Saturday, September 28, 2013

Siapakah Yang Layak Mendapat Haji Mabrur?

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh

ŰšِŰłْمِ ٱللَّهِ Ù±Ù„Ű±َّŰ­ْمَـٰنِ Ù±Ù„Ű±َّŰ­ِيم

Segala puji bagi Allah, Tuhan sekelian alam. Selawat serta salam buat junjungan mulia Nabi Muhammad SAW keluarga serta para sahabat dan pengikut yang istiqamah menuruti baginda hingga ke hari kiamat.

Sahabat yang dirahmati Allah,
Mengerjakan fardu haji ke Baitullah adalah termasuk di dalam rukun Islam ke lima bagi sesiapa yang berkemampuan dan cukup perbelanjaan. Sekiranya seseorang muslim itu telah cukup perbelajaan tidak ada halangan quata dan masaalah kesihatan tetapi dia enggan menunaikan haji dan tidak ada langsung niat untuk menunaikannya , jika sekiranya dia mati maka matinya adalah kematian jahilaih. (kerana mengingkari kefarduan rukun Islam ke 5).

Ingatlah! Pemergian kalian ke Tanah Suci untuk mengerjakan haji adalah jihad dijalan Allah SWT. Banyakkan bertaubat kepada Allah SWT, memohon kemaafan saudara-mara, jiran tetangga dan sahabat handai, jika ada hutang-hutang yang lama belum dibayar maka diselesaikanlah atau minta halal kerana kita telah bebas daripada perkara-perkara yang wajib di selesaikan.

Ketika di Tanah Suci janganlah merosakkan ibadah kita dengan melakukan perkara mungkar serta kepercayaan yang bertentangan dengan ajaran Islam, seperti mengumpat, mencaci, memaki hamun dan mengutip batu di Tanah Suci untuk dibawa balik ke tanah air.

Oleh itu bagi setiap orang Islam yang ingin mengerjakan ibadat haji mestilah mengetahui segala rukun, syarat-syaratnya dengan betul supaya hajinya diterima oleh Allah SWT.

Apalah gunanya jika ibadat haji yang mempunyai ganjaran dan kelebihan begitu besar seperti ganjaran orang yang berjihad di jalan Allah itu rosak dan binasa disebabkan perkara mungkar dan khurafat yang kita kerjakan. Malah ibadat haji yang kita kerjakan itu tidak diterima oleh Allah dan ia menjadi sia-sia.

Oleh yang demikian, bakal jemaah haji seharusnya mengambil perhatian berat berhubung perkara ini dan menghindarkan diri daripada melakukan perkara mungkar dan khurafat. Mudah-mudahan dengan kita menjauhi segala perkara mungkar dan khurafat itu ibadat haji kita akan diterima oleh Allah.

Daripada Abdullah bin Masu'd bahawa Rasulullah SAW bersabda, "Hubungkanlah sekalian kamu antara haji dan umrah kerana ia menghapuskan dosa dan kemiskinan seperti menghembus tukang besi akan kotoran besi, emas dan perak. (Hadis riwayat Tirmizi).

Sabda Rasulullah SAW maksudnya : "Sesiapa yang menunaikan haji kerana Allah dan tidak dicemari perkara dosa dan maksiat, dia akan kembali seperti hari pertama dia dilahirkan". (Hadis riwayat Bukhari).

Sahabat yang dimuliakan,Firman Allah yang bermaksud : "Dan (diantara) kewajipan manusia terhadap Allah adalah melaksanakan ibadah haji ke Baitullah, iaitu bagi orang-orang yang mampu mengadakan perjalanan ke sana. Barang siapa mengingkari (kewajipan) haji, maka ketahuilah bahawa Allah Maha Kaya (tidak memerlukan sesuatu) dari seluruh alam.".(Surah Ali-Imran ayat 97)

Sesiapa yang telah mencukupi perbelanjaan untuk menunaikan haji maka dia wajib mengerjakannya tanpa ditangguh-tangguh lagi kerana ajal dan maut seseorang tidak siapa mengetahuinya.

Lantaran itu, jelas di sini bahawa ibadah haji wajib ke atas setiap muslim, baligh, berakal, merdeka, aman perjalanan dan berkemampuan. Satu syarat tambahan untuk wanita iaitu adanya mahram bersamanya.

Yang dimaksudkan dengan kemampuan ialah:

1. Memiliki bekalan yang mencukupi bagi perjalanan pergi ke Tanah Suci dan perjalanan pulang ke tanah airnya untuk dirinya dan perbelanjaan mereka yang di bawah tanggungannya semasa pemergiannya.

2. Pengangkutan yang sesuai.

Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: "Islam itu dibina atas lima perkara: Kesaksian bahawa tiada Tuhan melainkan Allah dan Muhammad itu adalah Rasul Allah, mendirikan solat, menunaikan zakat, haji dan puasa (pada bulan) Ramadan)." (Hadis Riwayat Muttafaq Alaih).

Dalam satu hadis Nabi SAW melarang keras sesiapa yang enggan atau tidak berniat langsung untuk menunaikan salah satu rukun Islam yang lima iaitu mengerjakan fardu haji tanpa alasan yang dibenarkan syarak dan dia pula berkemampuan maka matinya adalah mati sebagai Yahudi atau Nasrani. na'uzubillahiminzalik.

Rasulullah SAW. bersabda yang bermaksud: "Sesiapa yang memiliki bekalan dan kemudahan pengangkutan yang menyampaikannya ke Baitullah tetapi ia tidak berhaji, maka tiada halangan baginya untuk mati sebagai Yahudi atau Nasrani".(Hadis Riwayat Tirmizi dan Baihaqi).

Terdapat 4 tingkatan ibadah haji yang dilakukan oleh orang-orang Islam sama seperti ibadah solat dan puasa iaitu :

Pertama : Haji Mardud.

Haji Mardud ialah haji yang tidak diterima olah Allah SWT lantaran kerana kekurangan syarat-syarat dan rukunnya atau sebab-sebab yang lain yang menyebabkan hajinya tidak diterima atau ditolak oleh Allah SWT.

Kedua : Haji Maqbul.

Haji Maqbul adalah haji yang sah dan diterima oleh Allah SWT dan orang yang mengerjakan haji maqbul ini dianggap sebagai telah menunaikan perintah Allah dan telah menyempurnakan rukun Islam yang ke lima tanpa diberi ganjaran pahala.

Ketiga : Haji Makhsus.

Haji Makhsus adalah ibadah haji yang dikerjakan oleh orang-orang yang tertentu yang sempurna segala syarat dan rukunnya, ia bukan sahaja sekadar dianggap sah dan diterima oleh Allah SWT tetapi diampunkan segala dosanya.

Haji ini termasuk ke dalam apa yang disabdakan oleh Rasulullah SAW yang diriwayatkan oleh Bukhari, Ibnu Majah, An-Nasai dan Ahmad daripada Abu Hurairah yang bermaksud :” Sesiapa yang menunaikan ibadah Haji, tidak ia melakukan keburukan dan kekejian, maka kembalilah ia seperti hari yang dilahirkan oleh ibunya ”

Keempat : Haji Mabrur

Haji Mabrur adalah tingkatan haji yang paling tinggi dan istimewa, tidak semua muslim boleh mendapatkannya. Haji ini bukan sahaja sekadar dianggap menunaikan kewajipan, tetapi selain dari diampunkan segala dosanya, ia juga akan dimasukkan ke dalam syurga.

Sabda Rasulullah SAW yang diriwayatkan oleh At-Tabrani daripada Abdullah b. Abas yang bermaksud :” Haji mabrur itu, tidak ada balasan baginya melainkan syurga ”

Sahabat yang dihormati,Setiap mukmin yang telah dipilih menjadi tetamu Allah SWT dan berpeluang mengerjakan fardu haji maka dia perlulah berdoa dan bermunajat kepada Allah SWT semoga ibadah haji yang dikerjakannya adalah mendapat Haji Mabrur.

Adapun perkataan “MABRUR” di segi pengertian bahasanya ialah perbuatan yang tidak ada syubahat atau keraguan padanya atau hanya diertikan dengan makna yang diterima.

Makna Haji Mabrur pada istilah ialah haji yang diterima dan balasannya yang luarbiasa iaitu syurga, manakala lawannya ialah Haji Mardud iaitu haji yang ditolak dan tidak diterima.

Apakah syarat-syarat untuk mendapat Haji Mabrur?

Untuk mencapai tingkatan haji yang mabrur, tidak semudah seperti yang disangkakan tetapi tidak mustahil untuk mendapatkannya. Ia memerlukan beberapa syarat yang tertentu berdasarkan masa-masa tertentu.

Sebelum menunaikan fardu haji ada beberapa perkara yang seharusnya diperbetulkan sebelum berangkat keTanah Suci iaitu :

1. Niat semata-mata kerana Allah SWT.

Niat semata-mata kerana Allah swt, jangan sekali dicampur-adukkan dengan perasaan riak dan takbur. Sabda Rasulullah SAW yang diriwayatkan oleh Bukhari dan Muslim daripada Umar Al-Khattab yang bermaksud ” Sesungguhnya segala perbuatan itu bergantung kepada niat, dan sesungguhnya bagi setiap seorang itu apa yang diniatkan ”

2. Wang perbelanjaan diperolehi daripada sumber yang halal.

Wang yang diperolehi dan akan digunakan untuk tujuan menunaikan ibadat Haji hendaklah daripada sumber yang halal, jangan sekali dicampur-adukkan dengan sesuatu yang haram atau yang syubahat.

3. Kewajipan diri sendiri telah sempurna dan tidak mempunyai tanggungan lain yang wajib disempurnakan.

Setelah cukup syarat yang mewajibkan seseorang itu menunaikan haji tanpa memaksa diri sendiri dan semua tanggungan yang lain telah disempurnakannya tanpa menjejaskan pemergiaannya ke tanah suci untuk mengerjakan haji.

4. Semasa mengerjakan haji dijaga semua perkara iaitu :

a. Menyempurnakan segala rukun-rukun haji.

b. Menyempurnakan segala perkara-perkara wajib haji.

c. Membayar segala jenis dam yang dikenakan.

d. Tidak melakukan larangan ketika berihram haji seperti persetubuhan, kemaksiatan dan kemungkaran. Firman Allah SWT dalam Surah Al-Baqarah ayat 197 yang bermaksud :” Masa untuk mengerjakan Ibadah Haji itu ialah beberapa bulan termaklum, oleh yang demikian sesiapa yang telah mewajibkan dirinya dengan niat mengerjakan Ibadah Haji itu, maka tidak boleh mencampuri dan tidak boleh membuat maksiat dan tidak boleh bertengkar dalam masa mengerjakan Haji ”

5. Selepas menunaikan haji (sudah balik ketanah air)

Orang yang telah menunaikan Haji, dianggap telah membersihkan dirinya daripada segala dosa dan kesalahan, setelah menunaikan ibadah haji khasnya setelah kembali ke tanah air maka beberapa perkara perlu diawasi :

a. Mengekalkan diri sentiasa dalam keadaan bersih dari sebarang noda dan dosa dengan menjauhkan perkara-perkara mungkar yang dilarang.

b. Memperbanyakkan amal soleh untuk meningkatkan iman dan ketakwaannya.

c. Memperbaiki diri ke arah yang lebih sempurna di segi akhlak dan kelakuannya.

Dengan terlaksananya segala apa yang dinyatakan seperti di atas, maka besar kemungkinan seseorang itu akan mencapai ke tahap Haji Mabrur yang diidamkan oleh setiap pengunjung Baitullahil Haram.

Sahabat yang dikasihi,Dengan huraian yang ringkas ini, diharap akan dapat memberikan satu gambaran tentang Haji Mabrur dan pencapaiannya atau sekurang-kurangnya dapat dijadikan sebagai panduan untuk mencapai Haji Mabrur.

Sesiapa di antara kalian yang belum lagi menunaikan haji maka berdoalah kepada Allah SWT semoga dipermudahkan oleh Allah SWT dan diberikan-Nya rezeki untuk menjadi tetamu-Nya kerana mereka yang terpilih sahaja layak menjadi tetamu-Nya.

Untuk bakal-bakal haji yang telah dipilih tahun ini maka kalian perlulah membuat persiapan serapi mungkin iaitu persiapan fizikal, mental, emosi dan kerohanian. Saya doakan kalian semua semoga dikurniakan taufik dan hidayah-Nya serta kemampuan untuk melaksanakan ibadah haji dengan sempurna dan penuh ketakwaan, terhindar dari sifat riak yang merosakkan amalan.

Kepada Allah SWT diserahkan segala urusan dan kepada-Nya dipohonkan ganjaran di atas setiap amal yang dikerjakan.

Soal Jawab Agama Siri 91 (Wanita Bersalin, Umur Perkahwinan, Lafaz Ta'liq Cerai, Wali Nikah Dan Kelebihan Bulan Zulhijjah)

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh

Űłْمِ Ű§Ù„Ù„Ù‡ِ Ű§Ù„Ű±َّŰ­ْمنِ Ű§Ù„Ű±َّŰ­ِيْم

Segala puji bagi Allah, Tuhan sekelian alam. Selawat serta salam buat junjungan mulia Nabi Muhammad SAW keluarga serta para sahabat dan pengikut yang istiqamah menuruti baginda hingga ke hari kiamat.

Sahabat yang dirahmati Allah,  
Soal Jawab Agama Siri 91 adalah menjawab persoalan wanita bersalin, umur perkahwinan, lafaz ta'liq cerai, wali nikah dan kelebihan bulan Zulhijjah.

741. Soalan : Apakah hukum wanita muslim bersalin di sambut kelahirannya oleh doktor lelaki sedangkan terdapat ramai doktor wanita?

Jawapan : 

Dalam kes isteri bersalin perlu dilihat secara menyeluruh keadaan seseorang individu tersebut. Jika suami berkemampuan menyediakan tempat bersalin di hospital / klinik bersalin swasta yang menyediakan doktor wanita semasa menyambut kelahiran bayi maka wajib suami menyediakannya, kerana ketika ini sudah tidak ada darurat lagi. Kita berkeyakinan bahawa aurat isteri kita terjamin daripada dilihat oleh doktor lelaki semasa bersalin nanti.

Jika sekiranya seorang suami tidak mampu menyediakan tempat bersalin swasta dan terpaksa pergi ke hospital kerajaan kerana kos rawatannya murah dan suami tidak boleh membuat pilihan untuk memilih doktor wanita maka ketika ini hukumnya harus. Biasanya hospital mempunyai  doktor yang bertugas samaada doktor wanita atau doktor lelaki yang bertugas secara bergilir-gilir. Sekiranya semasa wanita muslim tersebut bersalin dan tidak ada doktor lain melainkan dokor lelaki yang bertugas dan persalinan ini memerlukan khidmat doktor pakar sakit puan maka diharuskan menggunakannya.

Seperti biasa, al-ឍarĆ«rāt tubÄ«áž„ al-maáž„áș“Ć«rāt (perkara-perkara darurat mengharuskan perkara-perkara haram). 

Tetapi, keharusan ini mestilah dengan dua syarat berikut:

Pertama, persalinan tersebut memerlukan bantuannya.

Kedua, tidak ada perempuan yang dapat menggantikan tempat lelaki tersebut.

Syarat pertama memberi maksud, wanita tidak boleh bersalin dengan lelaki sekiranya persalinan tersebut tidak memerlukan campur tangannya sama ada kerana pertolongan daripada wanita-wanita lain sudah memadai atau wanita bersalin boleh bersalin sendiri.  Ini bermakna, sekiranya seorang wanita masuk ke dalam bilik bersalin dan setelah diperiksa oleh jururawat, didapati peratusan untuk berjaya melahirkan kandungan tanpa memerlukan bantuan doktor lelaki itu tinggi, maka ia tidak dibenarkan masuk. Kesimpulannya, selagi tidak diperlukan, lelaki tidak dibenarkan terlibat.

Syarat kedua pula bererti, kewujudan mana-mana perempuan yang dapat membantu proses persalinan tanpa bantuan lelaki sudah menggugurkan hukum harus tadi. Hal ini disebabkan apabila asal sudah wujud maka pengganti seakan-akan tidak wujud. Dalam kes ini, asal iaitu perempuan yang berkenaan sudah ada maka pengganti iaitu lelaki yang berkenaan dikira tidak ada. Sama seperti bertayamum dengan tanah sedangkan air ada dan mampu digunakan, hukumnya tidak harus dan tidak sah. Wallahu a'lam.

742. Soalan : Saya ingin bertanya adakah Islam meletakkan sekufu umur perkahwinan di antara lelaki dan wanita?. Sekiranya seorang wanita berusia 30 an adakah boleh lelaki yang berumur 50 an menjadi suaminya walau pun jarak umur 20 tahun di antara mereka, tetapi lelaki tersebut seorang yang berilmu dan bertakwa?

Jawapan :

Islam meletakkan sekufu  di antara lelaki dan wanita untuk berkahwin adalah darisegi akhlak , berilmu agama dan bertakwa. Jika seorang wanita menutup aurat dan solehah maka dia layak menjadi isteri kepada lelaki yang bertakwa lagi soleh walau pun mungkin perbezaan umur mereka hingga 20 tahun.

Islam menetapkan bahawa perkahwinan dan pemilihan calon isteri dan suami itu hendaklah pada agama dan akhlak.

Firman Allah SWT maksudnya : “Maka kahwinilah akan kamu dari perempuan itu yang baik bagi kamu” (Surah An-Nisa ayat 3).

Diriwayatkan oleh Abu Hurairah ra bahawa telah bersabda baginda Rasulullah Salallahu Alaihi Wasalam : “ Jika datang kepada kamu seorang lelaki yang engkau redhai agamanya dan akhlaknya maka nikahkanlah dia jika tidak kamu lakukan demikian maka akan timbullah fitnah dan kerosakan” (Hadis Hasan Riwayat Tirmidzi no 1084).

Islam tidak menetapkan persoalan umur sebagai ukuran dalam pernikahan dan sepatutnya hal ini jelas bagi lelaki dan perempuan bahawa yang dipentingkan ialah agama.

Firman Allah SWT maksudnya : “ Allah mengehendaki kesenangan kepada kamu dan tidak mengingini kesusahan menimpa kamu” (Surah al-Baqarah ayat 185).

Bagi seorang muslim dalam mencari pasangan maka hendaklah melihat kepada agama sebagaimana pesan baginda Rasulullah Salallahu Alaihi Wasalam : “Wanita itu dinikahi kerana empat perkara iaitu kerana hartanya, kerana keturunannya, kerana kecantikannya, kerana agamanya maka pilihlah yang beragama nescaya kamu akan beruntung” (Hadis Sahih Riwayat Bukhari dan Muslim).

Di dalam hadis yang lain di riwayatkan oleh Abu Daud dari hadis Ma’qil ibn Yasar r.a mengenai pertanyaan seorang lelaki kepada Rasulullah SAW meminta pandangan untuk menikahi seorang perempuan yang cantik, dan berkedudukan tetapi tidak mampu beranak maka dilarang oleh baginda dan disuruh supaya menikahi wanita yang dapat melahirkan anak dan tidak mandul.

Demikian juga baginda bersabda : “Dunia itu ialah perhiasan dan sebaik-baik perhiasan ialah wanita yang solehah” (Hadis Sahih, Riwayat Muslim no. 3628).

Lelaki yang berumur sedikit tetapi berpengelaman dalam hidup, mempunyai kedudukan kewangan yang kukuh, beriman dan bertakwa, berilmu Agama lebih baik daripada lelaki yang sebaya umur tetapi tidak berilmu  dan tidak mampu hendak mendidik isterinya kejalan yang diredhai Allah SWT. Ramai berlaku penceraian sekarang ini kerana wanita tersalah pilih mencari lelaki yang segak (handsome), berpakain kemas, berkereta mewah, suka bersosial tetapi jarang menjejakkan kakinya kemasjid. Akibatnya si suami mudah mendapatkan "girl friend baru"  yang lebih cantik dan bergaya dan meninggalkan si isteri berseorangan di rumah.

Dalam sirah sahabat-sahabat Rasulullah SAW ada mengangkau usia 40 an dan 50 an tetapi mengawini wanita yang berusia 20 an dan 30 an perbezaan umur tidak pernah menjadi penghalang di dalam perkahwinan sahabat-shabata Rasulullah SAW samaada perkahwinan kali pertama atau pun berpoligami.

Yang paling penting perkahwinan adalah jalan menuju takwa dan melahirkan kehidupan  sakinah mawaddah wa rahmah dan melahirkan anak-anak yang soleh dan solehah yang akan mendoakan kedua ibu bapanya nanti ketika berada di alam barzakh.

Firman Allah SWT maksudnya “Dan hendaklah kamu saling bantu-membantu di dalam mengerjakan kebaikan dan takwa” (Surah Al-Maidah  ayat 2).

743. Soalan : Seorang kawan saya pernah bergaduh dengan isterinya melarang pergi kerumah abang si isteri bernama Roslan, "Kalau awak pergi kerumah abang awak Roslan selepas ini,aku cerai kau dengan talak 1".........Tapi selepas berbincang dan berbaik semula,si suami akhirnya membenarkan isterinya datang kerumah abangnya yang bernama Roslan.
Boleh tak ustaz terangkan apakah lafaz yang dikeluarkan boleh diterima pakai? Jika lafaz tersebut sah,apakah yang patut dilakukan oleh kedua pasangan tersebut? Sekian , terima kash..diharap ustaz dapat membantu.

Jawapan :

Apa yang rakan saudara buat adalah lafas ta'liq cerai..ini bermakna apabila ia menyebut demikian, si isteri tidak dibenarkan sekali-kali untuk melanggarnya atau talaq akan jatuh secara pasti.

Adapun dalam konteks "setelah berbincang semula dengan suami, dan suami benarkan pulak”

Majoriti ( Jumhur) para ulama Islam silam ( termasuk ulama dari 4 mazhab) dan kini menyebut bahawa lafaz ta'liq tidak boleh di batalkan lagi apabila telah diucapkan, niat si suami juga tidak perlukan untuk dipastikan dalam konteks lafaz yang sebegini terang dan jelas ( kecuali beberapa pandangan seperti Syeikhul Islam Ibn Taymiah dan Ibn Qayyim yang menyebut kecuali jika lafaz ta'liq tadi diniatkan oleh suami sebagai lafaz sumpah untuk menunjukkan tegahan yang amat amat serius dan bukan untuk menceraikan jika ia melanggarnya. Bagaimanapun pengecualian ini sukar untuk dibayangkan berlaku di suasana Malaysia kerana ia adalah suasana orang Arab sahaja yang sememangnya kerap bermain dengan sumpah seperti ini)

Kecuali terdapat satu pandangan dalam mazhab Hanbali yang MENGHARUSKAN pembatalan talaq ta'liq sebagaimana di sebuat dalam kitab al-Furu' oleh Ibn Mufleh.

Hasilnya, menurut pandangan 4 mazhab ; apabila si isteri keluar rumah pergi kerumah abangnya yang bernama Roslan walaupun dengan izin suami, talaq 1 tetap akan jatuh.

Dalam hal di Malaysia, Mahkamah Syariah di Malaysia juga mengambil pandangan majoriti Mazhab. Iaitu talaq Ta'liq TIDAK BOLEH DI TARIK BALIK. Wallahu a'lam.

744. Soalan : Soalan saya adalah seperti berikut :

1. Bolehkah berkahwin tanpa diberitahu terlebih dahulu kepada wali bagi pengantin wanita?

2. Terdapat pelajar yang berkahwin tanpa pengetahuan wali mereka,dan perkahwinan mereka dirahsiakan hingga ke suatu masa. Adakah sah perkahwinan mereka?

3. Sekiranya wali masih hidup,dan kedua ibu bapa bagi pengantin lelaki dan wanita tidak membenarkan berkahwin kerana usia yang masih muda. Adakah mereka masih boleh berkahwin dan bagaimana caranya?

Jawapan :

Ketiga-tiga soalan adalah merujuk kepada permasalahan nikah tanpa wali.

Jumhur ulama berpendapat : Tidak sah akad nikah tanpa wali. Ini ialah pandangan yang dinukilkan daripada Saidina Ali, Saidina Umar, Ibn Abbas, Ibn Umar, Ibn Mas’ud, Abu Hurairah, Aishah, Hasan al-Basri, Ibn al-Musayyab, Ibn Shubrumah, Ibn Abi Laila, al-Atarah, Imam Ahmad, Shafie dan lain-lain. [RUJUK al-Majmuk : 16/149].

Dalilnya jelas sabda Nabi SAW :

Ù„Ű§ Ù†ÙƒŰ§Ű­ Ű„Ù„Ű§ ŰšÙˆÙ„ÙŠ

Maksudnya : “Tiada nikah (tidak sah) kecuali dengan wali” (Hadis Riwayat Abu Daud 1785, 5/478)

Perkahwinan adalah amanah Allah SWT Untuk menyempurnakan amanah Allah SWT  itu ia memerlukan lima rukun iaitu:

1. Calon suami

2. Calon isteri

3. Wali

4. Dua orang saksi

5. Sighah ijab qabul

Jika kekurangan salah satu rukun itu maka perkahwinan itu tidak sah. Salah satu isu penting yang sering timbul dan menjadi bahan perbualan dalam masyarakat kita ialah bidang kuasa wali. Terdapat kes-kes seperti kahwin lari, akad nikah dua kali, kahwin paksa, bapa tidak membenarkan anaknya berkahwin dengan pemuda pilihan anak, bapa angkat bertindak sebagai wali kepada anak angkatnya dan sebagainya, di mana semuanya berkisar mengenai bidang kuasa wali. Persoalan yang timbul ialah apakah bidang kuasa wali yang sebenarnya untuk menyempurna dan memuliakan amanah Allah SWT itu.?

Pengertian Wali Dan Tertibnya

Wali bererti teman karib, pemimpin, pelindung atau penolong yang terdiri daripada ahli waris lelaki yang terdekat kepada pengantin perempuan. Wali ini merupakan salah satu rukun dalam perkahwinan. Dalil-dalil yang menunjukkan amat mustahaknya wali ialah:

Firman Allah SWT yang bermaksud : "Janganlah kamu menghalang mereka berkahwin kembali dengan bekas suami mereka apabila telah terdapat kerelaan antara mereka dengan cara yang makruf."
( Surah al-Baqarah ayat 232)

Dari hadis Nabi SAW maksudnya : "Dari Abi Musa r.a. Rasulullah SAW bersabda: "Tidak ada nikah melainkan dengan adanya wali." (Hadis Riwayat Al-Khamsah dan An-Nasa’i)

Oleh kerana wali merupakan salah satu syarat sah nikah maka bukan semua orang boleh menjadi wali. Syarat-syarat sah menjadi wali ialah:

1. Islam

2. Baligh (sekurang-kurangnya sudah berumur 15 tahun).

3. Berakal - Orang gila, mabuk dan orang yang sangat bodoh tidak sah menjadi wali.

4. Lelaki - Orang perempuan tidak sah menjadi wali.

5. Adil

6. Merdeka

Manakala orang buta atau bisu pula adalah diharuskan menjadi wali kerana ia boleh menimbang dan memikirkan mengenai soal kufu dan hal-hal kepentingan kepada wanita, selagi ia boleh memahami isyarat serta tulisan dan ia memenuhi syarat-syarat sah menjadi wali.

Susunan Wali :

Susunan wali mengikut tertib adalah :

1. Bapa kandung```

2. Datuk sebelah bapa ke atas

3. Saudara lelaki seibu-sebapa

4. Saudara lelaki sebapa

5. Anak saudara lelaki seibu-sebapa

6. Anak saudara lelaki sebapa

7. Bapa saudara sebelah bapa seibu-sebapa

8. Bapa saudara sebelah bapa sebapa

9. Anak lelaki bapa saudara sebelah bapa seibu-sebapa ke bawah

10. Anak lelaki bapa saudara sebelah bapa sebapa ke bawah

11. Bapa saudara seibu-sebapa

12. Bapa saudara bapa sebapa

13. Anak lelaki bapa saudara seibu-sebapa

14. Anak lelaki bapa saudara sebapa ke bawah

15. Bapa saudara datuk seibu-sebapa

16. Bapa saudara datuk sebapa

17. Anak lelaki bapa saudara datuk seibu-sebapa ke bawah

18. Anak lelaki bapa saudara datuk sebapa ke bawah

19. Muktiq (tuan kepada hamba perempuan yang dibebaskan).

20. Sekalian asabah kepada seorang muktiq

21. Raja/Sultan.

Sekiranya wali pertama tidak ada, hendaklah diambil wali yang kedua dan jika wali kedua tidak ada hendaklah diambil wali ketiga dan begitulah seterusnya. 

Mengikut tertib wali, bapa hendaklah menjadi wali bagi semua perkahwinan anaknya. Dan jika bapa tidak ada kerana meninggal dunia maka hak wali berpindah kepada datuk pengantin perempuan itu; dan jika datuk juga meninggal dunia maka hak wali itu berpindah kepada saudara lelaki seibu-sebapa kepada pengantin perempuan dan begitulah bidang kuasa wali mengikut tertib susunannya. 

Sekiranya pengantin perempuan itu tidak mempunyai wali maka ia akan dinikahkan secara wali hakim. Rasulullah SAW bersabda maksudnya : "Maka Sultanlah yang menjadi wali bagi sesiapa yang tidak mempunyai wali." (Hadis Riwayat At-Tirmizi dan Abu Daud).


Wallahu a'lam.

745. Soalan : Bolehkan ustaz terangkan apakah kelebihan bulan Zulhijjah di sisi Islam?

Jawapan :



Bulan Zulhijjah, khususnya sepuluh hari awalnya adalah merupakan peluang kedua selepas Ramadan untuk umat Islam mendapatkan gandaan keredhaan, keampunan dan pahala amalan.

Disebutkan oleh Nabi SAW maksudnya  : "Sebaik-baik hari di dunia adalah sepuluh hari itu" (Hadis Riwayat al-Bazzar ; Albani : Sohih).

Allah SWT pula berfirman :

وَŰ§Ù„ْفَŰŹْ۱ِ وَلَيَŰ§Ù„ٍ ŰčَŰŽْ۱ٍ

Maksudnya : "Demi Fajar dan hari-hari (malam-malam) yang sepuluh" (Surah al-Fajr  ayat 1).

Majoriti ulama menyatakan malam sepuluh itu merujuk kepada hari pertama hingga sepuluh Zulhijjah dan bukannya sepuluh terakhir Ramadhan. (Zad Al-Ma'ad, Ibn Qayyim).

Perlukan difahami di dalam lafaz bahasa arab, malam juga membawa maksud siang dalam konteks tertentu, demikian juga sebaliknya. Malah Imam Ibn Abbas sendiri menafsirkan perkataan malam itu dengan katanya 

وŰčن Ű§ŰšÙ† Űčۚۧ۳ ŰŁÙŠŰ¶Ű§ ŰŁÙ†Ù‡ Ű§Ù„Ù†Ù‡Ű§Ű± كله ، وŰčۚ۱ Űčنه ŰšŰ§Ù„ÙŰŹŰ± ; Ù„ŰŁÙ†Ù‡ ŰŁÙˆÙ„Ù‡

Ertinya: dari Ibn Abbas juga beliau berkata : itu termasuk siang seluruhnya, dan itu jelas dari perkataan fajar yang dimulakan, dan siang terlebih dahulu. (Tafsir Al-Qurtubi)

Ia juga disebut oleh Nabi SAW dalam hadis lain maksudnya :  "Tiada hari-hari yang lebih disukai oleh Allah SWT untuk hambanya memperbanyakkan amalan dari sepuluh hari ini" (Hari Riwayat Al-Bukhari).

Amalan-amalan Utama :

Manakala amalan-amalan yang digalakkan sepanjang sepuluh awal Zulhijjah yang amat besar pahalanya ini antaranya :-

1. Zikir : Iaitu dengan memperbanyakkan zikir Subhanallah, Alhamdulillah, La ilaha Illa Allah dan Allahu Akbar.

Ia bersumber dari hadis riwayat At-Tabrani yang diakui sohih oleh Imam Al-Munziri. Allah SWT juga menyebut ertinya : "Supaya mereka menyaksikan berbagai perkara yang mendatangkan faedah kepada mereka serta memperingati dan menyebut nama Allah, pada hari-hari yang tertentu.." (Surah al-Hajj  ayat  28).

Ibn Abbas r.a mentafsirkan erti ‘hari-hari tertentu' adalah sepuluh hari Zulhijjah ini dan inilah pendapat majoriti ulama juga.

2. Berpuasa : Amat digalakkan berpuasa pada satu hingga sembilan Zulhijjah bagi orang yang tidak menunaikan Haji. Hari Arafah (9 Zulhijjah ) pula adalah hari yang terbaik untuk berpuasa.

Nabi SAW bersabda tentang kelebihan hari Arafah : "Tiada hari yang lebih banyak Allah membebaskan hambanya lebih dari hari Arafah" (Hari Riwayat Muslim).

Hadis Nabi SAW :

ÙÙ‚ŰŻ Ű±ÙˆÙŠ Űčن ŰŁŰšÙŠ قŰȘۧۯ۩ Ű§Ù„ŰŁÙ†Ű”Ű§Ű±ÙŠ – Ű±Ű¶ÙŠ Ű§Ù„Ù„Ù‡ Űčنه – ŰŁÙ† Ű±ŰłÙˆÙ„ Ű§Ù„Ù„Ù‡ – Ű”Ù„Ù‰ Ű§Ù„Ù„Ù‡ Űčليه ÙˆŰłÙ„Ù… – ŰłŰŠÙ„ Űčن Ű”ÙˆÙ… يوم ŰčŰ±ÙŰ© ÙÙ‚Ű§Ù„: يُكفِّ۱ Ű§Ù„ŰłÙ†Ű© Ű§Ù„Ù…Ű§Ű¶ÙŠŰ© ÙˆŰ§Ù„ŰšŰ§Ù‚ÙŠŰ©
[Ű±ÙˆŰ§Ù‡ Ù…ŰłÙ„Ù…؛ Ű§Ù„Ű­ŰŻÙŠŰ« Ű±Ù‚Ù… 2747، Ű” 477]

Telah diriwayatkan daripada Abi Qatadah al-Ansari r.a. sesungguhnya Rasulullah SAW  telah ditanya tentang Puasa Hari ‘Arafah, lalu Baginda bersabda: “Ia menghapuskan (dosa) tahun yang lalu dan tahun yang selepasnya.” (Hadis Riwayat Muslim; hadist no. 2747, muka surat 47)

3. Melakukan lain-lain amalan seperti bersedekah, membaca Al-Quran, solat sunat dan lain-lain. Ia semuanya termasuk di dalam umum hadis yang menunjukkan ianya amat disukai oleh Allah SWT.

4. Menjauhi maksiat dan masa terbaik untuk memulakan tawbat bagi sesiapa yang masih berfikir-fikir dan menangguhnya. Amat biadap jika umat Islam bersukaria dengan melampaui batas haram di hari yang amat agung di sisi Allah SWT ini.

Bertawbatlah dengan sebenar-benar tawbat dan sedarilah bahawa hidup ini sementara dan seluruh keseronokannya adalah tipu daya semata-mata.

5. Bertakbir : Ibn Abi Shaibah menyebut bahawa `Ali k.wj. menunjukkan bahawa permulaan takbir bermula sejurus selepas solat Subuh hari Arafah sehingga hujung waktu ‘Asar hari ketiga Tashriq.

6. Berkorban : Allah SWT berfirman : ertinya : "dan berdoalah dan berkorban". Allah SWT juga menyebut :

وَمَنْ يُŰčَŰžِّمْ ŰŽَŰčَۧۊِ۱َ Ű§Ù„Ù„َّهِ فَŰ„ِنَّهَۧ مِنْ ŰȘَقْوَى Ű§Ù„ْقُلُÙˆŰš


Ertinya : "Sesiapa yang membesarkan syiar Allah (berkorban) mala ia adalah dari tanda ketakwaan hati" (Surah al-Hajj ayat 32)

Sebuah hadis menyebut  :

Ù…Ű§ Űčمل ŰąŰŻÙ…ÙŠ من Űčمل يوم Ű§Ù„Ù†Ű­Ű± ŰŁŰ­Űš Ű„Ù„Ù‰ Ű§Ù„Ù„Ù‡ من Ű„Ù‡Ű±Ű§Ù‚ Ű§Ù„ŰŻÙ…

Ertinya : "Tiadalah amalan anak Adam yang lebih disukai oleh Allah SWT pada hari korban kecuali berkorban ( dengan menyembelih binatang)" (Hadis Riwayat At-Tirmidzi, Abu Daud ; Gharib, namun terdapat rawi yang dipertikaikan )






Friday, September 27, 2013

Doa Untuk Memudahkan Ingatan Dan Untuk Menghadapi Pepereksaan.

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh

Űłْمِ Ű§Ù„Ù„Ù‡ِ Ű§Ù„Ű±َّŰ­ْمنِ Ű§Ù„Ű±َّŰ­ِيْم

Segala puji bagi Allah, Tuhan sekelian alam. Selawat serta salam buat junjungan mulia Nabi Muhammad SAW keluarga serta para sahabat dan pengikut yang istiqamah menuruti baginda hingga ke hari kiamat.

Sahabat yang dirahmati Allah,  
Di bawah ini adalah beberapa doa yang boleh di amalkan untuk kita menghadapi pepereksaan. Doa untuk menglangkaji pelajaran, doa sebelum masuk dewan pepereksaan, doa ketika lupa menjawab soalan, doa mohon keputusan cemerlang dan doa kuatkan ingatan dan tidak mudah lupa.


1. DOA AGAR DIKURNIAKAN KEFAHAMANYANG BAIK DAN INGATAN YANG SEMPURNA SEWAKTU MENELAAH MATA PELAJARAN

(Dibaca sebelum mengulangkaji pelajaran samada dari buku atau nota)


(Allahummar zuqna, fahom nabiyyiina, wa hifzaal mursaliin, wa 'ilhaamal malaikatiil muqarrabbin, fii 'aafiyaati, ya Arhamar raahimiin)

Maksudnya: 

"Wahai Tuhanku, kurniakanlah kami fahaman nabi-nabi dan hafalan para rasul serta mendapat ilham dari para malaikat yang hampir denganMu, juga kurniakanlah kami kesihatan Wahai Tuhan Yang Amat Pengasih"

2DOA SEBELUM MASUK DEWAN PEPERIKSAAN


(Wa hai yi' lanaa min amrinaa rashadaa)
Maksudnya

"Ya Allah, persiapkan kami mengenai dengan urusan kami dengan petunjukMu)"

3. DOA SEWAKTU LUPA SEMASA MENJAWAB SOALAN


(Subhaa na man laa ya naa mu wa laa yas huu Allahumma zakkirnii maa nasiit) 3 kali

Maksudnya: 

"Maha Suci Tuhan yang tidak pernah tidur dan tidak pernah lalai, Wahai Tuhanku, ingatkanlah aku apa-apa yang aku lupa)".

4. DOA MEMOHON KEJAYAAN CEMERLANG 

(Dibaca sebelum tidur setiap harisehingga keputusan peperiksaan diumumkan.)


(Allahumma inni as-alukal fauza 'indal qadhaii wa manaazilasy syuhada wa 'ai syas su 'a da' wan nasra alaal a'daa')

Maksudnya

"Ya Allah Kami memohon kejayaan dalam setiap ketentuan, tempat para syuhada' dan kehidupan orang-orang bahagia serta kemenangan mengatasi musuh".

5. DOA KUATKAN INGATAN DAN TAK MUDAH LUPA.

Amalkan surah Al Israa' ayat 70. Masa Baca ayat tersebut letakkan tangan atas kepala.


Maksudnya:

"Dan sesungguhnya Kami telah memuliakan anak-anak Adam; dan Kami telah beri mereka menggunakan berbagai-bagai kenderaan di darat dan di laut; dan Kami telah memberikan rezeki kepada mereka dari benda-benda yang baik-baik serta Kami telah lebihkan mereka dengan selebih-lebihnya atas banyak makhluk-makhluk yang telah Kami ciptakan."

Pastikan anda mengulangkaji pelajaran anda. Selepas solat berdoa kepada Allah SWT semuga mendapat kejayaan dariNya.

PERSEDIAAN MENTAL

MALAM SEBELUM PEPERIKSAAN

1. Pastikan anda tidur secukupnya untuk memberi kesegaran pada esoknya.

2. Kumpulkan keperluan teknikal untuk peperiksaan seperti pen, pensel, pemadam, pembaris, kad pengenalan dan lain-lain. Letakkan ditempat yang senang diambil dan mudah diingati.

3. Kuatkan azam dan tekad untuk BERJAYA.

PAGI SEBELUM PEPERIKSAAN

1.Jangan lupa ambil sarapan pagi.

2. Jangan lupa bawa kad pengenalan,slip peperiksaan anda.

3.Datang awal ke tempat peperiksaan iaitu sekurang-kurangnya 15 minit sebelum peperiksaan. Ini bertujuan memberi ketenangan kepada anda.

4..Sebaik-baiknya jangan berbincang lagi tentang pelajaran dengan rakan-rakan sebelum masuk ke dewan peperiksaan. Perbincangan seperti ini boleh merungsingkan fikiran anda.

5.Berdoalah agar anda tenang menghadapi peperiksaan dan mendapat kejayaan yang cemerlang.

6.Masuklah ke dewan peperiksaan dengan disiplin dan keyakinan.

7.Pastikan tempat duduk anda selesa. Duduk dan tenangkan fikiran anda.

MEMULAKAN PEPERIKSAAN 

1.Dengar arahan pengawas peperiksaan.

2.Pastikan kertas soalan anda itu lengkap.

3.Lihat semua soalan.

4.Tandakan semua soalan yang hendak dijawab (untuk soalan esei).

5.Tuliskan isi-isi soalan yang hendak dijawab supaya tidak lupa.

6.Mulakan soalan esei dengan membuat rangka kasar terlebih dahulu.

Persediaan yang rapi serta ketenangan fikiran amat penting di dalam menghadapi peperiksaan. Jadikanlah pepriksaan sebagai kayu ukur di atas persediaan yang anda buat selama ini dan bukanlah sesuatu yang menyiksa dan membebankan. Bertawakalah kepada Allah SWT, InsyaAllah anda pasti berjaya.

Wasallam.