Thursday, April 30, 2015

Beristighfar Setiap Hari Untuk Membersihan Hati Yang Kotor Dengan Dosa

Rasulullah SAW. bersabda maksudnya, “Tidakkah aku berada di pagi hari (antara terbit fajar hingga terbit matahari) kecuali aku beristighfar kepada Allah sebanyak 100 kali.” (Hadis Riwayat an-Nasai).

Dalam hadis yang lain baginda bersabda maksudnya, "Wahai sekalian manusia, bertaubatlah kepada Allah dan memohonlah ampun kepada-Nya. Sesungguhnya aku bertaubat dalam sehari sebanyak 100 kali"(Hadis Riwayat Muslim).

Istighfar adalah doa dan doa adalah ibadah. Maka cara dan lafaz dalam beristighfar hendaklah sesuai dengan petunjuk sunnah Nabi SAW, iaitu yang ada contohnya dari Al-Quran dan hadis-hadis Nabi SAW. Antara lafaz istighfar yang datang dari Nabi SAW adalah, 

1. Astaghfirullaah (Hadis Sahih Riwayat Muslim); 

2. Astaghfirullaha Al-‘Azhim alladzi Laa ilaaha illa huwa Al-Hayyu Al-Qayyuum wa atuubu ilaih. (Hadis Sahih Riwayat Tirmizi)

Dosa-dosa yang kita lakukan akan meninggalkan noda hitam pada hati kita. Sehingga hati kita tidak mampu menerima kebenaran, tidak peka untuk melakukan kebaikan. Lalu, kita pun semakin tersesat di jalan yang gelap gulita. Apa yang akan terjadi jika kita berjalan namun mata tak mampu memandang jalan yang akan kita lalui? Kemungkinan besar kita akan mendapat kemalangan.

Begitulah hati apabila penuh noda. Seperti kereta yang wipernya rosak, ketika kita sedang memandu ketika hujan sedang lebat , kemudian kita tak mampu melihat jalan di depan kita, maka tentu kita akan gelisah kerana takut berlaku kemalangan.

Apakah kita gelisah kerana tidak ada jalan? Tentu bukan! Jalan itu ada, namun kita gelisah kerana tidak boleh melihat jalan. Sesungguhnya inilah yang terjadi ketika kita diliputi kegelisahan, kecemasan, ketidakbahagiaan. Itu adalah ciri bahwa hati kita kotor. Maka, marilah kita perbanyak bertaubat dan beristighfar agar Allah SWT. mengampuni dosadosa kita, sehingga tenanglah hati kita.

Oleh itu sesungguhnya Allah SWT sangat suka kepada hamba-Nya yang suka bertaubat. Allah SWT. berfirman maksudnya, “..Sesungguhnya Allah menyukai orang-orang yang bertaubat dan menyukai orang-orang yang menyucikan diri.” 
(Surah al-Baqarah [2] ayat 222).

Jika Allah SWT. sudah menyukai hamba-Nya, maka nescaya Allah SWT akan memberikan petunjuk kepadanya sehingga selamat dalam kehidupan.

No comments: