Monday, January 7, 2013

Carilah Sahabat Yang Baik Di Kalangan Lapan Golongan Manusia


Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh.

بِسْمِ ٱللَّهِ ٱلرَّحْمَـٰنِ ٱلرَّحِيم

Segala puji bagi Allah, Tuhan sekelian alam. Selawat serta salam buat junjungan mulia Nabi Muhammad SAW keluarga serta para sahabat dan pengikut yang istiqamah menuruti baginda hingga ke hari kiamat.

Sahabat yang dirahmati Allah,
Setiap manusia yang waras perlu kepada sahabat yang akan bersama-samanya semasa susah dan senang.Keperluan kepada sahabat adalah fitrah manusia. Rasulullah SAW sendiri mempunyai sahabat-sahabat yang setia, yang sentiasa bersama-sama baginda di dalam menjalankan kerja-kerja dakwah dan tarbiah, bermula di Mekah dan seterusnya di Madinah hingga tertegaknya Daulah Islamiah di Madinah.

Kita juga perlu kepada sahabat, melalui sahabatlah kita akan mendapat menyelesaikan berbagai-bagai masaalah yang kita hadapi.Sahabat adalah penasihat utama kita, bila penasihat itu baik, maka jadi baiklah kita, begitu juga apabila penasihat itu tidak baik maka akan berlaku sebaliknya.

Dari Abu Hurairah r.a sabda Rasulullah SAW yang bermaksud : "Seseorang itu atas agama (perjalanan) sahabatnya, maka hendaklah seseorang kamu memerhatikan siapa harus di pilih menjadi sahabat." (Hadis Riwayat Abu Daud, At-Tarmizi dan al-Hakim)

Ulama telah menjelaskan bahawa terdapat lapan jenis sahabat yang mana kesan dan akibatnya juga akan mendatangkan lapan hasil yang berbeza.

Lapan golongan tersebut adalah seperti berikut :

1. Barangsiapa suka duduk berserta orang kaya, akibatnya akan ditambah Allah SWT kecintaannya kepada dunia dan keinginan kepadanya. 

2. Barangsiapa suka duduk berserta orang miskin, akibatnya akan dijadikan Allah SWT baginya kesukaan bersyukur dan reda menerima pembahagian yang ditentukan Allah.

3. Barangsiapa suka duduk dengan pemimpin negara (suka mengambil rasuah dan mengutamakan kroni) akibatnya akan ditambah Allah SWT kasarnya dan sombongnya.(mudah terpengaruh dengan pangkat dan hartanya)

4. Barangsiapa suka duduk dengan perempuan, (bukan muhrim) akibatnya akan ditambah Allah SWT bodohnya dan syahwatnya.

5. Barangsiapa suka duduk bersama kanak-kanak, akibatnya akan ditambah kesukaannya bermain-main dan bersenda gurau.

6. Barangsiapa suka duduk dengan orang fasik, akibatnya akan bertambahlah beraninya berbuat dosa dan menunda-nunda taubat.

7. Barangsiapa suka duduk dengan orang-orang soleh, kesannya akan bertambahlah keinginannya untuk taat.

8. Barangsiapa suka duduk dengan para ulama kesannya akan bertambahlah ilmu dan waraknya.

Huraiannya :

1. Barangsiapa suka duduk berserta orang kaya, akibatnya akan ditambah Allah SWT kecintaannya kepada dunia dan keinginan kepadanya.

Renungkanlah firman Allah SWT :

وَيَوْمَ يَعَضُّ الظَّالِمُ عَلَى يَدَيْهِ يَقُولُ يَا لَيْتَنِي اتَّخَذْتُ مَعَ الرَّسُولِ سَبِيلاً يَا وَيْلَتَى لَيْتَنِي لَمْ أَتَّخِذْ فُلَاناً خَلِيلاً لَقَدْ أَضَلَّنِي عَنِ الذِّكْرِ بَعْدَ إِذْ جَاءنِي وَكَانَ الشَّيْطَانُ لِلْإِنسَانِ خَذُولاً

Maksudnya : “ Dan ingatlah ketika orang-orang zalim menggigit kedua tanganya seraya berkata : “Aduhai kiranya aku dulu mengambil jalan bersama Rasul. Kecelakaan besar bagiku. Kiranya dulu aku tidak mengambil fulan sebagai teman akrabku. Sesungguhnya dia telah menyesatkan aku dari Al Quran sesudah Al Quran itu datang kepadaku. Dan syaitan itu tidak mahu menolong manusia” (Surah Al Furqan ayat 27-29)

Lihatlah bagiamana Allah SWT menggambarkan seseorang yang telah menjadikan orang-orang yang jahat sebagai teman-temannya di dunia sehingga di akhirat menyebabkan penyesalan yang sudah tidak berguna lagi.

Sifat orang kaya yang tamak tidak pernah merasa puas dengan harta. 

Dari Abu Hurairah, Rasulullah Sallallahu 'Alaihi Wasallam bersabda,

« تَعِسَ عَبْدُ الدِّينَارِ وَالدِّرْهَمِ وَالْقَطِيفَةِ وَالْخَمِيصَةِ ، إِنْ أُعْطِىَ رَضِىَ ، وَإِنْ لَمْ يُعْطَ لَمْ يَرْضَ »

Maksudnya : “Celakalah hamba dinar, hamba dirham, hamba pakaian (qatifah) dan hamba mode.(khamisah). Jika diberi, ia reda .Namun jika tidak diberi, ia pun tidak reda". (Hadis Riwayat Bukhari no. 6435)

Dalam hadis yang lain. Dari Ibnu 'Abbas, ia mendengar Rasulullah Sallallahu 'Alaihi Wasallam bersabda,

لَوْ كَانَ لاِبْنِ آدَمَ وَادِيَانِ مِنْ مَالٍ لاَبْتَغَى ثَالِثًا ، وَلاَ يَمْلأُ جَوْفَ ابْنِ آدَمَ إِلاَّ التُّرَابُ ، وَيَتُوبُ اللَّهُ عَلَى مَنْ تَابَ

Maksudnya : “Seandainya manusia diberi dua lembah berisi harta, tentu ia masih menginginkan lembah yang ketiga. Yang boleh memenuhi dalam perut manusia hanyalah tanah. Allah tentu akan menerima taubat bagi siapa saja yang ingin bertaubat.” (Hadis Riwayat Bukhari no. 6436)

Firman Allah SWT maksudnya : “Bermegah-megahan dengan harta telah mencelakakan kalian.” (Surah At Takatsur ayat 1).

2. Barangsiapa suka duduk berserta orang miskin, akibatnya akan dijadikan Allah SWT baginya kesukaan bersyukur dan reda menerima pembahagian yang ditentukan Allah.

Daripada Harithah bin Wahab r.a. katanya, aku mendengar Rasulullah SAW bersabda, “Tidakkah aku akan memberitahu kamu tentang ahli-ahli syurga? Iaitu orang-orang yang lemah dan dipandang hina (oleh manusia), kalau dia bersumpah kepada Allah nescaya Allah mengabulkan sumpahnya, tidakkah aku akan memberitahu kamu tentang ahli-ahli neraka? Iaitu setiap orang yang kasar perangai atau bersikap kasar, angkuh dan sombong”. 
(Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim)

Daripada Usamah r.a. daripada Nabi SAW sabdanya, “Aku berdiri dimuka pintu syurga lalu (kelihatan) kebanyakan orang yang masuk kedalamnya ialah orang-orang yang miskin, sedangkan orang-orang kaya ditahan, manakala ahli-ahli neraka pula disuruh bawa ke dalam neraka. Ketika aku berdiri dipintu neraka pula (kelihatan) kebanyakan yang masuk ke dalam ialah orang-orang perempuan”.  (Hadis Riwayat Muslim)

3. Barangsiapa suka duduk dengan pemerintah negara (mengambil rasuah dan mengutamakan kroni) akibatnya akan ditambah Allah SWT kasarnya dan sombongnya.(mudah terpengauh dengan pangkat dan hartanya)

Rasulullah SAW bersabda maksudnya : "Tiada seorang ( pemimpin ) yang diamanahkan oleh Allah memimpin rakyatnya, kemudian ketika ia mati diadapati telah menipu rakyatnya (berlaku tidaka adil ), maka Allah pasti akan mengharamkan baginya syurganya.( Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim )

Rasulullah SAW bersabda lagi dalam hadis yang diriwayatkan oleh Muslim maksudnya: "Siapa yang ditugaskan oleh Allah dalam mengatur umat, lalu ia tidak menyelesaikan hajat atau menolak aduan ( tidak membantu ) orang yang di bawah pimpinannya, maka di akhirat kelak Allah akan menolak hajatnya."

4. Barangsiapa suka duduk dengan perempuan, (bukan muhrim) akibatnya akan ditambah Allah SWT bodohnya dan syahwatnya.

Islam melarang pergaulan bebas di antara lelaki dan wanita tanpa ada mahram bersamanya.

Dari Ibnu Abbas r.a. berkata: Saya mendengar Rasulullah SAW bersabda: "Janganlah seorang lelaki berdua-duaan (khalwat) dengan wanita kecuali bersama mahramnya." (Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim)

Dari Jabir bin Samurah berkata; Rasulullah SAW bersabda: "Janganlah salah seorang dari kalian berdua-duan dengan seorang wanita, kerana syaitan akan menjadi ketiganya". (Hadis Riwayat Ahmad dan Tirmidzi dengan sanad yang sahih)

Allah SWT berfirman yang maksudnya :"Dan janganlah kamu mendekati zina; sesungguhnya zina itu adalah suatu perbuatan yang keji. Dan suatu jalan yang buruk" (Surah Al-Isra' (17) ayat 32)

Allah berfirman agar melarang hamba-hambaNya dari perbuatan zina dan mendekatinya,
yakni melakukan perkara-perkara dan penyebab yang boleh menjerumuskan seseorang kepada penzinaan.Maksud nya zina itu seburuk-buruk jalan hidup.

5. Barangsiapa suka duduk bersama kanak-kanak, akibatnya akan ditambah kesukaannya bermain-main dan bersenda gurau.

Janganlah kerana kecintaan kepada kanak-kanak untuk melayan kesukaan dan kemahuan mereka menyebabkan kita hanya suka duduk dirumah dan meninggalkan kewajipan besar untuk menuntut ilmu di masjid dan berdakwah dijalan Allah SWT.

Firman Allah SWT maksudnya : "Dihiaskan (dan dijadikan indah) kepada manusia: kesukaan kepada benda-benda yang dingini nafsu, iaitu perempuan-perempuan dan anak-pinak; hartabenda yang banyak berpikul-pikul, dari emas dan perak; kuda peliharaan yang bertanda lagi terlatih; dan binatang-binatang ternak serta kebun-kebun tanaman. Semuanya itu ialah kesenangan hidup di dunia. Dan (ingatlah), pada sisi Allah ada tempat kembali yang sebaik-baiknya (iaitu syurga)."(Surah Ali Imran ayat 14)

6. Barangsiapa suka duduk dengan orang fasik, akibatnya akan bertambahlah beraninya berbuat dosa dan menunda-nunda taubat.

Orang fasik tidak takut melakukan dosa dan tidak merasa bersalah apabila melakukan dosa. Jika bersahabat dengan golongan ini kalian akan terikut-ikut dengan sikap dan peribadinya. Dia banyak mendorong cinta kepada dunia dan tidak suka untuk beristighfar dan bertaubat kepada Allah SWT.

Firman Allah SWT maksudnya : "..dan janganlah engkau mematuhi orang yang Kami ketahui hatinya lalai daripada mengingati dan mematuhi pengajaran Kami di dalam Al-Quran, serta dia menurut hawa nafsunya, dan tingkah lakunya pula adalah melampaui kebenaran." (Surah Al-Kahfi ayat 28)

7. Barangsiapa suka duduk dengan orang-orang soleh, kesannya akan bertambahlah keinginannya untuk taat.

Nabi SAW juga mengajarkan kepada kita agar bersahabat dengan orang yang dapat memberikan kebaikan dan sering menasehati kita.

مَثَلُ الْجَلِيسِ الصَّالِحِ وَالْجَلِيسِ السَّوْءِ كَمَثَلِ صَاحِبِ الْمِسْكِ ، وَكِيرِ الْحَدَّادِ ، لاَ يَعْدَمُكَ مِنْ صَاحِبِ الْمِسْكِ إِمَّا تَشْتَرِيهِ ، أَوْ تَجِدُ رِيحَهُ ، وَكِيرُ الْحَدَّادِ يُحْرِقُ بَدَنَكَ أَوْ ثَوْبَكَ أَوْ تَجِدُ مِنْهُ رِيحًا خَبِيثَةً

Maksudnya : “Seseorang yang duduk (berteman) dengan orang solih dan orang yang jahat adalah bagaikan berteman dengan pemilik minyak wangi dan tukang besi. Jika engkau tidak dihadiahkan minyak wangi olehnya, engkau boleh membeli darinya atau sekurang-kurangnya dapat baunya. Adapun berteman dengan tukang besi, jika engkau tidak mendapati badan atau pakaianmu hangus terbakar, paling kurang engkau dapat baunya yang tidak elok.” (Hadis Riwayat Bukhari dari Abu Musa.)

8. Barangsiapa suka duduk dengan para ulama kesannya akan bertambahlah ilmu dan waraknya.

Dari Jabir r.a, Rasulullah SAW telah bersabda: “Muliakanlah para ulama, sebab mereka adalah pewaris para nabi, maka orang yang memuliakannya bererti telah memuliakan Allah dan Rasul-Nya”. (Hadis Riwayat Al-Khatib al-Bagdadi)

Dari Mu’adz bin Jabal , Rasulullah SAW telah bersabda:“Keutamaan seorang ulama (yang mengamalkan ilmunya) dibandingkan dengan orang yang ahli ibadah adalah seperti keutamaan bulan purnama dengan seluruh bintang”. (Hadis Riwayat Abu Nu'aim)

Sahabat yang dikasihi,
Marilah kita cari dan pilih sahabat-sahabat yang baik daripada lapan golongan manusia yang dinyatakan di atas. Jika pilhan kita betul dan tepat maka kita akan mendapat nikmat dan kebahagiaan yang sebenar, tetapi jika kita tersalah pilih maka sahabat tersebut akan membawa kita lupa akan tanggungjawab sebenar kepada Allah SWT. Pilihan yang betul akan membawa keberkatan di dunia dan akhirat.

No comments: