Friday, March 15, 2013

Tafsir Surah Al-Jumu'ah Ayat 9-11

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh

ŰšِŰłْمِ ٱللَّهِ Ù±Ù„Ű±َّŰ­ْمَـٰنِ Ù±Ù„Ű±َّŰ­ِيم

Segala puji bagi Allah, Tuhan sekelian alam. Selawat serta salam buat junjungan mulia Nabi Muhammad SAW keluarga serta para sahabat dan pengikut yang istiqamah menuruti baginda hingga ke hari kiamat.

Sahabat yang dirahmati Allah,
Firman Allah SWT :

يَۧ ŰŁَيُّهَۧ Ű§Ù„َّŰ°ِينَ ŰąÙ…َنُÙˆŰ§ Ű„ِŰ°َۧ نُÙˆŰŻِيَ لِÙ„Ű”َّلَۧ۩ِ مِنْ يَوْمِ Ű§Ù„ْŰŹُمُŰčَŰ©ِ فَۧ۳ْŰčَوْۧ Ű„ِلَى Ű°ِكْ۱ِ Ű§Ù„Ù„َّهِ وَŰ°َ۱ُÙˆŰ§ Ű§Ù„ْŰšَيْŰčَ Ű°َلِكُمْ Űźَيْ۱ٌ لَكُمْ Ű„ِنْ كُنْŰȘُمْ ŰȘَŰčْلَمُونَ (9) 

Maksudnya : "Wahai orang-orang yang beriman, apabila diseru untuk menunaikan sembahyang pada hari Jumaat, maka bersegeralah kamu kepada mengingat Allah dan tinggalkanlah jual beli. Yang demikian itu lebih baik bagimu jika kamu mengetahui.
(Surah Al-Jumu'ah (62)  ayat 9)

Tafsirannya :

Pada ayat ini Allah SWT menerangkan bahawa apabila muazin mengumandangkan azan pada hari Jumaat, maka hendaklah kita meninggalkan perniagaan dan segala usaha dunia serta bersegera ke mesjid untuk mendengarkan khutbah dan melaksanakan solat Jumaat, dengan cara yang wajar, tidak berlari-lari, tetapi berjalan dengan tenang sampai ke mesjid, sebagaimana sabda Nabi SAW. 

ۄ۰ۧ ŰŁÙ‚ÙŠÙ…ŰȘ Ű§Ù„Ű”Ù„Ű§Ű© ÙÙ„Ű§ ŰȘŰŁŰȘÙˆÙ‡Ű§ ÙˆŰŁÙ†ŰȘم ŰȘŰłŰčون ÙˆŰŁŰȘÙˆÙ‡Ű§ ÙˆŰŁÙ†ŰȘم ŰȘÙ…ŰŽÙˆÙ† وŰčليكم Ű§Ù„ŰłÙƒÙŠÙ†Ű© ÙˆŰ§Ù„ÙˆÙ‚Ű§Ű± ÙÙ…Ű§ ŰŁŰŻŰ±ÙƒŰȘم ÙŰ”Ù„ÙˆŰ§ ÙˆÙ…Ű§ ÙŰ§ŰȘكم ÙŰŁŰȘÙ…ÙˆŰ§ 

Maksudnya : "Apabila solat telah diiqamatkan janganlah kamu mendatanginya dalam keadaan tergesa-gesa, tetapi datangilah dalam keadaan berjalan biasa penuh ketenangan dan rasa mengagungkan(Nya). Apa yang engkau capai (dalam solat jemaah) kerjakanlah dan apa yang luput dari kamu sempurnakanlah sendiri. (Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim dari Abu Hurairah) 

Tidaklah sah transaksi jual beli yang dilakukan oleh orang yang berkewajiban untuk melaksanakan ibadah Jumat setelah azan berkumandang.

Mazhab Maliki dan Hambali jelas dan tegas bahawa pengharaman adalah selepas azan kedua iaitu di ketika khatib sudah naik ke atas mimbar. Ia juga bertepatan dengan suasana di ketika turunnya ayat al-Quran, semasa hayat baginda Nabi Muhammad Sallallahu ‘Alaihi Wasallam (Rujuk Al-Iqna’, Al-Khatib, 1/151: Al-Mughni, Ibn Qudamah, 4/39).

Cara yang demikian itu seandainya seseorang mengetahui betapa besar pahala yang akan diperoleh orang yang mengerjakan solat Jumaat dengan baik, maka melaksanakan perintah itu (memenuhi panggilan solat dan meninggalkan jual beli) adalah lebih baik dari pada tetap di tempat melaksanakan jual beli dan meneruskan usaha untuk memperoleh keuntungan dunia, sebagaimana firman Allah SWT: 

ÙˆŰ§Ù„ŰąŰźŰ±Ű© ŰźÙŠŰ± ÙˆŰŁŰšÙ‚Ù‰ 

Maksudnya : "Sedang kehidupan akhirat adalah lebih baik dan lebih kekal." 
(Surah Al-A'la ayat 17)

Firman Allah SWT :

فَŰ„ِŰ°َۧ قُ۶ِيَŰȘِ Ű§Ù„Ű”َّلَۧ۩ُ فَŰ§Ù†ْŰȘَŰŽِ۱ُÙˆŰ§ فِي Ű§Ù„ْŰŁَ۱ْ۶ِ وَْۧۚŰȘَŰșُÙˆŰ§ مِنْ فَ۶ْلِ Ű§Ù„Ù„َّهِ وَۧ۰ْكُ۱ُÙˆŰ§ Ű§Ù„Ù„َّهَ كَŰ«ِÙŠŰ±ًۧ لَŰčَلَّكُمْ ŰȘُفْلِŰ­ُونَ (10) 

Maksudnya : "Apabila telah ditunaikan sembahyang, maka bertebaranlah kamu di muka bumi; dan carilah karunia Allah dan ingatlah Allah sebanyak-banyaknya supaya kamu beruntung." (Surah Al-Jumu'ah (62)  ayat 10)

Tafsirannya :

Pada ayat ini, Allah SWT menerangkan bahawa setelah selesai melakukan solat Jumaat boleh bertebaran di muka bumi melaksanakan urusan duniawi, berusaha mencari rezeki yang halal, sesudah menunaikan yang bermanfaat untuk akhirat. Hendaklah mengingat Allah SWT sebanyak-banyaknya di dalam mengerjakan usahanya dengan menghindarkan diri dari kecurangan, penyelewengan dan lain-lainnya, kerana Allah Maha Mengetahui segala sesuatu, yang tersembunyi apalagi yang nampak nyata, sebagaimana firman Allah SWT: 

ŰčŰ§Ù„Ù… Ű§Ù„ŰșÙŠŰš ÙˆŰ§Ù„ŰŽÙ‡Ű§ŰŻŰ© Ű§Ù„ŰčŰČيŰČ Ű§Ù„Ű­ÙƒÙŠÙ… 

Maksudnya : "Yang Mengetahui yang ghaib dan yang nyata. Yang Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana. (Surah At-Taghabun ayat 18) 

Dengan demikian tercapailah kebahagiaan dan keuntungan di dunia dan di akhirat. 

Dianjurkan kepada siapa yang telah selesai solat Jumaat, berdoa dengan doa ini: 

Ű§Ù„Ù„Ù‡Ù… Ű„Ù†ÙŠ ŰŁŰŹŰšŰȘ ŰŻŰčوŰȘك ÙˆŰ”Ù„ÙŠŰȘ ÙŰ±ÙŠŰ¶ŰȘك ÙˆŰ§Ù†ŰȘێ۱ŰȘ ÙƒÙ…Ű§ ŰŁÙ…Ű±ŰȘني ÙŰ§Ű±ŰČقني من ÙŰ¶Ù„Ùƒ ÙˆŰŁÙ†ŰȘ ŰźÙŠŰ± Ű§Ù„Ű±Ű§ŰČقين 

Maksudnya : "Ya Allah! Sesungguhnya aku telah mengerjakan panggilan-Mu, dan aku telah melaksanakan solat Jumaat yang Engkau wajibkan, dan aku telah bertebaran (di muka bumi) sebagaimana Engkau perintahkan kepadaku maka berilah aku rezeki dari karunia-Mu dan Engkaulah sebaik-baik pemberi rezeki".

Firman Allah SWT : 

وَŰ„ِŰ°َۧ ۱َŰŁَوْۧ ŰȘِŰŹَۧ۱َŰ©ً ŰŁَوْ لَهْوًۧ Ű§Ù†ْفَ۶ُّÙˆŰ§ Ű„ِلَيْهَۧ وَŰȘَ۱َكُوكَ قَۧۊِمًۧ قُلْ مَۧ ŰčِنْŰŻَ Ű§Ù„Ù„َّهِ Űźَيْ۱ٌ مِنَ Ű§Ù„Ù„َّهْوِ وَمِنَ Ű§Ù„ŰȘِّŰŹَۧ۱َŰ©ِ وَŰ§Ù„Ù„َّهُ Űźَيْ۱ُ Ű§Ù„Ű±َّۧŰČِقِينَ (11) 

11 Dan apabila melihat perniagaan atau permainan, mereka bubar untuk menuju kepadanya dan mereka tinggalkan kamu sedang berdiri (berkhotbah). Katakanlah:` Apa yang di sisi Allah adalah lebih baik daripada permainan dan perniagaan `, dan Allah Sebaik-baik Pemberi rezki.(Surah Al-Jumu'ah (62) ayat 11)

Tafsirannya :

Pada ayat ini, Allah SWT mencela perbuatan orang-orang mukmin yang pada waktu rombongan unta kafilah dagang tiba dan mereka menyambut secara beramai-ramai, mereka pergi menjemputnya dan meninggalkan Nabi SAW. dalam keadaan berdiri berkhutbah. 

Ayat ini ada hubungannya dengan peristiwa waktu Dihyah Al Kalby tiba dari Syam (Suriah), bersama rombongan untanya membawa barang dagangannya seperti tepung, gandum, minyak dan lain-lainnya. Sebagai kebiasaan apabila rombongan unta dagangan tiba, wanita-wanita muda keluar menyambutnya dengan menabuh gendang, sebagai pemberitahuan atas kedatangan rombongan itu, supaya orang-orang datang berbelanja membeli barang dagangan yang dibawanya.

Di dalam suatu hadis diriwayatkan oleh Jabir disebutkan sebagai berikut: 

ŰšÙŠÙ†Ù…Ű§ Ű§Ù„Ù†ŰšÙŠ Ű”Ù„Ù‰ Ű§Ù„Ù„Ù‡ Űčليه ÙˆŰłÙ„Ù… ÙŠŰźŰ·Űš يوم Ű§Ù„ŰŹÙ…ŰčŰ© Ù‚Ű§ŰŠÙ…Ű§ Ű„Ű° Ù‚ŰŻÙ…ŰȘ ŰčÙŠŰ± ÙŰ§ŰšŰȘŰŻŰ±Ù‡Ű§ ۣ۔ۭۧۚ Ű±ŰłÙˆÙ„ Ű§Ù„Ù„Ù‡ Ű”Ù„Ù‰ Ű§Ù„Ù„Ù‡ Űčليه ÙˆŰłÙ„Ù… Ű­ŰȘى لم ÙŠŰšÙ‚ Ű„Ù„Ű§ Ű§Ű«Ù†Ű§ Űčێ۱ Ű±ŰŹÙ„Ű§ ŰŁÙ†Ű§ فيهم ÙˆŰŁŰšÙˆ ŰšÙƒŰ± وŰčÙ…Ű± ÙŰŁÙ†ŰČل Ű§Ù„Ù„Ù‡ ŰȘŰčŰ§Ù„Ù‰: ÙˆŰ„Ű°Ű§ Ű±ŰŁÙˆŰ§ ŰȘۏۧ۱۩ ŰŁÙˆ Ù„Ù‡ÙˆŰ§ Ű„Ù„Ù‰ ۹۟۱ Ű§Ù„ŰłÙˆŰ±Ű© 

Maksudnya : "Tengah Nabi SAW. berdiri berkhutbah pada Jumat, tiba-tiba datanglah rombongan unta (pembawa dagangan), maka cepat-cepatlah sahabat Rasulullah SAW. mengunjunginya sehingga dada yang tinggal tekun (mendengarkan khutbah) kecuali 12 orang. Saya (Jabir), Abu Bakar dan Umar termasuk mereka yang tinggal, maka Allah Taala menurunkan ayat: Wa iza ra'au tijaratan au lahwan sampai akhir surat.) 
(Hadis Riwayat Bukhari, Muslim, Ahmad dan Turmuzi dari Jabir bin Abdullah) 

Selanjutnya Allah SWT memerintahkan Nabi-Nya supaya menyampaikan nasihat kepada mereka yang mengutamakan harta dunia berbanding nilai akhirat (khutbah Nabi SAW  dan solat Jumaat) kerana di sisi Allah yang bermanfaat bagi akhirat jauh lebih baik daripada keuntungan dan kesenangan dunia yang diperolehnya, kerana kebahagiaan akhirat itu kekal, sedangkan keuntungan dunia akan lenyap. 

Ayat 11 ini ditutup dengan satu penegasan bahwa Allah SWT bahawa Dia adalah sebaik-baik pemberi rezeki. Oleh kerana itu kepada-Nyalah harus kita arahkan segala usaha dan ikhtiar untuk memperoleh rezeki yang halal mengikuti petunjuk-petunjuk-Nya dan reda-Nya.

Sahabat yang dikasihi,
Marilah sama-sama kita patuhi semua arahan Allah SWT yang terdapat di dalam ayat-ayat di atas supaya bersegera mengingati Allah SWT dan tinggalkan jual beli semasa azan berkumandang di hari Jumaat. Sesungguhnya arahan ini adalah hukumnya wajib. Jika kita perhatikan terdapat ramai dikalangan umat Islam samaada orang dewasa atau remaja meninggalkan kefardua solat Jumaat.


Meninggalkan solat Jumaat merupakan perbuatan yang ditegah kerana solat Jumaat hukumnya adalah wajib, fardu ain ke atas setiap individu muslim. Orang yang meringan-ringankan hukum Allah ini akan mengundang kemurkaanNya dan mereka bakal menerima balasan yang setimpal dengan dosa yang dilakukan. Bahkan orang yang enggan mentaati suruhan Allah, pintu hatinya lama kelamaan akan tertutup daripada mendapat hidayah dan menjadikan mereka semakin sesat dan terus melakukan dosa-dosa yang lain.

Dari Abu Jakdi ad-Dhamri bahawa Rasulullah SAW bersabda: "Sesiapa yang meninggalkan solat Jumaat 3 kali dengan sengaja, maka Allah SWT akan menutup hatinya daripada menerima petunjuk" (Hadis riwayat Abu Daud)


Jika seorang lelaki Islam tidak melakukan solat Jumaat, maka ia dianggap sebagai dosa besar.  Lelaki Islam yang tidak dapat menunaikannya haruslah menggantikannya dengan solat Zuhur. Akan tetapi, ia hanya diterima jika ia kerana sebab-sebab berikut; jika terlalu sakit, jika terpaksa jaga orang yang sakit tenat, jika terdapat ribut taufan yang besar atau jika dalam keadaan bermusafir.




Wednesday, March 13, 2013

Cara-cara Menghalang Sihir Dan Kaedah Merawatnya

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh

ŰšِŰłْمِ ٱللَّهِ Ù±Ù„Ű±َّŰ­ْمَـٰنِ Ù±Ù„Ű±َّŰ­ِيم

Segala puji bagi Allah, Tuhan sekelian alam. Selawat serta salam buat junjungan mulia Nabi Muhammad SAW keluarga serta para sahabat dan pengikut yang istiqamah menuruti baginda hingga ke hari kiamat.

Sahabat yang dirahmati Allah,
Perbuatan sihir adalah amalan syaitan dan salah satu dosa besar yang dilarang keras oleh Allah SWT. 

Rasulullah SAW bersabda “Jauhilah diri kamu daripada tujuh (7) dosa yang boleh membinasakan. Baginda ditanya:”Apakah dosa itu wahai Rasulullah?” Baginda berkata:” Syirik kepada Allah, sihir, membunuh jiwa yang diharamkan oleh Allah Subhanahuwata’ala melainkan dengan jalan yang benar, memakan harta anak yatim, memakan riba, lari dari medan pertempuran perang dan menuduh perempuan yang suci melakukan zina.” 
(Hadis Riwayat Muslim)

Firman Allah SWT maksudnya : "Dan sungguh mereka sudah tahu, barangsiapa membeli (menggunakan sihir) itu, nescaya tidak akan mendapat keuntungan diakhirat." (Surah al-Baqarah ayat 102)

Betapa beratnya dosa mengamalkan sihir ini telah jelas dipaparkan dalam al-Quran dan hadis Nabi SAW. Sehingga Imam Az-Zahabi mengulas dalam bukunya Al-Kabair bahawa ramai di kalangan manusia yang terlibat dengan amalan sihir tidak menyedari yang mereka melakukan dosa yang amat besar sehingga boleh menyebabkan diri mereka menjadi syirik dan kufur.

Sebahagian besar mereka menganggap ia hanyalah dosa biasa sahaja. Sedangkan Nabi SAW menyatakan bahawa mereka yang mempercayai sihir tidak akan dapat memasuki syurga berdasarkan sabda Nabi SAW yang bermaksud : “Tiga golongan yang tidak akan masuk syurga iaitu; peminum arak, orang yang memutuskan silaturrahim dan orang yang membenarkan sihir.” (Hadis Riwayat Ahmad)

Allah telah mensyariatkan kepada hamba-hambaNya supaya mereka menjauhkan diri dari kejahatan sihir sebelum terjadi pada diri mereka. Allah juga menjelaskan tentang bagaimana cara pengobatan sihir bila telah terjadi. Ini merupakan rahmat dan kasih sayang Allah, kebaikan dan kesempurnaan nikmatNya kepada mereka.

Berikut ini beberapa penjelasan tentang usaha menjaga diri dari bahaya sihir sebelum terjadi, begitu pula usaha dan cara pengubatannya bila terkena sihir, yakni cara-cara yang dibolehkan menurut hukum syarak.

Pertama: Tindakan pencegahan yakni usaha menjauhkan diri dari bahaya sihir sebelum terjadi. 

Cara yang paling penting dan bermanfaat ialah penjagaan dengan melakukan zikir yang disyariatkan, membaca doa dan ta'awwudz sesuai dengan tuntunan Rasulullah Sallallahu 'Alaihi Wasallam, di antaranya seperti di bawah ini:

1. Membaca ayat Kursi setiap selesai solat lima waktu, sesudah membaca wirid yang disyariatkan setelah salam, atau dibaca ketika akan tidur. Kerana ayat Kursi termasuk ayat yang paling besar nilainya di dalam Al-Quran. Rasulullah Sallallahu 'Alaihi Wasallam bersabda dalam salah satu hadis sahihnya :

"Barangsiapa membaca ayat Kursi pada malam hari, Allah senantiasa menjaganya dan syaitan tidak mendekatinya sampai Subuh."

Ayat Kursi terdapat dalam surat Al-Baqarah ayat 255 yang bermaksud :

"Allah tidak ada Tuhan selain Dia, Yang hidup kekal lagi terus-menerus mengurus (makhlukNya), tidak mengantuk dan tidak tidur, kepunyaanNya apa yang ada di langit dan apa yang di bumi. Siapakah yang dapat memberi syafaat di sisi Allah tanpa izinNya? Allah mengetahui apa yang di hadapan mereka dan di belakang mereka, dan mereka tidak mengetahui apa-apa dari ilmu Allah melainkan apa yang dikehendakiNya. Kursi Allah meliputi langit dan bumi, dan Allah Maha Tinggi lagi Maha Besar."

2. Membaca surat Al-Ikhlas, surat Al-Falaq, dan surat An-Naas pada setiap selesai solat lima waktu, dan membaca ketiga surat tersebut sebanyak tiga kali pada pagi hari sesudah solat Subuh, dan menjelang malam sesudah solat Maghrib, sesuai dengan hadis riwayat Abu Dawud, At-Tirmidzi dan An-Nasa'i.

3. Membaca dua ayat terakhir dari surat Al-Baqarah iaitu ayat 285-286 pada permulaan malam, sebagaimana sabda Rasulullah SAW maksudnya :

"Barangsiapa membaca dua ayat terakhir dari surat Al-Baqarah pada malam hari, maka cukuplah baginya."(Hadis Riwayat Bukhari, Muslim, Ahmad dan Ibn Majah dari Ibn Mas'ud)

Adapun bacaan ayat tersebut adalah sebagai berikut:

Űąَمَنَ Ű§Ù„Ű±َّŰłُولُ Űšِمَۧ ŰŁُنْŰČِلَ Ű„ِلَيْهِ مِنْ ۱َŰšِّهِ وَŰ§Ù„ْمُŰ€ْمِنُونَ كُلٌّ Űąَمَنَ ŰšِŰ§Ù„Ù„َّهِ وَمَلَۧۊِكَŰȘِهِ وَكُŰȘُŰšِهِ وَ۱ُŰłُلِهِ لَۧ نُفَ۱ِّقُ Űšَيْنَ ŰŁَŰ­َŰŻٍ مِنْ ۱ُŰłُلِهِ وَقَŰ§Ù„ُÙˆŰ§ ŰłَمِŰčْنَۧ وَŰŁَŰ·َŰčْنَۧ Űșُفْ۱َŰ§Ù†َكَ ۱َŰšَّنَۧ وَŰ„ِلَيْكَ Ű§Ù„ْمَŰ”ِÙŠŰ±ُ [Ű§Ù„ŰšÙ‚Ű±Ű©/285]

Maksudnya : "Rasul telah beriman kepada Al-Quran yang diturunkan kepadanya dari Tuhannya, demikian pula orang-orang yang beriman. Semuanya beriman kepada Allah, malaikat-malaikat, kitab-kitab dan rasul-rasulNya. (Mereka mengatakan), 'Kami tidak membeda-bedakan antara seseorang (dengan yang lain) dari rasul-rasulNya'. (Mereka berdo'a): 'Ampunilah kami, ya Tuhan kami, dan kepada Engkaulah tempat kembali."
(Surah Al-Baqarah ayat 285)

لَۧ يُكَلِّفُ Ű§Ù„Ù„َّهُ نَفْŰłًۧ Ű„ِلَّۧ وُŰłْŰčَهَۧ لَهَۧ مَۧ كَŰłَŰšَŰȘْ وَŰčَلَيْهَۧ مَۧ Ű§ÙƒْŰȘَŰłَŰšَŰȘْ ۱َŰšَّنَۧ لَۧ ŰȘُŰ€َِۧ۟Ű°ْنَۧ Ű„ِنْ نَŰłِينَۧ ŰŁَوْ ŰŁَŰźْŰ·َŰŁْنَۧ ۱َŰšَّنَۧ وَلَۧ ŰȘَŰ­ْمِلْ Űčَلَيْنَۧ Ű„ِŰ”ْ۱ًۧ كَمَۧ Ű­َمَلْŰȘَهُ Űčَلَى Ű§Ù„َّŰ°ِينَ مِنْ قَŰšْلِنَۧ ۱َŰšَّنَۧ وَلَۧ ŰȘُŰ­َمِّلْنَۧ مَۧ لَۧ Ű·َŰ§Ù‚َŰ©َ لَنَۧ Űšِهِ وَۧŰčْفُ Űčَنَّۧ وَۧŰșْفِ۱ْ لَنَۧ وَۧ۱ْŰ­َمْنَۧ ŰŁَنْŰȘَ مَوْلَŰ§Ù†َۧ فَŰ§Ù†ْŰ”ُ۱ْنَۧ Űčَلَى Ű§Ù„ْقَوْمِ Ű§Ù„ْكَŰ§Ùِ۱ِينَ [Ű§Ù„ŰšÙ‚Ű±Ű©/286]

Maksudnya : "Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya, ia mendapat pahala (dari kewajiban) yang diusahakannya dan ia mendapat siksa (dari kejahatan) yang dikerjakannya. (Mereka berdo'a), 'Ya Tuhan kami, janganlah Engkau hukum kami jika kami lupa atau bersalah. Ya Tuhan kami, janganlah Engkau bebankan kepada kami beban yang berat sebagaimana Engkau bebankan kepada orang-orang yang sebelum kami. Ya Tuhan kami, janganlah Engkau pikulkan kepada kami apa yang tak sanggup kami memikulnya, beri maaflah kami, ampunilah kami, dan rahmatilah kami. Engkaulah penolong kami, maka tolonglah kami terhadap orang-orang yang kafir."
(Surah Al-Baqarah ayat 286)

4. Banyak berlindung dengan kalimat-kalimat Allah yang sempurna.

Hendaklah dibaca pada malam hari dan siang hari ketika berada di suatu tempat, ketika masuk ke dalam suatu bangunan, ketika berada di tengah padang pasir, di udara atau di laut. 

Sabda Rasulullah Sallallahu 'Alaihi Wasallam maksudnya : "Barangsiapa singgah di suatu tempat dan dia mengucapkan: 'A'uudzu bi kalimaatillahittaammaati min syarri maa khalaq' 

(Aku berlindung dengan kalimat-kalimat Allah yang sempurna dari kejahatan makhluk ciptaanNya), maka tidak ada sesuatu pun yang membahayakannya sampai ia pergi dari tempat itu."

5. Membaca doa di bawah ini masing-masing tiga kali pada pagi hari dan menjelang malam :

( Bismillaahilladzi Laa Yadhurru ma'asmihi Syai'un fil ardh walaa fissamaa'i wahuwassamii'ul 'aliim )

Maksudnya : "Dengan nama Allah, yang bersama namaNya, tidak ada sesuatu pun yang membahayakan, baik di bumi maupun di langit dan Dia Maha Mendengar dan Maha Mengetahui." (Hadis Riwayat Abu Daud dan At-Tirmidzi)

Bacaan-bacaan zikir dan ta'awwudz ini merupakan sebab-sebab yang besar untuk memperoleh keselamatan dan untuk menjauhkan diri dari kejahatan sihir atau kejahatan lainnya. Iaitu bagi mereka yang selalu mengamalkannya secara benar disertai keyakinan yang penuh kepada Allah SWT, berserah diri  kepadaNya dengan lapang dada dan hati yang khusyuk.

Kedua: Bacaan-bacaan seperti ini juga merupakan senjata ampuh untuk menghilangkan sihir yang sedang menimpa seseorang, dibaca dengan hati yang khusyuk, tunduk dan merendahkan diri, seraya memohon kepada Allah SWT agar dihilangkan bahaya dan malapetaka yang dihadapi. 

1. Doa-doa berdasarkan riwayat yang kuat dari Rasulullah SAW  untuk menyembuhkan penyakit yang disebabkan oleh sihir dan lain sebagainya adalah sebagai berikut:

Rasulullah Shallallahu 'Alaihi Wasallam meruqyah (mengubati dengan membaca ayat-ayat Al-Quran atau doa-doa) sahabat-sahabatnya dengan bacaan :

( Allaahumma Rabbannaasi adzhibil ba'sa wasyfi antasysyaafi laa syifaa'a illa syifaa'uka syifaa 'alla yughaadiru saqama )

Maksudnya : "Ya Allah, Tuhan segenap manusia….! Hilangkanlah sakit dan sembuhkanlah, Engkau Maha Penyembuh, tidak ada penyembuhan melainkan penyembuhan dariMu, penyembuhan yang tidak meninggalkan penyakit." (Hadis Riwayat Bukhari).

2. Doa yang dibaca Jibril , ketika meruqyah Rasulullah Sallallahu 'Alaihi Wasallam.

( Bismillaahi arqiika min kulli syai, yu'dziika wa min syarri kulli nafsin aw 'ainin haasidin, Allaahu yasyfiika bismillaahi arqiika )

Maksudnya : "Dengan nama Allah, aku meruqyahmu dari segala yang menyakitkanmu, dan dari kejahatan setiap diri atau dari pandangan mata yang penuh kedengkian, semoga Allah menyembuhkanmu, dengan nama Allah aku meruqyahmu." Bacaan ini hendaknya diulang tiga kali.

Pengubatan sihir cara lainnya, terutama bagi laki-laki yang tidak dapat berjimak dengan isterinya kerana terkena sihir. Iaitu, ambillah tujuh lembar daun bidara yang masih hijau, ditumbuk atau digiling dengan batu atau alat tumbuk lainnya, sesudah itu dimasukkan ke dalam bejana secukupnya untuk mandi; bacakan ayat Kursi pada bejana tersebut; bacakan pula surat Al-Kafirun, Al-Ikhlas, Al-Falaq, An-Naas, dan ayat-ayat sihir dalam surat Al-A'raf ayat 117-119, surat Yunus ayat 79-82 dan surat Thaha ayat 65-69.

Surat Al-A'raf ayat 117-119 yang maksudnya :
"Dan Kami wahyukan kepada Musa: 'Lemparkanlah tongkatmu!' Maka sekonyong-konyong tongkat itu menelan apa yang mereka sulapkan. Kerana itu, nyatalah yang benar dan batallah yang selalu mereka kerjakan. Maka mereka orang-orang yang hina."

Surat Yunus ayat 79-82 yang maksudnya :
"Firaun berkata (kepada pemuka kaumnya): 'Datangkanlah kepadaku semua ahli sihir yang pandai'. Maka tatkala ahli-ahli sihir itu datang, Musa berkata kepada mereka: 'Lemparkanlah apa yang hendak kamu lemparkan'. Maka setelah mereka lemparkan, Musa berkata: 'Apa yang kamu lakukan itu, itulah sihir, sesungguhnya Allah akan menampakkan ketidakbenaran mereka. Sesungguhnya Allah tidak akan membiarkan terus berlangsung pekerjaan orang-orang yang membuat kerosakan. Dan Allah akan mengokohkan yang benar dengan ketetapanNya, walaupun orang-orang yang berbuat dosa tidak menyukai(nya)."

Surat Thaha ayat 65-69 yang maksudnya  :
"Mereka bertanya,'Hai Musa (pilihlah), apakah kamu yang melemparkan (dahulu) atau kamilah yang mula-mula melemparkan?' Musa menjawab,'Silahkan kamu sekalian melemparkan'. Maka tiba-tiba tali-tali dan tongkat-tongkat mereka, terbayang oleh Musa seakan-akan ia merayap cepat lantaran sihir mereka. Maka Musa merasa takut dalam hatinya. Kami berfirman: 'Janganlah kamu takut, sesungguhnya kamulah yang paling unggul (menang). Dan lemparkanlah apa yang ada di tangan kananmu, nescaya ia akan menelan apa yang mereka perbuat, sesungguhnya apa yang mereka perbuat itu adalah tipu daya tukang sihir (belaka). Dan tidak akan menang tukang sihir itu dari mana saja ia datang."

Setelah selesai membaca ayat-ayat tersebut di atas hendaklah diminum sedikit airnya dan sisanya dipakai untuk mandi.)

Dengan cara ini mudah-mudahan Allah Subhanahu wa Ta'ala menghilangkan penyakit yang sedang dideritanya. 

Ketiga : Cara pengubatan lainnya, sebagai cara yang paling bermanfaat ialah berupaya mengerahkan tenaga dan daya untuk mengetahui di mana tempat sihir terjadi, di atas gunung atau di tempat manapun ia berada, dan bila sudah diketahui tempatnya, diambil dan dimusnahkan sehingga lenyaplah sihir tersebut.

Sahabat yang dikasihi,
Inilah beberapa penjelasan tentang perkara-perkara yang dapat menjaga diri dari sihir dan usaha pengubatan atau cara penyembuhannya, dan hanya kepada Allah SWT kita memohon pertolongan.

Adapun pengubatan dengan cara-cara yang dilakukan oleh tukang-tukang sihir, iaitu dengan mendekatkan diri kepada jin disertai dengan penyembelihan hewan, atau cara-cara mendekatkan diri lainnya, maka semua ini tidak dibenarkan kerana termasuk perbuatan syirik paling besar yang wajib dihindari.

Demikian pula pengubatan dengan cara bertanya kepada bomoh atau dukun yang menggunakan petunjuk sesuai dengan apa yang mereka katakan. Semua ini tidak dibenarkan dalam Islam, kerana bomoh dan dukun-dukun tersebut tidak beriman kepada Allah SWT; mereka adalah pendusta dan pembohong yang mengaku mengetahui hal-hal ghaib, dan kemudian menipu manusia.

Bomoh yang menggunakan khidmat jin atau syaitan ini selain mengubati mereka yang sakit, ia juga  menawarkan khidmat tanam susuk, serikan wajah, ilmu pengasih, pelaris perniagaan, pendinding diri (menggunakan bahan-bahan yang telah dipuja), mandi bunga, semahan darah ayam hitam atau kambing hitam (baru buka gelanggang silat atau rumah baru) dan berbagai-bagai amalan syirik yang amat dilarang keras oleh Nabi SAW.

Rasulullah Sallallahu 'Alaihi Wasallam telah memperingatkan orang-orang yang mendatangi mereka, menanyakan dan membenarkan apa yang mereka katakan, maka solat mereka tidak diterima oleh Allah SWT selama 40 hari.

Sabda Nabi SAW bermaksud: “Barangsiapa datang kepada tukang tenung (bomoh), kemudian dia membenarkan perkataannya, maka solatnya tidak diterima oleh Allah selama 40 hari.”(Hadis Riwayat Muslim).

Kepada Allah Subhanahu wa Ta'ala kita memohon, agar diri kita dan seluruh kaum muslimin dilimpahkan kesejahteraan dan keselamatan dari segala kejahatan, dan semoga Allah melindungi mereka, agama mereka, dan menganugerahkan kepada mereka pemahaman dan agamaNya, serta memelihara mereka dari segala sesuatu yang menyalahi syariatNya.






Tuesday, March 12, 2013

Tafsir Surah Al-Kahfi Ayat 10-13

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh

ŰšِŰłْمِ ٱللَّهِ Ù±Ù„Ű±َّŰ­ْمَـٰنِ Ù±Ù„Ű±َّŰ­ِيم

Segala puji bagi Allah, Tuhan sekelian alam. Selawat serta salam buat junjungan mulia Nabi Muhammad SAW keluarga serta para sahabat dan pengikut yang istiqamah menuruti baginda hingga ke hari kiamat.

Sahabat yang dirahmati Allah,

Surah Al-Kahfi adalah surah Al-Makkiyah yang memiliki seratus sepuluh ayat.

Hadis Rasulullah SAW yang telah diriwayatkan oleh Imam Bukhari di dalam kitab Sahihnya :

"Seorang lelaki sedang membaca Surah Al-Kahfi, di sisinya seekor kuda yang terikat dengan dua tali, maka awanpun datang menyelubungi, mendekat dan menghampiri, sehingga kuda lari terkejut, manakala dipagi hari beliau mendatangi Nabi SAW, dan menceritakan kejadian tersebut, maka bersabda Nabi : Itu adalah ketenangan yang turun disebabkan bacaan Al-Quran" ( Hadis Riwayat Bukhari, kitab Fadha`il Al-Quran, bab Fadhli Al-Kahfi, halaman : 898)

Rasulullah SAW bersabda maksudnya : "Barang siapa yang membaca Surah Al-Kahfi pada hari Jumaat, maka Allah akan meneranginya dengan cahaya dari Jumaat yang dia baca kepada Jumaat yang berikutnya." ( Hadis Riwayat Baihaqi)


Nabi SAW bersabda maksudnya : ”Barangsiapa yang menghafaz 1-10 ayat dari surah Al-Kahfi di pelihara dan di selamatkannya dari Fitnah Dajjal ‘. (Hadis riwayat Muslim, Ahmad dan An-Nasaie)

Fitnah yang dimaksudkan adalah juga bencana yakni bencana yang menimpa umat Islam sekarang. Tidak semestinya bencana alam tetapi juga "Kekeliruan".. Kekeliruan antara yang benar dan yang batil. Maka dengan kekeliruan ini, umat Islam menjadi semakin lemah dan lalai.

Tafsiran ayat 10-13 Surah Al-Kahfi.

Firman Allah SWT :

Ű„ِŰ°ْ ŰŁَوَى Ű§Ù„ْفِŰȘْيَŰ©ُ Ű„ِلَى Ű§Ù„ْكَهْفِ فَقَŰ§Ù„ُÙˆŰ§ ۱َŰšَّنَۧ ŰąŰȘِنَۧ مِنْ لَŰŻُنْكَ ۱َŰ­ْمَŰ©ً وَهَيِّŰŠْ لَنَۧ مِنْ ŰŁَمْ۱ِنَۧ ۱َŰŽَŰŻًۧ (10) 

Maksudnya : "(Ingatlah) tatkala pemuda-pemuda itu mencari tempat berlindung ke dalam gua lalu mereka berdoa: `Wahai Tuhan kami, berikanlah rahmat kepada kami dari sisi-Mu dan sempurnakanlah bagi kami petunjuk yang lurus dalam urusan kami (ini)`."
(Surah al-Kahfi (18) ayat 10)

Dalam ayat 10 surah al-Kahfi , Allah SWT mulai menguraikan cerita Ashabul Kahfi itu kepada Rasulullah SAW. Allah SWT mengingatkan kepada baginda bahawa ketika zaman dahulu beberapa pemuda keturunan bangsawan di suatu negeri, kerana takut penganiayaan rajanya, pergi mencari perlindungan ke dalam gua pada sebuah gunung. Di dalam gua inilah mereka membulatkan tekadnya, menghabiskan masa remajanya untuk mengabdi kepada Allah SWT. 

Menurut riwayat pemuda-pemuda itu putera-putera bangsawan dan pembesar orang Romawi. Mereka berpakaian mahkota kebangsawanan dan memakai gelang keemasan. Kemudian mereka berdoa kepada Tuhan semoga Dia melimpahkan rahmat-Nya kepada mereka dari sisi Nya. Mereka mengharapkan pengampunan, ketenteraman, dan rezeki dari Allah SWT sebagai anugerah yang besar atas diri mereka. Selain daripada itu mereka memohon pula, kiranya Tuhan memudahkan bagi mereka jalan yang benar untuk menghindari godaan dan kezaliman orang-orang kafir dan untuk memperoleh ketabahan dalam mentaati Tuhan sehingga tercapai kebahagiaan dunia dan akhirat. 

Sesungguhnya Allah SWT telah menolong mereka sewaktu raja kafir itu berhasil menemukan jejak mereka pada pintu gua itu, lalu masuk ke dalamnya, maka Allah SWT menutup penglihatan mereka sehingga mereka tidak dapat melihat para pemuda tersebut. Oleh kerana itu akhirnya raja memutuskan menutup pintu gua itu dengan anggapan bahawa mereka akan mati kelaparan dan kehausan. 

Dalam tafsir Jalalain surah Al-Kahfi ayat 10,

Ű„ِŰ°ْ ŰŁَوَى Ű§Ù„ْفِŰȘْيَŰ©ُ Ű„ِلَى Ű§Ù„ْكَهْفِ فَقَŰ§Ù„ُÙˆŰ§ ۱َŰšَّنَۧ ŰąŰȘِنَۧ مِنْ لَŰŻُنْكَ ۱َŰ­ْمَŰ©ً وَهَيِّŰŠْ لَنَۧ مِنْ ŰŁَمْ۱ِنَۧ ۱َŰŽَŰŻًۧ (10) 

"Ingatlah (tatkala pemuda-pemuda itu mencari tempat berlindung ke dalam gua) Lafal Al-Fityah adalah bentuk jamak dari lafal Fataa, ertinya pemuda; mereka khawatir iman mereka akan dipengaruhi oleh kaumnya yang kafir (lalu mereka berdoa, "Wahai Rabb kami! Berikanlah kepada kami dari sisi-Mu) dari hadirat-Mu (rahmat, dan sempurnakanlah) perbaikilah (bagi kami bimbingan yang lurus dalam urusan kami ini.)" yakni petunjuk yang lurus."

فَ۶َ۱َŰšْنَۧ Űčَلَى ۹۰َŰ§Ù†ِهِمْ فِي Ű§Ù„ْكَهْفِ Űłِنِينَ ŰčَŰŻَŰŻًۧ (11) 

Maksudnya : "Maka Kami tutup telinga mereka beberapa tahun dalam gua itu."
(Surah Al-Kahfi ayat (18) ayat 11)

Demikian pula Allah SWT menerima doa para pemuda itu; Allah SWT telah menutup penglihatan dan pendengaran mereka, hingga mereka tidur nyenyak tidak ada suara yang akan membangunkan mereka dari tidur mereka yang nyenyak, dalam gua berbilang tahun lamanya. Sangatlah besar rahmat Tuhan yang diberikan kepada mereka. Tidaklah mudah bagi seseorang dapat tidur, di waktu jiwanya kegelisahan dan ketakutan. Dalam tidur itulah seseorang mendapatkan ketenteraman dan kelapangan lahir dan batin. 

Dalam ayat ini dikatakan "menutup telinga" kerana telinga itulah yang menjadi sebab bangunnya seseorang dari tidur. Sedikit sekali tidur seseorang terputus kecuali bila pendengarannya mendapat gangguan. Seseorang baru dapat dikatakan tidur, bilamana telinganya tidak mendengar sesuatu lagi. Rasululullah SAW  mengatakan bahawa bagi seseorang yang lama tidurnya dengan mempergunakan kata "telinga". 

Maksud baginda ialah laki-laki yang banyak tidur terlalu lama.

Ű«ُمَّ ŰšَŰčَŰ«ْنَŰ§Ù‡ُمْ لِنَŰčْلَمَ ŰŁَيُّ Ű§Ù„ْŰ­ِŰČْŰšَيْنِ ŰŁَŰ­ْŰ”َى لِمَۧ لَŰšِŰ«ُÙˆŰ§ ŰŁَمَŰŻًۧ (12) 

Maksudnya : "Kemudian Kami bangkitkan mereka (dari tidurnya) untuk Kami menguji siapakah dari dua golongan di antara mereka yang lebih tepat kiraannya, tentang lamanya mereka hidup (dalam gua itu)". (Surah al-Kahfi ayat 12)

Kemudian Allah SWT menerangkan bahawa sesudah mereka tidur dalam gua itu selang beberapa lamanya, maka Allah SWT membangunkan mereka. Pendengaran mereka dipulihkan kembali oleh Allah SWT. Sewaktu seseorang penggembala kambing memecahkan dinding batu yang menutup mulut gua itu, maka suara runtuhan itu terdengar oleh mereka, dan terbangunlah mereka setelah tidur berabad-abad lamanya. Dan dengan demikian, Allah SWT mengetahui mana di antara dua golongan yang berselisih itu dapat menghitung dengan tepat berapa lamanya mereka tinggal dalam gua itu. 

Tetapi akhirnya mereka menyadari bahawa mereka tidaklah mengetahui secara pasti berapa 1ama mereka tinggal dalam gua itu, lalu mereka mengakui bahawa Tuhanlah yang memelihara tubuh mereka sehingga tidak hancur, dan mereka bertambah yakin akan kesempurnaan kekuasaan Tuhan serta ilmu-Nya. Oleh kerana itu, dengan peristiwa yang mereka alami itu mereka dapat merenungkan tentang perkara hari kiamat. 

Bagi orang-orang yang beriman pada zaman itu, peristiwa itu menambah teguhnya iman mereka, sedang terhadap orang kafir peristiwa itu menjadi bukti nyata bagi kekuasaan Tuhan. 

Bermacam-macam pendapat ahli tafsir dalam menjelaskan maksud dari kata "dua golongan" dalam ayat ini. Ada yang mengatakan bahawa yang dimaksud dengan dua golongan itu ialah golongan pertama adalah para pemuda penghuni gua itu, dan golongan kedua adalah penduduk kota yang mengetahui sejarah menghilangnya pemuda-pemuda itu. 

Ada yang mengatakan kedua golongan yang berselisih pendapat itu ialah para pemuda itu dengan raja-raja yang memerintah silih berganti di negeri Afasus itu. Banyak lagi pendapat-pendapat yang lain. Tetapi pendapat lain yang mendekati kebenaran ialah mengatakan bahawa kedua golongan itu adalah pemuda-pemuda penghuni gua itu sendiri. Setelah mereka bangun dan tidur, mereka saling bertanya satu sama lain. 

Sebagian mengatakan: "Kita tinggal dalam gua ini sehari atau setengah hari". Sebagian yang lain mengatakan Tuhanmu lebih mengetahui berapa lamanya kamu tinggal dalam gua ini"

نَŰ­ْنُ نَقُŰ”ُّ Űčَلَيْكَ نَŰšَŰŁَهُمْ ŰšِŰ§Ù„ْŰ­َقِّ Ű„ِنَّهُمْ فِŰȘْيَŰ©ٌ ŰąÙ…َنُÙˆŰ§ Űšِ۱َŰšِّهِمْ وَŰČِŰŻْنَŰ§Ù‡ُمْ هُŰŻًى (13) 

Maksudnya : "Kami ceritakan kisah mereka kepadamu (Muhammad) dengan sebenarnya. Sesungguhnya mereka itu adalah pemuda-pemuda yang beriman kepada Tuhan mereka dan Kami tambahkan kepada mereka petunjuk;"(Surah Al-Kahfi (18)  ayat 13)

Dalam ayat ini Allah SWT mulai menguraikan cerita Ashabul Kahfi, pada ayat-ayat sebelumnya, baru disampaikan secara umum. Allah SWT mengatakan kepada Rasululullah SAW bahawa cerita yang disampaikan ini mengandung kebenaran. Maksudnya diceritakan menurut kejadian, tidak seperti yang dikenal oleh bangsa Arab. Bangsa Arab telah mengenal cerita pemuda-pemuda penghuni gua ini, akan tetapi dalam bentuk yang salah. 

Umayyah Ibnu Abu Salt seorang penyair Arab zaman permulaan Islam dari Bani Umayyah meninggal dunia tahun 9 H, pernah dalam sebuah syairnya menyebut gua ini, yang menunjukkan bahwa bangsa Arab telah mengenal cerita ini. 

Syairnya berbunyi:  "Tidak ada di situ kecuali Ar Raqim (batu tertulis) yang berada di dekatnya serta anjingnya. Sedang kaum itu tidur dalam gua. "

Kemudian Allah SWT menjelaskan cerita itu bahawa sesungguhnya mereka adalah anak-anak yang masih remaja yang beriman kepada Tuhan mereka Yang Maha Kuasa dengan penuh keyakinan. Meskipun masyarakat mereka menganut agama syirik, tetapi mereka dapat mempertahankan keimanan mereka dari pengaruh kemusyrikan itu. Memang para pemuda pada umumnya mempunyai sifat mudah menerima kebenaran, mereka lebih cepat menerima petunjuk ke jalan yang benar dibandingkan dengan orang-orang tua yang sudah tenggelam dalam ajaran-ajaran yang sesat. 

Oleh kerana itu dalam sejarah, terutama sejarah perkembangan Islam, para pemudalah yang lebih banyak pertama kali menerima ajaran Allah dan Rasul-Nya. Adapun orang tua, seperti tokoh-tokoh Quraisy terus menerus mempertahankan ajaran agama yang syirik, sedikit sekali dari orang tua itu yang menerima ajaran Islam.

Benarlah kata ahli hikmah: "Pokok inti kepemudaan itu adalah keimanan. Dalam masa muda itu, seseorang mulai menerima dan menemukan keimanan dan meneguhkan ke dalam pribadinya."

Berkata Al Junaid seorang Sufi: "Masa muda remaja itu, masa untuk memberikan darma bakti, tahan derita, pantang mengeluh. Semakin banyak pengorbanan dan pengabdian mereka terhadap Tuhan, makin tambah kuat iman dan takwa mereka."

Firman Allah SWT: 

وَŰ§Ù„َّŰ°ِينَ Ű§Ù‡ْŰȘَŰŻَوْۧ ŰČَۧۯَهُمْ هُŰŻًى وَŰąŰȘَŰ§Ù‡ُمْ ŰȘَقْوَŰ§Ù‡ُمْ 

Maksudnya : "Dan orang-orang yang mendapat petunjuk Allah menambah petunjuk kepada mereka dan memberikan kepada mereka (batasan) ketakwaannya." 
(Surah Muhammad ayat 17)

Sahabat yang dimuliakan,
Surah Al-Kahfi adalah surah yang menceritakan kisah beberapa orang pemuda yang beriman kepada Allah SWT. Mereka melarikan diri daripada raja yang zalim dan syirik kepada Allah SWT. Mereka sanggup menyembunyikan diri di dalam gua semata-mata untuk menjaga iman dan akidah mereka supaya tidak di sesatkan oleh raja dan para pengikutnya di zaman itu. Mereka tinggal di dalam gua selama 309 tahun kamariah.

Ibnu Murdawaih mengetengahkan  hadis melalui sahabat Ibnu Abbas r.a. yang menceritakan bahawa ketika ayat itu turun, yaitu firman-Nya, “Dan mereka tinggal dalam gua mereka selama tiga ratus.” (Surah Al Kahfi ayat 25) para sahabat bertanya, “Wahai Rasulullah! Tiga ratus apakah, tahun atau bulan?” Allah pun menurunkan kelanjutannya, yaitu firman-Nya, “(Tiga ratus) tahun dan ditambah sembilan tahun.” (Surah Al Kahfi ayat 25).


Sahabat yang dikasihi,
Pengajaran yang boleh diambil daripada ayat-ayat di atas adalah seperti berikut :

1. Allah SWT akan memberi rahmat dan pertolongan-Nya kepda sesiapa saja orang mukmin yang berpegang teguh kepada akidahnya daripada penguasa yang zalim. Allah SWT akan membantu para hamba-Nya yang membantu menegakkan agama-Nya di muka bumi.

2. Kita perlu mencari suasana dan persekitaran yang baik untuk menjaga iman dan tarbiah kita supaya tidak mudah terpengaruh dengan suasana jahiliah yang mendorong untuk melakukan kemungkaran di sisi Allah SWT.

3. Pemuda-pemudi adalah aset penting negara dan merekalah sebagai pemimpin akan datang oleh itu golongan ini perlu di tarbiah dan di asuh dengan keimanan kepada Allah SWT dan akhlak Islam supaya mereka menjadi insan yang berguna kepada masyarakat.

4. Kisah di atas jelas menunjukkan kekuasaan Allah SWT untuk menghidupkan dan mematikan manusia dengan kehendak-Nya. Walaupun pemuda-pemuda di gua tersebut tertidur selama 309 tahun tetapi jasad mereka tidak hancur dan boleh bangun semula untuk menerangkan kepada manusia bahawa Allah SWT Maha Berkuasa untuk menghidupkan dan mematikan manusia .


Sunday, March 10, 2013

Tafsir Surah Al-Baqarah Ayat 286


Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh


ŰšِŰłْمِ ٱللَّهِ Ù±Ù„Ű±َّŰ­ْمَـٰنِ Ù±Ù„Ű±َّŰ­ِيم

Segala puji bagi Allah, Tuhan sekelian alam. Selawat serta salam buat junjungan mulia Nabi Muhammad SAW keluarga serta para sahabat dan pengikut yang istiqamah menuruti baginda hingga ke hari kiamat.

Sahabat yang dirahmati Allah,

Firman Allah SWT :

لَۧ يُكَلِّفُ Ű§Ù„Ù„َّهُ نَفْŰłًۧ Ű„ِلَّۧ وُŰłْŰčَهَۧ لَهَۧ مَۧ كَŰłَŰšَŰȘْ وَŰčَلَيْهَۧ مَۧ Ű§ÙƒْŰȘَŰłَŰšَŰȘْ ۱َŰšَّنَۧ لَۧ ŰȘُŰ€َِۧ۟Ű°ْنَۧ Ű„ِنْ نَŰłِينَۧ ŰŁَوْ ŰŁَŰźْŰ·َŰŁْنَۧ ۱َŰšَّنَۧ وَلَۧ ŰȘَŰ­ْمِلْ Űčَلَيْنَۧ Ű„ِŰ”ْ۱ًۧ كَمَۧ Ű­َمَلْŰȘَهُ Űčَلَى Ű§Ù„َّŰ°ِينَ مِنْ قَŰšْلِنَۧ ۱َŰšَّنَۧ وَلَۧ ŰȘُŰ­َمِّلْنَۧ مَۧ لَۧ Ű·َŰ§Ù‚َŰ©َ لَنَۧ Űšِهِ وَۧŰčْفُ Űčَنَّۧ وَۧŰșْفِ۱ْ لَنَۧ وَۧ۱ْŰ­َمْنَۧ ŰŁَنْŰȘَ مَوْلَŰ§Ù†َۧ فَŰ§Ù†ْŰ”ُ۱ْنَۧ Űčَلَى Ű§Ù„ْقَوْمِ Ű§Ù„ْكَŰ§Ùِ۱ِينَ (286) 


Maksudnya : "Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya. Ia mendapat pahala (dari kebajikan) yang diusahakannya dan ia mendapat seksa (dari kejahatan) yang dikerjakannya. (Mereka berdoa):` Ya Tuhan kami, janganlah Engkau hukum kami jika kami lupa atau kami tersalah. Ya Tuhan kami, janganlah Engkau bebankan kepada kami beban yang berat sebagaimana Engkau bebankan kepada orang-orang yang sebelum kami. Ya Tuhan kami, janganlah Engkau pikulkan kepada kami apa yang tidak sanggup kami memikulnya. Beri maaflah kami; ampunilah kami; dan rahmatilah kami. Engkaulah Penolong kami, maka tolonglah kami terhadap kaum yang kafir `."
(Surah Al-Baqarah ayat 286)


Asbabun Nuzul :

Diriwayatkan oleh Ahmad, Muslim dan lain-lainnya dari Abu Hurairah, katanya, "Tatkala turun ayat, 'Dan jika kamu melahirkan apa yang terdapat dalam dadamu atau menyembunyikannya, pastilah akan dihisab oleh Allah.' (Surah Al-Baqarah 284) sungguh terasa berat oleh para sahabat. Mereka datang kepada Rasulullah SAW. lalu bersimpuh di atas kedua lutut mereka, kata mereka, 'Ayat ini telah diturunkan kepada baginda, tetapi kami tidak sanggup memikulnya', maka Rasulullah SAW. bertanya, 'Apakah kalian hendak mengatakan seperti apa yang diucapkan oleh Ahli Kitab yang sebelum kalian, 'Kami dengar dan kami langgar?' hendaklah kalian ucapkan, 'Kami dengar dan kami patuhi. Ampunilah kami wahai Tuhan kami dan kepada-Mu kami akan kembali.' Setelah orang-orang itu berusaha membacanya hingga lidah-lidah mereka pun menjadi lunak kerananya, maka Allah pun menurunkan di belakangnya, 'Rasul telah beriman...' (Surah Al-Baqarah 285) Sesudah itu ayat tadi dinasakhkan oleh Allah dengan menurunkan, 'Allah tidak membebani seseorang kecuali menurut kemampuannya...'" (Surah Al-Baqarah 286) Muslim dan lain-lain meriwayatkan pula seperti di atas dari Ibnu Abbas.

Fadilat membaca dua ayat terakhir dari surah Al-Baqarah iaitu ayat 285-286 pada permulaan malam, sebagaimana sabda Rasulullah SAWM: "Barangsiapa membaca dua ayat terakhir dari surat Al-Baqarah pada malam hari, maka cukuplah baginya." (Hadis Riwayat Bukhari, Muslim, Ahmad dan Ibn Majah dari Ibn Mas'ud)


Tafsirannya :

Ayat ini menerangkan bahawa dalam mencapai tujuan hidup itu manusia diberi beban oleh Allah SWT. sesuai kesanggupannya, mereka diberi pahala lebih dari yang telah diusahakannya dan mendapat seksa seimbang dengan kejahatan yang telah dilakukannya. 

Dalam ayat ini Allah SWT. mengatakan bahawa seseorang di bebani hanyalah sesuai dengan kesanggupannya. Agama Islam adalah agama yang tidak memberati manusia dengan beban yang berat dan sukar. Mudah, ringan dan tidak sempit adalah asas pokok dari agama Islam. 

Allah SWT berfirman: 

وَمَۧ ŰŹَŰčَلَ Űčَلَيْكُمْ فِي Ű§Ù„ŰŻِّينِ مِنْ Ű­َ۱َŰŹٍ 

.Maksudnya : "...dan Dia sekali-kali tidak menjadikan untuk kamu dalam agama suatu kesempitan.... (Surah Al-Hajj ayat 78) 

Allah SWT berfirman : 

يُ۱ِÙŠŰŻُ Ű§Ù„Ù„َّهُ ŰŁَنْ يُŰźَفِّفَ Űčَنْكُمْ وَŰźُلِقَ Ű§Ù„ْŰ„ِنْŰłَŰ§Ù†ُ ۶َŰčِيفًۧ (28) 

Maksudnya : "Allah hendak memberikan keringanan kepadamu dan manusia dijadikan bersifat lemah. (Surah An-Nisa' ayat 28) 

Dan firman-Nya lagi : 

يُ۱ِÙŠŰŻُ Ű§Ù„Ù„َّهُ Űšِكُمُ Ű§Ù„ْيُŰłْ۱َ وَلَۧ يُ۱ِÙŠŰŻُ Űšِكُمُ Ű§Ù„ْŰčُŰłْ۱َ 

Maksudnya : "Allah menghendaki kemudahan bagimu, dan tidak menghendaki kesukaran bagimu.... (Surah Al-Baqarah ayat 185) 

Kemudian Allah SWT. menerangkan hasil beban yang telah dibebankan dan dilaksanakan oleh manusia, iaitu amal soleh yang dikerjakan mereka, maka balasannya akan diterima dan dirasakan oleh mereka berupa pahala dan syurga. Sebaliknya perbuatan dosa yang dikerjakan oleh manusia, maka hukuman kerana mengerjakan perbuatan itu akan dirasakan dan ditanggung pula oleh mereka, iaitu seksa dan azab di neraka. 

Ayat ini mendorong manusia agar mengerjakan perbuatan yang baik serta menunaikan kewajiban-kewajiban yang telah ditetapkan oleh agama. Ayat ini memberi pengertian bahawa perbuatan baik itu adalah perbuatan yang mudah dikerjakan manusia kerana sesuai dengan watak dan tabiatnya, sedang perbuatan yang jahat adalah perbuatan yang sukar dikerjakan manusia kerana tidak sesuai dengan watak dan tabiatnya. 

Manusia dilahirkan dalam keadaan fitrah yang suci dan telah tertanam dalam hatinya jiwa ketauhidan. Sekalipun manusia oleh Allah SWT. diberi persediaan untuk menjadi baik dan persediaan menjadi buruk, tetapi dengan adanya jiwa tauhid yang telah tertanam dalam hatinya sejak ia masih dalam rahim ibunya, maka tabiat ingin mengerjakan kebajikan itu lebih nyata dalam hati manusia dibanding dengan tabiat ingin mengerjakan kejahatan. 

Adanya keinginan yang tertanam pada diri seseorang untuk mengerjakan suatu pekerjaan yang baik akan memberikan kemungkinan baginya untuk mendapat jalan yang mudah dalam mengerjakan pekerjaan itu apalagi bila ia berhasil dan dapat menikmati usahanya itu, maka dorongan dan semangat untuk mengerjakan pekerjaan baik yang lain semakin bertambah pada dirinya. 

Segala macam pekerjaan jahat adalah pekerjaan yang bertentang dan tidak sesuai dengan tabiat manusia. Mereka melakukan perbuatan jahat pada mulanya adalah kerana terpaksa. Bila ia mengerjakan perbuatan jahat, maka timbullah pada dirinya semacam rasa takut, selalu khawatir akan diketahui oleh orang lain. Perasaan ini akan bertambah setiap melakukan kejahatan. Akhirnya timbullah rasa malas, rasa berdosa pada dirinya dan merasa dirinya dibenci oleh orang lain. 

Rasulullah SAW bersabda : 

Ű§Ù„ŰšŰ± Ű­ŰłÙ† Ű§Ù„ŰźÙ„Ù‚ ÙˆŰ§Ù„Ű„Ű«Ù… Ù…Ű§ Ű­Ű§Ùƒ في Ű”ŰŻŰ±Ùƒ ÙˆÙƒŰ±Ù‡ŰȘ ŰŁÙ† ÙŠŰ·Ù„Űč Űčليه Ű§Ù„Ù†Ű§Űł 

Maksudnya : "Kebaikan itu adalah budi pekerti yang baik, dan dosa itu adalah apa-apa yang tergores di dalam hatimu sedang engkau tidak suka orang lain mengetahuinya." 
(Hadis Riwayat Muslim) 

Kesukaran yang timbul akibat perbuatan jahat ini akan bertambah terasa oleh manusia bila ia telah mulai menerima hukuman langsung atau tidak langsung dari perbuatannya itu. 

Dari ayat ini dapat di fahami pula bahawa seseorang tidak akan menerima keuntungan atau kerugian disebabkan perbuatan orang lain; mereka tidak akan diazab kerana dosa orang lain. Mereka diazab hanyalah kerana kejahatan yang mereka lakukan sendiri. 

Allah SWT. berfirman: 

ŰŁَلَّۧ ŰȘَŰČِ۱ُ وَۧŰČِ۱َŰ©ٌ وِŰČْ۱َ ŰŁُŰźْ۱َى (38) وَŰŁَنْ لَيْŰłَ لِلْŰ„ِنْŰłَŰ§Ù†ِ Ű„ِلَّۧ مَۧ ŰłَŰčَى (39) 

Maksudnya : "(Iaitu) bahawasanya seorang yang berdosa tidak akan memikul dosa orang lain. Dan bahawasanya seorang manusia tiada memperoleh selain apa yang telah diusahakannya. (Surah An-Najm ayat 38-39) 

Termasuk usaha manusia ialah anaknya yang soleh yang mendoakannya, sedekah jariyah yang dikeluarkannya dan ilmu pengetahuan yang bermanfaat yang diajarkannya. 

Rasulullah SAW bersabda :

ۄ۰ۧ Ù…Ű§ŰȘ Ű§Ù„Ű„Ù†ŰłŰ§Ù† Ű§Ù†Ù‚Ű·Űč Űčمله Ű„Ù„Ű§ من Ű«Ù„Ű§Ű« : ÙˆÙ„ŰŻ Ű”Ű§Ù„Ű­ ÙŠŰŻŰčو له ŰŁÙˆ Ű”ŰŻÙ‚Ű© ŰŹŰ§Ű±ÙŠŰ© ŰŁÙˆŰčلم ينŰȘفŰč ŰšÙ‡ 

Maksudnya : "Apabila seseorang telah meninggal dunia, putuslah (pahala) amalnya kecuali tiga hal, iaitu anak yang soleh yang mendoakannya, sedekah jariah, dan ilmu yang bermanfaat. " (Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim dari Abu Hurairah) 

Setelah Allah SWT. menerangkan sifat orang-orang yang beriman dan menyebutkan kurnia yang telah dilimpahkan-Nya kepada hamba-hamba-Nya, iaitu tidak membebani hamba dengan yang tidak sanggup mereka kerjakan, maka Allah SWT mengajarkan doa untuk selalu dimohonkan kepada-Nya agar diampuni dari segala dosa kerana mengerjakan perbuatan terlarang disebabkan lupa atau tersalah. 

Allah SWT. mengajarkan doa kepada hamba-hamba-Nya bukanlah sekedar untuk dibaca dan diulang-ulang lafaznya saja, melainkan maksudnya ialah agar berdoa itu dibaca dengan tulus ikhlas dengan sepenuh hati dan jiwa, di samping melakukan segala perintah-Nya dan menghentikan larangan-Nya, sesuai dengan kesanggupan hamba itu sendiri. 

Doa adalah senjata orang mukmin yang mempunyai hubungan dengan tindakan dan perbuatan. Tindakan dan perbuatan mempunyai hubungan yang erat dengan ilmu pengetahuan. Sebab itu orang yang berdoa belumlah dapat dikatakan berdoa, bila ia tidak mengerjakan perbuatan-perbuatan yang harus dikerjakan serta menjauhi larangan yang harus dihentikannya. 

Ia bertindak, berbuat dan beramal haruslah berdasarkan ilmu pengetahuan itu. Ada amal yang sanggup dikerjakannya dan ada amal yang tidak sanggup dikerjakannya, ada amal yang dikerjakan dengan sempurna dan ada pula amal yang tidak dapat dikerjakan dengan sempurna. Untuk menyempurnakan kekurangan ini, maka Allah swt. mengajarkan doa kepada hamba-Nya. Dengan perkataan lain doa itu menyempurnakan amal yang tidak sanggup dikerjakan dengan sempurna. 

Dari doa yang diajarkan Allah SWT. itu dapat difahami bahawa pada hakikatnya perbuatan terlarang yang dikerjakan kerana lupa atau tersalah ada juga hukumannya dan hukuman itu ditimpakan kepada pelakunya. Kerana itu Allah SWT. mengajarkan doa tersebut kepada hamba-Nya agar dia terhindar dari hukuman itu. 

Setelah Allah SWT mengajarkan doa kepada hamba-Nya supaya ia mohonkan ampunan kepada Allah dari segala perbuatan yang dilakukannya kerana lupa dan tersalah, maka Allah SWT. mengajarkan doa yang lain untuk memohon agar ia tidak diberati beban yang berat sebagaimana yang telah dibebankan Allah SWT. kepada orang-orang dahulu. Misalnya kepada Bani Israil pernah dibebankan kewajiban untuk memotong bahagian pakaian yang kena najis, dan membayar zakat seperempat dari jumlah harta, dan sebagainya. Kemudian Allah juga mengajarkan doa untuk memohon kepada-Nya agar ia tidak diberati beban yang tidak sanggup dilaksanakannya. 

Doa ini merupakan kabar gembira dari Allah SWT kepada Nabi SAW dan orang yang mengikutinya, bahawa agama yang dibawa Nabi SAW  adalah agama yang mudah, tidak sempit, tidak sukar, bahkan memudahkan bagi manusia untuk mencapai tujuan hidupnya, iaitu kebahagiaan di dunia dan di akhirat. 

"Ya Tuhan kami, janganlah Engkau hukum kami jika kami lupa atau kami tersalah. Ya Tuhan kami, janganlah Engkau bebankan kepada kami beban yang berat sebagaimana Engkau bebankan kepada orang-orang yang sebelum kami. Ya Tuhan kami, janganlah Engkau pikulkan kepada kami apa yang tidak sanggup kami memikulnya. Beri maaflah kami; ampunilah kami; dan rahmatilah kami. Engkaulah Penolong kami, maka tolonglah kami terhadap kaum yang kafir."

Selain daripada doa di atas di antara doa orang-orang yang beriman ini yang berbunyi: "Ya Allah, hapuskanlah bekas-bekas kesalahan kami, baik yang telah diampuni mahupun yang belum dan janganlah kami diazab kerana dosa perbuatan yang telah kami kerjakan, janganlah kami diseksa kerananya, berilah kami taufik dan hidayah dalam segala perbuatan kami, sehingga kami dapat melaksanakan perintah-perintah Engkau dengan mudah." 

Pada akhir ayat ini Allah mengajarkan agar memanjatkan doa kepada-Nya, memohon pertolongan-Nya dalam menghadapi orang-orang kafir. Pertolongan yang dimohonkan di sini ialah pertolongan agar mencapai kemenangan. Yang dimaksud kemenangan ialah kemenangan dunia dan akhirat, bukan semata-mata kemenangan dalam peperangan. 

Sahabat yang dimuliakan,
Dalam tafsir Jalalain ayat 286 surah Al-Baqarah menjelaskan :

(Allah tidaklah membebani seseorang melainkan sesuai dengan kemampuannya), maksudnya sekadar kesanggupannya. 

(Ia mendapat dari apa yang diusahakannya) berupa kebaikan maksudnya pahalanya.

(dan ia beroleh pula dari hasil kejahatannya), yakni dosanya. 

Maka seseorang itu tidaklah menerima hukuman dari apa yang tidak dilakukannya, hanya baru menjadi angan-angan dan lamunan mereka. 

Mereka bermohon, ("Wahai Tuhan kami! Janganlah kami dihukum) dengan seksa (jika kami lupa atau tersalah), maksudnya meninggalkan kebenaran tanpa sengaja, sebagaimana dihukumnya orang-orang sebelum kami. 

Sebenarnya hal ini telah dicabut Allah terhadap umat ini, sebagaimana yang telah dijelaskan oleh hadis. Permintaan ini merupakan pengakuan terhadap nikmat Allah. 

(Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau bebankan kepada kami beban yang berat) yang tidak mungkin dapat kami pikul (sebagaimana Engkau bebankan kepada orang-orang yang sebelum kami), iaitu Bani Israel berupa bunuh diri dalam bertaubat, mengeluarkan seperempat harta dalam zakat dan mengorek tempat yang kena najis. 

(Wahai Tuhan kami! Janganlah Kamu pikulkan kepada kami apa yang tidak sanggup) atau tidak kuat (kami memikulnya) berupa tugas-tugas dan cubaan-cubaan. 

(Beri maaflah kami) atau hapuslah sekalian dosa kami (ampunilah kami dan beri rahmatlah kami) dalam rahmat itu terdapat kelanjutan atau tambahan keampunan, 

(Engkaulah pembela kami), maksudnya Pemimpin dan Pengatur urusan kami 

(maka tolonglah kami terhadap orang-orang yang kafir."), yakni dengan menegakkan hujah dan memberikan kemenangan dalam peraturan dan pertempuran dengan mereka, kerana ciri-ciri seorang maula atau pembela adalah menolong anak buahnya terhadap musuh-musuh mereka. 

Dalam sebuah hadis tercantum bahawa tatkala ayat ini turun dan dibaca oleh Nabi SAW, maka setiap kalimat diberikan jawapan oleh Allah SWT., "Telah Engkau penuhi!"

Sahabat yang dikasihi,
Marilah sama-sama kita amalkan ayat-ayat al-Quran dalam kehidupan kita seharian dan sentiasa berdoa sepertimana yang di ajarkan Allah SWT di dalam al-Quran dan doa-doa yang terdapat di dalam hadis-hadis Nabi SAW. Jika kita benar-benar beriman dan bertakwa kepada Allah SWT yakinlah pasti Dia akan memudahkan semua urusan kita dan tidak di bebankan dengan beban hidup yang berat sehingga kita tidak mampu melakukannya.