Tuesday, May 19, 2015

Perkara-perkara Yang Membatalkan Wuduk

1. Kentut & Qadha’ Hajat

Firman ALLAH S.WT:

Wahai orang-orangyang beriman, berwuduklah apabila kamu ingin mendirikan solat... atau apabila ada antara kamu yang datang dari tempat membuang hajat. (Surah al-Maidah ayat 6)

Abu Hurairah r.a berkata, bahawa Rasulullah SAW bersabda:

ALLAH tidak akan menerima solat seseorang apabila dia telah berhadas sehingga dia kembali berwuduk. Seorang lelaki daripada Hadramaut bertanya: Apakah yang dimaksudkan dengan hadas wahai Abu Hurairah? Jawabnya: Kentut. (Hadis riwayat al-Bukhari dan Muslim)

2. Keluar air mazi.

Ali bin Abu Talib r.a berkata:

Aku adalah lelaki yang paling banyak keluar air mazi. Lalu aku perintahkan seorang lelaki bertanya kepada Nabi SAW menggunakan nama anak perempuanya (Fatimah). Lalu dia bertanya kepada baginda. Lantas haginda menjawab: Berwuduklah dan basuhlah kemaluanmu. (Hadis riwayat al-Bukhari dan Muslim)

Ibn al-Mundziri r.h bcrkata:

“Memang tsabit daripada hadis Rasulullah SAW rnengenai kewajipan berwuduk bagi air mazi (yang keluar)” (Rujuk al-Ausot, jil. 1, ms. 133)

Al-Nawawi r.h berkata:

“Mengenai hukum keluar air mazi, ijmak ulama bahawa tidak wajib mandi junub. Abu Hanifah, Syafie, Ahmad dan jumhur berpendapat, wajib berwuduk berdasarkan hadis ibi.” (Rujuk Syarh Sahih Muslim, jil. 3, ms. 212)

3. Keluar al-Wadi

Ibn Abbas a berkata:

Berhubung dengan air mani, wajib mandi junub. Mengenai air mazi dan wadi, dia hendaklah membasuh kemaluannya serta bewuduk. (Hadis riwayat Abdul Razzaq dalam Musannaf, jil. 1, ms. 159 dengan sanad sahih)

Ibn al-Mundzir r.h berkata:

“Mengenai air wadi, ia sesuatu yang keluar daripada zakar selepas kencing. Oleh itu, wuduk wajib selepas kencing. Jadi, apa sahaja yang keluar daripada zakar sudah tentu diwajibkan berwuduk sebagaimana wajib berwuduk apabila keluar air kencing.” (Rujuk al-Ausot, jil. 1, ms. 136)

4. Keluar air mani

Ini berdasarkan riwayat Ibn Abbas r.a yang dinyatakan sebelum ini melalui Musannaf Abdul Razzaq.

5. Sesuatu yang keluar secara berterusan seperti darah istihadhah dan sebagainya.

Nabi SAW memerintahkan agar wanita yang mengalami darah istihadhah berwuduk setiap kali solat berdasarkan hadis yang diriwayat oleh Bukhari dalam kitab al- Wuduk, bab: Ghuslu al-Dam (228) dan Muslim, kitab al-Haid (333)

6. Tidak perlu berwuduk apabila waswas.

Abu Hurairah r.a. berkata bahawa Rasulullah SAW  bersabda:

Apabila seseorang antara kamu merasakan sesuatu yang tidak kena pada perutnya lalu waswas sama ada dia kentut atau tidak, dia tidak perlu keluar daripada masjid kecuali selepas dia mendengar bunyi atau terhidu bau kentut. (Hadis riwayat Muslim)

7. Tidur atau Tidak Tetap Punggung

Safwan bin ‘Assal r.a. berkata:

“Rasulullah SAW memerintahkan kami agar tidak mencabut kasut ketika musafir selama tiga hari tiga malam kecuali jika berjunub, buang air besar, air kecil atau tidur” (Hadis riwayat Ahmad, al-Nasaai dan al-Tirmizi. Al-Tirmizi mensahihkannya)

Berselisih pendapat sama ada tidur boleh membatalkan wuduk atau sebaliknya. Namun, terdapat beberapa hadis sahih yang menjelaskan bahawa tidur yang lena dan tetap punggungnya tidak perlu berwuduk.

Anas r.a berkata:

“Suatu ketika, para sahabat Rasulullah SAW menunggu solat Isyak sehingga tersengguk-sengguk kepala mereka kerana Nabi SAW melewatkannya. Setelah baginda bersiap untuk menunaikan solat, mereka bangun bersolat tanpa memperbaharui wuduk.” (Hadis riwayat Muslim, Abu Daud dan al-Tirmizi)

Ibn ‘Abbas r.a berkata:

Aku telah bermalam di rumah ibu saudaraku Maimunah (isteri Nabi). Rasulullah SAW bangun untuk menunaikan solat malam. Lain, aku bangun berdiri di sebeiah kirinya. Kemudian, baginda menarik tanganku hingga menjadikan aku berada di sebelah kanannya. Setiap kali kepalaku tersengguk kerana mengantuk, baginda akan menarik telingaku. Baginda melakukan solat itu sebanyak 11 rakaat. (Hadis riwayat Muslim)

Menurut pendapat paling sahih, apabila seseorang tidur tetapi tetap punggungnya di bumi dan sebagainya, wuduknya tidak terbatal berdasarkan beberapa hadis di atas. Namun, yang afdalnya ialah berwuduk apabila tertidur berdasarkan maksud hadis secara umum.

8. Menyentuh Wanita Ajnabi.

Ulama berbeza pendapat dalam menentukan hukum menyentuh wanita ajnabi tanpa berlapik. Ini kerana, perselisihan mereka dalam mentafsjrkan firman Allah SWT di bawah:


يَۧ ŰŁَيُّهَۧ Ű§Ù„َّŰ°ِينَ ŰąÙ…َنُÙˆŰ§ Ű„ِŰ°َۧ قُمْŰȘُمْ Ű„ِلَى Ű§Ù„Ű”َّÙ„Ű§Ű©ِ فَۧŰșْŰłِلُÙˆŰ§ وُŰŹُوهَكُمْ وَŰŁَيْŰŻِيَكُمْ Ű„ِلَى Ű§Ù„ْمَ۱َŰ§Ùِقِ وَŰ§Ù…ْŰłَŰ­ُÙˆŰ§ Űšِ۱ُŰĄُÙˆŰłِكُمْ وَŰŁَ۱ْŰŹُلَكُمْ Ű„ِلَى Ű§Ù„ْكَŰčْŰšَيْنِ وَŰ„ِنْ كُنْŰȘُمْ ŰŹُنُŰšًۧ فَۧ۷َّهَّ۱ُÙˆŰ§ وَŰ„ِنْ كُنْŰȘُمْ مَ۱ْ۶َى ŰŁَوْ Űčَلَى Űłَفَ۱ٍ ŰŁَوْ ŰŹَۧۥَ ŰŁَŰ­َŰŻٌ مِنْكُمْ مِنَ Ű§Ù„ْŰșَۧۊِŰ·ِ ŰŁَوْ Ù„Ű§Ù…َŰłْŰȘُمُ Ű§Ù„Ù†ِّŰłَۧۥَ فَلَمْ ŰȘَŰŹِŰŻُÙˆŰ§ مَۧۥً فَŰȘَيَمَّمُÙˆŰ§ Ű”َŰčِÙŠŰŻًۧ Ű·َيِّŰšًۧ فَŰ§Ù…ْŰłَŰ­ُÙˆŰ§ ŰšِوُŰŹُوهِكُمْ وَŰŁَيْŰŻِيكُمْ مِنْهُ مَۧ يُ۱ِÙŠŰŻُ Ű§Ù„Ù„َّهُ لِيَŰŹْŰčَلَ Űčَلَيْكُمْ مِنْ Ű­َ۱َŰŹٍ وَلَكِنْ يُ۱ِÙŠŰŻُ لِيُŰ·َهِّ۱َكُمْ وَلِيُŰȘِمَّ نِŰčْمَŰȘَهُ Űčَلَيْكُمْ لَŰčَلَّكُمْ ŰȘَŰŽْكُ۱ُونَ

“Wahai orang-orang yang beriman ,kamu hendaklah berwuduk apabila ingin mendirikan solat... Kamu juga mesti berwuduk walaupun ketika sakit, musafir, berhadas kecil atau menyentuh wanita.” (Surah al-Maidah ayat 6)

Sentuhan menurut pengertian bahasa ialah merasai sesuatu dengan tangan atau bertemu kulit sesama manusia. Namun, menurut Ibn ‘Abbas r.a (sahabat Nabi SAW yang digelar sebagai pakar tafsir al-Quran) berpendapat bahawa kalimah Ù„Ű§Ù…َŰł atau لمَŰł yang dikehendaki dalam ayat ialah (persetubuhan).

Ini kerana, menurut pemahaman orang arab apabila dikatakan Ù„Ű§Ù…ŰłŰȘ
Ű§Ù„Ù…Ű±Ű§Ű© bermaksud (aku bersetubuh dengannya). Pendapat ini dikuatkan lagi dengan firman Allah S.WT:

Maryam berkata: Ya Tuhanku, mana mungkin aku mernpunyai seorang anak sedangkan aku belum pernah disentuhi lelaki. (Surah Ali-Imran ayat 47)

Sebahagian ulama menggunakan firman Allah SWT yang bersifat umum untuk menguatkan hujah bahawa menyentuh perempuan membatalkan wuduk.

Firman Allah S.WT:

Al-Quran itu tidak boleh disentuh melainkan orang-orang yang suci. (Surah al-Waqi’ah ayat  79)

Begitu juga maksud sabda Rasulullah SAW  yang difahami secara urnum. Sedangkan, majoriti ulama berpendapat bahawa yang dimaksudkan dengan Ű·Ű§Ù‡Ű± (suci) di sini ialah iktikad yang suci daripada syirik.

Abu Bakar bin Muhammad bin ‘Amru bin Hazm daripada ayah dan datuknya:

Sesungguhnya Nabi SAW telah memerintahkan sahabatnya menulis sepucuk surat kepada penduduk Yaman yang terkandung dalam isi kandungannya: Al-Quran tidak boleh disentuh kecuali dalam keadaan suci. (Hadis riwayat al-Darimi dan Malik)

Penggunaan kalimah itu hakikatnya secara kiasan semata-mata. Ini kerana, perbuatan syirik menurut fahaman salafussoleh termasuk amalan yang boleh dianggap najis.

Dikuatkan lagi dengan firman Allah SWT yang berbunyi:

“Sesungguhiya orang musyrikin itu najis.” (Surah al-Taubah ayat 28)

Begitu juga sabda Rasulullah SAW :

“Sesungguhnya orang mukrnin tidak najis.” (Hadis riwayat Bukhari, Muslim, al-Nasaai, Ibn Majah dan Ahmad)

Menurut Tafsir Ibn Kathir, al-Quran tidak boleh disentuh (diambil) daripada Ű§Ù„Ù„ÙˆŰ­ Ű§Ù„Ù…Ű­ÙÙˆŰž (tempat simpanan khazanah perbendaharaan Allah SWT termasuk al-Quran) kecualiŰ§Ù„Ù…Ű·Ù‡Ű±ÙˆÙ† (para malaikat al-Muqarrabun) yang berada paling hampir dengan Allah SWT. Ini kerana, Allah SWT kaitkan ayat sebelumnya yang bermaksud:

“Sesungguhnya, itulah al-Quran yang mulia. Ia berada dalam kitab yang terjaga rapi (di Lauh Mahfuz). Tidak ada seorang pun yang boleh meryentuhnya kecuali orang-orang yang suci (malaikat).” (Surah al-Waqi’ah ayat 77 – 79)

Banyak hadis sahih yang membicarakan tentang sentuhan Nabi SAW  dengan para isterinya. Namun, baginda tetap meneruskan solat tanpa memperbaharui wuduknya.

Aisyah r.a berkata:

“Rasulullah SAW  telah mendirikan solat sedangkan aku berada di hadapannya (melintang) seperti jenazah yang terbujur ketika disolatkan. Apabila ingin menunaikan solat witir baginda akan mengejutkanku dengan hujung kakinya.” (Hadis riwayat al-Nasaai. Al-Hafiz Ibn Hajar menyatakan bahawa sanad hadis ini sahih di dalam Kitab al-Talkhis)

Aisyah r.a berkata:

Nabi SAW telah mencium salah seorang isterinya. Kemudian baginda menunaikan solat tanpa memperbaharui wuduknya. (Hadis riwayat Abu Daud dan al-Nasaai)

Aisyah r.a berkata:

“Suatu malam, aku kehilangan Rasulullah SAW daripada tempat tidurku. Aku telah menyentuhnya lalu meletakkan tanganku ke atas kedua-dua belah tapak kakinya yang sedang ditegakkan. Ketika itu, baginda sedang berada di dalam majid sambil aku mendengar baginda berdoa: ... (Hadis diriwayatkan oleh Muslim dan al-Nasaai. Al-Tirmizi mensahihkannya)

Sedangkan, ada sebahagian hadis yang sahih menyebut bahawa Nabi SAW tidak berwuduk ketika bercumbu-cumbuan dengan isteri-isterinya. Inilah pendapat yang saya pegang sebagaimana pendapat sebahagian ulama Syafie seperti Ibn Hajar al-Asqalani, al-Nasaai dan selainnya.

Oleh itu, jika hadis di atas merupakan pengkhususan kepada Nabi SAW, maka perlu didatangkan dalil yang menerangkan perkara Iitu.

9. Menyentuh kemaluan.

Busrah binti Safwan r.a berkata bahawa Rasulullah SAW  bersabda:

"Janganlah menunaikan solat sebelum berwuduk bagi sesiapa jang menyentuh kemaluannya. (Hadis riwayat Ahmad, al-Tirmizi, al-Nasaai, Abu Daud dan Ibn Majah. Al-Tirmizi mensahihkannya)

Al-Bukhari r.h berkata:

“Inilah hadis paling sahih dalam bab membicarakan terbatal wuduk menyentuh kemaluan.” (Rujuk Nail al-Autor, jil.l. ms. 189)

Namun, hadis di atas tidak terlepas daripada kritikan ahli hadis mengenai martabat kesahihannya. Inilah pendapat yang dipegang oleh sebahagian salafussoleh seperti Ali, Ibn Mas’ud, ‘Ammar, Hasan al-Basri, Rabi’ah, al-’Utrah, al-Tsauri, Abu Hanifah dan pengikutnya serta selain mereka berdasarkan hadis di bawah.

Talaq bin Ali r.a berkata:

Rasulullah SAW  ditanya: Apabila seorang lelaki menyentuh kemaluannya, adakah dia perlu berwuduk? Jawab baginda: Bukankah ia hanya sebahagian daripada anggota badanmu. (Hadis riwayat Ahmad, al-Tirmizi, al-Nasaai, Abu Daud, Ibn Majah dan al-Daruqutni. Hadis ini diklasifikasikan sebagai sahih oleh Amru bin Ali al-Falas, Ibn Hibban, al-Tabrani dan Ibn Hazm)

‘Amru bin Ali al-Falas r.h berkata:

“Hadis ini lebih tsabit daripada hadis Busrah.”

Ali bin al-Madini berkata:

“Menurut kami, inilah hadis terbaik berbanding hadis Busrah.”

Al-Thohawi berkata:

“Sanad hadis ini mustaqim, iaitu tidak mudhorib (bercampuk-aduk dengan lafaz lain). Berbeza dengan hadis riwayat Busrah.”

Oleh kerana kedua-dua hadis di atas tidak dapat ditarjihkan dan terdapat kritikan pada sanad, pendapat terpilih ialah afdhal berwuduk apabila menyentuh kemaluan dan diyakini tidak terkena najis. Tetapi, solat orang yang tidak memperbaharui wuduk tetap sah sama ada berlapik atau tidak kerana tidak ada dalil sarih (jelas) mengenainya. Begitu juga sama ada bersyahwat atau sebaliknya.

Manakala hukum tidak batal wuduk apabila berlakunya persentuhan dengan belakang tapak tangan, tidak dapat dipastikan kesahihan pendapat itu. Ia hanya pendapat tanpa asal-usul yang dapat dikaji masih boleh.

10. Makan daging unta.

Jabir bin Samurah r.a berkata:

“Seorang lelaki telah bertanya kepada Rasulullah SAW: Adakah kami perlu memperbaharui wuduk apabila memakan daging kambing? Jawab baginda: "Jika kamu mahu, berwudukah. Jika sebaliknja, tidak mengapa. Ditanya lagi: Adakah kami perlu berwuduk apabila memakan daging unta? Jawab baginda: Ya. Berwuduklah apabila memakan daging unta. Ditanya lagi: Bolehkah kami solat di kandang kambing? Jawab baginda: Boleh. Ditanya lagi: Bolehkah kami solat di kandang unta? Jawab baginda: Tidak. (Hadis riwayat Ahmad dan Muslim)

Ibn al-Mundziri r.h berkata:

“Wajib berwuduk selepas makan daging unta kerana tsabit melalui hadis dan sanad.” (Rujuk al-Ausot, jil. 1, ms. 138)

Ibn Qudamah r.h berkata:

“Makan daging unta membatalkan wuduk serta merta sama ada dimakan secara mentah atau dimasak dan dalam keadaan tahu atau jahil.” (Rujuk al-Mughni, jil. 1, ms. 250)

11. Hilang akal kerana gila, pengsan dan sebagainya. Aisyah r.a berkata:

Nabi SAW. berada dalam keadaan sakit yang tenat. Baginda pun bertanya kepadanya: Adakah orang ramai telah solat? Jawab Aisyah:

Belum. Mereka menunggu engkau. Baginda berkata: Bawakan air wuduk yang berada dalam Mikhdhab (sejenis bekas) itu untukku. Aisyah berkata: Aku pun melakukannya. Lalu baginda membasuh (berwuduk). Tiba-tiba sakit itu menyerang lagi dan baginda terus pengsan.

Apabila sedar baginda bertanya lagi: Adakah orang ramai telah solat? Jawab Aisyah: Belum. Mereka menunggu engkau. Baginda berkata: Bawakan air wuduk yang berada dalam Mikhdhab (sejenis bekas) itu untukku. Aisyah berkata: Baginda duduk lalu membasuh (berwuduk). Tiba-tiba sakit itu menyerang lagi dan baginda terus pengsan.

Apabila sedar baginda bertanya lagi: Adakah orang ramai telah solat? Jawab Aisyah: Belum. Mereka menunggu engkau. Baginda berkata: Bawakan air wuduk yang berada dalam Mikhdhab (sejenis bekas) itu untukku. Aisyah berkata: Baginda duduk lalu membasuh (berwuduk). Tiba-tiba sakit itu menyerang lagi dan baginda terus pengsan.” (Hadis riwayat al-Bukhari dan Muslim)

Ibn al-Mundzir r.h berkata:

“Ulama sepakat mewajibkan berwuduk bagi sesiapa yang tidak sedar disebabkan gila atau pengsan. Kami telah meriwayatkan dengan sanad yang tsabit daripada Rasulullah SAW bahawa baginda telah mengalami sakit lalu berwuduk sehingga menyebabkan baginda pengsan.” (Rujuk al-Ausot, jil. 1, ms. 155. 156)

Tanggungjawab Isteri Solehah Kepada Suaminya

Memilih antara menuruti keinginan suami atau tunduk kepada perintah orangtua merupakan dilema yang banyak dialami kaum wanita yang telah menikah. 

Bagaimana Islam mendudukkan perkara ini? 

Seorang wanita apabila telah menikah maka suaminya lebih berhak terhadap dirinya daripada kedua orangtuanya. Sehingga ia lebih wajib menaati suaminya. 

Allah Ta’ala berfirman:

 ÙَŰ§Ù„Ű”َّŰ§Ù„ِŰ­َۧŰȘُ قَŰ§Ù†ِŰȘَۧŰȘٌ Ű­َŰ§ÙِŰžَۧŰȘٌ لِلْŰșَيْŰšِ Űšِمَۧ Ű­َفِŰžَ Ű§Ù„Ù„Ù‡ُ 

“Maka wanita yang solehah adalah wanita yang taat kepada Allah lagi memelihara diri ketika suaminya tidak ada (bepergian) d sebabkan Allah telah memelihara mereka…” (Surah An-Nisa’ ayat 34) 

Nabi Shallallahu ‘Alaihi Wasallam bersabda dalam hadisnya:

 Ű§Ù„ŰŻُّنْيَۧ مَŰȘَۧŰčٌ وَŰźَيْ۱ُ مَŰȘَۧŰčِهَۧ Ű§Ù„ْمَ۱ْŰŁَŰ©ُ Ű§Ù„Ű”َّŰ§Ù„ِŰ­َŰ©ُ، Ű„ِŰ°َۧ نَŰžَ۱ْŰȘَ Ű„ِلَيْهَۧ Űłَ۱َّŰȘْكَ، وَŰ„ِŰ°َۧ ŰŁَمَ۱ْŰȘَهَۧ ŰŁَŰ·َۧŰčَŰȘْكَ، وَŰ„ِŰ°َۧ ŰșِŰšْŰȘَ Űčَنْهَۧ Ű­َفِŰžَŰȘْكَ فِي نَفْŰłِهَۧ وَمَŰ§Ù„ِكَ 

“Dunia ini adalah perhiasan dan sebaik-baik perhiasannya adalah wanita yang solehah. Bila engkau memandangnya, ia menggembirakan (menyenangkan) mu. Bila engkau perintah, ia mentaatimu. Dan bila engkau bepergian meninggalkannya, ia menjaga dirinya (untukmu) dan menjaga hartamu.” 

Dalam Sahih Ibnu Abi Hatim dari Abu Hurairah radhiyallahu ‘anhu, ia berkata, Rasulullah Shallallahu ‘Alaihi Wa sallam bersabda:

 Ű„ِŰ°َۧ Ű”َلَŰȘِ Ű§Ù„ْمَ۱ْŰŁَŰ©ُ ŰźَمْŰłَهَۧ، وَŰ”َŰ§Ù…َŰȘْ ŰŽَهْ۱َهَۧ، وَŰ­َŰ”َنَŰȘْ فَ۱ْŰŹَهَۧ، وَŰŁَŰ·َۧŰčَŰȘْ ŰšَŰčْلَهَۧ، ŰŻَŰźَلَŰȘْ مِنْ ŰŁَيِّ ŰŁَŰšْوَِۧۚ Ű§Ù„ْŰŹَنَّŰ©ِ ŰŽَۧۥَŰȘْ 

“Apabila seorang wanita mengerjakan solat lima waktunya, mengerjakan puasa di bulan Ramadan, menjaga kemaluannya dan menaati suaminya, maka ia akan masuk surga dari pintu mana saja yang ia inginkan.” (Disahihkan oleh Nashiruddin al-Albani rahimahullah dalam al-Irwa') 

Dalam Sunan At-Tirmidzi dari Ummu Salamah radliyallah 'anha, ia berkata, Rasulullah Shallallahu ‘Alaihi Wasallam bersabda:

 ŰŁَيُّمَۧ Ű§Ù…ْ۱َŰŁَŰ©ٍ مَۧŰȘَŰȘْ وَŰČَوْŰŹُهَۧ ۱َۧ۶ٍ Űčَنْهَۧ ŰŻَŰźَلَŰȘِ Ű§Ù„ْŰŹَنَّŰ©َ 

“Wanita (isteri) mana saja yang meninggal dalam keadaan suaminya redha kepadanya nescaya ia akan masuk syurga.” (Hadis Riwayat At-Tirmidzi , Tirmidzi berkata, “Hadis ini hasan.” 

Dari Abu Hurairah radhiyallahu ‘anhu dari Nabi Shallallahu ‘Alaihi Wasallam, baginda bersabda:

 Ù„َوْ كُنْŰȘُ ŰąÙ…ِ۱ًۧ لِŰŁَŰ­َŰŻٍ ŰŁَنْ يَŰłْŰŹُŰŻَ لِŰŁَŰ­َŰŻٍ لَŰŁَمَ۱ْŰȘُ Ű§Ù„ْمَ۱ْŰŁَŰ©َ ŰŁَنْ ŰȘَŰłْŰŹُŰŻَ لِŰČَوْŰŹِهَۧ 


“Seandainya aku boleh memerintahkan seseorang untuk sujud kepada orang lain nescaya aku akan memerintahkan isteri untuk sujud kepada suaminya.” (HR. at-Tirmidzi, beliau berkata, "Hadis ini hasan”). 

“Wanita (isteri) mana saja yang meninggal dalam keadaan suaminya redha kepadanya nescaya ia akan masuk surga.” (HR. At-Tirmidzi )

Diriwayatkan pula oleh Abu Daud dan lafadznya: “…nescaya aku perintahkan para isteri untuk sujud kepada suami mereka di sebabkan kewajiban-kewajiban sebagai isteri yang Allah bebankan atas mereka.”(Shahih Sunan Abi Dawud) 

Demikian pula dalam Al-Musnad, Sunan Ibni Majah, dan Shahih Ibni Hibban dari Abdullah ibnu Abi Aufa radhiyallahu ‘anhu, ia berkata: "Tatkala Mu’adz datang dari bepergiannya ke negeri Syam, ia sujud kepada Nabi Shallallahu ‘Alaihi Wasallam, maka baginda menegur Mu’adz, “Apa yang kau lakukan ini, wahai Mu’adz?” Muadz menjawab:

 ŰŁَŰȘَيْŰȘُ Ű§Ù„ŰŽَّŰ§Ù…َ فَوَŰŹَŰŻْŰȘُهُمْ يَŰłْŰŹُŰŻُوْنَ لِŰŁَŰłَŰ§Ù‚ِفَŰȘِهِمْ وَŰšَŰ·َۧ۱ِقَŰȘِهِمْ، فَوَŰŻِŰŻْŰȘُ فِي نَفْŰłِي ŰŁَنْ ŰȘَفْŰčَلَ Ű°َلِكَ Űšِكَ يَۧ ۱َŰłُوْلَ Ű§Ù„Ù„Ù‡ِ 

“Aku mendatangi Syam, aku dapati mereka (penduduknya) sujud kepada uskup mereka. Maka aku berkeinginan dalam hatiku untuk melakukannya kepadamu, wahai Rasulullah.” Lalu Rasulullah Shallallahu 'Alaihi Wasallam bersabda:

 Ù„َۧ ŰȘَفْŰčَلُÙˆŰ§ Ű°َلِكَ، فَŰ„ِنِّي لَوْ كُنْŰȘُ ŰąÙ…ِ۱ًۧ ŰŁَŰ­َŰŻًۧ ŰŁَنْ يَŰłْŰŹُŰŻَ لِŰșَيْ۱ِ Ű§Ù„Ù„Ù‡ِ لَŰŁَمَ۱ْŰȘُ Ű§Ù„ْمَ۱ْŰŁَŰ©َ ŰŁَنْ ŰȘَŰłْŰŹُŰŻَ لِŰČَوْŰŹِهَۧ، وَŰ§Ù„َّŰ°ِي نَفْŰłُ مُŰ­َمَّŰŻٍ ŰšِيَŰŻِهِ Ù„Ű§َ ŰȘُŰ€َŰŻِّي Ű§Ù„ْمَ۱ْŰŁَŰ©ُ Ű­َقَّ ۱َŰšِّهَۧ Ű­َŰȘَّى ŰȘُŰ€َŰŻِّيَ Ű­َقَّ ŰČَوْŰŹِهَۧ، وَلَوْ ŰłَŰŁََلَهَۧ نَفْŰłَهَۧ وَهِيَ Űčَلَى قَŰȘَŰšٍ لَمْ ŰȘَمْنَŰčْهُ   

“Jangan engkau lakukan hal itu, kerana sungguh andai aku boleh memerintahkan seseorang untuk sujud kepada selain Allah nescaya aku perintahkan isteri untuk sujud kepada suaminya. Demi Zat yang jiwa Muhammad berada di tangan-Nya, seorang isteri tidaklah menunaikan hak Rabbnya sampai ia menunaikan hak suaminya. Seandainya suaminya meminta dirinya dalam keadaan ia berada di atas pelana (hewan tunggangan) maka ia tidak boleh menolaknya.” (Shahih Sunan Abi Dawud dan Musnad Ahmad). 

Dari Thalaq bin Ali, ia berkata, Rasulullah Shallallahu 'Alaihi Wasallam bersabda:

  ŰŁَيُّمَۧ ۱َŰŹُلٍ ŰŻَŰčَۧ ŰČَوْŰŹَŰȘَهُ لِŰ­َۧۏَŰȘِهِ فَلْŰȘَŰŁْŰȘِهِ وَلَوْ كَŰ§Ù†َŰȘْ Űčَلَى Ű§Ù„ŰȘَّنُّوْ۱ِ 

“Suami mana saja yang memanggil isterinya untuk memenuhi hajatnya (jima') maka si isteri harus/wajib mendatanginya (memenuhi panggilannya) walaupun ia sedang memanggang roti di atas tungku api.” (Shahih Sunan at-Tirmidzi) 

Jika suami memanggil isterinya untuk berjima' maka si isteri wajib memenuhi panggilannya walaupun ia sedang memanggang roti di atas tungku api. 

Dalam kitab Shahih (Al-Bukhari) dari Abu Hurairah radhiyallahu ‘anhu, ia berkata, Rasulullah Shallallahu 'Alaihi Wasallam bersabda: 

Ű„ِŰ°َۧ ŰŻَŰčَۧ Ű§Ù„Ű±َّŰŹُلُ Ű§Ù…ْ۱َŰŁَŰȘَهُ Ű„ِلَى فِ۱َۧێِهِ فَŰŁَŰšَŰȘْ ŰŁَنْ ŰȘَŰŹِيْŰŠَ، فَŰšَۧŰȘَ Űșَ۶ْŰšَŰ§Ù†َ Űčَلَيْهَۧ، لَŰčَنَŰȘْهَۧ Ű§Ù„ْمَÙ„Ű§َŰŠِكَŰ©ُ Ű­َŰȘَّى ŰȘُŰ”ْŰšِŰ­َ 

“Apabila seorang suami memanggil isterinya ke tempat tidurnya, namun si isteri menolak untuk datang, lalu si suami bermalam (tidur) dalam keadaan marah kepada isterinya tersebut, nescaya para malaikat melaknat si isteri sampai ia berada di pagi hari.” Zaid bin Tsabit radhiyallahu ‘anhu berkata, “Suami adalah tuan (bagi isterinya) sebagaimana tersebut dalam Kitabullah.” 

Lalu ia membaca firman Allah Ta'ala:

وَŰŁَلْفَيَۧ ŰłَيِّŰŻَهَۧ لَŰŻَى Ű§Ù„ْŰšَِۧۚ 

“Dan keduanya mendapati sayyid (suami) si wanita di depan pintu.” (Surah Yusuf ayat 25). 

Umar bin al-Khaththab radhiyallahu ‘anhu berkata, “Nikah itu adalah perbudakan. Maka hendaklah salah seorang dari kalian melihat/memerhatikan kepada siapa ia memperbudakkan anak perempuannya.” 

Dalam riwayat At-Tirmidzi dan selainnya dari Nabi Shallallahu 'Alaihi Wasallam, baginda bersabda: 

 Ű§ŰłْŰȘَوْŰ”ُÙˆŰ§ ŰšِŰ§Ù„Ù†ِّŰłَۧۥِ Űźَيْ۱ًۧ، فَŰ„ِنَّمَۧ هُنَّ ŰčِنْŰŻَكُمْ ŰčَوَŰ§Ù†ٌ  

“Berwasiat kebaikanlah kalian kepada para wanita/isteri kerana mereka itu hanyalah tawanan di sisi kalian.” (Shahih Sunan at-Tirmidzi dan Shahih Sunan Ibnu Majah). 

Dengan demikian seorang isteri di sisi suaminya diserupakan dengan budak dan tawanan. Ia tidak boleh keluar dari rumah suaminya kecuali dengan izinnya, walau ayahnya atau ibunya memerintahkannya, menurut kesepakatan para imam. 

Apabila seorang suami ingin membawa isterinya pindah ke tempat lain, ia tetap menunaikan hak isterinya dan menjaga hukum Allah atas isterinya, sementara mertuanya melarang anak perempuannya tersebut untuk menuruti suami pindah ke tempat lain, maka si isteri wajib menaati suaminya. Bukannya menuruti kedua orangtuanya. 

Orang tua seperti ini telah berlaku zalim, kerana telah melarang si wanita untuk menaati suaminya. Bila ibunya menyuruh minta khulu' (minta dicerai) kepada suaminya atau membuat suaminya bosan/jemu hingga suaminya menceraikannya, ia tidak boleh mentaatinya. Seorang wanita tidak boleh mentaati salah satu dari kedua orang tuanya agar meminta cerai kepada suaminya, bila ternyata suaminya seorang yang bertakwa kepada Allah Ta’ala. 

Diriwayatkan dari Tsauban radhiyallahu ‘anhu, ia berkata, “Rasulullah Shallallahu ‘Alaihi Wa sallam bersabda: “Wanita mana yang meminta cerai kepada suaminya tanpa ada apa-apa maka haram baginya mencium wanginya syurga.” (Shahih Sunan at-Tirmidzi). 

Dalam hadis yang lain 

Ű§Ù„ْمُŰźْŰȘَلِŰčَۧŰȘُ وَŰ§Ù„ْمُنْŰȘَŰČِŰčَۧŰȘُ هُنَّ Ű§Ù„ْمُنَŰ§ÙِقَۧŰȘُ 

“Isteri-isteri yang minta khulu’(tanpa alasan yang membenarkannya) dan mencabut diri (dari pernikahan) mereka itu wanita-wanita munafik.” (Shahih Sunan at-Tirmidzi). 

“Wanita mana yang meminta cerai kepada suaminya tanpa ada apa-apa maka haram baginya mencium wanginya syurga.” (Shahih Sunan at-Tirmidzi )

Namun, jika kedua orang tuanya memerintahkannya kepada kebaikan dan melaranganya dari kemungkaran, ia wajib mentaatinya. Bahkan jika yang memerintahkan itu orang lain yang datangnya dari orang tua. Apabila suami melarangnya dari melaksanakan perintah Allah dan menyuruhnya mengerjakan larangan Allah, ia tak boleh mentaatinya. Kerana Nabi Shallallahu ‘Alaihi Wasallam bersabda: “Tidak ada ketaatan kepada makhluk dalam bermaksiat kepada Khaliq.” (HR. Imam Ahmad, isnadnya shahih menurut Syaikh Ahmad Syakir) 

Bahkan seorang tuan andai memerintahkan perbuatan maksiat kepada budaknya, tidak boleh menaati tuannya dalam perkara maksiat itu. Karena kebaikan itu seluruhnya dalam menaati Allah dan Rasul-Nya, sebaliknya kejelekan itu seluruhnya dalam bermaksiat kepada Allah dan Rasul-Nya.” Wallahu a’lam bish-shawab!!. 

Penyakit ‘Ain dan Cara Melindunginya

Dalil-dalil tentang adanya penyakit ain.

Űčَنْ ْۧۚنِ ŰčَŰšَّۧ۳ٍŰčَنْ Ű§Ù„Ù†َّŰšِيِّ Ű”َلَّى Ű§Ù„Ù„َّهُ Űčَلَيْهِ وَŰłَلَّمَ قَŰ§Ù„َ Ű§Ù„ْŰčَيْنُ Ű­َقٌّ وَلَوْ كَŰ§Ù†َ ŰŽَيْŰĄٌ Űłََۧۚقَ Ű§Ù„ْقَŰŻَ۱َ ŰłَŰšَقَŰȘْهُ Ű§Ù„ْŰčَيْنُ وَŰ„ِŰ°َۧ ۧ۳ْŰȘُŰșْŰłِلْŰȘُمْ فَۧŰșْŰłِلُÙˆŰ§

Dari Ibnu Abbas radhiyallahu anhu, Nabi SAW bersabda : “Ain (mata jahat) itu benar-benar adanya, jika seandainya ada sesuatu yang mendahului qadar,maka akan didahului oleh ain. Apabila kamu diminta untuk mandi maka mandilah. (Hadis riwayat Muslim)

Űčَنْ ŰčَۧۊِŰŽَŰ©َ قَŰ§Ù„َŰȘْقَŰ§Ù„َ ۱َŰłُولُ Ű§Ù„Ù„َّهِ Ű”َلَّى Ű§Ù„Ù„َّهُ Űčَلَيْهِ وَŰłَلَّمَ ۧ۳ْŰȘَŰčِÙŠŰ°ُÙˆŰ§ ŰšِŰ§Ù„Ù„َّهِ فَŰ„ِنَّ Ű§Ù„ْŰčَيْنَ Ű­َقٌّ

Dari Aisyah radhiyallahu anha,Rasulullah SAW bersabda :Mintalah kalian perlindungan kepada Allah dari ain (mata jahat) kerana sesungguhnya ain itu haq (benar) (HR ibnu Majah)

Apakah penyakit ain itu?

mata Penyakit ‘Ain adalah penyakit yang disebabkan oleh pengaruh buruk pandangan mata,yaitu pandangan mata yang disertai rasa takjub atau bahkan iri dan dengki terhadap apa yang dilihatnya.

Dari Amir bin Rabi’ah radhiyallahu anhu :

قَŰ§Ù„َ ۱َŰłُولُ Ű§Ù„Ù„َّهِ Ű”َلَّى Ű§Ù„Ù„َّهُ Űčَلَيْهِ وَŰłَلَّمَ Ű„ِŰ°َۧ ۱َŰŁَى ŰŁَŰ­َŰŻُكُمْ مِنْ ŰŁَŰźِيهِ ŰŁَوْ مِنْ نَفْŰłِهِ ŰŁَوْ مِنْ مَŰ§Ù„ِهِ مَۧ يُŰčْŰŹِŰšُهُ فَلْيُŰšَ۱ِّكْهُ فَŰ„ِنَّ Ű§Ù„ْŰčَيْنَ Ű­َقٌّ

Rasulullah SAW bersabda : “Jika salah seorang dari kalian melihat sesuatu yang menakjubkan dari saudaranya, pada dirinya atau pada hartanya, maka doakan keberkahan padanya, kerana sesungguhnya penyakit ain itu haq (benar). (HR Ahmad).

‘Ain dapat terjadi meskipun tanpa kesengajaan pelakunya

Ibnu Qayyim rahimahullah mengatakan bahawa terkadang seseorang boleh mengarahkan ‘ain kepada dirinya sendiri. Pelakunya termasuk jenis manusia yang paling jahat. Sahabat-sahabat kami dari kalangan ahli fiqh menyatakan, :Sesungguhnya bila diketahui ada orang yang melakukan hal itu, maka penguasa kaum muslimin harus memenjarakannya, lalu dipenuhi seluruh keperluannya hingga akhir hayat.”

Namun terkadang pengaruh buruk ain terjadi tanpa kesengajaan dari orang yang memandang takjub terhadap sesuatu yang dilihatnya. Lebih dari itu pengaruh buruk ini juga boleh terjadi dari orang yang hatinya bersih atau orang-orang yang soleh sekalipun mereka tidak bermaksud menimpakan ain kepada apa yang dilihatnya. 

Hal ini pernah terjadi diantara para sahabat Nabi SAW padahal hati mereka terkenal bersih,tidak ada rasa iri atau dengki terhadap sesamanya. Akan tetapi dengan izin Allah dan takdirnya, pengaruh buruk ain ini dapat terjadi diantara mereka.

Űčَنْ ŰŁَŰšِي ŰŁُمَŰ§Ù…َŰ©َ Űšْنِ Űłَهْلِ Űšْنِ Ű­ُنَيْفٍ ŰŁَنَّهُ قَŰ§Ù„َ۱َŰŁَى ŰčَŰ§Ù…ِ۱ُ Űšْنُ ۱َŰšِيŰčَŰ©َ Űłَهْلَ Űšْنَ Ű­ُنَيْفٍ يَŰșْŰȘَŰłِلُ فَقَŰ§Ù„َ مَۧ ۱َŰŁَيْŰȘُ كَŰ§Ù„ْيَوْمِ وَلَۧ ŰŹِلْŰŻَ مُŰźْŰšَŰŁَŰ©ٍ فَلُŰšِŰ·َ Űłَهْلٌ فَŰŁُŰȘِيَ ۱َŰłُولُ Ű§Ù„Ù„َّهِ Ű”َلَّى Ű§Ù„Ù„َّهُ Űčَلَيْهِ وَŰłَلَّمَ ŰčَŰ§Ù…ِ۱ًۧ فَŰȘَŰșَيَّŰžَ Űčَلَيْهِ وَقَŰ§Ù„َ ŰčَلَŰ§Ù…َ يَقْŰȘُلُ ŰŁَŰ­َŰŻُكُمْ ŰŁَŰźَŰ§Ù‡ُ ŰŁَلَّۧ Űšَ۱َّكْŰȘَ ۧŰșْŰȘَŰłِلْ لَهُ فَŰșَŰłَلَ ŰčَŰ§Ù…ِ۱ٌ وَŰŹْهَهُ وَيَŰŻَيْهِ وَمِ۱ْفَقَيْهِ وَ۱ُكْŰšَŰȘَيْهِ وَŰŁَŰ·ْ۱َŰ§Ùَ ۱ِŰŹْلَيْهِ وَŰŻَِۧ۟لَŰ©َ Ű„ِŰČَۧ۱ِهِ فِي قَŰŻَŰ­ٍ Ű«ُمَّ Ű”ُŰšَّ Űčَلَيْهِ فَ۱ََۭۧ مَŰčَ Ű§Ù„Ù†َّۧ۳ِ

Dari Abu Umamah bin Sahl bin Hunaif, dia berkata bahwa Amir bin Robi’ah melihat Sahl bin Hunaif sedang mandi, lalu berkatalah Amir : ‘Aku tidak pernah melihat (pemandangan) seperti hari ini, dan tidak pernah kulihat kulit yang tersimpan sebagus ini” Maka terpelantinglah Sahl. Kemudian Rasulullah SAW mendatangi Amir. Dengan marah beliau berkata :”Atas dasar apa kalian mau membunuh saudaranya? Mengapa engkau tidak memohonkan keberkahan (kepada yang kau lihat)? Mandilah untuknya!Maka Amir mandi dengan menggunakan suatu wadah air, dia mencuci wajahnya,dua tangan,kedua siku,kedua lutut,ujung-ujung kakinya,dan bagian dalam sarungnya. Kemudian air bekas mandinya itu dituangkan kepada Sahl, lantas dia sadar dan berlalulah bersama manusia. (HR Malik dalam Al-Muwaththo 2/938, Ibnu Majah 3509, dishahihkan oleh Ibnu Hibban 1424. Sanadnya shohih,para perawinya terpercaya,lihad Zadul Ma’ad tahqiq Syu’aib al-Arnauth dan Abdul Qodir al-Arnauth 4/150 cetakan tahun 1424 H)

Jenis-jenis ‘Ain

Ibnu Qayyim rahimahullah mengatakan bahwa penyakit ‘ain ada dua jenis :

1. ’ain insi (‘ain berunsur manusia) dan 

2. ‘ain jinni (‘ain berunsur jin).

Diriwayatkan dengan sahih dari Ummu Salamah bahawa Nabi SAW pernah melihat seorang budak wanita di rumahnya yang wajahnya terlihat kusam. Baginda berkata,”Ruqyah wanita ini, ia terkena ‘ain. (Dikeluarkan oleh Al-Bukhari dan Muslim,Al-Hakim,Abu Nu’aim dan Al-Isma’ili dalam Mustakhroj-nya serta Ath-Thobroni)

Al-Husain bin Mas’ud Al-Farro berkata :Adapun sabda beliau “sa’fatun(kusam) bermakna “Nadzrotun” (terkena ‘ain dari unsur jin).

Tanda-tanda Anak/bayi terkena ‘ain

Bayi yang baru lahir dan anak-anak sangat rentan terkena penyakit ‘ain. Apalagi kalau bayi/anak itu mempunyai kelebihan yang tidak dimiliki bayi/anak yang lain, seperti kelucuannya,rupanya yang manis ,kesehatannya, dan lain-lain yang mengundang perhatian siapa saja yang melihatnya.

Adapun diantara tanda-tanda anak yang terkena pengaruh buruk ‘ain adalah :

1.Tangisan yang tidak wajar yang tidak kunjung henti,kejang-kejang tanpa sebab yang jelas, tidak mau menyusu kepada ibunya tanpa sebab yang jelas.

Űčَنْ ŰčَۧۊِŰŽَŰ©َ قَŰ§Ù„َŰȘْŰŻَŰźَلَ Ű§Ù„Ù†َّŰšِيُّ Ű”َلَّى Ű§Ù„Ù„َّهُ Űčَلَيْهِ وَŰłَلَّمَ فَŰłَمِŰčَ Ű”َوْŰȘَ Ű”َŰšِيٍّ يَŰšْكِي فَقَŰ§Ù„َ مَۧ لِŰ”َŰšِيِّكُمْ هَŰ°َۧ يَŰšْكِي فَهَلَّۧ ۧ۳ْŰȘَ۱ْقَيْŰȘُمْ لَهُ مِنْ Ű§Ù„ْŰčَيْنِ

Aisyah radhiyallahu anha berkata : “Suatu ketika Nabi masuk (rumahnya) kemudian mendengar bayi sedang menangis.Baginda berkata,”Mengapa bayi kalian menangis?Mengapa tidak kalian bacakan ruqyah-ruqyah (supaya sembuh) dari penyakit ‘ain?) (Shahihul jami’ 988 n0.5662)



2. Keadaan tubuh yang sangat kurus kering

Űčَنْ ŰŹَِۧۚ۱َ Űšْنَ ŰčَŰšْŰŻِ Ű§Ù„Ù„َّهِ۱َŰźَّŰ”َ Ű§Ù„Ù†َّŰšِيُّ Ű”َلَّى Ű§Ù„Ù„َّهُ Űčَلَيْهِ وَŰłَلَّمَ لِŰąÙ„ِ Ű­َŰČْمٍ فِي ۱ُقْيَŰ©ِ Ű§Ù„ْŰ­َيَّŰ©ِ وَقَŰ§Ù„َ لِŰŁَŰłْمَۧۥَ ŰšِنْŰȘِ ŰčُمَيْŰłٍ مَۧ لِي ŰŁَ۱َى ŰŁَŰŹْŰłَŰ§Ù…َ Űšَنِي ŰŁَŰźِي ۶َۧ۱ِŰčَŰ©ً ŰȘُŰ”ِÙŠŰšُهُمْ Ű§Ù„ْŰ­َۧۏَŰ©ُ قَŰ§Ù„َŰȘْ لَۧ وَلَكِنْ Ű§Ù„ْŰčَيْنُ ŰȘُŰłْ۱ِŰčُ Ű„ِلَيْهِمْ قَŰ§Ù„َ ۧ۱ْقِيهِمْ


Dari Jabir radhiyallahu anhu bahawa Rasulullah SAW memberi rukhshoh (keringanan) bagi anak-anak Ja’far memakai bacaan ruqyah dari sengatan ular. Baginda berkata kepada Asma’ binti Umais,”Mengapa aku lihat badan anak-anak saudaraku ini kurus kering? Apakah mereka kelaparan?” Asma’ menjawab : “tidak, akan tetapi mereka tertimpa ‘Ain.” Kata baginda,”Kalau begitu bacakan ruqyah bagi mereka! (HR Muslim, Ahmad dan Baihaqi)

Sunnah bagi orang yang memandang takjub terhadap sesuatu :

Seperti yang telah dijelaskan di atas,bahwa penyakit ‘ain tidak hanya disebabkan oleh orang yang iri dan dengki terhadap sesuatu yang dipandangnya. Bahkan setiap mata yang memandang takjub terhadap sesuatu dengan izin Allah juga boleh menyebabkan pengaruh buruk ‘ain walaupun orang tersebut tidak bermaksud menimpakan ‘ain. Bahkan ini terjadi pada para sahabat Nabi yang sudah terkenal akan kebersihan hati mereka.

Adapun diantara sunnah ketika seseorang memandang takjub terhadap sesuatu adalah :

1. Medoakan keberkahan pada apa yang dilihatnya

Dari Amir bin Robi’ah rodhiyallohu anhu :

قَŰ§Ù„َ ۱َŰłُولُ Ű§Ù„Ù„َّهِ Ű”َلَّى Ű§Ù„Ù„َّهُ Űčَلَيْهِ وَŰłَلَّمَ Ű„ِŰ°َۧ ۱َŰŁَى ŰŁَŰ­َŰŻُكُمْ مِنْ ŰŁَŰźِيهِ ŰŁَوْ مِنْ نَفْŰłِهِ ŰŁَوْ مِنْ مَŰ§Ù„ِهِ مَۧ يُŰčْŰŹِŰšُهُ فَلْيُŰšَ۱ِّكْهُ فَŰ„ِنَّ Ű§Ù„ْŰčَيْنَ Ű­َقٌّ

Rasulullah SAW bersabda maksudnya : “Jika salah seorang dari kalian melihat sesuatu yang menakjubkan dari saudaranya, pada dirinya atau pada hartanya, maka doakan keberkahan padanya, kerana sesungguhnya penyakit ain itu haq (benar). (HR Ahmad).



Di antara cara mendoakan keberkahan terhada apa yang dilihatnya adalah :

Űšَۧ۱َكَ Ű§Ù„Ù„َّهُ فِيهِ

‘Ya Allah Semoga Allah memberikan berkah padanya”

Ű§Ù„Ù„َّهُمَّ Űšَۧ۱ِكْŰčَلَيْهِ

“Ya Allah berkahilah atasnya”

Ű§Ù„Ù„َّهُمَّ Űšَۧ۱ِكْلَهُ

“Ya Allah berkahilah baginya”



2. Hendaklah mengucapkan :

مَۧ ŰŽَۧۥَ Ű§Ù„Ù„َّهُ لَۧ قُوَّŰ©َ Ű„ِلَّۧ ŰšِŰ§Ù„Ù„َّهِ

“Sungguh atas kehendak Allahlah semua ini terwujud”

Hal ini didasari firman Allah dalam surat Al-Kahfi ayat 39. Imam Ibnu Katsir menafsirkan ayat tersebut dengan mengatakan :”Ketika engkau masuk suatu kebun dan kau merasa takjub akan keindahannya,mengapa engkau tidak memuji Allah atas nikmat yang telah diberikan kepadamu seperti nikmat harta dan anak keturunan yang tidak diberikan kepada selain engkau dan mengapa kamu tidak mengucapkan masya’Allah la quwwata illa billah.

Upaya-upaya orang tua untuk mengantisipasi anak dari ‘Ain:

1. Hendaklah orang tua membiasakan diri mereka membentengi anak-anaknya dari bahaya ‘ain dengan ruqyah-ruqyah (bacaan-bacaan) yang diajarkan dalam Islam. Diriwayatkan dari Ibnu Abbas bahwa Nabi SAW memohon perlindungan Allah untuk Hasan dan Husain dengan doa :

ŰŁُŰčِÙŠŰ°ُكُمَۧ ŰšِكَلِمَۧŰȘِ Ű§Ù„Ù„َّهِ Ű§Ù„ŰȘَّŰ§Ù…َّŰ©ِ مِنْ كُلِّ ŰŽَيْŰ·َŰ§Ù†ٍ وَهَŰ§Ù…َّŰ©ٍ وَمِنْ كُلِّ Űčَيْنٍ لَŰ§Ù…َّŰ©ٍ

Aku berlindung kepada Allah untuk kalian berdua dengan kalimat-kalimat Allah yang sempurna dari segala syaitan, binatang yang berbisa dan pandangan mata yang jahat. (HR Abu Daud)

2. Sebagaimana yang telah disebutkan oleh Imam Ibnul Qayyim dalam Zadul Ma’ad 4/159, hendaknya para orang tua tidak menampakkan suatu kelebihan yang menakjubkan yang dimiliki anak-anaknya yang dikhawatirkan akan mengundang rasa iri atau kedengkian orang yang melihatnya. Lalu Ibnu Qayyim menukil atsar dari Imam Baghawi bahwasanya pernah suatu ketika Utsman bin Affan radhiyallahu anhu melihat seorang anak kecil yang sangat elok rupanya lagi menawan, kemudian Utsman berkata, “Tutupilah (jangan ditampakkan) lubang dagu (yang membuat orang takjub) pada anak itu.” Maka keadaan seperti itu sangat dikhawatirkan akan terjadinya pengaruh buruk ‘ain. Lebih-lebih kalau ada orang yang terkenal mempunyai sifat iri dan dengki.

3. Hendaklah para orang tua tidak berlebihan menceritakan kelebihan-kelebihan atau kebaikan-kebaikan anaknya yang tidak dimiliki anak-anak lain, sehingga mengundang rasa iri dan dengkii siapa saja yang mendengarnya,kemudian berusaha melihatnya,hingga Allah menakdirkan terjadinya pengaruh buruk ‘Ain tersebut.

Upaya-upaya orang tua bila anak sudah terkena pengaruh buruk ‘Ain :

1. Jika pelakunya diketahui, maka hendaklah orang itu diperintahkan untuk mandi, kemudian orang yang terkena pengaruh mata itu mandi dengan bekas air mandi orang itu. Hal ini sebagaimana kisah sahabat nabi SAW Sahl bin Hunaif radhiyallahu anhu dalam hadis yang telah lalu,bahawa nabi SAW memerintahkan Amir bin robi’ah radhiyallohu anhu untuk mandi dan sisa air mandinya diguyurkan pada Sahl bin Hunaif radhiyallahu anhu.

At-Tirmidzi menjelaskan :”Pelaku ‘ain diperintahkan untuk mandi dengan menggunakan air dalam baskom. Lalu meletakkan telapak tangannya di mulut dan berkumur-kumur,lalu disemburkan ke dalam baskom tersebut. Baru setelah itu membasuh wajahnya dengan air dalam baskom tersebut,lalu memasukkan tangan kirinya dan mengguyurkan air ke lutut kanannya dengan air baskom tersebut.Kemudian memasukkan tangan kanannya dan menyiramkan air baskom itu ke lutut kirinya.Baru kemudian membasuh tubuh di balik kain, namun baskom itu tidak usah diletakkan di atas tanah atau lantai.Setelah itu sisa air diguyurkan ke kepala orang yang terkena ‘ain dari arah belakang satu kali guyuran.

2. Memperbanyak membaca “Qul Huwallohu Ahad” (surat al-Ikhlas),Al-Muawwidzatain (surat al-Falaq dan an-Naas),al-Fatihah,ayat kursi,bagian penutup surat al-Baqarah (dua ayat terakhir),dan mendoakan dengan doa-doa yang disyariatkan dalam ruqyah

3. Membaca doa :

Űšِۧ۳ْمِ Ű§Ù„Ù„َّهِ ŰŁَ۱ْقِيكَ مِنْ كُلِّ ŰŽَيْŰĄٍ يُŰ€ْŰ°ِيكَ مِنْ ŰŽَ۱ِّ كُلِّ نَفْŰłٍ ŰŁَوْ Űčَيْنِ Ű­َۧ۳ِŰŻٍ Ű§Ù„Ù„َّهُ يَŰŽْفِيكَ Űšِۧ۳ْمِ Ű§Ù„Ù„َّهِ ŰŁَ۱ْقِيكَ

“Dengan menyebut Nama Allah,aku meruqyahmu dari segala sesuatu yang menyakitimu, dan dari kejahatan setiap jiwa atau mata orang yang dengki.Mudah-mudahan Allah subhanahu wa ta’ala menyembuhkanmu.Dengan menyebut Nama Allah,aku mengubatimu dengan meruqyahmu.” (HR.Muslim no.2186 (40),dari Abu Said radhiyallahu anhu)

Atau

Űšِۧ۳ْمِ Ű§Ù„Ù„َّهِ يُŰšْ۱ِيكَ وَمِنْ كُلِّ ŰŻَۧۥٍ يَŰŽْفِيكَ وَمِنْ ŰŽَ۱ِّ Ű­َۧ۳ِŰŻٍ Ű„ِŰ°َۧ Ű­َŰłَŰŻَ وَŰŽَ۱ِّ كُلِّ Ű°ِي Űčَيْنٍ

“Dengan menyebut nama Allah,mudah-mudahan Dia membebaskan dirimu dari segala penyakit,mudah-mudahan Dia akan menyembuhkanmu,melindungimu dari kejahatan orang dengki jika dia mendengki dan dari kejahatan setiap orang yang mempunyai mata jahat.” (HR. Muslim no. 2185 (39), dari Aisyah radiyalahu anha)

Ini adalah doa yang dibacakan malaikat Jibril kepada Nabi SAW ketika mendapat gangguan syaitan.

4. Membacakan pada air (dengan bacaan –bacaan ruqyah yang syar’i) disertai tiupan, dan kemudian meminumkan pada penderita,dan sisanya disiramkan ke tubuhnya. Hal itu pernah dilakukan Rasulullah SAW kepada Tsabit bin Qois. (HR. Abu Daud no. 3885)

5. Dibacakan (bacaan) pada minyak dan kemudian minyak itu dibalurkan. (HR Ahmad III/497,lihat silsilah al-Ahaadits as-Shohihah :397). Jika bacaan itu dibacakan pada air zam-zam,maka yang demikian itu lebih sempurna jika air zam-zam itu mudah diperoleh atau kalau tidak,boleh juga dengan air hujan.

Rujukan :

- Metode Pengubatan Nabi SAW, Imam Ibnu Qoyyim Al-Jauziyah

- Doa dan Wirid Mengubati Guna-Guna dan Sihir Menurut al-Qur’an dan as-Sunnah,Ust. Yazid bin Abdul Qodir Jawas

- Majalah al-Furqon edisi 4 tahun V Dzulqo’dah 1426 Desember 2005, Artikel oleh Ust. Abu Ibrohim Muhammad Ali, published by ummushofi.wordpress.

Sunday, May 17, 2015

Tafsir Ibnu Katsir dan al Qurtubiy (Surah ar-Rum Ayat 31-32)

Firman Allah SWT :

وَلَۧ ŰȘَكُونُÙˆŰ§ مِنَ Ű§Ù„ْمُŰŽْ۱ِكِينَ (31) مِنَ Ű§Ù„َّŰ°ِينَ فَ۱َّقُÙˆŰ§ ŰŻِينَهُمْ وَكَŰ§Ù†ُÙˆŰ§ ŰŽِيَŰčًۧ كُلُّ Ű­ِŰČْŰšٍ Űšِمَۧ لَŰŻَيْهِمْ فَ۱ِŰ­ُونَ (32)

Maksudnya :

31 : dan janganlah kamu termasuk orang-orang yang mempersekutukan Allah, 

32. :  iaitu orang-orang yang memecah belah agama mereka dan mereka menjadi beberapa golongan.  Tiap-tiap golongan merasa bangga dengan apa yang ada pada golongan mereka.

(Surah ar-Rum ayat 31-32)

{ÙˆÙ„Ű§ ŰȘÙƒÙˆÙ†ÙˆŰ§ من Ű§Ù„Ù…ŰŽŰ±ÙƒÙŠÙ†} ŰŁÙŠ ŰšÙ„ ÙƒÙˆÙ†ÙˆŰ§ من Ű§Ù„Ù…ÙˆŰ­ŰŻÙŠÙ† Ű§Ù„Ù…ŰźÙ„Ű”ÙŠÙ† له Ű§Ù„Űčۚۧۯ۩ Ù„Ű§ ÙŠŰ±ÙŠŰŻÙˆÙ† ŰšÙ‡Ű§ ŰłÙˆŰ§Ù‡( ŰȘÙŰłÙŠŰ± Ű§ŰšÙ† ÙƒŰ«ÙŠŰ± )  

Tafsir Ibnu Katsir : "dan janganlah kamu termasuk orang-orang yang mempersekutukan Allah, akan tetapi jadilah kalian termasuk orang-orang yang mentauhidkan Allah ( beribadah kepada Allah semata) dan jadilah orang-orang yang mengikhlaskan peribadatan kepadaNYA tidak ada yang diinginkan kecuali ALLAH.

ÙˆÙ„Ű§ Ű±ÙŠŰš ŰŁÙ† من ŰŽŰ±ÙˆŰ· ۔ۭ۩ Ű§Ù„Űčۚۧۯ۩ ÙˆÙ‚ŰšÙˆÙ„Ù‡Ű§، ŰšÙ„ Ű§Ù„ŰŽŰ±Ű· Ű§Ù„ŰŁŰłŰ§Űł Ù„Ű”Ű­Ű© Ű§Ù„Űčۚۧۯ۩ ÙˆÙ‚ŰšÙˆÙ„Ù‡Ű§ ŰŁÙ† ŰȘكون Ù…ŰšÙ†ÙŠŰ© Űčلى Ű§Ù„Ű„ŰźÙ„Ű§Ű” لله، وŰčلى ۧŰȘۚۧŰč Ű±ŰłÙˆÙ„ Ű§Ù„Ù„Ù‡ -Ű”Ù„Ù‰ Ű§Ù„Ù„Ù‡ Űčليه وŰčلى ŰąÙ„Ù‡ ÙˆŰłÙ„Ù…-. ÙŰšŰ§Ù„Ű„ŰźÙ„Ű§Ű” ÙŠÙ†ŰŻÙŰč Ű§Ù„ŰŽŰ±Ùƒ، ÙˆŰšŰ§Ù„Ù…ŰȘۧۚŰčŰ© ŰȘÙ†ŰŻÙŰč Ű§Ù„ŰšŰŻŰč، ÙˆÙ„Ű§ Ű±ÙŠŰš ŰŁÙ† Ű§Ù„Ù…ŰȘۧۚŰčŰ© Ù„Ű§ يمكن ŰŁÙ† ŰȘكون Ű„Ù„Ű§ ŰšŰčلم ŰŽŰ±ÙŠŰčŰ© Ű§Ù„Ù†ŰšÙŠ r Ű­ŰȘى يŰȘمكن Ű§Ù„Ű„Ù†ŰłŰ§Ù† من ŰȘŰ·ŰšÙŠÙ‚Ù‡Ű§ ÙˆŰ§Ù„Űčمل ŰšÙ‡Ű§؛ ÙˆÙ„Ù‡Ű°Ű§ ÙƒŰ§Ù† Ű§Ù„Ù†ŰšÙŠ r في Ű§Ù„Ű­ŰŹ ÙŠŰŁÙ…Ű± Ű§Ù„Ù†Ű§Űł ŰŁÙ† ÙŠŰŁŰźŰ°ÙˆŰ§ Űčنه Ù…Ù†Ű§ŰłÙƒÙ‡Ù…، وفي Ű§Ù„Ű”Ù„Ű§Ű© Ù‚Ű§Ù„ Ù„Ù…Ű§Ù„Ùƒ ŰšÙ† Ű§Ù„Ű­ÙˆÙŠŰ±Ű« t ÙˆŰ§Ù„ÙˆÙŰŻ Ű§Ù„Ű°ÙŠÙ† مŰčه Ù‚Ű§Ù„: Ű”Ù„ÙˆŰ§ ÙƒÙ…Ű§ Ű±ŰŁÙŠŰȘموني ŰŁŰ”Ù„ÙŠ ÙÙ„Ű§ يمكن ۧŰȘۚۧŰč ŰŽŰ±ÙŠŰčŰȘه Ű„Ù„Ű§ ŰšŰ§Ù„Űčلم ŰšÙ‡Ű§؛ ÙˆÙ„Ù‡Ű°Ű§ ÙƒŰ§Ù† Ű§Ù„Űčلم ۣ۳ۧ۳ۧ في ŰšÙ‚Ű§ŰĄ Ű§Ù„ŰŽŰ±ÙŠŰčŰ© وفي Ű§Ù„Űčمل ŰšÙ‡Ű§، ( من ێ۱ۭ Ù…Ù†Ű·ÙˆÙ…Ű© Ù„ŰŽÙŠŰź Ű§Ù„ŰčŰ«ÙŠÙ…ÙŠÙ† )

Dan tidak diragukan lagi bahwasanya termasuk syarat sah di terimanya suatu ibadah bahkan merupakan syarat pokok benar dan di terima suatu ibadah jika dibangun diatas dua hal :

1. Ikhlas kepada allah semata.

2. Mengikuti peribadatan yang diajarkan oleh Rasulullah SAW ( baik waktunya, tata caranya, dan bilangannya ( jika berhubungan dengan bilangan ).

Kerana dengan ikhlas akan menghilangkan kesyirikan, dan dengan ittiba' ( mengikuti ) Rasulullah SAW akan menghilangkan bid'ah ( ibadah yang diada-adakan ) , dan tidak diragukan lagi ittiba' tidak akan mungkin dapat kita kerjakan kecuali dengan berilmu tentang syari'at yang diajarkan oleh Rasulullah SAW kerana  jika  mengetahui dan mengilmui syariat tersebut seseorang akan mampu melaksanakan dan mengamalkannya dengan benar, oleh kerana itulah Nabi Muhammad SAW tatkala  melaksanakan ibadah haji baginda memerintahkan kepada semua orang untuk mengambil manasik ( tata cara ibadah ) haji sesui dengan tuntunannya,

ŰźŰ°ÙˆŰ§ Űčني Ù…Ù†Ű§ŰłÙƒÙƒÙ…

Ambillah dari ku manasik / tatacara ibadah haji kalian.

Dan dalam masalah solat baginda ( Rasulullah SAW ) memerintahkan Malik bin al Huwairis dan rombongan yang bersama beliau untuk mengikuti tata cara solat baginda , Rasulullah bersabda :

 : Ű”Ù„ÙˆŰ§ ÙƒÙ…Ű§ Ű±ŰŁÙŠŰȘموني ŰŁŰ”Ù„ÙŠ

"Solatlah kalian sebagaimana kalian melihat aku solat.".

Maka dari sini dapat kita ketahui bahwasanya  seseorang tidak akan mungkin boleh melaksanakan "ittiba ' dengan biak kecuali dengan belajar & mengetahui syarita tersebut, oleh kerana itu " BERILMU " merupakan asas pokok dalam mengetahui semua syariat Allah dan RasulNYA serta mengamalkannya, ( dari syarah mandhumah nya as Syeikh Soleh al Usaimin )

(Sehingga kita benar-benar boleh ikhlas dalam beribadah dan tidak mensyekutukanya dengan makhluk-Nya dan inilah salah satu cara agar kita tidak termasuk orang-orang yang mensyekutukan Allah pent.)

Ù‚Ű§Ù„ Ű§ŰšÙ† ŰŹŰ±ÙŠŰ±: Ű­ŰŻŰ«Ù†Ű§ Ű§ŰšÙ† Ű­Ù…ÙŠŰŻ Ű­ŰŻŰ«Ù†Ű§ ÙŠŰ­ÙŠÙ‰ ŰšÙ† ÙˆŰ§Ű¶Ű­, Ű­ŰŻŰ«Ù†Ű§ ÙŠÙˆŰłÙ ŰšÙ† ŰŁŰšÙŠ Ű„ŰłŰ­Ű§Ù‚ Űčن يŰČÙŠŰŻ ŰšÙ† ŰŁŰšÙŠ Ù…Ű±ÙŠÙ… Ù‚Ű§Ù„: Ù…Ű± ŰčÙ…Ű± Ű±Ű¶ÙŠ Ű§Ù„Ù„Ù‡ Űčنه ŰšÙ…Űčۧ۰ ŰšÙ† ŰŹŰšÙ„ ÙÙ‚Ű§Ù„: Ù…Ű§ Ù‚ÙˆŰ§Ù… Ù‡Ű°Ù‡ Ű§Ù„ŰŁÙ…Ű© ؟ Ù‚Ű§Ù„ مŰčۧ۰: Ű«Ù„Ű§Ű« وهن Ű§Ù„Ù…Ù†ŰŹÙŠŰ§ŰȘ: Ű§Ù„Ű„ŰźÙ„Ű§Ű” وهي Ű§Ù„ÙŰ·Ű±Ű© ÙŰ·Ű±Ű© Ű§Ù„Ù„Ù‡ Ű§Ù„ŰȘي ÙŰ·Ű± Ű§Ù„Ù†Ű§Űł ŰčÙ„ÙŠÙ‡Ű§, ÙˆŰ§Ù„Ű”Ù„Ű§Ű© وهي Ű§Ù„Ù…Ù„Ű©, ÙˆŰ§Ù„Ű·Ű§ŰčŰ© وهي Ű§Ù„ŰčŰ”Ù…Ű©, ÙÙ‚Ű§Ù„ ŰčÙ…Ű±: Ű”ŰŻÙ‚ŰȘ. Ű­ŰŻŰ«Ù†ÙŠ يŰčÙ‚ÙˆŰš, Ű­ŰŻŰ«Ù†Ű§ Ű§ŰšÙ† ŰčÙ„ÙŠŰ©, Ű­ŰŻŰ«Ù†Ű§ ŰŁÙŠÙˆŰš Űčن ŰŁŰšÙŠ Ù‚Ù„Ű§ŰšŰ© ŰŁÙ† ŰčÙ…Ű± Ű±Ű¶ÙŠ Ű§Ù„Ù„Ù‡ Űčنه Ù‚Ű§Ù„ لمŰčۧ۰: Ù…Ű§ Ù‚ÙˆŰ§Ù… Ù‡Ű°Ű§ Ű§Ù„ŰŁÙ…Ű± ؟ ÙŰ°ÙƒŰ± Ù†Ű­ÙˆÙ‡.

Berkata Ibnu Jarir :Menceritakan kepada kami humaid menceritakan kepada kami Yahya bin Wadhih menceritakan kepada kami Yusuf bin bin Abi Ishaq dari Yazid bin Abi Maryam dia berkata : Suatu hari Umar r.a melewati  Mu'az bin Jabal maka beliau berkata : apa yang menjadi penguat dan penegak umat ini ( ertinya umat ini boleh tetap jaya dan menang pent .) ? maka Mu'ad menjawab : ada  3 sarana penyelamat umat ini :
1. Ikhlas dan dia itu adalah fitroh asal yang telah Allah tanamkan dalam hati manusia,

2. Solat dan berdoa dan dia itulah  adalah agama ( kerana solat merupakan tiang agama sebagiamana dalam hadis , maka barang siapa meninggalkan solat bererti dia telah meruntuhkan agama pent. ) dan terakhir

3. Ta'at ( kepada syari'at Allah dan Rasulnya ) dan jika umat ini ta'at maka Allah SWT akan menjaganya . maka Umar r.a mengatakan : engkau  benar ya Mu'az,.

Menceritakan kepadaku Ya'kub , menceritakan kepada kami Ibnu 'Aliyyah menceritakan kepada kami Ayub dari Abi Qilabah , bahwasanya Umar r.a berkata kepada Mu'ad bin Jabal : apa penegak dan penyelamat umat ini ? maka rawi menyebutkan hadis diatas tersebut. ( tafsir ibnu katsir )

وقوله ŰȘŰčŰ§Ù„Ù‰: {من Ű§Ù„Ű°ÙŠÙ† ÙŰ±Ù‚ÙˆŰ§ ŰŻÙŠÙ†Ù‡Ù… ÙˆÙƒŰ§Ù†ÙˆŰ§ ŰŽÙŠŰčًۧ كل Ű­ŰČŰš ŰšÙ…Ű§ Ù„ŰŻÙŠÙ‡Ù… ÙŰ±Ű­ÙˆÙ†} ŰŁÙŠ Ù„Ű§ ŰȘÙƒÙˆÙ†ÙˆŰ§ من Ű§Ù„Ù…ŰŽŰ±ÙƒÙŠÙ† Ű§Ù„Ű°ÙŠÙ† Ù‚ŰŻ ÙŰ±Ù‚ÙˆŰ§ ŰŻÙŠÙ†Ù‡Ù… ŰŁÙŠ ŰšŰŻÙ„ÙˆÙ‡ وŰșÙŠŰ±ÙˆÙ‡, ÙˆŰąÙ…Ù†ÙˆŰ§ ۚۚŰč۶ ÙˆÙƒÙŰ±ÙˆŰ§ ۚۚŰč۶, ÙˆÙ‚Ű±ŰŁ ŰšŰčŰ¶Ù‡Ù…: ÙŰ§Ű±Ù‚ÙˆŰ§ ŰŻÙŠÙ†Ù‡Ù…, ŰŁÙŠ ŰȘŰ±ÙƒÙˆÙ‡ ÙˆŰ±Ű§ŰĄ ŰžÙ‡ÙˆŰ±Ù‡Ù…, ÙˆÙ‡Ű€Ù„Ű§ŰĄ ÙƒŰ§Ù„ÙŠÙ‡ÙˆŰŻ ÙˆŰ§Ù„Ù†Ű”Ű§Ű±Ù‰ ÙˆŰ§Ù„Ù…ŰŹÙˆŰł وŰčۚۯ۩ Ű§Ù„ŰŁÙˆŰ«Ű§Ù† ÙˆŰłŰ§ŰŠŰ± ŰŁÙ‡Ù„ Ű§Ù„ŰŁŰŻÙŠŰ§Ù† Ű§Ù„ŰšŰ§Ű·Ù„Ű© Ù…Ù…Ű§ Űčۯۧ ŰŁÙ‡Ù„ Ű§Ù„Ű„ŰłÙ„Ű§Ù…, ÙƒÙ…Ű§ Ù‚Ű§Ù„ ŰȘŰčŰ§Ù„Ù‰: {Ű„Ù† Ű§Ù„Ű°ÙŠÙ† ÙŰ±Ù‚ÙˆŰ§ ŰŻÙŠÙ†Ù‡Ù… ÙˆÙƒŰ§Ù†ÙˆŰ§ ŰŽÙŠŰčًۧ Ù„ŰłŰȘ منهم في ŰŽÙŠŰĄ Ű„Ù†Ù…Ű§ ŰŁÙ…Ű±Ù‡Ù… Ű„Ù„Ù‰ Ű§Ù„Ù„Ù‡} Ű§Ù„Ű§َÙŠŰ©,

Firman Allah SWT maksudnya : "iaitu orang-orang yang memecah belah agama mereka dan mereka menjadi beberapa golongan.  Tiap-tiap golongan merasa bangga dengan apa yang ada pada golongan mereka"
(Surah ar-Rum ayat 32)

Maknanya : janganlah kalian menjadi orang-orang musrik yang berpecah belah dan memecah belah  agama,  mereka suka menganti dan merubah-rubah agama mereka, mereka beriman kepada sebagian syariat mereka dan mengingkari sebagaian yang lain, sebagian quro' dan ulama membacanya dengan : ÙŰ§Ű±Ù‚ÙˆŰ§ ŰŻÙŠÙ†Ù‡Ù…( memanjangkan faknya : yang maknanya : mereka (orang musrik ) suka melempar agamam mereka di balik punggungnya artinya suka meninggalkan agamanya, mereka itu seperti oprang-orang yahudi , nasrani, majusi , penyembah patung, serta semua pengikut agama-agama  sesat, kecuali pemeluk  islam, sebagaimana firman allah ( dalam tafsir QS al an'am 159 yang lalu ) :

Ű„ِنَّ Ű§Ù„َّŰ°ِينَ فَ۱َّقُÙˆŰ§ ŰŻِينَهُمْ وَكَŰ§Ù†ُÙˆŰ§ ŰŽِيَŰčًۧ لَŰłْŰȘَ مِنْهُمْ فِي ŰŽَيْŰĄٍ Ű„ِنَّمَۧ ŰŁَمْ۱ُهُمْ Ű„ِلَى Ű§Ù„Ù„َّهِ Ű«ُمَّ يُنَŰšِّŰŠُهُمْ Űšِمَۧ كَŰ§Ù†ُÙˆŰ§ يَفْŰčَلُونَ (159)

Sesungguhnya orang-orang yang memecah belah agamanya dan mereka (terpecah) menjadi beberapa golongan, tidak ada sedikit pun tanggung jawabmu terhadap mereka. Sesungguhnya urusan mereka hanyalah (terserah) kepada Allah, kemudian Allah akan memberitahukan kepada mereka apa yang telah mereka perbuat.  ( Surah Al an'am (6) ayat 59 )

ÙŰŁÙ‡Ù„ Ű§Ù„ŰŁŰŻÙŠŰ§Ù† Ù‚ŰšÙ„Ù†Ű§ ۧ۟ŰȘÙ„ÙÙˆŰ§ ÙÙŠÙ…Ű§ ŰšÙŠÙ†Ù‡Ù… Űčلى ۹۱ۧۥ ÙˆÙ…Ű«Ù„ ŰšŰ§Ű·Ù„Ű©, وكل ÙŰ±Ù‚Ű© منهم ŰȘŰČŰčم ŰŁÙ†Ù‡Ù… Űčلى ŰŽÙŠŰĄ, ÙˆÙ‡Ű°Ù‡ Ù„ŰŁÙ…Ű© ŰŁÙŠŰ¶Ű§ً ۧ۟ŰȘÙ„ÙÙˆŰ§ ÙÙŠÙ…Ű§ ŰšÙŠÙ†Ù‡Ù… Űčلى Ù†Ű­Ù„ ÙƒÙ„Ù‡Ű§ Ű¶Ù„Ű§Ù„Ű© Ű„Ù„Ű§ ÙˆŰ§Ű­ŰŻŰ© وهم ŰŁÙ‡Ù„ Ű§Ù„ŰłÙ†Ű© ÙˆŰ§Ù„ŰŹÙ…Ű§ŰčŰ©, Ű§Ù„Ù…ŰȘÙ…ŰłÙƒÙˆÙ† ŰšÙƒŰȘۧۚ Ű§Ù„Ù„Ù‡ ÙˆŰłÙ†Ű© Ű±ŰłÙˆÙ„ Ű§Ù„Ù„Ù‡ Ű”Ù„Ù‰ Ű§Ù„Ù„Ù‡ Űčليه ÙˆŰłÙ„Ù…, ÙˆŰšÙ…Ű§ ÙƒŰ§Ù† Űčليه Ű§Ù„Ű”ŰŻŰ± Ű§Ù„ŰŁÙˆÙ„ من Ű§Ù„Ű”Ű­Ű§ŰšŰ© ÙˆŰ§Ù„ŰȘۧۚŰčين ÙˆŰŁŰŠÙ…Ű© Ű§Ù„Ù…ŰłÙ„Ù…ÙŠÙ† في Ù‚ŰŻÙŠÙ… Ű§Ù„ŰŻÙ‡Ű± ÙˆŰ­ŰŻÙŠŰ«Ù‡, ÙƒÙ…Ű§ Ű±ÙˆŰ§Ù‡ Ű§Ù„Ű­Ű§ÙƒÙ… في Ù…ŰłŰȘŰŻŰ±ÙƒÙ‡ ŰŁÙ†Ù‡ ŰłŰŠÙ„ Ű±ŰłÙˆÙ„ Ű§Ù„Ù„Ù‡ Ű”Ù„Ù‰ Ű§Ù„Ù„Ù‡ Űčليه ÙˆŰłÙ„Ù… Űčن Ű§Ù„ÙŰ±Ù‚Ű© Ű§Ù„Ù†Ű§ŰŹÙŠŰ© منهم ÙÙ‚Ű§Ù„ «Ù…ۧ ŰŁÙ†Ű§ Űčليه ÙˆŰŁŰ”Ű­Ű§ŰšÙŠ». ( من ŰȘÙŰłÙŠŰ± Ű§ŰšÙ† ÙƒŰ«ÙŠŰ± )

Maka semua pengikut agama-agama sebelum kita ( islam ) mereka berselisih pendapat diantara mereka dan saling menyalahkan , dan setiap kelompok diantara mereka mengira kelompoknyalah yang paling benar, maka demikaian juga umat ini ( islam ) mereka berselisih pendapat dan berpecah belah menjadi sekian banyak kelompok dan semuanya dalam kesesatan kecuali satu yaitu Ahlus Sunnah Wal Jama'ah (  pengikut dan pemegang  sunnah Nabi dan senantiasa mengikuti jema'ahnya Rasulullah dan para shohabat walaupun dia sendirian dan semua orang memusuhi dan mengucilkannya, maka dia tetap di sebut ahlul jma'ah kerana mengikuti jama'ahnya Rasulullah dan para shohabat pent.)  mereka sellau berpegang teguh dengan kitabullah ( al Qur'an ) dan sunnah Rasululah SAW , sebagaimana generasi pertama berpegang teguh dari kalangan sahabat , tabi'in dan para imam-imam kaum muslimin sejak dari zaman dahulu hingga saat ini, sebagiamana diriwayatkan oleh al Hakim dalam kitabnya al mustadrok , bahwasanya Rasulullah SAW  pernah ditanya siapakah yang termasuk  al firqotun najiah ( golongan yang selamat ) itu ? maka baginda menjawab : " setiap orang yang berjalan diatas aqidah dan manhajku ( Rasulullah SAW ) dan manhajnya para sahabat. ( dan seklai lagi kita tidak akan pernah mengetahui itu manhaj Rasululah dan para sabatnya kecuali dengan ilmu , maka maroilah kita tholabul ilmi , jangan banyak berdebat yang tidka ada gunanya , hanya berusah mempertahankan pendapatinya yang tidak bersumber dari para ulama salafus sholeh pent. ) ( dari Tafsir Ibnu Katsir )

Dalam Tafsir Qurtubi dikatakan sbb :

Ű§Ù„ŰąÙŠŰ©: 31 - 32 { وَŰŁَقِيمُÙˆŰ§ Ű§Ù„Ű”َّلَۧ۩َ وَلَۧ ŰȘَكُونُÙˆŰ§ مِنَ Ű§Ù„ْمُŰŽْ۱ِكِينَ (31) مِنَ Ű§Ù„َّŰ°ِينَ فَ۱َّقُÙˆŰ§ ŰŻِينَهُمْ وَكَŰ§Ù†ُÙˆŰ§ ŰŽِيَŰčًۧ كُلُّ Ű­ِŰČْŰšٍ Űšِمَۧ لَŰŻَيْهِمْ فَ۱ِŰ­ُونَ (32)"ÙˆŰŁÙ‚ÙŠÙ…ÙˆŰ§ Ű§Ù„Ű”Ù„Ű§Ű© ÙˆÙ„Ű§ ŰȘÙƒÙˆÙ†ÙˆŰ§ من Ű§Ù„Ù…ŰŽŰ±ÙƒÙŠÙ†" ŰšÙŠÙ† ŰŁÙ† Ű§Ù„Űčۚۧۯ۩ Ù„Ű§ ŰȘنفŰč Ű„Ù„Ű§ مŰč Ű§Ù„Ű„ŰźÙ„Ű§Ű”؛.

Dan dirikanlah sholat dan janganlah kamu termasuk orang-orang yang mempersekutukan Allah, 32. yaitu orang-orang yang memecah belah agama mereka dan mereka menjadi beberapa golongan.  Tiap-tiap golongan merasa bangga dengan apa yang ada pada golongan mereka, dalam ayat ini " dan dirikanlah solat dan janganlah kamu termasuk orang-orang yang berbuat syirik , menjelaskan bahwasanya suatu ibadah itu tidaklah bermanfaat ( tidak sah dan tidak di terima  kecuali dengan ikhlas.

"من Ű§Ù„Ű°ÙŠÙ† ÙŰ±Ù‚ÙˆŰ§ ŰŻÙŠÙ†Ù‡Ù…" ŰȘŰŁÙˆÙ„Ù‡ ŰŁŰšÙˆ Ù‡Ű±ÙŠŰ±Ű© وŰčۧۊێ۩ ÙˆŰŁŰšÙˆ ŰŁÙ…Ű§Ù…Ű©: ŰŁÙ†Ù‡ Ù„ŰŁÙ‡Ù„ Ű§Ù„Ù‚ŰšÙ„Ű© من ŰŁÙ‡Ù„ Ű§Ù„ŰŁÙ‡ÙˆŰ§ŰĄ ÙˆŰ§Ù„ŰšŰŻŰč. ÙˆÙ‚ŰŻ Ù…Ű¶Ù‰ "في Ű§Ù„ŰŁÙ†ŰčŰ§Ù…" ŰšÙŠŰ§Ù†Ù‡. ÙˆÙ‚Ű§Ù„ Ű§Ù„Ű±ŰšÙŠŰč ŰšÙ† ŰŁÙ†Űł: Ű§Ù„Ű°ÙŠÙ† ÙŰ±Ù‚ÙˆŰ§ ŰŻÙŠÙ†Ù‡Ù… ŰŁÙ‡Ù„ Ű§Ù„ÙƒŰȘۧۚ من Ű§Ù„ÙŠÙ‡ÙˆŰŻ ÙˆŰ§Ù„Ù†Ű”Ű§Ű±Ù‰؛ ÙˆÙ‚Ű§Ù„Ù‡ قŰȘۧۯ۩ ومŰčÙ…Ű±. ÙˆÙ‚Ű±ŰŁ Ű­Ù…ŰČŰ© ÙˆŰ§Ù„ÙƒŰłŰ§ŰŠÙŠ: "ÙŰ§Ű±Ù‚ÙˆŰ§ ŰŻÙŠÙ†Ù‡Ù…"، ÙˆÙ‚ŰŻ Ù‚Ű±ŰŁ Ű°Ù„Ùƒ Űčلي ŰšÙ† ŰŁŰšÙŠ Ű·Ű§Ù„Űš؛ ŰŁÙŠ ÙŰ§Ű±Ù‚ÙˆŰ§ ŰŻÙŠÙ†Ù‡Ù… Ű§Ù„Ű°ÙŠ ÙŠŰŹŰš ۧŰȘۚۧŰčه، وهو Ű§Ù„ŰȘÙˆŰ­ÙŠŰŻ.

yaitu orang-orang yang memecah belah agama mereka dan mereka menjadi beberapa golongan mentakwil ( menafsirinya ) Abu Hurairah r.a  dan 'Aisyah r.a dan Abu Umamah : sesungguhhya ayat ini untuk kaum muslimin( aghlul kiblat )  dari kalangan pengikut dan pengagung hawa nafsu dan  bid'ah, dan telah berlalu penjelasanya dalam surat al An'am di atas, dan berkata ar Rabi' bin anas : orang-orang yang memecah belah agama adalah  para ahlul kitab dari kalangan orang Yahudi dan Nasrani.  Dan berpendapat seperti itu  Qotadah dan Ma'mar. Hamzah dan al Kasa'I membacanya : "ÙŰ§Ű±Ù‚ÙˆŰ§ ŰŻÙŠÙ†Ù‡Ù…"،  (( memanjangkan faknya ) begitu juga Saidina Ali Abi Talib membaca dengan seperti itu, yaitu maknanya : mereka memecah belah agama yang seharusnya agama tersebut harus  di ikuti ( dan diamalkan ) yaitu agama at tauhid ( meng Esakan Allah dalam segala peribadatan dan tidak menyekutukan dengan selainNYA pent.) 

"ÙˆÙƒŰ§Ù†ÙˆŰ§ ŰŽÙŠŰčۧ" ŰŁÙŠ ÙŰ±Ù‚Ű§؛ Ù‚Ű§Ù„Ù‡ Ű§Ù„ÙƒÙ„ŰšÙŠ. وقيل ŰŁŰŻÙŠŰ§Ù†Ű§؛ Ù‚Ű§Ù„Ù‡ Ù…Ù‚Ű§ŰȘل. "كل Ű­ŰČŰš ŰšÙ…Ű§ Ù„ŰŻÙŠÙ‡Ù… ÙŰ±Ű­ÙˆÙ†" ŰŁÙŠ Ù…ŰłŰ±ÙˆŰ±ÙˆÙ† مŰčŰŹŰšÙˆÙ†، Ù„ŰŁÙ†Ù‡Ù… لم يŰȘŰšÙŠÙ†ÙˆŰ§ Ű§Ù„Ű­Ù‚ وŰčليهم ŰŁÙ† يŰȘŰšÙŠÙ†ÙˆÙ‡. وقيل: ÙƒŰ§Ù† Ù‡Ű°Ű§ Ù‚ŰšÙ„ ŰŁÙ† ŰȘنŰČل Ű§Ù„ÙŰ±Ű§ŰŠŰ¶. وقول Ű«Ű§Ù„Ű«: ŰŁÙ† Ű§Ù„ŰčŰ§Ű”ÙŠ لله ŰčŰČ ÙˆŰŹÙ„ Ù‚ŰŻ يكون ÙŰ±Ű­Ű§ ŰšÙ…ŰčŰ”ÙŠŰȘه، ÙÙƒŰ°Ù„Ùƒ Ű§Ù„ŰŽÙŠŰ·Ű§Ù† ÙˆÙ‚Ű·Ű§Űč Ű§Ù„Ű·Ű±ÙŠÙ‚ وŰșÙŠŰ±Ù‡Ù…، ÙˆŰ§Ù„Ù„Ù‡ ŰŁŰčلم. ( ŰȘÙŰłÙŠŰ± Ű§Ù„Ù‚Ű±Ű·ŰšÙŠ )

dan mereka menjadi beberapa golongan maknanya mereka menajdi berbagai macam firqoh ( kelompok dan golongan )  hal itu adalah pendapat al Kalabi dan dikatakan maknanya : menjadi berbagai macam agama sebagaiamna pendapat Maqotil.

Tiap-tiap golongan merasa bangga dengan apa yang ada pada golongan mereka maknanya : setiap kelompok merasa senang , bangga dan merasa paling benar, kerana sesungguhnya kebenaran itu belum jelas bagi mereka padahal seharusnya mereka itu mencari kebenaran dan mempelajarinya. Dan dikatakan ini semua sebelum diturunkanya kewajiban-kewajiban beragama, , dan pendapat yang ketiga : sesungguhnya orang  yang bermaksiat kepada Allah SWT meras bangga dan senang dengan perbuatan maksiatnya, begitu juga para syaitan dan pelaku kejahatan dan selainnya mereka merasa bengga dengan .perbuatan maksiyatnya . wallahu a'lam ( Tafsir al Qurtubiy )