Sunday, March 13, 2016

Adab-Adab Ke Tandas Menurut Islam.

Islam adalah agama yang mengatur semua aspek kehidupan manusia tanpa terkecuali, sehingga seorang akan merasa kagum dalam hatinya ketika melihat keindahan dan cantiknya ajaran Islam.

Islam mengajarkan kaum muslimin hidup di atas kesucian dan kebersihan, tidak seperti apa yang dituduhkan oleh orang-orang kafir dan orang munafik di zaman sekarang, bahawa Islam itu agama pengotor dan tidak menjaga kebersihan.

Di antara adab ke tandas yang sesuai dengan Sunah Rasulullah SAW tersebut adalah:

1. Menjaga Dan Menutup Aurat Dari Pandangan Manusia.
Rasulullah SAW bersabda:

ŰŁَنَّ Ű§Ù„Ù†َّŰšِيَّ Ű”َلَّى Ű§Ù„Ù„َّهُ Űčَلَيْهِ وَŰłَلَّمَ كَŰ§Ù†َ Ű„ِŰ°َۧ Ű°َهَŰšَ Ű§Ù„ْمَŰ°ْهَŰšَ ŰŁَŰšْŰčَŰŻَ

"Nabi SAW apabila pergi ke tempat pembuangan air, maka baginda menjauhi." (HR. Abu Dawud, An-Nasa’i, dan Ibnu Majah).

2. Tidak Buang Air Pada Air Yang Bertakung.

Rasulullah SAW bersabda :
Űčَنْ Ű§Ù„Ù†َّŰšِيِّ Ű”َلَّى Ű§Ù„Ù„َّهُ Űčَلَيْهِ وَŰłَلَّمَ ŰŁَنَّهُ نَهَى ŰŁَنْ يُŰšَŰ§Ù„َ فِي Ű§Ù„ْمَۧۥِ Ű§Ù„Ű±َّŰ§ÙƒِŰŻِ.

Dari Nabi SAW, "Bahawasanya baginda melarang kencing pada air yang bertakung." (HR. Ahmad, Muslim, Nasa’ie dan Ibnu Majah)

3. Berdoa Sebelum Masuk ke Tempat Pembuangan Air.

Rasulullah SAW bersabda:

قَŰ§Ù„َ : كَŰ§Ù†َ ۱َŰłُولُ Ű§Ù„Ù„َّهِ Ű”َلَّى Ű§Ù„Ù„َّهُ Űčَلَيْهِ وَŰłَلَّمَ Ű„Ű°َۧ ŰŻَŰźَلَ Ű§Ù„ْŰźَلَۧۥَ قَŰ§Ù„َ : Ű§Ù„Ù„َّهُمَّ Ű„Ù†ِّي ŰŁَŰčُÙˆŰ°ُ Űšِكَ مِنْ Ű§Ù„ْŰźُŰšْŰ«ِ وَŰ§Ù„ْŰźَŰšَۧۊِŰ«.

"Bahawasanya Rasulullah SAW jika hendak masuk ke tempat pembuangan air, maka beliau berkata (berdoa): "Allahumma inniy audzubika minal khubtsi wal khobaaits"

(Ya Allah, sesungguhnya aku berlindung kepadaMu dari para syaitan jantan, dan betina). (HR. Jama’ah)

Doa ini dibaca ketika hendak masuk ke tandasa atau bilik mandi sebagaimana yang dijelaskan oleh Bukhari dalam kitab Adabul Mufrod, dia berdalil dengan hadis Anas di atas. Dan pendapat ini yang dipakai oleh kebanyakan ulama. ( Lihat Kitab Nailul Authar:1/183).

4. Mendahulukan Kaki Kiri Sebelum Masuk Tandas.

Diriwayatkan daripada Aisyah r.ha;

كَŰ§Ù†َ Ű§Ù„Ù†َّŰšِىُّ – Ű”Ù„Ù‰ Ű§Ù„Ù„Ù‡ Űčليه ÙˆŰłÙ„Ù… – يُŰčْŰŹِŰšُهُ Ű§Ù„ŰȘَّيَمُّنُ فِى ŰȘَنَŰčُّلِهِ وَŰȘَ۱َŰŹُّلِهِ وَŰ·ُهُÙˆŰ±ِهِ وَفِى ŰŽَŰŁْنِهِ كُلِّهِ

“Rasulullah SAW sangat menyukai mendahulukan yang kanan ketika memakai sandal, ketika menyisir rambut dan ketika bersuci, juga dalam setiap perkara (yang baik-baik).” (HR. Bukhari dan Muslim).
Oleh kerana itu, beberapa ulama seperti Al-Imam An-Nawawi dalam kitab beliau, Syarhu Shahih Muslim, dan juga Al-Imam Ibnu Daqiqil ‘Id menyebutkan disukainya seseorang yang masuk tandas dengan mendahulukan kaki kiri dan ketika keluar dengan mendahulukan kaki kanan.

5. Tidak Menghadap Ke Arah Kiblat Atau Membelakanginya.

Rasulullah SAW bersabda:

Ű„Ű°َۧ ŰŁَŰȘَيْŰȘُمُ Ű§Ù„ْŰșَۧۊِŰ·َ فَلَۧ ŰȘَŰłْŰȘَقْŰšِلُÙˆŰ§ Ű§Ù„ْقِŰšْلَŰ©َ وَلَۧ ŰȘَŰłْŰȘَŰŻْŰšِ۱ُوهَۧ وَلَكِنْ ŰŽَ۱ِّقُÙˆŰ§ ŰŁَوْ Űșَ۱ِّŰšُÙˆŰ§. Ű±ÙˆŰ§Ù‡ Ű§Ù„ŰšŰźŰ§Ű±ÙŠ

"Jika kalian mendatangi tempat pembuangan air (untuk buang air), maka janganlah menghadap kiblat, dan jangan pula membelakanginya saat kencing, mahupun berak." (HR. Bukhari)

Namun hadis ini berlaku apabila tempat buang air itu tidak ada sutrah atau tabir sebagai pelindung diri dari pandangan manusia, apabila ada tabir atau tutup untuk melindungi diri dari manusia maka tidak mengapa menghadap kiblat.

Sebagaimana hadis Rasulullah :

۱َقِيŰȘُ يَوْمًۧ Űčَلَى ŰšَيْŰȘِ Ű­َفْŰ”َŰ©َ فَ۱َŰŁَيْŰȘُ Ű§Ù„Ù†َّŰšِيَّ Ű”َلَّى Ű§Ù„Ù„َّهُ Űčَلَيْهِ وَŰłَلَّمَ Űčَلَى Ű­َۧۏَŰȘِهِ مُŰłْŰȘَقْŰšِلَ Ű§Ù„ŰŽَّŰ§Ù…ِ مُŰłْŰȘَŰŻْŰšِ۱َ Ű§Ù„ْكَŰčْŰšَŰ©ِ .۱َوَŰ§Ù‡ُ Ű§Ù„ْŰŹَمَۧŰčَŰ©

"Aku menginap semalam di rumah Khafshah, maka aku melihat Nabi SAW ketika hajatnya menghadap ke arah Syam dan membelakangi Ka’abah". (HR. Jama’ah).

6. Menjaga Badan Dan Pakaian Dari Najis Dan Air Kencing.

Rasulullah SAW bersabda:

قَŰ§Ù„َ مَ۱َّ ۱َŰłُولُ Ű§Ù„Ù„َّهِ Ű”َلَّى Ű§Ù„Ù„َّهُ Űčَلَيْهِ وَŰłَلَّمَ Űčَلَى قَŰšْ۱َيْنِ فَقَŰ§Ù„َ ŰŁَمَۧ Ű„ِنَّهُمَۧ لَيُŰčَŰ°َّŰšَŰ§Ù†ِ وَمَۧ يُŰčَŰ°َّŰšَŰ§Ù†ِ فِي كَŰšِÙŠŰ±ٍ ŰŁَمَّۧ ŰŁَŰ­َŰŻُهُمَۧ فَكَŰ§Ù†َ يَمْŰŽِي ŰšِŰ§Ù„Ù†َّمِيمَŰ©ِ وَŰŁَمَّۧ Ű§Ù„ْ۹َ۟۱ُ فَكَŰ§Ù†َ لَۧ يَŰłْŰȘَŰȘِ۱ُ مِنْ Űšَوْلِهِ

Rasulullah SAW pernah melewati dua kuburan dan bersabda: "Sesungguhnya kedua (penghuni)nya tengah diseksa, sedang ia tak diseksa kerana perkara besar (menurut sangkaannya). Bahkan itu (sebenarnya) adalah perkara besar. Adapun salah satu di antaranya, ia melakukan sikap suka mengadu domba. Adapun yang kedua, ia tidak berlindung dari (percikan) air kencingnya." (HR. Muslim)

Oleh kerana itu jangan sampai perkara yang kelihatannya kecil ini dapat menyebabkan kita mendapat azab kubur, namun sangat menyedihkan, ramai umat Islam pada hari ini yang meremehkan hal ini.

7. Tidak Menggunakan Tangan Kanan Dalam Istinja'.

Rasulullah SAW bersabda:

كَŰ§Ù†َŰȘْ يَŰŻُ ۱َŰłُولِ Ű§Ù„Ù„َّهِ Ű”َلَّى Ű§Ù„Ù„َّهُ Űčَلَيْهِ وَŰłَلَّمَ Ű§Ù„ْيُمْنَى لِŰ·ُهُÙˆŰ±ِهِ وَŰ·َŰčَŰ§Ù…ِهِ وَكَŰ§Ù†َŰȘْ يَŰŻُهُ Ű§Ù„ْيُŰłْ۱َى لِŰźَلَۧۊِهِ وَمَۧ كَŰ§Ù†َ مِنْ ŰŁَŰ°ًى

"Bahawasanya tangan kanan Rasulullah SAW adalah untuk wuduknya dan makannya; dan tangan kirinya untuk ke tandas, dan sesuatu yang kotor." (HR. Abu Dawud ).

Jadi tangan kanan digunakan untuk sesuatu yang baik seperti makan dan minum dan tangan kiri untuk istinja' dan sesuatu yang bersifat kotor.
Tidak seperti orang yang jahil, mereka makan dan minum dengan tangan kiri dan beristinja' dengan tangan kanan.

8. Beristinja’ Dengan Menggunakan Air.

Rasulullah SAW bersabda:

كَŰ§Ù†َ ۱َŰłُولُ Ű§Ù„Ù„َّهِ Ű”َلَّى Ű§Ù„Ù„َّهُ Űčَلَيْهِ وَŰłَلَّمَ يَŰŻْŰźُلُ Ű§Ù„ْŰźَلَۧۥَ فَŰŁَŰ­ْمِلُ ŰŁَنَۧ وَŰșُلَŰ§Ù…ٌ نَŰ­ْوِي Ű„ŰŻَŰ§ÙˆَŰ©ً مِنْ مَۧۥٍ وَŰčَنَŰČَŰ©ً فَيَŰłْŰȘَنْŰŹِي ŰšِŰ§Ù„ْمَۧۥِ.
"Rasulullah SAW pernah memasuki tempat buang air. Maka aku dan seorang budak yang sebaya denganku datang membawa sebaldi air dan tombak kecil, lalu baginda pun beristinja’ dengan air tersebut ." (HR Bukhari dan Muslim).

Akan tetapi jika tidak mendapati air maka diperbolehkan menggunakan tiga buah batu atau yang lainnya.

Rasulullah SAW bersabda:

ŰŁَنَّ ۱َŰłُولَ Ű§Ù„Ù„َّهِ Ű”َلَّى Ű§Ù„Ù„َّهُ Űčَلَيْهِ وَŰłَلَّمَ قَŰ§Ù„َ : Ű„Ű°َۧ Ű°َهَŰšَ ŰŁَŰ­َŰŻُكُمْ Ű„Ù„َى Ű§Ù„ْŰșَۧۊِŰ·ِ فَلْيَŰłْŰȘَŰ·ِŰšْ ŰšِŰ«َلََۧ۫Ű©ِ ŰŁَŰ­ْŰŹَۧ۱ٍ فَŰ„ِنَّهَۧ ŰȘَŰŹْŰČِي Űčَنْهُ.

Bahawasanya Rasulullah SAW  bersabda:  "Jika seorang di antara kalian pergi buang air, maka hendaknya ia membawa tiga batu yang dipakai untuk istinja’, kerana (tiga) batu tersebut mencukupi baginya (untuk istinja')." (HR. Ahmad, Nasa’i, Abu Dawud, Ad-Daraqutni).

Namun ada benda-benda yang dilarang oleh Rasulullah SAW untuk digunakan bersuci iaitu tulang dan kotoran binatang.

Rasulullah SAW bersabda:

لَۧ ŰȘَŰłْŰȘَنْŰŹُÙˆŰ§ ŰšِŰ§Ù„Ű±َّوْŰ«ِ وَلَۧ ŰšِŰ§Ù„ْŰčِŰžَŰ§Ù…ِ فَŰ„ِنَّهُ ŰČَۧۯُ Ű„ِŰźْوَŰ§Ù†ِكُمْ مِنْ Ű§Ù„ْŰŹِنِّ

"Janganlah beristinja’ dengan menggunakan kotoran binatang, dan tulang-belulang, kerana itu adalah makanan saudara-saudara kalian dari kalangan jin." (HR. At-Tirmidzi)

9. Membersihkan Tangan Selesai beristinja’.

Rasulullah SAW bersabda:

كَŰ§Ù†َ Ű§Ù„Ù†َّŰšِيُّ Ű”َلَّى Ű§Ù„Ù„َّهُ Űčَلَيْهِ وَŰłَلَّمَ Ű„ِŰ°َۧ ŰŁَŰȘَى Ű§Ù„ْŰźَلَۧۥَ ŰŁَŰȘَيْŰȘُهُ Űšِمَۧۥٍ فِي ŰȘَوْ۱ٍ ŰŁَوْ ۱َكْوَŰ©ٍ فَۧ۳ْŰȘَنْŰŹَى قَŰ§Ù„َ ŰŁَŰšُو ŰŻَŰ§ÙˆُŰŻ فِي Ű­َŰŻِÙŠŰ«ِ وَكِيŰčٍ Ű«ُمَّ مَŰłَŰ­َ يَŰŻَهُ Űčَلَى Ű§Ù„ْŰŁَ۱ْ۶ِ Ű«ُمَّ ŰŁَŰȘَيْŰȘُهُ ŰšِŰ„ِنَۧۥٍ ۹َ۟۱َ فَŰȘَوَ۶َّŰŁَ

"Bahawasanya Nabi SAW jika hendak buang air, maka aku bawakan air dalam bejana atau baldi kecil. Lalu beliau beristinja’, kemudian menggosokkan tangannya pada tanah. Lalu aku bawakan bejana lain, kemudian baginda berwuduk." (HR. Abu Dawud).

Membersihkan tangan setelah istinja' ini tidak harus dengan tanah, apabila ada sesuatu yang dapat menggantikannya sebagai penghilang bau seperti sabun atau semisalnya maka tidak mengapa.

10. Berdoa Ketika Keluar Dari Tandas.

Rasulullah SAW bersabda:

كَŰ§Ù†َ Ű§Ù„Ù†َّŰšِيُّ Ű”َلَّى Ű§Ù„Ù„َّهُ Űčَلَيْهِ وَŰłَلَّمَ Ű„Ű°َۧ Űźَ۱َŰŹَ مِنْ Ű§Ù„ْŰźَلَۧۥِ قَŰ§Ù„َ :” Űșُفْ۱َŰ§Ù†َكَ”.

"Adalah Nabi SAW Jika keluar dari tandas, maka baginda berdoa, GHUFROONAKA (Aku memohon ampunanMu)." (HR. Bukhari, Muslim, Abu Dawud dan At-Tirmidzi).

Demikian sedikit aturan-aturan dalam Islam dalam masalah yang berkaitan buang air, semoga bermanfaat penulisan ini hanya semata-mata diniatkan untuk mencari redha Allah.

Kaedah Sembelihan Menurut Islam.

Konsep sembelihan dalam Islam atau ‘Zabiha’ telah meletakkan garis panduan dalam penyembelihan haiwan dengan baik dan teliti. Pengetahuan mendalam mengenai kaedah penyembelihan yang mengikut syariat amat penting kerana ia berkait rapat dengan faktor kerohanian dan kesihatan.

Islam adalah agama ‘Rahmat – Kasih Sayang’ untuk seluruh manusia bahkan kepada haiwan. Islam sangat berhemah dalam penyembelihan binatang ternakan.
.
Sembelihan ialah mematikan binatang dan menghalalkan dagingnya. Sembelihan menurut bahasa ialah ‘Thayyib‘ iaitu mengelokkan. Pengertian kedua adalah ‘Tatmim’ membawa maksud menyempurnaan iaitu menyempurnakan apa yang diharuskan dengan cara sembelihan.
.
Sembelihan adalah salah satu cara untuk mematikan atau menghilangkan nyawa binatang yang halal dimakan dengan memutuskan urat halkum dan urat marih dengan menggunakan alat yang tajam dengan niat kerana Allah.

Firman Allah SWT yang bermaksud : “Diharamkan kepada kamu (memakan) bangkai (binatang yang tidak disembelih), dan darah (yang keluar mengalir), dan daging babi (termasuk semuanya), dan binatang-binatang yang disembelih kerana yang lain dari Allah, dan yang mati tercekik, dan yang mati dipukul, dan yang mati jatuh dari tempat yang tinggi, dan yang mati ditanduk, dan yang mati dimakan binatang buas, kecuali yang sempat kamu sembelih (sebelum habis nyawanya), dan yang disembelih atas berhala.”   (Surah Al-Maidah ayat 3)
.
Hukum sembelihan adalah wajib dan binatang yang mati tanpa disembelih adalah dianggap bangkai, najis dan haram dimakan. 

Allah SWT berfirman maksudnya : “Dihalalkan bagi kamu segala yang baik-baik”.   (Surah Al-Maidah ayat 4)

Rukun Sembelihan.

Ijma’ para fuqaha mengatakan rukun sembelihat terhadap binatang terbahagi kepada 4:

1. Penyembelih
2. Binatang sembelihan
3. Alat untuk menyembelih
4. Keadaan (tempat / perbuatan) sembelihan.

Syarat-Syarat Sembelihan
.
1) Orang yang menyembelih.

a) Hendaklah beragama Islam atau Ahli Kitab (Kitabiyah).
b) Baligh; tidak sah jika kanak-kanak.
c) berakal; tidak sah jika orang gila
d) Tidak dalam ihram haji atau umrah
e) Dengan sengaja membaca Basmalah.
.
Firman Allah SWT maksudnya : “Maka makanlah haiwan (yang halal) yang disebut nama Allah ketika menyembelihnya, jika kamu beriman kepada ayat-ayatnya”  (Surah al-An’aam, ayat 118).

Binatang Yang Disembelih.

a) Binatang yang halal dimakan
b) Binatang itu masih hidup
c) Mati dengan sekali sembelihan
d) Wajib putus urat pernafasan (urat merih) dan urat tempat lalu makanan (halkum).

Alat Sembelihan.

a) Mestilah alat yang tajam seperti pisau
b) Dibolehkan dari besi (logam), kayu, buluh, kaca, batu atau alat-alat lain yang ditajamkan.
c) Tidak termasuk gigi, tulang dan kuku.
.
Sabda Rasulullah Shallallahu Alaihi Wasallam dari Rafi’ ibnu khadij radhiallahu ‘anhu: “Apa-apa yang dapat mengalirkan darah serta disebut nama Allah padanya (waktu menyembelih), maka boleh kamu makan, kecuali gigi dan kuku, dan aku akan khabarkan kepada kamu sedemikian itu, (kerana) gigi adalah tulang dan kuku adalah pisau orang Habsyah.”  (Hadits riwayat Bukhari dan Muslim)
.
Sabda Nabi Shallallahu Alaihi Wasallam maksudnya : “Sesungguhnya Allah mewajibkan untuk berbuat baik kepada sesuatu. Oleh itu jika kamu membunuh, maka perbaikilah cara membunuhnya, dan apabila kamu menyembelih maka perbaikilah cara menyembelihnya dan tajamkanlah pisaunya serta selesakanlah haiwan sembelihannya itu” (Hadis riwayat Muslim).
.
Tempat Sembelihan.

Terdapat 2 keadaan penyembelihan iaitu penyembelihan ke atas binatang yang berkuasa keatasnya dan penyembelihan ke atas binatang yang tidak berkuasa ke atasnya.
.
a)  Penyembelihan ke atas binatang yang berkuasa (menangkap & menyembelih) ke atasnya. Wajib memutuskan dengan sempurna urat HALKUM dan urat MARIH. (Halkum ialah tempat salur nafas pernafasan dan marih pula tempat salur makan dan minum.)
.
b)  Penyembelihan ke atas binatang yang tidak berkuasa ke atasnya.
Binatang yang sukar ditangkap (buruan) atau binatang yang tidak dapat disembelih pada lehernya seperti sembelihan biasa seperti binatang yang terjatuh ke dalam perigi dan sukar dikeluarkan. Memadai dengan melukakan mana-mana bahagian pada tubuhnya hingga mampu menyebabkan mati.
.
Mazhab Syafi’e berpendapat hanya diwajibkan untuk memutuskan dua jenis urat iaitu urat halkum dan urat marih sahaja. Namun sunat hukumnya memutuskan 2 urat (salur) darah yang berada di kanan dan kiri leher binatang yang disembelih bagi mempercepatkan kematian.