Sunday, October 11, 2009

Iman Benteng Pengawal


Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh

بِسْمِ ٱللَّهِ ٱلرَّحْمَـٰنِ ٱلرَّحِيم
 
Segala puji bagi Allah, Tuhan sekelian alam. Selawat serta salam buat junjungan mulia Nabi Muhammad SAW keluarga serta para sahabat dan pengikut yang istiqamah menuruti baginda hingga ke hari kiamat.

Sahabat yang dirahmati Allah,
Iman merupakan kurnia terbesar yang Allah SWT  anugerahkan kepada kita umat Islam. Imanlah yang telah menjadikan kita sebagai umat yang beruntung, terpilih dan memiliki peluang terbesar untuk memperolehi kebahagiaan di dunia dan di akhirat.

Firman Allah SWT. yang bermaksud : "Sesungguh beruntunglah orang-orang yang beriman."
(Surah Ali-Imran ayat 110)

Tetapi ramai dikalangan umat Islam tidak serius untuk memanfaatkan nikmat ini. Mereka tidak merasai bahawa kebahagiaan hakiki adalah mengambil kedua-duanya iaitu dunia dan akhirat beriringan. Ada yang hanya fokus semata-mata akhirat dan segolongan lagi lebih serius untuk memperolehi kebahagiaan dunia sahaja.

Iman yang hidup adalah iman yang berfungsi, ia tidak bersifat setatik, iman bukan bersifat teori dan lafaz dibibir sahaja. Tetapi iman yang hakiki adalah iman yang mampu menjadi kekuatan petunjuk, kekuatan penggerak, kekuatan pengawal dan kekuatan penyejuk. Yang paling penting dan utama fungsi iman adalah sebagai kekuatan pengawal.

Iman yang hidup dan berdaya mampu menghindarkan peribadi dari perbuatan jahat, menjauhkannya dari perbuatan dosa dan maksiat dan iman akan bertindak sebagai masdar wahid (pancaran utama) untuk melahirkan amalan-amalan soleh. Samaada yang kelihatan atau yang tersembunyi, iman yang selalu membuat hidup seorang mukmin lebih lekat pada pengawasan Allah SWT., memberi ingatan kepada hari perhitungan, serta pahala dan siksa di hari akhirat nanti.

Sahabat yang dimuliakan,
Iman yang menjadi pengawal kepada diri, mengarahkannya sebelum melakukan perbuatan, menimbangnya setelah melakukan dengan perbuatan dan mencelanya apabila melakukan penyimpangan. Iman seperti inilah yang mengawal Nabi Yusof a.s. sehingga mampu menepis syahwat yang terlarang. Padahal ketika dirayu oleh isteri Perdana Menteri yang juga tuannya, Nabi Yusof a.s. sedang berada pada usia remaja dan dorongan kelelakian yang kuat.

Namun ketika rayuan perempuan itu menjadi-jadi, Nabi Yusof a.s selalu menghindar dan berkata, "Aku berlindung kepada Allah, dan sungguh tuanku telah memperlakukan aku dengan baik." Ketika gagal merayu Nabi Yusof a.s. secara halus, perempuan tersebut mula mengancam dengan kasar. Menurutnya, barangsiapa yang tidak tergoda oleh pujuk rayu, mungkin akan menerima kesusahan.

Isreri Perdana Menteri yang cantik ini berkata dihadapan perempuan-perempuan istana, "Sungguh, aku telah menggoda dia untuk tunduk kepadaku, tapi dia menolak. Namun, jika dia tetap menolak, aku akan memenjarakannya, dan dia akan termasuk golongan yang hina."

Namun, dengan iman yang kukuh dan hidup. Nabi Yusof a.s. tidak berganjak dari prinsipnya. Ia berlindung kepada Allah SWT dengan memohon : "Wahai Tuhanku, penjara lebih aku sukai daripada memenuhi ajakan perempuan-perempuan itu. Jika tidak Engkau hindarkan aku dari tipu daya mereka, tentu aku akan cenderung untuk memenuhi ajakan mereka, dan tentulah aku termasuk orang-orang yang bodoh."

Sahabat yang dikasihi,
Oleh itu marilah kita bajai iman kita supaya sentiasa subur dan hidup segar hingga ia mampu menjadi pengawal yang kuat. Alangkah nikmatnya bila kita mampu menjadikan iman sebagai cahaya yang menerangi setiap sudut jiwa dan hidup kita, sehingga ia mampu menjalin hubungan yang mesra dan harmoni dengan Allah SWT, diri sendiri dan masyarakat di sekeliling kita.

No comments: