Sunday, July 11, 2010

Bolehkah Lidahku Berkata Benar?

Firman Allah s.w.t yang bermaksud :"Wahai orang-orang yang beriman bertakwalah kepada Allah  dan jadikanlah kamu bersama-sama orang yang benar"
(Surah Al-Taubah ayat 119)

Allah s.w.t sentiasa bersifat benar,begitu juga para rasul bersifat sidek.Mereka memperjuangkan agama yang benar (Islam) dan mengajak manusia kepada kebenaran.Mereka berjuang melupuskan segala pendustaan,kepalsuan dan kepura-puraan dalam hidup.Mereka memperjuangkan keadilan dan nilai kemanisan hidup berteraskan kebenaran.

Apabila kebenaran di abaikan maka muncullah manusia yang sentiasa menjadikan pendustaan amalan kehidupan mereka seharian.Secara tidak langsung membawa kepada kemusnahan keamanan ummat manusia.Kebenaran tergambar pada sifat ikhlas,jujur dan didikasi.Benar pada niat dan kemahuan fikiran dan tindakkan dan benar pada kata-kata pernyataanya.

Sabda Nabi s.a.w. yang bermaksud : "Sesungguhnya kebenaran membawa kepada kebajikkan dan kebajikan itu membawa kepada Syurga. Seorang yang sentiasa berlaku benar, nescaya akan tercatat di sisinya Allah s.w.t sebagai sidek (org yg benar) dan sesungguhnya bohong membawa keburukkan dan keburukkan itu membawa ke Neraka. Seseorang yang suka berbohong, nescaya tercatat disisi Allah s.w.t sebagai kazab(pembohong)''

Kemanisan hati budi manusia sentiasa mengakui kebenaran dan menolak pembohongan atau pendustaan.Hati budi itu dibantu oleh akal untuk mengakui dan menerima kebenaran dan menolak pendustaan.Akal dapat membezakan antara kebaikkan benar dan keburukkan dusta.Manusia menolak kebenaran kerana nafsu amarah.Contohnya Abu Lahab yang menentang Rasulullah s.a.w. Hati budinya mengakui kebenaran Rasulullah tetapi nafsu amarah menolak kebenaran itu.

Firman Allah s.w.t maksudnya : "Nilai benar menjadi asas segala nilai dalam hidup manusia''
(Surah Al-Taubah ayat 119)

''Ya Tuhanku! Masukkanlah aku melalui tempat masuk yang benar dan keluarkanlah aku melalui tempat keluar yang benar, dan berilah aku daripada-Mu kekuasaan yg dapat menolong''
(Surah Al-Isra' ayat 80)

~~KEBAIKKAN BENAR~~

1-Kebenaran menjadi teras hidup manusia dalam hubungan dengan Allah s.w.t dan manusia.

2-Mertabat orang yang berlaku benar setaraf dengan para syuahadah dan solehin.

3-Dipercayai dan di hormati oleh orang lain.

4-Berkualiti dan bernafaat dalam setiap kerja dan tindakkan.

5-Diampuni dihormati dan diberkati oleh Allah s.w.t.

6-Dapat mencapai kejayaan hidup didunia dan akhirat.

7-Menjadi tokoh dan pemimpin yang baik dan mulia

8-Pemikiran yang jelas dan bernas

9-Jiwa tenang dan tenteram.

~~SASARKAN DIRI SUPAYA BENAR~~

1-Beriman dan bertakwa kepada Allah s.w.t

2-Mengikut hadis dan sunnah Rasulullah

3-Berilmu dan berbudaya ilmu

4-Berakal dan berfikiran terbuka

5-Berhemah tinggi dan berakhlak mulia

6-Berlaku adil dan bertanggungjawab

7-Berwaspada,teliti,sistem ,etik dan tidak terburu-buru membuat sesuatu keputusan.

8-Memohon taufik dan hidayah kepada Allah s.w.t melalui cara solat hajjat dan istikharah serta do'a.


Sahabat tersayang lilahitaala,

Jadikanlah bersikap benar sebagai pakaian peribadi kita. Walaupun berhadapan dengan kepayahan dan keperitan...itulah dinamakan perjuangan hati...Semoga kita mendapat hidayah dengan terhidangnya nota kecil ini..untuk saya dan untuk sahabat semua.

(Petikan dari tulisan Nur Husrah)

No comments: