Friday, December 7, 2012

Sifat Orang Mukmin Sentiasa Menahan Amarah


Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh

بِسْمِ ٱللَّهِ ٱلرَّحْمَـٰنِ ٱلرَّحِيم

Segala puji bagi Allah, Tuhan sekelian alam. Selawat serta salam buat junjungan mulia Nabi Muhammad SAW keluarga serta para sahabat dan pengikut yang istiqamah menuruti baginda hingga ke hari kiamat.

Sahabat yang dirahmati Allah,
Nabi SAW bersabda yang bermaksud : "Tiada seorang pun yang meneguk satu tegukan yang lebih agung pahalanya daripada tegukan berupa kemarahan yang ditahannya semata-mata mengharapkan keredaan Allah Taala." (Hadis Riwayat Ibnu Majah)

Nabi SAW bersabda maksudnya, " Jika salah seorang di antara kalian marah maka hendaklah ia berwuduk." (Hadis Riwayat Abu Daud dan Ahmad)

Huraiannya

Marah adalah sifat syaitan. Syaitan selalu mengajak kepada perilaku buruk. Orang yang dapat mengendalikan perasaan marah bererti dia menghindarkan dirinya dari perilaku buruk. Jika perilaku buruk dan kejahatan dapat dihindarkan maka kebaikan akan selalu menyertainya. 

Syaitan berasal dari api, api dapat dipadamkan dengan air. Jika kita marah, hilangkan marah itu salah satu caranya adalah dengan berwuduk. Sifat marah akan merugikan diri sendiri dan orang lain.

No comments: