Monday, November 23, 2009

Hati Yang Sejahtera.

Sahabat yang dikasihi kerana Allah,
Dalam kehidupan di dunia ini, Allah s.w.t. yang bersifat Maha Bijaksana telah mensyaratkan supaya manusia berusaha untuk memiliki hati yang sejahtera., untuk layak diterima sebagai hamba-Nya di akhirat kelak.

Para hukama ada menyebut. "Hendaklah anda membenarkan ucapan dengan amalan. Membenarkan amalan dengan niat yang ikhlas. Membenarkan niat dan ikhlas dengan membersihkan batin dan meluruskan hati, kerana hati itu adalah asal dan punca segala perkara."

Berusahalah kalian untuk mendidik hati supaya sentiasa memiliki hati yang sejahtera. Hati yang sejahtera adalah hati yang bebas daripada syirik kepada Allah s.w.t. Hati yang tunduk dan patuh kepada Allah s.w.t. dan hati yang sentiasa bersikap positif terhadap semua perkara dan hati yang ghairah dengan perkara-perkara kebaikan dan kebajikan, dan membenci kejahatan walaupun sekecil mana sekalipun.

Sahabat yang dimuliakan,
Jauhkanlah diri kalian daripada perkara dosa dan maksiat kerana sesungguhnya perkara yang mungkar ini boleh melemahkan dan mematikan hati. Satu dosa yang dilakukan maka akan jadilah satu titik hitam, dan kalau terlalu banyak titik-titik hitam maka akan jadilah keseluruhan hati itu hitam legam maka ketika ini hati akan menjadi sakit dan sukar untuk menerima kebenaran.

Oleh itu, apabila berlaku sahaja titik-titik hitam ini maka cepat-cepatlah sucikan balik hati itu dengan istighfar dan memohon  ampun kepada Allah s.w.t. Hati yang bersih ini akan kenal mana yang baik dan mana yang tidak baik, hati yang begini mampu membuat pilihan yang tepat dalam kehidupan dan mampu pula mengerakkan dirinya untuk mengambil tindakan dengan keputusan yang baik.

Sahabatku,
Jika hati kalian telah menjadi hati yang sejahtera maka kalian akan merasai dekat dengan Allah dan menjadikan  kehidupanmu berpaksikan keredhaan Allah, bebas dari pengaruh nafsu amarah, syahwat dan syaitan.

Kalian akan dipandu oleh nilai-nilai murni, dan dapat memandu kepada kebaikan orang lain. Hati yang sejahtera juga  sentiasa akan melahirkan sifat tawaduk dan merendahkan diri dan tidak berskap sombong dan bangga diri.

Di dalam proses tarbiyyah Imaniah yang dijalankan oleh Rasulullah s.a.w, baginda menekankan aspek pembersihan hati dan jiwa daripada syirik dan karat-karat jahiliah. Tidak mungkin manusia mampu melaksanakan amanah dan tugasnya kalau hatinya masih kotor dengan hawa nafsu dan  kotoran jahiliah.

Oleh itu marilah sama-sama kita berusaha untuk memperbaiki akhlak dan keperibadiaan kita, tingkatkan hubungan hati dengan Allah s.w.t. dan berusaha untuk menjadikan hati kita sentiasa percaya dan yakin dengan perkara-perkara ghaib dan berupaya menjadikan diri ini lebih berharga, menjadikan ia lebih banyak menyumbang kepada kebaikan yang banyak di duni ini. Lebih banyak seseorang memberi sumbangan kebaikan kepada manusia lain, lebih berjayalah hidupnya di dunia dan di hari akhirat.

Nabi s.a.w ada barsabda yang bermaksud, "Sebaik-baik manusia, manusia yang paling banyak dapat memberi manfaat kepada orang lain."

No comments: