Thursday, September 3, 2009

Jauhilah Tipu Daya Syaitan

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh

بِسْمِ ٱللَّهِ ٱلرَّحْمَـٰنِ ٱلرَّحِيم
 
Segala puji bagi Allah, Tuhan sekelian alam. Selawat serta salam buat junjungan mulia Nabi Muhammad SAW keluarga serta para sahabat dan pengikut yang istiqamah menuruti baginda hingga ke hari kiamat.

Sahabat yang dirahmati Allah,
Dari Tsabit r.a. dia berkata," Tatkala Nabi SAW diutus, maka iblis mengirim syaitan-syaitannya untuk menemui para sahabat baginda. Syaitan-syaitan itu datang sambil membawa lembaran catitan yang masih kosong.

Lalu iblis bertanya pada syaitan-syaitan itu ,"Mengapa kalian tidak menganggu mereka?"
Mereka menjawab,"Kami tidak pernah berhadapan dengan suatu kaum seperti halnya mereka." Tapi mereka berkata lagi, "Tapi sebentar. Siapa tahu dunia dibukakan kepada mereka, sehingga kita boleh menganggu mereka."

Dari Abu Musa, dia berkata,"Jika iblis menyebarkan para perajuritnya ke bumi, maka dia berkata, 'Siapa boleh menyesatkan orang Muslim, maka di kepalanya akan disematkan mahkota.'

Diantara perajuritnya itu ada yang melaporkan hasil usahanya, " Aku boleh menganggu Fulan sehingga dia menceraikan isterinya."

Dijawab,"Tapi dia boleh bernikah lagi."

Yang lain melaporkan,"Aku dapat menganggu Fulan sehingga dia derhaka."

Dijawab, "Tapi dia boleh berbuat kebajikan lagi."

Yang lain melaporkan,"Aku dapat menganggu Fulan sehingga dia berzina."

Dijawab, "Bagus."

Yang lain melaporkan,"Aku dapat menganggu Fulan sehingga dia minum arak."

Dijawab,"Bagus."

Yang lain melaporkan,"Aku dapat menganggu Fulan sehingga dia membunuh."

Dijawab,"Bagus. Bagus."

Ibnu Mu'aqqal berkata,"Aku pernah mendengar Wahb bin Munabbih berkata,'Seorang rahib bertanya kepada syaitan yang muncul dihadapannya, 'Sifat anak keturunan Adam yang paling mudah membantumu.'
Iblis menjawab,'Marah. Sebab jika seorang marah, maka kami boleh membolak balikkan sebagaimana anak kecil yang membolak balikkan bola.'

Sahabat yang dimuliakan,
Iblis laknatullah tidak akan membiarkan anak cucu Adam hidup senang dan mudah untuk melakukan amal ibadah dan amal soleh. Iblis dan syaitan akan menjauhkan manusia daripada melakukan amal ibadah dan amal soleh, jika mereka gagal menggoda dan memasongkan amalan yang baik mereka akan menimbulkan rasa riak dan ujub dalam jiwa manusai.

Iblis laknatullah adalah musuh yang nyata terhadap semua anak cucu Adam kerana  iblis telah bersumpah dan berjanji di hadapan Allah SWT bahawa dia akan merosakkan semua anak Adam di muka bumi ini. 
 
Hakikat iblis dan syaitan sebagai musuh manusia diulangi oleh Allah SWT beberapa kali di dalam al-Quran. Semuanya bagi memperingatkan kita tentang musuh yang nyata ini, Allah SWT berfirman maksudnya : "Wahai orang-orang yang beriman! Masuklah kamu ke dalam agama Islam dengan selengkapnya; dan janganlah kamu menurut jejak langkah syaitan; sesungguhnya syaitan itu musuh bagi kamu yang terang nyata. (Surah al-Baqarah ayat 208)

No comments: