Monday, August 27, 2012

Jauhi Makanan Atau Perbuatan Haram Nescaya Hidup Akan Di Berkati Allah SWT

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh.

بِسْمِ ٱللَّهِ ٱلرَّحْمَـٰنِ ٱلرَّحِيم

Segala puji bagi Allah, Tuhan sekelian alam. Selawat serta salam buat junjungan mulia Nabi Muhammad SAW keluarga serta para sahabat dan pengikut yang istiqamah menuruti baginda hingga ke hari kiamat.


Sahabat yang dirahmati Allah,
Makanan yang haram pada zatnya dan pada sumbernya iaitu wang yang digunakan adalah dari pendapatan yang haram (dari sumber riba, judi, mencuri, rasuah atau penipuan), adalah haram dimakan. 
Membeli makanan halal dengan wang haram adalah sama seperti makan makanan yang haram juga. Makanan yang kita makan akan menjadi darah daging kita. Ia memberi kesan ke atas hati serta akhlak kita. Di dalam al-Quran Allah SWT memerintahkan manusia supaya makan makanan yang halal dan baik. Makanan yang datang sumber yang haram akan menggelapkan hati. Hati yang gelap pasti susah mendapat hidayah dan ilmu .

Orang yang memakan makanan yang haram, pakaiannya, rumah dan kenderaannya hasil dari sumber yang haram doanya tidak akan di makbulkan oleh Allah SWT.

Firman Allah SWT maksudnya : “ Wahai orang yang beriman, makanlah daripada benda-benda yang suci yang telah Kami berikan kepada kamu,” (Surah al-Baqarah ayat 172)

Rasulullah SAW menyebut tentang seorang yang bermusafir dalam satu perjalanan yang jauh ( doa seorang musafir adalah makbul). Dengan rambut yang kusut masai, pakaian yang berdebu-debu (kerana kesusahan) lalu dia mengangkat tangannya ke arah langit dan berkata, “ Ya Allah, Ya Allah, Ya Allah,” tetapi makanannya haram, minumannya haram dan pakaiannya juga haram, sentiasa memakan makanan haram, bagaimana mungkin doanya dikabulkan?” (Hadis Riwayat Ahmad -Jam’ul Fawaid)

Sahabat yang dimuliakan,
Terdapat satu kisah benar berlaku kira-kira 70 tahun yang lalu di Kota Damsyiq Syria. Bagaimana sifat amanah seorang pemuda yang tidak mahu memakan makanan yang haram telah dikurniakan keberkatan dan kebaikan dalam hidupnya.

Di Kota Damsyiq, ada sebuah masjid besar yang bernama Masjid Al-Taubah. Di masjid ini pernah diduduki oleh seorang pemuda (penuntut ilmu) yang bernama Sulaim al-Suyuthi. Beliau terkenal pandai dalam ilmu agama dan sangat soleh, tetapi dia sangat fakir. Ia tidak memiliki tempat berteduh selain sebuah bilik didalam masjid Al-Taubah.

Suatu hari, Sulaim berasa sangat lapar. Sudah dua hari beliau tidak makan dan tidak memiliki apa-apa untuk membeli makanan. Pada hari ketiga, beliau merasa hampir mati kelaparan. Otaknya berfikir, apa yang harus dilakukan? Malah dia berasa telah sampai kepada batasan darurat yang membolehkan dirinya memakan bangkai atau mencuri sesuatu sesuai keperluan. Beliau memilih untuk mencuri.

Masjid Al-Taubah pada waktu itu berada di tengah-tengah kota raya. Rumah-rumah pada masa itu berada saling berdekatan dan atapnya saling berhampiran, jika seseorang mahu ,dia dapat berjalan hingga ke akhir kota dengan melangkah di atas atap-atap rumah.

Syeikh Sulaim segera memanjat dinding masjid. Dia terus melangkah ke atap rumah penduduk. Dia melihat seorang wanita dari atap tersebut, ia segera menutup matanya dan menjauh.

Kemudian dia tiba di sebuah rumah kosong, ia mencium dari dalamnya bau sesuatu masakan, bau itu semacam magnet yang menarik dirinya untuk turun.Dia segera melompat ke dalam rumah itu dan terus menuju ke dapur, dia segera mengangkat penutup kuali dan melihat terung-terung (bazinjan mahsyi ) yang sedang dimasak. Tangannya mengambil salah satu daripada terung tersebut dan segera menggigitnya.

Namun, sebelum ia sempat menelan gigitan tersebut, akal dan agamanya kembali.Hatinya segera berkata :

"A’uzubillah…aku seorang pelajar agama yang tinggal di masjid.tidak patut aku ceroboh rumah orang lain dan mencuri makananya..” Dia menjadi sangat menyesal, lalu beristigfar dan mengembalikan terung yang telah digigitnya itu ke tempatnya semula.

Beliau lalu kembali ke masjid dan duduk disebuah majlis ilmu, namun kerana sangat lapar, dia tidak memahami apa yang dia dengar. Setelah majlis itu selesai, dan semua orang telah kembali ke rumah masing-masing tidak ada yang masih berada di masjid kecuali Syeikh Sulaim dan gurunya.

Dalam keadaan itu, seorang wanita berniqab (berpurdah) tiba-tiba datang dan berbicara dengan guru di masjid tersebut, suaranya sangat halus, kemudian guru itu memanggil Syeikh Sulaim lalu berkata kepadanya:

” Perempuan itu baru sahaja kematian suaminya dan dia seorang yang asing di negeri ini, tidak ada yang menjaganya selain bapa saudaranya yang sudah sangat tua. Wanita ini mewarisi rumah dan semua harta suaminya.Untuk itu, dia meminta dicarikan suami yang dapat menjaga dirinya daripada orang jahat. Mahukah engkau menikahinya?.

Syeikh Sulaim berkata : “Ya”

Lalu Syeikh itu bertanya kepada perempuan itu,” Mahukah engkau menerimanya sebagai suami?.”

Wanita itu menjawab, “Ya”

Lalu guru tersebut memnggil bapa saudara perempuan itu dan menghadirkan dua saksi, akad nikah pun dilaksanakan segera.

Syeikh itu berkata, ” Bawalah suamimu ini”

Perempuan itu lalu memimpinya ke rumah tempat tinggalnya, apabila perempuan itu menyingkap niqabnya, ternyata ia adalah seorang wanita yang sangat muda dan cantik, juga ternyata rumah kediamannya adalah rumah yang telah dicerobohinya tadi.

Isterinya lalu bertanya, “Mahukah engkau makan?

Syeikh Sulaim menjawab, “Ya”

Isterinya segera membuka penutup kuali dan melihat terung-terungnya, lalu dia terus berkata,“Hairan sekali, siapa yang telah memakan terungku?”

Syeikh Sulaim segera menangis dan menceritakn kisahnya kepada isterinya.

Isterinya itu segera berkata: “Inilah buah daripada sifat amanah. Engkau meninggalkan sebiji terung yang haram, Allah SWT lalu memberikan kepadamu rumah ini beserta seluruh isinya melalui cara yang halal.”

Kisah ini diceritakan oleh Allayarham Syeikh Ali al Thantawi, seorang ulama besar Syria yang wafat beberapa tahun lalu,di dalam muzakarahnya,beliau berkata,”Cerita ini kisah benar, saya sendiri mengenali tokoh-tokoh itu dan masih ingat perinciannya”.

Sahabat yang di kasihi,
Pengajaran yang terkandung dalam kisah ini sangat nyata dan jelas, satu biji terung haram yang ditinggalkan kerana Allah SWT dibalas dengan rumah besar beserta isinya dan isteri yang cantik di dunia ini, belum lagi balasan tidak terkira daripada Allah SWT di akhirat kelak.

Allah SWT berfirman maksudnya: "Maka tidak ada seseorang pun yang mengetahui satu persatu persediaan yang telah dirahsiakan untuk mereka (dari segala jenis nikmat) yang amat indah dipandang dan mengembirakan, sebagai balasan bagi amal-amal soleh yang mereka telah kerjakan." ( Surah As-Sajdah (32) ayat 17 )

Meniggalkan perkara haram adalah amalan yang disukai oleh Allah SWT.

Imam Al-Tarmizi meriwayatkan daripada Abu Hurairah bahawa Rasulullah SAW bersabda : “Tinggalkanlah perkara-perkara yang haram maka engkau menjadi orang yang paling banyak ibadahnya”

Saidatina Aisyah r.ha berkata, ” Kamu semua tidak akan membawa amalan yang lebih baik daripada sedikit dosa, maka barangsiapa yang mahu mengalahkan seorang ahli ibadah yang tidak pernah berhenti meyembah Allah maka tahanlah dirinya daripada dosa.”

Para Ulama berkata : "Perbuatan taat dapat dilakukan oleh semua orang, namun meninggalkn maksiat, hanya dapat dilakukan oleh orang yang Siddiq (jujur kepada Allah)"

Maimun bin Mahran seorang ulama Tabiin berkata, “Menyebut nama Allah dengan lisan adalah perbuatan yang sangat baik, namun lebih baik daripada itu ialah seseorang yang mengingati Allah SWT ketika hampir melakukn maksiat”

Wallahu’alam….

(Di petik daripada Majalah Solusi)




No comments: