Thursday, October 22, 2009

Bagaimana Memperolehi Hati Yang Sejahtera

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh

بِسْمِ ٱللَّهِ ٱلرَّحْمَـٰنِ ٱلرَّحِيم
 
Segala puji bagi Allah, Tuhan sekelian alam. Selawat serta salam buat junjungan mulia Nabi Muhammad SAW keluarga serta para sahabat dan pengikut yang istiqamah menuruti baginda hingga ke hari kiamat.

Sahabat yang dirahmati Allah,
Hati dan roh merupakan raja dalam kerajaan diri. Ia mempunyai kelebihan daripada semua anggota lahir. Ia adalah raja yang luar biasa, yang sangat ditaati oleh rakyatnya. Dialah pentadbir manusia yang menjalankan kehidupan yang sangat luas.

Hati sangat sensitif, peka dan perasa. Ia adalah wadah tempat mengisi 'barang-barang'. Siapa yang mengisinya? Samaada syaitan atau malaikat, yang berebut-rebut mengisinya. Kalau malaikat yang mengisi, maka baiklah hati. Jika syaitan yang mengisi maka jahatlah hati. Yang diisi oleh malaikat ialah hidayah, wahyu dan ilham kebaikan. Jika syaitan yang mengisi, akan diisi dengan kekufuran, was-was dan keraguan.

Setiap hari perlulah kita ambil perhatian dan perhalus atas perjalanan hati kita. Hati kita akan diuji, misalnya bila orang marah pada kita adakah kita bangkit hendak marah balik? Jika ini berlaku ini bermakna bahawa kita masih ada sifat pemarah. Bila mendapat sesuatu kejayaan, hati akan menerima sesuatu rangsangan lalu akan merasa samaada bangga, riyak, ujub, takabur, ego dengan kejayaan itu ataupun rasa syukur, malu (pada Allah). Pada waktu merasa itulah, hati yang sensitif akan sedar.

Sekiranya hati tidak sedar ia sudah berbuat baik, ini satu sifat terpuji, kerana tidak akan berbangga dengan kebaikan itu. Tetapi jangan pula sampai hati tidak bersyukur kepada Allah SWT atas keizinan-Nya kita boleh berbuat kebaikan.

Yang paling buruk ialah bila hati tidak sedar ia jahat. Hati tidak sedar, rangsangan yang datang membuatkannya berasa bangga atau ego. Lebih merbahaya jika hati yang jahat disedari sebagai hati yang baik. Yang punya hati tidak akan sedar kejahatan hatinya sampai bila-bila dan tidak akan cuba buat perubahan (dengan bertaubat). Bahkan ia akan terus berbuat jahat, kerana merasakan dirinya dalam kebaikan.

Rasa-rasa positif pada hati boleh dibantutkan jika sejak kecil seseorang itu tidak dididik, dibimbing dan diasuh. Maka ia terpaksa bersusuh payah dan berhempas pulas untuk menyuburkannya kembali. Sebaliknya jika benih yang positif (mahmudah) ini dijaga dan disuburkan sejak kecil maka ia akan subur dan tidak payah lagi bersusuh payah bila dewasa.

Sahabat yang dimuliakan,
Hati yang sejahtera dipanggil juga sebagai jiwa yang tenang. Mereka yang mempunyai maqam nafsu mutmainnah (jiwa yang tenang) adalah mereka yang Tuhan ikhtiraf sebagai hamba-Nya dan layak memperolehi ganjaran syurga-Nya di akhirat nanti.

Firman Allah SWT. yang bermaksud :
"Wahai mereka yang berjiwa mutmainnah (tenang), kembalilah kepada Tuhanmu dalam keadaan (kamu) reda dan diredai (Tuhan), maka masuklah kamu ke dalam golongan hamba-hamba-Ku dan masuklah ke dalam syurga-Ku."
(Surah Al-Fajr ayat 27-30).

Untuk memperolehi jiwa yang dilimpahi dengan cahaya ketenangan ini, ia mestilah suci daripada segala syirik, nifaq dan semua penyakit hati yang keji. Ia mesti melalui suatu proses pendidikan dan pembersihan agar 'raja' dalam diri manusia ini akan sentiasa terarah kepada kebaikan dan perhambaan diri kepada Allah.

Bagaimana mendidik hati agar ia dapat disucikan dan kembali kepada fitrahnya yang suci bersih sehingga terbukalah hijab yang selama ini membentengi dirinya dengan Tuhannya?

Pertama : Perlulah melalui jalan zikrullah.

Jalan zikrullah adalah  jalan yang paling afdhal, jalan para ambiya' dan auliya' serta orang-orang soleh yang telah terbukti berkesan dalam usaha pencucian hati dan roh. Orang yang melalui perjalanan ini telah beroleh kedudukan yang tinggi disisi Allah SWT. Rasulullah SAW. memberi perumpamaan, hati yang kotor seperti besi yang berkarat, dan zikrullah adalah alat untuk mencucinya.

Hati yang selalu diketuk dan dihujam dengan kalimah zikrullah akan menjadikannya bersih dari kotoran mazmumah dan penyakit-penyakit hati yang menghijabkan dirinya dengan rahsia-rashia alam ghaib.

Kedua : Perlu sentiasa mujahadah dan istiqamah untuk melawan syaitan dan hawa nafsu.

Syaitan dan hawa nafsu adalah dua musuh batin yang sentiasa mendorong kepada kejahatan, dan tempatnya adalah dihati. Oleh itu kita perlu melawan kedua-dua musuh ini dengan mujahadah. Ia lebih hebat dari menentang musuh zahir.

Ini kerana peperangan berlaku dalam diri kita. Lebih-lebih lagi syaitan adalah makhluk yang paling derhaka dan paling banyak memperdaya manusia. Hanya orang-orang yang ikhlas sahaja akan selamat daripada tipudayanya sebagaimana yang disebutkan dalam Al-Qur'an. Begitu juga nafsu, musuh yang tidak pernah kenal erti letih dan lesu. Sedikit sahaja kita terleka, pasti kita dihasut dan ditipunya.

Satu prinsip asas dalam mujahadah adalah istiqamah, yakni konsisten, terus menerus dan berkesinambungan dalam peperangan dengan syaitan dan hawa nafsu. Jika kita hanya bermujahadah tapi tidak istiqamah, maka ia tidak akan memberi kesan.

Ketiga : Perlu berilmu dengan ilmu yang benar.

Kita perlu suluh hati kita dengan ilmu yang ada. Dari situ kita akan kenal hati kita. Kita akan tahu berapa banyak sifat-sifat negatif yang kita ada dan sejauhmana kekuatannya. Begitu juga dengan sifat-sifat positif.

Sahabat yang dikasihi,
Inilah beberapa kaedah asas untuk kita mendidik dan membersihkan hati, beramal dengan bersungguh-sungguhlah, kerana hati dan roh akan kembali ke tempat asalnya, bertemu dengan Allah SWT. Kalau ia datang ke dunia dalam keadaan suci bersih, maka sudah tentu ia perlu kembali dalam keadaan yang sama. Di dunia lagi ia menjadi jiwa yang tenang dan di akhirat nanti, Allah SWT janjikan dengan kebaikan, keselamatan dan rahmat-Nya.

No comments: