Wednesday, January 27, 2016

Rujuk Dalam Islam.

Tidak ada seorang muslim pun yang ingin kehidupan rumah tangganya pecah. Segala cara dan kiat dicari untuk mempertahankan bahtera rumah tangga. Apabila tidak mungkin berbaikan kecuali dengan berpisah, maka apa boleh buat, langkah yang sulit dan getir itu pun harus diambil. Islam memberikan aturan yang indah dalam perkara ini dengan mensyariatkan talak (perceraian), rujuk (damai kembali bersatu), dan masa iddah menjadi tiga: dua dengan rujuk, yaitu talak satu dan dua serta satu tanpa rujuk, yaitu talak tiga atau talak ba’in, sebagaimana firman Allah,

Ű§Ù„Ű·َّÙ„Ű§َقُ مَ۱َّŰȘَŰ§Ù†ِ فَŰ„ِمْŰłَŰ§Ùƒٌ ŰšِمَŰčْ۱ُوفٍ ŰŁَوْ ŰȘَŰłْ۱ِÙŠŰ­ٌ ŰšِŰ„ِŰ­ْŰłَŰ§Ù†ٍ

“Talak (yang dapat dirujuk) itu sebanyak dua kali. Setelah itu, boleh rujuk lagi dengan cara yang ma’ruf atau menceraikan dengan cara yang baik.” (Surah Al-Baqarah ayat 229)

Para ulama sepakat bahawa wujud saksi tidak disyariatkannya dalam perceraian, sebagaimana dijelaskan Imam Asy-Syaukani dalam kitab Nail Al-Authar, 6:267. Namun, para ulama masih berselisih tentang kewajiban adanya saksi dalam rujuk. Pendapat yang rajih dalam hal ini adalah yang berpendapat bahawa saksi tidak wajib ada, namun bila ada saksi maka itu yang lebih baik.

Para ulama, yang tidak mewajibkan saksi dalam rujuk, berselisih pendapat dalam cara rujuk yang diakui syariat. Ada yang menyatakan bahawa cukup dengan berhubungan suami-isteri, ada yang menyatakan bahwa harus dengan niat rujuk, dan ada yang menyatakan bahwa harus dengan ucapan. Pendapat yang rajih adalah bahwa rujuk dikatakan sah dengan adanya perbuatan atau perkataan yang menunjukan rujuknya disertakan dengan niat untuk rujuk kedua keadaan tersebut, baik dengan hubungan suami-isteri atau perkataan.

Islam mensyariatkan iddah (masa menunggu) agar si suami dapat meralat kembali talaknya, setelah hilang rasa marah dan tidak sukanya lalu muncul perasaan ingin memperbaiki bahteranya. Oleh kerana itu, si suami dilarang mengusir isterinya dari rumah, dan isteri yang dicerai dengan talak satu atau dua tersebut juga tidak boleh pergi untuk tinggal di luar rumahnya. Hal ini jelas ditegaskan Allah dalam firman-Nya,

يَۧ ŰŁَيُّهَۧ Ű§Ù„Ù†َّŰšِيُّ Ű„ِŰ°َۧ Ű·َلَّقْŰȘُمُ Ű§Ù„Ù†ِّŰłَۧۥ فَŰ·َلِّقُوهُنَّ لِŰčِŰŻَّŰȘِهِنَّ وَŰŁَŰ­ْŰ”ُÙˆŰ§ Ű§Ù„ْŰčِŰŻَّŰ©َ وَۧŰȘَّقُÙˆŰ§ Ű§Ù„Ù„َّهَ ۱َŰšَّكُمْ لَۧ ŰȘُŰźْ۱ِŰŹُوهُنَّ مِن ŰšُيُوŰȘِهِنَّ وَلَۧ يَŰźْ۱ُŰŹْنَ Ű„ِلَّۧ ŰŁَن يَŰŁْŰȘِينَ ŰšِفَِۭۧŰŽَŰ©ٍ مُّŰšَيِّنَŰ©ٍ وَŰȘِلْكَ Ű­ُŰŻُÙˆŰŻُ Ű§Ù„Ù„َّهِ وَمَن يَŰȘَŰčَŰŻَّ Ű­ُŰŻُÙˆŰŻَ Ű§Ù„Ù„َّهِ فَقَŰŻْ Űžَلَمَ نَفْŰłَهُ لَۧ ŰȘَŰŻْ۱ِي لَŰčَلَّ Ű§Ù„Ù„َّهَ يُŰ­ْŰŻِŰ«ُ ŰšَŰčْŰŻَ Ű°َلِكَ ŰŁَمْ۱ًۧ

“Wahai Nabi, apabila kamu menceraikan isteri-isterimu maka hendaklah kamu ceraikan mereka pada waktu mereka dapat (menghadapi) iddahnya (yang wajar), hitunglah waktu iddah itu serta bertakwalah kepada Allah, Rabbmu. Janganlah kamu keluarkan mereka dari rumah mereka dan janganlah mereka (diizinkan) keluar, kecuali kalau mereka mengerjakan perbuatan keji yang terang. Itulah batasan-batasan dari Allah. Barang siapa yang melanggar batasan-batasan Allah, sesungguhnya dia telah berbuat zalim terhadap dirinya sendiri. Kamu tidak mengetahui bahawa barangkali Allah mengadakan sesudah itu sesuatu hal yang baru.” (Surah Ath-Thalaq ayat 1)

Apabila Allah berikan rasa ingin rujuk pada hati si suami dalam masa iddah tersebut maka istri wajib menerimanya walaupun ia tidak suka. Namun, bila tidak ada rujuk sampai habis masa iddah-nya maka si wanita menjadi bebas dan tidak ada keterikatan dengan suaminya terdahulu itu.

Jika keduanya sepakat untuk kembali bersatu setelah itu maka pernikahan yang baru wajib untuk dilakukan . Hal ini merupakan kesepakatan para ulama, sebagaimana pernyataan Ibnu Hajar dalam Fathul Bari, “Para ulama telah bersepakat bahawa bila lelaki yang merdeka mencerai wanita yang merdeka setelah berhubungan suami isteri, baik talak satu atau dua, maka suami tersebut lebih berhak untuk rujuk kepadanya walaupun si wanita tidak suka. Apabila tidak rujuk sampai selesai masa iddahnya maka si wanita menjadi orang asing (ajnabiyah), sehingga tidak halal baginya, kecuali melalui pernikahan baru.”

No comments: