Wednesday, May 26, 2010

Kisah Nabi Daud a.s.

Kisah Nabi Daud a.s. banyak diceritakan dalam al-Quran.
1. Nabi Daud a.s.dapat membunuh Jalut dan mengalahkan tenteranya dalam usia remaja. Baginda mengantikan Talut menjadi raja untuk Bani Israil.
2. Menerima Kitab Zabur.
3. Berkemampuan melembutkan besi melalui tangannya sendiri.
4. Mencari nafkah melalui usaha tangannya sendiri.
5. Memastikan setiap ahli keluarga baginda beribadah sepanjang malam berganti-ganti diantara mereka).
6. Mempunyai suara yg merdu sehinggakan burung-burung berhenti terbang kerana mendengar kemerduan suara baginda.
7. Memahami bahasa binatang.
8. Sebaik-baik puasa adalah puasa Nabi Daud, sehari puasa dan sehari berbuka.Daripada Abdullah bin 'Amru ibnu al-'As katanya, telah bersabda Rasullullah sa.w. bermaksud: "Puasa yang paling disukai oleh Allah s.w.t. ialah puasa Nabi Daud dan solat yang paling disukai Allah s.w.t. ialah solat Nabi Daud, baginda tidur separuh malam dan bangun beribadah sepertiga malam dan tidur seperempat malam dan baginda berpuasa sehari dan berbuka sehari." (Riwayat al-Bukhari dan Muslim)

Kisah di zaman Nabi Daud a.s. Allah panjangkan usia seseorang kerana menyambungkan silaturahim yg terputus.

SILATURAHIM ini dapat memanjangkan usia seseorang.
Mengikut riwayat, pada suatu ketika malaikat maut datang kepada Nabi Daud. Pada masa itu kelihatan seorang lelaki duduk di depannya.

Malaikat maut berkata "Enam hari lagi, orang ini akan dicabut nyawanya".

Bagaimanapun, selepas beberapa hari, Nabi Daud menjenguk lelaki itu yang ternyata dia masih hidup. Bahkan keadaannya bertambah sihat. Lelaki itu juga kelihatan bertambah muda berbanding sebelumnya.

Nabi Daud pun bertanya kepada malaikat maut,"Mengapakah demikian (dia masih hidup) sedangkan katamu tinggal enam hari saja lagi lelaki itu akan dicabut nyawanya?".

Malaikat maut pun menjawab. "Ketika itu, selepas beredar dari hadapanmu, dia sudah menyambung silaturahimnya yang sudah lama terputus, maka Allah menambahkan umurnya hingga 20 tahun lagi."

No comments: