Sunday, April 21, 2013

Kenapa Umat Islam Harus Terlibat Dalam Pilihan Raya?

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh

سْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيْم

Segala puji bagi Allah, Tuhan sekelian alam. Selawat serta salam buat junjungan mulia Nabi Muhammad SAW keluarga serta para sahabat dan pengikut yang istiqamah menuruti baginda hingga ke hari kiamat.

Sahabat yang dirahmati Allah,
Ramai dikalangan ulama haraki kontemporari mengatakan bahawa terlibat di dalam pilihan raya adalah harus. Antara ulama yang mengatakan harus  ialah : Muhammad Rasyid Redha, Hassan Al-Banna, Abu ‘Ala Al-Maududi, Abdul Qadir ‘Audah, Abdul Karim Zaidan, Dr Yusof AlQaradawi, dan selainnya .

Di antara dalili-dalil yang mengatakan harus adalah seperti berikut :

1). Asal bagi sesuatu perkara adalah harus.

2). Pilihan raya merupakan satu adat dalam masyarakat dan tidak mengapa jika membuat satu perubahan dan satu ciptaan yang baru padanya.

3). Proses pilihan raya merupakan satu ba'iah (aku janji rakyat) merupakan aku janji rakyat yang menunjukkan mereka reda dengan calon yang di bai’ah dan calon yang mereka pilih.

4). Umat Islam meniru kebanyakan daripada sistem, cara, wasilah yang tidak melanggar syariat dan ulama sepakat.


5). Proses pemilihan adalah mengikut ijtihad manusia ; mengikut zaman masa selagi mana tidak menyalahi nas .

6). Sistem pilihan raya telah di persetujui diperingkat kuliah syariat, universiti-universiti, persidangan ulama feqah, bagaimana mungkin diterima  disesetengah tempat, tapi tidak diterima ditempat lain ?


7) Proses pilihan raya termasuk dalam tolong menolong yang disyariatkan oleh Allah SWT.


Firman-Nya :

وَتَعَاوَنُواْ عَلَى الْبرِّ وَالتَّقْوَى وَلاَ تَعَاوَنُواْ عَلَى الإِثْمِ وَالْعُدْوَانِ وَاتَّقُواْ اللّهَ إِنَّ اللّهَ شَدِيدُ الْعِقَابِ
 

Maksudnya :“ Dan tolong-menolonglah kamu dalam (mengerjakan) kebajikan dan takwa, dan jangan tolong-menolong dalam berbuat dosa dan permusuhan. Dan bertakwalah kamu kepada Allah, sesungguhnya Allah amat berat seksa-Nya” (Surah al-Maaidah ayat 2)

8) Melalui pilihan raya membolehkan untuk mencapai kemaslahatan dan menolak kemudharatan, dan syariat Islam berusaha untuk mencapai kemaslahatan rakyat.

9). Proses pilihan raya merupakan salah satu cabang untuk melaksanakan tuntutan amar makruf dan nahi mungkar.


Firman ALLAH SWT :


وَلۡتَكُن مِّنكُمۡ أُمَّةٌ۬ يَدۡعُونَ إِلَى ٱلۡخَيۡرِ وَيَأۡمُرُونَ بِٱلۡمَعۡرُوفِ وَيَنۡهَوۡنَ عَنِ ٱلۡمُنكَرِ‌ۚ وَأُوْلَـٰٓٮِٕكَ هُمُ ٱلۡمُفۡلِحُونَ

Maksudnya : “Dan hendaklah ada di antara kamu satu puak yang menyeru (berdakwah) kepada kebajikan (mengembangkan Islam) dan menyuruh berbuat segala perkara yang baik, serta melarang daripada segala yang salah (buruk dan keji) dan mereka yang bersifat demikian ialah orang-orang yang berjaya. ”(Surah Ali-Imran ayat 104)

Dan ianya sebab manusia dijadikan sebaik-baik ummat.

Firman ALLAH SWT :


كُنتُمۡ خَيۡرَ أُمَّةٍ أُخۡرِجَتۡ لِلنَّاسِ تَأۡمُرُونَ بِٱلۡمَعۡرُوفِ وَتَنۡهَوۡنَ عَنِ ٱلۡمُنڪَرِ وَتُؤۡمِنُونَ بِٱللَّهِ‌ۗ
 

Maksudnya : “Kamu (wahai umat Muhammad) adalah sebaik-baik umat yang dilahirkan bagi (faedah) umat manusia, (kerana) kamu menyuruh berbuat segala perkara yang baik dan melarang daripada segala perkara yang buruk (mungkar dan keji) serta kamu pula beriman kepada Allah (dengan sebenar-benar iman). ”(Surah Ali-Imran ayat 110)

10) Proses pilihan raya merupakan agen pengubah yang di gesa oleh syariat . Sabda Rasulullah SAW :


((من رأى منكم منكرا فليغيِّره بيده ، فإن لم يستطيع فبلسنه ، فإن لم يستطيع فبقلبه وذلك أضعف الإيمان ))
 

Maksudnya : “ Barangsiapa yang melihat kemungkaran maka ubahlah dengan tanganya, sekiranya tidak mampu maka ubahlah dengan lisannya , dan sekiranya tidak mampu maka ubahlah dengan hatinya ,dan itulah selemah-lemah iman” (Hadis Riwayat Muslim)

(Parlimen adalah salah saatu tempat untuk perbincangan mengurangkan kadar jenayah , kerosakan dan kemugkaran. Ianya adalah  tempat untuk mengubah kearah kebaikan dan melaksanakan perkara –perkara yang boleh menagatasi masalah jenayah maka, mereka mengharuskan untuk menghantar calon dalam pilihanraya Parlimen.) .

Sahabat yang dimuliakan,
Walaupun pilihanraya merupakan satu perkara baru dan datangnya dari negara barat , namun ia merupakan peluang yang harus dimanfaatkan oleh ummat Islam dalam memastikan tonggak negara di bawah pemerintahan yang adil ,memahami undang-undang perlembagaan mengikut cara Islam yang berlandaskan al-Quran dan as-sunah.Di dalam kaedah fiqh berbunyi :

[ما لا يتم الواجب إلا به فهو الواجب]

Maksudnya “ Apa yang tidak dapat sempurnakan yang wajib melainkan dengannya maka ia dianggap satu perkara yang wajib” .


Pilihan raya juga dianggap satu kewajpan.Juga dapat diqiaskan dalam masalah berwuduk dimana tidak sah solat seseorang melainkan dengan berwuduk ,maka berwuduk  dianggap wajib

Oleh itu kalian perlulah teliti, berhati-hati, fokus kepada kebenaran apabila di beri peluang untuk memilih pemimpin semasa pembuangan undi nanti. Memilih pemimpin yang adil dan saksama merupakan satu kewajipan dan semua pemilihan dan keputusan yang kalian lakukan akan di catat oleh dua malaikat yang berada di kanan dan kiri .  ,

Semoga Allah SWT merahmati usaha dan perjuangan yang dilakukan .Sama-samalah kita berjuang memenangkan Islam di muka bumi ini,usah terpedaya dengan janji-janji duniawi kerana kebanyakan harta dunia yang dijanjikan adalah tidak kekal, ianya  akan hancur musnah ditelan zaman.Tetapi apabila kalian kejar akhirat dan mencari keredhaan Allah SWT dalam apa saja aktiviti yang dilakukan termasuk mengundi di dalam pilihan raya dan memilih pemimpin yang adil dan baik akhlaknya maka kalian akan menjadi hamba Allah SWT yang di kasihi dan dirahmati-Nya.

No comments: