Thursday, November 5, 2009

Waspada Terhadap Musuh Islam

Sahabat yang dirahmati Allah,
Bertakwalah kepada Allah dan ketahuilah bahawa sesungguhnya Allah bersama dengan orang-orang bertakwa. Dan bersyukurlah di atas nikmat Allah yang paling besar lagi tidak terhingga nilainya. Nikmat berada di atas jalan-Nya yang benar iaitu jalan para Nabi dan Rasul. Kita berada di dalam nikmat Islam dengan pilihan Allah. Sesiapa yang menolaknya maka padahlah hidupnya dan akan rugilah dia di akhirat kelah.

Allah s.w.t. berfirman yang bermaksud, " Barangsiapa yang mencari selain Islam sebagai Deen (sistem hidup) maka ia tidak diterima dan dia di akhirat kelak bersama mereka yang rugi."
(Surah Ali-Imran ayat 83)

Sahabat yang dimuliakan,
Jadikanlah Islam itu sebagai cara hidupmu kerana sesungguhnya Islam menjanjikan keselamatan dan kesejahteraan hidup di dunia dan di akhirat. Ingatlah bahawa sesungguhnya musuh-musuh Islam tidak akan senang melihat umat Islam berpegang teguh kepada ajaran agamanya. Mereka akan mencari jalan untuk memesungkan dan menyesatkan ke jalan yang batil mengikut telunjuk mereka.

Firman Allah s.w.t. yang bermaksud, "Mereka (musuh-musuh Allah) berusaha untuk memadam cahaya Allah (Deen Allah) dengan mulut-mulut mereka (diayah-diayah mereka) dan Allah tidak rela kecuali menyempurnakan cahaya Islam walaupun dibenci oleh orang-orang kafir."
(Surah At-Taubah ayat 32).

Usaha memadamkan cahaya Allah telah berlaku sepanjang sejarah hidup manusia di atas muka bumi ini sejak nabi-nabi dan rasul-rasul dahulu kala lagi hingga ke zaman Baginda Rasulullah s.a.w., di zaman Khulafah Ar-Rashidin hingga sekarang dan akan terus dicuba dan ditentang hingga hari Qiyamat.

Firman Allah s.w.t. yang bermaksud, "Sebahagian besa Ahli Kitab (Yahudi dan Nasrani) sungguh ingin dapat mengembalikan kamu kepada kekufuran setelah kamu beriman kerana timbul rasa hasad dengki dari dalam hati mereka setelah jelas kepada mereka kebenaran."
(Surah Al-Baqarah ayat 109)

Ini adalah persaksian Allah tentang sikap permusuhan orang-orang kafir terhadap orang-orang Islam, tidak kira apa juga kedudukan mereka samaada Yahudi, Nasrani, Majusi, Buddha atau Hinduni dan sebagainya. Sebab itu Rasulullah s.a.w. barsabda yang bermaksud, "Kekufuran itu satu pegangan."

Sahabat yang dihormati,
Salah satu bekas Perdana Menteri British ada membuat kenyataan katanya, "Barat sekali-kali tidak dapat menguasai timur atau barat sendiri tidak akan aman selagi mana Al-Qur'an berada di tangan orang-orang Islam."

Kenyataan yang sama di buat oleh Pesuruhjaya Perancis di Algeria di bawah jajahan mereka barkata, "Kita tidak akan menang dalam peperangan menentang orang-orang Algeria selagimana mereka membaca Al-Qur'an Al-Karim dan bercakap dengan bahasa Arab. Oleh itu kita perlu hapuskan Al-Qur'an daripada kehidupan mereka dan hapuskan bahasa mereka."

Maksud mereka "menghapuskan Al-Qur'an daripada kehidupan orang Algeria" bukanlah menghapuskan naskhah Al-Qur'an yang mereka baca tetapi menghapuskan roh Al-Qur'an di dalam kehidupan mereka. Menghapuskan Al-Qur'an daripada menjadi manhaj hayah (cara hidup) mereka.

Kenalilah musuh-musuh yang berada disekelilingmu, yang membawa berbagai-bagai pengaruh yang menyesatkan. Membawa masuk filem-filem barat, muzik-muzik rock, program-program hiburan-hiburan yang melampaui batas akhlak Islam (pergaulan bebas lelaki dan wanita) dan berbagai gejala sosial lain (arak, merokok dan berjudi) dan sebagainya.

Sahabat,
Pertelagahan antara haq dengan batil adalah menjadi sunnah hidup manusia di alam duniawi ini. Kebatilan dan kekufuran tidak senang dengan kebenaran yang dibawa Islam. Allah s.w.t. memperingatkan kita supaya berjaga-jaga jangan cuba terpengaruh dan ikut cara hidup orang-orang kafir nanti kita akan ditimpa kerugian yang besar.

Firman Allah s.w.t. yang bermaksud, "Wahai orang yang beriman jika kamu mentaati orang kafir mereka akan mengembalikan kamu kepada kekufuran dan kamu akan rugi."
(Surah Ali-Imran ayat 149).

Ingatlah! Musuh-musuh Islam telah menggunakan berbagai-bagai tektik dan cara dalam usaha mereka untuk menghancurkan umat Islam. Mereka menyerang Islam dan umatnya dengan senjata dan askar-askar, pemikiran dan ideologi serta akhlak dan kebudayaan. Semua bentuk serangan yang tersebut telah mendatangkan kemenangan kepada mereka. Umat Islam kalah dalam peperangan pemikiran dan ideologi dan kalah dalam serangan akhlak dan kebudayaan.

Lihatlah kepada reliti yang berlaku dinegara-negara Islam. Mereka diserang dan dijajah baik dengan kekuatan tentera atau kekuatan ekonomi atau kekuatan media elektronik dan sebagainya.

Bangunlah wahai pemuda Islam!
Musuh-musuh Islam menggunakan tektik dan tipu helah secara halus atau kekerasan. Mereka menghalang umat Islam membina kekuatan sendiri supaya tidak dapat memerintah dan memimpin manusia kearah keredhaan Allah. Orang-orang Mukmin perlu memiliki kekuatan dalam berbagai bidang bagi melayakkan mereka memimpin dan sekali gus menyelamatkan manusia sejagat dari kesesatan di bawah pimpinan jahiliah yang penuh engan angkara kezaliman di serta pelusuk dunia.

Oleh itu beristiqamahlah kamu dengan Islam walaupun dimana kamu berada, dan bersatulah dengan Jemaah Islam untuk menyusun strategi bersama-sama mendaulatkan Deen Islam dimuka bumi Allah ini.

No comments: