Thursday, October 6, 2011

Hayati 17 Perkara Untuk Khusyuk Dalam Solat

السَّلاَمُ عَلَيْكُم
سْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيْم

Segala puji bagi Allah, Tuhan sekelian alam. Selawat serta salam buat junjungan mulia Nabi Muhammad SAW keluarga serta para sahabat dan pengikut yang istiqamah menuruti baginda hingga ke hari kiamat.

Sahabat yang dirahmati Allah,
Salah satu amalan yang membezakan seorang muslim dengan bukan muslim adalah dengan mendirikan solat lima waktu sehari semalam. Solat adalah tiang agama, sesiapa yang mendirikan solat bermakna dia telah mendirikan agama dan sesiapa yang meninggalkan solat bermakna dia telah meruntuhkan agama. Solat yang khusyuk yang dilaksanakan sebanyak lima kali sehari akan menghapuskan segala dosa.

Diriwayatkan daripada Hazrat Abu Hurairah r.a. katanya,
Saya telah mendengar Rasulullah SAW bersabda, “Jika sebatang anak sungai mengalir di hadapan pintu rumah salah seorang daripada kamu dan dia mandi dalam sungai itu sebanyak lima kali sehari, pada pendapat kamu masih adakah lagi kekotoran (pada badannya)?”

Para sahabat r.anhum menjawab, “Tidak akan tertinggal sedikitpun kekotoran.”

Rasulullah SAW bersabda, “Maka demikianlah juga solah lima waktu, melalui solah Allah Ta'alah akan mengampunkan dosa.”

(Hadis riwayat Bukhari dan Muslim)

Solat yang dikehendaki olah Allah SWT  adalah solat yang khusyuk dan tawaduk kepada-Nya. Terdapat 17 perkara amalan- amalan untuk mendapat khusyuk dalam solat dan kemanisan ibadah kepada Allah SWT, perkara-perkara tersebut adalah seperti berikut :

Pertama : Sentiasa melaksanakan solat berjemaah (yang paling afdhal ialah di masjid).

Sabda Nabi SAW yang bermaksud : "Solat berjemaah melebihi solat bersendirian dengan 27 darjat (atau 27 kali ganda). " (Hadis riwayat al-Bukhari dan Musliam)

Kedua : Menjaga makan minum agar terjamin halalnya (pastikan tidak di makan makanan yang haram dan syubhat kerana ianya boleh mengelapkan hati).

An-Nu'man bin Basyir berkata, "Saya mendengar Rasulullah SAW. bersabda maksudnya : "Yang halal itu jelas dan yang haram itu jelas, dan di antara keduanya terdapat hal-hal musyabbihat (syubhat / samar, tidak jelas halal-haramnya), yang tidak diketahui oleh kebanyakan manusia. Barangsiapa yang menjaga hal-hal musyabbihat, maka ia telah membersihkan kehormatan dan agamanya. Dan, barangsiapa yang terjerumus dalam syubhat, maka ia seperti penggembala di sekitar tanah larangan, hampir-hampir ia terjerumus ke dalamnya...".
(Hadis Riwayat Bukhari)

Ketiga : Membanyakkan sedekah kepada fakir dan miskin.

Sabda Rasulullah SAW. yang bermaksud :
“Sedekah akan memadamkan kesalahan (dosa), sebagaimana air memadamkan api.” (Hadis Riwayat al-Turmudzi)

Keempat : Jangan solat dengan menangguh untuk membuang air besar atau kecil dan perkemaskan segala urusan supaya tidak timbul kebimbangan dalam solat.

Nabi SAW bersabda maksudnya : "Sekiranya kamu rasa hendak buang air, maka buanglah air dahulu sebelum mendirikan solat".

Rasulullah bersabda yang bermaksud: “Apabila seorang daripada kalian bimbang apa yang dirasakan di perutnya apakah keluar sesuatu daripadanya atau tidak, janganlah sekali-kali ia keluar dari masjid sampai ia yakin mendengar suara (keluarnya angin) atau mencium baunya” (Hadis Riwayat Muslim).

Kelima : Mengambil wuduk dengan sempurna supaya air mengenai semua anggota wajib serta mengingati niat atau doa apabila air melalui di tiap-tiap anggota.

Dari Umar bin Khattab r.a, dari Nabi SAW, bahawasanya baginda bersabda yang bermaksud :
"Tidaklah salah seorang di antara kamu berwuduk, maka ia sempurnakan wuduknya kemudian berkata, 'Aku bersaksi bahawa tidak ada tuhan kecuali Allah semata yang tiada sekutu bagi-Nya, dan aku bersaksi bahawa Muhammad adalah hamba dan utusan-Nya,' kecuali dibukakan baginya delapan pintu syurga, ia boleh masuk dari mana sahaja yang dikehendakinya." (Hadis Riwayat Muslim )

Keenam : Memakai pakaian yang bersih dan kemas seperti akan menghadap pembesar negeri.

Perintah Allah SWT dalam al-Quran yang menghendaki kita memakai pakaian yang baik ketika mendirikan solat seperti dalam surah al-A’raaf ayat 31 bermaksud : “Hai anak Adam, pakailah perhiasan kamu (pakaian) yang indah di setiap kali kamu (memasuki) masjid, makan dan minumlah dan jangan berlebih-lebihan. Sesungguhnya Allah tidak menyukai orang yang berlebih-lebihan.”

Ketujuh : Tempat sujud dipastikan tidak ada gambar yang menganggu fikiran atau membimbangkan hati.

Kelapan : Mengingatkan mati dan kemungkinan itulah solat kita yang terakhir dalam hidup.

Ibnu Umar berkata: “Aku bersama Rasulullah, lalu seorang lelaki Ansar datang kepada baginda mengucapkan salam lalu bertanya: 'Wahai Rasulullah. manakah antara kaum mukminin yang paling utama?'

Baginda menjawab: 'Yang paling baik akhlaknya antara mereka.'

Dia bertanya lagi: ;Manakah di antara kaum mukminin yang paling cerdik?'

“Baginda menjawab: 'Yang paling banyak mengingati kematian antara mereka dan paling bagus persiapannya selepas kematian. Mereka itu orang cerdik'."

(Hadis Riwayat Imam Ibnu Majah)

Kesembilan : Menyedari bahawa kita sedang berhadapan dengan Allah Yang Maha Agung dan Maha Mengetahui segala rahsia hamba-Nya.

Rasulullah SAW juga melarang seseorang menoleh ke kanan atau ke kiri ketika sembahyang, baginda bersabda maksudnya :  “Jika kalian sembahyang, janganlah menoleh ke kanan atau ke kiri kerana Allah akan senantiasa menghadapkan wajah-Nya kepada hamba yang sedang sembahyang selama ia tidak menoleh ke kanan atau ke kiri.”  (Hadis riwayat  Termidzi dan Hakim).

Kesepuluh : Memenuhkan dada dalam perasaan takut dan rendah diri kepada Allah yang melihat segala gerak geri kita.


Firman Allah SWT yang bermaksud "Hai orang-orang yang beriman, takutlah kepada Allah dan hendaklah (tiap-tiap) orang memperhatikan apa yang di usahakannya untuk hari esok (hari kiamat), dan takutlah kepada Allah. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui apa-apa yang kamu kerjakan" (Surah ai- Hasyr ayat 18).

Kesebelas : Memahami segala bacaan dalam solat termasuk ayat-ayat Al-Quran dan segala zikir.

Firman Allah SWT maksudnya : " Dan bacalah al-Quran itu dengan perlahan-lahan (tartil)" (Surah al-Muzzammil ayat 4)

Kedua belas : Sebelum mengangkat takbir, membaca doa perlindungan daripada Allah SWT.

Memohon perlindungan kepada Allah dengan membaca Ta’awudz (Audzubillahiminasyaitanirajim). maksudnya :  ” Aku berlindung kepadaMu ya Allah dari bisikan syaitan yang terkutuk (yang mengganggu hati dan fikiran dari belakang, depan, kiri, dan kanan)., membaca surah an-Nas, selawat kepada Nabi SAW dan beristighfar.

Ketiga belas : Memandang ketempat sujud dan tidak terlalu banyak mengerakkan anggota badan.

Pada saat mengerjakan sembahyang, Rasulullah SAW menundukkan kepalanya dan mengarahkan pandangannya ke tempat sujud. Hal ini didasarkan pada hadis yang diriwayatkan oleh Ummul Mukminin ‘Aisyah r.ha:  “Rasulullah SAW tidak mengalihkan pandangannya dari tempat sujud (di dalam solat).”  (Hadis Riwayat  Imam Baihaqi)

Keempat belas : Memusatkan seluruh ingatan kepada solat.

Rasulullah bersabda bermaksud: “Menguap ketika solat itu daripada syaitan. Kerana itu, apabila kamu ingin menguap, tahanlah.” (Hadis Riwayat Thabrani).

Kelima belas : Memanjangkan sedikit tempoh semasa rukuk dan sujud. (thuma'ninah)

Rasulullah bersabda kepadanya, “Apabila kamu solat, bertakbirlah (takbiratul ihram). Lalu bacalah daripada al-Quran yang mudah bagimu, lalu rukuklah sampai kamu benar-benar rukuk (thuma’ninah), lalu bangkitlah daripada rukuk sampai kamu tegak berdiri. Kemudian sujudlah sampai kamu benar-benar sujud (thuma’ninah) dan lakukanlah hal itu dalam setiap rakaat solatmu.” (Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim).

Rasulullah SAW. bersabda yang bermaksud : "Tidaklah seorang hamba sujud sekali kepada Allah kecuali Dia akan menulis baginya satu kebaikan dan menghapus satu keburukan daripadanya dan meninggalkan satu darjat. Oleh itu, perbanyakkan sujud." (Hadis Riwayat Ibnu Majah dengan sanat yang sahih).

Keenam belas : Memastikan tidak ada gangguan di dalam kawasan solat.

Ketujuh belas : Jangan menjeling ke kiri dan ke kanan.

Dalam sebuah hadis yang diriwayatkan Aisyah beliau berkata, “Saya bertanya kepada Rasulullah hukum melihat ketika solat”. Rasulullah menjawab, “Itu adalah curian syaitan atas solat seorang hamba.” (Hadis Riwayat Bukhari).

Sahabat yang dimuliakan,
Marilah sama-sama kita perbaiki solat kita supaya ianya menjadi khusyuk dan berkualiti dan dapat di persembahkan kepada Allah SWT sebagai persembahan yang pertama ketika berhadapan dengan Allah SWT. di hari akhirat nanti. Bila lulus solat kita maka segala amalan-amalan yang lain akan mudah melalui proses timbangan amal. Semoga kita ditempatkan oleh Allah SWT kedalam syurga yang disediakan-Nya untuk hamba-hamba-Nya yang bertakwa.

No comments: