Sunday, March 31, 2013

Jauhi Sifat Bakhil Kerana Bakhil Adalah Salah Satu Sifat Ahli Neraka

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh

بِسْمِ ٱللَّهِ ٱلرَّحْمَـٰنِ ٱلرَّحِيم

Segala puji bagi Allah, Tuhan sekelian alam. Selawat serta salam buat junjungan mulia Nabi Muhammad SAW keluarga serta para sahabat dan pengikut yang istiqamah menuruti baginda hingga ke hari kiamat.

Sahabat yang dirahmati Allah,

Perkara yang sangat penting untuk diketahui setiap muslim ialah bahawa harta yang dimiliki dalam bentuk apapun yang ada di sekitarnya adalah milik Allah Subhanahu Wa Taala. Tidaklah dia mendapatkan harta dan semua yang menjadi miliknya kecuali dengan izin Allah, manusia tidaklah berkuasa sepenuhnya pada harta tersebut. Kedudukan harta itu hanya amanah atau pinjaman dari Allah SWT sahaja.

Nabi SAW bersabda :

يَا عِبَادِيْ كُلُّكُمْ جَائِعٌ إِلَّا مَنْ أَطْعَمْتُهُ فَاسْتَطْعِمُوْنِيْ أُطْعِمْكُمْ يَا عِبَادِيْ كُلُّكُمْ عَارٍ إِلَّا مَنْ كَسَوْتُهُ فَاسْتَكْسُوْنِيْ أَكْسُكُمْ

Maksudnya : “Wahai para hamba-Ku, kalian semua pada asalnya lapar kecuali orang yang Aku beri makan, maka mohonlah makanan pada-Ku. Wahai para hamba-Ku, sesungguhnya kalian pada asalnya telanjang, kecuali orang yang Ku-beri pakaian, maka mohonlah kepada-Ku pakaian.” (Hadis Riwayat Muslim)

Gambaran hadis di atas menguatkan bahawa manusia tidaklah memiliki apa-apa semua keperluan hidup di cukupi oleh Allah Subhanahu Wa Taala. Dan perlu diingat, manakala lahir di dunia manusia tidaklah membawa apapun walau sehelai benang, lalu Allah SWT berikan rezeki kepadanya berupa pakaian dengan berbagai aneka macam jenis dan jumlahnya.

Sebagaimana sabda Nabi SAW :

مَا نَقَصَتْ صَدَقَةٌ مِنْ مَالٍ

“Sedekah itu tidak akan mengurangi harta sedikit pun.” (Hadis Riwayat Muslim dan at-Tirmidzi)

Lalu dengan hikmah-Nya yang mulia, Allah telah memerintahkan kepada kita selaku penerima nikmat untuk menunaikan hak harta tersebut dengan zakat, infaq dan sedekah sehingga kita menjadi orang yang dermawan keranaa kedermawanan adalah salah satu jalan menuju syurga. Dan Allah melarang dari sifat bakhil (kikir atau kedekut) yang merupakan lawan dari sifat dermawan.

Bakhil adalah sifat yang tercela kerana sifat ini terlahir dari godaan syaitan. Bakhil dijadikan oleh syaitan sebagai jalan untuk menuju jalan ke neraka. Definisi bakhil adalah perbuatan seorang hamba untuk menahan harta yang ada pada kepemilikannya tanpa menunaikan hak dan kewajiban yang sepatutnya di tunaikan dengan harta tersebut. Dalil yang melarang dari perbuatan bakhil di antaranya adalah:

عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ، أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: «اجْتَنِبُوا السَّبْعَ الْمُوبِقَاتِ» قِيلَ: يَا رَسُولَ اللَّهِ، مَا هِيَ؟ قَالَ: «الشِّرْكُ بِاللَّهِ، وَالشُّحُّ، وَقَتْلُ النَّفْسِ الَّتِي حَرَّمَ اللَّهُ إِلَّا بِالْحَقِّ، وَأَكْلُ الرِّبَا، وَأَكْلُ مَالِ الْيَتِيمِ، وَالتَّوَلِّي يَوْمَ الزَّحْفِ، وَقَذْفُ الْمُحْصَنَاتِ الْغَافِلَاتِ الْمُؤْمِنَاتِ»

Maksudnya : “Dari sahabat Abu Hurairah radiyallahu ‘anhu  beliau berkata, Rasullullah Sallallahu Alaihi Wa salam telah bersabda, ‘Jauhillah tujuh kehancuran yang dapat menimpa kalian.’ Lalu (shahabat) bertanya, ‘Apakah itu wahai Rasulullah?’ Lalu baginda menjawab, ‘Menyekutukan Allah, kikir (bakhil), membunuh jiwa yang diharamkan Allah, memakan riba, memakan harta anak yatim, lari dari peperangan, menuduh zina wanita mukminat yang suci.” (Hadis Riwayat an-Nasai)

Banyak contoh tentang kehancuran orang-orang yang bakhil. Salah satunya adalah Qarun sebagai raja kebakhilan yang pernah muncul di muka bumi ini. Di mana Allah SWT akhirnya menenggelamkannya beserta pengikut dan hartanya. Kisahnya boleh  dibaca dalam Al-Quran pada surah Al-Qasas. 


Firman Allah SWT maksudnya :  "Maka keluarlah dia (Qarun) kepada kaumnya dalam kemegahannya. Berkatalah orang yang menghendaki kehidupan dunia: "Moga-moga kita mempunyai seperti apa yang telah diberikan kepada Qarun. Sesungguhnya dia benar-benar mempunyai keberuntungan yang besar."Berkatalah orang yang dianugerahi ilmu: "Kecelakaan bagi kamu! Pahala (balasan) Allah lebih baik bagi orang yang beriman dan beramal salih, dan tidak diperolehinya kecuali oleh orang yang sabar." Maka Kami (Allah) Benamkan dia (Qarun) beserta rumahnya ke dalam bumi. Maka tidak ada baginya suatu golongan pun selain Allah yang (dapat) menolongnya, dan tidaklah dia termasuk orang yang dapat menolong (dirinya). (Surah Al-Qasas ayat 79-81)

Hal ini perlu kita mengambil iktibar bahawa sifat  bakhil dapat membawa kehancuran di dunia dan di akhirat.

Sifat bakhil muncul diakibatkan kecintaan yang berlebihan terhadap dunia, tidak adanya keyakinan tentang kemuliaan yang ada di sisi Allah, tamak dan kagum kepada diri sendiri serta sebab-sebab lainnya.

Sudah sepatutnya bagi hamba-hamba yang taat kepada Allah dan Rasul-Nya untuk menjauhi sifat yang tercela ini, agar tidak menyesal kelak di kemudian hari.

Syaikhul Islam Ibnu Taimiyyah rahimahullah berkata, “Seorang muslim yang terpuji adalah muslim yang mempunyai sifat berani dan dermawan. Sebaliknya, seorang muslim yang tercela adalah muslim yang mempunyai sifat kikir dan pengecut.”

Sebagian pihak beranggapan bahawa bakhil ada bagian dari sifat jimat cermat atau menghindari pembaziran (membuang harta dengan sia-sia). Sebenarnya sangat berbeda antara bakhil dengan membazir.

Membazir adalah perbuatan membuang harta dengan sia-sia tiada guna seperti makanan berlebihan yang akhirnya sisanya dibuang atau membeli barang yang tidak berfaedah.

Firman Allah SWT maksudnya : “… janganlah kamu menghambur-hamburkan (hartamu) secara boros. Sesungguhnya pemboros-pemboros itu adalah saudara-saudara syaitan dan syaitan itu adalah sangat ingkar kepada Rabb-nya.”(Surah Al-Isra ayat  26-27)

Al-Imam as-Sa’dy rahimahullah dalam tafsirnya berkata, “Kerana sesungguhnya syaitan tidak mengajak kecuali kepada perangai yang tercela. Maka dia mengajak manusia kepada perbuatan kikir dan menahan harta. Apabila manusia tidak mengikutinya, maka syaithan mengajaknya untuk berbuat boros dan menghamburkan harta.” (Lihat Taisir al-Karim ar-Rahman)

Adapun bakhil ialah menahan harta yang seharusnya dia keluarkan. Sebagai contoh, dia mempunyai kemampuan untuk membayar zakat tapi dia tahan (tidak menunaikannya), atau dia seorang yang memiliki banyak harta tapi manakala datang fakir miskin untuk meminta haknya justru tidak dia beri.

Termasuk juga sifat bakhil apabila di minta infak hartanya sedikit untuk pembinaan sekolah agama dan rumah anak-anak yatim , tidak terdetik di hatinya untuk memberi sumbangan. Terasa berat hendak keluarkan wang tetapi bila di ajak untuk menuntut perlawanan bola sepak sanggup berhempas pulas membeli tiket dan mengeluarkan kos perbelanjaan ke stadium. Atau pun bila membeli belah di supermarket dan makan minum atau menghias rumah  tidak berkira-kira langsung. Biar pun berhabisan ratusan ringgit atau pun hingga mencecah angka ribu.


Sahabat yang di muliakan,
Allah SWT berfirman maksudnya : “Jika kamu menampakkan sedekah(mu), maka itu adalah baik sekali. Dan jika kamu menyembunyikannya dan kamu berikan kepada orang-orang fakir, maka menyembunyikan itu lebih baik bagimu. Dan Allah akan menghapuskan dari kamu sebagian kesalahan-kesalahanmu; dan Allah mengetahui apa yang kamu kerjakan.” (Surah Al-Baqarah ayat 271)

Apapun keadaan dan kedudukan kita, janganlah berbuat bakhil, bila kita sebagai suami janganlah bakhil pada isteri dan anak-anak tentu dengan tidak mengajari sifat boros kepada mereka. Sebagaimana disebutkan dalam sebuah hadis:

وَعَنْ أَبِيْ عَبْدِ اللهِ، وَيُقَالُ لَهُ : أَبُوْ عَبْدِ الرَّحْمَنِ   ثَوْبَانَ، قَالَ: قَالَ رَسُوْلُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: «أَفْضَلُ دِيْنَارٍ يُنْفِقُهُ الرَّجُلُ، دِيْنَارٌ يُنْفِقُهُ عَلَى عِيَالِهِ، وَدِيْنَارٌ يُنْفِقُهُ الرَّجُلُ عَلَى دَابَّتِهِ فِيْ سَبِيْلِ اللهِ، وَدِيْنَارٌ يُنْفِقُهُ عَلَى أَصْحَابِهِ فِيْ سَبِيْلِ اللهِ»
 

Maksudnya : “Dari sahabat Abu Abdillah atau terkadang dipanggil Abu Abdirrahman Tsauban  berkata, Rasulullah Sallallahu ‘Alaihi Wasallam bersabda, “Sebaik-baik dinar yang diinfakkan seseorang adalah dinar yang dia infakkan kepada keluarganya dan dinar yang diinfakkan untuk membeli kendaraan perang di jalan Allah, serta dinar yang diinfakkan untuk saudaranya untuk perang di jalan Allah.” (Hadis Riwayat Muslim)
 

Dalam hadis yang lain Rasulullah Sallallahu ‘Alaihi Wa sallam bersabda :

لَا يَسْأَلُ رَجُلٌ مَوْلَاهُ مِنْ فَضْلٍ هُوَ عِنْدَهُ، فَيَمْنَعُهُ إِيَّاهُ، إِلَّا دُعِيَ لَهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ فَضْلُهُ الَّذِيْ مَنَعَهُ شُجَاعًا أَقْرَعَ

“Tidaklah seseorang meminta kelebihan harta yang dimiliki tuannya lalu dia tidak memberinya kecuali akan didatangkan ketika hari kiamat kelebihan harta itu berupa ular gundul.”(Hadis Riwayat Abu Daud)

Jadikan amalan suka bersedekah walau pun sedikit boleh menjauhkan daripada seksaan api neraka :

Rasulullah Sallallahu ‘Alaihi Wa sallam bersabda:

اتَّقُوا النَّارَ وَلَوْ بِشِقِّ تَمْرَةٍ

“Bentengilah diri kalian dari seksa api neraka meskipun dengan separuh buah kurma.” (Muttafaqun ‘alaih)

Sahabat yang dikasihi,
Marilah kita melatihkan diri kita untuk membiasakan diri suka bersedekah dan jauhkan daripada sifat ahli neraka iaitu bakhil atau kedekut. Tidak rugi kita infakkan harta kita kerana semuanya akan menjadi saham yang tidak akan turun bukan seperti saham di dunia yang akan turun.






1 comment:

Anonymous said...

Salam. Mohon halalkan ilmu ini. Saya ambil sebahagian dari artikel ini untuk proses pembelajaran.
Terima kasih banyak. Jangan bakhil ^^