Wednesday, September 14, 2011

Buangkan Sifat Bakhil Untuk Mendapat Rahmat Allah SWT.

 أًلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيْم

Segala puji bagi Allah, Tuhan sekelian alam. Selawat serta salam buat junjungan mulia Nabi Muhammad S.A.W. keluarga serta para sahabat dan pengikut yang istiqamah menuruti baginda hingga ke hari kiamat.

Sahabat yang dirahmati Allah,
Biasanya nafsu mendorong kita bersifat bakhil. Sedangkan bakhil itu dikeji dan dibenci oleh Allah SWT. Kerana Allah SWT mahu kita jadi pemurah. Dalam sebuah Hadis, Rasulullah SAW bersabda maksudnya : “Si pemurah yang jahil lebih dicintai Allah daripada ahli ibadah yang bakhil.” (Hadis Riwayat Al Khatib)

Oleh itu kita mesti melawan kemahuan nafsu itu. Paksalah hati memberi atau menderma selalu, terutamanya waktu rasa bakhil itu menguasai diri. Yang paling baik, waktu duit tinggal sedikit, waktu itulah kita latih berkorban kerana waktu itulah nafsu rasa paling tercabar. Itulah waktu yang sebaik-baiknya untuk menundukkan nafsu. Sedangkan waktu kita kaya, fungsi menderma tidaklah sebagai riadah melawan nafsu tetapi perbuatan itu sekadar dapat pahala.

Katakanlah kita sedar bahawa pada diri kita ada sifat bakhil. Kita pun tahu bahawa Allah SWT tidak suka pada orang yang bakhil. Kerana itu kita berazam untuk mengikis sifat yang terkutuk itu. Maka kita perlu cuba membiasakan dan membanyakkan sedekah, memberi hadiah dan lain-lain amalan yang berupa pemberian hak kita kepada orang lain. Agar sifat pemurah menjadi subur dan sebati seterusnya menjadi tabiat kita.

Saidina Abu Bakar r.a berkata : "Orang yang bakhil itu tidak akan terlepas daripada salah satu daripada 4 sifat yang membinasakan iaitu:

Pertama : Ia akan mati dan hartanya akan diambil oleh warisnya, lalu dibelanjakan bukan pada tempatnya atau;

Kedua : Hartanya akan diambil secara paksa oleh penguasa yang zalim atau;

Ketiga : Hartanya menjadi rebutan orang-orang jahat dan akan dipergunakan untuk kejahatan pula atau;

Keempat : Adakalanya harta itu akan dicuri dan dipergunakan secara berfoya-foya pada jalan yang tidak berguna"

Huraiannya :

Pertama : Ia akan mati dan hartanya akan diambil oleh warisnya, lalu dibelanjakan bukan pada tempatnya.

Setiap manusia akan mati samaada dia seorang yang pemurah atau seorang yang bakhil. Orang yang pemurah dekat dengan Allah, dekat dengan rahmat-Nya dan dan dekat dengan syurga, sebaliknya orang bakhil jauh daripada Allah, jauh daripada rahmat-Nya dan dekat dengan neraka.

Harta sibakhil apabila ditinggalkan kepada warisnya setelah kematiannya akan dibelanjakan ditempat maksiat atau bukan dijalan Allah SWT kerana harta itu tidak berkat dan tidak pernah dizakatkan (dibersihkan).

Kedua : Hartanya akan diambil secara paksa oleh penguasa yang zalim.

Harta yang tersimpan dan tidak pernah disedekahkan atau dikeluarkan zakat, di dunia lagi harta itu akan mendatangkan musibah kepada si pemilik harta tersebut. Kerana si bakhil akan mendapat kutukan malaikat rahmat (rezeki)

Sabda Rasulullah SAW. yang bermaksud :
“Tidaklah hamba-hamba Allah bangun di pagi hari, kecuali disertai dengan turunnya dua malaikat. Salah satu dari keduanya lalu berkata : ‘Ya Allah berilah orang yang berinfaq ganti (dari barang yang diinfaqkan)’. Dan salah satu lagi berkata ; ‘Ya Allah berilah orang yang menahan (bakhil) akan kerugian.”
(Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim)

Sejarah telah membuktikan bahawa setiap pemimpin yang zalim telah mengambil harta orang yang bakhil ini secara paksa kerana ini adalah balasan Allah SWT kepada orang yang bakhil dan kedekut untuk menginfakkan hartanya di jalan Allah SWT. Dia tidak akan mendapat pahala sedekah apabila hartanya dirampas secara paksa kerana harta tersebut tidak ditunaikan hak-hak yang wajib ditunaikan oleh pemiliknya.

Ketiga : Hartanya menjadi rebutan orang-orang jahat dan akan dipergunakan untuk kejahatan pula.

Biasanya orang yang bakhil terhadap hartanya, dia tidak akan suka menjalankan kerja-kerja kebaikan dan kebajikan dan tidak berminat untuk memberi sumbangan terhadap kerja-kerja dakwah dan tarbiah. Dia lebih suka melabur dalam kerja-kerja maksiat atau untuk berhibur sahaja. Hartanya akan digunakan oleh orang-orang jahat dan kaki maksiat. Kenapa perkara ini boleh berlaku? kerana sibakhil ini hatinya telah tertutup untuk membuat kebaikan dan dia banyak didorong oleh hawa nafsunya dan bisikan syaitan.

Iblis pernah berkata dihadapan Nabi SAW mengenai cara-cara iblis memperdaya anak Adam , iblis berkata : "Adapun orang miskin yang ingin mengerjakan ibadah, maka aku akan goda dirinya supaya dia memohon kekayaan dulu dari Allah SWT. Apabila dia telah mendapat kekayaan dari kurnia Allah SWT. maka dia akan lupa kemiskinannya dahulu dan akhirnya dia akan menjadi seperti Qarun. Dan dia juga tidak akan menolong sesama manusia terutama sekali fakir miskin dan menderma ke jalan Allah. Dia juga tidak akan mengeluarkan hartanya untuk membantu anak-anak yatim, mengeluarkan zakat tidak akan terlintas didalam hatinya.

Apabila hatinya sudah terpaut kepada harta kekayaan yang dia miliki, maka lupa dia untuk melaksanakan kebaikan untuk dirinya sendiri. Dia hanya akan memikirkan cara mencari untung yang akan mendatangkan kekayaan yang berlebihan kepadanya semata-mata, dia juga tidak akan memikirkan orang lain sama sekali. Dia akan menggunakan harta kekayaan untuk berfoya-foya dengan maksiat dan perkara-perkara keji, bukan sahaja setakat itu bahkan dia akan lebih sesat dari binatang ternakan.”

Keempat : Adakalanya harta itu akan dicuri dan dipergunakan secara berfoya-foya pada jalan yang tidak berguna.

Kita sering mendengar ada  berlaku rompakan , pecah rumah, ragut dan kecurain disana sini, telah berlaku di dalam masyarakat kita, mugkin kita menganggap ini adalah jenayah yang dilakukan oleh orang-orang jahat, tetapi kenapa kita tidak pernah terfikir bahawa adakah harta yang kita miliki ini pernah dibayar zakat (jika cukup nisab dan tempuhnya) atau kita keluarkan sedekah untuk fakir miskin dan dimasukan kedalam tabung-tabung masjid?

Perlu kita ingat bahawa keberkatan sesuatu harta adalah kita tunaikan hak-hak orang miskin , anak yatim dan sekolah-sekolah agama dan hak untuk membantu kerja-kerja dakwah. Apabila berlaku kehilangan harta kita diambil oleh orang-orang jahat ini bermakna harta kita tidak bersih dan kita bakhil untuk memberikan sumbangan daripada harta tersebut. Tetapi jika kita telah melaksanakan hak-hak yang wajib kita tunaikan dan berlaku juga kehilangan harta ini adalah dugaan Allah SWT untuk kita bersabar.

Sahabat yang dimuliakan,
Firman Allah SWT: “Berimanlah kamu kepada Allah dan Rasul-Nya dan nafkahkan sebahagian dari hartamu yang Allah telah menjadikan kamu menguasainya. Maka orang-orang yang beriman di antara kamu dan menafkahkan sebahagian dari hartamu, memperolehi pahala yang besar.” (Surah al-Hadid ayat 7)

Firman Allah SWT: “Siapakah yang mahu meminjamkan kepada Allah pinjaman yang baik, maka Allah akan melipat gandakan (balasan) pinjaman itu untuknya dan dia akan memperolehi pahala yang banyak.” (Surah al-Hadid ayat 11)

Bersabda Rasulullah SAW maksudnya : “Orang yang membantu perempuan janda dan orang miskin, samalah seperti berjihad di jalan Allah dan seperti bersolat malam tanpa letih, dan seperti berpuasa siang hari tanpa berbuka.” (Hadis Riwayat Bukhari)

Sebenarnya sifat bakhil bukan sahaja ada pada orang kaya dan berharta bahkan orang miskin pun tidak mustahil dihinggapi penyakit ini. Kerana itu dalam Islam bukan sahaja sedekah itu boleh dilakukan dengan harta benda tetapi boleh juga dilakukan dengan cara yang lain. Cara-cara ini dapat mendidik akhlak mulia bagi semua orang, memberi peluang pada orang miskin mengikis sifat bakhil selain turut mendapat pahala sedekah.

Oleh itu marilah sama-sama kita tinggalkan sifat bakhil, satu sifat yang dibenci dan dimurkai oleh Allah SWT. Jadikanlah kita hamba-hamba Allah SWT yang bersifat pemurah dan sentiasa bersedekah dan menginfakkan harta dijalan Allah SWT.

No comments: