Thursday, April 30, 2015

Mohon Keampunan Dan Kesihatan Daripada Allah SWT

Pertama : 

Dari Abu Fadil Abbas bin Abdul Mutalib r.a. beliau berkata : Saya berkata : "Wahai Rasulullah, ajarkan kepada saya tentang apa yang mesti aku minta daripada Allah. 

Baginda bersabda yang bermaksud : "Mintalah kesihatan daripada Allah." 

Maka saya tinggal di suatu tempat untuk beberapa hari kemudian saya datang lagi dan bertanya : "Wahai Rasulullah, ajarkan saya tentang apa yang mesti aku minta daripada Allah SWT.

Rasulullah bersabda kepadaku : "Wahai Abbas, mintalah kesihatan dunia dan akhirat kepada Allah."

(Hadis Riwayat At-Tirmidzi)

Kedua :

Dari Ibnu Umar r.a. beliau berkata : Jarang sekali Rasulullah berdiam diri dalam suatu majlis sehingga baginda berdoa untuk sahabat-sahabatnya dengan doa-doa ini :

"Ya Allah berikanlah kepada kami perasaan takut kepada Engkau yang dapat menghantar kami ke dalam Syurga-Mu. 

Berikanlah kepada kami keyakinan yang dapat meringankan musibah-musibah dunia yang menimpa kami. 

Ya Allah berikanlah kemanfaatan kepada pendengaran, penglihatan dan kekuatan kepada kami selama Engkau menghidupkan kami. 

Berilah pembalasan kepada orang-orang yang menganiaya kami. 

Tolonglah kami atas orang-orang yang memusuhi kami. 

Janganlah Engkau jadikan dunia ini sebagai cita-cita yang paling besar dan tujuan akhir dari ilmu kami. 

Janganlah Engkau jadikan orang-orang yang tidak sayang kepada kami sebagai penguasa kami"

(Hadis Riwayat At-Tirmidzi, dia berkata hadis ini hasan)

Ketiga :

Dari Abu Hurairah r.a. beliau berkata : Rasulullah SAW berdoa :

"Ya Allah, baguskanlah agamaku yang akan menjaga urusanku. 

Baikkanlah duniaku yang menjadi sumber penghidupanku. 

Baguskanlah akhiratku yang menjadi tempat kembaliku. 

Jadikanlah tambahan kebaikan dalam kehidupanku. 

Dan jadikanlah mati sebagai rehatku dari setiap kesusuhan."

(Hadis Riwayat Muslim)

No comments: