Thursday, November 22, 2012

Kupasan Buku : Dialog Dengan Jin Islam - Siri Ketiga

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh

بِسْمِ ٱللَّهِ ٱلرَّحْمَـٰنِ ٱلرَّحِيم

Segala puji bagi Allah, Tuhan sekelian alam. Selawat serta salam buat junjungan mulia Nabi Muhammad SAW keluarga serta para sahabat dan pengikut yang istiqamah menuruti baginda hingga ke hari kiamat.

Sahabat yang dirahmati Allah,
Adanya Jin Islam di rumah seorang muslim merupakan petanda baik dan bukti dari kenikmatan dan reda yang diberikan Allah SWT kepada penghuninya. Jin Islam tersebut mendoakan dan memohonkan ampunan kepada Allah SWT bagi penghuni rumah. Bahkan ada di antara mereka yang bangunkan penghuni rumah untuk solat fajar atau bangun tengah malam.

Di antara istighfar Jin Islam sebelum dan selepas tidur adalah mereka berdoa dengan "Penghulu Istighfar."

Diriwayatkan oleh Syadad Bin Aus r.a. dari Nabi SAW, bahawa baginda bersabda (maksudnya), "Penghulu Istighfar itu adalah : "Ya Allah, Engkau adalah Tuhanku, tiada Tuhan selain Engkau. Engkau telah ciptakan aku, dan aku adalah hamba-Mu. Sesungguhnya aku telah berusaha sekuat yang boleh aku lakukan untuk memenuhi janji dan sumpah setiaku kepada-Mu. Aku berlindung kepada-Mu dari kejahatan segala yang Engkau ciptakan. Aku kembali kepada-Mu dengan nikmat-Mu yang Kau anugerahkan kepadaku dan kembali pula kepada-Mu dengan dosaku. Kerana itu , ampunilah aku. Sebab, tiada yang berhak mengampuni dosa kecuali Engkau."
"Barangsiapa membacanya pada petang hari dengan penuh keyakinan, lalu mati pada hari itu, maka dia masuk syurga. Dan barangsiapa membacanya di pagi hari dengan penuh keyakinan, lalu mati pada hari itu, maka dia masuk syurga." (Hadis Riwayat Bukhari dan Tirmidzi)

Jika penghuni rumah suka melakukan maksiat dan lalai daripada berzikir kepada Allah SWT. Di dalam rumah tidak di bacakan al-Quran dan tidak dilakukan solat-solat sunat maka penghuni rumah tersebut seolah-olah menghalau Jin Islam yang ada dirumah tersebut dan mengundang syaitan-syaitan untuk datang ke rumah mereka. Rumah yang terdapat Jin-jin Islam yang soleh sebenarnya akan mengundang malaikat rahmat datang kerumah tersebut. Bergembiralah dengan rahmat dan anugerah Allah seperti itu.

Muhammad Isa Daud (MID) meneruskan dialog dengan Jin Islam (JI)
JI : Syaitan-syaitan amat suka hidup di telaga buta. Najis-najis dan kotoran sangat menarik mereka. Kerana itu, jika mereka mendengar azan, maka mereka pergi jauh-jauh ke tempat-tempat di dekat air. Mereka menutup telinga mereka dengan kedua-dua tangan mereka, atau menutup baju mereka ke kepala mereka. Bahkan di antara mereka ada yang bersembunyi di lubang-lubang jamban yang kotor.

[Abu Hurairah mengatakan bahawasanya Rasulullah SAW bersabda (maksudnya), "Apabila panggilan untuk solat dikumandangkan, maka syaitan lari lintang-pukang dan menjauh hingga tidak dengar azan.." (Muthafaq 'alaih) ]

Ingatlah kepada kaum wanita, agar mereka tidak membuang air (panas) mendidih di lubang-lubang tandas tanpa menyebut nama Allah dan tidak pula memohon perlindungan kepada-Nya dari gangguan syaitan yang terkutuk. Kadang-kadang air tersebut dapat mematikan syaitan, sehingga keluarganya mencuba melakukan balas dendam terhadap pemilik rumah, khususnya kaum wanita yang melakukan hal ini. Kalau mereka (syaitan-syaitan) boleh menampakkan diri nescaya mereka akan melakukan hal ini.

Jangan Menyimpan Patung dan Gambar Makhluk Bernyawa.

Dalam pertemuan pertama saya dengan Jin Islam sahabat saya, dia berjalan ke sana kemari, sambil menatap ke arah langit-langit saat menyampaikan salam. Tiba-tiba dia melihat tempat pensil itu dan dengan sungguh-sungguh mengatakan :

JI : Ambil pisau, dan potong kepalanya. Atau, buatlah kepalanya demikian rupa sehingga tidak lagi menyerupai kepala patung.

MID : Mengapa engkau kata begitu?

JI : Aku melihat syaitan bertenggek di kepala tempat pensil itu.

Muhammad SAW bersabda (maksudnya), "Orang yang paling hebat seksanya di hari kiamat adalah orang-orang yang melukis gambar-gambar ." (Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim)

Nabi SAW bersabda maksudnya, "Malaikat tidak mahu masuk rumah yang di situ terdapat patung (atau ganbar-gambar)" (Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim)

MID : Kalau foto (gambar melalui kamera) bagaimana?

JI : Sama saja . Ia menarik syaitan untuk datang. Kerana itu jangan engkau lekatkan di dinding dan jangan pula engkau letakkan secara terbuka. Kalau ia merupakan gambar di majalah atau buku, maka balikkanlah, sehingga gambarnya tidak terlihat. Sampaikan pula kepada kaum muslimin bahawa foto hanya boleh dilakukan untuk keperluan darurat semata, dan sesudah itu balikkanlah, atau tutupilah bahagian atasnya. Yang penting, jangan sampai terlihat.

MID : Maha Benar Allah Yang Maha Agung. Akan tetapi aku masih ingin bertanya tentang 'magnetisme' yang engkau katakan muncul kerana adanya patung-patung yang boleh menarik kedatangan syaitan-syaitan. Apakah ia magnet dalam erti sesungguhnya, ataukah itu merupakan suatu ungkapan agar mudah dimengerti saja?

JI : Tidak, tidak, tidak, ia betul-betul magnet dalam erti sesungguhnya. Bahkan, syaitan-syaitan itu menyedut-nyedutnya sebagimana kalian menghisap suatu bauan yang harum. Syaitan-syaitan itu boleh melihat dari jauh, sebab patung-patung tersebut memiliki pantulan cahaya atau wap yang tidak boleh kalian lihat dengan mata kalian. Syaitan-syaitan itu menagkapnya sebagaimana seseorang mencium aroma makanan yang lazat.

MID : Bagaimana mainan yang dibuat dari belon, yang satu dalam bentuk gajah, sedangkan yang lain dalam bentuk pengantin. Kedua-duanya merupakan mainan kanak-kanak. Bagaimana dengan kedua-dua benda ini, apakah ia juga menarik syaitan?

JI : Tidak, tidak...mainan anak-anak tidak menarik syaitan.

MID : Mengapa?

JI : Sebabnya aku tidak tahu. Tetapi Aisyah r.ha. pernah bermain-main dengan mainan seperti itu, dan Nabi Muhammad SAW tidak melarangnya. Agaknya, daya tarik yang menyebabkan syaitan-syaitan berdatangan boleh padam oleh kehendak dan kekuasaan Allah.

MID : Cuba perhatikan baik-baik, apakah cahayanya sama dengan cahaya yang dipancarkan bekas pensil itu?

JI : Tidak, tidak sama, sinarnya agak kurang. Sebab ia berada di tangan anak-anak. Pengaruh mereka membuat cahaya mainan itu mengecil.

MID : Subhanallah. Sungguh benar Rasulullah SAW.

Syaitan Menempati Tempat Tidur yang Kosong.

JI : Berhati-hatilah, jangan sampai engkau membiarkan salah satu bilik di rumahmu dalam keadaan kosong dari kegunaan, baik tidur mahupun berzikir kepada Allah. Sebab, kalau engkau kosongkan bilikmu, maka syaitan akan tidur di atas tempat tidurmu, dan mengisi bilik yang kosong itu.

[Nabi SAW bersabda maksudnya,"Bilik pertama untuk lelaki, bilik kedua untuk isterinya, bilik ketiga untuk tetamu, dan bilik keempat untuk syaitan." (Hadis Riwayat Muslim dari Jabir bin Abdullah) ]

MID ; Maksudmu, bilik tidur yang kosong adalah bilik tidur syaitan? Atau, tempat tidur yang ditinggalkan dan tidak ditempatinya akan menjadi tempat tidur syaitan?

JI : Kedua-duanya benar. Setiap tempat tidur yang ditinggalkan bererti di berikan kepada syaitan untuk mereka tiduri. Bahkan tempat tidur yang sama yang selama ini engkau gunakan. Kalau tidak demikian, mengapa Nabi SAW mengatakan, "Apabila salah seorang di antara kalian bangun dari tempat tidurnya, lalu hendak tidur lagi di atasnya, hendaklah ia terlebih dahulu membersihkannya dengan sarungnya tiga kali. Sebab, ia tidak tahu secara pasti apa yang terjadi di atasnya sesudah dia tinggalkan." (Muttafaq alaih)

MID : Kalau begitu , bukanlah merupakan syarat bahawa bilik dan tempat tidur itu kosong?

JI : Tentu saja tidak. Akan tetapi bilik dan tempat tidur yang kosong , seratus peratus, tidak hanya ditempati oleh satu syaitan saja, melainkan banyak syaitan, selama di situ tidak pernah disebut nama Allah atau bacaan al-Quran.

Syaitan-syaitan Berkeliaran.

JI : Terdapat pasukan iblis yang tersebar di seluruh tempat. Mereka adalah syaitan-syaiatan berkeliaran (peronda) . Di antara mereka ada yang berkumpulan di jalan-jalan untuk menyambut kaum wanita yang keluar rumah dengan bersolek.

[Nabi SAW bersabda maksudnya, "Sesungguhnya wanita itu, ketika datang dari depan, dia datang dalam bentuk syaitan, dan ketika pargi (menghadapkan belakangnya) dia memperlihatkan diri dalam bentuk syaitan pula. Kerana itu, jika salah seorang di antara kamu melihat seseorang wanita yang menarik perhatian, maka hendaknya dia segera mendatangi isterinya, sebab yang demikian itu dapat menolak (gejolak) yang ada dalam dirinya." (Hadis Riwayat Muslim dari Ibn Az-Zubair)

MID : Sampai begitu rupa perbuatan syaitan-syaitan itu? Lantas di mana otak orang-orang itu?

JI : Tentu saja orang yang berakal dan bijak akan selamat dari gangguan seperti ini. Akan tetapi ketika seseorang sedang dalam keadaan marah, maka kesedarannya menjadi hilang. Syaitan hafal betul akan hal itu. Kerana itu, mereka segera mengumpulkan pasukan untuk menjatuhkan orang seperti itu.

Bersambung....

(Di petik daripada buku "Dialog Dengan Jin Islam" - tulisan Muhammad Isa Daud)

No comments: