Sunday, June 17, 2012

Hayatilah Israk dan Mikraj Dengan Membaiki Mutu Solat dan Prihatin Terhadap Penderitaan Umat Islam

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh

بِسْمِ ٱللَّهِ ٱلرَّحْمَـٰنِ ٱلرَّحِيم

Segala puji bagi Allah, Tuhan sekelian alam. Selawat serta salam buat junjungan mulia Nabi Muhammad SAW keluarga serta para sahabat dan pengikut yang istiqamah menuruti baginda hingga ke hari kiamat.

Sahabat yang dirahmati Allah,
Setiap tahun apabila tiba bulan Rejab Umat Islam di seluruh negara akan mengadakan sambutan memperingati peristiwa Israk dan Mikraj. Kisah perjalanan Rasulullah SAW dari 
masjidil Haram ke masjid al-Aqsa di ceritakan satu persatu supaya umat Islam dapat mengambil pengajaran daripada peristiwa tersebut.

Firman Allah SWT dalam Surah al-Isra’  ayat 1 :

سُبْحَانَ الَّذِي أَسْرَى بِعَبْدِهِ لَيْلاً مِّنَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ إِلَى الْمَسْجِدِ الأَقْصَى الَّذِي بَارَكْنَا حَوْلَهُ لِنُرِيَهُ مِنْ آيَاتِنَا إِنَّهُ هُوَ السَّمِيعُ البَصِيرُ

Maksudnya : "Maha suci Allah yang memperjalankan hambaNya pada suatu malam dari masjidil Haram ke masjid al-Aqsa yang telah Kami berkati sekelilingnya agar Kami perlihatkan kepadanya sebahagian daripada tanda-tanda (kebesaran) Kami. Sesungguhnya Dia adalah Maha Mendengar lagi Maha Melihat."
 
Memperkatakan tentang suatu peristiwa besar yang pernah berlaku pada tubuh Nabi Muhammad SAW iaitu peristiwa Israk dan Mikraj yang menguji tahap keimanan manusia. Umat yang benar-benar beriman kepada Allah SWT dan rasulNya sentiasa menerima apa sahaja yang berlaku sekalipun di luar jangkauan pemikiran manusia tanpa banyak soal dan pertikaian tetapi bagi manusia yang lebih banyak menggunakan akal yang lemah dan terbatas kemampuannya sentiasa mencari alasan untuk menolak kebenaran ini. 

Kita sebagai umat yang beriman kepada Rasulullah SAW sebagai nabi lagi rasul pilihan Allah SWT yang memiliki mukjizat semestinya dapat menerima sepenuh hati tanpa perasaan syak terhadap peristiwa hebat yang berlaku pada malam Israk dan Mikraj sedangkan manusia yang sentiasa melihat Nabi Muhammad SAW  tidak lebih sebagai manusia biasa dengan memisahkannya daripada mukjizat anugerah Allah sentiasa menolak sebarang yang berlaku ke atas tubuh nabi di luar jangkauan akal mereka. 

Keimanan terhadap peristiwa Israk dan Mikraj banyak mengajar kita tentang erti keimanan sebenar kepada Allah SWT dan rasulNya yang bukan terhasil daripada akal yang mengikut hawa nafsu sebaliknya melalui ilmu yang disuluh dengan cahaya wahyu Allah. 

Budaya menerima dan menolak sesuatu perkara samada benar atau salah berdasarkan logik akal semata-mata semakin subur dalam masyarakat umat Islam sendiri sehingga pertikaian terhadap undang-undang al-Quran, hadis nabi SAW dan ajaran agama berlaku silih berganti. Akhirnya timbul umat Islam yang mempertikaikan hukum hudud, qisas, diat, takzir dan memperlekehkan kewajipan menutup aurat, larangan pergaulan bebas antara lelaki dan perempuan, pengharaman riba dan sebagainya. 

Perkara ini wajib diubati supaya ia tidak semakin membarah dalam merosakkan akidah dan pengamalan syariat oleh umat Islam. Sesuai dengan tawaran antara susu dan arak kepada nabi pada malam Israk dan Mikraj di mana bila nabi memilih susu lalu dikatakan oleh malaikat Jibril kepada baginda : “ Engkau telah dianugerahi fitrah. Jika engkau memilih arak nescaya engkau menyesatkan umatmu sendiri”. 

Pemilihan Islam yang suci berbanding kehidupan yang dimabukkan dengan hawa nafsu mengajar kita supaya sentiasa melawan sebarang pemikiran dan cara hidup yang bercanggah daripada Islam untuk berjaya di dunia dan akhirat

Sahabat yang dimuliakan,
Firman Allah dalam ayat 45 surah al-‘Ankabut:

اتْلُ مَا أُوحِيَ إِلَيْكَ مِنَ الْكِتَابِ وَأَقِمِ الصَّلَاةَ ۖ إِنَّ الصَّلَاةَ تَنْهَىٰ عَنِ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنْكَرِ ۗ وَلَذِكْرُ اللَّهِ أَكْبَرُ ۗ وَاللَّهُ يَعْلَمُ مَا تَصْنَعُونَ

Maksudnya : "Bacalah serta ikutlah (wahai Muhammad) akan apa yang diwahyukan kepadamu dari Al-Quran, dan dirikanlah sembahyang (dengan tekun); sesungguhnya sembahyang itu mencegah dari perbuatan yang keji dan mungkar; dan sesungguhnya mengingati Allah adalah lebih besar (faedahnya dan kesannya); dan (ingatlah) Allah mengetahui akan apa yang kamu kerjakan."

Bulan Rejab dikenali sebagai bulan solat memandangkan kewajipan solat diterima oleh Nabi SAW dalam peristiwa Israk dan Mikraj secara langsung daripada Allah SWT tanpa perantaraan malaikat Jibril. Di kurangkan daripada 50 rekaat kepada 5 rekaat sahaja sehari semalam. Melihat kepada kewajipan solat yang begitu istimewa maka kita yakin bahawa solat mempunyai banyak nilai dalam memberi kebaikan kepada umat Islam. 

Terdapat lapan (8) fadilat dan kebaikan solat iaitu :

Pertama : Solat mendidik mukmin menyucikan dirinya dari sifat buruk. 

Solat dapat mengelakan seorang mukmin daripada melakukan perbuatan keji dan mungkar.

Kedua : Solat mendidik kesatuan dan perpaduan ummah. 

Ini kerana setiap muslim menunaikan solat akan menghadap ke arah satu kiblat yang sama, iaitu Baitullah al-Haram. Kesatuan dan perpaduan ini akan mewujudkan perasaan saling memahami dan saling melengkapi antara sesama muslim. 

Ketiga : Solat mendidik muslim supaya memiliki disiplin waktu. 

Setiap muslim yang menunaikan solat akan selalu memerhati dan menunggu masuknya waktu solat, sekali gus akan berusaha menunaikannya tepat pada waktunya, di samping menundukkan nafsunya untuk tidak tenggelam dalam kesibukan duniawi. 

Keempat : Solat mendidik setiap muslim kepentingan tertib atau susunan organisasi. 

Solat berjemaah yang didirikan menuntut susunan jemaah yang berbaris lurus di belakang imam dengan memastikan tiadanya celah kosong antara setiap jemaah di kanan kirinya di samping menyedarkan umat Islam perlunya tertib organisasi di dalam segala lapangan hidup ummah. 

Kelima : Solat mendidik muslim terhadap ketaatan kepada pemimpin. 

Mengikuti imam dalam setiap gerakan rukun solat, dengan tidak mendahuluinya walau sesaat pun, menunjukkan adanya ketaatan dan komitmen yang tulus dari makmum, serta menjauhkan diri daripada keingkaran terhadap perintahnya, selama mana perintah itu tidak menjurus ke arah maksiat. 

Keenam : Solat mendidik muslim memiliki sifat keberanian menegur dan memperingatkan pemimpin. 

Jika imam terlupa dalam sesuatu rukun solat, maka makmum berkewajipan untuk memperingatkan dan menegur imamnya dengan membaca Subhanallah. Hal ini menunjukkan kewajipan rakyat untuk memperingatkan pemimpinnya jika melakukan kesalahan atau kesilapan dalam kepimpinannya atau tidak menunaikan hak kepada rakyatnya. 

Ketujuh : Solat menyedarkan umat Islam persamaan hak antara sesama muslim. 

Dalam solat berjemaah, pengisian saf atau barisan solat tidak didasarkan pada status sosial, pangkat kedudukan atau darjat seseorang, walau pun pada saf yang paling hadapan. Gambaran ini menunjukkan adanya persamaan hak tanpa mengambil kira kedudukan mahu pun tua umurnya, bukan saja di dalam solat jemaah, bahkan dalam arena kehidupan ummah. 

Kelapan : Solat mendidik umatnya mengamalkan gaya hidup yang sihat. 

Mendirikan solat secara istiqamah memberikan kesan kesihatan yang menyeluruh. Oleh itu tidak menjadi suatu perkara yang pelik apabila adanya kajian sains yang menunjukkan bagaimana solat yang sempurna mampu menajamkan otak, memperkuatkan sistem otot dan fizikal tubuh, gerakan jantung lebih teratur, orang yang bersolat jemaah mempunyai badan bertenaga dan lebih tenang, ubat mati pucuk kalangan lelaki dan masalah kelamin kaum wanita serta seribu macam lagi kebaikan.

Oleh itu pastikan diri, keluarga dan masyarakat kita sentiasa menjaga solat untuk kebaikan dan kebahagian hidup kita di dunia dan akhirat.

Sahabat yang dihormati,
Firman Allah SWT:

وَقُلْ جَاءَ الْحَقُّ وَزَهَقَ الْبَاطِلُ ۚ إِنَّ الْبَاطِلَ كَانَ زَهُوقًا

Maksudnya : "Dan katakanlah: 'Telah datang kebenaran (Islam), dan hilang lenyaplah perkara yang salah (kufur dan syirik); sesungguhnya yang salah itu sememangnya satu perkara yang tetap lenyap'.” (Surah al-Isra' ayat 81)

Melihat kepada kelebihan solat maka begitulah juga ibadat-ibadat khusus yang lain mempunyai kelebihan yang tersendiri. Oleh itu kita sebagai umat Islam wajib mencari kekuatan daripada ibadat khusus yang telah disyariatkan oleh Allah dan jangan mencari alasan untuk mengabaikannya. 

Firman Allah SWT :

فَلْيُقَاتِلْ فِي سَبِيلِ اللهِ الَّذِينَ يَشْرُونَ الْحَيَاةَ الدُّنْيَا بِالآخِرَةِ وَمَن يُقَاتِلْ فِي سَبِيلِ اللهِ فَيُقْتَلْ أَو يَغْلِبْ فَسَوْفَ نُؤْتِيهِ أَجْرًا عَظِيمًا

Maksudnya : "Oleh itu (orang beriman) yang mengutamakan kebahagiaan akhirat daripada kesenangan dunia hendaklah mereka berperang pada jalan Allah. Dan sesiapa yang berperang pada jalan Allah lalu dia gugur syahid atau beroleh kemenangan maka Kami akan menganugerahkannya ganjaran pahala yang besar." (Surah an-Nisa' ayat 74)

Ketika membicarakan tentang peristiwa Israk dan Mikraj juga maka tidak ketinggalan untuk kita mendoakan kemerdekaan bumi Israk iaitu bumi Palestin daripada cengkaman Yahudi laknatullah. Kita juga perlu mendoakan saudara-saudara kita di Syria yang sedang berjihad dijalan Allah SWT untuk membebaskan Syria daripada cengkaman pimpinan Bashar Assad laknatullah berfahaman Syiah yang sanggup membunuh umat Islam dari kalangan Ahli Sunah Wal Jemaah. 

Umat Islam perlu mengutuk pembunuhan kejam peristiwa terbaru berlaku di Myanmar di fahamkan sehingga kini lebih 1500 muslim Rohingya dibunuh dengan kejam oleh tentera Myanmar dan fanatik buddha dan lebih 3000 lagi cedera dalam perbalahan etnik di negara itu. 

Semoga semangat yang difahami daripada Israk dan Mikraj ini dapat kita laksanakan di bumi nyata dalam mengembalikan kehebatan dan keagungan Islam. Hayatilah Islam nescaya kita akan selamat dunia dan akhirat.

Sahabat yang dikasihi,
Marilah kita beramal dengan ajaran Islam sepenuhnya dan jauhilah segala bentuk mungkar dan dosa sebagaimana seksaan yang dilihat oleh Nabi SAW keatas umatnya semasa peristiwa Israk dan Mikraj. Jika setiap tahun kita mendengar kisah Israk dan Mikraj sedangkan kita tidak berazam untuk menjadi mukmin terbaik maka kisah-kisah tersebut umpama kisah-kisah biasa yang tidak ada kesan kepada hati dan jiwa kita. Jadikanlah diri kalian semua sebagai mukmin yang beriman dan bertakwa.

No comments: