Tidak
ada seorang muslim pun yang ingin kehidupan rumah tangganya pecah.
Segala cara dan kiat dicari untuk mempertahankan bahtera rumah tangga.
Apabila tidak mungkin berbaikan kecuali dengan berpisah, maka apa boleh
buat, langkah yang sulit dan getir itu pun harus diambil. Islam
memberikan aturan yang indah dalam perkara ini dengan mensyariatkan
talak (perceraian), rujuk (damai kembali bersatu), dan masa iddah
menjadi tiga: dua dengan rujuk, yaitu talak satu dan dua serta satu
tanpa rujuk, yaitu talak tiga atau talak ba’in, sebagaimana firman
Allah,
ۧÙŰ·َّÙَۧÙُ Ù
َ۱َّŰȘَۧÙِ ÙَŰ„ِÙ
ْŰłَۧÙٌ ŰšِÙ
َŰčْ۱ُÙÙٍ ŰŁَÙْ ŰȘَŰłْ۱ِÙŰٌ ŰšِŰ„ِŰْŰłَۧÙٍ
“Talak
(yang dapat dirujuk) itu sebanyak dua kali. Setelah itu, boleh rujuk
lagi dengan cara yang ma’ruf atau menceraikan dengan cara yang baik.”
(Surah Al-Baqarah ayat 229)
Para
ulama sepakat bahawa wujud saksi tidak disyariatkannya dalam
perceraian, sebagaimana dijelaskan Imam Asy-Syaukani dalam kitab Nail
Al-Authar, 6:267. Namun, para ulama masih berselisih tentang kewajiban
adanya saksi dalam rujuk. Pendapat yang rajih dalam hal ini adalah yang
berpendapat bahawa saksi tidak wajib ada, namun bila ada saksi maka itu
yang lebih baik.
Para
ulama, yang tidak mewajibkan saksi dalam rujuk, berselisih pendapat
dalam cara rujuk yang diakui syariat. Ada yang menyatakan bahawa cukup
dengan berhubungan suami-isteri, ada yang menyatakan bahwa harus dengan
niat rujuk, dan ada yang menyatakan bahwa harus dengan ucapan. Pendapat
yang rajih adalah bahwa rujuk dikatakan sah dengan adanya perbuatan atau
perkataan yang menunjukan rujuknya disertakan dengan niat untuk rujuk
kedua keadaan tersebut, baik dengan hubungan suami-isteri atau
perkataan.
Islam
mensyariatkan iddah (masa menunggu) agar si suami dapat meralat kembali
talaknya, setelah hilang rasa marah dan tidak sukanya lalu muncul
perasaan ingin memperbaiki bahteranya. Oleh kerana itu, si suami
dilarang mengusir isterinya dari rumah, dan isteri yang dicerai dengan
talak satu atau dua tersebut juga tidak boleh pergi untuk tinggal di
luar rumahnya. Hal ini jelas ditegaskan Allah dalam firman-Nya,
Ùَۧ
ŰŁَÙُّÙَۧ ۧÙÙَّŰšِÙُّ Ű„ِŰ°َۧ Ű·َÙَّÙْŰȘُÙ
ُ ۧÙÙِّŰłَۧۥ ÙَŰ·َÙِّÙُÙÙُÙَّ
ÙِŰčِŰŻَّŰȘِÙِÙَّ ÙَŰŁَŰْŰ”ُÙۧ ۧÙْŰčِŰŻَّŰ©َ ÙَۧŰȘَّÙُÙۧ ۧÙÙَّÙَ ۱َŰšَّÙُÙ
ْ Ùَۧ
ŰȘُŰźْ۱ِŰŹُÙÙُÙَّ Ù
ِÙ ŰšُÙُÙŰȘِÙِÙَّ ÙَÙَۧ ÙَŰźْ۱ُŰŹْÙَ Ű„ِÙَّۧ ŰŁَÙ ÙَŰŁْŰȘِÙÙَ
ŰšِÙَۧŰِŰŽَŰ©ٍ Ù
ُّŰšَÙِّÙَŰ©ٍ ÙَŰȘِÙْÙَ ŰُŰŻُÙŰŻُ ۧÙÙَّÙِ ÙَÙ
َÙ ÙَŰȘَŰčَŰŻَّ
ŰُŰŻُÙŰŻَ ۧÙÙَّÙِ ÙَÙَŰŻْ ŰžَÙَÙ
َ ÙَÙْŰłَÙُ Ùَۧ ŰȘَŰŻْ۱ِÙ ÙَŰčَÙَّ ۧÙÙَّÙَ
ÙُŰْŰŻِŰ«ُ ŰšَŰčْŰŻَ Ű°َÙِÙَ ŰŁَÙ
ْ۱ًۧ
“Wahai
Nabi, apabila kamu menceraikan isteri-isterimu maka hendaklah kamu
ceraikan mereka pada waktu mereka dapat (menghadapi) iddahnya (yang
wajar), hitunglah waktu iddah itu serta bertakwalah kepada Allah,
Rabbmu. Janganlah kamu keluarkan mereka dari rumah mereka dan janganlah
mereka (diizinkan) keluar, kecuali kalau mereka mengerjakan perbuatan
keji yang terang. Itulah batasan-batasan dari Allah. Barang siapa yang
melanggar batasan-batasan Allah, sesungguhnya dia telah berbuat zalim
terhadap dirinya sendiri. Kamu tidak mengetahui bahawa barangkali Allah
mengadakan sesudah itu sesuatu hal yang baru.” (Surah Ath-Thalaq ayat 1)
Apabila
Allah berikan rasa ingin rujuk pada hati si suami dalam masa iddah
tersebut maka istri wajib menerimanya walaupun ia tidak suka. Namun,
bila tidak ada rujuk sampai habis masa iddah-nya maka si wanita menjadi
bebas dan tidak ada keterikatan dengan suaminya terdahulu itu.
Jika
keduanya sepakat untuk kembali bersatu setelah itu maka pernikahan yang
baru wajib untuk dilakukan . Hal ini merupakan kesepakatan para ulama,
sebagaimana pernyataan Ibnu Hajar dalam Fathul Bari, “Para ulama telah
bersepakat bahawa bila lelaki yang merdeka mencerai wanita yang merdeka
setelah berhubungan suami isteri, baik talak satu atau dua, maka suami
tersebut lebih berhak untuk rujuk kepadanya walaupun si wanita tidak
suka. Apabila tidak rujuk sampai selesai masa iddahnya maka si wanita
menjadi orang asing (ajnabiyah), sehingga tidak halal baginya, kecuali
melalui pernikahan baru.”
No comments:
Post a Comment