Friday, June 11, 2010

Palestinku... Ulurkan Tanganmu.

“ Ulurkan tanganmu selagi tangan-tangan mereka masih mampu menyambut uluran tanganmu “

1. Sekiranya anda seorang guru, ustaz, penceramah, pendakwah yang sedar dan mencintai saudara seIslam serta Masjidilal Aqsa, sampaikanlah kepada mereka akan kepentingan Palestin, Masjidil Aqsa serta semaikan di jiwa mereka kisah pahlawan Islam dan penderitaan saudara kita di sana. Sesungguhnya kita ini disatukan dengan kalimah La ila ha illaLLah.

2. Sekiranya anda berkemampuan dari segi kewangan sumbangkan harta benda anda untuk mereka.

3. Sampaikan berita-berita terkini mengenai Palestin dan umat Islam di negara lain melalui email, facebook,twitter, forum-forum Islami, majalah dan media lain sebagainya sebagai media penyampaian untuk memberi kesadaran kepada umat Islam dan rakyat Malaysia pada umumnya tentang penderitan rakyat Palestin.

4. Anda juga boleh berusaha untuk memboikot barang atau pengeluaran Israel dan Amerika yang membantu Israel dalam membangunkan ekonomi dan membunuh umat Islam di Palestin.

5. Sekiranya anda seorang penulis, wartawan, kolumnis, atau seorang yang mempunyai kesadaran tentang pentingnya menyelamatkan tanah Palestin, al Aqsa dan umat Islam silakan untuk menulis surat, menulis artikel,. Mudah-mudahan dengan usaha ini, ada di antara mereka yang benar-benar sayang Islam akan menyampaikan kepada pihak atasan, kerajaan dan lebih dari itu.

6. Sekiranya anda seorang penulis blog, admin Halaman web/Facebook atau pemilik grup di facebook, Ahli Grafis yang kreatif buatlah gambar pesan ajakan untuk kebebasan Palestina, muatlah itu di halaman /web/blog/grup anda.

7. Jangan lupa untuk selalu mendo'akan Umat Islam Palestin, juga umat Islam di seluruh dunia yang telah di tindas, juga kepada pejuang-pejuang Islam yang sedang berjuang di negara masing-masing.

Mudah-mudahan dengan usaha kecil kita ini dapat meringankan beban penderitaan umat Islam di Palestin. Dan Allah memandang kita sebagai Muslimin yang telah berusaha untuk membantu saudara-saudaranya.. Insya Allah.

Firman Allah s.w.t. dalam Surat Al Hujuraat ayat 10 yang maksudnya :
“ Sesungguhnya orang-orang mu’min adalah bersaudara….”

Dari Abdur Rahman bin Zaid bin Khalid al-Juhani r.a., katanya: "Nabi s.a.w. bersabda maksudnya, "Barangsiapa yang memberikan persiapan - bekal - untuk seseorang yang berperang fi-sabilillah, maka dianggaplah ia sebagai orang yang benar-benar ikut berperang - yakni sama pahalanya dengan orang yang ikut berperang itu. Dan barangsiapa yang meninggalkan kepada keluarga orang yang berperang - fi-sabilillah - berupa suatu kebaikan - apa-apa yang diperlukankan untuk kehidupan keluarganya itu, maka dianggap pulalah ia sebagai orang yang benar-benar ikut berperang."
(Muttafaq 'alaih)

(Sumber daripada Catatan Catatan Islami)

No comments: