan kaki kanan haiwan sembelihan aqiqah kepada bidan yang menyambut kelahiran, berbeza dengan korban tidak disunatkan demikian.

694. Soalan : Apakah puncanya hukum Islam itu tidak sama antara satu mazhab dengan mazhab yang lain?

Jawapan :


Untuk memberi jawapan yang benar terhadap soalan ini perlu diketahui dahulu bahawa Islam mempunyai dua bentuk hukum:

Pertama: Hukum yang telah ditegaskan dalam al-Quran atau as-Sunah dengan cara yang jelas dan tidak memerlukan kepada penafsiran dan perbahasan lagi seperti haram seorang anak berkahwin dengan ibunya sendiri. Hukum seperti ini adalah disepakati oleh semua mazhab. Ia dikenali sebagai hukum qat’ie (tetap dan tidak berubah)

Kedua : Hukum yang tidak disebut dalam al-Quran atau Hadis, atau disebut oleh salah satu daripadanya tapi secara tidak jelas, dan mengandungi pengertian yang berbeza-beza. Di sinilah para imam mazhab atau ahli feqah melaksanakan Ijtihad mereka bagi menentukan pengertiannya yang tepat. 


Walau bagaimanapun, untuk melakukan ijtihad mereka mengikuti metodologi pengeluaran hukum (proses istinbat) yang tertentu seperti yang terdapat dalam tradisi keilmuan Islam, yakni bukanlah semata-mata pandangan tanpa sebarang panduan mengikut akal fikiran yang bebas, atau terlalu rigid sehingga langsung menolak penggunaan akal. Sebelum berijtihad, mereka hendaklah melengkapkan diri dengan syarat-syarat yang dikehendaki sebagai mujtahid serta mahir atau mempunyai pelbagai kepakaran dalam pelbagai bidang ilmu Islam.

695. Soalan : Saya adalah seorang kakitangan kerajaan yang berkhidmat disebuah jabatan kerajaan yang agak besar dan ramai anggotanya. Sifat semulajadi saya suka menegur sapa dan juga memberi salam kepada semua yang saya temui tidak kira pegawai atau kakitangan biasa. Tidak kira lelaki atau pun perempuan. Tetapi baru-baru ini saya telah ditegur oleh seorang kawan yang menyatakan bahawa lelaki tidak boleh memberi salam kepada wanita. Pendapat ini amat mengelirukan saya. Harap mendapat penjelasan.

Jawapan :


Amalan memberi salam kepada sesama Islam adalah suatu yang sangat dituntut oleh Islam, kerana salah satu hak sesama Islam adalah menyebarkan salam. Dengan mengucapkan salam itu dapatlah kita mengeratkan lagi tali persaudaraan, mendekatkan yang jauh dan melahirkan rasa kasih sayang. Walaupun ucapan salam itu pendek saja, tetapi isi dan maksudnya adalah merupakan doa bagi mendapatkan kesejahteraan dan keselamatan. Merujuk dalil sama ada daripada al-Quran atau al-Hadis yang menggalakkan umat Islam memberi salam sesama Islam, ia adalah dalam bentuk yang umum serta tidak membezakan lelaki dan perempuan.

Antaranya firman Allah bermaksud : “Apabila kamu diberi penghormatan (dengan ucapan salam) hendaklah kamu menjawab dengan lebih baik atau jawab yang seumpamanya”. 

(Surah an-Nisa’ ayat 86.)

Mengikut kaedah syarak sesuatu arahan atau hukum daripada Allah dan Rasul-Nya adalah merangkumi lelaki dan perempuan kecuali dalil tertentu yang mengkhususkan sesuatu hukum itu kepada lelaki atau perempuan sahaja.

Dalam sahih al-Bukhari disebutkan bahawa Ummu Hani’ binti Abu Talib berjumpa Rasulullah SAW pada tahun pembukaan Makkah dan terus memberi salam kepada baginda, lalu baginda bertanya siapa itu? Fatimah memberitahu bahawa yang memberi salam itu ialah Ummu Hani’ dan Rasulullah SAW pun menjawab salamnya.

Umar al-Khattab juga pernah memberi salam ketika berjumpa dengan beberapa orang wanita sambil berkata: “Aku adalah utusan Rasulullah SAW kepada kamu sekelian.”

Bagaimanapun, kebanyakan ulama’ berpendapat bahawa lelaki boleh memberi salam kepada perempuan yang sudah berumur dan tidak kepada perempuan yang masih gadis atau muda.

Semua ini adalah pendapat atau pandangan ijtihad kalangan ulama’ berdasarkan kaedah “menutup pintu mungkar”. Namun terdapat beberapa hadis dan amalan di kalangan sahabat serta tabiin mengenai memberi salam lelaki kepada wanita. Antaranya hadis yang diriwayatkan oleh Jarir yang bermaksud: “Sesungguhnya Rasulullah berjalan dan berjumpa sekumpulan wanita lalu baginda memberi salam kepada mereka.”

Begitu juga dengan apa yang dilakukan Umar al-Khattab dan Ibnu Umar. Ibnu Aun pernah bertanya kepada Ibnu Sirin: “Bolehkah saya memberi salam kepada seorang perempuan?” Jawabnya: “Tidak ada salahnya”. Demikianlah beberapa pendapat dan pandangan kalangan ulama’ mengenai hukum lelaki memberi salam kepada perempuan dan sebaliknya.

Satu hal yang mesti difahami, iaitu ucapan salam adalah satu ibadat, bukan sebagai satu ucapan atau kata-kata biasa yang diucapkan seseorang. Justeru, ia hendaklah diucapkan dengan hati yang ikhlas serta bertujuan merapatkan hubungan persaudaraan bukan sebaliknya. Kalangan ulama’ yang mengharuskan pun berpendapat bahawa wanita tidak wajib atau tidak perlu menjawab salam lelaki jika ucapan itu bukan dengan niat yang baik dan ikhlas.

Kesimpulannya, berpandukan pendapat jamhur (kebanyakan) ulama’ yang berasaskan hadis dan amalan Rasulullah SAW serta kalangan sahabat bahawa seorang, lelaki boleh memberi salam kepada wanita, jika sekiranya ia tidak menimbulkan sebarang fitnah. Wallahu a’lam