Monday, July 2, 2012

Carilah Pasangan Hidup Yang Mengutamakan Kehidupan di Hari Akhirat

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh.

بِسْمِ ٱللَّهِ ٱلرَّحْمَـٰنِ ٱلرَّحِيم

Segala puji bagi Allah, Tuhan sekelian alam. Selawat serta salam buat junjungan mulia Nabi Muhammad SAW keluarga serta para sahabat dan pengikut yang istiqamah menuruti baginda hingga ke hari kiamat.

Sahabat yang dirahmati Allah,
Sabda Nabi SAW yang bermaksud : ”Ambillah isteri, kerana beristeri lebih membuka pintu rezeki bagi kamu.” (Hadis Riwayat Thusiy)

Dalam hadis yang lain Nabi SAW bersabda maksudnya : “Barangsiapa yang mampu untuk berumahtangga, maka hendaklah ia berkahwin kerana yang demikian itu dapat memelihara mata dan menjaga kemaluan. Dan barangsiapa yang tidak mampu maka hendaklah ia berpuasa kerana puasa itu adalah dapat menahan keinginan (hawa nafsu).”

Wanita yang solehah adalah wanita yang beriman kepada Allah SWT dan rukun-rukun Iman yang lain. Mempunyai akhlak yang mulia, hati yang bersih daripada sifat-sifat mazmumah dan sentiasa melaksanakan tanggungjawab sebagai isteri dan ibu yang solehah untuk memastikan rumahtangga yang terbina adalah rumahtangga Islam (baitul muslim). Semua masa dan waktunya dipergunakan dengan sebaik-baiknya untuk mencari keredaan AllahSWT.

Wanita solehah yang sedar terhadap petunjuk agama serta mendalam imannya memiliki keyakinan bahawa Allah SWT telah menetapkan matlamat hidup berdasarkan firman-Nya dalam surah Az-Zariyat ayat 56 yang bermaksud : "Dan ingatlah Aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan untuk menyembah dan beribadah kepada-Ku."

Sesiapa yang berhajat mencari pasangan hidup perlulah utamakan agama dan mengutamakan kehidupan di hari akhirat.

Tumpuan menyembah dan beribadah hanya ditujukan kepada Allah Yang Maha Pencipta dan Maha Pengatur alam. Dengan kata lain, seluruh penyembahan yang sebenar hanya layak ditujukan kepada Allah SWT semata-mata.

Sahabat yang dimuliakan,
Nabi SAW. bersabda yang bermaksud, "Dunia adalah tanaman untuk hari akhirat."

Berdasarkan hadis Nabi di atas ertinya kehidupan di dunia ini adalah sementara dan perlu kepada persiapan untuk menghadapi kehidupan yang kekal abadi di hari akhirat. Hanya pasangan yang jelas matlamat hidup akan saling nasihat menasihati untuk mentaati Allah SWT.

Walaupun hidup di dunia singkat berbanding kehidupan akhirat, tetapi ianya sangat penting kerana ia adalah penentu samaada kita bahagia atau menderita di hari akhirat nanti. Keluarga bahagia akan mendorong pasangannya istiqamah dengan jalan menuju akhirat.

Untuk bahagia di hari akhirat, kita mesti melakukan sebanyak-banyaknya kebaikan ketika hidup di dunia. Samalah seperti jika kita ingin memetik buah yang lebat, manis dan segar, maka pokok yang kita tanam perlu subur dan sihat. Mana mungkin, pokok yang layu, kering dan tidak sihat menghasilkan buah yang baik. Salah satu pokok yang baik adalah isteri yang solehah dan suami yang soleh.

Begitulah hubungan kehidupan dunia dengan akhirat. Orang yang memikirkan kehidupan di hari akhirat ialah orang yang paling kuat berusaha, beribadah dan membuat kebajikan ketika hidup di dunia. Sedangkan orang yang takut mati dan tidak membuat persiapan untuk hidup selepas mati adalah orang yang sentiasa resah-gelisah, sering kecewa dan takut bila menghadapi kegagalan dalam usaha-usaha mencari kekayaan dunia. Pasangan yang mengutamakan dunia akan mudah bercerai apabila di uji oleh Allah SWT kerana tidak jelas matlamt hidup.

Jadikanlah dunia ini medan untuk beramal. Hidup di dunia hanya sekali sahaja. Ahli hukama ada berkata, " Dunia adalah tempat beramal tiada balasan, dan akhirat adalah tempat balasan tiada amal. Oleh itu beramallah kamu di tempat yang tiada balasan semoga kamu berbahagia di tempat yang tiada amal."

Orang beriman tidak mengenal letih, putus asa dan kecewa dalam melakukan kebaikan dan meninggalkan kejahatan. Dunia tempat bekerja bukan tempat rehat. Oleh itu kalian mesti gigih melaksanakan amal soleh, memperbanyakkan amal ibadah, meningkatkan ilmu fardu ain dan menyampaikannya, berdakwah dan berjihad di jalan Allah SWT dan mencari pasangan hidup yang orang mukmin yang bertakwa.

Ingatlah! Dunia tempat menanam, akhirat tempat menuai. Waktu menanam  memanglah susah, tidak semudah waktu menuai. Tetapi tanpa melalui kesusahan, kita tidak akan dapat menikmati kesenangan. Jangan sekali-kali mengikut ajakan syaitan dan godaan nafsu menyuruh berbuat jahat dan kemungkaran.

Sahabat yang dikasihi,
Fikirkanlah! Waktu tidur dan berehat-rehat telah berlalu, kerana bertambahnya umur kita bermakna kita telah terlalu hampir untuk bertemu Allah SWT. Bertambahnya usia kalian ketika menyambut hari lahir bukalah bermakna umur semakin panjang tetapi hakikat sebenarnya umur semakin pendik. Tidak ada siapa pun di dunia ini boleh hidup menongkat langit, sampai masa pasti fungsi organ-organ manusia akan lemah dan berhenti daripada berfungsi maka sampailah saat kematian.

Sanggupkah kita berhadapan dengan Allah SWT. nanti dengan membawa amal yang terlalu sedikit sedangkan dosa pula melebihi daripada pahala yang kita miliki?

Akhirkata, marilah sama-sama kita bermuhasabah bahawa hidup kita ini sentiasa diperhatikan oleh Allah SWT. setiap keputusan, tindakan , suka dan benci kita mestilah berdasarkan kehendak Allah SWT. Marilah kita letakkan matlamat ukhrawi sebagai matlamat utama di dalam apa sahaja hajat dan keinginan kita , terutama apabila berhajat untuk berumah tangga, semoga kita sentiasa di bawah pimpinan dan rahmat Allah SWT.

Ulama ada berpesan, "Jika kita terlalu kejar dunia, dunia akan lari daripada kita, tetapi jika kita kejar akhirat, dunia akan datang dekat (tunduk) kepada kita."

No comments: