Thursday, October 29, 2009

Kembalikanlah Kegemilangan Islam


Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh

بِسْمِ ٱللَّهِ ٱلرَّحْمَـٰنِ ٱلرَّحِيم
 
Segala puji bagi Allah, Tuhan sekelian alam. Selawat serta salam buat junjungan mulia Nabi Muhammad SAW keluarga serta para sahabat dan pengikut yang istiqamah menuruti baginda hingga ke hari kiamat.

Sahabat yang dirahmati Allah,
Marilah bersama-sama mengembalikan kegemilangan Islam!
Sentiasalah kalian memohon kepada Allah SWT agar kalian berada dibawah sinaran hidayah-Nya. Tiada Tuhan selain Allah, Dialah Pentadbir setiap urusan langit dan bumi dan Pemelihara Arasy yang mulia. Yakinilah akan curahan rahmat-Nya, agar Dia sentiasa memperbaiki keadaan kalian. Usah sekali-kali menyekutukan Dia dengan sesuatu apapun.

Kalianlah generasi harapan umat ini untuk mengembalikan balik cahaya Islam yang kian hari kian pudar! Generasi yang sanggup mengalas tanggungjawab dan akan membawa manusia sejagat kembali menyusuri jalan kebenaran. Kekuatan iman dan takwa yang tinggi serta keikhlasan tulin akan memampukan kalian memberi pemahaman nilai Islam secara tepat, lengkap lagi bersih daripada sebarang pengaruh nafsu.

 Kalian juga mampu menghindarkan manusia daripada mencampur-adukkan akhlak mulia dengan hal-hal tidak bermoral. Daripada pimpinan tangan kalian diharapkan berhasil menjalin hubungan mesra antara ilmu dan keyakinan. Dari situ, kehidupan insan akan kembali bersinar seindah zaman keemasan Islam.

Sahabat yang dimuliakan,
Ingatlah peranan kalian untuk memperlihatkan kepada insan lain, bahawa seluruh kehidupan ini mestilah bermatlamatkan keredaan Allah SWT. Dengan asas ini, kehidupan insan akan terhindar daripada sikap ego dan jahil terhadap hak serta kehormatan setiap individu. Kalian bertanggungjawab mengembalikan keluhuran ikatan kekeluargaan.

Anjurkanlah kesepakatan serta saling bantu-membantu dalam kehidupan bermasyarakat. Jauhilah perlakuan tidak adil walaupun terhadap musuh. Begitu juga terhadap golongan lemah, berilah pertolongan tanpa di minta.

Hiasilah budi pekerti kalian dengan akhlak Islam seperti yang telah diperlihatkan oleh Rasulullah SAW. Sinarilah kalbu kalian dengan ketakwaan. Mantapkanlah akal kalian dengan ikhlas dan istiqamah. Pastikan jiwa sentiasa menyedari hak Rabb, hak Islam dan tanggungjawab dunia tanpa melupakan persiapan untuk akhirat.

Sahabat ayng dikasihi,
Harapan yang besar ini hanya mampu dicapai dengan memohon kekuatan serta belas kasihan-Nya. Sentiasalah memohon hidayah semoga diberikan-Nya 'Siratul mustaqim' yakni jalan lurus yang pernah diberikan Allah SWT kepada orang-orang terdahulu daripada kalangan nabi-nabi, siddiqin, syuhada dan solehin. Bermohonlah juga agar dijauhkan dari jalan orang-orang yang sesat dan yang dibenci-Nya.

Tepatilah ciri-ciri orang bertakwa atau muttaqin dalam setiap tindakan. Orang muttaqin adalah orang yang mempunyai rasa takut dan malu kepada Allah SWT. dalam keadaan sembunyi atau terang-terangan. Bahkan mereka lebih takut kepada Allah SWT tatkala dalam keadaan sembunyi. Malu terhadap Allah SWT mengatasi malu kepada manusia. Dalam keadaan tidak di ketahui oleh sesiapa pun, mereka malu untuk berbuat maksiat.

Jika mereka berbuat kesilapan kerana lupa atau jahil, jiwa mereka menjadi gelisah mendesak fizikal bangun memohon keampunan. Keadaan ini diterangkan oleh Allah SWT dalam surah al-Anfal ayat 29 yang bermaksud : "Hai orang-orang yang beriman, jika kamu bertakwa kepada Allah nescaya Dia akan memberikan kepadamu furqan (petunjuk yang dapat membezakan antara yang haq dan batil) dan menghapuskan segala kesalahanmu dan mengampuni dosa-dosamu. Dan Allah mempunyai kurnia yang besar."

Kalian perlu sentiasa jujur dalam perkataan serta ikhlas beramal. Ketika hendak tidur, tetap lah kalian berzikir kepada Allah SWT dengan mengharapkan nilai tidur itu beroleh keredaan Allah SWT. Setelah bangun tidur teruskan berzikir kepada Allah SWT supaya bangun itu diselimuti rahmat dan pertolongan Allah SWT. Dari itu kalian akan terhindar daripada perangkap kemaksiatan atau bergaul dengan orang yang senang berbuat maksiat.

Takwa itu mesti disuburkan dengan istiqamah supaya kalian bukan sahaja beroleh keredaan Allah SWT di dunia, malahan cemerlang di hari akhirat. Firman Allah SWT. di dalam surah al-Fushilat ayat 30 yang bermaksud, " Sesungguhnya orang yang mengatakan, Tuhan kamu ialah Allah, kemudian mereka beristiqamah (meneguhkan pendirian), maka malaikat akan turun kepada mereka (dengan mengatakan) : ' Janganlah kamu merasa takut dan janganlah kamu merasa sedih, dan bergembiralah kamu dengan memperoleh syurga yang telah dijanjikan Allah kepadamu'."

Sahabat yang dihormati,
Sesungguhnya, telah banyak akhlak mulia dan keluhuran hati yang hilang daripada masyarakat hari ini akibat kejahilan sendiri. Oleh itu tugas kalian adalah mengembalikan kemuliaan perilaku insan. Ketahuilah bahawa perjalanan hidup Rasulullah SAW. dan para sahabat banyak dihabiskan dalam usaha mengubah keburukan kepada kebaikan. Mereka menghadapi segala cabaran dengan ketenangan jiwa dan menghadapi rintangan serta gangguan dengan pemberian maaf dan doa : "Ya Allah, berilah petunjuk kepada kaumku ini, sesungguhnya mereka adalah kaum yang tidak mengetahui.

Akhirkata, bulatkan tekat kalian untuk menyahut seruan harapan besar ini dengan doa :
"Ya Allah! Anugerahkanlah rezeki kepada kami dengan takwa disisi-Mu, yang dapat memperbaiki amal dan akhlak kami. Kami juga memohon rasa takut kepada murka-Mu, mengharap keredaan-Mu dan selalu bergantung kepada limpah rahmat-Mu. Anugerahkanlah kami rezeki takwa dalam keadaan sembunyi sebelum terang-terangan, takwa batin sebelum takwa zahir. Dan jadikanlah kami takut terhadap kemurkaan-Mu seolah-olah kami melihat-Mu. Janganlah Engkau hinakan kami dengan bermaksiat kepada-Mu. Jangan jadikan dunia ini sebesar keinginan kami dengan membelakangkan usaha-usaha menimba ilmu kebenaran. Jadikan kami sentiasa cenderung melaksanakan kebaikan serta membawa kebaikan kepada seluruh insan. Kabulkan wahai zat yang Maha Pemurah dan Maha Penyayang."

No comments: