Wednesday, May 16, 2012

Islam Mengajar Umatnya Berakhlak Mulia dan Menghormati Orang Lain


Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh

بِسْمِ ٱللَّهِ ٱلرَّحْمَـٰنِ ٱلرَّحِيم

Segala puji bagi Allah, Tuhan sekelian alam. Selawat serta salam buat junjungan mulia Nabi Muhammad SAW keluarga serta para sahabat dan pengikut yang istiqamah menuruti baginda hingga ke hari kiamat.

Sahabat yang dirahmati Allah,
Nabi SAW diutuskan oleh Allah SWT kepada umat manusia adalah untuk menyampaikan dakwah Islam dan menyempurnakan akhlak yang mulia. Umat Islam seharusnya mengikuti contoh dan peribadi Nabi SAW bukannya menunjukkan akhlak yang buruk dan mendatangkan fitnah kepada ajaran Islam.

Laporan portal berita mengenai tindakan sekumpulan bekas tentera mengadakan 'senaman punggung' depan rumah Pengerusi Bersama Bersih Datuk S Ambiga dekat ibu negara pagi tadi janganlah sampai dilihat seperti lembu-lembu sedang meragut rumput.

Apa tidaknya, gambar yang disiarkan di dalam portal Malaysiakini jelas menunjukkan kepala mereka lebih rendah daripada punggung.

Kelab Kebajikan Veteran dan Pesara Tentera (KERABAT) menyifatkan senaman aneh di Bukit Damansara pagi tadi bertentangan dengan prinsip kesopanan dan kesusilaan yang diterapkan dalam Rukun Negara. Presidennya, Lt Kol (B) Mohd Nazari Mokhtar berkata tindakan itu tidak mencerminkan usia anggota pertubuhan itu yang telah bersara daripada perkhidmatan.-harakahdaily

Di mana letakkan adab sopan dan tata-susila yang diajarkan agama Islam kepada umatnya? Kerana majoriti yang mengadakan "senaman aneh" adalah bangsa melayu beragama Islam.

Islam mengajar umatnya menghormati agama lain dan jangan menganggu ketenteraman dan kehidupan orang lain. Nabi SAW memberi amaran keras kepada umatnya yang menganggu jiran tetangga dengan sabdanya yang bermaksud : "Tidak akan masuk syurga orang yang jirannya tidak aman dari gangguan-gangguannya" (Hadis Riwayat Muslim)

Nabi SAW tidak menyebut hanya jiran yang muslim sahaja perlu jangan diganggu. Berdasarkan umum hadis tersebut hak jiran yang bukan Islam juga perlu dijaga dan dihormati. Jika kita mengabaikan hak-hak jiran orang yang bukan Islam ini bermakna kita telah mengabaikkan satu contoh baik yang perlu ada pada seorang muslim untuk berdakwah kepada mereka. Islam bukan hanya berbentuk dakwaan semata-mata tetapi perlu direalisasikan di dalam kehidupan harian dan perbuatan.

Nabi SAW telah menunjukkan contoh yang sungguh mulia dan tinggi akhlaknya kepada jiran-jiran baginda yang menyakiti baginda. Baginda tidak membalasnya dengan tindakan yang sama hingga menyebabkan mereka tertarik dan masuk Islam.

Kita dapati anggota tentera biasanya telah dilatih dengan displin yang tinggi dan sentiasa mematuhi arahan ketua ketika sedang berkhidmat tetapi amat dukacita setelah mereka bersara mereka telah melakukan tindakkan yang bertentangan dengan prinsip kesopanan dan kesusilaan yang diterapkan dalam Rukun Negara. Jika dilihat dalam kontek agama ianya sungguh mencemarkan kesucian Islam dan bertentangan dengan akhlak anjuran al-Quran. Luqman berpesan pada anaknya :

Firman Allah SWT maksudnya : "Dan janganlah engkau memalingkan mukamu (kerana memandang rendah) kepada manusia, dan janganlah engkau berjalan di bumi dengan berlagak sombong; sesungguhnya Allah tidak suka kepada tiap-tiap orang yang sombong takbur, lagi membanggakan diri." (Surah Luqman ayat 18)

Jika Allah SWT melarang seorang muslim itu berjalan dimuka bumi dengan sombong apatah lagi mereka menjalankan "senam punggung" di hadapan rumah orang yang bukan Islam dan berita dan gambar-gambat tersebut si sebarkan diseluruh dunia. Ini benar-benar mencemarkan maruah Islam dan Islam boleh dianggap sebagai agama berakhlak buruk.

Sahabat yang dimuliakan,
Kenapa keadaan ini boleh berlaku? Jika kita marah sekalipun pada seseorang individu maka Islam ada adab-adab dan cara-cara yang baik untuk membuat teguran. Janganlah kerana taksub dengan satu-satu parti politik seseorang ahlinya sanggup bertindak diluar batas adab dan tatasusila yang dibenarakan Islam.

Perlu diingat bahawa setiap perbuatan yang boleh mendatangkan fitnah dan merosakkan kemurniaan Islam adalah dosa besar yang akan ditanggung oleh pelakunya di hari akhirat nanti. Langit, bumi dan anggota manusia akan menjadi saksi di atas perbuatan buruk manusia. Bertaubatlah dan janganlah mengulangi perbuatan biadab yang mendapat kutukan umat Islam seluruh dunia.

No comments: