Thursday, February 11, 2010

Sifat Tawakal Berlawanan Dengan Putus Asa.

Sahabat yang dirahmati Allah,
Apa itu tawakal? Tawakal bererti menyerah diri kepada Allah dalam melaksanakan sesuatu perancangan bersandarkan kepada kekuatan-Nya dalam menjayakan suatu pekerjaan atau berserah diri di bawah lindungan-Nya pada saat menghadapi kesusahan.

Putus asa pula adalah habis atau hilang harapan di dalam sesuatu perkara. Sifat putus asa adalah satu sifat mazmumah yang amat negatif kesannya terhadap individu dan kehidupan seseorang. Sifat putus asa akan membawa seseorang itu menghentikan sesuatu perbuatan. Contohnya, seorang peniaga yang mendapati hasil jualannya kurang memberangsangkan mungkin akan menghentikan perniagaannya.

Sahabat yang dihormati,
Allah s.w.t berfirman yang bermaksud : "Dan (ingatlah), sesiapa yang berserah diri bulat-bulat kepada Allah, maka Allah cukupkan baginya (untuk menolong dan menyelamatkannya)." (Surah al-Thalaq ayat 3).

Jangan keliru dengan memisahkan usaha dengan tawakal. Telah datang kepada Rasulullah s.a.w seorang lelaki yang hendak meninggalkan untanya begitu sahaja di pintu masjid tanpa ditambat terlebih dahulu. Lelaki tersebut bertanya kepada Rasulullah s.a.w. "Ya Rasulullah, adakah unta itu perlu saya tambat dahulu dan kemudian bertawakal atau saya lepaskan saja kemudian bertawakal?" Rasulullah s.a.w menjawab, maksudnya : "Tambatlah terlebih dahulu dan kemudian bertawakal." (Hadis Riwayat al-Tarmizi)

Sifat putus asa hanya layak bagi orang kafir. Allah s.w.t berfirman yang bermaksud : "... dan janganlah kamu berputus asa daripada rahmat serta pertolongan Allah. Sesungguhnya tidak berputus asa daripada rahmat dan pertolongan Allah itu melainkan kaum yang kafir." (Surah Yusof ayat 87).

Allah berfirman maksudnya : "Sesungguhnya Allah tidak akan mengubah keadaan sesuatu kaum sehingga mereka mengubah keadaan yang ada pada diri mereka sendiri." (Surah al-Ra'd ayat 11).

Sahabat yang dimuliakan,
Tawakal membuahkan kesan yang positif seperti berikut :

1. Tawakal membebaskan manusia daripada apa yang ia takutkan seperti kegagalan atau kefakiran.

2.Mendorong manusia menunaikan segala suruhan agama dan meninggalkan segala larangan-Nya.

3.Sumber kekuatan, antara nya diriwayatkan dalam sesetengah athar bahawa Malaikat mampu menanggung Arasy dengan membaca lafaz : 'Lahaulaquwataillah billah.'

4.Membentuk sifat optimis tentang segala-galanya.

5.Membentuk satu perasaan izzah dalam diri terhadap Allah s.w.t.

6.Melahirkan sifat redha dengan segala ketentuan Allah.

Seseorang yang mempunyai sifat putus asa hanya boleh di atasi apabila individu tersebut melawan unsur negatif dalam dirinya  dengan azam yang kuat dan tawakal kepada Allah. Oleh itu terdapat beberapa langkah yang perlu di ambil perhatian serius untuk mengatasi sifat putus asa ianya adalah seperti berikut :

1.Tawakal dengan sepenuh hati

2. Yakin dengan janji Allah dan redha dengan segala ketentuan-Nya.

3.Semangat juang yang tinggi (strong will).

4.Jangan fikir kesusahan akan berpanjangan kerana ia akan menyuburkan sifat putus asa.

5. Ingatlah bahawa Allah mempunyai sifat-sifat  yang harus iaitu harus melakukan apa saja. Oleh sebab itu, kita sebagai hamba tidak layak merasa putus asa atau apa jua ketetapan Allah untuk kita kerana Allah Maha Mengetahui dan Maha Adil dalam setiap perancangan-Nya.

6. Putus asa bukan jalan keluar daripada sebarang masaalah.

Akhir kata marilah sama-sama kita bertawakal kepada Allah s.w.t tanpa ragu-ragu dan membuangkan segala sifat mazmumah terutama sifat putus asa .Kerana sesungguhnya orang yang beriman tidak akan mempersoalkan ketentuan Allah, ingatlah segala apa yang ditetapkan Allah ke atas diri kita adalah sesuatu yang baik dan ada hikmahnya dan Allah Maha Mengetahui sedangkan kita tidak mengetahuinya.

No comments: