Wednesday, January 20, 2010

Islam Di Serang Di Segenap Segi

Sahabat yang dirahmati Allah,
Islam adalah agama yang bukan sekadar bersifat amalan ritual, tetapi Islam adalah ad-Deen atau cara hidup yang menolak sistem-sistem hidup yang batil, Islam sering mengundang rasa jelek dan kebencian di kalangan banyak pihak yang berfikiran korup.

Kalian kena berpegang teguh dengan Islam, walaupun di tempat mana kalian berada samaada sebagai pelajar, pekerja, pegawai, ahli perniagaan, pemimpin politik maupun sebagai rakyat biasa. Kalian akan di pertanggung jawabkan di hadapan Allah s.w.t. untuk merealisasikan Islam dalam kehidupan. Kalian perlu bersatu padu, membina jalinan ukuwah Islamiyah dan silaturahim dan bergerak di dalam jamaah yg kuat dan tersusun rapi.

Islam telah dihina dan diperbodohkan oleh musuh-musuh Islam disegenap sudut. Negara umat Islam telah dikuasai oleh kuasa-kuasa besar dan mereka menjalankan agenda dan perancangan mereka untuk memecakbelahkan kesatuan umat Islam dengan menguasai ekonomi dan kepimpinan negara. Negara kuasa besar Amerika Syarikat telah memainkan peranan di Iraq, Afghinastan dan Pakistan kononnya untuk memerangi keganasan, hakikat sebenarnya dialah yang menjadi pengganas dengan menyerang dan membunuh umat Islam  yang tidak berdosa. Amerika juga memainkan peranan yang licik dengan mempengaruhi negara-negara umat Islam yang kaya dengan hasil minyak dan bersempadan dengan Israel untuk menyekat bantuan kemanusian kepada umat Islam di Palestin.

Dimana letaknya maruah umat Islam, hingga pemimpin-pemimpinnya sanggup menjadi agen pemusnah kepada saudara seagama dengan menafikan hak mereka untuk mendapat bantuan kemanusiaan dan hak-hak beragama dan menikmati kehidupan yang aman dan harmoni.

Menurut data yang dikeluarkan oleh  Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu pada tahun 2000 jumlah umat Islam mencecah kepada 1.902 billion. Daripada jumlah yang ramai ini musuh-musuh Islam tidak akan berdiam diri terutama puak Kristian danYahudi yang tidak akan senang dengan umat Islam selagimana umat Islam tidak mengikut agama mereka. Perancangan mereka berjalan setiap masa untuk melemahkan umat Islam. Memang kita berbangga dengan bilangan umat yang ramai, tetapi teringat juga kata-kata Rasulullah bahawa umat Islam di akhir zaman ibarat buih-buih dilaut, nampak ramai tetapi lemah dan terapung-apung dihanyut ombak. Tiada kekuatan dan mudah dipermainkan. Sebabnya, mereka cintakan dunia dan takut kepada kematian.

Akhir-akhir ini kita digemparkan dengan isu penggunaan kalimah ‘Allah’ telah dibenarkan dalam penerbitan Herald The Catholic Weekly oleh Hakim Mahkamah Tinggi Datuk Lau Bee Lan dalam keputusan lisannya pada 31 hbb. Disember, 2009. Apakah motif mereka cuba mengguanakan nama 'Allah' sedangkan nama yang mulia ini tidak pernah tercatit di dalam kitab Bible mereka. Tujuannya adalah jelas untuk mencabar dan merosakkan pegangan aqidah umat Islam dengan mendatangkan kekeliruan, sedangkan mereka tahu Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan telah mewartakan kaliah Allah hanya khusus untuk umat Islam di Malaysia dan tidak boleh di gunakan oleh agama lain.

Permusuhan dan kedengkian dihati mereka memang sentiasa membara, pernah seorang orientalis bernama Snouck Hourgrounje pernah berkata bahawa, "Untuk menghancurkan umat Islam, tidaklah perlu memerangi orang-orang Islam atau menindas mereka dengan mengerahkan kekuatan senjata. Semua ini boleh dicapai dengan mengadu domba antara kelompok mereka dengan kelompok yang lain daripada dalam masyarakat mereka sendiri. Kita tanamkan perbezaan pendapat dan tekankan pada perbezaan mazhab serta tanamkan rasa ragu-ragu dan ketidakpercayaan kepada pemimpin dan ulama-ulama mereka. Manakala anak-anak mereka kita salurkan dengan ideologi-ideologi seperti Marxisme."

Itulah sebahagian usaha Kristian dan Yahudi, yang bekerja siang dan malam dengan penuh sistematik untuk meruntuhkan aqidah Islam dengan cara mempengaruhi dan merusakkan pembinaan keluarga Muslim.

Usaha mereka berjaya. Memang ramai di kalangan orang Islam hari ini lalai dan memandang sepi pada agama. Mereka terdidik dalam satu skima pendidikan yang gagal membesarkan Allah dan gagal membina masyarakat Islam sebenar.

Kejayaan musuh-musuh Islam dalam misi mereka ketara apabila mengeksploitasi wanita-wanita Islam dalam berbagai-bagai kemudahan atau sarana hiburan dan industri melayan nafsu. Waniat-wanita Islam hari ini cenderung mengabaikan tugas mengurus rumah tangganya atau mendidik anak-anaknya supaya menjadi generasi yang kental dan pejuang kebenaran serta keadilan.

Firman Allah s.w.t. yang bermaksud, "Hai orang-orang yang beriman, peliharalah dirimu dan keluargamu daripada api Neraka yang bahan bakarnya adalah manusia dan batu; penjaganya malaikat-malaikat yang kasar, yang keras, yang tidak mendurhakai Allah terhadap apa yang diperintahkan-Nya kepada mereka dan selalu mengerjakan apa yang diperintahkan." (Surah Tahrim ayat 6)

Sahabat yang dimuliakan,
Rumah-rumah umat Islam hari ini sarat dengan peralatan hiburan, seperti televisyen, radio, karoake, vedio dan cakera padat dan di dalam komputer dan telefon mudah alih pun di isi dengan lagu-lagu yang melekakan dan alat-alat berkenaan digunakan bukan untuk mendekatkan diri kepada Allah atau menambah kekuatan Islam, tetapi untuk tujuan berleka-leka dan hiburan semasa. Daripada bapa sampai ke anak-anak sanggup menghabiskan masa berhibur berjam-jam di hadapan televisyen dan vedeo atau karoake.

Masaalah umat Islam tidak lagi menjadi keprihatian, masaalah generasi yang semakin rosak dengan pelbagai gejala sosial dan maksiat bukan menjadi agenda yang harus sama-sama di atasi, tetapi dianggap tugas orang lain.

Melihat keadaan ini, usaha memberi kefahaman Islam tulen dan usaha-usaha dakwah perlu digiatkan oleh setiap orang Islam yang merasakan bahawa mereka mempunyai tanggungjawab untuk membina dan memperkuat agama mereka. Mereka tidak mahu Islam mereka sekadar pada borang atau mykad sahaja. Orang yang tidak mahu dianggap dayus apabila berhadapan dengan Allah s.w.t. nanti.

Akhir kata orang Mukmin yang hidup mulia di dunia dan akhirat adalah adalah mereka yang terus berjuang menghidupkan agama dan menyelamatkan umat, dan bukan sekadar hidup mengisi perut dan nafsu, kemudian diserang sakit, lalu mengakhiri hidup ini dengan tidak pernah memikul beban dakwah. Maka kembalilah dia menemui Tuhan dengan seribu penyesalan dan kegagalan.

No comments: