Saturday, April 4, 2015

Kemuskilan Agama : Ciri-ciri Orang Bertakwa

Soalan Ke Lapan Puluh : Bolehkah ustaz jelaskan apakah yang dimaksudkan dengan takwa dan ciri-ciri orang bertakwa dan balasannya jika seseorang itu memiliki sifat takwa?

Jawapan :

 ‘Takwa’ bererti : “Menjaga dan memelihara diri dari seksa dan murka Allah SWT  dengan jalan melaksanakan perintah-perintahNya, taat kepadaNya dan menjauhi larangan-laranganNya serta menjauhi perbuatan maksiat."

Rasulullah SAW. pernah menjelaskan hakikat takwa dengan sabda baginda yang bermaksud :

“Mentaati Allah dan tidak mengingkari perintah-Nya, sentiasa mengingati Allah dan tidak melupainya, bersyukur kepada-Nya dan tidak mengkufuri nikmat-Nya”. (Hadis Riwayat Bukhari dari Abdullah bin Abbas rha. )

Saidina Ali bin Abi Talib k.wj  ditanya mengenai takwa lalu jawabnya: "Takut kepada Allah, beramal dengan apa jua yang diturunkan, redha dengan agihan rezeki yang sedikit, bersedia untuk hari keberangkatan (kematian). dan meletakkan diri dalam perkara yang diperintah dan mengelakkan diri dari perkara yang terlarang."

Saidina Usman bin Affan menyatakan bahawa terdapat lima ciri-ciri orang bertakwa. 

Ciri-ciri tersebut adalah seperti berikut : 

Pertama : Tidak suka bergaul kecuali bergaul dengan orang-orang yang soleh atau solehah, yang menjaga lisannya. 

Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud : “Seseorang yang duduk (berteman) dengan orang soleh dan orang yang jahat adalah bagaikan berteman dengan pemilik minyak wangi dan tukang besi. Jika engkau tidak dihadiahkan minyak wangi olehnya, engkau boleh membeli darinya atau sekurang-kurangnya dapat baunya. Adapun berteman dengan tukang besi, jika engkau tidak mendapati badan atau pakaianmu hangus terbakar, paling kurang engkau dapat baunya yang tidak elok.” (Hadis Riwayat Bukhari dari Abu Musa r.a ) 

Kedua : Jika mendapat musibah duniawi, ia menganggapnya sebagai ujian dari Allah SWT. dan bersabar. 

Firman-Nya lagi yang bermaksud : "Dan sungguh akan Kami berikan cubaan kepadamu, dengan sedikit ketakutan, kelaparan, kekurangan harta, jiwa dan buah-buahan. Dan berikan berita gembira kepada orang yang sabar.'' (Surah al-Baqarah ayat 155) 

Ketiga : Jika mendapat musibah dalam urusan agama ia akan sangat menyesalinya.  

Teringat kisah Saidina Umar bin Khattab r.a yang ketinggalan satu rakaat solat Asar di masjid hanya kerana beliau sedang asyik berada dalam kebun kurmanya. Mengetahui dirinya telah tertinggal satu rakaat dalam berjamaah, Saidina Umar r.a. pun begitu menyesali perbuatannya sehingga kebun kurma yang dianggap sebagai penyebab musibah itu akhirnya dijual. 

Keempat : Tidak suka memenuhi perutnya dengan makanan haram dan jika makan tidak sampai kenyang. 

Nabi SAW bersabda maksudnya : "Tidak ada bekas yang dipenuhi oleh manusia lebih teruk dari perutnya. Cukuplah manusia itu memakan beberapa suapan yang menegakkan tulang-tulang sulbinya. Jia dia tetap hendak makan banyak maka satu pertiga perutnya untuk makanan, satu pertiga minuman dan satu pertiga lagi dikosongkan." (Hadis Riwayat Tirmizi dan Abu Daud) 

Kelima : Apabila memandang orang lain, orang itu lebih soleh dari dirinya. Tapi bila 
memandang diri sendiri, dirinya adalah orang yang penuh dosa.

Balasan untuk orang yang bertakwa adalah syurga. 

Firman Allah SWT :

وَŰłَۧ۱ِŰčُÙˆŰ§ Ű„ِلَى مَŰșْفِ۱َŰ©ٍ مِنْ ۱َŰšِّكُمْ وَŰŹَنَّŰ©ٍ

Űčَ۱ْ۶ُهَۧ Ű§Ù„ŰłَّمَوَۧŰȘُ وَŰ§Ù„ْŰŁَ۱ْ۶ُ ŰŁُŰčِŰŻَّŰȘْ لِلْمُŰȘَّقِينَ

Maksudnya : ”Dan bersegeralah kamu kepada ampunan dari Rabbmu dan kepada syurga yang luasnya seluas langit dan bumi yang disediakan untuk orang-orang yang bertakwa.” (Surah Ali- Imran ayat 133) 

Ayat ini menegaskan bahwa syurga telah Allah sediakan untuk orang-orang muttaqin (orang-orang yang bertakwa)

No comments: