Thursday, July 9, 2015

Menghayati Dan Mencari Lailatul Qadar Pada Malam-malam Ganjil Akhir Ramadan.

Kita semua berada ambang akhir Ramadan, hanya tinggal beberapa hari lagi Ramadan akan meninggalkan kita.

Kita masih memiliki 4 malam ganjil lagi yang ditekankan oleh Rasulullah SAW sebagai masa terpenting untuk bertemu Lailatul Qadar iaitu malam 23, 25, 27 dan 29.

‘Ubadah bin as-Shamit berkata: “Bahawa Rasulullah Sallallahu ‘alaihi wasallam keluar akan memberitahukan tentang Lailatul Qadr, lalu ada dua lelaki di antara kaum muslimin bertengkar maka baginda bersabda: “Sesungguhnya aku keluar untuk memberitahukan kalian tentang Lailatul Qadr. Tetapi sesungguhnya si Fulan dan si Fulan bertengkar sehingga diangkatlah (ilmu tentang waktu Lailatul Qadr). Namun mudah-mudahan hal itu lebih baik bagi kalian. Carilah Lailatul Qadr pada malam tujuh, sembilan dan lima (yang terakhir).” (Hadis riwayat Bukhari). 

Dalam riwayat yang lain Nabi SAW bersabda maksudnya : “Aku keluar untuk mengkhabarkan kepada kamu berkenaan Lailatul Qadar, tetapi ada dua orang sedang berselisih sehingga pengetahuan berkenaannya tidak diberikan. Mudah-mudahan ini lebih baik bagi kamu, carilah di malam 29, 27, 25 (dan dalam riwayat lain, pada malam ke tujuh, sembilan dan lima).” (Hadis Riwayat al-Bukhari (4/232)

Buatlah persiapan serapi mungkin kerana jika jatuh Lailatul Qadar pada malam ini sungguh besar ganjarannya di sisi Allah SWT. Segala amal ibadah, solat fardu dan solat terawih, solat tahajjud, berdoa dan munajat, zikir, bacaan al-Quran, sedekah dan amal-amal soleh yang lain fadilatnya lebih baik daripada 1000 bulan. Maksud lebih baik daripada 1000 bulan adalah amalan kita kebaikannya melebihi 1000 bulan.

Imam Nawawi rahimahullah, berkata: "Malam Lailatul Qadar dapat disaksikan oleh orang yang dikehendaki Allah pada tiap-tiap tahun dalam bulan Ramadan, sebagaimana yang telah diterangkan dengan jelas dalam hadis-hadis Rasulullah SAW. dan diberitakan juga oleh orang-orang yang soleh ...." (Al-Majmu' 6:403)

Kemudian Imam Nawawi menyebutkan penjelasan Imam Al-Mawardi rahimahullah, dalam kitabnya "Al-Hawi": Bahawa orang yang dapat menyaksikan malam Lailatulqadar, elok ia menyembunyikan perkara-perkara yang telah disaksikan (supaya ia terselamat dari perasaannya) dan hendaklah ia berdoa (pada saat yang berkat itu) dengan ikhlas dan sepenuh-penuhnya yakin, dengan permohonan yang disukainya mengenainya agama dan dunianya dan biarlah kebanyakan doanya itu untuk (kebaikan dan keselamatan) agama dan hari akhirat."

Solat berjemaah juga sangat diutamakan pada malam akhir bulan Ramadan sehingga Imam Malik dan Imam Syafie berkata : “Siapa yang solat Isyak dan Subuh berjemaah pada malam al-Qadar, dia telah mengambil bahagiannya daripada malam itu.” Ertinya orang yang mengerjakan solat Isyak dan Subuh saja dianggap telah mendapat sebahagian daripada Lailatul Qadar, apalagi mereka mengisinya dengan amalan lain sepanjang malam itu.

Ulama bersepakat bahawa doa yang paling utama pada malam al-Qadar itu adalah doa yang meminta keampunan dan kemaafan daripada Allah sebagaimana doa yang diajarkan Rasulullah SAW kepada Aishah. Doanya berbunyi : 

“Allahumma innaka afuwun tuhibbul afwa fa’ fu anni (maksudnya, Ya Allah, sesungguhnya Engkaulah Maha Pengampun, yang suka Maha Mengampun, maka ampunilah aku ini).”

Pada malam al-Qadar Allah akan mengabulkan semua permohonan dan doa, terkecuali terhadap empat golongan manusia. Ibnu Abbas berkata: "Semua doa pada malam itu diterima terkecuali doa 1. orang meminum arak, 2. anak yang derhaka kepada ibu bapa, 3. orang yang selalu bertengkar dan 4. mereka yang memutuskan silaturahim.”

Pernah berlaku Lailatul Qadar di zaman Nabi SAW pada siang harinya matahari diliputi kabus hingga cahayanya tidak menyilaukan.

Ubay bin Ka’b berkata: “Demi Allah, sesungguhnya aku mengetahui bila Lailatul Qadar itu, iaitu malam yang kami diperintahkan oleh Rasulullah Shallallahu ‘Alaihi Wasallam untuk solat padanya. Iaitu malam yang esok paginya (adalah hari ke) dua puluh tujuh. Adapun tandanya adalah matahari akan terbit pada pagi harinya dalam keadaan putih tidak menyilaukan.” (Hadis Riwayat Muslim no. 762, Tirmidzi, Abu Dawud, al-Humaidi dan lainnya).

Jika amalan kita bertepatan dengan malam al-Qadar, maka amalan tersebut adalah bersamaan 1000 bulan iaitu amal soleh yang kita kerjakan bermula daripada masuk sahaja waktu magrib hinggalah masuk waktu subuh .

Tanda awal malam tersebut adalah Lailatul Qadar hati kita akan tenang, gembira dan apa saja amalan yang kita kerjakan akan melahirkan kekusyukan dan keseronokan. Hati mukmin yang bersih dan sejahtera akan dapat merasai kehadiran malaikat rahmat dan malaikat Jibril kerana malaikat membawa aura atau gelombang/ cahaya putih yang mulia yang akan mengucap salam sejahtera kepada mukmin yang sedang beribadah kepada Allah SWT.

Beruntunglah jika saat kehadiran Lailatul Qadar kita sedang berdoa dan bermunajat kepada Tuhan Rabbul Jalil kerana mustajab doa ketika itu. Mintalah kepada Allah SWT kebahagiaan dunai dan akhirat dan di bebaskan daripada seksaan api neraka. Dan mohon diampunkan Allah SWT segala dosa-dosa kita yang telah lalu, di kekalkan dalam iman dan Islam, dijauhi daripada musibah dan bencana. Di kurniakan anak-anak yang soleh dan solehah dan isteri yang solehah dan di kurniakan Syurga Firdaus yang tinggi di akhirat nanti.

No comments: