Tuesday, November 20, 2012

Kupasan Buku : Dialog Dengan Jin Islam - Siri Kedua



Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh

بِسْمِ ٱللَّهِ ٱلرَّحْمَـٰنِ ٱلرَّحِيم 

Segala puji bagi Allah, Tuhan sekelian alam. Selawat serta salam buat junjungan mulia Nabi Muhammad SAW keluarga serta para sahabat dan pengikut yang istiqamah menuruti baginda hingga ke hari kiamat. 

Sahabat yang dirahmati Allah,
Biasanya jin tidak menampakkan diri kepada manusia kerana kemahuannya sendiri, kecuali ketika syaitan ingin menakut-nakutkan manusia dan ingin mencelakakannya. Sangat jarang terjadi ada jin soleh dan beriman yang melakukan perbuatan tersebut. 

Jin-jin yang melihatkan diri mereka kepada manusia dan mendengarkan suaranya dalam bentuk rupa yang hodoh dan menakutkan manusia adalah terdiri daripada jin-jin kafir atau syaitan-syaitan. Dalam istilah melayu dipanggil Hantu pocong, Pontianak, Hantu kopek, Hantu galah, Hantu jepun, Hantu air, Hantu laut, Jembalang tanah, Languisr, Hantu raya, Pelesit, Toyol dan sebaginya. Roh manusia yang telah meninggal dunia tidak akan kembali semula kerumah kerana roh tersebut telah berpindah alam daripada alam dunia kepada alam barzakh.

Yang nampak seperti wajah simati balik kerumah sebenarnya adalah jin pendamping simati yang dipanggil qarin. Qarin boleh meyerupa bentuk seperti wajah si mati, terutama apabila simati ada mempelajari ilmu sihir atau ada beberapa amalan-amalan kebatinan yang bertentangan dengan syariat Islam. Jin kafir yang dipanggil "saka" adalah jin yang bersama seseorang yang ada mempelajari ilmu silat batin, ilmu kebal, perbomohan, ilmu susuk dan ilmu sihir (santau, tuju-tuju, ilmu pengasih dan sebagainya). 

Jin kafir yang berkhidmat dengan pengamal ilmu kebatinan yang sesat ini biasanya apabila tuan asal yang mengamalkan ilmu tersebut (dengan tujuan tertentu) apabila dia meninggal dunia , jin kafir ini akan mengganggu anak cucunya kerana sudah tidak ada lagi tuannya yang akan memberi makan dan melakukan pemujaan untuknya.

Jika seseorang mukmin itu selalu kembali kepada Allah SWT, pasti jin tidak akan sanggup menakut-nakutkan manusia atau memperlihatkan dirinya dalam bentuk asal. Kemampuan jin untuk menampakkan diri selalu disertai syarat tersedianya keadaan-keadaan yang membantu dan memudahkan perlakuannya itu. 

Syarat yang paling utama ialah orang tersebut jauh dari zikir kepada Allah SWT, lalai meminta perlindungan-Nya, tidak melakukan kewajipan-kewajipan yang diamanahkan kepadanya, tidak bersuci, berjalan ditempat-tempat sunyi dan di tempat perkuburan tanpa kawan dimalam hari.

Dari Ibn Umar r.a.bahawasanya Rasulullah SAW bersabda maksudnya, "Sekiranya manusia mengetahui satu saja dari apa yang aku ketahui, nescaya mereka tidak akan berani berjalan bersendirian di malam hari." (Hadis Riwayat Bukhari, Tirmidzi dan Ibnu Khuzaimah dalam kitab Sahihnya)

Nabi SAW bersabda yang bermaksud, "Kebersihan itu sebahagian daripda iman." (Hadis Riwayat Muslim dari Ibn Ashim al-Asyari r.a)

Kebersihan ini mengandungi pengertian maknawi yakni meninggalkan perbuatan dosa dan bersih dengan mandi dan berwuduk.

Dalam Sahih Bukhari juga diriwayatkan sebuah hadis dari Aisyah r.ha, katanya, "Apabila Nabi bermaksud tidur, padahal baginda dalam keadaan junub, maka baginda mencuci kemaluan baginda, lalu berwuduk seperti untuk solat."

Banyak berzikir akan menyebabkan jin dan syaitan takut dan tidak berani menakut-nakutkan manusia sebagaiaman Nabi SAW bersabda maksudnya, " Baransiapa membaca  LA ILAHAILLALLAHU WAHDAHU LA SYARIKA LAHU, LAHUL-MULKU WA LAHUL-HAMDU WAHUWA 'ALA KULLI SYAIN QADIR, seratus kali setiap hari, maka dia memperoleh pahala setara dengan membebaskan sepuluh hamba, dituliskan baginya seratus kebaikan, dan dihindarkan darinya seratus keburukan. Dia memperolehi perlindungan dari gangguan syaitan sepanjang hari itu sampai petang tiba. Dan tidak akan ada orang yang boleh melebihi kebaikan yang diperolehnya itu kecuali orang yang mengerjakan amalan lebih dari yang dia lakukan. Dan barangsiapa membaca SUBHANALLAH WAL-HAMDU LILLAH seratus kali dalam sehari, maka dosanya di hapuskan, sekalipun banyaknya laksana buih di lautan." 
(Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim)

Sahabat yang dimuliakan,
Muhammad Isa Daud (MID) seterusnya berdialog kepada Jin Islam (JI) mengenai : 

Bagaimana Jin Dan Syaitan Hidup :

MID  : Apakah Iblis itu moyang jin pada umumnya, sebagaiaman Adam a.s. adalah moyang manusia?

JI      : Bukan, bukan. Iblis adalah keturunan jin dan bukan moyang jin.

MID   : Kalau begitu siapa moyang jin?.

JI       : Sejauh yang saya ketahui, Wallahualam, namanya Jan.

MID    : Lalu, bagaimana tentang Iblis laknatullah.

JI       : Dia adalah keturunan Jan. Dia sangat pandai mirip malaikat. Tetapi kemudian ia berperangai buruk dan sombong, sebagaimana yang telah kamu ketahui dari firman Allah SWT yang bermaksud, " Dan (ingatlah) ketika Kami berfirman kepada para malaikat,' Sujudlah kamu kepada Adam! Maka sujudlah mereka kecuali Iblis. Dia adalah dari golongan jin, lalu dia menderhakai perintah Tuhannya.." (Surah al-Kahfi ayat 50)

Iblis Adalah Moyang Syaitan :

MID   : Ramai orang meyakini bahawa Iblis adalah moyang jin.

JI      : Untuk mereka, saya ada bukti dan dalil al-Quran al-Karim sama sekali tidak mengatakan hal ini. Demikian pula halnya Nabi Muhammad SAW . Bagaimanapun, Iblis adalah moyang syaitan.

MID   : Lantas, apa perbezaan jin dan syaitan?

JI      : Syaitan adalah jin, tetapi tidak setiap jin adalah syaitan.

MID   : Cuba jelaskan lebih lanjut, sebab saya akan menyampaikan hal ini kepada para pembaca buku saya nanti.

JI      : Masalahnya sederhana saja. Iblis kawin dengan jin perempuan menjadi pengikutnya, lalu mereka dianugrahkan keturunan. Keturunan yang berasal dari Iblis inilah yang kemudian disebut syaitan. Mereka memiliki rupa dan bentuk yang bermacam-macam  nauzubillah, yang sebahagian besar memiliki bentuk yang sangat hodoh, atau seperti anjing. Mereka mempunyai kota-kota dan tempat tinggal, biasanya dipadang-padang pasir, gunung-gunung, pulau-pulau terpencil dan dipermukaan laut.

Akan tetapi , sesudah aku masuk Islam, dan terima kasih kepada Ismail, anak pakcikmu, aku boleh mengatakan bahawa semua yang tidak beragama Islam dan tidak melaksanakan ajaran-ajarannya dan tidak mengikut petunjuk Muhammad SAW, adalah syaitan, sekalipun berpenampilan menawan. Tidak peduli dia jin atau manusia. Dalam keadaan seperti ini, Iblis secara majazi, adalah moyang dan bapa spritual mereka.

Bahkan sebaiknya engkau katakan sahaja bahawa Iblis itu adalah pemimpin, moyang sekali gus tuhan bagi golongan jin yang bukan Islam. Mereka semua bergabung di bawah benderanya. Tiap-tiap golongan di antara mereka meyakini betul keyakinan mereka melalui khayalan-khayalan mereka.

MID  : Bagaimana boleh begitu?

JI     : Itu rahsia, aku tidak boleh menyampaikannya kepadamu sekarang. Mungkin lain kali.

Akan ku sampaikan kepadamu sesuatu yang sangat penting. Iblis mempunyai kerajaan yang sangat besar. Ada menteri-menteri, pemerintahan dan pejabat-pejabat yang besar-besar. Iblis mempunyai wakil-wakil, lima di antara wajib kalian waspadai.

Pertana : Namanya Tsabar.

Dia selalu mendatangi orang yang sedang kesusahan atau tertimpa musibah, baik kematian anak atau kerabat, dan lain-lain. Kemudian dia melancarkan bisikannya dan menyatakan permusuhannya kepada Allah. Di ucapkannya, melalui mulut orang yang tertimpa musibah itu, keluh-kesah dan caci-maki terhadap ketentuan Allah atas dirinya. Untuk menghindarinya hendaklah engkau mengucapkan :

"Aku berlindung kepada Allah dari gangguan syaitan, Tsabar, yang terkutuk, serta pengikut-pengikut dan anak-anaknya."

Kedua : Namanya Dasim.

Syaitan inilah yang selalu berusaha, dengan sekuat-kuat tenaganya, untuk mencerai-beraikan ikatan perkahwinan, mengobarkan rasa benci satu sama lain dikalangan suami-isteri, sehingga terjadi perceraian. Dia adalah anak kesayangan Iblis di wilayah kerajaannya yang sangat besar. Untuk menghadapinya hendaklah engkau mengucapkan :

"Aku berlindung kepada Allah dari gangguan syaitan, Dasin, yang terkutuk, serta pengikut-pengikut dan anak-anaknya."

Ketiga : Namanya Al-A'war.

Dia dan seluruh penghuni kerajaannya, adalah pakar-pakar dalam urusan mempermudah terjadinya perzinaan. Anak-anaknya menghiaskan indah bahagian bawah tubuh kaum wanita ketika mereka keluar rumah, khusus kaum wanita masa kini, betul-betul sangat mengembirakan Iblis di kerajaannya yang besar. Segala persoalan yang menyangkut keruntuhan moral dan perzinaan berurusan dengan pejabat besar mereka..

Keempat : Namanya Maswath.

Pakar dalam menciptakan kebohongan-kebohongan besar maupun kecil. Bahkan kejahatan yang dia dan anak-anaknya lakukan sampai pada tingkat dia memperlihatkan diri dalam bentuk seseorang yang duduk dalam suatu pertemuan yang diselenggarakan oleh manusia, lalu menyebarkan kebohongan yang pada gilirannya disebarkan pula oleh manusia.

Kelima : Namanya Zalnabur.

Syaitan yang satu ini berkeliaran di pasar-pasar di seluruh penjuru dunia. Merekalah yang mengobarkan pertengkaran, caci-maki, perselisihan dan bunuh membunuh antara sesama manusia.

[Dalam buku Akam Al-Marjan karya Asy-Syibli meriwayatkan sebuah riwayat dari Zaid bin Mujahid yang mengatakan bahawa, "Iblis mempunyai lima anak, yang masing-masing diserahkan urusan-urusan tertentu. Kemudian dia memberi nama masing-masing anaknya iaitu : Tsabar, Al-A'war, Maswath, Dasim dan Zalnabur.]

MID  : Saya ingin sesuatu yang baru. Sebab maklumat seperti ini sudah pernah saya baca. Penjelasanmu ini sudah sangat dikenali kami, para manusia.

JI     : Tidak ada masaalah . Aku boleh mengatakan kepadamu puluhan, bahkan ratusan nama syaitan yang menghuni kerajaan Iblis. Tetapi itu tidak penting. Yang penting adalah selalu memohon perlindungan kepada Allah dari kejahatan dan gangguan mereka.

Jin Ada Yang Berusia Ribuan Tahun.

MID  : Apakan kelima-lima pembantu Iblis masih hidup sampai sekarang? Sebab Mujahid sudah menceritakan tentang diri mereka sejak seribu tiga ratus tahun yang lalu.

JI     : Ya, ya mereka masih hidup. Sebab , jin memang dianugrahkan usia panjang. Sebahagian besar kami hidup ratusan tahun, sedang yang lain ribuan tahun.

MID   : Ribuan tahun?

JI      : Ya, di antara kami ada jin yang berusia tiga ribu tahun, ada empat ribu , lima ribu dan enam ribu tahun. Bahkan, ada pula yang usianya mencapai tujuh ribu tahun, walaupun sedikit jumlahnya. Akan tetapi dikalangan syaitan ada yang seperti Iblis, hidup sejak dulu misalnya kelima-lima anak Iblis yang ku sebut tadi. Sampai kini mereka masih hidup.

MID  : Kalau engkau sendiri berapa umurmu?

JI     : Aku masih muda. Usiaku , dibandingkan dengan usia manusia, seperti remaja berusia lima belas tahun atau tujuh belas tahun. Usiaku seratus lapan puluh tahun, yang bila dinisbatkan pada dunia jin, adalah usia remaja.

MID  : Apakah ayahmu masih hidup?

JI     : Tidak , dia telah mati dalam suatu perebutan kekuasaan yang melibatkan dia dan 'tangan-kanannya' ayahku. Nenek-buyutku mati ketika mencuba mencuri-dengar perbicaraan yang ada di langit. Dia dikejar kilatan api dan mati dalam usia mendekati seribu tahun.

[ Al-Bukhari meriwayatkan dalam Sahihnya sebuah hadis dari Aisyah, dari Nabi SAW, katanya, "Para malaikat membicarakan berbagai masalah yang bakal terjadi dibumi, lalu syaitan mencuba mencuri-dengar, lalu memasukkannya ke telinga para dukun yang akan menambahnya dengan ratusan kebohongan.]

[Al-Quran menjelaskan, " Dan sesungguhnya kami (para jin dan syaitan) dahulu menduduki beberapa tempat untuk mendengar-dengarkan (berita dilangit) . Tetapi sekarang, barangsiapa yang (mencuba) mendengar-dengar (seperti itu) pasti akan menjumpai kilatan api yang mengintai (untuk membakarnya)." (Surah al-Jin ayat 9) ]

Tempat Duduk Jin Dan Syaitan.

Tempat tinggal jin adalah di padang-padang pasir yang luas, tempat-tempat terpencil, gunung-gunung, jurang-jurang, gua-gua, hutan-hutan, sebahgian mereka tinggal di atap-atap rumah, bilik-bilik tidur manusia (terutama yang kosong) ataupun dilorong-lorong rumah kita. Syaitan pula suka tinggal ditandas, bilik mandi, parit-parit dan longkang-longkang.

Kebanyakkan jin-jin Islam yang soleh suka tinggal di masjid-masjid dan surau-surau dan juga dirumah-rumah orang Islam yang taat kepada agama, jin yang beragama Kristian suka menghuni rumah orang-orang Kristian, cuma sebahagian besar suka tinggal di gereja-gereja. Demikian pula jin Yahudi suka tinggal dirumah-rumah orang Yahudi. Mereka saling mempengaruhi satu sama lain.

Jin Islam selalu mencari rumah yang penghuninya tunduk kepada Allah SWT, yang betul-betul muslim tidak sekadar ikut-ikutan. Jin Islam adalah makhluk yang betul-betul muslim. Mereka boleh menghafal ajaran-ajaran agama dengan kemampuan yang luar biasa. Kalbu mereka terisi keimanan , jika mereka mendengar bacaan al-Quran, mereka khusyuk mendengarkannya kemudian menangis tersedu-sedu kerana takut kepada Allah SWT.

MID   : Apakah engkau boleh melihat jin yang tinggal dirumah saya?

JI      : Ya, saya boleh melihat mereka. Mereka semuanya alhamdulillah muslim. Di antara mereka adalah Sa'id dan Marjam, dua anak jin perempuan yang bernama Zubaidah. Suaminya bernama Muhammad. Sekarang beberapa jin anak mereka sedang duduk-duduk di atap rumahmu. Mereka boleh disebut pembantu-pembantu rumah yang mengusir mara-bahaya yang akan menimpa penghuninya (dengan izin Allah) sepanjang mereka berpegang teguh kepada ajaran Islam.

MID   : Adakah Muhammad dan saudara-saudaranya itu tidak diganggu oleh burung-burung dan binatang-binatang yang juga menghuni atap rumahku?

JI      : Alhamdulillah, sepanjang hari mereka duduk-duduk seperti itu tanpa terganggu. Ketika engkau menyiapkan makanan , mereka turun dan ikut makan bersama kalian. Ketika kalian selesai makan dan mengangkat piring-piring, mereka mengucapkan alhamdulillah dan pergi lagi, sampai kelak datang malam hari, dan mereka solat dan kembali bertenggek sebentar di atap. Ketika telah letih, mereka turun dan tidur di mana saja, dikerusi, di permaidani, dan diserambi. Kemudian mereka solat tahajud di tengah malam. 

Ketika mereka duduk-duduk di atap, bergayutan di tiang-tiang dan bersandar dimana saja, mereka tidak pernah lupa berzikir kepada Allah SWT dan bertasbih kepada-Nya.

MID  : Tidakkah mereka pernah meninggalkan rumah untuk suatu keperluan, berpergian atau melakukan apa saja yang perlu bagi mereka?

JI     : Ya, mereka datang dan pergi. Bahkan , kadang-kadang mereka pergi di Masjid Al-Haram di Makkah Al-Mukarramah atau di Masjid Nabawi di Madinah. Mereka pergi dan pulang dengan kecepatan laksana kilat.

MID  : Sungguh beruntung rumah ini bagi kami dan bagi mereka.

Bersambung....

(Di petik daripada buku : Dialog Dengan Jin Islam - tulisan Muhammad Isa Daud)



No comments: