Tuesday, June 26, 2012

Tunaikan Hak Allah, Hak Diri Dan Hak Keluarga

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh.

بِسْمِ ٱللَّهِ ٱلرَّحْمَـٰنِ ٱلرَّحِيم

Segala puji bagi Allah, Tuhan sekelian alam. Selawat serta salam buat junjungan mulia Nabi Muhammad SAW keluarga serta para sahabat dan pengikut yang istiqamah menuruti baginda hingga ke hari kiamat.

Sahabat yang dirahmati Allah,
Keseimbangan amat penting dalam kehi...dupan seorang muslim . Islam mewajibkan setiap individu menunaikan hak dan kewajipan yang terpikul di atas bahunya samada kewajipan terhadap Tuhannya ( Allah SWT ), terhadap dirinya sendiri dan terhadap keluarganya.

Rasulullah SAW menegaskan dalam sebuah hadis yang maksudnya; Diriwayatkan dari A'un bin Abi Juhaifah bahawa Rasulullah SAW mempersaudarakan antara Salman dan Abu Dardak. Suatu ketika Salman melawat Abu Dardak dan melihat Ummu Dardak (isterinya) dalam keadaan bersedih lalu Salman bertanya kepadanya :

" Kenapa dengan kamu? "

Lalu ia menjawab " Saudaramu Abu Dardak tidak mahukan dunia."

Kemudian Abu Dardak menghidangkan makanan lalu Salman menjemput Abu Dardak makan bersama lalu dia menjawab :

" Aku berpuasa".

Salman berkata "Aku tidak akan makan sehingga engkau makan bersama"

Lalu ia makan bersama. Apabia malam menjelang, Abu Dardak bangun beribadah lalu Salman berkata " Pergilah tidur"

Lalu ia tidur. Kemudia ia bangun beribadah semula lalu Salman sekali lagi menyuruhnya tidur.

Apabila di akhir malam Salman mengejutkannya mengajak bersembahyang dan kedua-duanya bersembahyang.

Setelah itu Salaman berkata kepadanya : " Sesungguhnya engkau mempunyai kewajipan terhadap Tuhanmu, dan engkau juga mempunyai kewajipan terhadap dirimu dan engkau juga mempunyai kewajipan terhadap keluargamu. Maka tunaikanlah hak kepada setiap yang berhak."

Maka diceritakan kepada Nabi SAW peristiwa tersebut lalu Nabi SAW bersabda:" Benarlah apa yang dilakukan oleh Salman".

Sahabat yang dimuliakan,
Berdasarkan kisah di dalam hadis di atas Islam cukup mengambil berat ke atas umatnya bahawa kita dilarang berlebih-lebihan di dalam beribadah. Perlu ada keseimbangan di antara hak Allah SWT (beribadah), hak diri (tidur, berehat, makan dan minum) dan hak keluarga (mencari nafkah dan bersama dengan isteri).

Islam bukan agama berbentuk spritual semata-mata seperti agama buddha (menghabiskan masa bertahun-tahun bertapa , berpuasa dan tidak tidur) ,atau seperti agama Kristian tidak membenarkan paderi-paderi mereka berkahwin. Islam adalah agama yang lengkap dan sempurna meragkumi perhubungan dengan Allah SWT (beribadah) dan perhubungan sesama manusia (bermuamalah).

Pengajaran yang boleh kita ambil daripada hadis di atas adalah seperti berikut :

1. Setiap individu perlu menasihati saudara seagamanya apabila mereka melakukan suatu kesilapan.

2. Seorang muslim dalam melaksanakan tuntutan ibadah tidak boleh melakukannya secara keterlaluan sehingga mengabaikan tanggungjawab yang lain.

3. Keseimbangan dalam kehidupan perlu ada dari sudut ibadah, masa berehat dan tanggungjawab terhadap keluarga dan masyarakat.

4. Kesibukan dalam urusan dunia tidak sepatutnya menjadi sebab sehingga seseorang tidak punya waktu untuk bersama keluarga dan tidak punya masa untuk beribadah. Begitu juga sebaliknya tuntutan bersungguh-sungguh beribadah tidak bermaksud sehingga meninggalkan tanggungjawab yang lain.

5. Kefahaman terhadap ajaran Islam yang sebenar amat penting untuk menjadikan kehidupan seseorang itu seimbang antara tuntutan dunia dan tuntutan akhirat serta mendapat kebahagiaan didunia dan akhirat.

Sahabat yang dikasihi,
Marilah sama-sama kita melengkapkan diri kita dengan ilmu yang bermanfaat, beribadah dengan bersungguh-sungguh kepada Allah SWT, beramal soleh, melakukan kerja-kerja kebajikan, mencari nafkah yang halal dan berdakwah dan berjihad (melaksanakan amar makruf nahi mungkar). Tunaikan amanah yang dipikulkan keatas bahu kita dengan bersungguh-sungguh dan sentiasa ikhlas dalam beramal untuk mencari reda Allah SWT di dunia dan akhirat.

No comments: