Friday, June 27, 2014

Kisah Kelebihan Membaca "Bismiilahirahmanirrahim"

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh

بِسْمِ ٱللَّهِ ٱلرَّحْمَـٰنِ ٱلرَّحِيم

Segala puji bagi Allah, Tuhan sekelian alam. Selawat serta salam buat junjungan mulia Nabi Muhammad SAW keluarga serta para sahabat dan pengikut yang istiqamah menuruti baginda hingga ke hari kiamat

Sahabat yang dirahmati Allah.
Ada sepasang suami isteri yang sudah lama berkahwin yang tinggal berdekatan dengan laut. "Mereka hanya tinggal berdua kerana belum dikurniakan oleh Allah SWT cahaya mata..isterinya hanya suri rumah dan suaminya hanya pekerja biasa" Isterinya adalah seorang yang sangat menjaga tingkah laku, dan boleh diketegori kan sebagai isteri solehah dan hamba yang beriman" 


Isterinya tidak pernah tinggal solat, puasa dan zikir tidak pernah hilang dari bibirnya itu walaupun ketika menyelesaikan kerja rumah" Berbanding suaminya,hanya mementingkan kerja..hubungannya dengan Allah SWT tidak dijaga" Rahsia isterinya ini adalah : setiap kali hendak melakukan apa saja dalam hidupnya,dia akan mulakan dengan "bismillahirahmanirrahim.."..

" Suaminya ini sangat sayangkan isterinya tetapi satu yg dia tidak suka pada isterinya iaitu sering melakukan ibadah dan selalu menyebut bismillah..." Suaminya bertanya : kenapa kamu sering membaca bismillah sebelum membuat apa saja pekerjaan kamu? Kamu tidak penat ke?" 

Isterinya menjawab : "Apabila saya membaca bismillah sebelum memulakan setiap kerja saya, saya yakin bahawa Allah SWT akan mempermudahkan kerja saya"

Isterinya yakin bahawa setiap pekerjaannya akan diberkati,diredhai dan dipermudahkan oleh Allah SWT.. Suaminya menjadi marah dan langsung memikirkan idea macam mana hendak menguji sekuat mana pegang isterinya dengan membaca bismillah.. Taraf kehidupan mereka ini dikira sederhana,tidak mewah dan tidak miskin..Suaminya mula teringat akan barang perhiasan mutiara" Rantai mutiara itu dihadiahkan oleh suaminya kepada isterinya dan itu adalah satu-satunya rantai yang isterinya ada" Oleh sebab terlalu sayangkan rantai itu isterinya tidak memakai rantai itu tetapi hanya disimpan didalam kotak..di khuatiri hilang. Pada keesokkan harinya si suami masuk kedalam bilik tidur mereka dan mencuri rantai itu.dia tahu isterinya akan cemas jika rantai itu hilang. Si suami pergi ke laut dan mencampakkan rantai tersebut..dia balik ke rumah dengan rasa gembira dan yakin isterinya akan cemas" 

Oleh sebab si suami terlalu gembira,dia membelikan seekor ikan besar untuk meraikan kejayaannya yang berhasil membuktikan bahawa.... Yang berjaya membuktikan bahawa kata-kata "bismillah" isterinya itu tidak akan dapat menolong isterinya" Dibawa balik ikan tadi dah diserahkan kepada isterinya..lalu di suruh isterinya masak masakan yang paling enak untuk meraikan kegembiraannya" Isterinya terus menyiang ikan tersebut dan apabila dibelah perut ikan tersebut dia ternampak seutas rantai mutiar" 

Di amati rantai tersebut dan barulah dia perasan yang rantai tersebut sama dengan rantai yang dimiliknya" Dia kehairanan dan terus masuk kedalam bilik tidur mereka untuk memeriksa..ternyata rantai itu memang miliknya kerana tiada pada tempat yang asal" Si isteri masih memikirkan mengapa rantai itu berada didalam perut ikan tersebut..tetapi apabila difikirkan semula dia bersyukur" Dia bersyukur kerana rantai itu tidak hilang..jika hilang sudah pasti dia akan dimarahi oleh suaminya...

 Sesudah masak masakan yang diminta oleh suaminya,si isteri terus menghidangkan hidangan istimewa itu untuk santapan suaminya... Sebelum makan, si suami berpura-pura bertanyakan akan rantai mutiara tersebut..di merasakan sudah lama isterinya tidak memakai rantai itu" Isterinya menurut sahaja..terus berlalu ke bilik tidur dan mengambil rantai tersebut untuk di tunjukkan kepada suaminya, 

Alangkah terkejutnya suaminya itu apabila melihat rantai yang telah dibuang kelaut masih berada di dalam rumahnya, Selepas kejadian itu,si suami bertaubat dan menyesal akan perbuatannya..dia kembali beriman dan memimpin isterinya ke jalan Allah SWT. 

Wahai sahabat..tidakkah kamu melihat betapa besarnya kuasa Allah SWT?Jika kita yakin akan Nya pasti Dia akan menolong kita dalam apa jua, Jadi amalkan lah membaca "bismillahirahmanirahim" sebelum melakukan sebarang pekerjaan..insya Allah diberkati oleh Allah SWT.

No comments: