Saturday, December 22, 2012

Berdosa Besar Sekiranya Majikan Mengabaikan Pembayaran Gaji (Upah) Pekerjanya



Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh

ŰšِŰłْمِ ٱللَّهِ Ù±Ù„Ű±َّŰ­ْمَـٰنِ Ù±Ù„Ű±َّŰ­ِيم

Segala puji bagi Allah, Tuhan sekelian alam. Selawat serta salam buat junjungan mulia Nabi Muhammad SAW keluarga serta para sahabat dan pengikut yang istiqamah menuruti baginda hingga ke hari kiamat.

Sahabat yang dirahmati Allah,
Di dalam kehidupan seharian kita bekerja mencari nafkah adalah salah satu tuntutan agama. Bekerja untuk menyara dan memberi nafkah kepada ahli keluarga di kira seperti keluar berjihad dijalan Allah SWT. Setiap mukmin perlulah pastikan pekerjaan yang dilakukan adalah pekerjaan yang halal supaya hasil (gaji) yang akan diperolehi nanti menjadi halal.

Haram hukumnya bekerja dikaunter pembayaran (casher) di Pasaraya yang menjual arak, syarikat insuran dan perbankkan yang mengenakan riba kepada pelanggannya, kedai-kedai judi dan kelab-kelab malam yang mengandungi hidangan arak , muzik-muzik black metal dan pergaulan bebas lelaki dan wanita.

Jika bekerja ditempat yang tidak ada perkara-perkara haram , syubahat dan tidak menimbulkan fitnah maka Islam mengharuskannya. Jika bekerja ditempat yang mana majikannya tidak membenarkan solat fardu dilakukan maka seorang muslim dilarang mencari nafkah ditempat tersebut kerana bumi Allah SWT luas dan rezeki Allah SWT ada dimana-mana sahaja tidak tertumpu hanya di satu-satu tempat sahaja.

Rasulullah Sallallahu Alaihi Wasallam bersabda:

« Ù„Ű§ ŰȘŰłŰȘŰšŰ·ŰŠÙˆŰ§ Ű§Ù„Ű±ŰČق ، ÙŰ„Ù†Ù‡ لم يكن Űčۚۯ ليموŰȘ Ű­ŰȘى ÙŠŰšÙ„Űș ۹۟۱ ۱ŰČق هو له ، ÙŰŁŰŹÙ…Ù„ÙˆŰ§ في Ű§Ù„Ű·Ù„Űš ، ۣ۟۰ Ű§Ù„Ű­Ù„Ű§Ù„ وŰȘŰ±Ùƒ Ű§Ù„Ű­Ű±Ű§Ù… »

Maksudnya : “Janganlah merasa terlambat datangnya rezki , kerana sesungguhnya seseorang sekali-kali tidak akan meninggal dunia sehingga ia sampai pada jatah rezekinya yang terakhir. Maka carilah nafkah dengan cara yang baik, iaitu dengan mengambil yang halal dan meninggalkan yang haram.”(Hadis Riwayat Al-Hakim II/IV no.2134, dan Ibnu Hibban VIII/33 no.3241, dan dinyatakan Sahih oleh syaikh Al-Albani di dalam Silsilah Al-Ahadits Ash-Shohihah VI/108 no.2607, dan Shohih At-Targhib wa At-Tarhib II/143 no.1697).

Sahabat yang dimuliakan, 
Rasulullah SAW bersabda yang maksudnya:”Berikanlah upah kepada pengambil upah (orang yang bekerja) sebelum kering peluhnya” (Hadis Riwayat Ibn Majah)  

Huraiannya :

Berdasarkan hadis di atas jelaslah kepada kita bahawa sekiranya kita menjadi majikan dan mengambil seseorang bekerja dengan kita maka jangan diabaikan gaji atau upah yang sepatutnya diberikan kepadanya. Berdosa besar jika majikan menipu dengan tidak memberikan hak  bayaran sepatutnya diberikannya. Nabi SAW menyuruh disegerakan upahnya iaitu sebelum kering peluhnya.

Bayangkan jika sehari saja tidak dibayar upahnya sudah mendapat dosa besar bayangkan jika majikan tidak membayar gaji pekerjanya selama sebulan atau mungkin berbulan-bulan lamanya maka dosa yang akan ditanggung dihari akhirat nanti berlipat kali ganda. Di akhirat nanti ketika itu tidak ada dinar atau harta tetapi bayarannya adalah dengan pahala solat, puasa dan zakat yang dimiliki oleh majikan yang tidak membayar gaji tersebut jika tidak cukup dengan pahala maka seseorang boleh menjadi muflis.

Bekerja merupakan keharusan mutlak yang harus dilakukan oleh seorang muslim untuk mendapat rezeki yang telah disediakan oleh Allah S.W.T, bahkan kalau perlu, seseorang itu digalakkan merantau ke pelbagai pelusuk dunia untuk meraih rezeki yang halal. Hal ini juga termasuk dalam kontek jihad. 

Bekerja adalah senjata utama untuk memerangi kemiskinan, modal dalam mencapai kekayaan dan faktor dominan dalam mencipta kemakmuran hidup. Seseorang itu dituntut supaya redha dengan pekerjaannya dan menjalankan kerja-kerja yang telah diamanahkan dengan tekun untuk menjamin kebersihan upah yang diterima daripada pekerjaan tersebut. Oleh itu, sesuatu pekerjaan yang dibuat hendaklah diniatkan kerana Allah.

Terdapat sekurang-kurangnya 3 jenis balasan bagi mereka yang kerjanya menjadi ibadah iaitu:

1) mendapat balasan dalam bentuk material (gaji).

2) mendapat balasan dalam bentuk kepuasan kerana dapat menyiapkan atau menyelesaikan kerjanya.

3) mendapat pahala untuk bekalan di hari akhirat.

Dalam konteks hubungan majikan-pekerja pula Islam melihat bahawa pekerja itu bukanlah sebagai hamba kepada manusia lain untuk menghasilkan sesuatu pengeluaran kerana penghambaan hanya dikhususkan untuk Allah S.W.T. Oleh itu hendaklah ada keadilan antara majikan dan pekerja di mana gaji yang diberi hendaklah setimpal dengan kerja serta tanggungjawab yang dipikul oleh pekerja tersebut bahkan kalau perlu sebelum keringatnya kering kerana Rasulullah SAW. pernah bersabda yang bermaksud: "Alangkah besar dosanya orang yang menahan-nahan makan (upah dan sebagainya) orang yang menjadi tanggungjawabnya.” . 

Dalam riwayat yang lain Rasulullah Sallallahu ‘alaihi wa Sallam pernah bersabda:“Tiga orang yang Aku musuhi pada hari kiamat nanti adalah orang yang telah memberi kerana Aku lalu berkhianat dan orang yang membeli barang pilihan lalu dia makan lebihan harganya serta orang yang mengupah pekerja kemudian pekerja tersebut menunaikan akadnya sedangkan upahnya tidak diberikan” (Hadis Riwayat Bukhari)

Sahabat yang dihormati,Dalam al-Quran terdapak kisah mengenai dibolehkan mendapat upah kerana bekerja kepada seseorang majikan.

Dalam Surah al-Kahfi ayat 77 menceritakan perihal upah:“ "Kemudian mereka dapati di situ sebuah tembok yang hendak runtuh, lalu dia membinanya. Nabi Musa berkata: Jika engkau mahu, tentulah engkau berhak mengambil upah mengenainya".

Ayat ini menunjukkan harus mengambil upah di atas pembinaan tembok berkenaan iaitu satu kerja yang telah dibuat. Ulama Islam telah sepakat bahawa upah daripada kerja wujud dalam perundangan Islam. Ini disebabkan manusia diciptakan Allah SWT mempunyai kelebihan dan kepandaian yang berbeza-beza.

Sebagai manusia yang hidup bermasyarakat, mereka akan saling perlu memerlukan kepada yang lain. Kelebihan dan kepandaian ini dapat diambil manfaat secara baik melalui upah di antara satu pihak dengan yang lain.

Dalam Surah al-Talaq ayat 6, Allah SWT mengingatkan untuk memberi upah kepada wanita penyusu bayi. Jika harus memberi upah dalam penyusuan maka sudah tentu dikiaskan juga kepada perkara yang lain dalam kehidupan manusia.

Nabi SAW dan Saidina Abu Bakar pernah bersama-sama mengupah sorang kafir daripada Bani al-Dail yang mahir tentang jalan menunjuk arah dalam musafir mereka.

Dalam satu hadis riwayat Imam Bukhari, Rasullulah SAW menegaskan bahawa salah seorang yang menjadi musuh baginda pada hari akhirat kelak ialah orang yang mengupah pekerja dan menggunakan pekerja itu tetapi tidak membayar upahnya.

Hadis ini jelas menunjukkan keharusan mengupah dan satu amaran bahawa adalah melakukan dosa yang besar jika majikan tidak membayar gaji kepada pekerja mereka yang telah disuruh melakukan pekerjaan.

Ijmak ulama sendiri memperakukan keharusan memberi gaji atau upah daripada kalangan para sahabat, tabieen, fuqaha termasuk imam mazhab yang empat Hanafi, Malik, Syafie dan Ahmad.

Secara fitrahnya, pemilikan harta manusia adalah berdasarkan kepada kerja yang mereka lakukan. Keperluan upah atau gaji yang setimpal ini boleh dilihat dari aspek individu, keluarga dan juga masyarakat. Daripada individu, manusia membina sesebuah masyarakat sama ada berjaya atau sebaliknya. Jadi, mereka perlu berdikari mencari kerja agar mendapat upah sebagai bekalan kemajuan diri.

Dalam hadis riwayat al-Baihaqi, Nabi SAW telah menyuruh seorang lelaki yang papa mendapatkan kapak dan keluar bekerja selama beberapa hari. Sebahagian duit upah yang didapati oleh lelaki berkenaan disuruh untuk membeli makanan untuk ahli keluarganya dan baginda SAW menyuruh lelaki berkenaan terus bekerja.

Akhirnya lelaki itu berterima kasih kepada Rasulullah dan baginda SAW bersabda ini adalah lebih baik bagi lelaki itu berbanding nanti beliau datang pada hari kiamat dengan muka yang berkerut dengan masalah papa.

Sunnah Nabi SAW ini memberi pengajaran kepada kita bahawa pemilikan harta oleh individu akan menyebabkan mereka hidup tenang. Mereka dituntut untuk mendapatkan segala kekayaan dan kebajikan di atas muka bumi. Ini tidak dapat dilakukan melainkan dengan bekerja yang akhirnya mendapat ganjaran dalam bentuk upah.

Upah yang baik dapat mendorong individu menjadi lebih kreatif, berfikir dan bersungguh-sungguh bekerja dan akhirnya menambahkan lagi produktiviti mereka. Keperluan yang pelbagai juga mendesak individu untuk mendapatkan upah setimpal yang dapat menguruskan keperluan diri dan menjadi ahli masyarakat yang berdikari.

Tanpa upah yang sepadan, sudah tentu mereka akan membawa masalah dalam masyarakat kerana terpaksa hidup bergantung dengan ihsan orang lain yang sudah tentu akan mewujudkan ketidakstabilan dan penindasan dalam masyarakat.

Dengan upah yang baik pula, individu akan dapat menjauhi tarikan untuk melakukan jenayah seperti mencuri, tipu dan menerima rasuah.Mereka boleh mengelakkan diri daripada berhasad dengki kepada majikan dan akhirnya dapat memenuhi keperluan asas kehidupan iaitu menjaga agama, jiwa, akal, keturunan dan juga harta.

Memenuhi keperluan ini adalah wajib dan pihak berkenaan khasnya pemerintah perlu memastikan keperluan asas manusia ini dapat dipenuhi dengan baik.Sebagai individu yang berkeluarga, dengan adanya gaji atau upah yang setimpal, maka mereka dapat memenuhi keperluan tempat tinggal, pakaian, pendidikan, makanan ahli keluarga di bawah tanggungan dengan baik termasuk ibu bapa yang tua yang tiada sumber pendapatan lagi. Ini akan memperkasakan lagi tanggungjawab mereka sebagai ketua keluarga.

Apabila wujud kemantapan individu hasil kerja dengan upah yang baik, maka bukan sahaja keluarga menjadi rukun dan damai bahkan masyarakat sendiri akan maju ke hadapan hasil sumbangan setiap individu dengan menjadi komponen masyarakat bekerja yang membawa kepada pemilikan harta melalui gaji yang diterima dan dapat menjauhi daripada bergantungan kepada orang lain.

Sahabat yang dikasihi,
Jika kita sebagai majikan dan mempunyai pekerja yang bekerja untuk kita maka pastikan pekerja tersebut tidak dizalimi dengan kita enggan membayar upah atau gaji yang sepatutnya diberikan. Jika perbuatan ini berlaku maka  hidup kita tidak akan berkat dan akan mendapat kemurkaan Allah SWT di dunia dan akhirat. Islam menggalakkan disegerakan bayaran upah atau gaji dan dikira sebagai sedekah jika majikan dengan sukarela memberi tambahan upah kepada pekerjanya yang telah melakukan pekerjaan seperti perjanjian.





Perubatan Islam : Al-Quran Sebagai Sumber Penyembuhan Segala Penyakit Rohani Dan Jasmani


Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh


ŰšِŰłْمِ ٱللَّهِ Ù±Ù„Ű±َّŰ­ْمَـٰنِ Ù±Ù„Ű±َّŰ­ِيم

Segala puji bagi Allah, Tuhan sekelian alam. Selawat serta salam buat junjungan mulia Nabi Muhammad SAW keluarga serta para sahabat dan pengikut yang istiqamah menuruti baginda hingga ke hari kiamat.

Sahabat yang dirahmati Allah,

Firman Allah SWT : 

وَنُنَŰČِّلُ مِنَ Ű§Ù„ْقُ۱ْŰąَنِ مَۧ هُوَ ŰŽِفَۧۥٌ وَ۱َŰ­ْمَŰ©ٌ لِلْمُŰ€ْمِنِينَ وَلَۧ يَŰČِÙŠŰŻُ Ű§Ù„ŰžَّŰ§Ù„ِمِينَ Ű„ِلَّۧ ŰźَŰłَۧ۱ًۧ

 Maksudnya : "Dan Kami turunkan dari Al Qur'an suatu yang menjadi penawar dan rahmat bagi orang-orang yang beriman dan Al Qur'an itu tidaklah menambah kepada orang-orang yang zalim selain kerugian." (Surah al-Israa ayat 82)

Dan Firman Allah SWT : 

يَۧ ŰŁَيُّهَۧ Ű§Ù„Ù†َّۧ۳ُ قَŰŻْ ŰŹَۧۥŰȘْكُم مَّوْŰčِŰžَŰ©ٌ مِّن ۱َّŰšِّكُمْ وَŰŽِفَۧۥ لِّمَۧ فِي Ű§Ù„Ű”ُّŰŻُÙˆŰ±ِ وَهُŰŻًى وَ۱َŰ­ْمَŰ©ٌ لِّلْمُŰ€ْمِنِينَ

Maksudnya : "Wahai manusia, sesungguhnya telah datang kepadamu pelajaran dari Tuhanmu dan penyembuh bagi penyakit-penyakit (yang berada) dalam dada dan petunjuk serta rahmat bagi orang-orang yang beriman." (Surah Yunus ayat 57)

Telah berkata Imam Ibn Qayyim: Al-Quran adalah penawar yang lengkap bagi semua jenis penyakit hati dan penyakit badan, penyakit dunia dan penyakit akhirat. Dan bukan semua orang layak dan berjaya untuk berubat dengan al-Quran. Jika orang mengubati itu menggunakan penawar ini dengan keyakinan dan keimanan, penerimaan yang penuh, iktikad yang kuat serta menepati semua syaratnya, maka tiada penyakit yang dapat mengatasinya.

Bagaimana penyakit mampu untuk mengatasi Kalam Tuhan sekalian bumi dan langit yang jika diturunkan kepada gunung akan berkecai atau diturunkan ke atas bumi akan terbelah?! Tidak ada suatu penyakit hati dan badan melainkan terdapat di dalam Al-Quran dalil yang menunjukkan ubat dan sebabnya. (Zadul Maad: 4/322-323)

Imam Ibn Qayyim menyebut lagi (Zadul Maad: 4/167-169): Ruqyah digunakan adalah untuk menjaga kesihatan dan mengubati penyakit.

Pertama: Menjaga Kesihatan, contohnya ada disebut dalam Sahih Bukhari dan Muslim:

Diriwayatkan dari Aisyah: Setiap kali Rasulullah SAW  hendak tidur (malam hari) Nabi SAW menangkupkan kedua tangannya dan meniupnya setelah membaca Surah Al-Ikhlas, Al-Falaq dan Al-Nas, lalu mengusapkannya ke seluruh bagian tubuhnya. Dimulai dari kepala, wajah, dan bahagian depan tubuhnya. nabi SAW melakukannya tiga kali.

Dari Ibnu Mas'ud Al Anshari r.a., katanya Rasulullah SAW bersabda: "Siapa yang membaca kedua ayat itu, yakni dari akhir surah Al Baqarah, nescaya keduanya akan memeliharanya dari bencana." (Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim)

Kedua:  Mengubati penyakit, contohnya ruqyah dengan surah al-Fatihah seperti apa yang disebut dalam Sahih Bukhari dan Muslim:

Diriwayatkan dari Abu Sa'id r.a.: Sebagian para sahabat Nabi SAW  melakukan perjalanan hingga malam hari mereka tiba di suatu tempat yang menjadi daerah kekuasaan suatu suku Arab. Para sahabat Nabi SAW meminta para penduduk untuk memperlakukan mereka sebagai tamu, tetapi mereka menolak. 

Kepala suku Arab itu digigit seekor ular berbisa dan orang-orang dari suku itu berusaha mengubatinya tetapi sia-sia. Mereka berkata (satu sama lain), 'Tidak ada yang dapat mengubatinya, pergilah kamu menemui orang-orang yang tinggal di daerah ini malam ini, mungkin mereka memiliki ubat penawar racun." 

Beberapa orang menemui para sahabat nabi SAW  dan berkata,"Wahai Kafilah pemimpin kami digigit ular berbisa. Kami telah berusaha mengubati semampu, tetapi sia-sia. Apakah kalian memiliki ubatnya?"

Salah seorang dari sahabat Nabi SAW  berkata, "Ya, Demi Allah! Aku akan membaca ruqyah untuknya, tetapi kerana kami telah ditolak menjadi tamu kalian aku tidak dapat membacakan ruqyah kecuali apabila kalian memberikan kami upah untuk itu." 

Mereka setuju membayar dengan sejumlah biri-biri. Kemudian salah seorang sahabat Nabi SAW  pergi (Ke tempat mereka) dan membaca (ayat dari surah AlFatihah): Alhamdulillah Rabbal-alamin (Segala puji bagi Allah, Tuhan semesta alam), dan menipu tubuh si kepala suku yang seketika tampak sihat kembali, seakan-akan telah terbebas dari semacam ikatan, lalu bangun dan mulai berjalan, tidak menunjukkan tanda-tanda kesakitan, Mereka pun membayar dengan upah yang telah disepakati sebelumnya. 

Sebagian dari mereka (Para sahabat Nabi SAW menyarankan agar mereka membagi rata upah itu, tetapi salah seorang dari mereka menolak dan berkata, "jangan dahulu dibagikan sebelum kita bertemu dengan Rasulullah SAW , untuk menceritakan apa yang telah kita alami, dan menunggu perintahnya." 

Maka mereka pun pergi menemui Rasulullah SAW  setelah mendengar seluruh cerita mereka, Rasulullah SAW bersabda, "Bagaimana kamu tahu Surah Al-Fatihah dapat dibacakan sebagai ruqyah?" Kemudian Nabi SAW  menambahkan, "Apa yang telah kalian lakukan benar. bagi rata upah kalian, dan berilah aku bagian." sambil mengatakan hal itu Rasulullah SAW tersenyum jenaka.

Sahabat yang dimuliakan,
'Ubai ibnu Ka'ab pernah berkata: "Ketika aku sedang bersama-sama Nabi SAW  seorang Badwi telah datang menemui baginda sambil berkata "Wahai Nabi Allah, aku mempunyai saudara yang sedang mengidap penyakit". Apa sakitnya tu tanya Rasulullah. "dia terkena penyakit gila", 'bawa dia kemari'.

Mangsa kemudiannya diletakkan dihadapan baginda SAW  lalu baginda menjampi dengan membaca;Surah al-fatihah, empat ayat permulaan surah Al-Baqarah, dua ayat Al-Baqarah ayat 163 & 164, ayatul Qursi, tiga ayat terakhir surat Al-Baqarah, satu ayat dari surah Al-A'raf (ayat 54), akhir ayat dari surah Al-Mukminun (ayat 115 - 118); satu ayat dari surah Al-Jin (ayat 3), sepuluh ayat dari awal Surah As-Soffat, tiga ayat dari surah Al-Hasyar (ayat 21 - 23); surah Al-Ikhlas, surah Al-Falaq dan surah An-Naas.

Sesudah itu mangsa itu pulih seperti sediakala seolah-olah tidak terjadi apa-apa ke atasnya.

(Hadis Riwayat Ahmad dalam Musnadnya 35/106 dan Hakim dalam Mustadrak 4/458)

Firman Allah SWT :

ŰŁَفَŰ­َŰłِŰšْŰȘُمْ ŰŁَنَّمَۧ Űźَلَقْنَۧ۹ُمْ ŰčَŰšَŰ«ًۧ وَŰŁَنَّكُمْ Ű„ِلَيْنَۧ Ù„Ű§ ŰȘُ۱ْŰŹَŰčُونَ ( ÙĄÙĄÙ„ )فَŰȘَŰčَŰ§Ù„َى Ű§Ù„Ù„َّهُ Ű§Ù„ْمَلِكُ Ű§Ù„ْŰ­َقُّ Ù„Ű§ Ű„ِلَهَ Ű„ِÙ„Ű§ هُوَ ۱َŰšُّ Ű§Ù„ْŰčَ۱ْŰŽِ Ű§Ù„ْكَ۱ِيمِ)وَمَنْ يَŰŻْŰčُ مَŰčَ Ű§Ù„Ù„َّهِ Ű„ِلَهًۧ ۹َ۟۱َ Ù„Ű§ Űšُ۱ْهَŰ§Ù†َ لَهُ Űšِهِ فَŰ„ِنَّمَۧ Ű­ِŰłَُۧۚهُ ŰčِنْŰŻَ ۱َŰšِّهِ Ű„ِنَّهُ Ù„Ű§ يُفْلِŰ­ُ Ű§Ù„ْكَŰ§Ùِ۱ُونَ ( ÙĄÙĄÙ§ )وَقُلْ ۱َŰšِّ ۧŰșْفِ۱ْ وَۧ۱ْŰ­َمْ )وَŰŁَنْŰȘَ Űźَيْ۱ُ Ű§Ù„Ű±َِّۭۧمِينَ( ÙĄÙĄÙš
  
Maksudnya : "Maka Adakah patut kamu menyangka Bahawa Kami hanya menciptakan kamu (dari tiada kepada ada) sahaja Dengan tiada sebarang hikmat pada ciptaan itu? dan kamu (menyangka pula) tidak akan dikembalikan kepada kami?" Maka (dengan Yang demikian) Maha Tinggilah Allah Yang Menguasai seluruh alam, lagi Yang tetap benar; tiada Tuhan melainkan Dia, Tuhan Yang mempunyai Arasy Yang mulia. Dan sesiapa Yang menyembah Tuhan Yang lain bersama-sama Allah, Dengan tidak berdasarkan sebarang keterangan mengenainya, maka Sesungguhnya hitungannya (dan balasan amalnya Yang jahat itu) disediakan di sisi Tuhannya. Sesungguhnya orang-orang Yang kafir tidak akan berjaya. Dan berdoalah (Wahai Muhammad Dengan berkata): "Wahai Tuhanku, berikanlah ampun dan kurniakan rahmat, dan sememangnya Engkaulah sahaja sebaik-baik pemberi rahmat!" (Surah al-Mukminun ayat 115-118)

Rasulullah SAW  pergi ke rumah seorang sahabat untuk menziarahinya. Setelah tiba, baginda mendapati sahabat tersebut sedang membacakan ruqyah kepada seorang pesakit. Setelah selesai, baginda bertanya apa yang dibacakan oleh sahabat tadi. Sahabat memberitahu bahawa dia membacakan al-Mukminun 115-118.

Lantas baginda memperakui ruqyah tersebut dan mengatakan bahawa jika seseorang itu yakin dan membacakan ayat tsbt sedangkan dia berada di atas sebuah gunung, nescaya gunung tersebut akan pecah."

(Hadis diriwayatkan oleh:-Abu Nuaim dalam Hilyatul Awliya 1/7-Thabarani dalam kitab al-Dua' m/s 331-Baihaqi dalam kitab al-Da'awat al-kabir 2/311-al-Khatib dalam Tarikh Baghdad 12/312-Ibn Asakir dalam Tarikh Dimasyq 14/40.

Dalam riwayat yang lain Al-Hakim, Abu Ya'la, Ibn Abi Hatim, Ibn Sunni dan al-Tarmizi meriwayatkan dari Ibn Masud bahawa beliau telah membaca ayat al-Quran (Surah al-Mukminun ayat 115-118) ke telinga seorang yang sakit, lalu sembuhlah dia. Nabi SAW telah bertanya kepadanya : "Apakah yang dibacanya itu? Beliau menjawab : "Ayat-ayat terakhir surah al-Mukminun." Nabi SAW bersabda (maksudnya) : "Demi Tuhan yang nyawaku berada pada tangan-Nya, jika dibaca oleh seseorang kamu dengan yakin kepada gunung nescaya akan pecah gunung itu." (Al-Darrul Manthur, tafsir ayat 115-118 surah al-Mukminun)

Berdasarkan hadis diatas ayat-ayat di dalam surah al-Mukminun (ayat 115-118) boleh menjadi penawar kepada banyak jenis penyakit samaada dibaca terus atau pada air untuk diminum pesakit. Ahli-ahli perubatan Islam juga sering menjadikan ayat ini sebagai benteng apabila berhadapan dengan gangguan jin dan syaitan.

Sahabat yang dikasihi,
Marilah sama-sama kita beramal dengan ayat-ayat al-Quran dan hadis-hadis Nabi SAW dalam mengatur kehidupan kita samaada bernegara, bermasyarakat dan berkeluarga. Pada masa yang sama jika terdapat penyakit hati, jiwa dan fizikal atau gangguan sihir maka gunakanlah ayat-ayat al-Quran kerana al-Quran adalah penawar segala penyakit. Yakinlah bahawa penyembuhan daripada segala penyakit adalah datangnya daripada Allah SWT bukan datangnya daripada ubat atau kepandaian kita. Kita disuruh berikhtiar dan berusaha dalam rangka ibadah dan perlu disertakan tawakkal dan berdoa kepada Allah SWT.


Apakah Ciri-ciri Kepimpinan Dalam Islam?

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh

ŰšِŰłْمِ ٱللَّهِ Ù±Ù„Ű±َّŰ­ْمَـٰنِ Ù±Ù„Ű±َّŰ­ِيم

Segala puji bagi Allah, Tuhan sekelian alam. Selawat serta salam buat junjungan mulia Nabi Muhammad SAW keluarga serta para sahabat dan pengikut yang istiqamah menuruti baginda hingga ke hari kiamat.

Sahabat yang dirahmati Allah,
Dalam Islam, menentukan dan memilih pemimpin adalah suatu perkara yang sangat penting dan wajib. Ini dibuktikan dalam sejarah Islam apabila wafatnya junjungan  besar Nabi kita Muhammad  S.A.W, maka seorang khalifah terus dilantik menjadi pemimpin bagi mengantikan baginda sebelum pemakaman baginda  S.A.W dilangsungkan. 

Ijmak sahabat sepakat bahawa haram hukumnya kaum muslimin hidup tanpa adanya seorang khalifah atau pemimpin lebih dari tiga hari tiga malam.

Sabda Nabi S.A.W maksudnya, “Apabila keluar tiga orang dalam bermusafir maka hendaklah dilantik seorang ketua”.   (Hadis Riwayat Abu Daud) 

Dalam hadis yang lain sabda Rasulullah SAW yang bermaksud,“ Tidak halal bagi tiga orang yang berada di satu tempat melainkan dilantik seorang daripada mereka seseorang sebagai ketua.”  (Hadis Riwayat Ahmad)

(Ini bermakna kepentingan melantik pemimpin untuk mengantikan kepimpinan yang telah berlalu untuk mengurus hal ehwal Islam dan melaksanakan kemaslahatannya adalah wajib.  Atas sebab inilah Islam begitu memandang berat soal memilih pemimpin dalam semua peringkat kehidupan.

Persoalannya, bagaimanakah kita  hendak menjadi pemimpin yang baik? Kita harus sedar bahawa  pemimpin yang baik akan memberikan kesan yang amat besar terhadap masa depan Islam dan umatnya. Kita juga hendaklah memahami bahawa soal  kepimpinan
mempunyai kaitan yang amat besar dengan dosa dan pahala dan ia adalah sebahagian tindakan atau perbuatan yang tidak terlepas dari penghakiman Allah terhadap kita pada hari kiamat kelak. 

Firman Allah dalam Surah al-Muddathir ayat 38 yang bermaksud : “Setiap diri terikat (bertanggungjawab) dengan apa yang telah dikerjakannya”.

Sebagai pemimpin, kita hendaklah melaksanakan tugas secara berhati-hati dan tiada berkepentingan peribadi dan sebagainya. Jika kita gagal melaksanakan tugas dengan adil dan mengutamakan kebajikan untuk rakyat maka sudah tentulah amat bersalah dan akan diazab oleh Allah di akhirat kelak. 

Firman Allah SWT dalam Surah al-Qasas ayat 41 yang bermaksud : “Dan Kami jadikan mereka pemimpin-pemimpin yang menyeru (manusia) ke neraka dan pada hari kiamat  pula mereka tidak mendapat sebarang pertolongan”.  

Sahabat yang dimuliakan,
Islam telah  menjelaskan kepada kita bagaimana untuk menjadi pemimpin yang baik. 

Terdapat lapan ciri-ciri utama sebagai seorang pemimpin yang baik;  

1. Seorang yang berupaya untuk menjaga agama dan menegakkan syariat Allah di atas muka bumi, sebaliknya bukan menjadikan agama sebagai ‘istihza’  atau  dipermainkan. Justeru amanah sebagai pemimpin sebenarnya adalah ganti diri Rasulullah S.A.W ‘niabatan ‘anin nabi SAW’ untuk memelihara, menjaga dan melaksana syariat Allah SWT. 

Firman Allah SWT dalam Surah al-Haj ayat 41 yang maksudnya : “Iaitu mereka (umat Islam) yang jika Kami berikan mereka kekuasaan memerintah di bumi nescaya mereka mendirikan solat serta memberi zakat, dan mereka menyuruh berbuat kebaikan serta melarang daripada melakukan kejahatan dan perkara yang mungkar.  (Ingatlah)  bagi Allah jualah kesudahan segala urusan”.

2. Seseorang yang memiliki ‘al-Quwwah’ yakni kekuatan dari semua sudut samada fizikal, spiritual, emosi dan mental. 

Dalam al-Quran  telah dijelaskan kisah dua anak perempuan Nabi Syu’aib a.s. meminta kepadanya agar memilih pekerja mengembala kambing daripada kalangan yang kuat 
bekerja dan amanah, inikan lagi soal memilih pemimpin yang sudah tentu skop menanggung kerjanya yang lebih  luas dan amanahnya sangat besar memerlukan kekuatan semua sudut dan bidang. 

Firman Allah SWT dalam Surah al-Qasas ayat 26 yang maksudnya : “Salah seorang antara perempuan yang berdua itu berkata: “Wahai ayah, ambillah dia menjadi orang upahan (kita), sesungguhnya sebaikbaik orang yang ayah ambil bekerja ialah orang yang kuat, lagi amanah”.

3. Seseorang yang memiliki sifat  takwa, kerana ciri-ciri inilah yang menjamin seseorang pemimpin itu berintegriti dan  takutkan Allah SWT dalam melaksanakan tugas-tugasnya. 

Firman Allah SWT yang bermaksud :“Dan seandainya mereka itu tetap beriman dan bertakwa nescaya mereka akan mendapat pahala); sesungguhnya pahala dari sisi Allah itu 
adalah lebih baik, seandainya mereka mengetahuinya”. (Surah al-Baqarah ayat 103)

4. Seseorang pemimpin itu mestilah beramanah, adil dan tidak melakukan kezaliman atau diskriminasi kepada  mereka yang di bawah pimpinannya. Sifat-sifat ini mesti dimiliki oleh mana-mana pemimpin dan menjadikan ia sebagai prinsip asas pentadbiran untuk menjamin 
kepimpinannya yang dihormati, disegani dan disayangi. Jauhkan diri daripada pemimpin yang zalim yang tidak memberi keadilan dan hak rakyat untuk  bersuara dan berhimpun secara aman.

Firman Allah dalam Surah An-Nisa’ ayat 58 maksudnya : “Sesungguhnya Allah menyuruh kamu supaya menyerahkan segala jenis amanah kepada ahlinya (yang berhak menerimanya). Apabila kamu menjalankan hukum antara manusia, (Allah menyuruh) kamu menghukum dengan adil…”.

5.Seseorang pemimpin itu mestilah bertanggungjawab dan tidak sombong kepada mereka yang di bawah pimpinannya. Sikap bertanggungjawab kepada mereka yang di bawah pimpinannya. Sikap bertanggungjawab ini dijelaskan oleh Allah SWT di dalam al-Quran.

Firman Allah SWT yang bermaksud : “Sesungguhnya telah datang kepada kamu seorang Rasul daripada golongan kamu sendiri (iaitu Nabi Muhammad S.A.W), yang mengambil berat  atas sebarang kesusahan yang  menimpa kamu, yang sangat menginginkan kebaikan bagi kamu, amat belas kasihan lagi penyayang terhadap makhluk
terhadap orang yang beriman”. (Surah at-Taubat ayat 128)

6. Seseorang pemimpin itu hendaklah  tegas dan berpegang teguh kepada prinsip dalam melaksanakan amanah termasuklah mengambil tindakan sewajarnya dalam hal-hal berkaitan penguatkuasaan undang-undang terhadap pihak yang bersalah, sekalipun melibatkan ahli keluarga, kawan mahupun lawan. 

Hadis daripada Aisyah r.a. bahawa Rasulullah S.A.W bersabda: “Sekiranya Fatimah binti Muhammad mencuri nescaya aku akan memotong tangannya”. (Hadis Riwayat al-Bukhari)

7. Seseorang pemimpin itu hendaklah berakhlak, baik budi pekertinya dan menjadi teladan yang baik dalam semua tindak tanduknya. 

Hadis daripada Abu Hurairah r.a. bahawa Nabi S.A.W bersabda (maksudnya) : “Orang-orang mukmin yang paling sempurna imannya adalah mereka yang paling baik akhlaknya”. (Hadis Riwayat at-Tirmidzi)

8. Seseorang pemimpin itu hendaklah menunaikan janji-janjinya kepada orang bawahannya. Pemimpin yang mengotakan janji adalah pemimpin yang disenangi dan dipercayai oleh orang bawahannya, bukan berdusta dan menghampakan orang bawahannya. 

Sabda Nabi S.A.W yang bermaksud : “Sesiapa yang diamanahkan oleh Allah untuk memimpin rakyat, lalu dia mati. Pada hari dia mati dalam keadaan dia menipu rakyatnya, maka Allah telah mengharamkan syurga untuknya”. (Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim)

Sahabat yang dikasihi,
Jelaslah kepada kita bahawa dalam soal kepimpinan yang baik tidak boleh dilakukan secara tangkap muat. Sehubungan dengan itu Imam alQurtubi  menjelaskan  dalam kitab ‘Al-Jamik li Ahkamil Quran’ bahawa, “Bagi umat Islam  dalam memilih pemimpin mestilah dari golongan yang adil, ihsan dan mulia. Adapun yang fasik dan zalim mereka tidak layak 
menjadi pemimpin”.

Jika kalian diberi mandat untuk mengundi untuk memilih pemimpin yang baik maka pilihlah pemimpin yang amanah, berakhlak mulia dan bertakwa. Kalian akan dipertanggungjawabkan di akhirat nanti sekiranya  kalian silap memilih pemimpin yang tidak berakhlak dan hanya mementingkan pembangunan duniawi berbanding dengan kehidupan di hari akhirat.

Hadis daripada  Huzaifah r.a. bahawa Rasulullah  S.A.W bersabda yang bermaksud:
“Bahawasanya akan wujud (akan datang) para pemerintah yang berbohong dan berlaku zalim. Barangsiapa yang membenarkan pembohongan mereka dan membantu atas 
kezaliman mereka, maka (mereka) bukan daripada (golongan) kami dan aku bukan daripada (golongan) mereka, dan dia tidak akan menemuiku di haudh (telaga Rasulullah di akhirat kelak). (Sebaliknya) sesiapa yang tidak membenarkan pembohongan mereka dan tidak 
membantu atas kezaliman mereka, maka dia daripada (golongan) ku dan aku daripada (golongan) nya  dan dia akan  menemuiku di haudh”.  (Hadis Riwayat Imam Ahmad)

Marilah kita menjadi pemimpin yang takutkan Allah melebihi daripada segala-galanya. Kerana hanya pemimpin yang benar-benar takutkan Allah sajalah yang mampu 
menjalankan tanggungjawabnya sebagai pemimpin dengan jujur, amanah dan berdidikasi.


















Thursday, December 20, 2012

Istiqamah Amalan Yang Di Sukai Oleh Allah SWT


Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh

ŰšِŰłْمِ ٱللَّهِ Ù±Ù„Ű±َّŰ­ْمَـٰنِ Ù±Ù„Ű±َّŰ­ِيم

Segala puji bagi Allah, Tuhan sekelian alam. Selawat serta salam buat junjungan mulia Nabi Muhammad SAW keluarga serta para sahabat dan pengikut yang istiqamah menuruti baginda hingga ke hari kiamat.

Sahabat yang dirahmati Allah,
Rasulullah SAW telah bersabda maksudnya :  “Amalan yang disukai oleh Allah, adalah yang terus menerus (istiqamah) walaupun sedikit.” (Hadis Riwayatkan Bukhari dan Muslim dari Aisyah)

Huraiannya :

Amalan yang disukai oleh Allah SWT adalah suatu amalan yang dilakukan walaupun nampak sedikit tetapi ianya dibuat secara berterusan dan konsisten dan ditingkatkan sedikit demi sedikit semata-mata mencari keredaan Allah SWT.

Orang yang beristiqamah bukan sahaja amalan dan perbuatannya istiqamah tetapi hati, jiwa dan keyakinannya kepada Allah SWT tetap istiqamah yakni tidak ragu-ragu.

Dalam riwayat yang lain daripada Sufyan bin Abdillah radhiyallahu ‘anhu mengatakan, (maksudnya): “Aku berkata, ‘Wahai Rasulullah, khabarkan kepadaku tentang Islam suatu ucapan yang aku tidak akan bertanya lagi mengenainya kepada seorang pun selainmu.’ Baginda bersabda: Katakanlah, “Aku beriman kepada Allah, kemudian beristiqamahlah!” (Hadis Riwayat Muslim)

Al-Qadhi Iyadh mengatakan bahawa, “Ini adalah salah satu (Jawami’al-Kalim) ucapan baginda Nabi SAW yang ringkas tetapi padat.

Menurut Saidina Umar ibn al-Khattab radhiyallahu ‘anhu, sewaktu mendefinisikan maksud istiqamah ialah “Mereka yang beristiqamah, demi Allah dalam ketaatan kepada-Nya dan tidak bersuara dengan suara rubah. Ini bermaksud, mereka yang istiqamah adalah seimbang dari segi kuantiti ketaatan kepada Allah, baik keyakinan, ucapan mahupun perbuatan dan mereka tetap dalam keadaan demikian. Inilah makna pendapat kebanyakan ahli tafsir, dan inilah makna hadis yang dihuraikan tadi.

Sebenarnya istiqamah adalah suatu perkataan yang ringan di lidah namun amat berat untuk diterjemahkan. Ianya juga merupakan amalan yang paling sukar untuk dilakukan.

Hadis ini selaras dengan peringatan yang diberikan oleh Allah Subhanahu Wa Ta’ala dalam surah Hud ayat ke-112 yang bermaksudnya : "Oleh itu, hendaklah engkau (wahai Muhammad) sentiasa tetap teguh di atas jalan yang betul sebagaimana yang diperintahkan kepadamu, dan hendaklah orang-orang yang rujuk kembali kepada kebenaran mengikutmu berbuat demikian dan janganlah kamu melampaui batas hukum- hukum Allah sesungguhnya Allah Maha Melihat akan apa yang kamu kerjakan."

Menurut Imam Ibn Daqiq al-’EId ketika mensyarahkan hadis ini, beliau mendatangkan kata-kata Ibnu Abbas radhiyallahu ‘anhu dengan katanya:

“Tidak pernah turun kepada Rasulullah Sallallahu ‘Alahi Wasallam di semua al-Quran suatu ayat pun yang lebih berat baginya dibandingkan ayat ini. Ini kerana berdasarkan hadis Nabi Sallallahu ‘Alahi Wasallam dalam sahih Tirmizi dan al-Hakim (maksudnya): “Surah Hud dan sejawat dengannya telah membuat rambutku menjadi beruban.”

Besarnya persoalan istiqamah ini. Memang ianya sukar dipikul oleh orang yang sebarangan. Manakan tidaknya, sehinggakan Nabi Sallallahu ‘Alaihi Wasallam sendiri pernah bersabdamaksudnya) : "Beristiqamahlah dan kamu tidak akan sampai pada hakikat istiqamah."

Itulah beratnya perkataan istiqamah. Kita sentiasa merindui gerak lenggok tangan dan seluruh tulang empat kerat kita agar sentiasa beristiqamah dalam ibu segala perbuatan kebaikan iaitu mempertahankan akidah Islam yang bersih sehinggalah kita dipanggil oleh Allah Subhanahu Wa Ta’ala.

Kita juga merindui istiqamah seperti istiqamahnya para sahabat seperti Bilal bin Rabah yang terkenal dalam beristiqamah mempertahankan akidahnya dengan perkataan ‘Ahad’.

Begitu juga istiqamahnya Abu Talhah radhiyallahu ‘anhu dalam berjihad pada jalan Allah Subhanahu Wa Ta’ala. Seperti mana kisah beliau bersama anak-anaknya yang menghalangnya daripada keluar berperang pada jalan Allah ‘azza wajalla. Sedangkan di dalam hati Abu Talhah radhiyallahu ‘anhu terdapat keinginan dan istiqamah yang tinggi yang dimiliki oleh sahabat besar itu untuk berperang dan mati syahid.

Lalu Abu Talhah keluar berperang. Dan diriwayatkan bahawa beliau tidak sempat berperang dan mati sewaktu belayar. Juga dikhabarkan, bahawa jasad Abu Talhah kekal seperti asal walaupun hampir 9 hari belum disemadikan. Kisah ini dapat kita lihat dalam al-Asas fi Tafsir karangan Syeikh Said Hawwa.

Itulah mahar yang tinggi yang dibayar oleh Abu Talhah dalam membeli nilaian syurga. Istiqamah mereka tercatat dalam sejarah.

Begitu juga istiqamahnya keluarga Yaasir iaitu Sumaiyyah, Ammar dan Yaasir. Istiqamah mereka mempertahankan akidah dijanjikan syurga yang tidak ternilai

Sabda Nabi Sallallahu ‘Alahi Wasallam, “Shobran aali yaasir fainna mauĂ­dakumul jannah”(maksudnya): “Sabarlah keluarga Yaasir, kerana sesungguhnya telah dijanjikan bagi kamu syurga Allah!”

Sahabat yang dimuliakan,
Orang mukmin yang berilmu sentiasa istiqamah, ikhlas dan berani, ketegasan mereka didorong oleh kesungguhan untuk mempertahankan prinsip kebenaran.

Orang yang berilmu mempunyai kedudukan yang tinggi dan mulia di sisi Tuhan dan masyarakat. Al-Quran menggelarkan golongan ini dengan pelbagai gelaran mulia dan terhormat yang menggambarkan kemuliaan dan ketinggian kedudukan mereka di sisi Allah SWT dan makhluk-Nya.
Ia sekaligus menunjukkan bahawa daya usaha untuk memperoleh ilmu melalui pelbagai saluran dan pancaindera yang dikurniakan Allah SWT membimbing seseorang ke arah mengenal dan mengakui ketauhidan Rabbul Jalil.
Ini memberi satu isyarat dan petunjuk yang penting bahawa ilmu mempunyai hubungkait yang amat erat dengan dasar akidah tauhid. Orang yang memiliki ilmu sentiasa istiqamah, tidak terhad kepada ilmu pengajian Islam semata-mata - sepatutnya mengenal dan mengakui keesaan Allah SWT dan keagungan-Nya.

Hasilnya, orang yang berilmu akan gerun, tunduk, kerdil dan hina berhadapan dengan kekuasaan dan keagungan Allah SWT dan sentiasa istiqamah. Ibn Mas’ud pernah berkata “bukanlah dinamakan berilmu dengan hanya banyaknya (meriwayatkan) hadis, tetapi berilmu yang sebenar ialah (melahirkan) banyaknya perasaan gerun (kepada keagungan Allah).
Sahabat yang dikasihi,
Marilah sama-sama kita berpegang teguh dengan prinsip Islam dan beristiqamah dan tidak ragu-ragu berada di jalan yang hak sehingga kita kembali bertemu dengan  Allah SWT. Sesiapa yang sentiasa istiqamah maka dia akan sentiasa berada di dalam rahmat Allah SWT dan mendapat keredaan-Nya.

Sama-samalah kita berdoa agar Allah SWT menempatkan kita di kalangan hamba-hamba-Nya yang kekal beristiqamah.


Cara-cara Solat Sunat Tahajjud


Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh

ŰšِŰłْمِ ٱللَّهِ Ù±Ù„Ű±َّŰ­ْمَـٰنِ Ù±Ù„Ű±َّŰ­ِيم

Segala puji bagi Allah, Tuhan sekelian alam. Selawat serta salam buat junjungan mulia Nabi Muhammad SAW keluarga serta para sahabat dan pengikut yang istiqamah menuruti baginda hingga ke hari kiamat.

Sahabat yang dirahmati Allah,

Solat Tahajjud adalah solat malam yang dilaksanakan setelah bangun tidur, afdalnya dibuat secara bersendirian waktu selepas tengah malam. Solat sunat ini amat dituntut dan sangat baik dilakukan sebagai ibadah tambahan. Rasulullah SAW dan para sahabat tidak meninggalkan solat ini sepanjang hayat mereka.
Firman Allah SWT.:
17:79
 “Dan pada sebahagian malam hari bersolat Tahajjudlah kamu sebagai suatu ibadat tambahan bagimu; Mudah-mudahan Tuhan-mu mengangkat kamu ke tempat yang terpuji.” 
(Surah Isra’; ayat 79)
.
Rasulullah SAW bersabda:  “Kerjakanlah solat malam sebab itu adalah kebiasaan orang solihin sebelum kamu, juga suatu jalan untuk mendekatkan diri kepada Tuhanmu, juga sebagai penebus segala amalan buruk, pencegah dari perbuatan dosa dan dapat menghalangi penyakit dari badan.”   (Riwayat Tirmizi dan Ahmad r.a.)

.

Tujuan Solat Tahajjud

.
  1. Sebagai petanda perhambaan kepada Allah SWT.
  2. Mendekatkan seorang hamba dengan Penciptanya
  3. Tanda kesyukuran manusia di atas nikmat kurniaan Allah SWT.
  4. Menguatkan jiwa dan ketaqwaan seseorang kepada Allah SWT.
  5. Mendapatkan ketenangan dalam menghadapi cabaran dan dugaan hidup.
.
.

Cara Mendirikan Solat Tahajjud

.
Solat Tahajjud dilakukan tiada had rakaatnya, mengikut kesanggupan dan kemampuan, dengan setiap dua rakaat satu salam. Jika dirasakan berat memadailah sekadar dua rakaat tetapi dilakukan secara berterusan setiap malam.
Rasulullah SAW telah bersabda,:  “Amalan yang disukai oleh Allah, adalah yang terus menerus (istiqamah) walaupun sedikit.”    (Riwayatkan oleh Bukhari dan Muslim dari Aisyah.)
.
.

1.  Sebelum mengerjakan Solat Tahajjud baca doa berikut :

 .
Tiada Tuhan melainkan Dikau, Maha Suci Dikau! Daku memohon ampun kepada-Mu bagi dosa-dosaku dan daku memohon kepada-Mu akan Rahmat-Mu. Ya Allah! Tambahkanlah padaku ilmu dan janganlah Dikau pesongkan hatiku setelah Dikau berikan petunjuk. Dan berikanlah daku Rahmat-Mu; Sesungguhnya Dikaulah yang melimpahkan rahmat! Segala puji bagi Allah yang telah menghidupkanku dan kepada-Nyalah tempatku kembali.
.
.

2.  Niat Solat Tahajjud:

(Ushalli sunnatat tahajjudi rak’ataini Lillahi ta’ala)
Daku bersolat Sunat Tahajjud dua rakaat, kerana Allah Ta’ala.
.
.

3.  Bacaan Surah selepas Al-Fatihah:

.
a)
Rakaat pertama:    Ayat Al-Kursi  (7 kali)
Rakaat kedua:    Surah Al-Ikhlas  (11 kali)
Atau;
b)
Rakaat pertama:    Ayat Al-Kaafirun
Rakaat kedua:    Surah Al-Ikhlas
Atau;
c)
 10 Ayat Terakhir, Surah Al-Imran,.
(Rasulullah SAW sering membaca ini pada solat Tahajjud Baginda.)
.
.

4. Selepas membaca tasbih pada sujud kedua dalam rakaat terakhir, bacalah doa berikut 3 kali:

.
.

5.  Selesai salam solat Tahajud, bacalah doa yang pernah dibaca oleh Rasulullah SAW ini:

.
.

6.  Kemudian sambung baca Doa Solat Sunat Tahajjud berikut:~

.
Ya Allah! Bagi-Mu segala puji-pujian. Dikaulah pendiri langit dan bumi dan alam semesta serta segala isinya. Bagi-Mulah segala pujian, Dikau Penguasa langit dan bumi dan alam semesta serta segala isinya. Dan bagi-Mulah segala puji, Pemancar cahaya langit dan bumi dan alam semesta serta segala isinya.
Bagi-Mulah segala pujian, Dikaulah yang benar (Al-haq), janji-Mu adalah benar, firman-Mu adalah benar, perjumpaan dengan-Mu adalah benar, syurga itu benar dan neraka adalah benar. Nabi-nabi itu benar, Nabi Muhammad SAW adalah benar dan adanya hari Kiamat itu benar. 
Ya Allah! Pada-Mulah daku menyerahkan diri, dengan-Mu daku beriman, kepada-Mu daku bertawakal, kepada-Mu daku kembali, dengan-Mu daku menghadapi musuh dan kepada-Mu daku berhukum. Ampunilah dosa kesalahanku yang telah lalu dan yang terkemudian, baik yang daku sembunyikan mahupun yang daku nyatakan, di mana Dikau lebih mengetahuinya. Dikau yang Maha Mendahului dan Maha Mengakhiri. Tiada Tuhan melainkan Dikau! Tiada padaku daya dan upaya melainkan dengan pertolongan Allah!
Ya Allah! Berilah kami kebaikan di dunia dan kebajikan di akhirat dan peliharalah kami dari azab neraka.
Selawat Allah ke atas Penghulu kami Nabi Muhammad SAW dan ke atas keluarga serta para sahabat sekeliannya. Segala puji hanyalah untuk Allah; Tuhan Pemelihara seluruh alam.! 
.
.

KELEBIHAN  SOLAT TAHAJJUD

.
    1. Tahajjud adalah solat sunat yang paling afdal.
    2. Doa dimakbulkan Allah.
    3. Memperolehi ketenangan jiwa.
    4. Merasai diri hampir kepada Allah SWT.
    5. Diberikan keistimewaan oleh Allah SWT.
    6. Memperolehi pertolongan dan rahmat Allah.
    7. Menewaskan gangguan dan godaan syaitan.
    8. Mencegah dosa dan menghindari  penyakit.
    9. Menjadi lebih berdisiplin dalam melakukan tugas.
    10. Allah SWT memudahkan menerima ilmu yang dipelajari.
    11. Terkeluar daripada catatan sebagai golongan yang lalai.
    12. Dihormati masyarakat dan dijauhi daripada hasad dengki manusia.
    13. Allah SWT memberikan kemudahan dan rezeki yang berpanjangan.
    14. Orang bersolat Tahajud menjadi kesayangan Allah SWT.
    15. Diberi keistimewaan yang orang lain tidak perolehi.
    16. Mendapat kemuliaan Allah SWT di dunia dan akhirat.
    17. Meninggikan martabat seorang hamba di sisi Allah Azza Wa Jalla.
    18. Memudahkan hisab di akhirat dan melintasi Titian Siratal-Mustaqim.
.
.

Memudahkan Bangun Solat Malam

.
  1. Sebelum masuk tidur, berniat ingin melakukan Solat Tahajjud.
  2. Menjauhkan diri daripada perbuatan maksiat.
  3. Bersederhana makan dan minum pada waktu siang.
  4. Membaca ayat-ayat Al-Quran.
.
Rasulullah SAW bersabda:  “Sesiapa yang hendak tidur dan berniat untuk bangkit bagi mengerjakan Solat Sunat Tahajjud, kemudian tidurnya terlajak sampai ke pagi, maka dicatat niatnya itu sebagai satu pahala, manakala tidurnya pula dikira sebagai kurniaan Allah yang diberikan kepadanya.”   (Riwayat al-Nasa’i dan Ibnu Majah r.a.)
.

وَŰ§Ù„ŰłَّÙ„Ű§َمُ Űčَلَيْكَمْ وَ۱َŰ­ْمَŰ©ُ Ű§Ù„Ù„Ù‡ُ وَŰšَ۱َكَۧŰȘُه

.
(Di petik daripada tulisanshafiqolbu)
.




Wednesday, December 19, 2012

Apakah Tanggungjawab Anak Lelaki Kepada Kedua Ibu bapa Selepas Berkahwin?


Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh

ŰšِŰłْمِ ٱللَّهِ Ù±Ù„Ű±َّŰ­ْمَـٰنِ Ù±Ù„Ű±َّŰ­ِيم

Segala puji bagi Allah, Tuhan sekelian alam. Selawat serta salam buat junjungan mulia Nabi Muhammad SAW keluarga serta para sahabat dan pengikut yang istiqamah menuruti baginda hingga ke hari kiamat.

Sahabat yang dirahmati Allah,
Ramai dikalangan anak lelaki yang telah berkahwin mengabaikan tanggungjawabnya kepada kedua ibu bapanya. Mereka menyerahkan kepada kakak atau adik perempuan untuk menguruskan ibu bapa mereka yang sudah uzur. Perbuatan ini adalah perbuatan yang tidak bertanggungjawab. Perlu difahami bahawa perhubungan dan tanggungjawab anak lelaki terhadap ibu bapanya tidak akan terputus walaupun ia telah mendirikan rumahtangga. Sebaliknya anak perempuan apabila mereka berkahwin sahaja maka tanggungjawabnya dibawah jagaan suaminya. Darisegi tanggungjawab untuk menjaga dan memberi nafkah kepada ibu bapa untuk anak perempuan terputus. Melainkan dengan izin dan reda suami anak-anak perempuan atas kerelaannya boleh berkhidmat kepada kedua ibu bapanya.

Walaupun ia berhajat ingin berkunjung ke rumah ibu bapanya sendiri si isteri hendaklah terlebih dahulu meminta izin kepada suaminya. Jika kalian yakin bahawa keperluan hidup keluarga terjamin dari segi tempat tinggal dan makanan mereka, maka teruskanlah membantu kedua ibu bapa kalian demi kebahagiaan kalian sendiri baik di dunia mahupun di akhirat.

Keinginan isteri untuk bermewah-mewah sehingga mengabaikan tangungjawab kita terhadap ibu bapa sendiri adalah merupakan perkara yang tidak terpuji. Adalah lebih baik suami memberikan nasihat secara baik dan hikmah agar ia memahami kedudukan yang sebenar menurut syarak. Maka tugas seorang suami mendidik isteri menjadi wanita solehah dan tidak mengikut kehendak nafsunya secara berlebih-lebihan.

Disini kami kemukakan sebuah hadis yang agak panjang tentang sikap seorang anak lelaki yang melarang bapanya mengambil sedikit hartanya yang terjadi pada zaman Rasulullah SAW.

Diriwayatkan dari jabir Ibnu Abdillah ia berkata bahawa seorang lelaki telah datang kepada Rasulullah SAW lalu berkata: "Ya Rasulullah, sesungguhnya ayahku telah mengambil hartaku".

Kemudian malaikat Jibril pun turun kepada Rasulullah SAW dan berkata: "Allah Azza Wajalla menyampaikan salam kepadamu. Apabila orang tua itu datang kepadamu maka tanyalah kepadanya tentang sesuatu yang dikatakan dalam dirinya dan hanya di dengar oleh telinga saja".

Tatkala orang tua itu datang, Rasulullah SAW pun bertanya: "Mengapa anak lelakimu mengeluh tentang sikapmu, dan apakah engkau ingin mengambil hartanya ?".

Orang tua itu pun berkata: "Tanyalah kepada anak lelaki ku itu ya Rasulullah, apakah aku menggunakannya bagi salah seorang ibu saudaranya atau bagi diriku".

Rasulullah SAW berkata: "Janganlah ceritakan hal ini kepada kami, beritahulah aku tentang sesuatu yang engkau ucapkan dalam dirimu dan hanya didengar oleh kedua telingamu". (sesuai dengan perintah malaikat Jibril tadi)

Orang tua itu pun berkata: "Demi Allah, ya Rasulullah, Allah SWT selalu menambah keyakinan kami terhadap diri baginda. Aku telah mengucapkan sesuatu dalam diriku yang hanya didengar oleh kedua telingaku".

Rasulullah SAW bersabda: "Katakanlah agar saya dapat mendengarnya". Orang tua itu pun berkata:

"Ku beri engkau makan ketika masih bayi dan ku biayai engkau ketika dewasa.

Engkau minum dari rezeki yang kuberikan kepadamu.

Bila engkau sakit di waktu malam, aku tidak tidur dan gelisah semalaman kerana penyakitmu.

Seakan akulah yang terkena penyakit itu bukannya engkau sehingga akhirnya aku menangis.

Diriku takut jika engkau binasa.

Supaya engkau tahu bahawa maut memiliki waktu tertentu.

Tatkala engkau menjadi besar dan mencapai akhir usia, aku pun tidak mengharapkanmu.

Engkau balas aku dengan kekerasan dan kebengisan, seakan-akan engkaulah pemberi kenikmatan dan kurnia.

Jika engkau tidak memelihara hak aku sebagai seorang bapa cukupah engkau lakukan seperti yang dilakukan tetangga yang berdekatan.

Lalu engkau penuhi hak tetangga terhadapku dan tidak kikir kepadaku dengan harta yang bukan hartamu".

Ketika itu Rasulullah SAW memegang leher baju anak lelaki tersebut dan berkata: "Engkau dan hartamu milik ayahmu".

Sahabat yang di muliakan,
Dengan hadis diatas maka lebih jelaslah bagi kita betapa penting tanggungjawab anak lelaki terhadap kedua ibu bapa. Walaupun dia sudah berkahwin dan mempunyai tanggungan isteri dan anak-anaknya tetapi tanggungjawab kepada kedua ibu bapa tidak boleh diabaikan.

Sekiranya ibu bapanya miskin tidak berharta, sebagai anak wajiblah membantu kedua ibu bapanya dan tidak menjejaskan nafkahnya kepada ahli keluarganya sendiri. Kerana keredaan Allah SWT bergantung kepada keredaan ibu dan bapa.

Sebagai seorang anak HARAM mengungkit-ungkit pemberian dan bantuannya kepada kedua ibu bapanya. Jika mereka (anak lelaki) tersebut tidak bertaubat dan minta maaf kepada kedua ibu bapanya kerana telah mengecilkan hatinya dia telah menjadi ANAK DERHAKA.

Anak lelaki perlu sentiasa bertanya khabar dan menziarahi kedua ibu bapanya dikampung terutama sekiranya mereka telah tua dan uzur pula. Amalan ini penting kerana kebahagiaan itu bukan terletak pada harta sahaja tetapi ianya terletak di hati dan sanubari cinta dan kasih kepada mereka semata-mata kerana mencari keredaan Allah SWT.

Isteri tidak boleh menghalang atau menyekat perhubungan kasih sayang dan prihatin suaminya kepada kedua ibu bapanya kerana hak anak tetapi wujud walaupun dia sudah mempunyai keluarganya sendiri.

Isteri harus menyayangi dan mengasihi ibu dan bapa mertuanya dan dia tidak boleh hanya mementingkan ibu dan bapanya sahaja kerana anggaplah bahawa ibu bapa suaminya adalah sama seperti ibu dan bapanya sendiri.

Oleh itu seorang suami janganlah terlalu mengikut kehendak isterinya sekiranya dia menghalang suaminya berbaik-baik dengan kedua ibu bapanya sendiri hingga dia tergolong sebagai anak yang derhaka dan tidak mendapat rahmat daripada Allah SWT, nauzubillahi minzalik.
  

Apakah Ciri-ciri Ulama Pewaris Nabi Berbanding Dengan Ulama Dunia?


Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh

ŰšِŰłْمِ ٱللَّهِ Ù±Ù„Ű±َّŰ­ْمَـٰنِ Ù±Ù„Ű±َّŰ­ِيم

Segala puji bagi Allah, Tuhan sekelian alam. Selawat serta salam buat junjungan mulia Nabi Muhammad SAW keluarga serta para sahabat dan pengikut yang istiqamah menuruti baginda hingga ke hari kiamat.

Sahabat yang dirahmati Allah,
Perkataan ulama merupakan kata jamak dari kata dasar alim bermaksud seseorang mempunyai ilmu pengetahuan yang sangat mendalam. Ini berbeza dengan perkataan alim yang bererti orang yang mengetahui akan tetapi belum tentu orang itu mendalami. 

Perkataan ulama ini telah disebutkan pada beberapa tempat di dalam al-Quran al-Karim dan al-Hadis Nabi S.A.W. samaada secara langsung ataupun tidak yang menunjukkan bahawa ulama adalah individu-individu terpilih yang menguasai ilmu Allah Taala dengan mendalam dan memiliki akhlak terpuji. Oleh itu ciri-ciri ulama ialah seseorang pakar yang mempunyai ilmu pengetahuan berkenaan dengan agama Islam secara mendalam dengan syarat-syarat tertentu sebagai ulama.

Para ulama ialah mereka yang mampu menyingkap dan memahami dalil-dalil daripada al-Quran al-Karim dan al-Hadis Nabi S.A.W. dengan sempurna. Mereka sentiasa istiqamah dan melazimi ilmu-ilmu yang mereka perolehi itu dengan ikhlas yang diajarkan kepada mereka bersumberkan dari Rasulullah S.A.W. 

Islam telah mengiktiraf ulama sebagai pewaris para nabi sepertimana yang terdapat di dalam sebuah hadis:  Sabda Rasulullah S.A.W. yang bermaksud: "Sesungguhnya ulama itu adalah pewaris para nabi. Para nabi tidak mewariskan dinar dan dirham. Mereka hanya mewariskan ilmu. Maka barangsiapa yang mengambil (warisan ilmu) tersebut ia telah mengambil habuan yang paling sempurna. (Hadis Riwayat Ahmad, Tarmizi, Abu Daud dan Ibnu Majah).

Terdapat beberapa ciri-ciri seorang itu layak menjadi ulama pewaris Nabi iaitu :

1. Sentiasa melakukan suruhanNya dan meninggalkan laranganNya.

2. Mempunyai ilmu pengetahuan yang sangat mendalam berkenaan agama Islam di dalam segenap sudut.

3. Beramal dengan segala ilmu yang dimilikinya.

4. Berakhlak mulia.

5. Tidak gentar untuk menegur dan berkata benar kepada sesiapa sahaja.

6. Mempunyai sifat-sifat terpuji seperti: zuhud, warak, sabar, jujur, ikhlas dan sebagainya lagi.

7. Meninggalkan perkara-perkara mazmumah seperti riyak, takabur, sombong, angkuh dan sebagainya lagi.

8. Sentiasa menyampaikan ilmu pengetahuan dan menyeru manusia kepada Islam.

Terdapat beberapa adab-adab untuk menjadi seorang ulama :

Imam al-Ghazali di dalam Kitabnya Bidayah al-Hidayah telah menjelaskan beberapa adab-adab perlu dimiliki oleh seorang ulama atau seorang alim. 

1. Mampu menanggung kesusahan.

2. Bersabar dengan kesulitan.

3. Duduk dengan rasa hormat serta berkelakuan tenang ketika bersama manusia.

4. Meninggalkan takbur di atas sekalian hambaNya kecuali terhadap orang yang zalim.

5. Mencegah daripada kezaliman.

6. Memilih tawaduk pada perhimpunan dan pada majlis orang ramai.

7. Meninggalkan gurau-senda dan bermain-main.

8. Melayan dengan baik pelajar yang kurang pandai.

9. Membimbing pelajar yang angkuh.

10. Memperbaiki pelajar yang bodoh dengan tunjuk ajar yang baik.

11. Tidak marah kepada pelajar yang bodoh.

12. Tidak malu daripada berkata ‘saya tidak tahu jika benar-benar tidak mengetahuinya’.

13. Memberikan perhatian kepada pertanyaan.

14. Memahami soalannya.

15. Menerima hujjah.

16. Tunduk kepada kebenaran dengan kembali kepadanya ketika bersalah.

17. Melarang pelajar daripada setiap ilmu merbahaya.

18. Melarang pelajar daripada menghendaki dengan ilmu selain dari Allah Taala.

19. Melarang pelajar daripada sibuk menuntut ilmu fardu kifayah sebelum selesai menuntut ilmu fardu ain. Ilmu fardu ain ialah berkenaan dengan memperbaiki zahir dan batin dengan bertakwa kepada Allah SWT.

20. Memperbaiki diri sendiri terlebih dahulu dengan takwa, supaya dapat mencontohi amalannya dan mengambil manfaat daripada percakapannya.

Sahabat yang dimuliakan,
Setelah kita jelas ciri-ciri dan adab-adab seorang ulama yang ikhlas dan layak menjadi ulama pewaris Nabi seperti dinyatakan di atas maka perlulah kita mengetahui pula apakah  ciri-ciri ulama dunia atau ulama jahat (suq)?

Di dalam kitab "Ulama al-Suq Ulama al-Dunya" karangan Ustaz Muhammad Ahmad beliau menyatakan terdapat 12 ciri-ciri ulama suq (jahat) atau ulama dunia. 

Ciri-ciri tersebut adalah seperti berikut :

1. Menyembunyikan ilmu dan kebenaran.
(Tidak ada rasa sensitif terhadap penyelewengan yang dilakukan oleh pemerintah seperti rasuah dan penindasan dan berdiam diri sahaja)

2. Cintakan dunia dan perkara-perkara yang berkaitan dengannya.
(Melebihkan dunia sehingga mengabai tugas akhirat.) 

3. Mengikut hawa nafsu.
(Tamak kepada dunia dan pangkat. )

4. Berkeinginan untuk mendampingi dan mendekati pemerintah. 
(Pengampu kepada pemerintah yang tidak adil dan takut kepada manusia, tetapi tidak takut kepada Allah dan tidak merasa bimbang dengan apa yang mereka lakukan kepada Allah SWT.)

5. Berpura-pura di dalam masyarakat.
(Bijak bermadah punjangga untuk menarik perhatian orang ramai walaupun salah dari segi fakta.)

6. Menjanjikan akhirat dengan dunia mereka dan di dalam kehidupan mereka melebihkan perkara-perkara dunia serta lainnya.
(Keluarganya tidak menunjuk contoh suri teladan yang baik seperti anak isteri tidak memelihara aurat. Mengutamakan pembangunan fizikal walaupun akhlak dan akidah umat Islam telah rosak)

7. Mengkaji dan menyelidik dengan kesalahan dan kekurangan.

8. Fatwa dengan mengikut syahwat. 
(Takbur dengan pandangannya walaupun tidak betul dari segi kaedah pengambilan hukum. Salah guna kaedah syarak dengan menamalkan matlamat menghalalkan cara)

9. Dengki dan benci serta tidak insaf.

(Tidak memaparkan akhlak Islam yang sepatut ada sebagai seorang yang ada ilmu agama. )

10. Berbeza amalannya dan kata-katanya.
(Bercakap tidak serupa dengan bikin.)

11. Berdolak-dalih dan berhelah.
(Takut memberi nasihat yang betul berdasarkan hukum agama, kerana kepentingan peribadi)

12. Menjawab sesuatu dengan akal dan mengingkari serta bongkak untuk menerima kebenaran.
(Mereka hanya memikirkan tentang kepentingan pangkatnya sahaja dan membiarkan agama dicerca.)

Ulama suq (jahat) atau ulama dunia boleh kita lihat peribadi mereka dan komen-komen mereka sering mempertikaikan keupayaan ulama besar yang diikhtiraf dunia seperti Prof Yusuf al-Qardawi dan menyatakan bahawa jihad di Palestin bukan jihad dalam Islam . 

Mereka akan berat sebelah dalam membuat teguran, jika golongan yang mereka suka mereka akan membiarkan walaupun ianya mugkar tetapi bila nampak golongan lain mereka akan bersungguh-sungguh menegurnya dan suruh bertaubat. Ulama suq suka menerima berita orang fasik tanpa usul periksa dan membuat tuduhan pada orang lain tanpa bukti myang sahih. Sepatutnya ulama tidak boleh berat sebelah dalam memberi teguran atau fatwa dan seharusnya menyatakan kebenaran hukum kepada sesiapa sahaja yang bersalah tidak kita mereka itu pemerentah, ahli politik atau rakyat biasa. Perlu adil untuk menimbang pandangan ulama-ulama lain dan tidak boleh berpegang pada pendapat sendiri sahaja.

Sahabat yang dihormati,
Semenjak kebelakangan ini kedengaran suara-suara sumbang daripada segolongan pihak yang cuba merendah-rendahkan keilmuan dan kemuliaan para ulama. Mereka ini berkata bahawa para ulama bukanlah maksum seperti Rasulullah S.A.W. Oleh itu, mereka menyarankan agar tidak perlu mengikut tunjuk ajar daripada ulama untuk memahami urusan agama Islam ini. Mereka berkata lagi bahawa boleh sahaja untuk mengambil terus daripada dalil-dalil al-Quran al-Karim dan al-Hadis Nabi S.A.W. dengan kefahaman sendiri. Adakah tindakan ini bertepatan dengan Islam?

Firman Allah Taala yang bermaksud: "Maka hendaklah kamu bertanya kepada ahli zikir (ulama) seandainya kamu tidak mengetahuinya." (Surah al-Nahl ayat 43).

Allah SWT di dalam al-Quran menjelaskan bahawa orang yang takut kepada Allah SWT adalah para ulama : Firman Allah SWT yang bermaksud: "Sesungguhnya yang takut kepada Allah Taala di antara hamba-hambaNya hanyalah ulama." (Surah Faathir ayat 28).

Sabda Rasulullah S.A.W. bermaksud: "Sesungguhnya Allah Taala tidak menghilangkan ilmu agama itu dengan dicabutkan sekaligus daripada manusia, tetapi Allah Taala akan menghilangkan ilmu itu dengan mematikan para ulama. Sehingga apabila sudah tiada para ulama, manusia akan melantik pemimpin mereka dari kalangan orang-orang yang jahil lalu mereka akan ditanya hukum sesuatu masalah maka mereka menjawab atau berfatwa tanpa ilmu pengetahuan maka mereka sesat dan menyesatkan orang lain." (Hadis Riwayat Bukhari, Muslim dan Tarmizi).

Kita mesti mengakui bahawa para ulama bukannya maksum dan mereka tidak boleh lari dari melakukan kesilapan yang tidak disengajakan. Namun jika hendak dibandingkan dengan kita, sudah tentulah mereka lebih layak untuk mengeluarkan hukum-hakam kerana mereka telah memahami ilmu agama dengan mendalam. Oleh itu, kita sebagai masyarakat awam ini, tidak perlulah kita merasa diri terlalu hebat daripada para ulama yang sentiasa mendapat petunjuk daripada Allah Taala. Hormatilah para ulama dengan sebaiknya. Berakhlaklah kita kepada mereka jikalaupun mereka telah tersalah di dalam mengeluarkan pandangan.

Sabda Rasulullah S.A.W. yang bermaksud: "Bukan termasuk umatku orang yang tidak memuliakan orang dewasa kami, menyanyangi anak kecil kami dan menghormati ulama kami." (Hadis Riwayat Ahmad).

Sahabat yang dikasihi,
Marilah sama-sama kembali kepada Islam sebenarnya dengan mentaati Allah SWT dan Rasul-Nya Nabi Muhammad SAW  dan mengiktiraf para ulama yang jujur dan ikhlas sebagai ulama pewaris Nabi SAW dan jauhi diri kita daripada para ulama suq atau ulama dunia kerana ulama seperti ini akan menjauhkan diri kita daripada rahmat Allah SWT. Lihatlah hadis dibawah daripada Nabi SAW untuk panduan kita semua.

Sabda Rasulullah S.A.W. bermaksud: Ulama itu ada tiga jenis. (Pertama) orang yang alim yang hidup dengan ilmunya (mengamalkan ilmunya) dan masyarakat juga hidup dengan ilmunya. (Kedua) orang yang alim yang masyarakat mengambil manfaat dengan ilmunya tetapi dia sendiri membinasakan dirinya (tidak mengamalkan ilmunya). (Ketiga) orang alim yang hidup dengan ilmunya (mengamalkan ilmunya) tetapi orang lain tidak mengambil manfaat dari ilmunya." (Hadis Riwayat ad-Dailami).