Monday, August 31, 2009

Menjaga Keluarga Adalah Tadbir Dari Neraka

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh

بِسْمِ ٱللَّهِ ٱلرَّحْمَـٰنِ ٱلرَّحِيم

Segala puji bagi Allah, Tuhan sekelian alam. Selawat serta salam buat junjungan mulia Nabi Muhammad SAW keluarga serta para sahabat dan pengikut yang istiqamah menuruti baginda hingga ke hari kiamat.

Sahabat yang dirahmati Allah,  
Sebuah kisah daripada pertemuan dua sahabat Rasulullah SAW pada waktu pagi iaitu Saidina Ali k.w dan Salman al-Farsi r.a. Selepas memberi salam, Ali k.w bertanya khabar kepada Salman. Selepas menjawab salam Salman menceritakan keadaannya pada pagi itu.

"Ya Amirul Mukminin, pagi ini aku disedihkan oleh empat perkara." selepas mendapati Ali inginkan jawapan, Salman pun menjelaskan :

"Pertama, sedih memikirkan keluarga yang menuntut roti kepadaku.

Kedua, sedih memikirkan suruhan Allah terhadapku.

Ketiga, sedih memikirkan pujukan syaitan terhadap rohku.

Keempat, sedih memikirkan tuntutan malaikat terhadap rohku."

Mendengar penjelasan itu Ali k.w mententeramkan hati Salman dengan katanya :

"Wahai Salman, gembiralah kerana keempat-empat itu menambahkan darjatmu."

Kemudian, Ali k.w menceritakan peristiwa dia bertemu Rasulullah SAW yang bertanya khabar kepadanya. 

Jawab Ali, "Ya Rasulullah, aku berada dalam empat kesedihan :

Pertama, sedih memikirkan anak-anakku di rumah yang tiada sebarang makanan kecuali air.

Kedua, sedih memikirkan taat kepada Allah.

Ketiga, sedih memikirkan akibatku.

Keempat, sedih memikirkan malaikat pencabut roh."

Nabi SAW bersabda yang maksudnya, "Wahai Ali, bergembiralah kerana sesungguhnya sedih memikirkan keluarga adalah tabir dari api neraka. Sedih memikirkan taat kepada Allah itulah kesejahteraan dari seksa. Sedih memikirkan akibat itu adalah perjuangan yang lebih utama daripada ibadah selama 60 tahun. Sementara sedih memikirkan malaikat itu adalah pelebur semua dosa".

Sahabat yang dikasihi,
Marilah sama-sama kita bersabar dan tenang menghadapi dugaan dan kesusahan hidup di dunia yang sementara ini. Sedih memikirkan keluarga  dalam keadaan kemiskinan dan berusaha uantuk mencari nafkah yang halal adalah boleh terselamat daripada seksaan api neraka. Sedih memikirkan taat kepada Allah SWT dan Rasul-Nya adalah kesejahteraan daripada seksa di akhirat, sedih memikirkan perjuangan hidup yang penuh cabaran dan dugaan (jihad dijalan Allah) akibat daripadanya adalah lebih baik daripada beribadah 60 tahun dan yang terakhir sedih memikirkan kematian dan kehadiran malaikat maut (diri masih belum bersedia dengan amal soleh) adalah boleh menghapuskan dosa.

No comments: