Sunday, August 30, 2009

Amalan Yang Mendekatkan Diri Kepada Allah

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh

بِسْمِ ٱللَّهِ ٱلرَّحْمَـٰنِ ٱلرَّحِيم

Segala puji bagi Allah, Tuhan sekelian alam. Selawat serta salam buat junjungan mulia Nabi Muhammad SAW keluarga serta para sahabat dan pengikut yang istiqamah menuruti baginda hingga ke hari kiamat.

Sahabat yang dirahmati Allah,  Untuk menjadi hamba Allah yang taat maka kamu perlulah melaksanakan yang wajib dan meninggalkan yang haram. Bersihkanlah dirimu dari dosa dengan memohon ampun kepada Allah s.w.t. dan janganlah menzalimi orang lain nescaya dihari akhirat nanti kamu akan dihitung di bawah cahaya . Allah s.w.t akan mengasihi hamba-hamba-Nya diakhirat nanti apabila mereka berkasih-kasihan didunia ini semata-mata kerana Allah SWT.



Sebagai seorang manusia iman ada masa naik dan turun. Kadangkala kita melakukan dosa tanpa kita sedari, dari itu sentiasalah beristighfar siang dan malam kerana Nabi s.a.w beristighfar seratus kali sehari. Buangkanlah segala perasaan buruk sangka dan hasad dengki dalam dirimu dan sifat-sifat keji yang lain nescaya kamu akan menjadi orang yang mulia disisi Allah dan manusia lain pun akan menghormati dan memuliakanmu.


Kamu yakinilah bahawa semua rezeki datangnya dari Allah SWT. Allah SWT akan mengurniakan rezeki yang lumayan kepada sesiapa yang dikehendaki-Nya dijalan yang tiada disangka-sangka dengan syarat kamu hendaklah menjadi orang yang bertakwa, sentiasa bertawakkal kepada Allah dan sentiasa bersih dari hadas (kecil dan besar). Orang yang sentiasa berwuduk akan dimurahkan rezeki oleh Allah SWT.


Sahabat yang dimuliakan,
Sifat marah adalah salah satu sifat tercela. Apabila kamu marah cepat-cepatlah mengambil wuduk kerana kepanasan marah dapat disejukkan dengan air. Syaitan amat suka melihat anak Adam berada dalam keadaan marah kerana dengan marah, manusia akan hilang pertimbangan dan bertindak mengikut nafsu dan ianya akan membawa kepada kebinasaan. Allah SWT amat kasih pada hamba-hamba-Nya yang dapat mengawal kemarahan dengan mohon perlindungan daripada-Nya. Dihari kiamat nanti kamu akan terselamat dari kemurkaan Allah SWT.


Doa dan munajat adalah senjata orang mukmin. Kita dituntut untuk sentiasa berdoa dan bermunajat kepada Allah SWT .kerana kita amat berhajat kepada pertolongan Allah SWT, tanpa pertolongan Allah SWT siapalah kita ini, hamba yang lemah dan dhaif dan tidak bermaya disisi Allah SWT.


Sebelum doa dan munajat kamu diterima oleh Allah SWT. pastikan kamu tidak memutuskan silaturahim dengan kaum keluarga, jauhkan tidak bertegur sapa selama 3 hari, jangan derhaka kepada ibu bapa dan makanan dan minuman yang masuk dalam perut adalah makanan dan minuman yang halal. Termasuk juga sumber rezeki yang diperolehi untuk membeli makanan dan minuman mesti dari sumber yang halal.Termasuk meninggalkan makanan dan minuman yang subhah.



Apabila kita berdoa hingga menitiskan air mata kerana dosa dan kesalahan kita kepada Allah, dan takut pada azab Allah, Allah akan mengampunkan dosa kita dan kita akan termasuk salah satu golongan yang akan mendapat perlingungan Allah di hari kiamat nanti. Mereka yang sabar ketika ditimpa sakit juga akan mendapat pengampunan dari dosa-dosanya yang lalu.


Jika kamu beribadah kepada Allah SWT. kerjakanlah dengan hati yang kusyuk dan tawaduk. Fokuskanlah hati dan jiwa sepenuhnya kepada Allah SWT sehingga seolah-olah kamu melihat Allah SWT. Seandainya hati kamu belum sampai ketahap ini, maka kamu yakinilah bahawa Allah SWT. sedang melihat dan memerhatikan kamu, dengan ini kamu akan termasuk golongan muhsinin (ikhlas).


Janganlah kamu membuka keaiban saudaramu, mengadu domba, mengumpat dan memfitnah nescaya Allah SWT. akan menutup keaibanmu dihari kiamat dan kamu akan dijauhi dari seksaan api neraka. Sebahagian daripada penghuni neraka adalah disebabkan mereka tidak mahu menjaga lidahnya ketika didunia iaitu suka membuka keaiban orang , mengadu domba, mengumpat dan memfitnah orang lain.


Sahabat yang dikasihi,
Dikira sebesar-besar kebaikan disisi Allah SWT apabila kamu memperelokkan budi pekerti, merendahkan diri dan sabar diatas bala dan musibah dan ujian-ujian daripada Allah keatas kamu.Janganlah kamu menjadi orang yang buruk akhlaknya dan sedikit ketaatannya terhadap perintah-perintah Allah SWT kerana mereka-mereka ini akan mendapat kutukan daripada Allah SWT.


Akhir sekali jadilah kamu hamba Allah yang dermawan. Pergunakanlah harta yang kamu miliki untuk berzakat, bersedekah dan beramal jariah kerana sesungguhnya amalan mulia ini akan melahirkan hubungan silaturahim dan ukuwah Islamiyah. Sebaik-baiknya menghulur dengan tangan kanan sehinggakan tangan kiri tak tahu. Percayalah amalan mulia ini akan mendapat dua kebaikan iaitu meredakan kemurkaan Allah di dunia dan di akhirat dan di akhirat nanti ianya termasuk golongan yang mendapat perlindungan daripada Allah SWT.

No comments: