Tuesday, August 2, 2011

Keluargaku, KekayaanKu dan Rumahku.

 أًلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيْمِ
 
Segala puji bagi Allah, Tuhan sekelian alam. Selawat serta salam buat junjungan mulia Nabi Muhammad  SAW. keluarga serta para sahabat dan pengikut yang istiqamah menuruti baginda hingga ke hari kiamat
 
Sahabat yang dirahmati Allah,
Firman Allah SWT maksudnya : "Katakanlah, jika bapa-bapa, anak-anak, saudara-saudara, isteri-isteri, kaum keluargamu, harta kekayaan yang kamu usahakan, perniagaan yang kamu khuatiri kerugiannya dan rumah-rumah tempat tinggal yang kamu sukai, adalah lebih kamu cintai dari pada Allah dan Rasul-Nya dan (dari) berjihad di jalan-Nya, maka tunggulah sampai Allah mendatangkan keputusan-Nya. Dan Allah tidak memberi petunjuk kepada orang-orang yang fasik." (Surah at-Taubah, ayat 24).

Yang disebut oleh ayat tersebut sebenarnya bukanlah sesuatu yang diharamkan. Akan tetapi, sesuatu tersebut boleh membawa kepada yang haram dan menjadikan pelakunya berpangku tangan, tidak mahu berjihad di jalan Allah. Atau ketika hati cenderung untuk mencintai sesuatu melebihi cintanya kepada Allah, Rasul-Nya dan jihad fisabilillah.

(Di petik daripada tulisan Riduan Basri Riduan Basri)
 

No comments: