Wednesday, September 9, 2009

Dengan Iman Nafsu Dapat di Tundukkan

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh

بِسْمِ ٱللَّهِ ٱلرَّحْمَـٰنِ ٱلرَّحِيم

Segala puji bagi Allah, Tuhan sekelian alam. Selawat serta salam buat junjungan mulia Nabi Muhammad SAW keluarga serta para sahabat dan pengikut yang istiqamah menuruti baginda hingga ke hari kiamat.

Sahabat yang dirahmati Allah, 
Salam sejahtera, semoga sahabat semua berada didalam sihat sejahtera. Puji dan syukur kepada Allah SWT. yang telah melimpahkan nikmat dan rahmat-Nya dan sehingga kini dipanjangkan umur dan masih dalam keadaan beriman kepada-Nya.

Seandainya kalian ingin terselamat daripada segala mara bahaya sentiasalah menimba ilmu dan beribadah secara benar. Ibadah yang dilakukan tanpa ilmu adalah sia-sia. Segala urusan dalam hidup ini saling berkaitan antara ilmu dan ibadah.

Dari itu hendaklah kalian memusatkan perhatian pada ibadah dan ilmu. Nanti kalian akan mengecapi keseimbangan antara kejayaan hidup di dunia dan di akhirat. Jadikanlah kata-kata hikmat Imam al-Hasan Basri sebagai pedoman hidupmu, "Tuntutlah ilmu tanpa melalaikan ibadah. Dan beribadahlah dengan tidak lupa menuntut ilmu."

Sahabat yang dimuliakan,
Kalian mestilah memelihara keseimbangan dalam menempuh jalan Islam yang lurus. Tidak leka dengan kemewahan material dan tidak panjang angan-angan. Sedarlah akan hak Rabb, hak diri, hak keluarga dan hak masyarakat. Tunaikanlah setiap amanah dengan baik sesuai dengan haknya. Tidak berat sebelah dan tidak pilih kasih sehingga merugikan orang lain.

Permudahkan sesuatu urusan dan bukan mempersulitkan. Sentiasalah menyebarkan berita gembira, bukan menjauhkan orang lain. Jangan mudah melontarkan kecaman kepada orang lain apalagi menuduh atau memfitnah. Jauhkan sifat fanatik. Bertahan kuatlah dengan pendirian kalian  dan pertahankanlah Islam walau dalam keadaan apa sekalipun.Imbangilah antara dunia dan akhirat. Tidak melarikan diri dari hakikat hidup di dunia, tetapi usah rakus dengan kemewahan dunia.

Rasulullah SAW sentiasa berdoa : "Ya Allah! Perbaikilah agamaku yang merupakan pelindung masaalahku. Perbaikilah duniaku yang menjadi penegak kehidupanku dan perbaikilah akhiratku yang merupakan tempat penentuanku." (Hadis Riwayat Muslim)

Sahabat yang dihormati,
Jadikanlah diri kalian "generasi awwabun taibun" iaitu generasi yang sangat takut dirinya bermaksiat kepada Allah. Rasa takut ini lebih besar dari takut terhadap musuh Allah dan musuh dirinya yang paling ganas. Mereka lebih takut pada maksiat kalbu kerana ia lebih berbahaya daripada maksiat fizikal. Maksiat kalbu yang di maksudkan seumpama 'ujub, sombong, riyak, angkuh, suka menonjol diri, su'udzan (berprasangka buruk)'. Sifat-sifat sedemikian boleh menggugurkan kebaikan yang telah dikerjakan seperti api membakar kayu.

Kekuatan iman bukan sahaja mampu menepis godaan syaitan, malahan berperanan mengimbangi antara ilmu dan ibadah. Apabila kekuatan iman diabaikan, dengan pantas dorongan nafsu menguasai akal dan perilaku. Awaslah nafsu kalian! Nafsu akan bertindak lebih pantas dari bisikan syaitan jika iman tidak diperkukuhkan.

Mari sama-sama meninjau bagaimana tabiat dan karenah hawa nafsu supaya nanti dapat kalian usahakan cara mematahkan pengaruhnya :

1. Nafsu sentiasa mendorong kepada kejahatan.

Setiap orang mempunyai potensi menjadi baik, tapi nafsu sangat bencikan kebaikan. Sebaliknya apa saja sifat buruk serta perbuatan jahat cukup serasi dengan nafsu.Oleh itu, usaha membina sikap yang baik sering memerlukan kesungguhan yang kental. Contohnya, sangat payah menahan marah dan bersifat sabar, memaafkan kesalahan orang lain, bersangka baik, tidak berdendam dan tidak iri hati. Ia sukar kerana ada saja bisikan berlawanan yang datang dari nafsu.

2.Nafsu hanya mahu kesenangan dan kelazatan.

Nafsu suka kepada kesenangan, kemewahan, bermalas-malas dan bersedap-sedap. Dengan itu nafsu tidak memujuk hati menempuh untuk jalan ke syurga kerana jalannya penuh dengan susah payah. Kerana jalan ke neraka penuh dengan hal-hal yang bersenangan dan keseronokan.

3.Nafsu tidak takut pada neraka.

Nafsu tidak akan berjaya ditundukkan sekadar dengan ancaman seksa neraka. Ia mesti juga sentiasa diperingatkan bertalu-talu tentang kebenaran janji syurga dan kenikmatan yang akan dikecapi di hari akhirat nanti.

4.Nafsu tidak pernah puas.

Sudah menjadi tabiat nafsu, kehendaknya tidak akan habis. Dapat sejengkal hendak sehasta. Dapat sehasta hendak sedepa. Bila kehendak nafsu dituruti, kita akan diperhambakannya. Kecuali kita menyedari hakikat yang berlaku dan berani mengatakan 'tidak' kepada desakan nafsu.

Sahabat yang diredai Allah,
Begitulah ragam hawa nafsu yang sentiasa menanti peluang dari kelemahan iman. Justeru itu, apabila berlaku kecuaian dalam beribadat, kembalilah kepada Allah SWT dengan bertaubat dan beristighfar. Ingatlah Allah SWT tidak akan membiarkan kalian tenggelam dalam perdayaan hawa nafsu selagi kalian benar-benar mengharap rahmat-Nya.

Firman Allah SWT yang bermaksud : "Ya Tuhan kami, kami telah menganiaya diri kami sendiri, dan jika Engkau tidak mengampuni kami dan memberi rahmat kepada kami, niscaya kami termasuk orang-orang yang merugi." (Surah al-A'raf ayat 23)

Sentiasalah merasakan dihati bahawa kurnia Allah SWT tidak terhingga, sedang bakti yang kalian curahkan sangat sedikit. Sesungguhnya Allah SWT tidak memerlukan bakti kalian kerana Dia Maha Kaya. Kalianlah yang sangat memerlukan rahmat dan rahim-Nya. Selalulah berdoa dengan doa para Ulul Albab :

"Ya Rabb! Ampunilah bagi kami dosa-dosa kami dan hapuskanlah dari kami kesalahan-kesalahan kami beserta orang-orang yang banyak berbuat bakti." (Surah Ali Imran ayat 193)

Allah SWT. memberi berita gembira kepada orang-orang yang beriman, firman-Nya yang bermaksud : "Janganlah kamu bersikap lemah, dan janganlah (pula) kamu bersedih hati, padahal kamulah orang-orang yang paling tinggi (darjatnya) jika kamu orang-orang yang beriman." (Surah Ali Imran ayat 139)

Akhirkata, usahlah lupa diri dengan hanya hidup bersenang-senang. Tinggalkanlah sikap 'wahan' iaitu penyakit takut mati dan cinta dunia. Tanpa 'wahan' kalian semua akan berjaya meraih keuntungan di dunia dan di akhirat

No comments: