Thursday, June 23, 2011

Musibah Adalah Balasan Tuhan Kepada Kaum Yang Engkar

أًلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ
 بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيْمِ

 
Segala puji bagi Allah, Tuhan sekelian alam. Selawat serta salam buat junjungan mulia Nabi Muhammad  S.A.W. keluarga serta para sahabat dan pengikut yang istiqamah menuruti baginda hingga ke hari kiamat.

Sahabat yang dirahmati Allah,
Bila melihat gambar mangsa gempabumi di Haiti yang terbakar kulit ini segera mengingatkan kita akan ayat al Quran yang bermaksud :
"Sesungguhnya orang-orang yang kufur ingkar kepada ayat-ayat keterangan Kami, Kami akan membakar mereka dalam api neraka. Tiap-tiap kali kulit mereka masak hangus, Kami gantikan untuk mereka kulit yang lain supaya mereka dapat merasa azab sengsara itu dan (ingatlah) sesungguhnya Allah adalah Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana."
(Surah an-Nisa' ayat 56)

Sanggupkan kita menghadapi seksaan sebegini bukannya sesaat, sejam, sehari... malah setahun tapi silap perhitungan berjuta-juta tahun bahkan mungkin kekal selama-lamanya. Oleh itu marilah kita merenung sejenak setiap tingkah laku kita bermula dari saat ini.. adakah kita mengikuti suruhan-Nya serta menjauhi larangan-Nya? adakah kita mendidik anak-anak serta kaum keluarga kita sebagaimana yang dikehendaki oleh Islam? adakah kita menutup aurat? adakah kita masih melakukan maksiat? Kalau jawapannya masih lagi kita tidak melakukan ajaran Islam sepenuhnya maka janganlah menyesal kelak kita akan dibakar ke dalam api neraka sebagaimana yang telah difirmankan oleh Allah SWT.

Ketika nyawa sudah tiada maka tidak ada gunanya penyesalan lagi. Kita hanya boleh menyalahkan diri sendiri sahaja kerana Allah sudahpun memberi amaran kepada kita semua sejak ribuan tahun dahulu lagi.

(Di petik daripada tulisan Tolahah)

No comments: