Thursday, October 1, 2009

Berwuduk Dan Berdoa Sebelum Tidur

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh

بِسْمِ ٱللَّهِ ٱلرَّحْمَـٰنِ ٱلرَّحِيم
 
Segala puji bagi Allah, Tuhan sekelian alam. Selawat serta salam buat junjungan mulia Nabi Muhammad SAW keluarga serta para sahabat dan pengikut yang istiqamah menuruti baginda hingga ke hari kiamat.

Sahabat yang dirahmati Allah,
Sabda Rasulullah SAW. yang bermaksud : "Jika engkau hendak ketempat tidur, hendaklah engkau berwuduk sepertimana wudhuk untuk menunaikan solat, kemudian berbaring kekanan dan membaca : 'Ya Allah, ya Tuhanku aku serahkan diriku kepada-Mu dan aku hadapkan wajahku kepada-Mu, aku serahkan perkaraku kepada-Mu, lindungkan belakangku kepada-Mu kerana suka dan takutku kepada-Mu. Tidak ada lindungan atau benteng melainkan kepada-Mu, aku percaya dengan kitab-Mu yang engkau turunkan kepada Nabi-Mu yang engkau utuskan, dan jadikan semua itu penghabisan apa yang engkau katakan". (Hadis Riwayat Imam Bukhari dan Imam Muslim)

Tidur yang berkualiti adalah tidur yang sempurna dan puas dan tidak ada gangguan daripada Iblis dan syaitan. Mimpi yang baik datangnya daripada Allah dan mimpi yang buruk adalah datang daripada gangguan Iblis dan syaitan dengan izin Allah. Apabila kita tidur mengikut adab-adab yang diajarkan oleh Rasulullah SAW  insya Allah apabila bermimpi kita akan memperolehi mimpi yang baik dan boleh di tafsirkan dan merupakan petunjuk daripada Allah SWT.

Sabda Rasulullah SAW. yang bermaksud, " Wahai Iblis, siapakah orang yang paling baik sekali padamu?"

Berkata Iblis, " Ya Nabi Allah, orang yang menjadi saudara maraku yang paling dekat denganku ialah orang-orang yang meniarap ketika tidur, orang-orang yang berat matanya hendak dibuka ketika waktu subuh untuk mengerjakan solat. Ketika itulah aku peluk dengan kasih sayang dan ku buaikan dia sehingga terbit matahari, demikian juga pada waktu solat yang lain. Aku akan kacau hatinya supaya tidak mengerjakan solat dengan pujukanku."

No comments: