Saturday, March 19, 2011

Fadilat Surah Al-Mulk

Assalamualaikum kepada sahabat-sahabat yang di rahmati ALLAH SWT sekalian.
Selawat serta salam buat junjungan Mulia Nabi Muhammad SAW,kaum keluarga dan para sahabat-sahabat baginda.
 
Surah Al-Mulk

Terdapat banyak hadis Rasulullah SAW yang menyatakan tentang fadilat,faedah dan hikmah bagi mereka yang mengamalkan membaca surah Al-Mulk ini. di antaranya diriwayatkan oleh Abu Daud,At-Tirmizi,An-Nasai dan Ibnu Majah dari Abu Hurairah yang bermaksud:
 "Sesungguhnya di dalam Al-Quran terdapat tiga puluh ayat yang kandungannya akan memberi syafaat kepada orang yang membacanya sehingga ia mendapat keampunan dosanya iaitu surah Al-Mulk."

Daripada Ibnu Abas r.a, seseorang sahabat Rasulullah SAW menceritakan ia telah mendirikan khemah di atas kubur yang beliau tidak ketahui. dari kuburan itu beliau terdengar suara orang membaca surah Al-Mulk sehingga khatam.beliau lalu menemui baginda dan berkata : "Wahai Rasulullah SAW, saya dirikan khemah di atas sebuah kubur yang saya tidak ketahui,saya mendengar seorang sedang membaca surah Al-Mulk sehingga khatam." Maka Nabi SAW bersabda: "Itu yang menahan dan yang menyelamatkan dia dari Seksa Kubur."  (HR At-Tirmizi).

Daripada Jabir r.a, sesungguhnya Rasulullah SAW tidak akan tidur sehingga Baginda membaca surah Alif Laam Miim Al-Sajadah dan surah Al-Mulk. (HR At-Tirmizi).

Daripada Anas Ibnu Malik berkata, Rasulullah SAW bersabda:
"Satu surah di dalam Al-Quran menghadiahkan kepada pembacanya sehingga memasukkannya ke dalam syurga." (HR At-Tabrani).

An-Nasai juga meriwayatkan dari ibnu Mas'ud bahawa Rasulullah SAW bersabda:
"Sesiapa yang membaca surah Al-Mulk setiap malam maka Allah SWT mencegahnya daripada azab kubur."

Terdapat satu surah  di dalam kitab Allah (Al-Quran) yang mana mengandungi tiga puluh ayat,yang kelak memberi syafaat kepada orang yang membacanya,mengeluarkannya daripada neraka pada hari Kiamat lalu memasukkanya ke dalam Syurga iaitu surah Al-Mulk.

Anas r.a pula meriwayatkan, sesiapa yang membaca surah Al-Mulk dan As-sajdah pada waktu malam maka keadaannya seperti ia menemui malam Lailatul-Qadr.

azita_idris79@yahoo.com

`````````````````````````````````````````````````````````````````````````
Aku melihat maut,
dan banyak orang yang sedih kerananya,
Padahal maut itu boleh jadi lebih baik baginya..

Ketika malam telah gelap,dia mendengar suara berbunyi:
Ingatlah orang yang sakit hati kerana kegelisahan
Aku telah melafazkan sebuah bait yg mudah dihafal
Apabila kesukaran semakin berat menimpamu
Maka renungkanlah surah "Alam Nasyrah'
Jika kesukaran itu berada diantara dua kemudahan
maka bergembiralah dan tinggalkan lah kesedihan.

(Di petik daripada tulisan Nor Azita Idris)

6 comments:

Anonymous said...

SUKA MEREKA YANG BEKERJA SEMPURNA DAN TINGGAL SELEPAS.
Saya berkongsi kesaksian ini dengan pasangan yang menderita dalam hubungan mereka kerana ada jalan keluar yang tetap. Suami saya meninggalkan saya dan 2 anak kami untuk wanita lain selama 2 tahun. Saya cuba menjadi kuat hanya untuk anak-anak saya, tetapi saya tidak dapat mengawal kesakitan yang melanda hati saya. Saya terluka dan keliru. Saya memerlukan pertolongan, jadi saya melakukan carian internet dan menjumpai halaman di mana saya melihat bahawa Dr.Pellar yang mengeja ejaan dapat membantu mengembalikan kekasih. Saya menghubunginya dan dia membuat doa dan mantra khas untuk saya. Yang mengejutkan saya, suami saya pulang ke rumah setelah 2 hari. Dengan cara ini, kami bersatu kembali dan ada banyak cinta, kegembiraan, dan kedamaian dalam keluarga. Anda juga boleh menghubungi Dr.Pellar, penulis ejaan yang kuat, untuk mendapatkan penyelesaian ke alamat e-melnya: drpellar@gmail.com

Anonymous said...

Halo, nama saya Mark Steve, teman lelaki saya berpisah dengan saya minggu lalu. Saya sangat sedih, berubah sepenuhnya, dan tidak bercakap dengan sesiapa pun, saya menangis sepanjang malam, saya sangat tertekan dan tertekan. Sehingga semalam, saya teringat kisah Dr.Pellar yang melontarkan mantra di internet yang dikongsi dan dihubungi oleh wanita lain, saya sangat menyayangi dan menjaga teman lelaki saya dan saya hanya mahu kita bersama lagi sebagai pasangan dan saya mahu kami untuk bertahan selamanya saya menjelaskan semuanya kepada Dr.Pellar dan dia mengatakan bahawa saya akan mengembalikan teman lelaki saya dalam 24 jam, dia melakukan perkara yang sama dengan banyak hubungan seperti saya melihat kesaksian di internet tidak pernah menyangka teman lelaki saya akan kembali ketika Dr.Pellar selesai mengeja manja Teman lelaki saya memanggil saya di telefon dan memberitahu bahawa dia mahu kami kembali dan hidup bahagia bersama selama 24 jam. Saya sangat gembira sekarang, saya mahu orang mengucapkan terima kasih kepadanya dan jika anda memerlukan pertolongan sila hubungi dia melalui e-melnya; drpellar@gmail.com dia juga boleh menolong anda. Dia nyata dan sejuk.

Anonymous said...

BAGAIMANA Dr.Sango MENGEMBALIKAN EX LOVER KEPADA SAYA
Nama saya Maris, saya berasal dari USA di Washington. Saya selalu berjanji akan mengesyorkan anda kepada orang-orang yang mungkin juga memerlukan bantuan anda, kerana menganggap e-mel anda adalah anugerah bagi saya. Lebih-lebih lagi, Dr.Sango, anda benar-benar penyihir mantra yang hebat dan hebat. Saya begitu tertekan setelah hampir lima tahun tanpa cinta. Saya meminta mantra cinta lagi dan tertanya-tanya, ia berjaya untuk saya tanpa sebarang kos atau kesan sampingan. Saya hidup bahagia dengan lelaki baik yang masih hidup dan itulah yang saya doakan. Terima kasih Dr.Sango memandangkan apa yang anda lakukan untuk saya tidak mencukupi, jadi saya akan berkongsi kesaksian mengenai karya manual anda ini dengan seluruh dunia untuk mengetahui tentang kerja baik anda untuk saya. Anda boleh menghubungi lelaki ini untuk urusan berkaitan hubungan dan dia juga akan membantu anda, sila hubungi dia melalui alamat e-melnya: spellspecialistcaster937@gmail.com

Anonymous said...

Ini adalah kesaksian tentang penyihir hebat mantera "Dr.Sango", yang membantu saya mengembalikan kehidupan cinta saya. Pada hari suami meninggalkan saya, keadaan menjadi suram dan suasana penuh dengan ketidakpastian. Segala-galanya kelihatan pucat bagi saya, jadi saya memutuskan untuk meminta pertolongan dalam tawa mantra, yang mempunyai kemampuan untuk mengembalikan bekas suami saya kepada saya. Seperti yang dijangkakan, saya melayari internet dan seperti yang anda lihat semasa mencari kotak ejaan yang boleh dipercayai, saya melihat banyak testimoni yang dibuat oleh kotak ejaan dalam pemulihan bekas pasangan dan orang tersayang. Didorong oleh kepercayaan kepada Dr.Sango, saya menghubunginya dan setelah menjelaskan sesuatu kepadanya, dia bersetuju untuk menghadapi cabaran di lapangan. Dia berjaya. Bekas suami saya kembali kepada saya dengan lebih berhati-hati dan sayang. Oleh itu, saya ingin mengambil kesempatan ini untuk memberi penghormatan kepadanya atas layanan yang tidak mementingkan diri terhadap keadaan saya. Terpuji, dia menunjukkan keberanian besar dalam memikul tugas menakutkan untuk mencari jalan keluar untuk hampir semua masalah yang diberikan. Hubungi dia di, spellspecialistcaster937@gmail.com

John Stoner said...

Har du nogensinde vĂŠret udsat for et fupnummer? Har du mistet din tegnebog eller penge til falske hackere eller lĂ„ngivere online? Jeg beder dig om at kontakte denne pĂ„lidelige hacker og gendannelsesekspert ÆGTE HACKER. Jeg var et offer for falske mennesker, der udgav sig for at vĂŠre binĂŠre optioner og bitcoin-investorer, jeg mistede en sum pĂ„ $10.000 og 2BTC fra min bitcoin-pung til disse svindlere. Det tog et stykke tid, fĂžr jeg indsĂ„, at de var falske og fĂžlte mig virkelig sĂ„ret. SĂ„ hĂžrte en af mine venner om det og anbefalede mig til GENUINE HACKER, som hjalp mig med at genvinde alt det, jeg mistede. For mere information send en e-mail til GENUINEHACKERS000@GMAIL.COM eller via WhatsApp +1 (260) 218-3592.

Anonymous said...

Terima kasih banyak dari Maya ke Dr Ajayi kerana membantu saya memulihkan rumah saya yang rosak. Ketidakkonsistenan telah menjadi perintah hari di rumah dan perkahwinan saya. Suami saya mempunyai masalah dan koyak pada daging saya sejak kita mula mempunyai terlalu banyak salah faham. Beberapa hari, dia hanya pergi dan tidak pernah kembali sehingga minggu -minggu yang lalu. Saya telah hancur dan mencuba semua yang saya dapat untuk menyelesaikan masalah tetapi tidak berjaya. Saya terpaksa mencari bantuan dan saya diarahkan oleh rakan untuk menghubungi Dr Ajayi yang saya lakukan. Saya tidak pernah tahu ia mungkin kerana masalah telah berlama -lama selama dua tahun. Dr Ajayi meyakinkan saya dan hanya memberitahu saya untuk mempercayai dia dan percaya bahawa keinginan saya diberikan. Dia menetapkan perkahwinan saya dengan ikatan reuni cinta yang kuat dan rumah saya hebat sekali lagi dan suami saya bersama saya tidak akan pergi lagi. Hubungi dia juga dan percaya dia boleh membantu anda kerana dia tidak mempunyai rekod yang buruk. Cukup SMS HIM melalui WhatsApp +2347084887094 atau e -melnya melalui: drajayi1990@gmail.com