Sunday, March 29, 2015

Tafsir Surah al-Baqarah Ayat 266

Firman Allah SWT :

أَيَوَدُّ أَحَدُكُمْ أَنْ تَكُونَ لَهُ جَنَّةٌ مِنْ نَخِيلٍ وَأَعْنَابٍ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ لَهُ فِيهَا مِنْ كُلِّ الثَّمَرَاتِ وَأَصَابَهُ الْكِبَرُ وَلَهُ ذُرِّيَّةٌ ضُعَفَاءُ فَأَصَابَهَا إِعْصَارٌ فِيهِ نَارٌ فَاحْتَرَقَتْ كَذَلِكَ يُبَيِّنُ اللَّهُ لَكُمُ الْآيَاتِ لَعَلَّكُمْ تَتَفَكَّرُونَ (266) 

Maksudnya, "Apakah ada salah seorang di antaramu yang ingin mempunyai kebun kurma dan anggur yang mengalir di bawahnya sungai-sungai; dia mempunyai dalam kebun itu segala macam buah-buahan, kemudian datanglah masa tua pada orang itu sedang dia mempunyai keturunan yang masih kecil-kecil. Maka kebun itu ditiup angin keras yang mengandung api, lalu terbakarlah. Demikianlah Allah menerangkan ayat-ayat-Nya kepada kamu supaya kamu memikirkannya".(Surah al-Baqarah ( 2) ayat 266)

Huraiannya :

Dalam ayat ini Allah SWT. memberikan perumpamaan pula bagi orang yang menafkahkan hartanya bukan untuk mendapatkan redha Allah melainkan kerana riyak, atau sedekahnya disertai dengan ucapan-ucapan yang melukai perasaan orang yang di berikan sedekah, atau ia suka menyebut-nyebut sedekah yang telah diberikannya. Orang ini diumpamakan sebagai seseorang yang mempunyai sebidang kebun yang berisi bermacam-macam tumbuh-tumbuhan, dan kebun itu mendapatkan air yang cukup dari sungai yang mengalir sehingga kebun itu menghasilkan buah-buah yang banyak. Dan orang tersebut sudah lanjut usianya, dan mempunyai anak-anak dan cucu-cucu yang masih kecil-kecil yang belum dapat mencari rezeki sendiri. Dengan demikian, orang itu dan anak-cucunya sangat memerlukan hasil kebun itu. Tapi tiba-tiba datanglah angin ribut yang panas, sehingga pohon-pohon dan tanaman-tanaman menjadi rosak tidak mendatangkan hasil apa pun padahal ia sangat mengharapkannya. 

Demikianlah keadaan orang yang menafkahkan hartanya bukan kerana Allah SWT. Ia mengira akan mendapatkan pahala dari sedekah dan infaknya. Akan tetapi yang sebenarnya bukanlah demikian. Pahalanya akan hilang lenyap kerana niatnya yang tidak ikhlas. Dia berinfak hanya kerana riyak, mengikuti bisikan syaitan. Bukan kerana mengharapkan redha Allah SWT.

Dengan keterangan-keterangan dan perumpamaan yang jelas ini Allah SWT menerangkan ayat-ayat-Nya kepada hamba-Nya semoga mereka berfikir dan dapat mengambil iktibar dan pelajaran dari perumpamaan-perumpamaan itu.

No comments: